Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM16-SR] When Gute goes Allsvenskan

Gotland
59 svar till detta ämne

#1   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3815 Inlägg:

Postad 30 July 2016 - 13:56 PM

Postad bild
DU KAN TA EN GRABB TILL GUTAVALLEN, MEN INTE GUTAVALLEN FRÅN EPAPOJKEN
kapitel 1: When Gotland goes Allsvenskan

GOTLAND ÄR ENLIGT mig en av Sveriges absolut vackraste platser och därmed har även öns stolthet en liten plats i mitt hjärta. Sedan 1904 har fotbollslaget FC Gute visserligen inte spelat högre upp i seriesystemet än den näst högsta (då som Visby IF för ett par decennier sedan), men klubben är likväl en stor dominant såväl innanför som utanför ringmuren. Och mer dominanta ska man bli. Klubben har ambitionen att nå Sveriges finrum.
      - Nå Division 1 inom tre år
      - Satsa på gotländska spelare
      - Alltid värna om ekonomin
    GUTE HAR VARKEN de bästa anläggningarna eller den mest spännande ungdomssektionen - men man har Gutavallen. Med Division 2:s mått mätt en helt fantastisk arena med en huvudläktare som tar in 2050 personer. Utöver arenan, och några serber som hör hemma i högre divisioner, har föreningen annars inte mycket och hänga i granen. Så därför är det väl dags och sätta fart på denna resa som kan beskrivas som When Gottland goes Allsvenskan. En resa där jag kommer skynda långsamt och inte ta förhastade slutsatser.

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 30 July 2016 - 13:57 PM

#2   Jardeby

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 352 Inlägg:
  • Favoritlag:AC Milan, Chelsea
  • Tränar:Everton

Postad 30 July 2016 - 15:47 PM

Spännande, följer!

#3   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 30 July 2016 - 17:12 PM

Visa inläggJardeby skrev:

Spännande, följer!
Tungt!

Ligger fyra säsonger före, så kan ha missat lite screens och dylikt. So you know.

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#4   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 30 July 2016 - 17:24 PM

Postad bild
THIS IS THE BEGINNING OF A BEAUTIFUL FRIENDSHIP
kapitel 2: Två slitna rävar & massa träningsmatcher

TRE SERBER, TVÅ ex-bajare och den fornhistoriska dinosauren Robert Mambo Mumba. Dessa sex spelare var mina enda byggstenar från start och förbättringar krävdes lite var som. Dessvärre var lönebudgeten nästintill fylld till bredden, så fick jag leta efter väldigt billiga tillskott. Lyckligtvis kunde DIF-ikonen Jan Tauer tänka sig att lira ett år på ön för ynka 5k/månaden. Därefter lyckades jag även övertala en annan ikon, fast i ÖSK-trakter, att skriva på för Gute. Fredrik Nordback hade massvis med rutin och skulle förhoppningsvis bli en lika pålitlig som nyttig bollvinnare.

OM SILLY SEASON gick helt okej, då vi trots allt förstärkte laget med minimala resurser, så gick vintermånaderna i övrigt uruselt. Vi förlorade fyra av sju träningsmatcher, där en utav dem var mot FC Gute U21 i genrepet. Framöver skulle BKV Norrtälje snart vänta på Gutavallen i premiären av Division 2 Norra Svealand.
      :: JAN TAUER | GRATIS | VIGGYHOLM | 32 ÅR
      :: FREDRIK NORDBACK | GRATIS | KONTRAKTSLÖS | 37 ÅR

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 30 July 2016 - 17:25 PM

#5   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2178 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 30 July 2016 - 17:35 PM

Screen på Nordback?
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#6   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 30 July 2016 - 17:52 PM

Visa inläggArgt Challa skrev:

Screen på Nordback?
Missade screena, tyvärr!

#7   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2178 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 30 July 2016 - 18:37 PM

Visa inläggArgt Troll skrev:

Missade screena, tyvärr!

Skandal!
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#8   pompey89

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Inlägg:
  • Favoritlag:Portsmouth FC

Postad 30 July 2016 - 19:45 PM

Har du screens på serberna?

#9 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 30 July 2016 - 23:24 PM

Skandal. STäng rapporten!!

#10   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 31 July 2016 - 04:05 AM

Visa inläggweiner skrev:

Skandal. STäng rapporten!!
Någon moderator får gärna låsa.

#11   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 31 July 2016 - 14:20 PM

Visa inläggpompey89 skrev:

Har du screens på serberna?
Den bästa. Den näst bästa. Kuken.

#12   Yayakolo

Manager

• Moderator
  • 4148 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 31 July 2016 - 14:22 PM

Mirjanovic försöka ja värva bosman med djurgården på min save efter att han gjort 15 mål på 11 matcher för gute. Men han valde vojvodina

#13   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 31 July 2016 - 14:42 PM

Postad bild
HÖR HEMMA I SERBISKA HÖGSTALIGAN - SPELAR I GUTE
kapitel 3: De fyra profilerna

NYCKELSPELAREN: RODOLJUB MARJANOVIC, 28 ÅR, ANFALLARE
    Hur Marjanovic hamna här, det vet ingen. Men att han har ett gediget förflutet i såväl serbiska högsta- som andraligan är det inget att sticka under stolen med. Den erfarna anfallaren har egentligen allt och håller han sig bara skadefri så kommer han vinna skytteligan - oavsett vart vi hamnar i tabellen.
    Att påstå att det kryllar av talang i Gute är en direkt felaktighet. Men i Niklas har vi alla fall ett rejält sparkapital. Allsvenska klubbar har redan ryckt i 16-åringens signatur, men än så länge är han kvar. Blir fjärdevalet i anfallet och kommer därmed att få fokusera mest på inhopp i år.
    Visst minns ni honom? Den hårda kenyanen som bland annat skördade stora framgångar hos Häcken mellan säsongerna 2006-2007. Även om han nu är tio år äldre så besitter han helt klart kvalitéerna för att dominera på den här nivån. Bildar det svenska ligasystemets mest rutinerade innermittfält med den lika gamla Fredrik Nordback vid sin sida. Det är knappast här som vi kommer göra misstagen i matcherna.
      BUSEN: JAN TAUER, 32, VÄNSTERBACK
    Den galne tysken. Ja, han behöver väl ingen längre presentation? Även om han är mer rutinerad idag än när han lämnade Djurgården för sju år sedan, så sitter det stora hjärtat och vinnarskallen kvar. Trots att han har behärskat sig väl under försäsongen så är jag övertygad om att det kommer smälla på vänsterkanten i år. Vinner busligan?
      XI: GARDELL | RONSTRÖM - ILLIC - SANDHAGEN - TAUER | BURMAN - MUMBA - NORDBACK - AVRIC | KETTLER - MARJANOVIC

#14   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 01 August 2016 - 13:51 PM

Postad bild
SEGERTÅGET
kapitel 4: Säsong numero uno.

VÅREN. Med de miserabla träningsmatcherna färskt i minne, så gick jag in i säsongen med en stor respekt för våra kommande motståndare. Men skillnaderna mellan lek och tävling i matcherna visade sig vara som dag och natt. För så fort som Division 2 Norra Svealand startade så spelade vi som ett helt annat lag och inte förs i den åttonde omgången förlorade vi vår första match. Dessförinnan hade våran kära anhängare all anledning till att jubla, då vi låg först i tabellen och i samtliga hemmamatcher dominerat fullständigt. Efter Sollentuna-torsken kom vi snabbt tillbaka och vann fyra av de fem sista matcherna av vårsäsongen.

Postad bild

STATISTIK GUTE                  STATISTIK DIVISION 2NS
                                                                      mål: R. Marjanovic, 20         mål: R. Marjanovic, 20
                                                                       ass:
    G. Cuckovic, 10             ass: G. Cuckovic, 10
                                                                       s.btg: R. Marjanovic, 7.66   s.btg: J. Åberg, 7.66

HÖSTEN. Även om vi inte förlorade något mer under säsongen, så var den andra delen av säsongen inte alls lika framgångsrik. I hälften av matcherna kryssade vi, vilket ett Gamla Uppsala SK såg ut att utnyttja. Men när det gällde som mest så besegrade vi serietvåan och matcherna därefter var bara en enkel powerwalk till bucklan.

Till nästa säsong väntar alltså spel i Division 1 och även om undertecknad tror på kontinutet, så kommer det att ske en stor spelaromsättning till nästa år. Våra tre stjärnserber Marjanovic, Avric och Cuckovic - som alla presterade överjävligt bra - kommer lämna oss i vinter för större uppgifter och dessutom har jag många utgående kontrakt att se över. Förhoppningsvis är det inte Visbytåget utan det fortsatta Segertåget som går in i säsongen 2017.           
      FÖR ÖVRIGT...
      »...har vi haft stora ekonomiska bekymmer under året. Lån på 912k togs i augusti.
      »...fick fyra ungdomar kontrakt under säsongen. Oskar Forsman den mest lovande.
      »...är Helsingborgs IF numera vår samarbetsklubb. Vi får 300k/året och chansen att låna in spännande talanger.

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 01 August 2016 - 14:06 PM

#15   Bolaget

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 867 Inlägg:

Postad 01 August 2016 - 15:48 PM

Härligt med Gute. Har själv en save med de!

Första säsongen: Torskade seriesegern på målskillnad
Andra säsongen: Vann serien på målskillnad
Tredje säsongen: Torskade kvalplatsen till Superettan i sista omgången.
Fjärde säsongen: Precis startat.

Lycka till!
Twitter: @AnderssonFabian

#16   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 02 August 2016 - 00:06 AM

Visa inläggBolaget skrev:

Härligt med Gute. Har själv en save med de!

Första säsongen: Torskade seriesegern på målskillnad
Andra säsongen: Vann serien på målskillnad
Tredje säsongen: Torskade kvalplatsen till Superettan i sista omgången.
Fjärde säsongen: Precis startat.

Lycka till!
Grymt att du kör med Gotlands stolthet. Sjukt att du gick från Division 2 och var en hårsmån från att få kvala till S1 säsongen efter. Du fick inte heller behålla Avric eller Marjanovic, va?

#17   Bolaget

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 867 Inlägg:

Postad 02 August 2016 - 17:01 PM

Visa inläggArgt Troll skrev:

Grymt att du kör med Gotlands stolthet. Sjukt att du gick från Division 2 och var en hårsmån från att få kvala till S1 säsongen efter. Du fick inte heller behålla Avric eller Marjanovic, va?

Nej, Avric lämnade under sommaren. Marjanovic hade jag redan innan flyttat över till Dalhems IF där han spelar denna säsongen i verkligheten. Så jag är nöjd med prestationerna!
Twitter: @AnderssonFabian

#18   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 03 August 2016 - 00:25 AM

Postad bild
ARBEN OCH GÄNGET
kapitel 5: Silly Season & försäsong

FÖR ATT DENNA uppdatering inte ska bli allt för lång så får jag beskriva transferfönstret kortfattat: kaos. Våra tre bästa spelare lämnade som bekant och med dem följde tre ordinarie spelare från i fjol. Därefter försvann även åtta spelare tillhörande seniortruppen. Även om detta frigjorde en hel del löneutrymme så gråter jag tårar över att Marjanovic har lämnat oss. En spelare som nog alltid kommer betraktas som en ikon i Gute-lägren.
      :: RODOLJUB MARJANOVIC | GRATIS | VOZDOVAZ | 29 ÅR
      :: ALEKSANDAR AVRIC | GRATIS | BORAC | 29 ÅR
      :: GORAN CUCKOVIC | GRATIS | HUSQVARNA | 34 ÅR
      :: 11 SENIORSPELARE | GRATIS
    VISSERLIGEN HADE NYA lukrativa avtal i form av sponsring och TV-pengar fått ekonomin åt rätt håll igen, men att jag skulle genomföra en hastig satsning mot finrummet fanns inte på kartan. Istället kontaktades spelare med utgående kontrakt under hösten som varit på den här nivån förut och som inte kräver några dyra löner. Även om ingen utav dem är riktiga spetsspelare så fylldes hålen i truppen igen på ett bra sätt. Ett extra välkommet tillskott är Felix Håkansson som är tillbaka i sin moderklubb efter fyra år i Stockholm.
      :: ARBEN AJDAREVIC | GRATIS | TVÅÅKER | 21 ÅR
      :: PATRIK GRÖNVALL | GRATIS | SKILJEBO | 30 ÅR
      :: LUCA SCIACCA | GRATIS | VÄRMDÖ | 23 ÅR
      :: FREDRIK PETERSSON | GRATIS | SMEDBY | 31 ÅR
      :: FELIX HÅKANSSON | GRATIS | BOO FK | 27 ÅR
      :: ANTON SANDBERG MAGNUSSON | GRATIS | STOCKHOLM INTERNAZIONALE | 23 ÅR
      :: LUCAS JONZON | GRATIS | SOLLENTUNA | 19 ÅR
      :: CHRISTER LIPOVAC | GRATIS | KARLSUND | 21 ÅR
      :: DAVID JOHANSSON | GRATIS | HELSINGBORG | 17 ÅR
    ÄVEN OM JAG inte vill ropa hej förran vi tagit Gotlandsbåten över till Nynäshamn så får jag vara nöjd med hur vinterfönstret slutade. Vi har frigjort löner och ger endast ut 178k i månaden till våra spelare, nästan hälften av vår budget. Så förhoppningsvis är det ekonomiska skyfallet nu historia. Något annat som jag bara vill glömma är träningsmatcherna - precis som i fjol. Sanslöst dåliga har vi varit. Lyckligtvis kunde vi i alla fall besegra gotlandsrivalen Visby IF och Roma IF med tennissiffror.

#19   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 03 August 2016 - 18:47 PM

Postad bild
LET'S PRETEND WE SCORED A GOAL!
kapitel 6: Säsong 2.

VÅREN. Det var efter en hård och gedigen laginsats som vi kunde vinna premiären mot den förhandstippade toppkandidaten Åtvidaberg med 1-0. Och det här med att kriga för varandra skulle visa sig bli vårt signum under våren. Vi spelade sällan bländande, men då vi aldirg gav oss ut på djupt vatten så tog vi samtidigt inga risker. Istället var vi oerhört burdusa när vi väl fick bollen vid våra fötter. Det var bara skjuta upp bollen på vinst eller förlust i de tomma ytorna som skapades efter att våra motståndare försökt tränga sig framåt i banan. Gång efter annan straffade vi dem som kom i vår väg. När halva säsongen var spelad så låg vi på en otrolig femteplacering, med ynka tre poäng upp till kvalplatsen.

Under sommarmånaderna förstärkte jag laget med två spelare. Vi hade egentligen ingen större användning av dessa två herrar, men jag kände ändå att det kanske var smart och bredda laget om det ändå var gratis. Skadehelveten dyker sällan upp väntat. Ska bli kul och följa Oscars utveckling i U21-laget framöver.
      :: LOWE OHLANDER | LÅN | HELSINGBORG | 19 ÅR
      :: OSCAR SELMER | GRATIS | RYNNINGE | 17 ÅR

HÖSTEN. Hade det inte varit för vår fina vår så hade vi åkt ut. För så fort den andra halvan av säsongen inleddes så glömde vi helt plötsligt bort hur man satte bollen i mål. Eller vad sägs om fem mål på tretton matcher? Nu lyckades vi, efter två raka 1-0-segrar, sluta åtta med hela fem poäng ned till degraderingspositionerna - men det var inte stabilt.

Sett till spelarnas individuella prestationer så är det endast två spelare som sticker ut på riktigt. Först och främst Anton Sandberg Magnusson som nästanintill stod för hälften utav våra ligamål och sedan mittbacken Alex Illic som var ruskigt stabil i en annars rätt så svajig backlinje. Luca Sciacca missade visserligen de inledande matcherna på säsongen, men var en av våra mest pålitliga spelare under säsongen. En av säsongens floppar var annars Sandberg Magnussons anfallskollega. Det tog honom 23 matcher att sätta bollen i mål för första gången. Förhoppningsvis producerar han och övriga offensiva spelare bättre framåt nästa säsong.

Postad bild

STATISTIK GUTE                  STATISTIK DIVISION 1S
                                                                      mål: A. Sandberg, 9              mål: J. Westermark, 15
                                                                       ass:
    M. Kettler, 4                  ass: A. Aganovic, 10
                                                                       s.btg: L. Schiacca, 7.14     s.btg: A. Ahmed, 7.56

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 03 August 2016 - 19:20 PM

#20   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3815 Inlägg:

Postad 04 August 2016 - 11:30 AM

Postad bild
NEVER SAY GOODBYE BECAUSE GOODBYE MEANS GOING AWAY AND GOING AWAY MEANS FORGETTING
kapitel 7: Silly Season & försäsong

LIKSOM FÖREGÅENDE ÅR så blev det en hel del rullijans på transfermarknaden. Det hela startade med att jag fick ta avsked från två stora profiler som varit minst sagt delaktiga i resan hittills. Robert Mambo Mumba valde att packa sin väska och flyga hem till Kenya. Fotbollsskorna lämnade han dock kvar i omklädningsrummet på Gutevallen, han ska nämligen bli assisterande förbundskapten. Nästa man i ordningen att lämna var Janne Tauer. Han ville ha en ny utmaning. Det får han tydligen i nykomlingen Vinbergs IF... Tillsist lämnade floppen Christer Lipovac efter bara en säsong i klubben och dessutom ville Adrean Lindblom få spela fotboll, vilket han inte har kapaciteten till här.
      :: ROBERT MAMBO MUMBA | SLUTAR | 39 ÅR
      :: JAN TAUER | GRATIS | VINBERG | 34 ÅR
      :: CHRISTER LIPOVAC | GRATIS | KLUBB EJ KLAR | 21 ÅR
      :: ADREAN LINDBLOM | GRATIS | KLUBB EJ KLAR | 30 ÅR
    IN TILL SENIORLAGET kom sex spelare. Av dessa är jag extra sugen på att se hur Jesper Lundberg kan prestera. En otrolig lagspelare som aldrig gavs chansen i Brage, men som var oerhört dominant i sin bollvinnarroll säsongen dessförinnan i Division 2. Från Division 2 hämtas även ligans bästa högerback, Michal Habanek. Våra egna talanger har verkligen inte rosat marknaden på den positionen, så det var nödvändigt. Annars tillkommer endast nödvändiga breddspelare, om man bortser ifrån talangen Felix Tchaefa som ansluter för hela 5k!
      :: JESPER LUNDBERG | GRATIS | BRAGE | 26 ÅR
      :: MICHAL HABANEK | GRATIS | SYRIANSKA KEBURAN | 24 ÅR
      :: WILLIAM LEANDERSSON | GRATIS | HUDDINGE | 34 ÅR
      :: SAMUEL QUATTARA | GRATIS | IFK ÖLME | 29 ÅR
      :: SIMON ENSTRÖM | GRATIS | AIK | 23 ÅR
      :: FELIX TCHAEFA | 5K | FREJ | 17 ÅR
    FÖR EN GÅNGS skull presterar vi under försäsongen. I träningsmatcherna gjorde vi det förväntade, men jag tänker mest på Svenska Cupen-gruppspelet där det gick över förväntan. För i en grupp med lagen Örebro, Östersund och Athletic FC, så lyckas vi faktiskt ta fyra poäng! Givetvis räckte det inte till avancemang, men vi lyckades i alla fall sätta en första anblick mot Gotland på den svenska fotbollskartan.
      SVENSKA CUPEN | AFC United 2-0 | Östersund 1-3 | Örebro 1-1

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 04 August 2016 - 11:34 AM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar