Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM16-SR] DEN LOKALA SATSNINGEN I SVERIGES TRÄDGÅRD

Blekinge FK Karlskrona FM16
7 svar till detta ämne

#1   Denki

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 300 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborg, Wolfsburg, Hearts, Baltimore

Postad 19 maj 2017 - 18:46

Postad bild

1. DEN LOKALA SATSNINGEN I SVERIGES TRÄDGÅRD

Det var inga lätta beslut som hade fattats i klubblokalen mellan styrelsen och tränare. Men en idé eller värvningspolicy som den nye managern kommit på hade nu klubbats igenom och från denna stund och i framtiden skulle de spelare som anslöt sig till klubben, antingen vara födda eller komma från klubbar i regionen. Klubben ville helt enkelt sikta framåt och det här genom att satsa på egna produkter samt med lokala spelare från närområdet.

GRUPP 1 | FÖDDA I BLEKINGE + EGNA PRODUKTER

<...> FÅR VÄRVAS HUR MÅNGA SOM HELST

<...> STÄDER: KARLSKRONA, KARLSHAMN, SÖLVESBORG, RONNEBY, OLOFSTRÖM

GRUPP 2 | SPELARE FRÅN KLUBBAR I BLEKINGE

<...> HÖGST TVÅ SPELARE PER SÄSONG FÅR VÄRVAS

<...> SPELARNA FÅR INTE VARA ÄLDRE ÄN 23 ÅR

GRUPP 3 | ÖVRIGA SVERIGE

<...> HÖGST EN SPELARE PER SÄSONG FÅR VÄRVAS

<...> SPELARNA FÅR INTE VARA ÄLDRE ÄN 18 ÅR.

Regionen som klubben pratade om och som framtidens spelare skulle komma ifrån, är till ytan Sveriges näst minsta landskap efter Öland och hade den 31 december 2014 en folkmängd på bara 154 157 människor. Skulle det här projekten verkligen lyckas och i slutändan vara det som gjorde att klubben utvecklades och började klättra i seriesystemet? Fanns det tillräckligt många spelare av kaliber?

Det var många frågor som helt klart kunde ställas men i slutändan var det ingen som kunde veta om hur positivt projektet skulle visa sig vara framöver och trots att det förmodligen fanns många nackdelar med den nya värvningspolicyn som kunde visa sig på vägen så var förväntningarna stora i klubben, att det kunde bli något bra av det. Klubben såg också fram emot att se en spelare som var från bygden, som hade fötts och växt upp i regionen, utvecklas och ta steget från ungdomslaget till a-laget. Det skulle vara något fint det.

IMMER NUR DU VFL WOLFSBURG

#2   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2 300 Inlägg:

Postad 19 maj 2017 - 22:01

Postad bild

1.1 FK KARLSKRONA

KLUBBFAKTA | HISTORIK | EKONOMI | MEDIETIPS | FACILITETER

Det var en relativ ny klubb som den nye tränaren hade anlänt till. Genom en sammanslagning av de tidigare lagen Lyckeby GoIF och Karlskrona AIF bildades FK Karlskrona under 2012. Den stora anledningen till sammanslagningen av klubbarna var att klubbarna ville skapa en slagkraftig och ekonomisk fotbollsklubb i staden och genom bildandet av den nya klubben blev de också Sveriges 50:e största fotbollsförening. I Karlskrona och Blekinge blev klubben den största i antalet medlemmar och aktiva med cirka 1500 medlemmar och drygt 800 aktiva ungdomar, vilka var fördelade i 60 olika lag.

Det centrala i den nya klubben, men som även hade varit ett kännetecken för de tidigare klubbarna, var den lyckade ungdomsverksamheten och där det stora målet för klubben var att satsa på en stor bredd och spets men även en fotboll som skulle vara till för alla vilket man kan se genom att klubbens verksamhet sträcker sig från barn-, flick- och pojkfotboll ända upp till herrfotboll och fotboll för funktionshindrade (damfotbollen var även den på gång) samt att klubben hade samarbeten med klubbar i Ryssland, Litauen samt Lettland.

Under hösten 2012 beslutades det om att klubben skulle byta namn från Karlskrona AIF till FK Karlskrona och från och med säsongen 2013 spelade samtliga lag i klubbens nya färger som var orangerött och svart och dessutom med ett ny klubbemblem. Samma säsong slutade a-laget på en kvalplats för att stanna kvar i division 2.

Säsongerna som följde hamnade klubben på en tredje respektive andra plats innan man 2016 vann Division 2 Södra Götaland och avancerade upp till Division 1 Södra.

Postad bild

Det är vid den här tiden som den nye tränare tog över rodret för klubben och hans målsättningar med laget var att fortsätta med det som FK Karlskrona gör i verkligheten. Den nye tränaren vill göra Karlskrona till det där slagkraftiga laget och fortsätta klättra i det svenska seriesystemet. Karlskrona ska gå om Mjällby och bli den framgångsrikaste klubben från Blekinge och i framtiden vara Sveriges bästa fotbollslag. Hur länge det kommer att ta för att nå dessa framgångar går omöjligt att säga men en sak är varje fall säker. För att nå dessa framgångar ska Karlskrona spela med så många spelare från Blekinge som möjligt men även fokusera och utveckla de spelare som varje år dyker upp från klubbens akademi.

Detta inlägg har redigerats av Denki: 19 maj 2017 - 22:02

#3   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2 300 Inlägg:

Postad 21 maj 2017 - 09:53

Postad bild

1.2 FÖRSÄSONG, DEL 1

FÖRSTÄRKNINGAR

När jag anlände till klubben valde jag ganska snabbt med att skicka ut personal för att scouta intressanta spelare i närområdet. Ekonomin är dock inte den starkaste i nuläget och tillsammans med att jag i stort sett var relativt nöjd med hur truppen såg valde jag att inte förändra allt för mycket under mitt första transferfönster i klubben.

Två lokala spelare presenterades trots allt för FK Karlskrona under våren och de båda anlände från division 2-klubben Asarums IF. Den 19-åriga Gzim Sejdija var den ena spelare som värvades. Han är i grunden högerytter, men eftersom jag inte spelar med några offensiva yttrar i min taktik kommer jag att skola om honom till en central offensivmittfältare. Sejdija kliver rakt in truppen också och av den orsaken att konkurrensen inte är så hård på det offensiva mittfältet kommer han att få spela hel del under säsongens gång.

Den andra spelaren från Karlshamsklubben, högerbacken André Magnusson, får jobba lite mer för att få spela något under säsongen och till en början kommer han faktiskt att få inleda i U21-laget.

(VÄRVNINGSGRUPP, NATIONALITET, NAMN, POSITION, ÅLDER, SUMMA, TIDIGARE KLUBB)

GRUPP 2

SVENSK | ANDRÉ MAGNUSSON

- HÖGERBACK, 20 ÅR, 7 500 KR, ASARUMS IF

GRUPP 2

SVENSK | GZIM SEJDIJA

- OFFENSIVMITTFÄLTARE, 19 ÅR, 15 000 KR, ASARUMS IF

Detta inlägg har redigerats av Denki: 21 maj 2017 - 23:10

#4   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4 535 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 21 maj 2017 - 12:25

Oerhört trevligt med en SR om klubben i min kära hemstad Karlskrona. Det blir att följa denna.
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#5   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2 300 Inlägg:

Postad 21 maj 2017 - 13:21

Visa inläggmicke122 skrev:

Oerhört trevligt med en SR om klubben i min kära hemstad Karlskrona. Det blir att följa denna.

Där ser man, är själv född i staden så nu kände jag att det var dags att göra SR om denna klubb. Härligt att du vill följa!

#6   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2 300 Inlägg:

Postad 22 maj 2017 - 17:09

Postad bild

1.3 FÖRSÄSONG, DEL 2

MÅLVAKTER 2 SPELARE (VARAV EN ÄR EGEN PRODUKT)

Sebastian Halle är för stunden ohotad etta i mål och så länge han inte skadar sig kommer han att spela majoriteten av våra matcher. Unge Philip Olsson finns där bakom som reserv och även han inte kommer få spela så mycket under den här säsongen så är han ett stort framtidslöfte och som jag tror väldigt mycket på.

(NATIONALITET, FÖDELSESTAD I BLEKINGE, NAMN, ÅLDER, LÄNGD/VIKT, SÄSONGER I KLUBBEN, VÄRDE)

SVENSK | SEBASTIAN HALLE

- 27 ÅR, 182 cm/77 kg, 4:E SÄSONGEN, 190 000 KR

SVENSK | PHILIP OLSSON
- 18 ÅR, 187 cm/80 kg, 1:A SÄSONGEN, 48 000 KR

FÖRSVARARE 9 SPELARE (VARAV EN ÄR EGEN PRODUKT)

Den 19-åriga mittbacken Rasmus Persson som är fostrad i Mjällby gör sin första säsong i Karlskrona men kliver genast in som startspelare och bildar mittbackspar tillsammans med den mer rutinerade och vicekaptenen Kristian Petersson. Det här gör att Juan Robledo som spelat både i Allsvenskan (med Öster och Mjällby) och i den turkiska ligan (med Kasimpasa) får nöja sig med att enbart bara tredjeval. Eric Petersson och Jesper Gustafsson finns även som alternativ på mittbackspositionen men så länge de redan nämnda är skadefria känns det inte som att dessa två kommer att få så många matcher.

Anton Dahlström som även han har ett förflutet i Mjällby startar som vår vänsterback. Backup till honom är Fredrik Zickbauer. Ute till höger är det lite jämnare om vem som kommer att ta startplatsen och som det är nu blir det nog en del variation mellan John Karlsson och Rasmus Holgersson.

SVENSK | ANTON DAHLSTRÖM

- 25 ÅR, 179 cm/69 kg, 2:A SÄSONGEN, 225 000 KR

SVENSK | ERIC PETERSSON
- 26 ÅR, 181 cm/74 kg, 4:E SÄSONGEN, 52 500 KR

SVENSK | FREDRIK ZICKBAUER
- 25 ÅR, 161 cm/60 kg, 4:E SÄSONGEN, 38 000 KR

SVENSK | JESPER GUSTAFSSON

- 25 ÅR, 182 cm/76 kg, 1:A SÄSONGEN, 52 500 KR

SVENSK | JOHN KARLSSON
- 24 ÅR, 182 cm/74 kg, 4:E SÄSONGEN, 45 000 KR

CHILENARE | JUAN ROBLEDO
-36 ÅR, 197 cm/90 kg, 2:A SÄSONGEN, 24 000 KR

SVENSK | KRISTIAN PETERSSON

- 29 ÅR, 185 cm/78 kg, 4:E SÄSONGEN, 97 500 KR

SVENSK | RASMUS HOLGERSSON
- 23 ÅR, 184 cm/78 kg, 4:E SÄSONGEN, 46 000 KR

SVENSK | RASMUS PERSSON

- 19 ÅR, 171 cm/66 kg, 1:A SÄSONGEN, 122 000 KR

MITTFÄLTARE 8 SPELARE (VARAV TRE ÄR EGNA PRODUKTER)

Taktiken vi spelar med är en smal 4-2-3-1 med två två centrala mittfältare och tre offensiva mittfältare. Offensivt slåss fyra spelare om tre platser vilket i min mening är alldeles för tunn uppsättning och till nästa transferfönster skulle vi behöva få in ytterligare en offensiv pjäs för i U19- och U21-lagen finns det tyvärr inte så många alternativ. Nyförvärvet Sejdija och Sabani tar i alla fall två av startplatserna men vem som tar den tredje är de lite öppnare om och beroende vem som presterar bäst utav Adam Eriksson och Viktor Gustafsson kommer också att få spela mest under säsongen.

Centralt tar kaptenen Emil Franzén tillsammans med Anton Sigvardsson hand om startplatserna till en början. Simon Hansson och Carl Fagerström får agera backups och det är framför allt den förstnämnde som får hoppa in om Franzén eller Sigvardsson skulle behöva vila eller skadar sig. Fagerström håller egentligen inte nivån just nu men eftersom jag inte har så många andra alternativ att tillgå så får jag ha honom kvar som fjärdeval tills vidare.

SVENSK | ADAM ERIKSSON
- 22 ÅR, 179 cm/74 kg, 2:A SÄSONGEN, 465 000 KR

SVENSK

KARLSKRONA | ANTON SIGVARDSSON
-24 ÅR, 172 cm/70 kg, 4:E SÄSONGEN, 57 500 KR

SVENSK | CARL FAGERSTRÖM

- 20 ÅR, 183 cm/79 kg, 2:A SÄSONGEN, 24 000 KR

SVENSK | DENIS SABANI
- 20 ÅR, 169 cm/66 kg, 2:A SÄSONGEN, 57 500 KR

SVENSK

KARLSKRONA | EMIL FRANZÉN

- 27 ÅR, 181 cm/68 kg, 4:E SÄSONGEN, 57 500 KR

SVENSK | SIMON HANSSON

- 20 ÅR, 171 cm/67 kg, 4:E SÄSONGEN, 47 000 KR

SVENSK | GZIM SEJDIJA
- 19 ÅR, 163 cm/65 kg, 1:A SÄSONGEN, 38 000 KR

SVENSK | VIKTOR GUSTAFSSON

- 21 ÅR, 173 cm/71 kg, 1:A SÄSONGEN, 122 000 KR

ANFALLARE 3 SPELARE (VARAV EN ÄR EGEN PRODUKT)

En bra blandning mellan både talang och kvalité finner vi på anfallspositionen. Alexander Pettersson känns som den lite starkaste för stunden men Benjamin Fadi som har ett förflutet i både Malmö FF och Mjällby är inte långt i från så allt handlar om att prestera för anfallarna om de vill spela under säsongen. Den egna produkten Pelle Olsson finns att tillgå också om det skulle behövas och han är dessutom en spelare för framtiden.

GHANAN | BENJAMIN FADI
- 21 ÅR, 185 cm/80 kg, 1:A SÄSONGEN, 330 000 KR

SVENSK | ALEXANDER PETTERSSON
- 23 ÅR, 185 cm/78 kg, 3:E SÄSONGEN, 510 000 KR

SVENSK | PELLE OLSSON
- 16 ÅR, 176 cm/64 kg, 1:A SÄSONGEN, 55 000 KR

Detta inlägg har redigerats av Denki: 22 maj 2017 - 21:40

#7   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2 300 Inlägg:

Postad 24 maj 2017 - 11:10

Postad bild

1.4 APRIL & MAJ 2016

EKONOMI | TRUPPSTATISTIK | MATCHER

DIVISION 1 SÖDRA - 8/14 - 8 2 3 3 -3 9PSPELARSTATISTIK - LAGSTATISTIK

Det enda styrelsen krävde inför säsongen var att vi skulle klara oss kvar i division 1. Nu har vi spelat de åtta första matcherna och för att vara nykomlingar i serien anser jag att vi har stått upp ganska bra. Spelmässigt har vi stundtals dominerat med vårt spel och vi är den klubb som än så länge har det bästa genomsnittliga bollinnehavet och har flest lyckade passningar i ligan. Resultatmässigt har det dock inte sett lika bra ut, för även om vi ligger på godkänd åttondeplats i tabellen, så hade förmodligen många av de spelade matcherna kunnat sluta annorlunda om vi bara hade tagit vara på det spelövertag vi har haft gentemot våra motståndare.

Inför framtiden och om kommande matcher har jag ändå en god känsla för och kan vi bara fortsätta med det spel vi har haft i våra matcher tror jag även resultaten till slut kommer att gå vår väg. FK Karlskrona kommer inte att ge sig.

OMGÅNG 1 | VÄSTRA MARK IP, 565
- FÖRLUST MED 1-2 (E. PETERSSON) MOT FC ROSENGÅRD

OMGÅNG 2 | LANDSKRONA IP, 1 459
- OAVGJORT MED 0-0 MOT LANDSKRONA BOIS

OMGÅNG 3 | VÄSTRA MARK IP, 539

- OAVGJORT MED 1-1 (ROBLEDO) MOT QVIDING FIF

OMGÅNG 4 | KRISTIANSTADS IP, 344
- VINST MED 2-1 (GUSTAFSSON, PETTERSSON) MOT KRISTIANSTAD FC

OMGÅNG 5 | VÄSTRA MARK IP, 556

- OAVGJORT MED 2-2 (SIGVARDSSON, PETTERSSON) MOT UTSIKTENS BK

OMGÅNG 6 | RIMNERSVALLEN, 494
- FÖRLUST MED 1-2 (PETTERSSON) MOT IK ODDEVOLD

OMGÅNG 7 | VÄSTRA MARK IP, 541
- VINST MED 2-1 (FADI X2) MOT OSKARSHAMNS AIK

OMGÅNG 8 | VÄSTRA MARK IP, 522
- FÖRLUST MED 1-4 (ERIKSSON) MOT HUSQVARNA FF

#8   Denki

Ikon

• Medlem
  • 2 300 Inlägg:

Postad 26 maj 2017 - 22:17

Postad bild

1.5 JUNI, JULI 2016

EKONOMI | TRUPPSTATISTIK | MATCHER

DIVISION 1 SÖDRA - 11/14 - 17 4 5 8 -7 17PLIGASTATISTIK -LAGSTATISTIK

Ett tufft spelschema väntade oss den här perioden. Av de nio matcher som spelades var bara två matcher på vår hemmaborg. Först ut var ett Blekingederby borta mot Mjällby, en viktig match både för prestige och för fansen men också för att Mjällby låg precis före oss i tabellen på en sjundeplats.

Betydelsen av matchen syntes ute på plan och det hela skulle bli en jämn tillställning. Vi tog dock ledningen i den tjugonde minuten och med det lilla övertag vi hade gentemot dem så trodde jag att vi skulle kunna hålla vår ledning matchen ut men Mjällby ville annat och med 12 minuter kvar av matchen satte de in kvitteringen. Mer mål blev det inte och mitt första Blekingederby hade slutat oavgjort.

Vi fortsatte att spela borta och i de tre efterföljande matcherna mötte vi Ängelholm, Ljungskile och Skövde. Det blev dock bara tre poäng på dessa matcher och i stället för att klättra i tabellen så började vi sjunka placeringar. Ett tag låg vi på näst sist och och bättre blev det inte att vi förlorade både mot Assyriska och Rosengård med 1-2 respektive 0-2.

Tre matcher återstod för perioden och den första var mot Landskrona på Västra Mark IP och trots vi verkligen inte var i form så kämpade vi till oss en 2-0 seger. Qviding väntade härnäst och det var verkligen en match vi skulle ta poäng i och när vi kvitterade i den 82:e minuten trodde jag också att vi skulle ta en poäng men i den andra tilläggsminuten gör vår mittback Kristian Pettersson självmål och vi förlorade matchen.

I den sista matchen väntade Utsiktens BK som låg precis före oss i tabellen och när båda lagen vill vinna men är rädda för att förlora brukar det oftast sluta med ett oavgjort resultat vilket det även gjorde för oss och trots ett litet övertag från vår sida blev det bara 0-0 i den viktiga matchen. Det här gjorde att vi låg kvar på 11:e plats med två poäng mer än Ängelholm som ligger tolva och på nedflyttningsplats.

OMGÅNG 9 | STRANDVALLEN, 1 203
- OAVGJORT MED 1-1 (GUSTAFSSON) MOT MJÄLLBY AIF

OMGÅNG 10 | ÄNGELHOLMS IP, 386
- FÖRLUST MED 0-2 MOT ÄNGELHOLMS FF

OMGÅNG 11 | SKARSJÖVALLEN, 644

- FÖRLUST MED 0-2 MOT LJUNGSKILE SK

OMGÅNG 12 | SÖDERMALMS IP, 257
- VINST MED 2-0 (ERIKSSON X2) MOT SKÖVDE AIK

OMGÅNG 13 | VÄSTRA MARK IP, 507

- FÖRLUST MED 1-2 (DIXON (SJÄLVMÅL)) MOT ASSYRISKA BK

OMGÅNG 14 | ROSENGÅRDS IP, 318
- FÖRLUST MED 0-2 MOT FC ROSENGÅRD