Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Ny dator!

10 svar till detta ämne

#1   aandreaslarsson

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:
  • Yrke:Studerande.
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Olika. (Oftast england)

Postad 04 January 2017 - 22:24 PM

Hello!

Blivit dags för mig att klicka hem en ny burk. Ska alltså vara en stationär dator och eftersom jag själv är urusel när det kommer till datorer undrar jag om det finns någon relativt kunnig här som skulle kunna hjälpa till. Vad är viktigt att tänka på när man köper ny? Kanske en länk på någon dator som skulle kunna vara lämplig, eller om någon skulle kunna bygga ihop en? Är villig att lägga upp till cirka 8000. Skall klara av FM på ett bra sätt samt alla andra standard-sysslor man kan begära utav en dator.

Detta inlägg har redigerats av aandreaslarsson: 04 January 2017 - 22:25 PM

#2   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5427 Inlägg:

Postad 05 January 2017 - 07:30 AM

Visa inläggaandreaslarsson skrev:

Hello!

Blivit dags för mig att klicka hem en ny burk. Ska alltså vara en stationär dator och eftersom jag själv är urusel när det kommer till datorer undrar jag om det finns någon relativt kunnig här som skulle kunna hjälpa till. Vad är viktigt att tänka på när man köper ny? Kanske en länk på någon dator som skulle kunna vara lämplig, eller om någon skulle kunna bygga ihop en? Är villig att lägga upp till cirka 8000. Skall klara av FM på ett bra sätt samt alla andra standard-sysslor man kan begära utav en dator.

Jag har dygnat och ska skriva tenta snart. Orkar jag hålla mig vaken efter tentan kan jag snickra ihop delar som passar bra ihop och bör klara jobbet.

* Är bygga själv ett alternativ (med/utan vän) eller ska det vara färdigt när det kommer med posten/från butik?
* Hur är det med Windows? Kan du/någon fixa det eller ska det ingå i paketpriset?
* Ska det vara skärm till?
* Ska det vara andra tillbehör som t.ex. mus och tangentbord? Vad i så fall?

#3   aandreaslarsson

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:
  • Yrke:Studerande.
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Olika. (Oftast england)

Postad 05 January 2017 - 13:32 PM

Vore mycket tacksam för den hjälpen. Att bygga själv är inte ett alternativ då jag absolut inte har kunskapen för att klara av det, vill alltså ha en färdig från butik. Vore ett stort + om Windows 10 bakades in inom prisramen. Gällande skärm och annat tillbehör så har jag redan det jag behöver, är endast ny dator jag är ute efter! :)

#4   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15269 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 13 January 2017 - 16:53 PM

Automatiskt meddelande

Detta inlägg har flyttats från "Off-Topic" till "Teknikhörnan".

.dret

#5   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1287 Inlägg:

Postad 13 January 2017 - 18:13 PM

Försökte bygga ihop en riktigt bra dator för att sedan dra ner på allt så det kom så nära 8000 jag kunde.
Tyckte det var riktigt svårt då jag fick skära ned på både ram-minnen, cpu, moderkort och grafikkort.

Nu är det dock litet överpris, men ändå något att gå på om du ska dra ihop en själv.
Enda jag är lite osäker på är om alla komponenter fungerar ihop eller ej. Har själv haft bärbar senaste åren så dåligt uppdaterad känner jag.

Här har du iaf länken. https://www.inet.se/.../visa/10116323/

#6   Nilisse

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1881 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg

Postad 13 January 2017 - 19:49 PM

Hur står sig det du plockat ut mot t.ex. den här? https://www.inet.se/...-gtx-1050#specs
To infinity... and beyond!

#7   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1287 Inlägg:

Postad 13 January 2017 - 22:35 PM

Visa inläggNilisse skrev:

Hur står sig det du plockat ut mot t.ex. den här? https://www.inet.se/...-gtx-1050#specs

Svårt att jämföra kanske men tycker att nätagget är väl svagt om man kan uttrycka sig så.
Sen recensionsmässigt är moderkortet "sämre". Har ju ingen egen erfarenhet av dessa så kan ju ej själv svara på det.

Fattar dock inte varför det står "Trådlöst nätverk - nej". Är så ovan vid just stationära datorer och moderkort men detta skulle ju för mig vara en självklarhet att ha.
Sen är ju grafikkortet klart bättre på den datorn du länkade vad jag kan läsa mig till då GTX är ett mycket bra kort idag (finns ju givetvis i många, många prisklasser).
Sen har du ju DVD i den om du skulle behöva ha skiva till något spel osv..

#8   westerberg

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 31 August 2019 - 14:48 PM

Tjenare!

Hoppas kunna få lite hjälp här, har inte spelat FM sedan 2017 och har varit sjukt sugen ett tag nu så tänker köpa nästa FM som kommer ut.

Min dator som jag har haft nu ett tag bara lagt av så är det dax för en ny, vilka datorer använder ni? Vad skulle ni rekommendera till mig att köpa? Har verkligen noll koll på datorer... Ska bara klara av att spela fm på och helst vara en bärbar då jag reser rätt mycket. Alla tips uppskattas ������

Detta inlägg har redigerats av westerberg: 31 August 2019 - 14:49 PM

#9   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5926 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 31 August 2019 - 21:16 PM

Visa inläggwesterberg skrev:

Tjenare!

Hoppas kunna få lite hjälp här, har inte spelat FM sedan 2017 och har varit sjukt sugen ett tag nu så tänker köpa nästa FM som kommer ut.

Min dator som jag har haft nu ett tag bara lagt av så är det dax för en ny, vilka datorer använder ni? Vad skulle ni rekommendera till mig att köpa? Har verkligen noll koll på datorer... Ska bara klara av att spela fm på och helst vara en bärbar då jag reser rätt mycket. Alla tips uppskattas ������

https://store.steamp...l_Manager_2020/

På den länken kan du scrolla ner och se rekommenderade specifikationer för en dator. Så länge din nya dator har minst det kommer spelet rulla på fint! :)

#10   trashbag

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5427 Inlägg:

Postad 26 November 2019 - 14:44 PM

Dags att köpa en ny dator? Kanske på Black Friday. Jag får många frågor per år om datorköp så här kommer en liten guide. Den är anpassad för FM-spelare som spelar på bärbara datorer men går att applicera även för andra som föredrar bärbar dator.

Surfa först till https://www.prisjakt.nu/ och gå till Datorer & Tillbehör -> Laptops (Bärbara datorer)

Tryck på ”Filter” och ställ in ditt maxpris. Till exempel 10000

Postad bild

Bläddra ner i filtret och under Processormodell vecklar du ut Intel och Intel Core. Kryssa i Core i7 och Core i5.

Postad bild

Du kan klicka på uppåtpilen och stänga. Veckla sen ut AMD och AMD Ryzen och välj Ryzen 5 och Ryzen 7.

Postad bild

Du kan nu klicka på uppåtpilen till höger om AMD för att stänga.
Bläddra ner i filtret och ställ in RAM-minne minst 8 GB

Postad bild

Bläddra ner till Skärmupplösning och kryssa i alla som har 1920x1080 eller ett högre ”förstavärde” än 1920.

Postad bild

Bläddra ner i filtret. Veckla ut Grafikkort och under Dedikerat grafikminne trycker du i Ja.

Postad bild
Nu är grunden på Prisjakt klart och vi har 146 datorer (när jag söker). Behåll fliken i webbläsaren uppe. Nu öppnar du två nya flikar i webbläsaren. I ena surfar du till https://www.cpubench...et/cpu_list.php i den andra till https://www.videocar...et/gpu_list.php

Postad bild

För FM prioriterar vi lite såhär: Bra processor -> Mycket ram -> Dedikerat grafikminne -> Stor hårddisk. Under processormodell har vi tagit med lite olika och mellan dessa kan man prioritera såhär: Core i7 -> Ryzen 7 -> Core i5 -> Ryzen 5. Det är att generalisera en hel då AMDs Ryzen kommit starkt på sistone men jag kör så här.

Utifrån detta går vi tillbaka till Prisjakt och filtret och kollar om vi har råd med en Core i7 (tar bort alla andra markeringar och har bara kvar Core i7). Det har vi!

Postad bild
Nu kollar vi om vi har råd med 16 GB RAM istället för 8 GB. Det har vi!

Postad bild

Nu är det endast två datorer kvar för mig:

Postad bild

Tryck på den inringade knappen till höger på Prisjakt. Bocka i produkterna och ”Jämför”

Postad bild

Nu jämför vi processorerna. Understrykna namnen är intressanta. Skriv upp dessa och gå till https://www.cpubench...et/cpu_list.php igen.

Postad bild

Tryck på ctrl + f när du är inne på cpubenchmark och sök efter värdet (exempelvis 8565U). Dom siffrorna som står i första kolumnen till höger om processormodellen är ”benchmarkvärde”. Enkelt förklarat hur bra processorn är:

Postad bild

Oj nu märkte vi att 10510U var bättre enligt nedan

Postad bild

Utifrån detta har vi fått reda på och tt datorn till höger (Acer Aspire) har bätrre processor. RAM Minnet då? Det är 16 GB på båda och inte så mycket mer att jämföra. Då hoppar vi över till grafiken. Gå till https://www.videocar...et/gpu_list.php igen och skriv upp dessa understrykna värden:

Postad bild

Tryck på ctrl + f när du är inne på sidan och sök efter värdet (exempelvis MX150). Dom siffrorna som står i första kolumnen till höger om grafikkortsmodellen är ”benchmarkvärde”. Enkelt förklarat hur bra grafikkortet är:

Postad bild

Oj nu märkte vi att MX250 var bättre enligt nedan

Postad bild

Summa summarum: Vi filtrerade ner till två datorer som hade den generellt bästa processortypen vi önskar, 16 GB RAM samt dedikerat grafikkort. Utav dessa två har den högra datorn (Acer Aspire) både bättre processor och grafikkort. Då är det ganska givet vilken dator man väljer och vi har en vinnare!

Det är dock inte alltid så här enkelt. Ibland har ena datorn bättre processor, andra bättre grafikkort och hårddiskstorlek kan också variera. Då får man prioritera lite. Men om du ska ha en bärbar dator för FM skulle jag som sagt prioritera Processormodell > RAM > Dedikerat Grafikkort > Hårdiskstorlek.

Det du ”måste” ha är en Intel Core i3/i5/i7-processor eller AMD Ryzen 3/5/7-processor, 8GB RAM och minst 1920x1080-upplösning enligt mig. Dedikerat grafikkort behövs inte om du är på en väldigt sträng budget omdu bara ska spela FM men är att föredra för annars drar grafiken kraft från processorn.

Intel Core I3/AMD Ryzen 3 kan fungera bra, speciellt vissa nyare modeller men försök som sagt få ihop budget till en ”5.a eller 7.a”. Prioritering av processor är ganska lätt alltså 7 är bättre än 5 och 5 är bättre än 3. Jag slänger dock in en brasklapp för att nyare i5.or t.ex. kan vara bättre än föråldrade i7.or. Det kan överlappa litegranna men rent generellt fungerar det att följa "siffrorna".

Någon mod får "designa" detta inlägg om dom vill. Jag orkar inte med den värdelösa inläggshanteraren som forumet har :)

Detta inlägg har redigerats av trashbag: 26 November 2019 - 14:54 PM

#11   Miguel

Reserv

• Administratör
  • 64 Inlägg:

Postad 26 November 2019 - 15:04 PM

Riktigt snyggt med guiden gällande datorköp Trashbag! Postad bild

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar