Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

IFK Göteborg 2017

165 svar till detta ämne

#1   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 449 Inlägg:

Postad 27 februari 2017 - 20:20

Postad bild

Ny säsong, ny tråd. Jag tar på mig uppgiften i år igen att starta en tråd om Sveriges vackraste fotbollsklubb. Hoppas det är okej för er. Hur som helst, i denna tråden är det fritt fram att diskutera allt mellan himmel och jord om Blåvitt så länge det hålls på en bra nivå.

Inför förra säsongen gick jag in med en positiv känsla, en känsla av revansch. Gustav Svensson hade förvisso lämnat för cashen i Kina, men å andra sidan blev det Tobbe é klar 2.0. I övrigt var truppen i stort sett intakt och förutsättningarna till en framgångsrik säsong såg bra ut. Det gick dock inte riktigt enligt planerna och vi slutade till sist fyra. Ingen katastrof, men heller inte vad man hade hoppats på. Fjärdeplatsen innebär också att vår enda chans att nå EL-spel kommande säsong stavas: Svenska Cupen. Och Jörgen har varit tydlig med att det kommer satsas hårdare på cupen i år för att nå spel i Europa. Och det har inlett bra. Vinst med 3-2 mot Ljungskile i en match där vi hade full kontroll i första halvlek för att sedan sluta spela i den andra. Det räckte dock till en vinst i premiären. I den andra matchen mot Arameisk-Syrianska var det bara en kross som gällde, speciellt då Sirius gått som tåget i deras två inledande matcher. Och kross blev det. 6-0 till Blåvitt vilket innebär att det räcker med kryss mot Sirius på lördag (4:e mars) för avancemang. Jag tror och hoppas att det ska gå vägen.

Hur ser truppen ut då? Well, det har skett betydligt fler förändringar inför årets säsong jämfört med den förra. Framförallt har LEGENDEN, Hjalmar Jonsson, lagt skorna på hyllan vilket självklart är tråkigt. Även Adam Johansson tackade för sig efter många fina år i klubben. Tom Pettersson tröttnade på bänken och hamnade i Östersund. Jakob Ankersen testar lyckan i Belgien medan John Alvbåge hoppade på ett äventyr i USA. Vi har även lånat ut Billy Nordström och Prosper Kasim. Med Alvbåge borta så är det osäkert vem som vaktar buren när Allsvenskan drar igång. Personligen hoppas jag att Dahlberg får fullt förtroende, men Dahlin har imponerat på försäsongen. Det kommer bli tuff konkurrens där. Defensivt så är jag lite oroad, framförallt sett till bredden. Vem ska spela vänsterback om/när Jamieson inte är tillgänglig? Och hur är formen på Rogne? Många frågetecken defensivt. Mittfältet är i mina ögon den starkaste lagdelen. Rieks är en av ligans absolut bästa spelare. Det lär dessutom komma in en ersättare till Ankersen i dagarna. Längst fram ser jag fram emot att följa Ómarssons utveckling. Han kom in i somras och gjorde omedelbar succé, och efter några om och men så valde han att stanna permanent i Blåvitt vilket självklart är fantastiskt. Tobbe börjar bli till åren men är fortfarande en viktig kugge, framförallt utanför plan.

Jag tänkte också köra min ligabibel-variant som jag gjorde förra året.

- TRUPPEN JUST NU -

>> MÅLVAKTER <<

#12. PONTUS DAHLBERG - FÖDD: 1999 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2020

#25. ERIK DAHLIN - FÖDD: 1989 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

>> FÖRSVARARE <<

#2. EMIL SALOMONSSON - FÖDD: 1989 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2018

#3. SCOTT JAMIESON - FÖDD: 1988 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2018

#21. BENJAMIN ZALO - FÖDD: 1998 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2018

#23. DAVID BOO WIKLANDER - FÖDD: 1984 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2018

#27. BILLY NORDSTRÖM - FÖDD: 1995 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2020 (UTLÅNAD TILL VARBERG BOIS)

#28. THOMAS ROGNE - FÖDD: 1990 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

#30. MATTIAS BJÄRSMYR - FÖDD: 1986 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

>> MITTFÄLTARE <<

#6. SEBASTIAN ERIKSSON - FÖDD: 1989 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2018

#7. MADS ALBÆK - FÖDD: 1990 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

#8. SØREN RIEKS - FÖDD: 1987 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

#11. MARTIN SMEDBERG-DALENCE - FÖDD: 1984 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

#14. ABDUL RAZAK - FÖDD: 1992 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2019

#17. PROSPER KASIM - FÖDD: 1996 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2019 (UTLÅNAD TILL NORRBY)

#18. LAWSON SABAH - FÖDD: 1997 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2019

#24. SEBASTIAN OHLSSON - FÖDD: 1993 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2019

>> ANFALLARE <<

#10. TOBIAS HYSÉN - FÖDD: 1982 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

#13. ELIAS ÓMARSSON - FÖDD: 1995 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2020

#16. MIKAEL BOMAN - FÖDD: 1988 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

#26. PATRIK KARLSSON LAGEMYR - FÖDD: 1996 - KONTRAKT TILL OCH MED: 2017

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 27 februari 2017 - 20:24

"Med längtan i bröstet, du stod där och sa:

Snart skiner Poseidon och Blåvitt står kvar"

#2   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4 556 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 27 februari 2017 - 20:33

Härligt med trådstart. Vad tror du om säsongen, zero? Rimligt att tro på guldstrid?
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#3   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5 449 Inlägg:

Postad 27 februari 2017 - 20:48

micke122 skrev:

Härligt med trådstart. Vad tror du om säsongen, zero? Rimligt att tro på guldstrid?

Jag hoppas på guld, givetvis. Men min magkänsla säger kaos. Jag vet inte varför, och jag hoppas innerligt att jag får fel och att vi gör en supersäsong. Jag hoppas som sagt på guldstrid och guld, men tror på en 4-5:e plats.

#4   Aahlstroem

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3 469 Inlägg:
  • Yrke:Handläggare
  • Favoritlag:Frölunda HC, IFK Göteborg

Postad 27 februari 2017 - 21:48

zero1337 skrev:

Jag hoppas på guld, givetvis. Men min magkänsla säger kaos. Jag vet inte varför, och jag hoppas innerligt att jag får fel och att vi gör en supersäsong. Jag hoppas som sagt på guldstrid och guld, men tror på en 4-5:e plats.
Jögge kommer coacha bort oss, mark my words.

#5   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 158 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal, IFK Göteborg, Brynäs

Postad 27 februari 2017 - 22:03

Ska bli oerhört intressant att se vilka spelare Gren får in till laget.
I mina ögon är den absolut viktigaste prion en nummer tio. En spelare som kan luckra upp försvaret, för det har vi inte idag.

Men skulle jag tippa AS idag så skulle jag tippa dom på en plats runt sjunde plats någonstans.

Tycker nuvarande trupp är överskattad och tittar man framförallt på truppen vi hade vid senaste guldet så är vi inte i närheten.
Kanske för negativ i mångas ögon, men jag tycker inte vi är där.

#6   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5 449 Inlägg:

Postad 28 februari 2017 - 17:21

"Vem ska spela vänsterback om/när Jamieson inte är tillgänglig?"

Jag glömde helt bort Edvin Dahlqvist. Hoppas verkligen att han är tänkt som reserv till Scott.

Detta inlägg har redigerats av zero1337: 28 februari 2017 - 17:39

#7   Nilisse

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1 877 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg

Postad 28 februari 2017 - 22:10

Tror inte på något guld i år. Hoppas på europaplats.
To infinity... and beyond!

#8   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• FMSU-Crew
  • 794 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 28 februari 2017 - 22:44

Tvivlar att vi ens når topp-5 denna säsongen. Mats Gren är enligt mig inte rätt man för IFK Göteborg. Organisationen är kaos och det avspeglar vår spelartrupp idag.

* Vi har ingen etablerad målvakt men jag hoppas verkligen att Pontus kan ta förstaplatsen och utvecklas till en kanonmålvakt!
* Scott Jamieson håller verkligen inte måttet, vi MÅSTE ha in en ny västerback.
* Bjärsmyr-Rogne har inte övertygat, Boo Wiklander var ett välkommet köp.
* Ankersen är såld och inte ersatt. Smedberg-Dalence är för dålig för att allsvenskt topplag. Kan Olsson överraska?
* Seb-Albäck är för lika, kan fungera i ett 4-5-1 om Seb tar klivet upp där han var grym innan han dig korsbandet första gången.
* Omarson, Hysén och Boman är helt okej. ett till alternativ behövs för att sätta press på den trion.

Ja hoppas verkligen på en topp-placering men min magkänsla säger något helt annat.

#9   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 158 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal, IFK Göteborg, Brynäs

Postad 01 mars 2017 - 12:32

Visa inläggPeppe_1988 skrev:

Tvivlar att vi ens når topp-5 denna säsongen. Mats Gren är enligt mig inte rätt man för IFK Göteborg. Organisationen är kaos och det avspeglar vår spelartrupp idag.

* Vi har ingen etablerad målvakt men jag hoppas verkligen att Pontus kan ta förstaplatsen och utvecklas till en kanonmålvakt!
* Scott Jamieson håller verkligen inte måttet, vi MÅSTE ha in en ny västerback.
* Bjärsmyr-Rogne har inte övertygat, Boo Wiklander var ett välkommet köp.
* Ankersen är såld och inte ersatt. Smedberg-Dalence är för dålig för att allsvenskt topplag. Kan Olsson överraska?
* Seb-Albäck är för lika, kan fungera i ett 4-5-1 om Seb tar klivet upp där han var grym innan han dig korsbandet första gången.
* Omarson, Hysén och Boman är helt okej. ett till alternativ behövs för att sätta press på den trion.

Ja hoppas verkligen på en topp-placering men min magkänsla säger något helt annat.

Kan faktiskt bara hålla med dig. Bara en liten fråga angående Seb i det fallet om han skulle ta ett steg upp. I mina ögon är Sebs svaghet hans passningsspel.. För mig skulle han inte fungera där. Och nu tjatar jag återigen om denna jäkla Nr.10 roll. Men Seb är inte en tillräckligt bra spelare för att ha den rollen.
Iofs beror väl mycket på vad man vill få ut av en spelare i en sådan roll. Men jag som tränare vill ha ett spelande lag. Ett lag som inte bara anfaller på kanter och slår långa bollar. I ett sådant spel som jag vill ha så är Seb inte optimalt där uppe på den positionen :)
Visst, jag kanske är på tok för negativ i min syn men det är ju trots allt min syn ;)
Men jag håller definitivt med dig i det du skriver!

#10   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 4 984 Inlägg:

Postad 01 mars 2017 - 12:39

Har inga jättehöga förväntningar på kommande säsong, jag är fortsatt väldigt tveksam till Jörgen som tränare och tillsammans med en tunn trupp så ska vi vara glada om vi hamnar topp 5.

Och ekonomin är fortsatt skit, vad håller de på med egentligen? Nu har vi ju blivit av med en del tunga löneposter men snacket är ju alltjämt att vi ska värva spetsspelare utifrån, har vi verkligen råd med det?

#11   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• FMSU-Crew
  • 794 Inlägg:

Postad 01 mars 2017 - 14:58

Visa inläggkikko skrev:

Kan faktiskt bara hålla med dig. Bara en liten fråga angående Seb i det fallet om han skulle ta ett steg upp. I mina ögon är Sebs svaghet hans passningsspel.. För mig skulle han inte fungera där. Och nu tjatar jag återigen om denna jäkla Nr.10 roll. Men Seb är inte en tillräckligt bra spelare för att ha den rollen.
Iofs beror väl mycket på vad man vill få ut av en spelare i en sådan roll. Men jag som tränare vill ha ett spelande lag. Ett lag som inte bara anfaller på kanter och slår långa bollar. I ett sådant spel som jag vill ha så är Seb inte optimalt där uppe på den positionen :)
Visst, jag kanske är på tok för negativ i min syn men det är ju trots allt min syn ;)
Men jag håller definitivt med dig i det du skriver!

Seb är en spelare jag följ sedan barnsben då vi är barndomspolare. Har sett honom i Åsebro, i Blåvitt samt nere i Italien och enligt mig så är han absolut kapabel till att spela i nr.10 rollen. Vänsterfoten är fin, han kan göra djupledslöpningar och han kan sätta hård press med sin spelstil högt upp i banan.
Mads är trög och passar bättre längre ner i banan, gärna med en "Gurra-typ" bredvid sig.

Vänsterbacken är det jag har mest panik för. Jamieson håller knappt Div.1 klass enligt mig.

#12   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5 449 Inlägg:

Postad 01 mars 2017 - 15:22

Jag hade velat se oss testa 4-3-3. Jag tror att det är en formation som hade passat den truppen vi har just nu väldigt bra. Det ger också Sebastian Eriksson chansen att vara den "gamla" Sebastian Eriksson, som fyller på i boxen. Razak blir bollvinnaren samtidigt som Albaek kan sköta uppspelen.

Postad bild

#13   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• FMSU-Crew
  • 794 Inlägg:

Postad 01 mars 2017 - 17:47

Visa inläggzero1337 skrev:

Jag hade velat se oss testa 4-3-3. Jag tror att det är en formation som hade passat den truppen vi har just nu väldigt bra. Det ger också Sebastian Eriksson chansen att vara den "gamla" Sebastian Eriksson, som fyller på i boxen. Razak blir bollvinnaren samtidigt som Albaek kan sköta uppspelen.

[img][url="http://i.imgur.com/nqKnn9M.png"]http://i.imgur.com/nqKnn9M.png[/url][/img]

Razak kommer inte hålla en hel säsong, mycket troligare att Lawson Sabah startar i ett sådant spelsystem. Eller? :)

#14   El Payaso

Sportchef

• Medlem
  • 4 984 Inlägg:

Postad 01 mars 2017 - 18:48

Visa inläggzero1337 skrev:

[img][url="http://i.imgur.com/nqKnn9M.png"]http://i.imgur.com/nqKnn9M.png[/url][/img]

Fin tanke, men det kommer aldrig att hända med Jögge vid rodret.

#15   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• FMSU-Crew
  • 794 Inlägg:

Postad 05 mars 2017 - 10:50

Igår var Seb bäst på plan i en liten framskjuten roll på det centrala mittfältet. Precis det jag eftersökt!

Klara för kvartsfinal i cupen är bra, dock visar sig försvaret att det inte håller måttet, igen!

#16   Aahlstroem

Manager

• Medlem
  • 3 469 Inlägg:

Postad 06 mars 2017 - 10:23

Blåvitt lånar Henrik Björdal

Norsk mittfältare (ytter/inner) som tillhör Brighton och är här till mitten av juli till att börja med. Någon som vet något mer om honom?

Wulcan skriver på twitter att det är utan köpoption. Balkander skriver att "IFK Göteborg diskuterar, som jag förstått det, fortfarande om det skall finnas en köpoption och hur stor del av lönen Brighton skall ta."

Detta inlägg har redigerats av Aahlstroem: 06 mars 2017 - 10:24

#17   zero1337

Sportchef

• Medlem
  • 5 449 Inlägg:

Postad 06 mars 2017 - 10:37

Ingen vidare koll på honom. Men det hade jag å andra sidan inte på Ómarsson heller, så jag väljer att lita på Gren och Sultan igen. Beskrivs dock som en kreativ ytter som även kan lira anfallare. Spännande!

#18   Aahlstroem

Manager

• Medlem
  • 3 469 Inlägg:

Postad 06 mars 2017 - 10:56

zero1337 skrev:

Ingen vidare koll på honom. Men det hade jag å andra sidan inte på Ómarsson heller, så jag väljer att lita på Gren och Sultan igen. Beskrivs dock som en kreativ ytter som även kan lira anfallare. Spännande!
Ah, kanske var anfallare de syftade på när de skrev att han kan spela centralt.

#19   Aahlstroem

Manager

• Medlem
  • 3 469 Inlägg:

Postad 06 mars 2017 - 11:32

Det ser ut att vara lite knas kring övergången.

#20   stenen06

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 238 Inlägg:

Postad 06 mars 2017 - 15:01

Nu har jag visserligen inte superkoll på allt i IFK men jag tycker att Mats Gren ofta ger ett väldigt oprofessionellt intryck.
"People like Coldplay and voted for nazis. You can´t trust people" - Super Hans

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar