Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Vilka ord har du lärt dig genom CM/FM?

8 svar till detta ämne

#1   placerej

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1728 Inlägg:
  • Favoritlag:Parma, Newcastle, Håve, Sabres

Postad 19 May 2016 - 08:53 AM

Klausul var nytt för mig en gång i tiden. Konsortium hade jag nog heller inte hört förut. Har ni utökat era ordförråd tack vare CM/FM?

#2   maxxon

Favorit

• Medlem
  • 1714 Inlägg:
  • Favoritlag:West Ham

Postad 19 May 2016 - 09:29 AM

Massor med engelska ord iaf (tex i stort sett alla attribut), eftersom jag började med spelen när jag var rätt så ung.

#3   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5398 Inlägg:

Postad 19 May 2016 - 10:55 AM

Visa inläggmaxxon skrev:

Massor med engelska ord iaf (tex i stort sett alla attribut), eftersom jag började med spelen när jag var rätt så ung.

Samma. När jag började spela CM 97/98 var det ju bara text och ingen svenska fanns att välja. Vi började heller inte läsa engelska i skolan förrän jag började mellanstadiet så en 7-årig trashbag lärde sig sin första engelska via CM.

#4 Gäst_hasse77_*

• Guests

Postad 19 May 2016 - 11:36 AM

Visa inläggplacerej skrev:

Klausul var nytt för mig en gång i tiden. Konsortium hade jag nog heller inte hört förut. Har ni utökat era ordförråd tack vare CM/FM?
Jag skulle vilja ta det ett steg ytterligare. Bortsett från inlärning av vardagliga termer inom fotbollsvärlden, generella engelska adjektiv och egenskaper, så finner jag att spelet har bidragit med väldigt mycket som jag användning av idag utanför spelet.

Jag har exempelvis funnit en gemenskap här på FMSweden utanför min ordinarie tillvaro och vänkrets, fått en pånyttfött förälskelse av sporten (hade tappat den efter lite klubbspel i åldern 5-7, endast EM & VM var något man kollade in av fotboll under en längre tidsperiod) och funnit en ökad förståelse vad gäller taktiska och ekonomiska fundament. Då jag inte hade direkt haft någon veckopeng eller sparbössa så som mina vänner fick del av under sin uppväxt så fick jag min faktiska första ordentliga uppfattningar om intäkter, utgifter, besparingar och dylikt från spelet. Även om man säkerligen även snappat upp saker från föräldrarnas aktioner under ens uppväxt samt från skolan.

Därefter så tror jag att jag även fått en ökad förståelse för ledarskap och management/förvaltning som jag kanske inte behärskar själv i jämförelse med andra, men jag uppfattar vad för struktur, nackdelar, fördelar och annat det för med sig både för mig som arbetstagare och emellanåt arbetsgivare. Något jag finner folk som inte spelat CM/FM bland min vänkrets och ej har så "verkliga" arbetslivserfarenheter och upplevda motgångar verkar emellanåt sakna. Även bland kollegor som inte har någon form av förståelse för hur en arbetsgivare måste planera och fatta beslut som berör hela verksamheten framför sin egna samt en eller några få enskilda anställda individers behov och önskan.

#5   placerej

Favorit

• Medlem
  • 1728 Inlägg:
  • Favoritlag:Parma, Newcastle, Håve, Sabres

Postad 19 May 2016 - 21:02 PM

Visa inlägghasse77 skrev:

Jag skulle vilja ta det ett steg ytterligare. Bortsett från inlärning av vardagliga termer inom fotbollsvärlden, generella engelska adjektiv och egenskaper, så finner jag att spelet har bidragit med väldigt mycket som jag användning av idag utanför spelet.

Jag har exempelvis funnit en gemenskap här på FMSweden utanför min ordinarie tillvaro och vänkrets, fått en pånyttfött förälskelse av sporten (hade tappat den efter lite klubbspel i åldern 5-7, endast EM & VM var något man kollade in av fotboll under en längre tidsperiod) och funnit en ökad förståelse vad gäller taktiska och ekonomiska fundament. Då jag inte hade direkt haft någon veckopeng eller sparbössa så som mina vänner fick del av under sin uppväxt så fick jag min faktiska första ordentliga uppfattningar om intäkter, utgifter, besparingar och dylikt från spelet. Även om man säkerligen även snappat upp saker från föräldrarnas aktioner under ens uppväxt samt från skolan.

Därefter så tror jag att jag även fått en ökad förståelse för ledarskap och management/förvaltning som jag kanske inte behärskar själv i jämförelse med andra, men jag uppfattar vad för struktur, nackdelar, fördelar och annat det för med sig både för mig som arbetstagare och emellanåt arbetsgivare. Något jag finner folk som inte spelat CM/FM bland min vänkrets och ej har så "verkliga" arbetslivserfarenheter och upplevda motgångar verkar emellanåt sakna. Även bland kollegor som inte har någon form av förståelse för hur en arbetsgivare måste planera och fatta beslut som berör hela verksamheten framför sin egna samt en eller några få enskilda anställda individers behov och önskan.

Hur kommer det sig att du inte fick veckopeng? Var det bistra tider eller var det en medveten strategi från de myndiga i huset?

#6   Nemanja

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4139 Inlägg:

Postad 19 May 2016 - 21:34 PM

Same! Det är enbart för CM/FM

Försöker verkligen tänka vad man lärt sig.. Men tror det inte är så många specifika ord. Däremot min kunskap om spelare är ju 95% från CM/FM. Hade inte haft ens i närheten av samma kunskap utan spelen.
"I'm not a man of many words. But I can honestly say playing football is all I ever wanted to do"

-Paul Scholes

#7   dennee

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3681 Inlägg:

Postad 19 May 2016 - 21:40 PM

Superb
Football is a lot less exciting when you realise it's just a bunch of millionaires kicking a ball.

#8 Gäst_hasse77_*

• Guests

Postad 19 May 2016 - 21:49 PM

Hur kommer det sig att du inte fick veckopeng? Var det bistra tider eller var det en medveten strategi från de myndiga i huset?
Veckopengar var inget föräldrarna själv har växt upp med, utan var det något jag ville ha så fick jag fråga och acceptera besluten som därefter fattades. Vilket var samma scenario för mina föräldrar med mina far och morföräldrar. Dock fick ju farsan som var från landet och där man verkligen levde på det man odlade och sedan även sålde till handlare, fick därifrån en väldigt tidig förståelse i pengars värde i handel och samhället. Morsan som däremot växte upp i en familj där min morfar var en universitetsprofessor i engelska och dessförinnan ämbetsman i myndigheter brukade även hon fråga likt mig under uppväxten efter saker som hon ville ha och ibland fick.

#9   Shevek

Ungdom

• Medlem
  • 6 Inlägg:

Postad 14 March 2018 - 22:04 PM

Stamina
Pace
Superb

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar