Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM17-LLM] Wedins LLM - Resan från södra Stockholm

30 svar till detta ämne

#1   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 09:42 AM

Dags för ny LLM-resa för min del. Nedan kommer en summering av mina år som kommer uppdateras efter varje år. Mitt mål är att som tränare klättra så högt som möjligt, förhoppningsvis tack vare lyckade resultat men också genom tränarutbildningar.

Spelstart: 2017

Manager:Kevin Wedin
Bakgrund: Korpenspelare
Rykte: 3,5/5
Första klubb som tränare: IFK Haninge
Nuvarande klubb: FC Köpenhamn

Karriärshistorik:

2017
: IFK Haninge - Divsion 2 SS - 8/14
2018: IFK Haninge - Divsion 2 SS - 7/14
2019: IFK Haninge - Divsion 2 SS - 4/14
2020: IFK Haninge - avgick efter halva säsongen

2020: Lyn TF - Norska div 2, avd 1 - 4/14 - tog över efter halva säsongen
2021: Lyn TF - Norska div 2, avd 1 - 2/14 - förlust i uppflyttningskval
2022: Lyn TF - Norska div 2, avd 1 - avgick efter halva säsongen

2022: AIK - Allsvenskan - 6/16 - tog över efter halva säsongen

2023: AIK - Allsvenskan - 2/16
2024: AIK - Allsvenskan - 2/16
2025: AIK - Allsvenskan - 1/16
2026: AIK - Allsvenskan - 1/16
2027: AIK - Allsvenskan - 2/16
2028: AIK - Allsvenskan - 1/16 Avgick efter säsongen

2029/2030: FC Köpenhamn - Superligan- 1/14
2030/2031: FC Köpenhamn - Superligan- 1/14
2031/2032: FC Köpenhamn - Superligan- 1/14
2032/2033: FC Köpenhamn - Superligan- Nytt jobb under säsongen

2032/2033: Leicester - Premier League - 18/20 - Tog över med 8 matcher kvar
2033/2034: Leicester - Championship - 1/24
2034/2035: Leicester - Premier League - 17/20
2035/2036: Leicester - Premier League - 11/20
2036/2037: Leicester - Premier League - 15/20

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 07 September 2017 - 12:28 PM

#2   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 09:48 AM

IFK Haninge - 2017

Division 2 Södra Svealand
Mediatips: 9

Eftersom vi hade en del pengar kvar i lönebudgeten så lyckades vi värva till oss ett par dugliga spelare, varav en gick direkt in i startelvan. I övrigt handlar första säsongen väldigt mycket om att lära känna laget. Men trots medias svaga tro på oss så lyckades vi bättre än förväntat, vi var absolut inte i toppen och serien var jämn men vi höll oss ovanför nedflyttningsstrecket i alla fall. Som bäst var vi väl när halva säsongen var spelad och vi krigade på en tredjeplats men ovanför oss var Sleipner och Linköping för starka.

Givetvis fanns det luckor att fylla och ett tag in på säsongen lyckades vi skapa ett samarbete med Kamlar FF och under sommarfönstret fick vi förstärkning av tre spelare.

Det var otroligt jämnt i botten och vi hoppade mellan olika placeringar i mittenskiktet större delen av säsongen. Men i slutet åkte vi på en sämre svit och lyckades endast vinna en av fem matcher. Men allt som allt är jag nöjd med säsongen och nu väntar en ganska stor renovering av truppen. Många spelare sitter på utgående kontrakt och jag vill se till att vårt ungdomslag gör bra resultat också.

Division 2 SS: 8/14 - 26 Matcher, 10 vinster, 5 oavgjorda, 11 förluster, 33-35, 35 poäng
Svenska Cupen: Deltog ej
Bäste spelare: ”Salle” 7.04 i snitt på 25 matcher.
Ekonomi: -168 368
Publiksnitt: 57 av 3000 på Torvalla IP

#3   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 10:01 AM

IFK Haninge - 2018

Mediatips: 3

Som jag tidigare nämnt så gick en stor del av första säsongen ut på att lära känna laget. I år var tanken att jag skulle börja forma det. Därav lämnade en hel radda spelare truppen samtidigt som vi gjorde ett par solida värvningar.

Av någon märklig anledning blev vi tippade att sluta på trea – vilket är extremt märkligt eftersom vi ifjol var tippade i botten. Jag lät mig dock inte påverkas och mitt mål för säsongen var att fortsätta på samma bana som ifjol – det här är ett långsiktigt projekt.

Inledningsvis kan man konstatera att vi var extremt dåliga på att behålla ledningar. Under en period av åtta matcher så spelade vi sex oavgjorda och i merparten av matcherna förlorade vi ledning. I övrigt spelade vi ojämnt, förlust varvades med vinst och vi befann oss i mitten av tabellen. I slutet åkte vi på en tre matcherlång förlustsvit och tappade all form av hopp till att åtminstone nå kval, så i den extremt jämna tabellen slutade vi till sist på en sjundeplats – en placering bättre än ifjol (dock med samma poäng).

Som tur är blev jag erbjuden nytt kontrakt trots att styrelsen tyckte jag skulle gjort bättre ifrån mig.
Positivt är att vi har en stor del av lönebudgeten oanvänd och en del spännande talanger. Nästa år är målet att sluta topp-4 åtminstone.

Division 2 SS: 7/14 - 26 Matcher, 8 vinster, 11 oavgjorda, 7 förluster, 34-34, 35 poäng
Bäste spelare: ”Mange” 7.16 i snitt på 26 matcher – 11 mål.
Ekonomi: -587 271
Publiksnitt: 56 av 3000 på Torvalla IP

#4   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 10:08 AM

IFK Haninge - 2019

Målet för min tredje säsong i IFK Haninge var att vi i år skulle vara uppe i toppen att slåss. Media tippade oss på en tredjeplats och styrelsen ville att vi som sämst skulle nå kval.

En stor renovering av truppen gjordes inför säsongen och cirka tolv spelare anslöt samtidigt som ungefär lika många inte fick förlängda kontrakt och således lämnade oss.

Vi inledde med 7 poäng på tre matcher och det ger en ju oftast ett falskt hopp om att säsongen ska gå väl. Vi förlorade efterföljande två matcher och var åter nere på jorden. Sedan blev resultatet under mitten av säsongen hyfsat likt mina två tidigare säsonger i klubben – vi varvade vinster med förluster och var ett stabilt mittengäng snarare en ett topplag.

Men det gick så långt att styrelsen började ifrågasätta mig och satte kravet, efter en fem matcher lång svacka utan vinst, att ta sju poäng på fem matcher…något som vi klarade med nöd och näppe.

Under den sista tredjedelen ändrade vi spelsystem och började fokusera mer på defensiven och jäklar vad bra vi spelade. Vi vann fem av de sista sju matcherna och slutade till sist på en okej fjärdeplats – något jag är nöjd med tanke på hur det kunde gått.

Det är fortfarande ett lagbygge som tar tid, många spelare spelar på ettårskontrakt och därav blir rotationen stor. Inför nästa säsong hoppas jag inte vi behöver se lika många nya ansikten som ifjol.

…juste, nästa säsong skrev jag. När jag skriver det här har jag ännu inte blivit erbjuden kontraktsförläning så vi får se hur det blir.

Division 2 SS: 4/14 - 26 Matcher, 11 vinster, 7 oavgjorda, 8 förluster, 33-24, 40 poäng
Bäste spelare: ”Ivan” 7.06 i snitt på 21 matcher.
Ekonomi: -897 944
Publiksnitt: 56 av 3000 på Torvalla IP

#5   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 10:18 AM

IFK Haninge - 2020

Mediatips: 2

Vi hade en superb försäsong, där vi bland annat kryssade mot Allsvenska BP, och det var med stor optimism vi gick in i årets division 2. Givna målet var att hamna i toppen och styrelsens krav var att vi skulle vinna.

Men det gick inte riktigt som planerat. Vi förlorade första matchen och följde sedan upp med två kryss och en vinst, så långt var jag inte orolig. Sen hamnade vi i en ordentlig svacka och vann endast en match på följde sex omgångar. Således kallade styrelsen mig till möte och krävde att jag skulle ta 11 poäng de kommande fem matcherna. Jag hävdade att målet var för ambitiöst, baserat på hur vi spelat dittills. Därför valde jag att avgå istället för att misslyckas med målet och gå med svansen mellan benen. Jag hävdar fortfarande att vi hade något på gång men att styrelsens kravbild var lite för ambitiös.

Så tre och en halv säsong blev det totalt i IFK Haninge och det jag tar med mig är min tränarutbildning som jag nu hoppas hjälper mig hitta ett nytt jobb.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 17 April 2017 - 10:18 AM

#6   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 10:25 AM

Lyn - Topfotball - 2020, Norska division 2, avdelning 1

Norska division 2, avdelning 1
Mediatips: 3 (från början av säsongen, inte när jag tog över)

Efter att ha avgått från IFK Haninge dröjde det inte länge innan jag hoppade på ett spännande erbjudande. Gamla Tippeligan-klubben Lyn hörde av sig då de låg i botten och behövde en manager som räddade dom. Jag accepterade utmaningen.

Ungefär halva säsongen hade gått när jag tog över och jag hade en bra trupp till mitt förfogande och intressanta talanger. Snabbt fick en taktik övas in som också visade sig vara gångbar. Inte bara räddade jag Lyn från nedflyttning, vi var uppe i tabelltoppen och slogs. Under min ledning det sista halvåret förlorade vi endast två matcher och var stundtals perfekta. Tyvärr föll vi på målsnöret och kryssade två av säsongens tre sista matcher vilket gjorde att vi slutade på en fjärdeplats. Först kom Vålerenga 2 – som inte får gå upp – så en placering från kval. Bittert tycker jag men styrelsen och fansen är supernöjda över hur laget spelade sen jag tog över.

När jag skrev på så skrev jag kontrakt även över kommande säsong. Mitt personliga mål då är att vi ska vara i toppen och slåss.

Nors div2, avd 1: 4/14 - 26 Matcher, 12 vinster, 8 oavgjorda, 6 förluster, 37-20, 44 poäng
Mediatips: 3 (från början av säsongen, inte när jag tog över)
Bäste spelare: Högerbacken ”Iqqe”, snittade 7.28 på 26 matcher.
Ekonomi: -432 191
Publiksnitt: 361 av 15 500 på Bislett Stadion

#7   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 10:32 AM

Lyn - Topfotball - 2021

Ja, det var ju med en knapp poäng som vi gick miste om att få kvala ifjol och målsättningen för årets säsong är glasklar – kval som sämst.

Tanken var att vi skulle få en panginledning, men det gick lite trögare. Efter tio matcher så hade vi endast tre vinster, men dock bara två förluster – alltså fem oavgjorda. Och det var just oavgjorda matcherna som gjorde att vi tappade i toppen av serien och Ranheim befäste sin ledning i stort sett under hela säsongen. Men vi knegade på, förlorade sällan och lyckades ändå vinna här och där.

Spelet var överlag väldigt positivt, vi förde de flesta av matcherna och var ständigt det kontrollerande laget med störst bollinnehav. Serien var otroligt jämn och med nöd och näppe så lyckades vi ändå nå till andraplatsen i den sista omgången efter ett mål i 89:e i minuten.

Väl i kvalet ställdes vi mot Bryne FK, som slutat två i den andra division 2-serien. Tyvärr var det där som årets äventyr tog slut för oss. Förlust med 2-0 borta och sen endast 1-1 hemma.

Det känns bittert att falla på målsnöret. Men vi har ett talangfullt lag med många unga spelare som fortsätter utvecklas. Precis innan kvalet kritade jag även på ett nytt kontrakt trots lukrativa erbjudanden.

Nors div2, avd 1: 2/14 - 26 Matcher, 10 vinster, 11 oavgjorda, 5 förluster, 38-26, 41 poäng
Bäste spelare: Defensiva mittfältaren ”Stan”, snittade 7,25 på 21 matcher.
Ekonomi: -666 487
Publiksnitt: 449 av 15 500 på Bislett Stadion (361 ifjol)

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 17 April 2017 - 10:32 AM

#8   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 10:40 AM

Lyn - Topfotball - 2022

Mediatips: 2

Vi nådde ju målet med kval ifjol men tyvärr räckte vi inte hela vägen visade det sig då vi förlorade i uppflyttningskvalet.
Målet för i år var glasklart, uppflyttning…men!

Efter elva omgångar så hade vi fem vinster, tre kryss och tre förluster. I toppen hade redan Fredrikstad tagit kommandot och ledde serien med hela 10 poäng. Det kändes hopplöst. Och samtidigt som det kändes deppigast som mest så fick jag två erbjudanden som fick mig att tänka till ordentligt. Vilken klubb jag valde och lite hur jag resonerar kring det kommer i nästan inlägg.

#9   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 17 April 2017 - 18:23 PM

AIK - 2022

Allsvenskan

AIK och IFK Norrköping – det var lagen som kontaktade mig och gav mig förslag att flytta tillbaka till Sverige. Och det var helt enkelt för svårt att tacka nej till erbjudandena och tillslut föll valet på AIK som låg i nedre mitten när jag tog över. Styrelsen var nöjd om vi slutade på övre halvan.

Det blev ett stort steg för mig och direkt blev det till att kvala för att ta oss till gruppspel i Europa League. Men med ny taktik (som kom med mig) så fick vi se oss besegrade av Holländska Groningen.

13 matcher återstod av Allsvenskan när jag tog över och trots att man inte vunnit Allsvenskan på många år så har man som målsättning att vara ett topplag. Min första match i Allsvenskan blev mot Djurgården, en tråkig 0-0-match. Totalt blev det tre förluster, fyra kryss och sex vinster under det återstående matcherna – något som fick oss att landa på en sjätteplats – alltså inget spel i Europa för nästa säsong.

Nu har jag lärt känna truppen hyfsat och har en klar bild över var vi behöver bli starkare, dock ska det nämnas att vi har en tillräckligt bra trupp för att kunna slåss i toppen.

Allsvenskan: 6/16 - 30 Matcher, 12 vinster, 9 oavgjorda, 9 förluster, 37-29, 45 poäng
Ekonomi: + ca 90 miljoner
Publiksnitt: 26 516 av 50 000 på Friends Arena

Resonemang kring klubbyte:
LLM handlar om att spela realistiskt och det finns många regler att förhålla sig till. Under mina säsonger i IFK Haninge och Lyn har jag tagit varje chans jag kunnat till att vidareutbilda mig i spelet – alltså har jag ganska högt rykte och är en ung manager. Därför ser jag det ändå som realistiskt att en Allsvensk klubb som gått dåligt kontaktar en ung manager från samma land som gjort det bra i lägre serier.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 17 April 2017 - 18:23 PM

#10   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 22 April 2017 - 09:10 AM

AIK - 2024

Medietips: 2

Allsvenskan

Efter att ifjol ha lyckats föra AIK till en placering på den övre halvan så var målet mycket mer ambitiöst inför min första hela säsong på Friends Arena. Malmö var tippade favoriter och styrelsen ville att vi som sämst åtminstone skulle ta en kvalplats till Europa League.

Inför säsongen så sålde vi vår bästa målvakt, en landslagsmålvakt i Serbien, för att helt och hållet satsa på vår egna 19-åriga talang som går en ljus framtid tillmötes. I övrigt var det inga "stora" värvningar vi gjorde mer än att förstärka vår egen talangpool.

Svenska cupen:

Vi lyckades vinna vår grupp relativt komfortabelt efter att ha besegrat GAIS, Åtvid och sen spelat lika mot Helsingborg. I kvarten sopade vi på Sirius och i semin Sundsvall. Och i finalen lyckades vi faktiskt besegra Malmö med 1-0. Min första cupseger!!

Allsvenskan:

En förbannelse jag tycks ha i min tränarkarriär är att ständigt spela kryssmatcher. Vi inledde säsong med tre oavgjorda och jag blev lite orolig. Men tillslut kom segrarna och vår defensiv var helt superb. Många matcher vann vi med uddamålet och vår bästa anfallare var skadad under halva säsongen - samtidigt som vi hade gjort klart med en ny som skulle anlända först efter säsongen.

Vi vann bägge derbymatcherna mot DIF men lyckades bara få med oss en poäng mot Hammarby. Samtidigt spelade Malmö suveränt och var ostoppbara i ligan så med en stark avslutning där vi vann fem av säsongens sex sista matcher så slutade vi på en andraplats och kvalificerade oss för Champions League nästa säsong.

Europa League:

I den tredje kvalomgången besegrade vi kazakstanska FK Kairat men i sista kvalet innan gruppspel ställdes vi mot Franska Nice. Trots att vi spelade superbt så höll vi inte samma standard när det kom till att göra mål och förlorade sammanlagt, orättvist, med 6-3.

Allsvenskan: 2/16 - 30 Matcher, 15 vinster, 10 oavgjorda, 5 förluster, 4-19, 45 poäng
Svenska cupen: Vinnare
Europa League: Ut i Playoff mot Nice
Ekonomi: + ca 50 miljoner
Publiksnitt: 28 000 av 50 000 på Friends Arena (Bäst i Allsvenskan)

#11   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 26 April 2017 - 18:11 PM

AIK - 2024

Allsvenskan

På transfersidan lyckades vi få in en rutinerad engelsman med erfarenhet från PL-spel och ett par mediokra utfyllnadsspelare. Samtidigt ville två av våra stjärnspelare inte förlänga kontraktet, som skulle löpa ut efter kommande säsong, därför blev vi tvungna att sälja dem för totalt cirka 15 miljoner.

Svenska cupen:

Även i år gick vi obesegrade ur gruppspelet och självklart var målet att vinna cupen för att få en snabb väg ut i Europa. Tyvärr så föll vi i kvartsfinalen mot Peking.

Allsvenskan:

Vi inledde säsongen med fyra vinster och två förluster på säsongens sex första matcher. Vi spelade habilt men ändå lite för ojämnt för att kunna vara säkra på en topplacering. Ena matchen dominerade vi bollinnehavet och chanserna från att matchen efter bli utklassade spelmässigt. Klart var att nya spelsystem behövde övas in.

Men vi gnetade på och vann fler matcher än vi förlorade och var uppe i toppen tillsammans med Malmö och förvånande nog Öster. Dessvärre var det endast en av våra anfallare som ständigt levererade, ett stort problem i och med att han matchades väldigt intensivt. Men vi lyckades ändå - med vinst i sista matchen - sluta på en andraplats i år igen, återigen efter MFF. Så CL-kval även nästa år.

Europaspel:

I kvalet till CL ställdes vi mot Porto och jag kan säga att vi spelade väldigt bra och att besegrades med äran i behåll.

Därefter blev det kval till EL mot Spartak Moskva. Tyvärr räckte vi inte till där heller vilket var en besvikelse. Så siktet är fortsatt inställt på Europaspel inför nästa säsong.

Allsvenskan: 2/16 - 30 Matcher, 16 vinster, 4 oavgjorda, 10 förluster, 44-24, 52 poäng
Svenska cupen: Ut i kvartsfinalen
Europa League: Ut i kval både till CL och EL
Ekonomi: + ca 55 miljoner

OBS! För andra året i rad släpper vi in minst antal mål. Vår egen-fostrade 19-åriga keeper har även blivit kallad till landslagsuppdrag.

OBS 2! Vår kanske mest talangfulla spelare - en 17-årig högerback - såldes till Leicester under säsongen. Han ville gå och jag vill inte ha en missnöjd spelare som förpestar truppens goda stämning.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 26 April 2017 - 18:12 PM

#12   jefro

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 259 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 08 May 2017 - 10:12 AM

Härligt få läsa lite klassisk LLM och tredje gången gillt nästa år får vi hoppas!

Satt faktiskt själv och funderade på att rapportera ifrån min LLM-save när jag såg att du dragit igång.
You´ll Never Walk Alone

#13   Settlersmu

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 08 May 2017 - 12:09 PM

Har du planer på att stanna länge i AIK eller leta efter ett jobb i Europa?

#14   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 11 May 2017 - 21:27 PM

Visa inläggjefro skrev:

Härligt få läsa lite klassisk LLM och tredje gången gillt nästa år får vi hoppas!

Satt faktiskt själv och funderade på att rapportera ifrån min LLM-save när jag såg att du dragit igång.

Kör, vore verkligen kul om LLM-scenen kunde börja blomstra igen! Du har mig som läsare då i alla fall.

Visa inläggSettlersmu skrev:

Har du planer på att stanna länge i AIK eller leta efter ett jobb i Europa?

Just nu känns det rimligast att stanna kvar i AIK ett tag. Självklart är målet att komma ut i Europa och nå toppen, men var sak får ta sin tid. Vill vinna Allsvenskan med AIK först och prestera i Europa.

#15   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 11 May 2017 - 21:52 PM

AIK - 2025

Allsvenskan

Tre spelare anslöt för A-laget samtidigt som en hel drös ungdomsspelare kom in till ungdomslagen. Med tanke på hur bra vi spelat året innan och den stabila trupp jag har till mitt förfogande så handlar det egentligen bara om att låta spelarna utvecklas än att byta halva truppen varje år.

Svenska cupen:

Självklart gick vi igenom gruppspelet utan större bekymmer. I kvartsfinalen besegrade vi IK Frej enkelt, men i semifinalen blev MFF för svåra, alltså ingen enkel väg till Europa.

Allsvenskan:

Tuff start med 0-0 i premiären hemma mot Östersund och derbyförlust mot Djurgården i matchen efter. Men efter det pumpar vi på med fem raka vinster och lyckades med det befinna oss i toppen redan från början. Vår unga anfallare, som vi värvade från MFF inför säsongen, levererade superbt. Jämför man med första halvan av säsongen, som man ändå får säga gick bra, så gick andra halvan ännu bättre. Under säsongens sista elva matcher förlorade vi inte någon och tack vare att Helsingborg tappade poäng i sista omgången så blev det vi som vann Allsvenskan!!!

Europaspel:

I kvalet till CL så besegrade vi först Anderlecht över två matcher, men därefter ställdes vi mot Juventus. Ojoj. Och det var verkligen "ojoj", vi spelar otroligt bra även om vi förlorar bägge matcherna med uddamålet.

Men vi blir klara för spel i Europa League och lottas i en grupp mot Valencia, Dynamo Kiev och Dinamo Zagreb. Chockerande nog så slutar vi två i gruppen och förlorar inte en enda match.

OBS: Hur det går i EL kommer i en separat uppdatering eller i nästa säsongs-update.

Allsvenskan: 1/16 - 30 Matcher, 17 vinster, 8 oavgjorda, 5 förluster, 49-26, 59 poäng
Svenska cupen: Ut i semifinal
Europa League: Ut i kval både till CL. Slutade 2:a i gruppen och kommer spela slutspel.
Ekonomi: + ca 82 miljoner

OBS! Har blivit förfrågad av Svenska landslaget att ta över och måste erkänna att jag övervägde det. Men gör jag det vill jag endast fokusera på det, inte ha hand om ett klubblag samtidigt.

OBS 2! Har kritat på ett 3-års kontrakt, så som det ser ut nu så blir jag kvar i Solna ett tag framöver.

#16   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 16 May 2017 - 20:11 PM

AIK - 2026

Allsvenskan

Vår 19-årige succé anfallare fick vi tyvärr inte behålla, men vi fick åtminstone 60 miljoner kronor för honom, pengar som återinvesterades i en 22-årig grekisk anfallare. I övrigt, förutom ett par talanger, så anslöt ett par utfyllnadsspelare.

Svenska cupen:

Ut i i final efter 1-3 förlust mot Malmö FF.

Allsvenskan:

Det är en överdrift att påstå att vi hade en dålig start med två förluster på säsongens sex första matcher, men såklart man blir lite bekymrad. Men som tur var så skulle det visa sig att det inte var mycket att oroa sig för. Vår nye grekiska anfallare var sannerligen en grekisk gud och gjorde mål på mål på mål. Det kändes på allvar som att vi började befästa oss som Sveriges bästa lag. Malmö låg i mitten och hade det kämpigt största delen av säsongen. Vi förlorade totalt fyra matcher på hela säsongen och det trots intensivt matchande med spel i Champions League. Vi tog hem titeln med två matcher kvar på säsongen och marginalen till tvåan Hammarby landade på 7 pinnar. Grekiske anfallaren gjorde hela 27 mål, snittade 7,63 och blev matchens bästa spelare 10 gånger. Fantastiskt.

Europaspel:

Vi lyckades faktiskt ta oss hela vägen till gruppspel efter att ha slagit ut Bala Town (14-0), Videoton och Viktoria Plzen. Men i gruppspelet stötte vi på Man City, Olympiakos och Atletico Madrid. Vi fick en poäng på sex matcher och kom överlägset sist...men men.

Allsvenskan: 1/16 - 30 Matcher, 20 vinster, 6 oavgjorda, 4 förluster, 60-28, 66 poäng
Svenska cupen: Ut final
Champions League: Ut i gruppspel
Ekonomi: + ca 205 miljoner

OBS! Vår målvakt blev såld under sommarfönstret till Hull för cirka 20 miljoner, han ville vidare helt enkelt och var för bra för Allsvenskan. Därför värvade vi MFF:s målvakt för 10 miljoner, som är backup i landslaget också.

#17   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 24 May 2017 - 19:25 PM

AIK - 2027

Medietips: 1

Allsvenskan

Inför säsongen gjorde vi klart med en 23-åring från AC Milan, som vi lånat under två säsonger, han gick loss på 45 miljoner, vilket är en tydlig indikation på vår attraktionskraft. Annars var det ett par utfyllnadsspelare som anslöt och vi försöker även sno åt oss de bästa svenska talangerna från våra konkurrerande klubbar.

Svenska cupen:

Tillbaka som segrare efter vinst med 2-0 mot IFK GBG.

Allsvenskan:

Jag kan inte påstå att jag var orolig för att vi inte skulle nå en topplacering, men jag var osäker vilka vi skulle konkurrera i toppen med. Vi inledde positivt och det dröjde hela tolv omgångar till vi förlorade säsongens första match - tyvärr mot Djurgården. Det skulle dock visa sig att det skulle bli säsongens enda (!!!) förlust. Men i takt med att säsongen gick blev det fler matcher då vi lyckades kvala till CL så tappade vi lite fokus i ligan och kryssade för många matcher. Vår striker som var överlägsen ifjol var inte alls lika bra i år, men samtidigt var vår defensiv fantastisk, totalt blev det 13 insläppta på 30 matcher. Men tyvärr var Malmö för starka - eller det var marginellt, men de lyckades ta hem Allsvenskan med en ynka poäng. Jag kan inte vara besviken, i år var det bara otur.

Europaspel:

För andra året i rad tog vi oss till gruppspel i CL, men även i år blev det respass direkt i gruppen. Och där fick vi möta Milan, Sevilla och Zenit. Skräll dock att vi besegrade Sevilla hemma.

Allsvenskan: 1/16 - 30 Matcher, 20 vinster, 9 oavgjorda, 1 förluster, 58-13, 69 poäng
Svenska cupen: Vinst
Ekonomi: + ca 400 000

OBS! Vi har fått en ny ägare, en rysk nisse, som tog över mitt under säsongen. Hur det kommer påverka min framtid i klubben är i dagsläget oklart.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 24 May 2017 - 19:26 PM

#18   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 29 May 2017 - 21:16 PM

AIK - 2028

Allsvenskan

Inför årets säsong så var det ett av de lugnare transferfönstren sen jag kom till AIK. Trots en transferbudget på över 200 miljoner så värvade vi endast fyra spelare, sammanlagt för 17 miljoner.

Svenska cupen:

Segrare för andra året i rad och tredje gången gillt under min tid i AIK. Vi besegrade Kalmar FF med 4-1 i finalen.

Allsvenskan:

Målsättningen var glasklar, efter förra årets andraplats så var det klart som korvspad att vi skulle knipa förstaplatsen i år. Och det gick knappast att klaga på inledningen - nio vinster och en oavgjord under de inledande tio omgångarna. Det roligaste av allt var att vi lyfte fram väldigt många talanger underifrån och flera storklubbar som Juventus och Milan lade bud under säsongen. Med nöd och näppe lyckades jag behålla spelarna utan att göra dem missnöjda. Den som gjorde mest framsteg var vår Isländske 19-årige anfaller som vi köpte tre säsonger tidigare. Totalt skulle det bli 24 mål på 28 matcher för honom under sin första säsong i Allsvenskan.

Tyvärr så gick vi inte obesegrade genom ligan utan förlorade i den 24:e omgången mot Elfsborg oturligt. Men bara två omgångar senare så kunde vi med god marginal säkra ligavinsten. När säsongen var slut så hamnade vi hela 13 poäng före 2:an IFK Norrköping och hela 20 poäng före värsta konkurrenten Malmö FF.

Europaspel:

Tyvärr gick vi inte vidare från gruppen i Europa League, men det var riktigt nära. Vi hamnade på samma poäng som 2:an Feyenoord, men förlorade på sämre målskillnad. I topp kom Anderlecht och sist slutade Qarabag FK.

Allsvenskan: 1/16 - 30 Matcher, 22 vinster, 7 oavgjorda, 1 förluster, 64-17, 73 poäng
Svenska cupen: Vinst
Ekonomi: + ca 430 000

OBS! Börjar tvivla över min fortsättning i laget, börjar bli sugen på nya äventyr då mitt kontrakt går ut. Så vi får se till nästa uppdatering om jag är kvar eller har skaffat mig ny arbetsgivare. Det ska sägas att en del större klubbar varit och ryckt i mig, men jag vill gärna till någon medelstor klubb i förstahand.

#19   rontgen

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 455 Inlägg:

Postad 30 May 2017 - 21:10 PM

Du måste ha ganska stora utgifter med tanke på att du bara plussar 400k trots CL. Kan man få lite screens på ekonomin? Det är väl tillåtet även i llm?

#20   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 06 June 2017 - 20:34 PM

FC Köpenhamn 2029/2030

Superligan

Jag kände att det var dags för något nytt efter sju år i Stockholm och för AIK. Efter säsongsslutet tog jag lite semester och skannade av marknaden. Lukrativa erbjudanden dök upp men jag ville inte ta ett för stort steg, så när FCK hörde av sig kändes det givet att hoppa på tåget.

Laget har vunnit Superligan de senaste nio säsongerna och givetvis förväntades jag även fortsätta på den traditionen. Samtidigt som jag hade ungefär samma kravbild som i AIK när det gällde spelet i Europa.

Superligan

När jag tog över laget hade man spelat två matcher på säsongen, bägge vinster. Och jag lyckades bibehålla vinnstsviten fram till match sju då vi åkte på däng mot värsta rivalen Bröndby. Men i ligan fortsatte vi mala på trots att jag kände att vi brast en del i spelet. Vi gjorde inte många mål men var som tur är väldigt säkra bakåt. Men rätt komfortabelt kunde vi vandra hem ligatiteln och vann tillslut med 20 poängs marginal ned till tvåan Aalborg.

DBU Pokalen:

En besvikelse då vi åker ut i kvartsfinal mot Aalborg med 0-1.

Europaspel:

I kvalet till CL besegrade vi först Omonia Nicosia och sedan Dinamo Zagreb. Vi lottades i en relativt tacksam grupp mot Basel, Zenit och jätten Chelsea. Vi slutade endast på tredje plats, trots att vi stal poäng från Chelsea och lyckades vinna en match var mot Basel och Zenit.

Således blev det playoff-spel i Europa League där vi ställdes mot Fenerbahce. 0-0 på hemmaplan och sen förlorar vi på straffar i Turkiet.

Superligan: 1/14 - 36 Matcher, 26 vinster, 5 oavgjorda, 5 förluster, 61-22, 83 poäng
Svenska cupen: Ut i kvarstfinal
Champions League: Ut i gruppspel i CL - torsk i Europa League-playoff.
Ekonomi: + ca 485 miljoner

AIK-fansen lär knappast vara glada på mig längre då jag värvat två tongivande spelare som jag tidigare tog till Gnaget. I övrigt kommer stort fokus ligga på nu att scanna av Danska talangpoolen och bygga ett ungt lag med många egna produkter.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 24 June 2017 - 10:44 AM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar