Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM17-SR] Youth Academy Challenge

50 svar till detta ämne

#1   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 09 januari 2017 - 23:34

Efter att ha spelat Football Manager under många år och slentrianmässigt främst hållit till i det engelska ligasystemet var jag till den här upplagan av spelet sugen på att testa något lite annorlunda. Jag började därför söka på Sports Interactives forum för olika utmaningar, den ena mer vansinnig än den andra. En del ger sig på mastodontprojektet att vinna VM med San Marino, något som påstås vara möjligt genom att utveckla ett klubblag från den lilla republiken som spelar i det italienska spelsystemet. När jag läste hur någon gått 10 år utan att vinna en enda tävlingsmatch med blåbärsnationen blev jag dock en smula avskräckt.

En utmaning som däremot verkade intressant var den så kallade Youth Academy Challenge. Den går ut på att man ska vinna sitt valda lands högsta division och Champions League med en tidigare ospelbar klubb - genom att endast använda klubbens egna akademi för att värva spelare. Det är alltså inte tillåtet att göra några värvningar själv, utan man får förlita sig helt på den årliga intagningen av ungdomsspelare.

För mig själv som ofta hellre lagt tid och pengar på att värva nya spelare än att utveckla klubbens ungdomar känns det som en spännande utmaning att plötsligt bli helt beroende av det för att kunna nå framgång. Om det är realistiskt att jag faktiskt går i mål med utmaningen och vinner Champions League låter var jag vara osagt, men det är ju vägen som är mödan värd, som Karin Boye en gång skrev, föga anande att det skulle citeras i en saverapport på FM Sweden ett drygt sekel senare.

Youth Academy Challange

Målsättning:
- Att vinna sitt valda lands högsta division och Champions League med en tidigare ospelbar klubb genom att endast värva spelare med hjälp av klubbens egna akademi.

Regler:
- Det är inte tillåtet att värva eller låna några spelare, men att sälja och låna ut går bra.
- Det är inte tillåtet att använda sig av provspelare eller att ge kontrakt till gråa spelare.
- Om man får sparken har man misslyckats och får börja om från början.

Man kan välja vilken nation i Europa man vill och jag har bestämt mig för göra det på hemmaplan i Sverige. För att få tillgång till en tidigare ospelbar klubb börjar man saven som arbetslös och spenderar sedan hela den första säsongen (2016 i mitt fall) på semester. När den var över stod det klart att jag kunde välja någon av följande uppflyttade klubbar från Division 3:

Postad bild

#2   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15 125 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 10 januari 2017 - 00:57

NvFF ftw! Då subbar jag direkt!

.dret

#3   pompey89

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:
  • Favoritlag:Örgryte IS
  • Tränar:Ibland

Postad 10 januari 2017 - 09:11

Västra Frölunda ffs!

#4   Chrulle

Manager

• FMS-Cirkeln
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 532 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal, IK Brage
  • Tränar:Litegrann

Postad 10 januari 2017 - 09:15

Fanns en bra SR med Västra Frölunda tidigare om jag inte minns fel :) Min röst ligger på Kiruna FF!
Har för övrigt provat den här utmaningen för något år sedan, antagligen gick det helt åt pipsvängen. All lycka till dig, ska bli skoj att följa.

Detta inlägg har redigerats av Chrulle: 10 januari 2017 - 09:16

#5   Pirlo

Ungdom

• Medlem
  • 6 Inlägg:

Postad 10 januari 2017 - 11:16

Röstar för Eskilstuna! :) Finns bra underlag med stadsstorleken och slipper som i Frölundas fall konkurrera med alla de andra stora klubbarna i samma stad.

#6   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 227 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 10 januari 2017 - 12:25

1. IFK Trelleborg
2. Kiruna FF
3. Västra Frölunda

#7   jefro

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 258 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 10 januari 2017 - 15:19

Kiruna FF borde vara ett solklart val!
You´ll Never Walk Alone

#8   Folke

Manager

• Medlem
  • 4 001 Inlägg:

Postad 10 januari 2017 - 17:47

Nosaby!!! Mitt kvarters lag och mitt födelseorts lag!
"Jag svär trohet mot Paul Dummett, odödlig ledare för vår klubb och den briljans han besitter, samt hans gemytliga familj. Heil Dummett"

#9   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 10 januari 2017 - 19:05

Flera intressanta förslag här i tråden, men då skillnaderna vad gäller klubbarnas resurser får ses som relativt små ville jag först och främst välja en klubb som jag själv kände något slags personligt band till. Som född och uppväxt i Göteborgs västra delar blev valet därför inte särskilt svårt.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

» Historia

Västra Frölunda är en klubb som har fallit lite i glömska på senare år. Faktum är att man spenderade större delen av 1990-talet i Allsvenskan - sammanlagt har den lilla kvartersklubben hela 10 säsonger uppe i finrummet - med en 5:e plats 1998 under tränaren Torbjörn Nilsson som höjdpunkt. Där och då kunde man titulera sig Göteborgs bästa lag. Klubben ansågs också vara en fin plantskola och fostrade storheter som den blivande landslagsbacken Teddy Lucic, skyttekungen Niklas Skoog och inte minst Hasse "Brasse" Blomqvist.

Senast 2002 hamnade man på kvalplats upp till Allsvenskan och ställdes mot stadens giganter IFK Göteborg, men det slutade med förlust för VF och sedan dess har det gått utför. 2005 ramlade man ur Superettan och 2010 inleddes det riktiga raset när man genom tvåa raka nedflyttningar åkte ner i Division 3. Idag kan man inte ens längre titulera sig för Ruddalens bästa lag, då man delar arenan med Assyriska BK och Utsiktens BK som befinner sig högre upp i seriesystemet.

Postad bild

» Faciliteter och ekonomi

Med sin bakgrund som plantskola får Västra Frölunda ses som klippt och skuret för den här utmaningen, om inte annat så av nostalgiska skäl. När man granskar klubbens faciliteter är det nämligen tydligt att det rör sig om en klubb på dekis. Ruddalens skick är inte bra, träningsanläggningen endast grundläggande och vad värre är så anses klubbens ungdomsfaciliteter dåliga.

Att uppgradera faciliteterna är naturligtvis något som kommer att ha högsta prioritet så fort ekonomin tillåter det. Sett till att klubben för tillfället endast har 65 tappra säsongskortsinnehavare kan det nog dessvärre dröja ett tag innan det blir möjligt.

Postad bild

Postad bild

» Vision

Efter några tunga år i Division 3 är Västra Frölunda tillbaka uppe i Division 2 och det här min resa tar sin början. Siktet är högt ställt och om Champions League-pokalen må kännas minst sagt avlägsen när man blickar ut över Ruddalens konstgräs, så finns där i alla fall en dröm om att återigen ta upp klubben till Allsvenskan, bräcka rekordplaceringen från 1998 och åter kunna kalla sig stadens bästa lag.

Postad bild

» Ruddalens IP

#10   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 00:48

Visa inläggChrulle skrev:

Fanns en bra SR med Västra Frölunda tidigare om jag inte minns fel :) Min röst ligger på Kiruna FF!
Har för övrigt provat den här utmaningen för något år sedan, antagligen gick det helt åt pipsvängen. All lycka till dig, ska bli skoj att följa.

Tack ska du ha!

Jag är medveten om Mösarfarbrors utmärkta rapport om Västra Frölunda och visst fick det mig att tveka en aning om jag skulle göra en rapport om samma klubb, men eftersom det kommer vara lite annorlunda prägel på den här hoppas jag att folk inte ser det som att jag försöker härma honom.

#11   Chrulle

Manager

• FMS-Cirkeln
  • 3 532 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal, IK Brage
  • Tränar:Litegrann

Postad 11 januari 2017 - 09:26

Ja jag tror det blir väldigt annorlunda, det blir bra i vilket fall. Har du tänkt att rapportera som en vanlig save, eller mer som LLM?

#12   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 10:27

Visa inläggChrulle skrev:

Ja jag tror det blir väldigt annorlunda, det blir bra i vilket fall. Har du tänkt att rapportera som en vanlig save, eller mer som LLM?

Fortfarande något oklart exakt hur rapporteringen kommer se ut, det blir inget rent LLM men möjligtvis något åt det det hållet.

#13   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 13:04

Postad bild

» Inför säsongen 2017

Sett till att det inte är tillåtet att värva några spelare hade den spelartrupp jag fick ärva inte riktigt den bredd jag hade hoppats på. Endast 13 spelare var kontrakterade av klubben varav 3 målvakter, vilket alltså innebär att jag precis har tillräckligt många utespelare för att mönstra en hel startelva. Så fort någon blir skadad, avstängd eller behöver bytas ut kommer jag tvingas förlita mig på de gråa spelare som ploppar upp av sig själv. Fram tills den första intagningen av ungdomsspelare vill säga.

Postad bild

Det positiva är att av de spelare som faktiskt fanns i klubben så var en handfull av dem mycket rutinerade. Framför allt mittbacken Erkan Saglik, mångsidige Arash Bayat och spelskickliga Mentor Zhubi - samtliga hemvändare med allsvenskt spel på meritlistan - lär bli viktiga som komplement till våra yngre förmågor.

Dessutom visade det sig att det redan dykt upp en lovande spelare från klubbens akademi före min ankomst. Den 17-åriga målvakten Rikard Selllhed anses redan hålla hög Division 2-klass och har naturligtvis potential att bli ännu bättre med rätt utveckling. Förhoppningsvis kan han bli en viktig kugge under många år framöver.

Postad bild

» Målsättning för säsongen

Anmärkningsvärt är att laget inte har hamnat i Division 2 Västra Götaland som man kanske skulle kunna tro sett till att Göteborg råkar ligga i just det länet, utan istället ska vi spela i Division 2 Norra Götaland. Nåväl, några timmar extra i spelarbussen har väl ingen dött av.

Enligt oddsen är vi tippade på 12:e plats i serien vilket skulle innebära kvalspel. Vi är alltså inte förväntade att sluta sist i serien, men när oddset på att vi ska vinna den är på 401 gånger pengarna förväntas vi nog i alla fall få det tufft. Sett till hur lövtunn vår spelartrupp är blir också målsättningen för min debutsäsong först och främst att klara sig kvar.

» Division 2 Norra Götaland

Postad bild

#14   Ehlajt

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 235 Inlägg:
  • Yrke:Säljare
  • Favoritlag:Napoli
  • Tränar:Napoli

Postad 11 januari 2017 - 14:08

Väldigt rolig inledning, ser framemot att följa detta. Stort lycka till!
"money ain't got no owners only spenders - Omar Little"

#15   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 11 januari 2017 - 23:16

Postad bild

» Vårsäsongen 2017

Blandad kompott vad gäller resultaten, men sett till förutsättningarna en klart godkänd poängskörd och en fin 6:e plats i tabellen. För tillfället har vi lika många poäng till kvalplats såväl uppåt som nedåt vilket varken utesluter topp- eller bottenstrid under hösten. En formsvacka och det kan snabbt bli marigt, medan om vi radar upp några segrar skulle kunna utmana om uppflyttningsplatsen.

Målsättningen förblir dock oavsett att klara sig kvar och allting utöver det får ses som en bonus. Efter åtskilliga anonyma insatser från våra gråa spelare ser jag också mycket fram emot att snart kunna välkomna den första kullen av ungdomsspelare till klubben.

» Division 2 Norra Götaland - Resultat

Postad bild

» Nyckelspelare

Victor Kalasho - 11 matcher, 11 mål, 2 assist. Snittbetyg: 7.50
- Den unge anfallaren har något överraskande varit outstanding under våren med sina 11 mål på lika många starter. Tremålsskytt i både 4-3-segern hemma mot Karlstad och i 3-2-matchen borta mot Vimmerby.

Arash Bayat - 11 matcher, 2 mål, 1 assist. Snittbetyg: 7.15
- Kan användas i såväl defensiv som offensiv roll på mittfältet och gjort de båda med den äran.

Mentor Zhubi - 13 matcher, 4 mål, 3 assist. Snittbetyg: 7.14
- Lagets spelfördelare som ligger bakom mycket av vårt anfallsspel.

#16   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 12 januari 2017 - 22:32

Postad bild

» Höstsäsongen 2017

Efter en skaplig vårsäsong skulle hösten visa sig bli tyngre. Vi åkte på en riktig utklassning hemma mot Skövde AIK i en match där siffrorna skrevs till förnedrande 0-6. Som om inte förlusten vore nog fick Victor Kalasho dessutom bäras av på bår i samma match efter att ha ådragit sig en skada som skulle hålla honom borta från spel under större delen av de kvarvarande omgångarna.

Nog förstod jag att det skulle bli tuffare utan vår målspruta, men att vi inte skulle vinna en enda match under hans drygt två månader långa frånvaro var värre än jag befarat. Sakta men säkert föll vi nedåt i tabellen och nedflyttningsplatserna började komma obehagligt nära. Det kändes därför som något av måstematch när det var dags att ställas mot jumbon Karlskoga FF. Om vi inte ens kunde besegra det lag som låg hopplöst sist i serien vore frågan om vi hade i den här serien att göra över huvud taget.

Mållöst i halvtid och stämningen började bli allt mer nervös. Strax efter paus kom dock till slut det förlösande 1-0-målet och vem var det som stod för det om inte en comebackande Kalasho. Vi gick snart upp till 4-0 av bara farten. Segern visade sig också innebära att kontraktet var säkrat. Med viss möda vara därmed målsättningen att klara sig kvar i serien uppfylld.

Postad bild

» Nyckelspelare

Erkan Saglik - 24 matcher, 1 mål, 1 assist. Snittbetyg: 7.01
- Få spelare utmärkte sig positivt under hösten men en spelare som stod för stabila insatser var Erkan Saglik. Viktig som ledarfigur i försvaret.

» Intagning av ungdomsspelare

Vår första intagning till ungdomslaget kom mot slutet av säsongen vilket var högst välkommet. Framför allt innebär det välbehövlig bredd till spelartruppen men också ett flertal spelare med potential att utvecklas.

Postad bild

Någon jag hoppas särskilt på är anfallaren Peter Skoog. Han fick lite speltid i de avslutande omgångarna och har redan noterats för sitt första seriemål blott 16 år gammal. Om inte annat så har han ju också ett efternamn som förpliktigar i den här föreningen.

#17   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 13 januari 2017 - 16:36

Postad bild

» Inför säsongen 2018

Samtliga spelare från fjolårets trupp har fått fortsatt förtroende även den här säsongen. Långt ifrån alla har storspelat, men som förutsättningarna ser ut får man jobba lite efter filosofin att man tager vad man haver. Därtill har inte mindre än elva ungdomsspelare anslutit till klubben och omedelbart flyttats upp till A-laget. Deras roll i år lär främst bli som rotationsspelare, men förhoppningsvis kan åtminstone några av dem slå sig in i laget på sikt.

Postad bild Spelare ut

-

Postad bild Spelare in

• Alexander Bengtsson

Jonas Kenndal

Johan Pettersson

Tomas Nilsson

Johan Edman

Marcus Jonsson

Adrian Andersson

Richard Andersson

Patrik Torstensson

Francis Konneh

Peter Skoog

Det ger oss en spelartrupp med en något udda åldersfördelning. Endast 5 av 23 spelare befinner sig i åldersspannet äldre än 18 år men yngre än 32. Den stora majoriteten av spelarna är antingen väldigt unga och helt oprövade eller tvärtom ålderstigna och i slutet av deras av deras karriär. Man får helt enkelt se det som något positivt och använda det som en fördel där de rutinerade spelarna lär upp de yngre.

Postad bild

» Målsättning för säsongen

Efter att ha uppfyllt förra säsongens mål att klara sig kvar med knapp marginal hoppas jag nu att vi kan börja kolla uppåt i tabellen och i alla fall sluta högre än fjolårets 10:e plats. Vår form under hösten var dock allt annat än bra med endast två segrar under seriens andra hälft. En rejäl uppryckning måste till med andra ord. Några som verkar tvivla på det är spelbolagen som tippar oss på nedflyttningsplats.

» Division 2 Norra Götaland

Postad bild

#18   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 14 januari 2017 - 02:36

Postad bild

» Vårsäsongen 2018

Efter en knackig inledning stod laget för sin främsta prestation hittills då man besegrade topplaget Skövde AIK på bortaplan med 3-1. En minst sagt skön revansch efter förnedring på Ruddalen ifjol. Vi klättrade en bit upp i tabellen, men formkurvan skulle snart vända nedåt igen. Fyra raka förluster fick vi genomlida - däribland ett riktigt bottennapp hemma mot nykomlingen Götene - innan vi slutligen kunde bryta sviten med en 1-0-seger mot IFK Uddevalla i vårsäsongens sista match.

Det innebär en plats i mitten av tabellen likt vid samma tidpunkt förra året. Då vek vi ned oss rejält under hösten och drogs nästintill med i bottenstriden på allvar, något jag hoppas att vi kan undvika den här gången. Då ska det dock till en spelmässig uppryckning och det snart.

Postad bild

» Nyckelspelare

Victor Kalasho - 13 matcher, 11 mål, 2 assist. Snittbetyg: 7.32
- Har med sina 11 fullträffar med marginal gjort fler mål än de övriga spelarna i laget tillsammans. Får förhoppningsvis förbli skadefri det här året.

Erkan Saglik - 13 matcher, 0 mål, 0 assist. Snittbetyg: 7.21
- Spelat samtliga matcher från start och är vårt klart bästa försvarare i en annars inte allt för övertygande backlinje.

#19   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 14 januari 2017 - 13:24

Postad bild

» Höstsäsongen 2018

Vi inleder höstsäsongen skapligt och lyckas återigen besegra Skövde. Sedan följde dessvärre en ruskig formsvacka. Inför den sista omgången stod vi på sju raka matcher utan seger. Vi hade följaktligen fallit nedåt i tabellen, men låg precis ovanför kvalplatsen och hade fortfarande möjligheten att säkra kontraktet i våra egna händer. Vid förlust skulle vi dock riskera att passeras av både IFK Uddevalla och Götene om de vann sina matcher. Kniven mot strupen med andra ord.

Postad bild

» Förutsättningarna inför den sista omgången

Vi tog tidigt ledningen i vår match borta mot Vimmerby efter att Kalasho rundat målvakten, men hemmalaget vände matchen före paus och utökade sedan till 3-1 i den andra halvleken. Vi fick in en reducering, men när Vimmerby strax efter gjorde 4-2 blev det spiken i kistan för matchen.

Vi fick därmed förlita oss på att Götene och Uddevalla skulle förlora sina matcher, men till min stora förskräckelse fick jag se att de båda var i ledning i sina respektive matcher. Där och då var vi på 13:e plats i tabellen och på väg ner i Division 3. Skulle utmaningen vara över redan nu, innan den knappt ens hunnit börja?

Postad bild

» Arian Domi - vår räddare i nöden

Mirakulöst nog nåddes jag av uppgiften att Skövde kvitterat på tilläggstid i deras match mot Götene. Det hjälpte dem föga då de fortfarande slutade sist i serien, men för oss innebar det att vi tog oss upp ovanför nedflyttningsstrecket igen och upp på kvalplats. Hoppet om att klara sig kvar och kunna fortsätta utmaningen lever än.

Postad bild

Kvalet kommer att spelas som ett gruppspel där lagen möter varandra en gång vardera där bara gruppvinnaren får spela i Division 2 nästa säsong. Motståndet består av två lag från Division 3 där vi först tar emot mot Västerås IK hemma på Ruddalen innan vi ställs mot Nybro IF på bortaplan.

» Kvalgrupp
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Sven-Goran: 14 januari 2017 - 15:51

#20   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 154 Inlägg:

Postad 14 januari 2017 - 20:26

Postad bild

» Kvalmatcher

Med stukat självförtroende efter den svaga avslutningen på säsongen och stor press då förutsättningarna i gruppspelet innebär att man mer eller mindre inte har råd med någon förlust gick vi in i den första matchen mot Västerås IK. Spelarna såg nervösa ut och det dröjde inte länge förrän vi åkte på en riktig kalldusch när gästerna tog ledningen med 1-0. Chockstämning på Ruddalen och det hela började kännas allt mer hopplöst.

Då, när det såg som allra mörkast ut, steg den nyligen 35 år fyllda Arash Bayat fram och nickade in kvitteringen före paus. Han var heller inte färdig där utan i den andra halvleken tryckte han även in det ack så betydande ledningsmålet. När Västerås lyfte framåt för en utjämning kunde vi omedelbart kontra in 3-1 genom Victor Kalasho. I matchens slutminuter fastställde sedan den rutinerade yttermittfältaren Tommy Lycén slutresultatet till 4-1.

Postad bild Västra Frölunda - Postad bild Västerås IK 4-1

21' | 0:1 (J. Sellhed)

36' | 1:1 (A. Bayat)

72' | 2:1 (A. Bayat)

73' | 3:1 (V. Kalasho)

90' | 4:1 (T. Lycén)

Det blev till slut en övertygande seger i vår första match, men eftersom vi skulle ställas mot Nybro IF innan de hade mött Västerås var vi fortfarande tvungna att vinna även den andra matchen för att definitivt säkra gruppsegern. Laget gick in i matchen med stärkt självförtroende och tog ledningen efter en dryg halvtimma genom Kalasho. Bersart Rushiti utökade sedan ledningen efter paus innan Kalasho slutligen satte spiken i kistan med sitt 3-0-mål.

Postad bild Nybro IF - Postad bild Västra Frölunda 1-3

32' | 0:1 (V. Kalasho)

65' | 0:2 (B. Rushiti)

71' | 0:3 (V. Kalasho)

90+1' | 1:3 (A. Tucek)

» Kvalgrupp
Postad bild

Efter en lite nervig inledning visade laget sin klass och det blev till slut en klar seger i kvalgruppen. Vi undviker därmed nedflyttning med blotta förskräckelsen. Sett till att målsättningen för säsongen var att prestera bättre än förra årets 10:e plats får den fortfarande ses som ett smärre misslyckande.

» Intag av ungdomsspelare

Nya ungdomsspelare har anslutit till klubben där ett flertal säkerligen kan komma till användning framöver. Framför allt högerbacken Per Dovblad anses vara en mycket talangfull spelare.

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar