Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM17-SR] Det stora San Marino-äventyret

54 svar till detta ämne

#1   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 12 april 2017 - 15:27

Postad bild

Det stora San Marino-äventyret

Bakgrund:

Under FM17 har jag tidigare enbart spelat en save, en multiplayersave i England med en god vän. Då den saven så sakteliga har avtagit så har jag sökt efter någonting nytt att sätta tänderna i. Jag är ute efter en rejäl utmaning och efter lite eftersökningar på nätet fastnade jag för "The great San Marino Challenge". Jag har ett tag hängt med i och läst berättelsen som användaren rycl77 lagt upp på SI's officiella forum (https://community.si...rino-challenge/) och efter ett tag så bestämde jag mig för att ge det ett eget försök. Såhär halvvägs in i första säsongen så bestämde jag mig själv för att försöka göra en berättelse av det. Det blir min första FM-berättelse så jag tar tacksamt emot all form av feedback för att göra berättelsen mer levande.

I korthet kan utmaningen sammanfattas med att man tar över fotbollsklubben San Marino Calcio och landslaget San Marino. Med dessa två ska man försöka uppnå ett antal olika milstolpar för klubblag respektive landslag. Helst då med så många sanmarinier som möjligt i klubblaget. Med klubblaget och dess juniorverksamhet som grund ska man försöka fostra tillräckligt bra spelare för landet San Marino att nå framgång.

Målsättning med saven:

Det finns några olika varianter på San Marino Challenge vad jag sett, jag har plockat lite mål från olika varianter och kommit fram till att det här är de mål jag har på saven. Jag inser själv att ett par av dessa mål i princip är ouppnåeliga. Men som ordspråket säger; "Sikta mot stjärnorna och du når trädtopparna, sikta mot trädtopparna och du stannar på marken". Jag kommer inför varje säsong att skriva ner de målsättningar för klubb- och landslag den säsongen för att bryta ned målen lite. Hur som helst, målen med saven är de som följer.

San Marino - Klubblaget
  • Uppflyttning från Serie D -> Serie C (16/17)
  • Uppflyttning från Serie C -> Serie B (19/20)
  • Uppflyttning från Serie B -> Serie A
  • Hålla sig kvar i Serie A
  • Vinna Italienska Cupen
  • Kvalificera sig för Europa
  • Vinna Serie A
  • Vinna Champions League
  • Vinna Serie A med enbart spelare från San Marino i truppen
  • Vinna Champions League med enbart spelare från San Marino i truppen
San Marino - Landslaget
  • Vinna en landslagsmatch (September 2017, 1-0 borta mot Azerbadzjan)
  • Vinna en tävlingsmatch (September 2017, 1-0 borta mot Azerbadzjan)
  • Nå topp 150 på världsrankingen
  • Nå topp 100 på världsrankingen
  • Nå topp 50 på världsrankingen
  • Nå topp 10 på världsrankingen
  • Nå förstaplatsen på världsrankingen
  • Kvalificera mig för EM-slutspel
  • Ta medalj i EM
  • Vinna EM-guld
  • Kvalificera mig för VM-slutspel
  • Ta medalj i VM
  • Vinna VM-guld
Teknisk information av saven:

Laddade nationer: England, Frankrike, Tyskland, Spanien och Italien. Samtliga ligor i alla nationer. + Serie D för Italien via "FMITA Serie D 3.0"

Spelardatabas: Stor + samtliga spelare från nation San Marino och från division San Marino-mästerskapet

Managerprofil:
Postad bild

Det får avsluta bakgrundsdelen för saven. Jag kommer under morgondagen att publicera en bakgrund för klubben och landslaget. Samt presentera hur det gått för San Marino under första halvan av säsongen 2016/17. Jag vill återigen passa på att önska all möjlig feedback från er om berättelsen, såväl stil- som innehållsmässigt.

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 26 maj 2017 - 17:41

#2   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4 535 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 12 april 2017 - 15:31

Blir ett mycket spännade projekt att följa, lycka till! :)
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#3   rontgen

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 453 Inlägg:

Postad 12 april 2017 - 16:31

Kul!

#4   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 258 Inlägg:

Postad 13 april 2017 - 01:45

Lycka till, jag vet vad du har för arbete framför dig även om jag nu inte har hand om landslaget i min SR.

#5   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 14 april 2017 - 19:04

Postad bild

San Marino Calcio - Bakgrund

Grundad: 1959

Smeknamn: Titani

Professionell status: Halvprofessionell

Rykte: 1.5*

Faciliteter:

Arena: San Marino Stadium, 5500 platser
Träningsanläggning: Hyfsad
Ungdomsakademi: Faciliteter undergenomsnittet
Ungdomsträning: Tillräcklig juniororganisation
Ungdomsrekrytering: Ganska enkel ungdomsrekrytering

Klubbrekord:

Bästa ligaposition: 10:e i Serie C1/A (2012/13)
Högsta publiksiffra:4512 (Genoa, C1/A 2005/06)
Bästa publiksnitt: 862 (2005/06)

Flest ligamatcher för klubben: Mario Pelliccioni - 300
Flest Ligamål för klubben: Ermano Ferrari - 55

Övrigt:

San Marino har under majoriteten av sin historia huserat på fjärdenivån av det italienska seriesystemet, det som idag heter Serie D. Klubben har haft sina främsta framgångar under 2000-talet. Då man spelat fem säsonger i tredjenivån av seriesystemet, nämligen 2005-2007 samt 2012-2015. I kontrast hade man sin sämsta period under 90-talet då man en stor del av decenniet spelade i femtenivån i det italienska seriesystemet. Under säsongen 2015/16 slutade klubben på en fjärdeplats i serie D.

Postad bild

San Marino Landslag - Bakgrund

Grundad: 1931

Smeknamn: La Serenissima

Första officiella landskamp: San Marino 0 - 4 Schweiz (14 november 1990)

Hemmaarena: San Marino Stadium (5500 platser)

Världsranking: 200

Nationsrekord:

Bästa Världsranking: 118 (September 1993)
Största Seger: San Marino 1 - 0 Liechtenstein (Träningsmatch, 28 april 2004)
Största Förlust: San Marino 0 - 13 Tyskland (EM-kval 6 september 2006)

Flest landskamper: Andy Selva - 74
Flest Landslagsmål: Andy Selva - 8

Övrigt:

Det finns en hel rad negativa rekord som San Marino stoltserar med, men listan hade blivit allt för lång för att ta upp de här. Faktum är att segern i träningsmtachen mot Liechtenstein 2004 är den enda i nationens historia. Klubben har vid tre tävlingsmatcher tagit poäng, nämligen 0-0 i VM-kval mot Turkiet (hemma) Mars 1993, 1-1 i VM-kval mot Lettland (borta) April 2001 samt 0-0 i EM-kval mot Estland (hemma) i november 2014. Därutöver har man även vid ett tillfälle kryssat borta mot Liechtenstein med 2-2 i en träningsmatch augusti 2003.

Det här får avsluta bakgrundsdelen av San Marino. Tyvärr har tiden inte riktigt infunnit sig under slutet av veckan för att hinna skriva en sammanfattning av hur det gått spelmässigt under första halvåret. Men förhoppningsvis så kan jag publicera detta under helgen. Till dess, glad påsk på er. Eller som vi säger i San Marino, Buona Pasqua.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 14 april 2017 - 19:54

#6   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 15 april 2017 - 21:36

Postad bild

Den ljusnande framtid är vår

Den 1 juli 2016 så gick San Marino Calcio och San Marinos fotbollsförbund ut med ett gemensamt pressmeddelande som överraskade hela fotbolls-Italien.

"Kära sanmarinier!

Under de senaste åren har vi upplevt en mycket mörk period för såväl San Marino Calcio och San Marinos landslag. Som ni säkert vet ligger vårat representationslag i det italienska seriesystemet i Fjärdedivisionen och landslaget parkerar för tillfället på plats 200 på världsrankingen. Vi känner att vi gemensamt, i såväl klubb- som landslag, måste kraftsamla och bemöta dessa mörka tider. Därför har vi entledigat de båda huvudtränarna Pierangelo Manzaroli (landslaget) samt Giuseppe Di Meo (klubblaget). Vår målsättning är att hitta en tränare som är villig att ta sig an den stora arbetsbördan att vara huvudcoach för såväl Klubb- som Landslag.

Det vi vill uppnå med det här är ett närmare samarbete mellan Klubben och Landslaget, förhoppningen är att San Marino Calcio återigen ska bli knutpunkten för landslagets spelare. Att föreningen och landslaget ska ha ett mycket närmare samarbete. Det gäller både den sportsliga- samt den organisatoriska delen. Vi inser att det inte kommer bli något lätt arbete, då klubb- och landslag glidit isär på senare år. Vi förväntar oss inga omedelbara resultat, men ett större samarbete kommer förhoppningsvis gynna både klubb- och landslag.

Vi kommer påbörja sökandet efter vår nya manager omgående. Vi kommer inte ställa de högsta kraven på tidigare erfarenhet eller tidigare resultat. Vi vill istället hitta någon som delar vår vision och som vi tror är rätt för den här rollen. Den är smått unik i världsfotbollen och vi letar efter en manager som har de karaktärsdrag vi tror behövs för att klara av det.

Med hopp om en bättre framtid
Marusia Ginannini - Klubbchef San Marino Calcio
Marco Tura - President San Marinos Fotbollsförbund"

Drygt en vecka senare, den 9 Juli 2016, så utnämndes en Svensk manager som nu huvudtränare för San Marino Calcio och San Marinos landslag. Managern som snart skulle fylla 30 år hade ingen tidigare erfarenhet som Manager, inte heller hade han spelat fotboll ens som halvproffs. Mycket skeptiska röster hördes i såväl media som hos supportrar, dock så fanns det vissa som såg fram emot det här med intresse och inställningen att "det kan ju iallafall inte gå sämre". Marusia och Marco gav den nytillträdde managern fullt stöd såväl internt som externt mot media och fans. Man såg fram emot ett nytt kapitel inom San Marinos fotboll.

Postad bild

San Marino Calcio - Försäsong

När den 29-årige svenske managern tillträdde så kom han till en trupp som knappt innehåll några sanmarinier alls. Förvisso fanns det några i klubbens Ungdomslag, men ingen av dem hade kunnande att platsa i A-laget, varken nu eller i framtiden. Den sorgliga sanningen är att inte många av spelarna i Landslaget skulle ta plats i A-laget heller, med några få undantag. Dock fanns inte viljan hos dessa att gå till det halvprofessionella klubblaget och klubbens A-lag kom därför att starta säsongen utan några spelare från San Marino. Målsättningen var självklart att så fort som möjligt lämna bakgården i Serie D. Förhoppningsvis skulle ett avancemang till Serie C innebära att klubben återigen skulle kunna avlöna spelare på heltid samt få ett ekonomiskt underlag för att kunna förbättra ungdomskullarna. För att möjliggöra avancemanget kommer klubben förlita sig på gratisvärvningar samt lån från samarbetsklubben Cesena i Serie B. En detalj som är viktig att känna till om Serie D är att startelvan måste innehålla en spelare under 18 år, tre spelare under 19 år samt fyra spelare under 20 år. Enbart två spelare som inte har EU-nationalitet får registreras i matchtruppen och max åtta inlånade spelare får registreras. Därför sattes fokus på att stärka laget med unga spelare, såväl gällande lån och fria övergångar.

Transfers In Sommaren 16/17:
Övergångssaldo: 280 587kr
Lönebudget: 440 126kr/månad

Postad bild Postad bild Emanuel Martinez - 21 år - Vänsterback - Free Transfer
Postad bild Matteo Gasperi - 19 år - Central Mittfältare - Lån från Cesena
Postad bild Postad bild Youssef Maleh - 17 år - Central Mittfältare - Lån från Cesena
Postad bild Postad bild Aleksandros Dhamo - 17 år - Defensiv Mittfältare - Lån från Cesena
Postad bild Alessandro De Angelis - 20 år - Högerback - Free Transfer
Postad bild Mattia Trovato - 18 år - Högerforward - Lån från Fiorentina
Postad bild Roberto Lombardo - 18 år - Högerforward - Övg från Piovese 0kr
Postad bild Alessandro Sgrigna - 36 år - Vänsterforward - Övg från Leodari Vicenza 0kr
Postad bild Alessio Militari - 17 år - Central mittfältare - Lån från Fiorentina
Postad bild Daniele Abbracciante - 22 år - Centerforward - Free Transfer
Postad bild Luca Ravanelli - 19 år - Mittback - Lån från Sassuolo

Transfers Ut Sommaren 16/17:

Utöver några returnerade lån som redan fanns i klubben från början så har ingen spelare lämnat klubben. Ett par spelare försökte säljas men de gick inte ens att skänka bort.

Transfersammanfattning:
Klubben hade redan en rätt stark stomme för spel i Serie C, men det taktiska valet med inre anfallare (anledningen till det kommer längre ner) gjorde att klubben behövde söka förstärkningar utifrån. Cesena visade sig dessutom vara en riktig guldgruva när det kommer till lånemöjligheter. Hela det centrala mittfältet plockades därifrån på lån. En klar majoritet av spelarna som spelar med oss den här säsongen i Serie D kommer inte få följa med oss upp till Serie C om vi säkrar uppflyttning denna säsong och därför skrevs ettårskontrakt med samtliga utom Martinez och Abbracciante, som vägrade något mindre än två år. Deras sammanlagda lön ligger dock på 8700kr i månaden och kommer därför inte belasta klubbens lönestruktur nämnvärt. Bäst betald av nyförvärven är Alessandro Sgrigna som med sina 21000kr/månad blir den tredje bäst betalda spelaren i klubben. Klubben var färdig med sina övergångar redan den 12 augusti, vilket innebar att man kunde mönstra en förmodad startelva under de tre sista träningsmatcherna för säsongen.

Truppen Hösten 16/17 - Spelare i fet text är den tilltänkta startelvan

Målvakter:
Postad bild Andrea Dini - 20 år
Postad bild Matteo Renzetti - 18 år

Försvarare:
Postad bild Postad bild Emanuel Martinez - 21 år
Postad bild Alessandro De Angelis - 20 år
Postad bild Luca Ravanelli - 19 år (Lån)
Postad bild Enrico Fantini - 31 år
Postad bild Marco Arrigoni - 27 år
Postad bild Leonardo Fagioli - 18 år
Postad bild Dari Bova - 32 år

Mittfältare:
Postad bild Postad bild Aleksandros Dhamo - 17 år (Lån)
Postad bild Matteo Gasperi - 19 år (Lån)
Postad bild Postad bild Youssef Maleh - 17 år (Lån)
Postad bild Omaré Gassama - 20 år
Postad bild Alessio Militari - 17 år (Lån)
Postad bild Simone Braccini - 21 år

Forwards:
Postad bild Mattia Trovato - 18 år (Lån)
Postad bild Alessandro Sgrigna - 36 år
Postad bild Postad bild Emiliano Olcese - 33 år
Postad bild Roberto Lombardo - 18 år
Postad bild Pierluigi Bladazzi - 31 år
Postad bild Daniele Abbracciante - 22 år

Tre nyckelspelare:
(Tyvärr har jag inga screenshots inför säsongen, ni får hålla till godo med dessa halvvägs in)

Luca Ravanelli - Mittback
Luca är tänkt att vara ledaren i försvaret, trots sin ringa ålder. Han håller otroligt hög klass för Serie D och skulle troligtvis platsa i de flesta Serie C-lag. Är en spelare som vid snabb uppflyttning troligtvis kan ta en plats i Serie C
Youssef Maleh - Central mittfältare
Youssef är lagets spelfördelare och kreatör. Tanken är att klubben under säsongen i Serie D ska spela med ett högt bollinnehav och en lyckad säsong för Youssef innebär troligtvis en lyckad säsong för klubben som helhet.
Alessadro Sgrigna - Vänsterforward
Alessandro är den spelare i truppen med klart bäst meritlista. Han har spelat majoriteten av karriären i serie B, men gjorde säsongen 2012/2013 elva matcher i Serie A med Torino. Hans fysiska värden är inte de mest imponerande, men de tekniska och psykiska borde göra honom till en dominant i Serie D.

Taktiskt val:

Målsättningen för klubben är att under säsongen 2016/17 spela en fotboll med stort bollinnehav. Det taktiska valet av ett 4-1-2-3 med inre anfallare är ett resultat av de nyckelspelare som finns tillgängliga för San Marinos Landslag, mer om det längre ner. För även om det för närvarande inte finns någon landslagsman i klubblaget så är tanken att klubb- och landslag ska spela så likt varandra taktiskt redan från start. Att få fram en välfungerande taktik fokuserad på bollinnehav för landslaget är viktigt inför starten av Europeiska nationsligan 2018, då man kommer spela tävlingsmatcher mot nationer av ungefär samma dignitet. Klubben kunde dessutom via lån och free transfers lätt hitta spelare som håller hög Serie D-klass som passade inom taktikens ramar. Klubben kommer även fortsättningsvis försöka anpassa sig efter de spelare som finns tillgängliga för landslaget i största möjliga mån, så länge dessa anpassningar inte skadar klubbens sportsliga framgångar.

Resultat på försäsongen:

Tr. San Marino - Reggiana (Serie C) 0-2 Målskyttar: -
Tr. Sammaurese (Serie D) - San Marino 1-5 Målskyttar: Baldazzi 2, Gasperi, Fantini, Olcese
Tr. Pianese (Serie D) - San Marino 2-2 Målskyttar: Maleh, Olcese
Tr. Fortis Juventus (Lägre div.) - San Marino 1-3 Målskyttar: Olcese 2, Sgrigna
Tr. Pietracuta (Lägre div.) - San Marino 1-4 Målskyttar: Sgrigna 2, Olcese, Baldazzi
Tr. San Marino - Triestina (Serie D) 3-0 Målskyttar: De Angelis, Sgrigna, Baldazzi

Topp-3 Skytteliga försäsong: Olcese 5, Baldazzi 4, Sgrgina 4

Tankar inför seriestarten:

Målsättningar:
Säkra avancemang till Serie C
(Ha högst Bollinnehav i Serie D - Grupp F)

Den första säsongen så gäller bara en sak, det är att ta klivet upp till serie C. Efter de förstärkningar klubben gjort under transferfönstret så har San Marino seglat upp som solklar favorit hos media. Klubben står i oddset 5.50 till avancemang, tvåa tippas Matelica, till ett odds på 7.50. För ett avancemang till Serie C så krävs det att klubben vinner serien, då blir man direktuppflyttade. Lag 2-5 spelar ett playoff, men detta gäller enbart prispengar.

Träningsmatcherna gick bra, klubben vann samtliga tre matcher efter att hela truppen var på plats, även mot motståndet inte var det starkaste. Baldazzi som ses som reserv till Sgrgina visar att han inte kommer ge upp utan kamp, de båda spelarna gjorde fyra mål var under försäsongen. Olcese som är tänkt att spela toppforward gjorde även han mycket mål, hela fem stycken.

Klubben kommer även spela i Serie D-cupen, en titel som dock inte är speciellt eftertraktad av styrelsen. Därför kommer inte någon kraft läggas på denna cup, i de fall där man kan mönstra ett starkt lag utan att riskera trötta spelare i seriespelet så kommer starkast startelva mönstras. Inte heller av ekonomiska skäl har cupen någon större betydelse. För prispengar krävs minst semifinal och de 192tkr som en vinst ger hade självklart varit ett välkommet tillskott i kassan, men är inte en tillräcklig ekonomisk morot för att satsa på cupen.

Postad bild

Åh. Herre. Gud. Om man bara har en grundlig koll på San Marinos fotbollslandslag så vet man att fotbollskunnandet inte är det största. När man tar en grundlig genomgång på truppen så förstår man snabbt hur det kan komma sig att landslaget bara har tagit en seger under sina dryga 25 år. Men det gäller att försöka hitta ljusglimtar och bygga på de styrkor (läs; minst svagaste punkter) som laget har. I San marinos fall så är det kantspelarna. Centralt i banan så tror jag landslaget hade haft svårt att hävda sig i Svenska division 5.

Tankar om lanslaget generellt:

Återigen, San Marino är en av Europas, om inte världens, svagaste nationer. Därför kommer självklart många matcher handla om att se till att resultatet inte rinner iväg. Det stundar dock ett nytt tävlingsformat, den Europeiska nationscupen, där San Marino kommer möta mer beskedliga motstånd i form av Europas övriga blåbärsnationer. Som ett led i förberedelserna för dessa matcher så gäller det att hitta en taktik som funkar mot de lite sämre länderna. Därför kommer fokus på träningsmatcher framförallt att ligga på att möta andra mindre nationer för att försöka hitta ett sätt att ta poäng eller vinna i dessa matcher. Under hösten så var redan en träningsmatch hemma mot Malta inbokad, dessutom har vi bokat in en träningsmatch hemma mot Somalia.

VM-kval Europa grupp 3:

Tävlingssäsongen 2016/17 så kommer San Marino spela VM-kval och man har lottats in i Grupp 3. De nationer som finns i gruppen är:

Tyskland (Plats 4 på världsrankingen)
Nordirland (28)
Tjeckien (33)
Norge (49)
Azerbajdzjan (138)
San Marino (200)

Tyskland är ju en nation i absoluta världsklass.
Nordirlands plats på världsrankingen har ju fått sig en rejäl skjuts uppåt av det faktum att man kvalificerade sig till EM och dessutom tog sig vidare till åttondelsfinal. Landet lär dock dyka nedåt igen på Världsrankingen och får nog rikta in sig på att slåss med Norge om tredjeplatsen.
Tjeckien får gälla som favoriter till andraplatsen.
Norge får väl hoppas på att Martin Ödegaard kan lyfta nationen i framtiden, i det här kvalet känns väl en mittenplacering mest realistisk.
Azerbajdzjan är väl det enda laget som San Marino har en iallafall någotsånär realistisk chans att knipa en poäng av och då på hemmaplan. Den matchen spelas under hösten och är där allt fokus riktas för San Marinos landslag.

Taktiska funderingar:

Precis som jag gick igenom i klubblagsdelen så kommer klubben i de matcher där man har en chans att föra spelet spela formationen 4-1-2-3. Det som talar emot är att landet saknar en kreatör. Rollen kommer fyllas av Matteo Coppini, en spelare som spelar på sjättenivån i Italien. Två nivåer under Serie D. I de allra flesta matcher kommer laget dock spela en rak 4-1-4-1. Där de inre anfallarna får ta ett steg ned och spela yttrar. Det här för att förhoppningsvis hålla nere resultatet mot nationer som Tyskland och Tjeckien.

Fem Nyckelspelare:

Elia Benedettini - Målvakt
Den klart starkast lysande stjärnan i San Marino är målvakten. Elia tillhör Novara, som spelar i Serie B. Där han dock är reserv. Han skulle dock kunna ta en plats i de flesta lag i Serie C. San Marino Calcio försökte låna in Elia inför säsongen, men han hade inget intresse för lån.
Mirko Palazzi - Vänsterback
Mirko är en spelare som skulle platsa i de flesta klubbar i Serie D. Även honom försökte SMC värva inför säsongen, dock ville han enbart skriva på ett heltidskontrakt och ha hutlöst betalt. Spelar i San Marinos egna liga och tyvärr är hans föredragna roll inte den optimala för landslaget. I vilket fall är han en mycket bra spelare.
Filippo Berardi - Högerforward/vänstermittfältare
Filippo är den kanske störste talangen i San Marino. Tillhör Torino i Serie A. Är en spelare som kanske skulle kunna ta plats i vissa Serie D-klubbar. Men det nuvarande kunnandet gör honom redan till en solklar nyckelspelare i San Marinos landslag.
Matteo Vitaioli - Vänsterforward/Högermittfältare
Med sina 27 år och över 40 landskamper får Matteo ses som en av de mest rutinerade spelare i landslaget. Spelar fotboll i sjättedivisionen men har kunnandet för spel i Serie D. Dock är han mer av en ytter än inre anfallare och skulle inte ta plats i SMC.
Alessandro D'Addario - Högerback
Alessandro är även han en av de större talangerna i San Marino. Spelar dock regelbundet i Serie D för Pianese och är därför inte intressant för SMC.

--------------------------------------

Jag inser själv att inlägget ovan blev lite väl långt. Kommer försöka korta ner framtida inlägg så ni slipper läsa en hel roman. Jag ville dock få med grunderna av hur jag tar mig an den här saven i det första inlägget. Även forumets design håller jag på att lära mig och det finns säkert några skönhetsfel här och var. Imorgon är målsättningen att publicera resultaten Augusti - December.

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 15 april 2017 - 21:37

#7   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 16 april 2017 - 15:25

Postad bild

San Marino Calcio

Augusti 2016

Serie D Cupen:
28/8 San Marino - Cuneo 1-1 (seger efter straffar) Målskyttar: Olcese

Månadens Match:
San Marino - Cuneo 1-1 (seger efter straffar)
Matchen inleddes på absolut värsta sätt när nyckelvärvningen Sgrigna tvingades kliva av skadad efter nio minuter, som tur var så var det bara en lättare ansiktsskada och han kunde spela i seriepremiären en vecka senare. Matchen var en jämn historia som slutade med seger efter straffar. Dock borde vi avgjort redan under full tid, men Maleh missade en straff i 89e minuten. Vi var i vilket fall vidare en runda till i den nedprioriterade cupen

Månadens spelare:
Alessandro De Angelis - 1 match, 0 mål, 0 assist, 7.30 i snittbetyg
Högerbacken hade högst snittbetyg i straffsegern och satte även en straff under straffläggningen. Under den korta månaden räckte det till en utnämning som månadens spelare.

September 2016

Serie D:
4/9 Chieti - San Marino 1-3 Målskyttar: Lombardo, Gasperi, Sgrigna (str)
11/9 San Marino - Jesina 3-1 Målskyttar: Sgrigna, Självmål, Maleh
18/9 Alfonsine - San Marino 0-1 Målskyttar: Ravanelli
25/9 San Marino - Matelica 2-1 Målskyttar: Gasperi, Sgrigna (str)

Serie D Cupen:
28/9 Darfo Boario - San Marino 1-3 Målskyttar: Olcese, Trovato, Sgrigna

Månadens Match:
San Marino - Matelica 2-1
Det som enligt förhandstipsen skulle bli en tidig seriefinal visade sig inte vara det. Även om vi låg tvåa i serien efter de inledande tre seriematcherna så hade Matelica enbart mäktat med att spela in två poäng. Spelmässigt var matchen dock jämn. Vi förlorade skotten med 7-9 och hade enbart 43% boll, dock vann vi de klara målchanserna med 2-0 och snubblade med oss tre poäng.

Månadens spelare:
Alessandro Sgrigna - 5 matcher, 4 mål, 1 assist, 7.46 i snittbetyg
Alessandro var väldigt viktig med sin rutin under den första månaden. Hans fem poäng på de fem första matcherna var starkt bidragande till klubbens starka start.

Reflektion över månaden:
Vi fick en mycket bra start på serien, men av de fyra segrarna så var det bara en som var klar, den i första matchen mot Chieti. Vi vann varken skotten eller bollinnehavet i någon av de andra tre. Lite oroande för framtiden, men samtidigt skönt att vi tar till vara på de chanser som vi skapar. I cupen gick vi lätt vidare.

Oktober 2016

Serie D:
2/10 Recantese - San Marino 0-2 Målskyttar: Maleh, Olcese
9/10 San Marino - San Nicolò 2-2 Målskyttar: Martinez, Trovato
16/10 Agnonese - San Marino 0-3 Målskyttar: Olcese, Baldazzi, Gasperi
23/10 San Marino - Vis Pesaro 2-0 Målskyttar: Maleh, Sgrigna
30/10 Fermana F.C. - San Marino 1-5 Målskyttar: Maleh*3, Lombardo, Abbracciante

Serie D Cupen:
26/10 San Marino - Frattese 3-1 Målskyttar: Lombardo, Sgrigna, Olcese

Månadens Match:
Fermana F.C. - San Marino 1-5
Fermana är säsongens största överraskning hittills, inför vårat möte hade de vunnit samtliga matcher i serien och ledde ligan två poäng före oss. Det tog dock stopp här. Vi fullkomligt körde över motståndet och vann skott på mål med 11-2. Dessutom var bollinnehavet hela 64%, säsongens bästa match hitintills.

Månadens spelare:
Youssef Maleh - 5 matcher, 5 mål, 2 assist, 8.02 i snittbetyg
Youssef är ett självklart val som månadens spelare, levererade ett viktigt hattrick i seriefinalen och har varit helt outstanding på mittfältet under Oktober månad. Har axlat kreatörsrollen perfekt och målskyttet är en trevlig bonus.

Reflektion över månaden:
Vi tog över seriesegern efter vinsten mot Fermana, men spelet i många matcher glimrar inte. Vi har förvisso tagit över bollinnehavet mer, men skott- och chansmässigt är matcherna fortfarande jämna. Vår individuella skicklighet har dock blivit tungan på vågen i många utav matcherna och så länge vinsterna ramlar in är det synd att klaga. Avancemang även i cupen, där vi på grund av det luftiga spelschemat i serien kunnat spela med fullt A-lag hitintills.

November 2016

Serie D:
6/11 San Marino - Civitanovese 2-1 Målskyttar: Lombardo*2
13/11 Pineto - San Marino 1-1 Målskyttar: Abbracciante
20/11 San Marino - Sammaurese 3-1 Målskyttar: Ravanelli, Sgrigna, Olcese
27/11 Castelfidardo - San Marino 3-1 Målskyttar: Sgrigna

Serie D Cupen:
23/11 Triestina - San Marino 0-1 Målskyttar: Sgrigna

Månadens Match:
27/11 Castelfidardo - San Marino 3-1
Första förlusten för tävlingssäsongen kom tillsist. Ironiskt nog i en match som vi dominerade såväl skott- som bollinnehavsmässigt. Motståndarna tog ledningen på en straff i 80 matchminuten och kunde sen stänga matchen några minuter senare. Men med tanke på att vi tidigare vunnit matcher vi kanske inte borde så går det inte att säga så mycket om förlusten.

Månadens spelare:
Alessandro Sgrigna - 5 matcher, 3 mål, 0 assist, 7.38 i snittbetyg
Ingen tydlig vinnare av utmärkelsen månadens spelare. Men Sgrigna hade högst snittbetyg och mäktade med tre mål varav två matchvinnande.

Reflektion över månaden:
Lite tuffare månad resultatmässigt, men ironiskt nog den bästa spelmässigt. Vi dominerade bollinnehavet på 55-63% hela månaden, dessutom vann vi skotten i samtliga matcher. Vi är dock fortsatt serieledare då även Fermana haft en lite tyngre månad.

December 2016

Serie D:
4/12 San Marino - Campobasso 3-2 Målskyttar: Lombardo, Självmål, Sgrigna
11/12 Romagna Centro - San Marino 0-0 Målskyttar: -
18/12 San Marino - Vasteste 3-1 Målskyttar: Sgrigna, Maleh, Abbracciante

Månadens Match:
18/12 San Marino - Vasteste 3-1
Sista matchen innan det korta vinterlovet var ett typexempel på hur vi vill spela, vi hade 65% boll och skapade mängder av chanser. Må så vara att det var på hemmaplan mot ett lag på nedre halvan, men det lovar gott inför fortsättningen av säsongen.

Månadens spelare:
Alessandro Sgrigna - 3 matcher, 2 mål, 1 assist, 7.90 i snittbetyg
Det börjar bli lite tjatigt, men åldermannen Sgrigna har levererat under hela hösten och förtjänar de tre utnämningarna till månadens spelare

Reflektion över månaden:
Den klart bästa månaden spelmässigt, det går verkligen åt rätt håll. Nu ska vi se till att förvalta den här dominansen vi har haft spelmässigt under slutet av hösten och vinna lite fler matcher under vårsäsongen.

Tabell:
Postad bild

Summering Augusti - December 2016

Sammanfattning och framtidstankar:
Vi har i nuläget en plats som ger oss uppflyttning i Serie C och som det ser ut är Fermana det enda hotet. Då dom inte tappar så mycket poäng gäller det att vi fortsätter att plocka poäng under våren. Spelmässigt har det sett bättre och bättre ut ju längre säsongen har gått. Vi har dessutom nått fram till kvartsfinal i cupen. Även om den är lågprioriterad så vore det kul att vinna den när vi ändå har chansen.

När det gäller övergångar i Januari tror jag inte vi kan förvänta oss så mycket av klubben. Det är eventuellt en ny anfallare som kan komma att tas in då varken Olcese eller Abbracciante imponerat hitills, men troligtvis så kommer vi istället att försöka spara pengarna till nästa säsong.

Intern Skytteliga:
1. Sgrigna 11 mål
2. Maleh 7 mål
3. Lombardo 6 mål
3. Olcese 6 mål

Intern Assistliga:
1. Sgrigna 7 assist
2. Lombardo 5 assist
3. Trovato 4 assist
3. Maleh 4 assist

Intern Snittbetygsliga:
1. Sgrigna 7.52
2. Maleh 7.44
3. Martinez 7.30

Postad bild

Augusti - December 2016

Världsranking December 201 (Juli 2016: 200)

VM-Kval:
4/9 San Marino - Tyskland 0-6 Målskyttar: -
8/10 Tjeckien - San Marino 5-0 Målskyttar: -
11/10 San Marino - Azerbajdzjan 0-1 Målskyttar: -

12/11 Norge - San Marino 5-0 Målskyttar: -

Träningsmatcher:
31/8 San Marino - Malta 1-1 Målskyttar: Tomassini
9/11 San Marino - Somalia 0-0 Målskyttar: -

Tabell:
Postad bild

Precis som förväntat så har vi fått det väldigt tufft i VM-kvalet. I matchen mot Azerbajdzjan där vi hoppades kunna ta med oss en poäng hängde vi bra med i första halvlek även om de gjorde sitt mål på en hörna efter 32 minuter. Skotten var 4-4 efter 45 minuter, men i andra halvlek tappade vi allt spel och Azerbajdzjan kunde lätt hålla undan. 1-1 hemma mot Malta är väl det starkaste resultatet, men ärligt talat förtjänade vi inte det. Tomassini fick bollen till sig av en slump då vår anfallare skjutit på deras back och bollen styrdes ut till en fri Tomassini. I övrigt var Malta klart starkare. Matchen mot Somalia så var det jämnt chansmässigt, de hade dock ett stort bollinnehav. Inget lag hade dock kunnandet att skapa något framåt.

Vi fortsätter att under våren spela träningsmatch mot svagare nationer. Liechtenstein och Andorra står på schemat. Någon poäng i kvalet tror vi inte längre på. Största chansen är väl där antingen Azerbajdzjan borta eller Nordirland hemma. Det vore kul att iallafall få göra ett mål i en tävlingsmatch.

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 16 april 2017 - 20:25

#8   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 16 april 2017 - 19:13

Postad bild

San Marino Calcio

Januari 2017

Serie D:
8/1 Monticelli - San Marino 3-1 Målskyttar: Gasperi
15/1 San Marino - Chieti 3-0 Målskyttar: Lombardo*2, Gasperi
22/1 Jesina - San Marino 0-0 Målskyttar: -
29/1 San Marino - Alfonsine 0-0 Målskyttar: -

Månadens Match:
29/1 San Marino - Alfonsine 0-0
Den här matchen belyser exakt vad problemet i klubben är för tillfället, målskyttet. En skottseger med 14-6 (7-1 på mål), 1-0 i klara målchaser och 4-1 i halvchanser, 54% boll. Men bolluslingen vill verkligen inte in för tillfället.

Månadens spelare:
Emmanuel Martinez - 4 matcher, 0 mål, 0 assist, 7.23 i snittbetyg
Det var inte många spelare som stack ut den här månaden. Men vänsterbacken Martinez fortsätter att göra ett stabilt jobb på sin kant.

Reflektion över månaden:
En dålig månad resultatmässigt, spelmässigt ser det fortsatt helt okej ut, men så länge vi inte vinner matcherna så är det föga värt. Vår tröst är att Fermana inte heller de går bra och vi håller oss fortsatt kvar i serieledning.

Tabell:

Postad bild

Transfers In januari 2017:
Postad bild Postad bild Valmir Berisha - 20 år - Anfallare - Lån från Ascoli
Postad bild Lorenzo Pompei - 19 år - Mittback - Lån från Cesena

Transfers ut januari 2017:
Postad bild Dario Bova - 32 år - Mittback - 0kr till Vibonerse

Transfersammanfattning:
Precis som jag var inne på inför januarifönstret så behövdes det en förstärkning till centerforwardrollen. Den bästa lånemöjligheten var Valmir Berisha, som dock inte fått någon enastående inledning i klubben. En assist på tre matcher och snittbetyg på 6.87, förhoppningsvis kommer han igång efter ett par matcher. Pompei värvades då åldermannen i försvaret Fantini allt för snabbt tappade sina värden. Fantini får nöja sig med att vara reserv resten av säsongen och Dario Bova som tidigare var förstereserv fick lämna klubben, förvisso gratis, men det sparar klubben totalt 100tkr i lön under andra halvan av säsongen.

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 17 april 2017 - 10:57

#9   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 17 april 2017 - 12:02

Postad bild

San Marino Calcio

Februari 2017

Serie D:
5/2 Matelica - San Marino 2-0 Målskyttar: -
12/2 San Marino - Recanatese 2-1 Målskyttar: Maleh, Berisha

19/2 San Nicolò - San Marino 2-3 Målskyttar: Lombardo, Baldazzi, Maleh
26/2 San Marino - Agnonese 1-0 Målskyttar: Sgrigna (str)

Serie D Cupen:
1/2 San Marino - Sangiovannese 2-0 Målskyttar: Berisha, Lombardo

Månadens Match:
19/2 San Nicolò - San Marino 2-3
Vår kanske bästa match för säsongen, vi dominerade den ännu mer än vad siffrorna visar. Med 56% boll, 8-3 i skott på mål och 5-0 i klara målchanser borde vi egentligen vunnit större. Men en mycket viktig seger mot San Nicolò som ligger på playoffplats och ännu viktigare, första bortasegern på sju matcher.

Månadens spelare:
Youssef Maleh - 5 matcher, 2 mål, 0 assist, 7.34 i snittbetyg
Maleh fortsätter att spela bra och göra mål sporadiskt. I övrigt var det ett kollektiv som fixade segrarna den här månaden och ingen stack egentligen ut.

Reflektion över månaden:
Efter förlusten mot Matelica så togs ett lagmöte med truppen, där managern förklarade att det det börjar bli dags att ta sig upp ur den lilla svackan som vi hamnat i. Truppen reagerade bra på mötet och har tagit tre raka segrar efter det. Fermana har även de haft en bra månad och tagit in en poäng på oss, försprånget nu fyra poäng.

Tabell:
Postad bild

#10   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 17 april 2017 - 17:38

Postad bild

San Marino Calcio

Mars 2017

Serie D:
5/3 Vis Pesaro - San Marino 1-2 Målskyttar: Berisha, Pompei
12/3 San Marino - Fermana F.C 0-1 Målskyttar: -
19/3 Civitanovese - San Marino 0-1 Målskyttar: Trovato

Serie D Cupen:
1/3 San Nicolò - San Marino 1-2 Målskyttar: Berisha, Braccini
29/3 San Marino - San Nicolò 1-2(s) Målskyttar: Maleh

Månadens Match:
12/3 San Marino - Fermana F.C 0-1
Med en seger i mötet med Fermana kunde vi i princip punkterat ligan. Vi hade sju poängs försprång innan matchen. Vi spelade dessutom bra nog för att vinna. 10-2 vann vi skotten med och 56% bollinnehav hade vi. Dom vann dock klara målchanserna med 0-1. Istället för ett försprång på tio poäng så var det nere på fyra poäng igen.

Månadens spelare:
Valmir Berisha - 5 matcher, 2 mål, 1 assist, 7.12 i snittbetyg
Berisha börjar så smått komma till rätta i klubben. Fortfarande finns det mer potential att kräma ur honom och vi hoppas att han steppar upp under slutspurten av serien.

Reflektion över månaden:
Trots förlusten mot Fermana så har vi fortfarande grepp om serien. Vi leder fortfarande serien med fyra poäng, trots en hängmatch till godo. Serie D-cupen förlorade vi efter straffar. Maleh och Dhamo fick båda inleda på bänken men hoppade in i andra halvlek. Trots det kunde vi inte avgöra och i förlängningen fick vi spela 9 mot 10, varsin skada drabbade lagen och Dhamo blev dessutom utvisad. Uttåg efter strafförlust svider såhär långt in i turneringen. Men vi fick iallafall med oss nästan 50 000 i prispengar, alltid lite plåster på såren.

Tabell:
Postad bild

Ungdomskandidater

Sammanfattning:
En väldigt bra ungdomskull för vår del, tyvärr så missade jag att ta en skärmdump över alla kandidater. Men många av spelarna kan nog komma att utvecklas till nyckelspelare för landslaget. Det enda negativa är att de två största talangerna är på position Målvakt och Vänsterback, två platser som redan upptas av redan duktiga spelare i landslaget. Däremot så fick vi en lovande anfallare, en position som skriker efter talang i landslaget. På grund av de generösa bänkreglerna i Serie D där hela nio spelare får sitta på bänken så är Pasolini, Pelliconi och Rastelli tillgängliga för a-laget i slutet av serien. Förhoppningsvis får de känna på a-lagsspel några minuter vid redan avgjorda matcher eller eventuellt betydelselösa matcher i slutet på säsongen. Pasolini och Pelliconi togs dessutom ut till landslagstruppens två matcher i mars, men mer om det i landslagets halvårsuppdatering.

Tre största talangerna:

Giacomo Pasolini - Målvakt
Roberto Pellicconi - Vänsterback
Riccardo Rastelli - Centerforward

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 21 april 2017 - 17:49

#11   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 19 april 2017 - 13:22

Postad bild

San Marino Calcio

April 2017

Serie D:
2/4 Sammuranese - San Marino 0-1 Målskyttar: Sgrigna
5/4 San Marino - Pineto 1-0 Målskyttar: Trovato
9/4 San Marino - Castelfidardo 1-0 Målskyttar: Berisha
16/4 Campobasso - San Marino 1-5 Målskyttar: Maleh, Berisha, Trovato, Sgrigna, Självmål
23/4 San Marino - Romagna Centro 1-0 Målskyttar: Colley

30/4 Vastese - San Marino 2-2 Målskyttar: Gasperi, Berisha

Månadens Match:
16/4 Campobasso - San Marino 1-5
Vi skulle säkra seriesegern med en seger borta mot Campobasso och det märktes att spelarna var taggade till tänderna, vi hade en 2-0ledning redan efter sex minuter och sen rullade det bara på. Pasolini fick göra sin debut i serien då vår ordinarie målvakt Dini var skadad. Han gjorde det med bravur och spelade på 7.1.

Månadens spelare:
Alessandro Sgrigna - 5 matcher, 2 mål, 2 assist, 7.52 i snittbetyg
Sgrigna som varit lite sämre under andra halvan av säsongen gjorde en mycket bra månad i April. Snittbetyget på 7.52 är mycket imponerande för en nybliven 37-åring. Dessvärre skadade han sig i matchen mot Romagna Centro och riskerar att missa resten av säsongen.

Reflektion över månaden:
Vi säkrade som sagt seriesegern i matchen mot Campobasso. Vilket gjort att vi spelat med mestadels unga lovande spelare under månadens två matcher. Det kommer vi även göra i den betydelselösa sista ligamatchen i maj. Vi har även kvalificerat oss för "Poule Scudetto", en serie där vinnarna av samtliga 9 ligor i Serie D gör upp i ett eget litet mästerskap efter grundseriens avslut.

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 21 april 2017 - 17:42

#12   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 21 april 2017 - 18:12

Postad bild

San Marino Calcio

Maj 2017

Serie D:
5/4 San Marino - Monticelli 2-0 Målskyttar: Baldazzi, Rastelli

Serie D - Poule Scudetto:
16/4 Cuneo - San Marino 1-1 Målskyttar: Pompei
23/4 San Marino - Savona 1-1 Målskyttar: Berisha

Månadens Match:
5/4 San Marino - Monticelli 2-0
Vi avslutade serien på bästa möjliga sätt med en 2-0seger hemma mot Monticelli. Det här med samtliga unga sanmarinska talanger från start.

Månadens spelare:
Alessandro De Angelis - 3 matcher, 0 mål, 1 assist, 7.33 i snittbetyg
Högerbacken De Angelis har gjort en bra säsong och är den spelare, tillsammans med mittbacken Ravanelli, som spelat samtliga matcher för säsongen. Hans sista tre matcher var precis som resten av säsongen starka och han förtjänar den här utmärkelsen.

Reflektion över månaden:
Precis som jag skrev i förra inlägget så var Sgrigna skadad under resterande säsong. Även den lovande vänsterbacken Pelliccioni skadade sig i första matchen i maj och blir borta två månader. Inte bra för en så talangfull ung kille. Vi gjorde ett tappert försök i Poule Scudetto, men utan Sgrigna och med Maleh borta med Marockos U20-landslag i andra matchen räckte vi helt enkelt inte till.

Tabeller:

Postad bild

Postad bild

Tankar om säsongen:
Vi lyckades med vårt stora mål den här säsongen då vi avancerade till Serie C, Fermana F.C. utmanade oss väldigt hårt till en början, men efter vår seger mot dem under första halvana av säsongen så föll dom ihop och vi kunde rätt enkelt springa ifrån till en serieseger med 20p. Våra 78 poäng var faktiskt bäst i hela serie D, Cuneo och Pro Patria var närmast som skrapade ihop 77 poäng var. Det andra målet vi hade var att vinna bollinnehavsligan i våran grupp av Serie D, något vi också lyckades med då vi hade ett snitt på 55,15%. Ungdomsintaget var över förväntan. Vi fick tre sanmarinier med rätt stor talang. Störst förhoppningar har vi ändå på Rastelli, som trots att han är den minst lovande av de tre förhoppningsvis kan bli en nyckelanfallare för landslaget i framtiden.

Säsongspriser
Säsongsgenomgång
Bollinnehavsligan Serie D - Grupp F

Intern skytteliga:
1. Sgrigna 14 mål
2. Maleh 11 mål
3. Lombardo 10 mål

Intern assistliga:
1. Sgrigna 14 assist
2. Trovato 11 assist
3. Lombardo 8 assist

Intern snittbetygsliga:
1. Maleh 7.34
2. Sgrigna 7.31
3. Martinez 7.26

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 22 april 2017 - 10:34

#13   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 22 april 2017 - 19:07

Postad bild

Januari - juli 2017

Världsranking juli 201 (december 2016: 201)

VM-Kval:
24/3 Nordirland - San Marino 3-1 Målskyttar: Hirsch
8/6 Tyskland - San Marino 7-0 Målskyttar: -

Träningsmatcher:
28/3 San Marino - Andorra 2-2 Målskyttar: Palazzi, Hirsch
13/6 San Marino - Liechenstein 1-2 Målskyttar: Berardi

Tabell:
Postad bild

I matchen borta mot Nordirland var det spel mot ett mål. Vi lyckades dock få ett tröstmål i slutet när den vikarierande centerforwarden Hirsch satte vårt första mål i en tävlingsmatch.
I matchen borta mot Tyskland var vi totalt utspelade, Draxler hade lekstuga med 2+2 och vi låg under 0-6 redan i paus. Som tur var så slog tyskarna av på takten i andra halvlek och vi slapp tvåsiffrigt i baken.

I träningsmatchen mot Andorra hade vi förhoppningar om att ta vår första seger. I första halvlek så dominerade vi matchen totalt och Palazzi satte 1-0 på en straff. I andra halvlek tappade vi dock matchen totalt och efter 65 minuter stod det 1-2. Vi slängde in lite pigga grabbar på banan, bland annat de två ungtupparna från klubblaget Pasolini och Pelliconi. I 71a minuten kvitterade Hirsch som återigen fick vikariera som centerforward. Vi var dock det bättre laget i matchen och det svider att inte ta någon seger. Dock enbart 44% bollinnehav och det är för dåligt hemma mot Andorra.
Liechtenstein var nästa hopp till en seger, även här startade vi riktigt bra och tog ledningen efter 17 minuter när vi i en kontring kom tre mot två. Vi hade återigen bra kontroll på matchen under första halvlek. I andra halvlek var det raka motsatsen. Vi var chanslösa mot alpnationen som vände matchen till 1-2 och sett till hela matchen förtjänade segern om än knappt. I den här matchen fick Rastelli, den tredje stora talangen från klubblaget, göra sin debut i andra halvlek. Vi vann dock bollinnehavet för första gången när vi hade 51% boll.

Till hösten har vi inte så mycket utrymme till träningsmatcher utan kommer avsluta VM-kvalet, målsättningen är att skrälla sig till en poäng antingen hemma mot Nordirland eller borta mot Azerbajdzjan, men det kommer bli tufft.

#14   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 26 april 2017 - 17:32

Postad bild

San Marino Calcio - Försäsong

Transfers In Sommaren 17/18:

Postad bild Postad bild Antimo Savella - 16 år - Vänsteranfallare - Tre Fiori - 0kr
Postad bild Lorenzo Pompei - 20 år - Mittback - Lån från Cesena
Postad bild Erik D'Angeli - 17 år - Vänsteranfallare - Lån från Cesena
Postad bild Matteo Gasperi - 19 år - Central Mittfältare - Lån från Cesena
Postad bild Postad bild Filippo Berardi - 20 år - Högeranfallare - Lån från Torino
Postad bild Ludovico D'Orazio - 17 år - Vänsteranfallare - Lån från Roma
Postad bild Adedoyin Sanni - 22 år - Mittback - Free Transfer
Postad bild Tommaso Ceccacci - 18 år - Defensiv mittfältare - Lån från Cesena
Postad bild Lorenzo Grossi - 19 år - Defensiv mittfältare - Free Transfer
Postad bild Michele Messina - 21 år - Högerback - Lån från Atalanta
Postad bild Federico Viero - 18 år - Central Mittfältare - Lån från Sassuolo
Postad bild Alessandro Carnicelli - 17 år - Högerforward - Lån från Cesena
Postad bild Mattia Fiore - 21 år - Centerforward - Free Transfer
Postad bild Danilo Colella - 23 år - Vänsterback - Free Transfer
Postad bild Luca Savelloni - 22 år - Målvakt - Free Transfer
Postad bild Alexis Siala-Chamba - 24 år - Vänsterforward - GF 30 - 50t kr

Transfers Ut Sommaren 16/17:

Det var ett stort antal spelare som släpptes som antingen gick i pension eller var för dåliga att platsa i Serie C.

Transfersammanfattning:
När vi synade de andra Serie C-trupperna så insåg vi att vi var tvungna att byta ut i princip hela truppen från förra säsongen, vissa lån från Cesena valde vi att ta tillbaka till denna säsong och några av förra säsongens spelare finns kvar som reserver den här säsongen. Sgrigna som var förra säsongens klart bästa offensiva spelare ville vi ha kvar, men han vande att gå i pension. Den andra stjärnan från förra säsongen, spelfördelaren Maleh, hade först inget intresse att bli utlånad. När han strax innan transferdeadline blev intresserad valde han att nobba budet från oss för att istället gå till våra bottenkonkurrenter Santarcangelo. En riktig tung smäll. På deadline-day valde vi gå ifrån vår strategi med att inte värva någon spelare för transferpengar, när vi tog in ytterforwarden Siala-Chamba. En position vi verkligen behövde förstärka. De 50t kr som han kostade må inte vara mycket, men då vår ekonomi är i riktigt dåligt skick så tog det ändå emot. På det hela taget kan man säga att vår trupp är jämnare den här säsongen, men de här riktiga toppspelarna för divisionen finns inte.

Truppen Hösten 17/18 - Spelare i fet text är den tilltänkta startelvan

Målvakter:
Postad bild Luca Savelloni - 22 år
Postad bild Giacomo Pasolini - 16 år

Försvarare:
Postad bild Michele Messina - 21 år (Lån)
Postad bild Adedoyin Sanni - 22 år
Postad bild Lorenzo Pompei - 20 år (Lån)
Postad bild Danilo Colella - 23 år
Postad bild Enrico Fantini - 33 år
Postad bild Alessandro De Angelis - 21 år
Postad bild Postad bild Emanuel Martinez - 22 år
Postad bild Roberto Pelliccioni - 16 år

Mittfältare:
Postad bild Lorenzo Grossi - 19 år
Postad bild Matteo Gasperi - 20 år (Lån)
Postad bild Fredrico Viero - 18 år (Lån)
Postad bild Omaré Gassama - 21 år
Postad bild Tommaso Ceccacci - 18 år (Lån)
Postad bild Nicholas Cudini - 19 år
Postad bild Lamin Colley - 17 år
Postad bild Nicolas Rossini - 18 år

Forwards:
Postad bild Alessandro Carnicelli - 17 år (Lån)
Postad bild Alexis Siala-Chamba - 24 år
Postad bild Mattia Fiore - 21 år
Postad bild Postad bild Filippo Berardi - 20 år (Lån)
Postad bild Ludovico D'Orazio - 17 år (Lån)
Postad bild Erik D'angeli - 17 år (Lån)
Postad bild Riccardo Rastelli - 16 år
Postad bild Daniele Abbracciante - 23 år

Tre nyckelspelare:

Danilo Colella - Vänsterback
Vänsterback är kanske inte den position där man brukar ha nyckelspelare, men Danilo kommer förhoppningsvis stänga vänsterkanten och samtidigt leverera ett par assist.
Luca Savelloni - Målvakt
Luca kommer med sina fina passningsvärden förhoppningsvis bidra mycket i att snabbt sätta igång bollen och ställa om till anfall i sin roll som målvaktslibero.
Mattia Fiore - Centerforward
Mattia stod förra säsongen för 18 mål, 5 assist och 7.16 i snittbetyg för Città di Ciampino i serie D. Kombinationen av vassa avslut och hans förmåga att hålla i bollen som target kommer förhoppningsvis hjälpa oss mycket kommande säsong.

Taktiskt val:
Vi fortsätter på den inslagna vägen och spelar en 4-1-2-3 med ytterforwards. Vi fortsätter att som huvudsakligt val ha en bollinnehavstaktik som primär taktik. Dessutom har vi även försökt konstruera en kontringstaktik med samma formation. Tanken är att den ska användas på bortaplan mot tuffare motstånd. Den kommer även användas av landslaget vid bortamatcher där vi inte är så stora underdogs.

Resultat på försäsongen:

Tr. San Marino - Cesena (Serie A) 0-1 Målskyttar: -
Tr. San Marino - Roma (Serie A) 0-7 Målskyttar -
Tr. San Marino - Triestina (Serie D) 2-0 Målskyttar: Gasperi, D'Orazio
Tr. San Marino - Ascoli (Serie C ) 1-0 Målskyttar: Ceccacci
Tr. San Marino - Spezia (Serie C ) 0-1 Målskyttar: -

Serie C-Cup Pistoiese - San Marino 2-0 Målskyttar -
Serie C-Cup San Marino - Pistoiese 0-0 Målskyttar: -

Topp-3 Skytteliga försäsong: Gasperi, D'Orazio, Ceccacci 1 mål vardera

Tankar inför seriestarten:

Målsättningar:
Hålla oss kvar i Serier C/B
(Hålla oss kvar utan att kval)

Serieindelningen i Serie C innebär att lag 20 i serien åker ut direkt, lag 16-19 får kvala i dubbelmöten inom serien om att klara kontraktet. Lag 11-15 har spelat klart för säsongen. Lag 2-10 får spela Playoff uppåt, tillsammans med lag 2-10 från de andra två avdelningarna av Serie C, totalt ett lag går upp i Serie B. Det huvudsakliga målet är att vi ska hålla oss kvar och det spelar egentligen ingen roll hur vi gör det. Men det hade varit oerhört skönt att slippa ett kval.

Försäsongen blandade och gav lite, jag tycker inte vi behöver skämmas för våra resultat. Däremot är det lite oroande att vi bara gjorde tre mål på sju försäsongsmatcher. Defensiven imponerande i samtliga matcher utom den mot Roma, men där är det som bekant lite klasskillnad. Vi valde att inkludera Serie C-cupen i försäsongen då dessa matcher spelades mitt i träningsmatcherna. Vi tog det också som träningsmatcher då varken vi eller styrelsen såg denna cup som speciellt viktig. Inte heller blev vi klara med truppen före sista transferdagendagen, den 31 augusti, när redan två seriematcher hade spelats. Det innebär förmodligen att vi säkert kommer ha en lite svagare inledning innan spelarna känner sig bekväma med varandra och taktikerna.

Serie C har, precis som Serie D hade, ett fokus på unga spelare. Maximalt 16 spelare över 23 år får registreras i truppen för seriespel. Vi klarade detta med råge, dessutom får hela 12 avbytare sitta på bänken under matcherna, vilket öppnar upp för våra fem lovande Sanmarinier i A-truppen. De kommer alla utöver spel i Ungdomslagen också kommer få sitta på bänken under seriematcherna och förhoppningsvis kunna införskaffa sig värdefull speltid och rutin. Slutligen vill vi nämna att klubben, trots den dåliga ekonomin, tog steget till proffsklubb. Det är självklart oerhört värdefullt för att kunna utveckla spelarna som vi har i klubben. Dock har vi en extremt begränsad ledarbudget vilket tyvärr påverkar vår träning så negativt att vi ligger under seriesnittet i de flesta kategorierna

Slutligen serietipset för säsongen den 27 augusti, samma datum som serien startade.
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 26 april 2017 - 20:19

#15   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 26 april 2017 - 23:16

Postad bild

San Marino Calcio

Augusti 2017

Serie C:
27/8 Viterbese Castrense - San Marino 0-2 Målskyttar: Viero, Rastelli
30/8 San Marino - FeralpiSalò 1-4 Målskyttar: Sanni

Månadens Match:
27/8 Viterbese Castrense - San Marino 0-2
Vi började vår sejour i Serie C med en seger på bortaplan. Det är inte den bästa match vi har gjort och ärligt talat hade vi lite tur med slutresultatet, men en seger är alltid en seger. Kul att 16-årige sanmariniern Rastelli fick hoppa in och göra ett mål

Månadens spelare:
Federico Viero - 2 matcher, 1 mål, 0 assist, 7.85 i snittbetyg
Viero är tänkt som vår playmaker denna säsong, har inte riktigt samma kvalitet som Maleh hade förra säsongen sett till sina värden. Men inledde bra med fint passningsspel och fick även göra vårt första mål i Serie C.

Reflektion över månaden:
Inte mycket att tillägga, vi vann en match och förlorade en annan, lite stora siffror i förlusten mot FeralpiSalò sett till statistiken, men vi är nykomlingar och får nog räkna med att åka på en och annan liknande smäll.

Tabell:
Postad bild

September 2017

Serie C:
3/9 Modena - San Marino 0-0 Målskyttar: -
10/9 San Marino - Sambenedettese 1-2 Målskyttar: Gasperi
13/9 San Marino - Lumezzane 1-0 Målskyttar: Fiore
17/9 Ancona - San Marino 2-1 Målskyttar: Berardi
24/9 San Marino - Delta Rovigo 1-1 Målskyttar: Carnicelli
27/9 Ancona - San Marino 2-0 Målskyttar: -

Månadens Match:
13/9 San Marino - Lumezzane 1-0
Vi måste lyfta fram den här matchen, då vi till dagens datum är det enda laget som tagit tre poäng mot Lumezzane, vi förtjänade dessutom segern med 2-0 i klara målchanser och det är framförallt det vi får ta med oss från månaden.

Månadens spelare:
Lorenzo Grossi - 6 matcher, 0 mål, 0 assist, 7.07 i snittbetyg
Grossi, som är vårat förstaval som defensiv mittfältare får utmärkelsen denna månad, det har i allmänhet varit en dålig månad resultatmässigt och med sina 7.07 i snittbetyg tillhör han de bättre i laget. En väldigt nyttig spelare som dock behöver jobba på sin uthållighet, han orkar inte alltid 90 minuter hårt jobb.

Reflektion över månaden:
Resultatmässigt ligger väl månaden ungefär på vad man kan förvänta sig som nykomling med fem inspelade poäng på sex matcher. Vi börjar dock sätta spelet bättre och bättre och under de fyra sista matcherna för månaden såg det bitvis väldigt bra ut. Vi hoppas att vi kan bygga vidare på det spelet och plocka mer poäng framöver. Det som oroar är målskyttet, endast sju gjorda mål på åtta seriematcher är för lite, vår tilltänkta forwardstrio har endast mäktat med två av dessa mål.

Tabell:
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 26 april 2017 - 23:17

#16   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 28 april 2017 - 06:11

Postad bild

San Marino Calcio

Oktober 2017

Serie C:
1/10 San Marino - Bassano 0-1 Målskyttar: -
8/10 Teramo - San Marino 3-2 Målskyttar: Gasperi*2
11/10 San Marino - Gubbio 0-0 Målskyttar: -
15/10 Pisa - San Marino 1-0 Målskyttar: -
22/10 San Marino - Pordenone 0-0 Målskyttar: -
29/10 Mantova - San Marino 2-0 Målskyttar: -

Månadens Match:
22/9 San Marino - Pordenone 0-0 Målskyttar: -
En bedrövlig månad resultatmässigt, många matcher är vi fortfarande med i, eller som i det här fallet, förtjänar att vinna. Men trots 14 avlossade skott, varav 6 på mål och 1 klar målchans så lyckas vi inte göra mål.

Månadens spelare:
Matteo Gasperi - 6 matcher, 2 mål, 0 assist, 7.20 i snittbetyg
Innermittfältaren Gasperi är sorgligt nog vår enda målskytt den här månaden. Han gör alltid en stabil insats och är i princip den enda värd att lyfta fram denna sorgliga månad.

Reflektion över månaden:
Varför gör vi inte mål? Vi har nu 9 mål gjorda på 14 matcher i serien och har bara gjort mål i en av de senaste sju matcherna. Det är självklart ett alldeles för dåligt och inför sista matchen för månaden plockade vi in anfallaren Alberto Libertazzi på free transfer. Fiore som tidigare startade på topp mäktade endast med ett mål under de 14 första omgångarna. Nu kan vi inte enbart lasta honom för den uteblivna målproduktionen utan det är hela laget som underpresterar för tillfället. Om det inte sker en förbättring snart så kommer vi tvingas till ett stort taktikbyte medan säsongen fortfarande går att rädda.

Tabell:
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 28 april 2017 - 10:17

#17   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 28 april 2017 - 10:26

Postad bild

San Marino Calcio

November 2017

Serie C:
5/10 San Marino - Reggiana 0-1 Målskyttar: -
12/10 Parma - San Marino 3-2 Målskyttar: D'Orazio, Libertazzi
19/10 San Marino - Santacarangelo 0-0 Målskyttar: -
26/9 Padova - San Marino 4-3 Målskyttar: Viero, Gasperi*2

Månadens Match:
26/9 Padova - San Marino 4-3
Vi har förtjänat poäng i många fler matcher än vi tagit, matchen mot Padova är ett tydligt tecken på detta. Vi hade ledningen med såväl 2-0, som 3-2. Padova kvitterar dock i 86e minuten och lyckas avgöra efter 90+2. Trots att vi har 57% boll, vinner skotten på mål och klara målchanserna med hela 3-1. Men vi kan inte vinna oavsett hur bra vi spelar.

Månadens spelare:
Matteo Gasperi - 4 matcher, 2 mål, 0 assist, 7.40 i snittbetyg
Gasperi fortsätter att leverera ett gott intryck trots de sorgliga resultaten. Han lyckades smälla in två långskott till den här månaden och är vår överlägset bästa målskytt med sina fem mål.

Reflektion över månaden:
Nu är snart det kokta fläsket stekt, nästan halva säsongen har spelats och vi har nu tre poäng upp till kvalplats och hela nio poäng upp till säker mark. Efter matchen mot Padova har det hänt saker. Vi har värvat in en mittback och en högerback på free transfer för att stärka upp försvaret. Dock skadade sig högerbacken på träning innan debuten och är borta 5-7 veckor. Men det är väl inte annat att vänta den här skitsäsongen. Dessutom har vi beslutat oss för att dumpa våra inre anfallare. De har totalt levererat tre mål och sju assist på 18 matcher. Istället kommer vi försöka formera laget enligt en 4-1-2-1-2, med smal diamant. Lagbygget är inte optimalt för detta och vi har en offensiv mittfältare på väg in som Free Transfer. I övrigt kommer vi försöka hitta låneförstärkningar för taktiken i Januari.

EDIT: Första December så ville styrelsen ha ett möte med mig då de tycker jag borde prestera "aningen bättre" i min roll. Vänder vi inte på skutan nu så blir jag snart av med jobbet var andemeningen med mötet. Vi får väl se om det blir någon decemberuppdatering.

Tabell:
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 28 april 2017 - 10:28

#18   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 28 april 2017 - 20:36

Postad bild

San Marino Calcio

December 2017

Serie C:
3/12 San Marino - Albinoleffe 2-0 Målskyttar: Fiore, Viero
6/12 San Marino - Viterbese Castrense 1-1 Målskyttar: Fiore
10/12 FeralpiSalò - San Marino 0-1 Målskyttar: -
17/12 San Marino - Modena 1-0 Målskyttar: Rastelli

Månadens Match:
3/11 San Marino - Albinoleffe 2-0
Taktikbytet gav effekt direkt och vi vann matchen mot Albinoleffe helt klart rättvist med 2-0, 3-1 i klara målchanser hade vi bland annat. Bollinnehavet var lägre än i tidigare matcher, då vi enbart hade 47% boll, men anfallsspelet såg betydligt mycket mer rörligt ut.

Månadens spelare:
Michele Messina - 4 matcher, 0 mål, 0 assist, 7.18 i snittbetyg
Högerbacken Messina har precis som sin kollega Colella på andra sidan fått en mer defensiv roll med den nya taktiken. Messina har stängt till högerkanten på ett mycket bra sätt och får därför utmärkelsen.

Reflektion över månaden:
Resultatmässigt är sju poäng på fyra matcher självklart mycket bra, den enda förlusten kom borta mot överlägsna serieledaren FerlapoSalò. Det i en match där vi spelade väldigt bra. Jobbsäkerheten är nu stabil, och förhoppningsvis kan resultaten fortsätta gå med oss så vi får lite distans ner till jumboplaceringen. Avståndet upp till säker mark är dock fortsatt nio poäng och vi får nog ställa in oss på ett kval. Lite oroande är det att Parma, tippade tvåa inför säsongen, också ligger på en kvalplats.

Tabell:
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Pjodor: 13 maj 2017 - 16:56

#19   Pjodor

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 47 Inlägg:

Postad 29 april 2017 - 07:06

Postad bild

Augusti - December 2017

Världsranking december 172 (juli 2016: 201)

VM-Kval:
1/9 San Marino - Tjeckien 0-5 Målskyttar: -
4/9 Azerbajdzjan - San Marino 0-1 Målskyttar: Rastelli
7/10 San Marino - Norge 1-1 Målskyttar: Palazzi
10/10 San Marino - Nordirland 0-2 Målskyttar: -

Träningsmatcher:
8/11 San Marino - Gibraltar 2-1 Målskyttar: Berardi, Rastelli
14/11 San Marino - Surinam 1-3 Målskyttar: Pelliccioni

Tabell:
Postad bild

Vilket avslut vi hade på VM-kvalet, den för säsongen nyskapade kontringstaktiken med inre anfallare som misslyckades totalt i klubblaget har verkligen fungerat bra i Landslaget. Vi stängde ner Azerbajdzjan totalt i vår bortamatch mot dem, sen hade vi lite flyt med avgörandet där Rastelli sköt ett långskott från 35 meter som gick in i målvaktens högra kryss. I hemmamatchen mot Norge någon månad senare lyckades vi få med oss ett oavgjort resultat efter att ha haft ledningen med 1-0 i halvtid. Norge var här det bättre laget, men 2-2 i klara målchanser och ett straffmål för oss räckte till en poäng.

I träningsmatchen mot Gibraltar så fick Rastelli än en gång bli en stor matchhjälte med ett mål och en assist. I ärlighetens namn en rätt dålig match från oss där vi knappt förtjänade att avgå med segern. Förlusten mot Surinam var blev istället lite för stor, vi hade mycket väl kunnat få med oss en poäng och det svider lite.

Vi har nu skuttat upp till plats 174 på världsrankingen, mellan Bangladesh och Fiji. Det är en position jag inte trodde vi skulle kunna drömma att uppnå före vi går in i Europeiska Nationsligan. Vi har faktiskt hela fyra europeiska lag bakom oss i världsrankingen; Liechtenstein, Malta, Andorra och Gibraltar. Kosovo som ligger fem placeringar före oss är nästa mål att hämta in.

Första halvan av 2018 kommer ägnas åt träningsmatcher. I Mars så kommer vi spela borta mot Malta och även hemma mot Kap Verde. De sistnämnda kommer bli en oerhört tuff nöt att knäcka, man har en imponerande seger mot Sydafrika i VM-kvalet och har många spelare i bra europeiska klubbar. Mest sticker självklart Zé Luís ut, Men faktum är att landet har sju spelare på ett värde över 10 miljoner. Som kontrast till detta är vår högst värderade spelare målvakten Benedetti, som har ett värde på 900tkr och vi har totalt sex spelare i nuvarande landslagstruppen som överhuvudtaget har något transfervärde.

Bästa elvan 2017

Tre största talangerna:

Giacomo Pasolini - Målvakt - (Spelarprofil 19 mars 2017)
Roberto Pellicconi - Vänsterback - (Spelarprofil 19 mars 2017)
Riccardo Rastelli - Centerforward - (Spelarprofil 19 mars 2017)

Pasolinis utveckling har tyvärr avstannat då han inte fått känna på någon a-lagsfotboll alls den här säsongen mer än någon träningsmatch och en halvlek i Serie C-cupen. Inte heller i landslaget har det blivit mycket spel. Benedettini som är startmålvakt är kanske landslagets bästa spelare och bara 22 år, så framtiden är hans.

Inte heller Pellecconi har haft speciellt bra utveckling, han åkte på en skada i slutet av förra säsongen och var borta i två månader. Hans mentorskap fungerar inte heller som vi vill då beslutsamheten ligger i princip stilla. I klubblaget har han fått göra några inhopp mot slutet av matcherna, men speltiden är även hans väldigt begränsad. Han har dock fått ett par inhopp i landslaget och inte gjort bort sig. Vi ger inte upp hoppet om honom än, men tyvärr står det rätt stilla för tillfället

Rastelli däremot har gjort stora framsteg, han har tagit över som anfallare i landslagets startelva. Även hans spelarvärden har stigit bra då han fått en hel del inhopp i serien där han mäktat med två mål på åtta inhopp. Han kommer få fortsätta agera inhoppare under våren och kan förhoppningsvis ta några kliv till framåt, målet är sen till nästa säsong att låna ut honom till någon Serie D-klubb som ger honom mycket speltid. i landslaget är han ohotad på startpositionen.

#20   Sven-Goran

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 177 Inlägg:

Postad 29 april 2017 - 13:15

Fina resultat mot Azerbajdzjan och Norge! Spännande utmaning och trevlig rapport. Jag har varit sugen på att testa San Marino under en längre tid, men inte har blivit av än så ska det bli intressant att se hur det går för dig.

Personligen hade jag kanske väntat med att ta över landslaget tills man kommit en bit med klubblaget för att spara tid, men var och en spelar naturligtvis på sitt sätt. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar