Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM17-SR] FC Zürich - The Botten Is Nådd

83 svar till detta ämne

#1   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 636 Inlägg:

Postad 14 januari 2017 - 23:15

Postad bild

FC ZÜRICH
Tänkte att det var dags att göra min första rapport på FM17 och efter ett antal dagar av tänkande av lag så föll det slut på FC Zürich. Ett lag de flesta bör känna till, ett lag som vunnit den Schweiziska ligan tre gånger bara under 2000-talet, 12 totalt sett. Tomas Brolin, Jonas Thern, Conny Torstensson, Roger Ljung, Dusan Djuric är några av det svenskar som har spelat fotboll i denna klubb. Vad är det då som lockar mig till klubben? Jo, förra säsongen med den finske gamle backen Sami Hyypiä så lyckades man med konsten att sluta sist i ligan och därmed åka ur. Men i all misär så lyckades man vinna Schweiziska Cupen och tog där en EL-plats.

Det är verkligen en klubb som är där dom inte bör vara, därav tyckte jag att Timbuktus titel till sin låt The Botten Is Nådd var ett passande namn för rapporten. Var ute efter en liga med få lag så att jag kunde bidra med lite extra grafik för rapporten och förhoppningsvis slutar detta bra. Målet är utan tvekan att ta sig upp först och främst, sen sakta bygga upp oss mot toppen igen. Som min vana trogen ska jag se till att jobba med sportchef, något jag gjort sedan FM16, ett spelsätt jag trivs mycket bra vid.

SPELINFORMATION
VERSION - 17.2.1
DATABAS - Stor
LADDADE LÄNDER - England, Frankrike, Italien, Spanien, Tyskland, Österrike, Schweiz, Holland, Sverige, USA

#2   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 234 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 14 januari 2017 - 23:45

Ser fram emot rapporten, men Therns 5 matcher respektive Brolins 3 matcher (på lån från Leeds), är kanske inte de mest attraktiva representantskapen för en förening. Har Brolin (tillsammans med Z) som min absoluta favoritsvensk sedan tidigt 90-tal, men kunde inte komma ihåg att han representerat FCZ alls. Visst, 3 matcher är alltid 3 matcher, men vilket avtryck kan man ha gjort inom förening och på fansen med blott 3 och 5 matcher?
Hade ju mer varit tyst om det... :)

#3   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 14 januari 2017 - 23:53

Visa inläggraca14 skrev:

Ser fram emot rapporten, men Therns 5 matcher respektive Brolins 3 matcher (på lån från Leeds), är kanske inte de mest attraktiva representantskapen för en förening. Har Brolin (tillsammans med Z) som min absoluta favoritsvensk sedan tidigt 90-tal, men kunde inte komma ihåg att han representerat FCZ alls. Visst, 3 matcher är alltid 3 matcher, men vilket avtryck kan man ha gjort inom förening och på fansen med blott 3 och 5 matcher?
Hade ju mer varit tyst om det... :)
Tillräckligt att man kunde finna det, så hur många matcher han än har spelat där så har han varit där. Därför valde jag med dom. Inga konstigheter.
Glory Glory Man United <3 Ryan Giggs<3

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6 096 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:PEC Zwolle

Postad 15 januari 2017 - 01:10

Zürich är en rolig klubb och du slår alltid till med trevliga rapporter. Den här ser jag fram emot!

#5   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 15 januari 2017 - 14:00

Postad bild

TRUPPFOKUS - MÅLVAKTER - 2016/17

Målvakterna verkar vara något man inte ska behöva vara orolig över, sett till spelare på denna position så har vi tre duktiga redan i a-laget, som kommer synas nedan. Utöver dom så har vi unga spelare i 19 årige Fellmann, 17 årige Mühlebach och 16 årige Knoll som alla besitter en hög potential. Vanins bör alltså inte vara så svårersatt när han väl börjar tappa. Här är alltså inget mål att värva in något nytt, såvida inget superfynd görs av min sportchef men de beslutet får tas då.

ANDRIS VANINS

nat: Postad bild, ålder: 36, pos: MV, lands: 63 a-lag
- 36 årige Vanins är ny inför säsongen och inplockad gratis från Sion. En rutinerad målvakt ut i fingerspetsarna och kommer åtminstone denna säsong vara tänkt som förstaval. Åldern bör vara emot honom snart.

mat: -, insl: -, hn: -, ms: -, snb: -

ANTHONY FAVRE

nat: Postad bild, ålder: 32, pos: MV, lands: 0 a-lag
- Den något yngre Favre har varit i klubben sedan 2014 men har aldrig varit mer än ett andraval, som mest har han gjort 14 matcher på en säsong för klubben. Något sämre, men bra som ersättare.

mat: 14, insl: -, hn: -, ms: -, snb: -

YANICK BRECHER

nat: Postad bild, ålder: 23, pos: MV, lands: 3 u-lag
- Börjar som skadad upp mot 7 till 9 månader, ett korsband som är av. Förhoppningsvis förstör inte denna skada allt för mycket, men man vet ju aldrig med just skador. Kanske kommer han tillbaka ännu starkare?

mat: 22, insl: -, hn: -, ms: -, snb: -

#6   Yayakolo

Manager

• Moderator
  • 4 005 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 15 januari 2017 - 14:52

Hade nog min roligaste save någonsin på FM15 där jag började i Lausanne, gick till Kina, FC Zürich, Real Madrid, Atletico Mineiro och sedan PSG. Väldigt spännande med både Schweiz och Zürich. Kommer absolut följa!

#7   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 15 januari 2017 - 16:41

Postad bild

TRUPPFOKUS - FÖRSVARARE - 2016/17

Försvarare är väl den position som jag mest behöver förstärka då våra ytterbackar är de som håller lägst nivå, framför allt är det vänsterbacksplatsen som bör förnyas. Mittbackarna är dock mycket bra och håller högstaliga-nivå så jag förväntar mig att det kommer vara tätt mellan dom. Talangmässigt finns det lite att i, vi har bland annat två unga mittbackar som har fem stjärnor i potential, sen gäller det också att kunna maxa deras utveckling också.

IVAN KECOJEVIC

nat: Postad bild, ålder: 28, pos: BC, lands: 5 a-lag
- Spelade mestadels av matcherna förra året men kunde inte förhindra en nerflyttning. Håller sig till vara fysisk och stå rätt, har man inte snabbheten så får man stå rätt istället.

mat: 21, mål: 2, ass: -, ms: -, snb: -

UMARU BANGURA

nat: Postad bild, ålder: 28, pos: BC, lands: 13 a-lag, 2 mål
- Bangura kommer att vara bredvid Kecojevic, men han är något mer spelskicklig och det är något vi kommer dra nytta av. Ny från Dinamo Minsk. För egen del känns det som att han kommer vara en av våra stöttepelare.

mat: -, mål: -, ass: -, ms: -, snb: -

CÉDRIC BRUNNER

nat: Postad bild, ålder: 22, pos: BH, lands: 0 a-lag
- Kan spela lite varsom på planen men ska enligt rapporterna bli en ledande högerback i högstaligan. Just nu får han dock se sig som andraval där då Voser är före, men han utmanar säkert skapligt redan denna säsong.

mat: 23, mål: -, ass: -, ms: -, snb: -

KAY VOSER

nat: Postad bild, ålder: 29, pos: BH, lands: 6 u-lag
- Har spelat i både Basel och Grasshoppers, även hunnit med en resa i Fulham utan större speltid, nu 29 år gammal och redo att ta Zürich upp till högstaligan igen. Får akta sig för Brunner. Är en av många nya spelare.

mat: -, mål: -, ass: -, ms: -, snb:

ALAIN NEF

nat: Postad bild, ålder: 34, pos: BC, lands: 4 a-lag, 1 mål
- Ännu en rutinerad back, med tidigare erfarenheter från landslaget där han faktiskt också lyckats näta. Nu har dock åldern tagit sin rätt och han ses inte bättre än som bänkspelare. Kan säkert vänta sig lite speltid, men allt för mycket bör de nog inte bli.

mat: 31, mål: 1, ass: -, ms: -, snb:

MIRLIND KRYEZIU

nat: Postad bild, ålder: 19, pos: BC, lands: 0 a-lag
- En stor talang mycket väl redan denna säsong kan vänta sig lite speltid, har dock en del att stå i om han ska nå sin absoluta topp. Får gärna bli lite bättre med sitt huvud med tanke på sin längd.

GIANNI ANTONIAZZI

nat: Postad bild, ålder: 17, pos: BC, lands: 0 a-lag
- 17 år och i första hand så kommer han att hålla till i U21-laget, men likt Kryeziu så besitter han en riktigt stor potential, kanske finner vi en utlåning, om inte nu så kanske om en säsong.

MICHAEL KEMPTER

nat: Postad bild, ålder: 21, pos: BV, lands: 0 a-lag
- Titta på längden... Efter lite reasearch så fann jag att han egentligen är 181 cm. Är min bästa vänsterback, något vi får se över. Är i stort sett bara snabb, vilket inte räcker.

mat: 2, mål: -, ass: -, ms: -, snb:

#8   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 15 januari 2017 - 18:46

Postad bild

TRUPPFOKUS - MITTFÄLTARE - 2016/17

Tanken är att vi kommer spela med en defensiv mittfältare, två centrala mittfältare och två yttrar. Kort och gott är det 4-1-2-3 brett vi tar oss an till en början. Våra bästa spelare i klubben är yttrar så det lär bli dom vi kan vänta oss en del av, en av dom som inre anfallare och den andra i en ytterroll. Kan komma att ske en större förändring inom nått år, dom äldre är det som startar just nu så kanske har vi en kommande generationsändring i sikte. Just nu är vi dock inte av nå större behov av nyförvärv vilket känns skönt.

MARCO SCHÖNBÄCHLER

nat: Postad bild, ålder: 26, pos: OMH, lands: 2 a-lag
- Säkerligen ligans bästa spelare, en spelare i sin prime men som följer med Zürich ner i andraligan, klubbhjärta eller en kommande övergång? Än så länge ska han iaf utnyttjas till max, här har jag stora förhoppningar!

ANTONIO MARCHESANO

nat: Postad bild, ålder: 25, pos: OMC, lands: 1 u-lag
- Är nog i grund och botten en OMC men kan spela lite överallt, då vi inte spelar med OMC just nu så får han större chans till speltid som MC eller OMH. Kan dock ändras genom att skifta DM till OMC.

OLIVER BUFF

nat: Postad bild, ålder: 23, pos: MC, lands: 18 u-lag, 2 mål
- Är vår bästa centrala mittfältare med spel i ungdomslandslaget, en hel matcher dessutom. Ska vara våra fördelare, egentligen våran dirigent som ska styra och ställa allt inom de hela. Får vi igång honom så kan detta vara en nyckel till succé.

mat: 31, mål: 8, ass: -, ms: -, snb: -

ADRIAN WINTER

nat: Postad bild, ålder: 29, pos: OMH, lands: 1 a-lag
- Efter två säsonger i Orlando är han nu tillbaka i Schweiz, han kan spela på båda kanterna, men sin starkaste kant är på högersidan. Speltiden blir ett frågetecken, då konkurrensen är stor.

GILLES YAPI YAPO

nat: Postad bild, ålder: 34, pos: MC, lands: 46 a-lag, 2 mål
- Trodde han fick sluta med tanke på den skada han drog på sig 2014, men här är han, som den ledargestalt han är. Kommer att vara en starter denna säsong, men sen bör han börja tappa.

mat: 20, mål: 2, ass: -, ms: -, snb:

ROBERTO RODRÍGUEZ

nat: Postad bild, ålder: 25, pos: OMH/OMV, lands: 0 a-lag
- En av tre i bröderna Rodríguez, dom andra tillhör Wolfsburg, varav den yngste är utlånad till Luzern. Svårplacerad just nu, likt många andra så kommer han nog flytta runt en del.

BURIM KUKELI

nat: Postad bild, ålder: 32, pos: DM, lands: 17 a-lag
- En väldigt jämn spelare som sällan underprestar, men det är lite i frågan om ifall Kukeli ska spelas som DM eller om vi tar bort den positionen och spelar OMC istället. Han får gärna motbevisa mig.

mat: 22, mål: 1, ass: -, ms: -, snb:

SANGONÈ SARR

nat: Postad bild, ålder: 23, pos: DM, lands: 0 a-lag
- Kan spela centralt, både som mittback, DM och MC så han kan bli använd flitigt om han hamnar på bänken. För det är där han först och främst hamnar.

mat: 13, mål: -, ass: -, ms: -, snb:

DAVIDE CHIUMIENTO

nat: Postad bild, ålder: 31, pos: OMV, lands: 1 a-lag
- En gång i tiden ungdomsproffs i Juventus, dock blev han kanske inte sådär bra som man hade hoppats. Teknisk och duktig på fötterna, ska bli kul att se honom denna säsong.

mat: 18, mål: 1, ass: -, ms: -, snb:

Detta inlägg har redigerats av Niklas7: 15 januari 2017 - 19:02

#9   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 15 januari 2017 - 20:54

Postad bild

TRUPPFOKUS - ANFALLARE - 2016/17

Till vår första säsong här så kommer vi att använda oss av en anfallare, som tar hjälp av yttrarna i anfallen. Det finns ett par att gå på, men om vi går upp denna säsong så ser jag gärna att vi har bättrat denna position lite. Till en början kommer anfallsrollen vara som en offensiv spelande anfallare, något jag tror kommer ge oss ett gäng med mål, men vi får testa oss fram, det är mycket som är oklart såhär innan jag ens har gått vidare från första dagen.

ARMANDO SADIKU

nat: Postad bild, ålder: 25, pos: ANF, lands: 22 a-lag, 6 mål
- Sadiku är den spelare vi hoppas målen görs av, har redan nu turkiska Bursaspor efter sig, ska dock göra allt för att hålla honom kvar. Trivs med stora matcher och underpresterar sällan, ett gott tecken om så får behållas.

mat: 14, mål: 5, ass: -, ms: -, snb: -

DZENGIS CAVUSEVIC

nat: Postad bild, ålder: 28, pos: ANF, lands: 2 a-lag
- Det är ingen riktig målskytt dehär, varför Zürich har valt att signa denna herre, det förstår jag inte alls. Han får gärna motbevisa mig, en säsong får han på sig.

MOUSSA KONÉ

nat: Postad bild, ålder: 19, pos: OMH/ANF, lands: 6 u-lag, 1 mål
- Är ytter i grund och botten, men då jag finner att de är för många yttrar redan så ska han få sin chans som anfallare. Besitter en snabbhet som får försvarare att darra.

ANDRÉ RIBEIRO

nat: Postad bild, ålder: 18, pos: ANF, lands: 0 a-lag
- André Ribeiro får till en början vara med för att se och lära, inte helt omöjligt att lite speltid väntar. Fotboll har han i sig, utan tvekan. Förväntansfull över vad som komma skall.

#10   saxenofc

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 18 januari 2017 - 02:18

Spännande med Schweiz. Hade en grym save med Neuchatel Xamax på FM16 där jag gick till att vinna ligan två år i rad och torska en EL-final innan jag gick till Liverpool. :-)
För evigt trogen - Hammarby Södermalm

#11   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 18 januari 2017 - 20:02

Postad bild

TRANSFERLÄGET I LIGAN

FC ZÜRICH
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV | Thomas WEBER (Free)
TOPP 3 FÖRLUSTER | CABRAL (Neuchâtel Xamax), Lulzim SALIJA (Wil), Kastrijot NDAU (Köniz)
MEDIATIPS | 1:a Plats
KOMMENTAR | Såhär första säsongen så kunde inte vi inte göra så mycket, laget spenderade redan alldeles för mycket pengar på lön, fick tillslut lösa tre spelares kontrakt, men ingen av dom var tänkta a-lagsspelare eller hade framtid. In kommer en ny vänsterback, just det vi som mest behövde. Weber med tidigare meriter från a-lagsspel i Admira Wacker för Österrike.

FC AARAU
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV | Deni KADOIC (Free)
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 3:e Plats
KOMMENTAR | Det skedde inte så värst mycket för Aarau, vilket jag tror är en klingande melodi såhär första fönstret. Kadoic bör kliva direkt in i en elva, tidigare en produkt från Basels ungdomslag. Kanske är dom nöjda med sin trupp och förväntar sig genom värvningen att 3:e platsen kan vara inom räckhåll.

FC CHIASSO
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV |
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 10:e Plats
KOMMENTAR | Det hände verkligen ingenting under detta fönster för Chiasso, varken någon spelare ut, inte lån, inget alls. Eller för den delen, spelare in? Nej, lika orört som tidigare. Ett lag som kan sluta precis varsomhelst i ligan.

FC LE MONT LS
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV | Quentin MACEIRAS (Sion), Vincent THETAZ (Sion), Kevin SEABRA (Sion)
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 9:e Plats
KOMMENTAR | Till skillnad från Chiasso så hände det lite hos Le Mont, man valde att plocka in tre spelare från Sion som är deras huvudklubb. Quentin är den som är närmast till speltid, men alla tre förväntas spela, men frågan är hur pass bra dom kommer vara för dom, för hos oss hade dom inte varit nära en startplats.

NEUCHÂTEL XAMAX FCS
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV | CABRAL (Zürich)
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 6:e Plats
KOMMENTAR | Dom plockar in en spelare från oss på lån, Cabral som håller till centralt på mittfältet nådde inte riktigt en plats, varken i startelvan eller på bänken. Så när lånebudet kom så var det inte mycket att tjafsa om, nu får han ju speltid! Prestationen avgör lite hur nästa säsong börjar för honom hos oss.

FC SCHAFFHAUSEN
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV | Allan ARIGONI (Grasshoppers)
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 8:e Plats
KOMMENTAR | Schaffhausen valde endast att plocka in en spelare under detta fönster och detta är en spelare dom lånade från Grasshoppers. Arigoni är endast 17 år och om jag ska vara ärlig så tror inte jag att han kommer få spela en endaste match, så pass dålig skulle jag vilja säga att han är. Annars fick dom behålla alla.

SERVETTE FOOTBALL CLUB GENEVE
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV |
TOPP 3 FÖRLUSTER | Boris CESPEDES (Etoile-Carouge)
MEDIATIPS | 5:e Plats
KOMMENTAR | Tippade som ett mittenlag är man, men för mig har det alltid varit ett lag för förstaligan, varför vet jag inte riktigt. Det enda man valde att göra under detta fönster var att låna ut en spelare till ett lag i en lägre liga. Spelaren i fråga har tidigare varit utlånad två gånger i just den klubben.

FC WIL 1900
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV | Lulzim SALIJA (Zürich)
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 2:a Plats
KOMMENTAR | Trots att vi spelar i samma serie så är vi samarbetsklubb, frågan är hur länge vi kommer få vara det. Deras transfer som det gjorde var ett lån från just oss, Salija kan bli en bra spelare, men det är långt kvar om han ska nå de höjderna.

FC WINTERTHUR
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV |
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 4:e Plats
KOMMENTAR | Här ekar det tomt gällande köp och försäljningar, om det är frågan ifall dom är nöjda med truppen eller om dom inte har resurser att värva, det kan jag inte svara på. Men detta är ju första fönstret och sett till de andra klubbarna så har knappt nå summor använts.

FC WOHLEN
Postad bild
TOPP 3 NYFÖRVÄRV |
TOPP 3 FÖRLUSTER |
MEDIATIPS | 7:e Plats
KOMMENTAR | Likt Winterthur så hände inget alls för Wohlen i transferväg, tråkigt för updaten dock. Klubben har dock hela 9 stycken spelare inlånade sedan tidigare, varav tre spelare är från oss. Bäst där är Pagliuca, en anfallare som jag väntar mig kunna göra ett par kassar åt dom.

Detta inlägg har redigerats av Niklas7: 21 januari 2017 - 14:28

#12   friggan

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4 934 Inlägg:

Postad 18 januari 2017 - 20:23

Snyggt!

#13   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 18 januari 2017 - 20:48

Postad bild

◄.► CHALLENGE LEAGUE MATCHER 1-9

WOHLEN - [3-0] Schönbächler. Marchesano. Kecojevic
WIL - [1-2] Sadiku
LE MONT LS - [2-1] Sadiku. Kempter
AARAU - [3-0] Marschesano. Schönbächler. Sadiku
SCHAFFHAUSEN - [2-4] Brunner. Schönbächler
NEUCHÂTEL XAMAX - [4-2] Kecojevic x2. Marchesano. Chiumiento
CHIASSO - [1-1] Sarr
SERVETTE FC - [6-2] Bangura. Sadiku x3. Marchesano. Cavusevic
WINTERTHUR - [2-1] Rodríguez. Marchesano

De inledande nio matcherna har varit givande, vi har verkligen visat att vi är ett lag som är för bra för serien, våran offensiv har varit mäktig, men vi läcker lite väl mycket i bak och det har kostat oss en del. Det är bara två lag i ligan som släppt in fler och så ska det inte behöva vara. Taktikmässigt har vi funnit oss en ny taktik, nu är det 4-4-1-1 som gäller och med den har det rullat på bra i mitt tycke. Marchesano har varit väldigt bra från sin OMC-roll, 5 mål och 6 assist är inget man bara viftar bort, fortsätter det såhär kommer det nog bli svårt att få behålla honom.

Postad bild
KLICKBAR

◄.► SWISSCOM CUPEN

MÜNSINGEN - [1-0] Clemens
GOSSAU - [2-1] Marchesano. Cavusevic

Resultaten är väl inte så imponerande, motståndet är trots allt mycket sämre än oss. Jag valde att rotera fullt ut under båda matcherna och det är därför resultaten ser ut som dom gör. En egen produkt i Clemens blev första matchens enda målskytt, med tanke på hur pass talangfull han är så kändes det lite extra kul att han blev matchvinnare. Mot Gossau förlorade vi både bollinnehavet och skotten, men glädjande för oss är de vi som är effektivast framför mål och genom det så vinner vi. Nu väntar dock lite bättre motstånd, till nästa omgång så ska vi möta Luzern, ett lag från högstaligan. Lite rolig fakta ändå är att just vi två spelade cupfinalen 2005 och där gick vi vinnande ur kampen!

◄.► EUROLEAGUE

ANDERLECHT - [1-0] Marchesano

Än så länge har vi inte spelat mer än en match och denna var mot Anderlecht på våran hemmaborg. Lite chockerande för egen del så vinner vi ju matchen, nog att vi ska vara starka på hemmaplan, de ser jag mer eller mindre som ett krav, men att möta ett Belgiskt topplag och sedan vinna, det var inte vad jag hade väntat mig. I den andra gruppspelsmatchen så vann Mönchengladbach mot Austria Wien, väntat vinst där för tyskarna!

#14   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6 096 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:PEC Zwolle

Postad 18 januari 2017 - 20:58

Skitsnyggt Niklas, språngbräde-säsong nu men nästa säsong blir roligare rent sportsligt med mer utmaningar kan jag föreställa mig.

#15   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 19 januari 2017 - 18:58

Kakidaniel skrev:

Zürich är en rolig klubb och du slår alltid till med trevliga rapporter. Den här ser jag fram emot!

Yayakolo skrev:

Hade nog min roligaste save någonsin på FM15 där jag började i Lausanne, gick till Kina, FC Zürich, Real Madrid, Atletico Mineiro och sedan PSG. Väldigt spännande med både Schweiz och Zürich. Kommer absolut följa!

saxenofc skrev:

Spännande med Schweiz. Hade en grym save med Neuchatel Xamax på FM16 där jag gick till att vinna ligan två år i rad och torska en EL-final innan jag gick till Liverpool. :-)

friggan skrev:

Snyggt!

Kakidaniel skrev:

Skitsnyggt Niklas, språngbräde-säsong nu men nästa säsong blir roligare rent sportsligt med mer utmaningar kan jag föreställa mig.
Trevligt med alla kommentarer! Verkar som många har haft saves i Schweiz, detta kan nog vara min FJÄRDE rapport i detta land, hehe. Tack återigen för lovorden.

Edit: Kan ju rekommendera att zooma ut lite på denna rapport, att ha 80/90% på internetläsaren, grafiken/rapporten blir så mycket snyggare i min mening, det handlar inte bara om min rapport, utan andras också!

Detta inlägg har redigerats av Niklas7: 19 januari 2017 - 19:00

#16   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 19 januari 2017 - 19:39

Postad bild

◄.► CHALLENGE LEAGUE MATCHER 10-18

WOHLEN - [2-1] Nef. Ribeiro
WIL - [2-1] Ribeiro. Cavusevic
AARAU - [0-2]
LE MONT LS - [4-1] Sarr x2. Sadiku. Krayziu
NEUCHÂTEL XAMAX - [1-1] Sadiku
CHIASSO - [0-1]
SERVETTE FC - [5-0] Marchesano x3. Sadiku. Schönbächler
WINTERTHUR - [4-4] Schönbächler x2. Marchesano. Cavusevic
SCHAFFHAUSEN - [3-0] Buff. Cavusevic. Schönbächler

Den totala dominansen har avtagit lite, spelet har låst sig ett par gånger vilket har resulterat att man har förlorat eller för den delen bara tappat poäng. Men man ska ej klaga, vi leder serien med sex poäng och det är snudd på tråkigheter att bara vinna jämnt. Lite på spänn ska man ändå få vara. Samtidigt som 4-4-1-1 ibland inte riktigt har gått sin väg har vi också lidit av en del skador, anfallarna Sadiku och Cavusevic var båda borta i början av denna update, glädjande tog Ribeiro sin chans och lyckades peta in två kassar. Efter fiaskomatchen mot Chiasso så valde jag att lägga 4-4-1-1 åt sidan och återgå lite till 4-2-3-1 och målexplosion har blivit svaret. 4-4 mot Winterthur var dock inte väntat, men vilken match åskådarna fick se, sista målet föll i 90:e minuten när Cavusevic lyckas pricka in kvitteringen. Kort kan man säga att man kan lita på offensiven, men det defensiva kan vi behöva jobba lite med. 7:e bäst i insläppta mål är långt ifrån godkänt.

Postad bild
KLICKBAR

◄.► SWISSCOM CUPEN

LUZERN - [1-2] Sadiku

Frågan är ifall det är positivt att vi åkte ur cupen, så vi nu istället kan lägga fokus på att vinna serien. Luzern är ett mittenlag i högstaligan just nu, så att förlora mot dom gör mig inget ont. Vi hade faktiskt ledning i matchen, dock skulle dom kvittera innan halvtid för att sedan göra vinnarmålet i andra halvlek.

◄.► EUROLEAGUE

MÖNCHENGLADBACH - [1-3] Marchesano
AUSTRIA WIEN - [1-5] Sadiku
AUSTRIA WIEN - [1-2] Rodríguez

Vann vi överraskande första matchen, så hade vi definitivt mycket svårare i de andra matcherna. Först åkte vi iväg till Tyskland för att möta Mönchengladbach och resultatet blev väntat en förlust, ganska glad att det inte blev större siffror. För större siffror hade vi att vänta. Borta sedan mot Austria Wien så blir vi totalt överkörda och deras inlånade anfallare Friesenbichler stöter in alla fem mål. I returen på hemmaplan så är siffrorna lite mindre och det slutar med en uddaförlust, Friesenbachler är återigen framme, men det kvitterar vi på tidigt i andra. Reduceringen skulle dock se i mitten av andra och vi orkade inte gå för en kvittering. Detta gör det nu omöjligt att ta oss vidare från gruppspelet, men vi kan åtminstone försöka snygga till tabellen lite i det två sista matcherna.

Postad bild

#17   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 21 januari 2017 - 16:10

Postad bild

◄.► CHALLENGE LEAGUE MATCHER 19-28

WOHLEN - [2-0] Rodríguez. Sadiku
WIL - [1-2] Marchesano
AARAU - [1-1] Rodríguez
LE MONT LS - [0-0]
SCHAFFHAUSEN - [1-0] Yapi Yapo
NEUCHÂTEL XAMAX - [1-1] Roggli
CHIASSO - [1-0] Sadiku
SERVETTE FC - [1-1] Yapi Yapo
WINTERTHUR - [2-1] Sadiku. Roggli

Den totala dominansen som vi tidigare haft, den galna offensiven som gjorde mål på mål har sakta tynat bort. Detta har ju sina svar i en del skador, men också det att transferfönstret har öppnats och att bra presterande spelare har haft bud på sig och då har vissa lämnat. Vi har fortfarande en stor ledningen i ligan, även fast att vi har kryssat lite väl för många gånger, toppkonkurrenterna blandar och ger dom också och det är väl tur det. Vi har även testat en ny taktik mot slutet där vi inte kommer använda oss av yttrar, en taktik jag skapat på en annan save där mitt lag går som tåget. Nu har jag dock justerat den lite så att den passar mina spelare i detta lag. Nu återstår det bara nio matcher, sen är vi förhoppningsvis tillbaka i högstaligan där vi förväntas vara.

Postad bild
KLICKBAR

◄.► EUROLEAGUE

ANDERLECHT - [0-2]
MÖNCHENGLADBACH - [0-2]

Vi var redan utslaget och det handlade mest om att försöka sluta 3:a i gruppen. För att lyckas med det så behövde vi hålla Anderlecht bakom oss och det var dom vi mötte först. Vi åkte ner till Belgien men det var alldeles för svårt, dom var bra mycket bättre än vårat förra möte. Vi förlorar 0-2 och med det så går dom om i tabellen. Avslutar mot gruppettan och klarar oss med 0-2 även där. Sist i gruppspelet, tre poäng tog vi i gruppspelet, vilket är helt okej ändå.

Postad bild

◄.► TRANSFERFÖNSTER

IN: Postad bild André Gocalves | 1 milj från Schaffhausen
"En snabb ytterback som tas in som reserv från en ligakonkurrent. Är faktiskt en egen produkt, började sin karriär här."

IN: Postad bild Janko Pacar | 127t från Wohlen
"Likt Goncalves så tas Pacar in som reserv, kan spela på alla offensiva positioner."

IN: Postad bild Mirko Facchinetti | 490t från Schaffhausen
"Ännu en reserv, jo så är det. Bredda laget lite för att sätta lite grund vi skador."

UT: Postad bild Cédric Brunner | 8.25 milj till Troyes

UT: Postad bild Marco Schönbächler | 22 milj kr till Brentford

UT: Postad bild 1 Såld, 2 Utlånade | 265t kr

Tappet av Marco Schönbachler har varit jobbigt, en spelare som hade gjort 7 mål och 10 assister är svår att bara ersätta bara sådär. Lite av den anledningen som vi nu har testat att spela med en taktik utan yttrar. Brentford har lyckats fynda enligt mig, hoppas han får chansen där, riktigt bra spelare. Även Brunner har lämnat, en spelare som gick in på mitten och petade Yapi Yapo. Det tappet har dock inte känts lika hårt och vi får en bra summa med pengar, en bra summa som bättrar vår ekonomi som vi lite behövt förbättra under säsongen. 20 årige Stettler, en ytterback som kan spela på båda kanter fick lämna, för 265t kr går han nu till Lugano i högstaligan. Vi skickar även två på lån varav en fanns med i min truppgenomgång, det handlar om yttern/anfallaren Koné som saknade speltid, han är nu i SV Mattersburg i ett halvår.

#18   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 22 januari 2017 - 02:31

Postad bild

◄.► CHALLENGE LEAGUE MATCHER 28-36

WOHLEN - [1-0] Marchesano
WIL - [1-0] Clemens
LE MONT LS - [2-2] Sadiku. Clemens
AARAU - [0-1]
NEUCHÂTEL XAMAX - [1-2] Sadiku
SCHAFFHAUSEN - [4-1] Marchesano x2. Roggli. Sadiku
CHIASSO - [3-1] Marchesano x2. Bangura
SERVETTE FC - [0-3]
WINTERTHUR - [0-0]

Vi är mästare och det är med sex poängs marginal. Redan två matcher innan säsongen var över så kröntes vi som vinnare av serien och laget slappnade av helt och hållet, även lite rotation gjordes och därav blev de sista resultatet lite dåliga. Det har inte varit någon fråga om vilket lag som skulle vinna serien, vi har toppat ligan sedan start och har hållit det till slutet. Antontio Marchesano har varit fullständigt magisk som OMC, 15 mål och 17 assister viftas inte bara bort ur tomma intet, fantastisk spelare. Clemens och Roggli som ni kan finna bland målskyttarna är två egna produkter som har tagit för sig, båda har fått spela en hel del när Marchesano varit borta med skador. Nu ser vi fram emot nästa säsong, då spelar vi högstaliga igen och målet är naturligtvis att hålla oss till mittenskiftet, bottenskiftet är inget för oss och toppen är lite för högst siktat.

Postad bild
KLICKBAR

◄.► SPELARUTMÄRKELSER

ÅRETS ELVA | Ivan Kecojevic, Umaru Bangura, Kay Voser, Antonio Marchesano, Armando Sadiku
SÄSONGENS SPELARE | 1:a Antonio Marchesano, 3:a Armando Sadiku
SÄSONGENS MANAGER | 2:a Jag
SÄSONGENS FÖRSVARARE | 1:a Umaru Bangura, 2:a Ivan Kecojevic
SÄSONGENS MITTFÄLTARE | 1:a Antonio Marchesano
SÄSONGENS ANFALLARE | 1:a Armando Sadiku

#19   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 22 januari 2017 - 19:29

Postad bild

TRUPPFOKUS - MÅLVAKTER - 2017/18

Det kommer ske lite ändring här. Favre som tidigare studsat fram mellan läktare och bänk har inte fått förlängt kontrakt och kommer lämna. På det har vi gjort klart med två målvakter, en för ungdomslaget, en 18 årig amerikan från Vardar Soccer Club Freiburg, ett lag i NAL, en lägre liga i USA. Den andra är äldre och mer erfaren, mycket möjligt att han tar över platsen som förstakeeper. Vanins var helt okej som förstaval, men ålder börjar gå emot honom och han kommer börja gå ner sig sakta men säkert.

ANDRIS VANINS

nat: Postad bild, ålder: 37, pos: MV, lands: 74 a-lag
- Spelade de flesta matcherna, var skadad under två tillfällen, vi klarade oss bra ändå. Helt okej säsong, men kan bli petad till nästa. Spelade 11 landskamper, så än håller han ju någorlunda kvalité, sen kanske det inte är någon vidare konkurrens i Lettland.

mat: 36, insl: 41, hn: 11, ms: 0, snb: 6.83

COLIN MÜHLEBACH

nat: Postad bild, ålder: 18, pos: MV, lands: 0 a-lag
- Fick faktiskt plats på bänken någon gång under säsongen, då fick han även hoppa in på grund av skada. Tredjekeeper just nu, men har just nu en klubb som vill låna honom, tanken är att skicka dit honom.

mat: 1, insl: 0, hn: 1, ms: 0, snb: 6.80

YANICK BRECHER

nat: Postad bild, ålder: 24, pos: MV, lands: 3 u-lag
- Var länge borta med sin skada men i slutet av säsongen kunde man finna honom igen i truppen. Hann göra ett par matcher i slutet av säsongen, är redan nu jämnbra med Vanins och kommer ge en stor kamp om målvaktsplatsen.

mat: 4, insl: 5, hn: 1, ms: 0, snb: 6.65

#20   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • 2 636 Inlägg:

Postad 23 januari 2017 - 18:08

Postad bild

TRUPPFOKUS - FÖRSVARARE - 2017/18

Ytterbacksplatserna var ju det jag mest var orolig inför förra säsongen och där var vi ju tvungna att agera i mitt tycke, in kom Weber och räddade den kanten. Mittbacksparet kommer bli oerhört svårt att behålla då det finns intresse för båda två. Vi ska bara vara glada över att Bangura blev kvar i vintras med tanke på de buden som då kom. Backlinjen i sin helhet ser väl helt okej ut, finns alltid saker att förnya och förbättra. Talangmässigt så blev förra årets bästa intag av spelare en back, en mittback vid namn Klajdi Capi, grymt namn om ni frågar mig.

IVAN KECOJEVIC

nat: Postad bild, ålder: 29, pos: BC, lands: 8 a-lag
- Kecojevic var tillsammans med Bangura gjutna i mittbackslåset. Kanske inte drog på sig samma intresse som sin partner, men mycket bra var han. Franskt intresse bakom sig.

mat: 37, mål: 3, ass: 1, ms: 2, snb: 7.04

UMARU BANGURA

nat: Postad bild, ålder: 29, pos: BC, lands: 20 a-lag, 1 mål
- Den spelskickliga av dom två centralt i backlinjen, hade ett par bud på sig under förra säsongen, närmast Bröndby, men vi lyckades behålla honom!

mat: 43, mål: 2, ass: 0, ms: 2, snb: 7.20

THOMAS WEBER

nat: Postad bild, ålder: 24, pos: BV, lands: 4 u-lag
- Tog över vänsterbacksplatsen direkt efter att han blev registrerad i truppen. Sett väldigt stabil ut i andraligan, men hur pass bra klarar han av förstaligan?

mat: 26, mål: 0, ass: 0, ms: 1, snb: 7.00

KAY VOSER

nat: Postad bild, ålder: 30, pos: BH, lands: 6 u-lag
- Fick lite av en ledarroll i laget då han fick bära kaptensbindeln som han visserligen blev av med i slutet av säsongen. Fick kämpa om speltid på slutet, Goncalves överraskade där och då.

mat: 33, mål: 0, ass: 1, ms: 0, snb: 6.99

ANDRÉ GONCALVES

nat: Postad bild, ålder: 25, pos: BH, lands: 0 a-lag
- Fick finna sig att vara reserv ett tag, innan slutet av säsongen kom och han plötsligt började nå lite speltid, Voser kunde känna sig lite hotad, vilket kanske bara var bra.

mat: 6, mål: 0, ass: 1, ms: 0, snb: 7.03

MIRLIND KRYEZIU

nat: Postad bild, ålder: 20, pos: BC, lands: 0 a-lag
- Fick mer speltid än vad jag först hade väntat mig, en del starter men desto fler inhopp och jag kan inte påstå att han gjort bort sig. Inte riktigt en startspelare ännu, men kan mycket väl bli.

mat: 23, mål: 1, ass: 0, ms: 0, snb: 6.83

GIANNI ANTONIAZZI

nat: Postad bild, ålder: 18, pos: BC, lands: 0 a-lag
- Även Antoniazzi fick en del speltid, vilket jag inte tror ens han hade trott på. Visade upp moget spel och gjorde absolut inte bort sig, sett till snittbetyg så gjorde hans sig bättre än Kryeziu.

mat: 7, mål: 0, ass: 0, ms: 1, snb: 6.97

MICHAEL KEMPTER

nat: Postad bild, ålder: 22, pos: BV, lands: 0 a-lag
- Så länge inte Weber fanns tillgänglig så fick Kempter spela och var väl helt okej. Får se sig som andraval och det blir inte mycket bättre än så för hans del tyvärr.

mat: 21, mål: 1, ass: 2, ms: 0, snb: 6.84

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar