Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Bara jävligt bra plattor

24 svar till detta ämne

#1   Tyst för fan

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 33 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 25 september 2016 - 22:56

Det är väldigt få album som släppts som håller ihop från början till slut. Som fångar intresset vid första noten till den sista. Som blandar snabbt tempo med lågt, bra texter och som man kan lyssna på om och om igen och när man hör plattan för femtonde gången hör något nytt.

Men det finns några få därute som lyckats med detta, några få som skulle få alla pretentiösa pitchfork runkare att komma hårt i Mammas källare om plattorna släppts idag.

Utan någon speciell ordning |

M83 - Hurry up, We're dreaming

Som titeln antyder. Det är dröm, fast verklighet. Fantastiskt hur geniet Anthony Gonzales knutit ihop denna dubbelplatta. Från början till slut är den ett mästerverk. Första låten 'Intro' är precis ett intro till vad som ska kommas skall. Det avslutas 21 låtar senare med 'Outro' och därimellan har man blivit trollbunden.

Pink Floyd - Dark side of the moon

Kommentar överflöd är ett känt FMS uttryck som passar in här. Antagligen världens bästa platta som någonsin gjorts och någonsin kommer göras. Att något så stort och brett i ljud får plats i 10 låtar.

Migala - Restos de un Incendio

En outsider. Minst sagt. Jag kan nästan lova att ingen av er hört talas om Migala. Grabbarna från Madrid, Spanien som gjort en platta som dom antagligen inte riktigt förstod själva hur bra den blev.

Blandar man dom två ovanstående plattorna så får man lite av det i denna. Perfekt sammanhållning av låtar som byggs upp blandat med lugna låtar. Sång på engelska och spanska. Något som verkligen funkar här. Något som jag själv personligen inte är ett fan av när man blandar språk. Men här är det en av få gånger det funkar.

Beatles - Sgt. Pepper's lonely hearts club band

Ingen lista är komplett utan The Beatles. Det mesta vi lyssnar på idag kommer ur vad dessa fyra pojkar skapade. Oavsett om man lyssnar på skit på radion eller Trash metal. Så har i princip all genrer och stilar tagit inspiration av the fab four.

Uttrycket att göra en Sgt. Pepper är något många musiker tänkt och myntat i strävan av att göra något så perfekt som detta album.

Thåström - Det är ni som e dom konstiga, det är jag som e normal

Sverige enda rockstjärna. I snart 40 (!) år har Joakim Thåström experimenterat och gjort nytt. Oavsett om det är rock, sing & songwriter, synth-pop eller skitig industri-hård-rock. Mannen är ett unikum. Med sin rassliga, hesa röst och fantastiska texter har han många gånger varit före sin tid.

Det är ni som e dom konstiga, var den första plattan på många år Thåström släppte med svenska texter. Efter många år på engelska med Peace, love and pitbulls släppte han detta mästerverk och visade inte bara att han är en av dom absolut bästa när det kommer till att arrangera låtar utan även att skriva texter som inspirerar.

Smashing Pumpkins - Mellon collie and the infinitive sadness

Mitt i 90-talets s k grunge period fanns Smashing Pumpkins. Som jo, lät grunge-igt men betydligt hårdare och renare. Och som dom lät. Deras dubbelalbum Mellon collie håller precis den nivå som ett dubbelalbum ska göra. Det ska vara lugna låtar, hårda låtar och låtar däri mellan som man kan lyssna på 5 gånger på raken utan att tröttna. Det där extra som knyter ihop säcken med den bästa av knutar.

Det är vad denna plattan har gjort. Ett av 90-talets absolut mästerverk.

|

Detta inlägg har redigerats av Tyst för fan: 30 september 2016 - 22:16

#2   vicke231

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 494 Inlägg:

Postad 26 september 2016 - 09:09

Pink Floyd (Dark side of the moon) ligger högst även på min lista, magiskt!

På en hedrande andraplats håller jag nog fan "good kid, m.A.A.d. city" (Kendrick) - Tätt följt av "Ready to Die" med Biggie och "All Eyez on Me" med Pac.
A man with new ideas is mad until he succeeds..

#3   Stabilt

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 197 Inlägg:

Postad 26 september 2016 - 09:10

Senaste Kent är ett praktexempel på sådant. 5+ från början till slut. Håkans första också.
Så jag ökar i volym, för allt finns i musiken
Det är den som integrerar fantasin med verkligheten

#4 Gäst_weiner_*

• Guests

Postad 26 september 2016 - 13:53

Bruce Springsteen - Born To Run
Nick Drake - Pink Moon
Primal Scream - Screamadelica
Neutral Milk Hotel - In The Aeroplane Over The Sea

#5   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 178 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 27 september 2016 - 15:23

Finns ju många fina, men denna är tamefan bland det absolut bästa som producerats på denna planet.
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#6   Jack

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 17 Inlägg:

Postad 27 september 2016 - 16:09

The Rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars med Bowie.
Transformer med Lou Reed.
Alla Dylans mellan -63 och -66.

Och såklart, det bästa albumet genom tiderna, The Velvet Underground and Nico.
Loaded är också fantastisk.

P.S. Du har en fantastisk profilbild Stabilt.

Detta inlägg har redigerats av Jack: 27 september 2016 - 16:09

#7   bakaouu

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 24 Inlägg:
  • Favoritlag:GAIS
  • Tränar:Cardiff

Postad 27 september 2016 - 17:05

Tom Waits - Closing Time
WU LYF - Go Tell Fire To The Mountain
Bob Dylan - Infidels
Van Morrison - Enlightenment
Oasis - Definitely Maybe
Neil Young - Harvest
Steely Dan - AJA
Tower Of Power - T.O.P.
Ryan Adams & The Cardinals - Jacksonville City Nights

lär avbryta mig själv där, kommer bli en oändlig lista om jag tänker efter. Ångest bara att posta en såhär kort lista. Men nu gör jag det bara.

Detta inlägg har redigerats av bakaouu: 27 september 2016 - 17:08

nästan som en tavla över rätt och fel
för man ser gårdakvarnar men
man ser skiten med.

#8   RayParlour

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 454 Inlägg:

Postad 27 september 2016 - 17:55

Visa inläggbakaouu skrev:

WU LYF - Go Tell Fire To The Mountain

Kul att höra från NÅN annan som diggar skiten. Vad tycker du om LUH-plattan?

I det angränsande temat "plattor-som-är-mycket-bättre-som-helhet-än-dess-individuella-spår" nominerar jag Deltron 3030 med Del tha Funkee Homosapien, förresten.

#9   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2 178 Inlägg:

Postad 27 september 2016 - 18:18

Visa inläggRayParlour skrev:

I det angränsande temat "plattor-som-är-mycket-bättre-som-helhet-än-dess-individuella-spår" nominerar jag Deltron 3030 med Del tha Funkee Homosapien, förresten.

Approved!
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#10   bakaouu

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 24 Inlägg:

Postad 27 september 2016 - 18:58

Diggar är nog en underdrift i mitt fall. Skulle säga att det är en av de mest spelade skivorna hemma hos mig de senaste 6 åren. Inne på min tredje kopia av CDn nu, dom har slitits väl!

Tycker LUH plattan är helt klart godkänd, det är svårt att undgå att ryckas med i känslostormen Ellery James röst. Men än så har den inte nåt något större kultstatus för mig. Förvisso en fantastisk platta att köra bil till nattetid! Vad är din åsikt? Har du lyssnat nåt på Francis Lung? (WU LYFS basists soloprojekt)
man ser skiten med.

#11   Lazarus

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 196 Inlägg:

Postad 27 september 2016 - 19:08

Jamie T - Panic prevention. Det Enda Albumet.

Bubblare: Madvillain - Madvillainy och tusen till.
Precis framför Northug placerade sig bland annat polacken Sebastian Gazurek och tjecken Jan Srail. Också okända japanska och rumänska var åkare för före Northug.
– Men de är bra mästerskapslöpare, de är alltid bra i mästerskap, säger han.

#12   skynyrdnation

Spelare

• Medlem
  • 2 828 Inlägg:
  • Snapchat:skynyrdnation
  • Yrke:Kung
  • Favoritlag:Liverpool FC
  • Tränar:Tottenham 31/32

Postad 27 september 2016 - 20:02

Deep Purple - In Rock
Deep Purple - Machine Head
Queen - I/II
Rainbow - Rising

De säger sig självt.

Blackberry Smoke- The Whippoorwill
- De här killarna är inte bara jävligt trevliga att umgås med utan de är även överjävliga musiker.
'country, Gospel, Blues, Soul, Rock'n'Roll, är det nått dessa gubbar inte kan egentligen?

Detta inlägg har redigerats av skynyrdnation: 27 september 2016 - 20:03

#13   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 355 Inlägg:

Postad 27 september 2016 - 20:33

Visa inläggLazarus skrev:

Jamie T - Panic prevention.

Jag lyssnar sällan på hela album och även om jag vet att jag har gjort det med en del artister så kommer jag inte ihåg något direkt. Detta Jamie T-album håller jag dock med om att det håller en jämn hög kvalité rakt igenom nu när du säger det, kul!

#14   Praise

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 184 Inlägg:

Postad 27 september 2016 - 22:43

Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. Lika bra som för tio år sedan.
kakidaniel -
"Min förra flickvän hade också 360. Det sög dase. Satt man i gamechat på cod 6 och vipps så ska det alltid ploppa upp en tjej som spelar och jag snackar ALLTID å då blir hon sur för att jag snackade med henne.."

#15   placerej

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 728 Inlägg:
  • Favoritlag:Parma, Newcastle, Håve, Sabres

Postad 28 september 2016 - 05:12

Visa inläggskynyrdnation skrev:

...
Rainbow - Rising
...

Lyssnade just på Metallicas version av Stargazer. Fruktansvärt vedervärdigt.

#16   bakaouu

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 24 Inlägg:

Postad 28 september 2016 - 07:21

Visa inläggPraise skrev:

Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. Lika bra som för tio år sedan.

Den är ruskigt bra, och Favourite Worst Nightmare var inte en mycket sämre uppföljare. Alex Turners solodebut Submarine är också en EP som är helt fantastisk rakt igenom.
man ser skiten med.

#17   RayParlour

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 454 Inlägg:

Postad 28 september 2016 - 11:01

Visa inläggbakaouu skrev:

Diggar är nog en underdrift i mitt fall. Skulle säga att det är en av de mest spelade skivorna hemma hos mig de senaste 6 åren. Inne på min tredje kopia av CDn nu, dom har slitits väl!

Tycker LUH plattan är helt klart godkänd, det är svårt att undgå att ryckas med i känslostormen Ellery James röst. Men än så har den inte nåt något större kultstatus för mig. Förvisso en fantastisk platta att köra bil till nattetid! Vad är din åsikt? Har du lyssnat nåt på Francis Lung? (WU LYFS basists soloprojekt)

I mitt fall med. De där orglarna har inte åldrats en dag sedan releasen.

Jag diggar LUH som fan. Ett snäpp under WU LYF men fortfarande ruskigt bra. Balansen nytänk/ändå samma gamla stil känns bra också. Inte för annorlunda, inte för "WU LYF 2".

Har missat Francis Lung, men det ska givetvis kollas in, grazie.

#18   Hypnoman

Ikon

• Medlem
  • 2 576 Inlägg:

Postad 30 september 2016 - 13:02

Bidrar med ett gäng av mina favoriter. Pallar inte skriva något om plattorna nu, men känner man igen något man gillar kan det säkert vara värt att ta en titt på lite annat. Undvek att nämna artister och plattor som redan nämnts (tror jag).

Broken Bells - Broken Bells
Andreas Grega - En sak i taget
Supertramp - Crime of the Century
The Tallest Man On Earth - Shallow Grave
The Tallest Man On Earth - The Wild Hunt
Suzanne Vega - 99.9F°
First Aid Kit - The Lion's Roar
Paul Simon - Graceland
P.O.S - Never Better
Nico Vega - Nico Vega
Jennie Abrahamsson - While The Sun's Still Up and the Sky Is Bright
Gnarls Barkley - St. Elsewhere
Bon Iver - For Emma, Forever Ago
Damien Rice - O
Carpenter Brut - Trilogy
Movits! - Äppelknyckarjazz
Melissa Horn - Långa nätter
Dave Matthews Band - Big Whiskey and the GrooGrux King

Sist men inte minst bjuder jag på några guilty pleasure-skivor också.

Eve 6 - Horrorscope
Maskinen - Boys II Men
MIKA - Life in Cartoon Motion
Jailbait bilder är för mig en konst, så att säga, en konstart. //Bubbisch (aka Flour)

#19   Tyst för fan

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 33 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 30 september 2016 - 22:15

Rush - 2112

Oj oj oj. Svårt inspirerade av Pink Floyd och The Beatles. Men en av väldigt få plattor som lever upp till det. Sannerligen ett mästerverk som aldrig blir sömnig. En av världens bästa trummisar genom alla tider, blandat med en väldigt kompetent gitarrist och en sång som är som ingen annan.

#20   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2 178 Inlägg:

Postad 30 september 2016 - 22:34

Jag vill bjuda på svenskt och hiphop, Roffe Ruffs nya platta toppar till och med ut Barrabas (som även den är en solklar femma). "Och han älskade dom alla" är bland det absolut bästa som släppts inom svensk hiphop. Där finns också det mesta som MBMA släppt men framförallt EP:n "Nu ännu drygare" om man får droppa "plattor" av den karaktären.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar