Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM16-SR] Finsk sisu i Gävle [AVSLUTAD]

Gefle IF Toni Kuivasto
255 svar till detta ämne

#1   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4092 Inlägg:

Postad 19 November 2015 - 04:08 AM

Postad bild

kap. 1

GEFLE IDROTTSFÖRENING 1882 Θ FACILITETER Θ EKONOMI
Tråkiga Gefle blir Toni Kuivastos första tränarsejour. Han kommer till en förening som är stabil. Man jobbar med små resurser men lyckas år efter år vara en mittenklubb i Allsvenskan. I näringskedjan är Gefle en klubb som scoutar fram sina nyförvärv väl och sedan säljer dem vidare till större i klubbar i Allsvenskan/utlandet. Några vidare anläggningar har inte föreningen, men en ny fräsch arena som tar in 6400 åskådare har man. Detta har gett klubbens supportrar en viss framtidstro och kanske är det dags för att Gefle Idrottsförening ska ta nästa steg i utvecklingen?
    REALISM EKONOMITÄNK, TALANGSATSNING, INVESTERINGAR
Jag gillar att spela realistiskt och kommer därför efterlikna Gefles modell inledningsvis. Vill säga: värva doldisar och spelare som inte fått ut sin kapacitet tillräckligt. Dessa tillskott ska helst av allt ansluta för ströpengar och gå att sälja vidare. Sedan satsar Gefle mycket på sina ungdomar och har ett flertal egna produkter i truppen. Visst är akademin inte den bästa och detsamma ska väl sägas om dessa talanger, men jag ska i alla fall ha ett gott öga till vår ungdomssektion. Detta tjänar jag dessutom på i det långa loppet, då Gefles ekonomi är väldigt ansträngd. Att värna om klubbens pengar blir för övrigt väldigt viktigt och jag kommer knappast utsätta bankkontot för riskabla satsningar – utan utveckla hela föreningen i ett lugnt och sansat tempo.

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 31 January 2016 - 02:57 AM

#2   Anderssinho

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:AIK

Postad 19 November 2015 - 09:40 AM

Intressant lagval, följer denna

#3   Bergkamp

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1645 Inlägg:

Postad 19 November 2015 - 09:42 AM

Jag vet inte vem du är, men jag vet att detta är du. Trevligt!

#4   rockystar

Manager

• Medlem
  • 3073 Inlägg:

Postad 19 November 2015 - 10:41 AM

Det här låter mycket lovande! Ser fram emot att följa.

#5   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 19 November 2015 - 13:02 PM

Visa inläggAnderssinho skrev:

Intressant lagval, följer denna
:)

Visa inläggBergkamp skrev:

Jag vet inte vem du är, men jag vet att detta är du. Trevligt!
Om du vill ha mig, nu kan du få mig så lätt!

Visa inläggrockystar skrev:

Det här låter mycket lovande! Ser fram emot att följa.
Kul att du följer med!

Är redan inne på säsong 3, men har en hel del updates klara. Däremot har jag märkt att jag varit dålig på att ta screenshots så ni får leva med det hehe.

#6   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 19 November 2015 - 13:21 PM

Postad bild

kap. 2

LAGET
Jag kommer till en trupp som är typisk ”Gefleisk”. Många hårt arbetande spelare, varav majoriteten behärskar den defensiva biten framförallt. Men det finns kreativitet. Jonas Lantto och Johan Bertilsson är båda luriga yttrar som kan göra det oväntade, vilket är viktigt i ett så pass låst och discplinerat lag som Gefle. Det enda som riktigt skiljer denna trupp mot tidigare upplagor är dock att de flesta spelarna har nått sin peak av karriären. Det finns inte många intressanta spelare med potential, vilket drabbar framtida försäljningar. Lite yngre löften vore på sin plats framöver. Och då 70% av spelartruppen har utgående kontrakt så kanske det finns framtida luckor?

XI: HEDVALL
FLORÉN – FÄLLMAN – RAUSCHENBERG – PORTIN
BERTISSON – BÅÅTH – NILSSON – LANTTO
WILLIAMS - OREMO

När jag ändå är inne på talangspåret så finns det trots allt några löften i föreningen. Oscar Hjelte samt mannen med det svåruttalade namnet, Thutshu Tshakasua Wa Tshakasua, är båda 19 år fyllda och tillhör a-truppen. Om man ska lita på snacket kring tränare och supportrar så ska båda ha potentialen till att bli bra allsvenska spelare i framtiden. Annars finns det inte mycket ljusglimtar i varken reserv- eller U19-laget. Men om det är någon därifrån som ska steget till seniorlagets startelva så är det nog ändå Thure Ridderström som redan nu behärskar några av kriterierna för att bli en stabil ytter.

#7   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 20 November 2015 - 00:22 AM

Postad bild

kap. 3

442 KONTRINGAR, STRUKTUR, DISCIPLIN, LÅNGA INKAST
Toni Kuivasto är en förespråkare av en discplinerad 442-fotboll, vilket passar som handen i handsken i Gefle. Det finns inte plats för massa kreativa chansningar, istället vill den före detta finska landslagsmittbacken se ett lågt discplinerat försvar där samtliga på banan jobbar hårt för varandra. Att komma runt på kanterna och slå mycket inlägg är det Toni vill se främst utav i anfallsspelet. Att skapa ett lag som är jobbiga att möta är målsättningen.
    DEN ALTERNATIVA 4312-FORMATIONEN
Även om Kuivasto är uppväxt med en traditionsenlig fotboll, så är han inte främmande för förändringar. Efter tiden i Djurgården mellan säsongerna 2003-2009, så var 443 formationen som främst spelades. Därifrån har han funnit inspiration till en favorittaktik. En rak backlinje, med fyra centrala mittfältare, där en utav dem får fylla luckan mellan motståndarlagens mittfält och försvar. Grundtanken här är att krympa bredden på planen och såga ned motståndarna. Men med Lantto och Bertilsson på varsin kant kan inte Toni använda sig av formationen ännu, men så fort läge uppstår så kommer han att försöka jobba in den hos laget.

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 20 November 2015 - 22:40 PM

#8   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5495 Inlägg:

Postad 20 November 2015 - 00:31 AM

Fan vad fint!

"Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

Twitter: @PakasTelefon

#9   Buford_T_Justice

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 443 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Beror på humöret

Postad 20 November 2015 - 00:41 AM

Låter som en väldigt intressant början på Toni Kuivastos tränarkarriär :) Jag hakar på och ser hur den utvecklar sig

#10   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 20 November 2015 - 02:22 AM

Visa inläggzero1337 skrev:

Fan vad fint!
Tack bror!

Visa inläggBuford_T_Justice skrev:

Låter som en väldigt intressant början på Toni Kuivastos tränarkarriär :) Jag hakar på och ser hur den utvecklar sig
Allt Toni rör vid bör ju leda till guld? Tackar!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#11   Buford_T_Justice

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 443 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Beror på humöret

Postad 20 November 2015 - 02:59 AM

Känns som en framgåmgsgaranti! Blivit några guld ännu?

#12   pizarro

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 619 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Tränar:Sheffield United

Postad 20 November 2015 - 07:52 AM

Jag följer. Det vet du chefen

#13   Yngvesson

Manager

• Medlem
  • 3240 Inlägg:
  • Snapchat:Sampiesto

Postad 20 November 2015 - 08:14 AM

Brukar gilla dina rapporter! Lycka till!

#14   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 20 November 2015 - 21:25 PM

Har någon moderator redigerat mitt förstainlägg? Har ju blivit lite fuckat och står inte att jag redigerat?

#15   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 20 November 2015 - 21:37 PM

Postad bild

kap. 4

DEN TOMMA KLUBBKASSAN SALDO 2.5 MILJONER STRUKTUR Θ LÖNEBUDGET 1.3 MILJONER
När jag anslöt till föreningen som - tillsammans med Åtvidaberg - är den minst värdefulla i Allsvenskan så förstod jag genast att försäljningar skulle vara den enda nyckeln till förändringar i truppen. Med en fylld lönebudget (1.27miljoner av 1.3 miljoner) och knappa 300k i transferbudget så fanns det helt enkelt ingen plats för nytillskott. Och med ett saldo på endast 2.5 miljoner kronor så vore det dumt att försöka med något annat. Men att vara utan såväl assisterande som några scouter såg jag som ett stort problem, så där hittades första bästa budgetscout. Assisterande saknas fortfarande.
    KNACK KNACK DIOH WILLIAMS - Luzern, 485k Θ ROBIN NILSSON - Lech, 1.7milj Θ MARTIN RAUSCHENBERG - Legia, 1milj
Att sälja spelare behövs för att vi ska kunna överleva ekonomiskt och därför kom det som en liten chock när vi fick in tre bud ungefär samtidigt på några utav våra nyckelspelare. Jag får se hur jag tar ställning till dessa erbjudanden, men att jag ska sälja bort halva centrallinjen redan första säsongen kanske är lite dumt?

#16   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 21 November 2015 - 00:36 AM

Postad bild

kap. 5

Det är inte Gefle som styr marknaden, vi får istället vänta på att någon klubb vill ha våra spelare innan vi kan agera. Precis så var det även i år. Bud på Robin Nilsson och Martin Rauschenberg förhandlades upp till sådana summor som vi inte kunde tacka nej till. Visserligen två bra spelare, men båda hade nått sin peak och satt dessutom på utgående avtal.

Som ersättare på mitten hämtades Jakob Lindström från ÖIS in. Just nu är han en bra Superettaspelare, men jag både hoppas och tror på att han kommer kunna utvecklas en hel del här. Patrik Karoliussen värvas in för att bredda yttermittfältet och då vår stjärna Johan Bertilsson har utgående avtal och vill ha en 80%-ig löneökning, så känns värvningen klockren. Billig summa. I mittlåset får vi ersätta Rauschenberg med det vi har. Vill säga Lans och Berisha.
    726K 2 SPELARE IN
    JAKOB LINDSTRÖM                 700K                ÖRGRYTE IS
    PATRIK KAROLIUSSEN            26K                  FOLLO            ANSLUTER I SOMMAR
    7.75MILJ 2 SPELARE UT
    ROBIN NILSSON                       4.75MILJ          LECH
    MARTIN RAUSCHENBERG       3MILJ              SION                LÄMNAR I SOMMAR

SAMMANFATTNING: 7 MILJONER+ Θ +-0/LÖNER

#17   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2448 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 21 November 2015 - 00:40 AM

Visa inläggArgt Troll skrev:

[url=

kap. 5

REFUGEES WELOME LINDSTRÖM Θ KAROLIUSSEN
Det är inte Gefle som styr marknaden, vi får istället vänta på att någon klubb vill ha våra spelare innan vi kan agera. Precis så var det även i år. Bud på Robin Nilsson och Martin Rauschenberg förhandlades upp till sådana summor som vi inte kunde tacka nej till. Visserligen två bra spelare, men båda hade nått sin peak och satt dessutom på utgående avtal.

Som ersättare på mitten hämtades Jakob Lindström från ÖIS in. Just nu är han en bra Superettaspelare, men jag både hoppas och tror på att han kommer kunna utvecklas en hel del här. Patrik Karoliussen värvas in för att bredda yttermittfältet och då vår stjärna Johan Bertilsson har utgående avtal och vill ha en 80%-ig löneökning, så känns värvningen klockren. Billig summa. I mittlåset får vi ersätta Rauschenberg med det vi har. Vill säga Lans och Berisha.
    726K 2 SPELARE IN
    JAKOB LINDSTRÖM 700K ÖRGRYTE IS
    PATRIK KAROLIUSSEN 26K FOLLO ANSLUTER I SOMMAR
    7.75MILJ 2 SPELARE UT
    ROBIN NILSSON 4.75MILJ LECH
    MARTIN RAUSCHENBERG 3MILJ SION LÄMNAR I SOMMAR
    SAMMANFATTNING: 7 MILJONER+ Θ +-0/LÖNER
Tung situation, men jag tror att både Jakob och Patrik kommer ersätta galant!

Edit: Du levererar som vanligt en riktigt bra rapport!

Detta inlägg har redigerats av Argt Challa: 21 November 2015 - 00:43 AM

När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#18   Chrulle

Manager

• FMS-Cirkeln
  • 3538 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal, IK Brage
  • Tränar:Litegrann

Postad 21 November 2015 - 21:04 PM

Riktigt bra :)

#19   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 22 November 2015 - 04:02 AM

Stort tack boys!

#20   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4092 Inlägg:

Postad 22 November 2015 - 19:50 PM

Postad bild

kap. 6

FÖRSÄSONGEN DJURGÅRDEN 0-0, SANDVIKEN 2-0, IFK MARIEHAMN 3-1
    CUPEN: LJUNGSKILE 2-1, ASSYRISKA 3-0, ELFSBORG 4-1
Taktiken visade sig funka ypperligt omgående och Gefle IF går hela försäsongen utan en enda förlust. Framförallt har anfallarna producerat på en hög nivå, samtidigt som defensiven fungerat mer än väl. Höjdpunkten var den avgörande cupmatchen mot Elfsborg, där vi körde över boråsarna efter noter. I kvartsfinalen väntar Kalmar FF.
    RIVALEN FRÅN NORR GIF SUNDSVALL
Vår norrländska antagonist, Sundsvall, tog det väldigt lugnt i vinter. Utöver att förlänga med nyckelspelaren Jon Fjoluson, så lånade man även in den 20-årige dansken Jonas Gemmer från Midtjylland. Klubben hade en tuff försäsong där man åkte ut direkt i gruppspelet i Svenska Cupen efter förluster mot Frej och Malmö FF. Tippas komma på en 13:e-plats i Allsvenskan, medan vi tippas hamna tolva.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar