Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

FM15 Inspiration/Utmaning

38 svar till detta ämne

#1   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 05 September 2015 - 22:20 PM

Inspiration/Utmaningar

Detta kommer vara en tråd för alla som inte vet med vilket lag dom vill spela med eller bara vill spela utifrån olika vinklar. Här kommer jag minst en gång i veckan lägga upp olika "utmaningar" inom FM som jag hoppas ska kunna inspirera de som sitter och sliter sitt hår och funderar över hur de ska göra. Kanske tycker ni att det är helt värdelösa "utmaningar" och då behöver ni inte lägga någon större notis till detta eller så kanske ni inspireras av det men vill ändra om lite och då är ni välkomna att göra det. Jag kommer bara att lägga ut lite tips så får ni helt enkelt göra det ni vill med den informationen.

Vill man berätta om hur det går på sin save så får man gärna göra en kort redogörelse i den här tråden.

Utmaningar:
1. "To make a profit"
2. "The master of great escapes"
3. "Dirty money"
4. "The Game of Thrones"
5. "Dream Team"
6. "Doing it Klopp-style"
7. "Be a Scouser"

Utmaning 1

"To make a profit"

Klubbar: Southampton, AS Monaco, Hoffenheim, FC Porto, Udinese

Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

FC Porto har länge varit känd för att köpa in billiga sydamerikaner för att sedan sälja dom dyrt till andra europeiska storklubbar. De senaste åren har även Monaco gjort några fina affärer vid försäljningar av Kurzawa, James, Kondogbia och Martial. Sedan Southamptons återkomst till PL så har man sålt spelare dyrt varje säsong och nu i somras sålde Hoffenheim Firmino dyrt till Liverpool. Dessa klubbar jobbar hårt med rekrytering av unga lovande spelare och lyckas sedan sälja dom dyrt. Oavsett om det handlar om egna produkter eller spelare de själva har köpt.

Den här utmaningen går till så att det gäller att göra riktigt bra affärer. Du ska utveckla bra spelare för att sedan sälja dom med en god vinst. Klubbarna ovanför är bara exempel och det går självklart att välja den klubb man vill. Här finns det en vits i att tänka långsiktigt. Köpa eller fostra in unga, hungriga spelare lånas ut för att sedan ersätta stjärnorna som man säljer. Det finns dock några regler som gäller.

* Du får aldrig köpa någon spelare för mer än 70 miljoner kronor
* Du får aldrig erbjuda någon spelare mer än 600 tusen/veckan, har du spelare med högre lön från start måste du försöka sälja dom så fort som möjligt.
* Första året (sommar och januari inräknat) måste du gå 100 miljoner netto plus, andra året 200 miljoner, tredje året 300 miljoner osv. (Vill man göra det svårare så dubblar man för varje säsong)

Detta inlägg har redigerats av Yayakolo: 04 October 2015 - 13:22 PM

#2   friggan

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5270 Inlägg:

Postad 06 September 2015 - 08:36 AM

trevlig idé

#3   Bergkamp

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1645 Inlägg:

Postad 06 September 2015 - 08:48 AM

Trevligt intiativ!

(Tips: Udinese)

#4   Forza Rossoneri

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2435 Inlägg:
  • Yrke:Arkivarbetare
  • Favoritlag:SSK (Hockey) Trapani Calcio, Guiseley AFC
  • Tränar:Trapani Calcio (FM18) Guiseley AFC(FM19)

Postad 06 September 2015 - 11:08 AM

Spännande :P
https://www.youtube....pressoCat/about Min youtubekanal där jag främst ligger upp Pokemon videor.
https://www.youtube....hcCzAFjITx8j9Aw - Min andra kannal som är mer FM-relaterad
Mer intresserad av min funderingar kring Serie B och uppstickarna Trapani Calcio - Se här: http://www.svenskafa...talien/trapani/

#5   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 06 September 2015 - 11:43 AM

Visa inläggfriggan skrev:

trevlig idé

Visa inläggBergkamp skrev:

Trevligt intiativ!

(Tips: Udinese)

Visa inläggForza Rossoneri skrev:

Spännande :P

Tack! :) Ja, Udinese är självklart ett bra alternativ! Glömde helt bort dom!

#6   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 06 September 2015 - 12:04 PM

Postad bild

Utmaning 2

"The master of great escapes"

Klubbar: Det lag som ligger sist 1a januari

Det här är en annorlunda utmaning på det sättet att du inte kommer att få ta hand om en klubb under en längre tid. Du kommer inte kunna forma ditt eget lag eller egentligen bry dig särskilt mycket om hur allt fungerar runt omkring. Din jobbeskrivning är enkel, du ska ta över det lag som ligger sist i PL vid 1a januari(för att du ska få januarifönstret på dig att förstärka truppen) och göra allt i din makt för att hålla klubben kvar i serien. När säsongen är slut så avgår du oavsett om du klarade det eller inte. Om du misslyckas så gör du samma sak i PL igen nästa år och om du lyckas så går du vidare till Serie A. När du väl har klarat att hålla kvar en klubb i det prekära läget i England, Italien och Spanien så har du klarat utmaningen. Är du "The master of great escapes"?

Regler:

* Du får enbart ta över det laget som ligger sist i serien vid 1a januari
* Du måste avgå efter säsongen oavsett resultat
* För att klara utmaningen måste du hålla kvar ett lag i England, Italien och Spanien

Detta inlägg har redigerats av Yayakolo: 06 September 2015 - 22:47 PM

#7   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4625 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 06 September 2015 - 12:37 PM

Den andra låter faktiskt riktigt intressant, tror jag ska testa en sådan save efter min nuvarande.
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#8   super-sub

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1636 Inlägg:
  • Yrke:Lärare
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 06 September 2015 - 23:20 PM

Vill inte vara den som är den, men finns inte den andra utmaningen redan under "utmanings läget" på FM?

#9   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 06 September 2015 - 23:30 PM

Visa inläggsuper-sub skrev:

Vill inte vara den som är den, men finns inte den andra utmaningen redan under "utmanings läget" på FM?

Ingen aning, har inte tittat där, i sådana fall är det bara att du bortser från den :)

Edit: Vad jag såg så får man välja ett lag som ska ligga toksist vid januari, så visst liknar den min utmaning men inte helt likadan då den här fortsätter minst tre säsonger :)

Detta inlägg har redigerats av Yayakolo: 09 September 2015 - 15:57 PM

#10   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 09 September 2015 - 15:55 PM

Postad bild

Utmaning 3

"Dirty money"

Klubbar: Medellín (Colombia)

Kalla det Sci-fi, kalla det för något dumt påhitt men Pablo Escobars välde lever vidare. I fotbollsvärlden så är vi i 2014(i spelet) men i Colombia så är det fortfarande smugglingens och knarkets 80-tal som gäller. Pablo Escobar har gjort stora pengar och vill investera i fotbollen. Han går in som ägare för den colombianska klubben Medellín och pumpar in stora mängder pengar. Hans mål är att klubben ska bli bäst i världen och för att uppnå det behöver Medellín vinna VM för klubblag. Är du rätt person att uppnå Escobars drömmar och ambitioner? Kommer du utnyttja dom illegala pengarna till fullo eller kommer du att satsa på egna produkter för att nå dit? Den här utmaningen handlar om prestation men även om etik och moral, hur mycket av de smutsiga pengarna är du beredd att använda?

Regler:

* Vinn VM för klubblag
* Colombia vinner VM (bonus)

Editor:
http://fms.topoffic....kolo-150910.fmf

Detta inlägg har redigerats av Yayakolo: 10 September 2015 - 19:08 PM

#11   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 09 September 2015 - 20:31 PM

Är det någon som har förslag på en utmaning så är det bara att skicka ett PM till mig så kan vi snacka igenom den och sen lägga upp den här :)

#12   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 10 September 2015 - 19:08 PM

Nu är editorfilen uppe för utmaning 3, "Dirty Money" :)

#13   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 13 September 2015 - 13:05 PM

Postad bild

Utmaning 4

"The Game of Thrones"

Klubbar: Dortmund, Valencia (Sporting Lissabon, Napoli, Lyon, Liverpool, Bilbao, Real Sociedad, Arsenal)

Dortmund hade en fantastisk era under Klopp där man rejält utmanade Bayern München. Dock har FC Bayern återigen tagit över den tyska tronen och satsar för att inte tappa den igen. I den spanska ligan så har Barcelona och Real Madrid regerat där Atletico Madrid även de senaste året har blandat sig i. Valencia hade ett underbart lag i början av 2000-talet med många fantastiska fotbollsspelare. Sedan dess har ekomin hackat och man har varit tvungna att sälja många spelare. Nu står man med nya ägare och en sund ekonomi och med den kombinationen ska man försöka att utmana toppen.

Den här utmaningen går ut på att med Dortmund och Valencia ta över den inhemska tronen och sedan slåss om den europeiska. Man kan antingen spela med båda lagen eller bara med ett utav dom. Det finns dock vissa regler som måste följas för vardera klubb och dessa regler handlar mest om övergångar.

Spelar du med flera klubbar, vilket lag kommer först vinna Champions League och den inhemska ligan? Vilket lag blir Europas kungar?

Regler för Dortmund:
* Dortmund får enbart värva spelare från den tyska, polska, österrikiska och schweiziska ligan
* Måste varje säsong värva den bästa spelaren som är 21 år eller yngre med bäst snittbetyg från en av den polska, österrikiska eller schweiziska ligan
* Dortmund får värva spelare från en annan liga om den spelaren vann skytteligan/assistligan året innan
* Dortmund måste försöka värva den bästa målskytten eller assistspelaren från andra divisionen som är 21 år eller yngre
* Dortmund får inte värva en spelare för över 150 miljoner kronor

Regler för Valencia
* Valencia får enbart värva spelare från den spanska och portugisiska ligan
* Valencia får inte värva någon spelare som är äldre än 25 år
* Valencia får inte köpa en spelare för över 150 miljoner kronor
* Måste plocka upp den bästa spelaren från B-laget (snittbetyg) och ge honom en plats i A-truppen i minst en säsong

Alternativa klubbar

Sporting Lissabon
* Sporting får enbart köpa spelare från den portugisiska ligan eller någon liga i Sydamerika
* Sporting får inte värva en spelare för mer än 70 miljoner kronor

Lyon
* Lyon får enbart värva spelare från den franska och belgiska ligan eller någon liga i Afrika
* Lyon får värva fransmän även om de spelar i en annan liga
* Lyon måste värva den bästa målskytten eller assistspelaren från andra divisionen som är 22 år eller yngre
* Lyon får inte värva en spelare som kostar mer än 100 miljoner

Napoli
* Napoli får enbart värva spelare från den Italienska, Slovenska, Serbiska och Slovakiska ligan
* Napoli måste värva den bästa spelaren (Max 22 år) med bäst snittbetyg från två av dessa ligor varje säsong
* Napoli får aldrig värva en spelare för mer än 150 miljoner kronor

Liverpool
* Liverpool måste värva 50% av sina spelare från den engelska ligan
* Liverpool måste värva en spelare från den ungerska ligan varje säsong
* Liverpool måste värva två spelare till U-18 laget och två spelare till U-21 laget varje säsong
* Liverpool får aldrig värva en spelare för mer än 200 miljoner kronor

Bilbao
* Får endast värva basker
* Får inte värva någon över 23 år
* Får inte värva någon som representerat Real Sociedad eller Osasuna

Arsenal
* Satsa enbart på egna produkter
* Du får endast värva egna produkter

* Truppen måste enbart bestå av egna produkter till den tredje säsongen

Real Sociedad
* Du får endast värva basker
* Får inte värva någon som representerat Osasuna eller Athletic Bilbao

Detta inlägg har redigerats av Yayakolo: 20 September 2015 - 11:19 AM

#14   Forza Rossoneri

Ikon

• Medlem
  • 2435 Inlägg:

Postad 13 September 2015 - 15:49 PM

Riktigt intressant utmaning 4:a :P! Annars kanske spela med Atletic Bilbao och endast värva basker, att man inte får värva någon baskisk spelare över 23 år och inte värva någon som spelat i Real Sociedad (inte kunna värva exempelvis Griezmann), kanske också att inte värva någon som har spelat i Osasuna.

Detta inlägg har redigerats av Forza Rossoneri: 13 September 2015 - 15:50 PM

https://www.youtube....pressoCat/about Min youtubekanal där jag främst ligger upp Pokemon videor.
https://www.youtube....hcCzAFjITx8j9Aw - Min andra kannal som är mer FM-relaterad
Mer intresserad av min funderingar kring Serie B och uppstickarna Trapani Calcio - Se här: http://www.svenskafa...talien/trapani/

#15   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 13 September 2015 - 15:55 PM

Visa inläggForza Rossoneri skrev:

Riktigt intressant utmaning 4:a :P! Annars kanske spela med Atletic Bilbao och endast värva basker, att man inte får värva någon baskisk spelare över 23 år och inte värva någon som spelat i Real Sociedad (inte kunna värva exempelvis Griezmann), kanske också att inte värva någon som har spelat i Osasuna.

Jag lägger till det! Bra idé!

#16   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 15 September 2015 - 13:26 PM

Postad bild

Utmaning 5

"Dream Team"

Klubbar: Celtic

Jag fick lite inspiration av användare Pedersens inlägg i tråden "Stanna eller inte" häromdagen. Han skrev att han var Celtic och spelade med Jordan Larsson för att se hur bra han kan bli, om han kan slå sin fars prestationer i Skottland. Jag började spåna vidare på den idén, utveckla den.

Celtic var väldigt närvarande när jag växte upp på det sättet att vi hade många svenskar där. Det var ett lag som jag gärna tittade på när de spelade Champions League, när deras matcher gick på tv. Därför har jag tagit ut ett "dream team" som ger mig en personlig nostalgi och utmaningen går ut på att skapa ett lag med samma nationaliteter (egenskaper så nära som möjligt) som de spelarna jag har tagit ut.

I utmaningen ska du köpa in den typ av spelare som beskrivningen säger. Men för att klara utmaningen så måste du checka av spelare för spelare. Detta görs genom att den spelaren har spelat lika många matcher för dig som "originalet" gjorde. Detta betyder att spelarna inte måste spela tillsammans, dock är det otroligt roligt om du lyckas med det. Spelaren måste åtminstone ha samma nationalitet och position som "originalet" om inte annat beskrivs.

Hur många klarar du att bocka av?

Magnus Hedman, Sverige, 26 matcher
"Här ska du köpa in en svensk målvakt som ska ta rollen som Magnus Hedman"
Arthur Boruc, Polen, 153 matcher
"Arthur Boruc blev för mig förknippad tidigt med Celtic, du ska köpa in en polsk målvakt som tar hans plats."

Johan Mjällby, Sverige, 144 matcher
"Här blir det lite skillnad. Eftersom Johan har en son så är det honom du ska köpa. Köp in Timothy Mjällby"
Stephen McManus, Skottland, 150 matcher
"Kapten för klubben under några år. Spelaren som tar hans plats ska ha ledaregenskaper och även vara kapten för laget under minst en säsong. Måste vara skotte och mittback."
Gary Caldwell, Skottland, 106 matcher
"Hårdför mittback som senare gick till England och Wigan. En lojal mittback som måste vara skotte."
Glenn Loovens, Holland, 89 matcher
"Mittback från Holland"
Emilio Izaguirre, Honduras, 150 matcher
"Snabb och ettrig vänsterback som för några år sen ryktades till stora klubbar. Spelaren måste vara från Honduras"
Adam Matthews, Wales, 150 matcher
"Snabb högerback från Wales"
Mikael Lustig, Sverige, 50 matcher
"Högerback från Sverige"

Stilian Petrov, Bulgarien, 228 matcher
"Elegant innermittfältare från Bulgarien. Bra passningsfot"
Aiden McGeady, Irland, 185 matcher
"Teknisk begåvad ytter från Irland"
Shunsuke Nakamura, Japan, 128 matcher
"Smart spelare från Japan med en fantastisk frisparksfot"
Niel Lennon, Nordirland, 214 matcher
"Hård innermittfältare från Nordirland, brytningssäker."
Scott Brown, Skottland, 230 matcher
"Kapten de senaste åren för klubben och en viktig kugge. Ersättaren måste vara kapten i minst 3 år"
Shaun Maloney, Skottland, 104 matcher
"Avig ytter som besitter snabbhet, teknik och skott."
Scott McDonald, Australien, 91 matcher
"Offensiv mittfältare/Anfallare från Australien"
Joe Ledley, Wales, 106 matcher
"Innermittfältare med en bra passningsfot från Wales."
Beram Kayal, Israel, 86 matcher
"Hårt jobbande mittfältare från Israel."
Victor Wanyama, Kenya, 60 matcher
"Stark och brytningssäker mittfältare från Kenya."
Kris Commons, Skottland, 132 matcher
"Offensivt begåvad mittfältare , målfarlig."

James Forrest, Skottland, 102 matcher
"Avig ytter, snabb och med hygglig teknik."

Henrik Larsson, Sverige, 221 matcher
"Liksom Johan Mjällby så måste du plocka in sonen Jordan Larsson"
John Hartson, Wales, 146 matcher
"Targetspelare från Wales. Extremt bra på huvudet."
Giorgios Samaras, Grekland, 155 matcher
"Stor anfallare från Grekland, bra på huvudet och underskattad speluppfattning"
Gary Hooper, England, 95 matcher
"En otroligt vass målskytt från England. Stark avslutare."

Regler

* Du ska ersätta alla spelare utifrån beskrivningarna under deras namn
* Spelarna måste spela minst lika många ligamatcher som "originalet"
* Alla spelares tidigare matcher blir nollställda vilket gör att du måste hitta ersättare för tex Scott Brown. Dock om tex Lustig spelar 50 matcher för dig så gills det.

* Ladda de ligor och spelare du känner behovet av.

Bonus

* Vinn serien med så många av ersättarna samtidigt som möjligt
* Vinn CL med minst 11 av ersättarna samtidigt

Poängsystem

2 poäng/avklarad spelare
5 poäng om du klarar Timothy Mjällby
4 poäng om du klarar att ersätta Wanyama

1 poäng/cuptitel
2 poäng/ligatitel
4 poäng/Europa League titel
6 poäng/CL titel

Detta inlägg har redigerats av Yayakolo: 20 September 2015 - 11:19 AM

#17   Forza Rossoneri

Ikon

• Medlem
  • 2435 Inlägg:

Postad 15 September 2015 - 19:14 PM

Intressant utmaning med Celtic. På "The Game of Thrones" skulle jag vilja lägga till Arsenal och Sociedad kanske.

+ Arsenal - * satsa endast egna produkter, * engelskmän/britter som är max 23 år.
+ Real Sociedad - * satsa på egna produkter och akedemispelare, * endast värva baskiska spelare,
* Får inte värva någon som representerat Real Sociedad eller Osasuna

Detta inlägg har redigerats av Forza Rossoneri: 15 September 2015 - 19:20 PM

#18   bambuh

President

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8644 Inlägg:

Postad 17 September 2015 - 18:05 PM

En annan utmaning kan ju vara att försöka vinna Champions League med gamla storklubbar som Nottingham Forest, Röda Stjärnan eller Ajax (dom räknas ju fortfarande som en storklubb, men har inte vunnit CL sen 1995).

Detta inlägg har redigerats av bambuh: 17 September 2015 - 18:05 PM

@bambuh

Följ!

#19   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 17 September 2015 - 18:11 PM

Visa inläggbambuh skrev:

En annan utmaning kan ju vara att försöka vinna Champions League med gamla storklubbar som Nottingham Forest, Röda Stjärnan eller Ajax (dom räknas ju fortfarande som en storklubb, men har inte vunnit CL sen 1995).

Det är sant! Bra där!

#20   WHUFC

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 539 Inlägg:

Postad 18 September 2015 - 11:46 AM

Angående den tredje utmaningen, så hade du använda klubben Pablo Escobar faktiskt sköt in pengar i, dvs. Atletico Nacional. Rolig utmaning vilket fall, en som jag nog ska testa innan FM16 kommer!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar