Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM17-SR] Cardiff - Gary Speeds dröm

27 svar till detta ämne

#1   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 05 september 2017 - 15:09

Postad bild

Cardiff - Gary Speeds dröm

Gary Speed hade en dröm, Wales skulle bli en stormakt inom världsfotbollen. Gary hade även en önskan att få vara med i Wales landslag under ett stort mästerskap, både som fotbollstränare och fotbollsspelare. Tyvärr blev den drömmen aldrig sann.

Gary hade sin fotbollskarriär i landslaget mellan år 1990-2004 vilket var en tid då Wales hade svårt att skörda framgångar. Den legendariska mittfältaren sadlade om sin karriär till tränare då han 2010 fick ta över Wales landslag. Han skulle bygga upp ett nytt landslag med framtida stjärnor som Gareth Bale, Aaron Ramsey och Ashley Williams.

Beskedet att den legendariske mittfältaren hade tagit livet av sig den 27:e november 2011 var tragiskt för alla fotbollsälskare. Han hade precis börjat resan med Wales landslag, det fick helt enkelt inte sluta såhär. Gary Speeds dröm ska nu därför uppfyllas, även om det tyvärr kommer kännas tomt utan Garys närvaro. Wales ska bli den bästa fotbollsnationen i världen.

Dem tre pelarna i Gary Speeds dröm
1. Vinna världsmästerskapet med Wales.
2. Vinna europamästerskapet med Wales.
3. Vinna Premier League med en klubb från Wales.

Savens upplägg
Jag kommer börja som tränare i Cardiff City i The Championship utan att ha ansvar för något landslag. Fokus kommer vara på att skriva fyra rapporter per år till en början. På sikt kommer det även bli en rapport per år som innehåller fokus om landslaget. Varje uppdatering ska vara kort men informativ. Då och då kommer det komma specialare för att få en personlig touch på saven, dessa kommer oftast innehålla information från mina strategier.

Grunden för saverapporten är:
1. Genomgång inför säsongen
2. Truppen
3. Halvårsgenomgång
4. Sammanfattning av säsongen

Delmål
Bli landslagstränare för Wales.
Bli uppflyttad till Premier League inom tre säsonger.
Bli legend i Cardiff.
Ha minst tio landslagsspelare från Wales i Cardiffs trupp.
Värva hem Gareth Bale till sin födelsestad Cardiff.
Värva hem Aaron Ramsey till klubben där karriären började.

Strategier
Bygga upp en ungdomsakademi som är överlägsen.
Värva inhemskt utan att överdriva. Fokuset är på kvalité.
Ekonomiskt tänk hela vägen, Cardiff ska bli en stormakt på lång sikt.

Här gäller det att vara på tårna hela vägen. Vilka kan bli Wales framtida stjärnor? Hur snabbt kan jag skola in talanger? Måste jag sälja min kreativa stjärna från Brasilien för att plocka in Wales bästa spelare i ungdomslandslaget? Det är många frågor som kommer besvaras under vägens gång för att göra Wales till en stormakt inom fotbollen. I mitt huvud just nu har jag hundra frågor som jag vill ha svar på. Varje säsong kommer bli en unik säsong där det alltid är något nytt jag måste ta hänsyn till. Jag har verkligen inte råd att ha för många säsonger bakom mig där inga resultat uppnås med Cardiff. Samtidigt måste jag tänka på en viktig sak hela tiden, Wales ska bli en stormakt. Detta ska förhoppningsvis ge saven en härlig dynamik.

Nu kör vi igång helt enkelt, trevlig läsning mina vänner.

Min managerprofil
Carl Mårtensson, 32 år
Nationalitet: Svensk
Tränarlicens: Kontinental A
Tidigare erfarenhet: Professionell fotbollsspelare (Nationell nivå)
Databas: 70000 spelare i uppdateringen 17.3.0

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 05 september 2017 - 15:10

#2   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 05 september 2017 - 15:25

detta inlägg är paxat för framtiden och för att kunna redigera historik.

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 05 september 2017 - 15:25

#3   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 06 september 2017 - 18:25

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Säsongsinledning 16/17

Cardiff City har under senaste åren väckt många ögonbryn då klubbens ägare Vincent Tan har fått uppmärksamhet. Pengar har det spenderats och satsningen innebar en plats i Premier League 2013/14, första gången på 53 år. Men nej, detta fungerade inte. Själen saknades och Cardiff bytte från blåa till röda matchställ, bara för att kunna marknadsföra sig till Asien. Tan hade även en önskan att byta klubbnamn till Cardiff City Dragons samt lekte med fansens känslor flertalet gånger. Dessutom saknades den sportsliga kompetensen, Andreas Cornelius värvades för nio miljoner euro, en värvning som visade sig vara helt värdelös då han spelade endast 105 minuter i Premier League.

Idag har Vincent Tan lugnat ner sig med sina galenskaper men samtidigt behöver han hjälp för att vinna fansens glädje. Förutsättningarna finns i denna klubb men det är så mycket som behöver bli proffsigare. Ungdomssatsningen är helt obefintlig i klubben samt truppens balans är otroligt ojämn. Samt fansens hjärta måste vinnas tillbaka, nu får inga mer misstag göras. Det är dags för att börja en ny satsning mot framgångstider, denna gång ska det hålla hela vägen fram.

Silly Season
Spelare In
Amine Harit, 19 år, centralmittfältare, Nantes, lån

Spelare Ut
Lee Peltier, 29 år, ytterback, Rangers, 7.25m kr
Matthew Conolly, 28 år, mittback, Derby, 21m kr

Robbie Patten, 19 år, mitttältare, Rangers, 1m kr
Spelarköp: 0 kr, Spelarförsäljningar: 29,5m kr Total vinst: 29,5m kr

Amine Harit har en utköpsklausul på 42 miljoner kr vilket får ses som billigt med tanke på spelarens egenskaper och talang. Harit kommer sakta men säkert skolas in i mittfältet med sin kreativitet. På försäljningssidan har vi sålt för 30 miljoner, denna gång är det två backar som inte riktigt platsar i truppen. Conolly hade visserligen kunnat göra det bra ifrån sig men för en 28-åring som inte går direkt in i startelvan samt har ett dyrt kontrakt är 21 miljoner hur bra som helst. Värt att nämna är vårt fokus på kontraktsförlängningar. Flertalet spelare har haft kontrakt som går ut 2018 eller 2017 och det mesta av försäljningspengarna har sorgligt nog gått att förnya kontrakten.

Förväntningar inför säsongen
Cardiff är i detta nu tippade att komma på en 15:e plats, vilket får bli målet för säsongen att klara. Styrelsen förväntar sig en plats på övre halvan vilket är ett väldigt hårt krav. Truppen är ej samspelad samt taktiken är ännu ej formad. Var beredda på en mellansäsong där satsningarna kommer göras på att få klubben välmående igen.

Ekonomirapport
I detta nu ligger saldot på 191 miljoner kronor samt lönebudgeten på 4,17 miljoner per vecka. Lönebudgeten har totalt minskat med 190 000 kr per vecka sedan jag tog över vilket får ses som ett bra resultat. Just nu har vi en imponerande träningsanläggning samt väldigt bra ungdomsfaciliteter i klubben. Klubben har utöver detta ett lån på 670 miljoner kronor vilket ska försöka betalas av inom en tio-årig period.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 10 september 2017 - 09:49

#4   littlep123

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 339 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal FC

Postad 06 september 2017 - 22:10

Spännande! Ser fram emot flera inläggen :)

#5   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 07 september 2017 - 10:29

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Truppen 16/17

Tryck på spelarens namn för länk
MÅLVAKT Postad bild
Ben Amos, MV | 26 år | 6,5m | England
Allan McGregor, MV | 34 år | 7,5m | Skottland
Brian Murphy, MV | 33 år | 2m | Irland
Hade fått en trea om det inte var för att McGregor skulle vara skadad en fjärdedel av säsongen samt att Ben Amos är en målvakt för League One. McGregor är dessutom gammal vilket drar ner betyget. Att byta målvakt mitt i säsongen är inget att föredra om laget inte är samspelt sen innan.

FÖRSVAR Postad bild
Greg Halford, B(HC) | 31 år | 3,5m | England
Sol Bamba, B(Ce)
| 31 år | 2,5m| Elfenbenskusten
Sean Morrison, B
(Ce) | 26 år | 36m | England
Bruno Ecuélé Manga, B(Ce) | 28 år | 46m | Gabon
Ashley Richards, B(H) | 25 år | 28 m | Wales
Joe Bennet, B(V) | 26 år | 13m | England
Declan John, B(V) | 21 år | 25m | Wales
Mittbackarna Manga, Bamba och Morrison håller alla riktigt hög klass. En som måste lyftas här är Bamba som tjänar hur lite som helst och har ändå fina egenskaper. John på vänsterbacken och Richards på högerbacken behöver nog ett år på sig med kontinuerlig speltid för att utvecklas. Plus att båda är med i landslagstruppen till Wales. Vindsnabbe Bennet på vänsterkanten är en bra back-up, däremot drar Halford ner omdömet lite på högerbacken trots sina långa inkast. En svag fyra blir denna lagdel, sett till The Championship håller försvaret hög klass.

CENTRALMITTFÄLT Postad bild
Peter Whittingham, DM, M(Ce) | 31 år | 8m | England
Aron Gunnarsson, DM, M(Ce) | 26 år | 57,5 | Island
Amine Harit, M(Ce) | 19 år | 41m | Frankrike
Joe Ralls, M(Ce) | 22 år | 28m | England
Kvalité finns det verkligen men hade gärna sett en mittfältare till. Samt Ralls och Harit är unga fortfarande. Gunnarsson är ett monster men hade gärna sett en till grovarbetare bredvid honom för att få upp styrkan. Whittingham är en ikon i Cardiffögon då han kommer göra sin elfte säsong, frågan är om kontraktet kommer förlängas efter säsongens slut eller om det blir hans sista?

YTTRAR Postad bild
Junior Hoilett, OM(HVC) | 26 år| 67,5m | Kanada
Anthony Pilkington, OM(VC) | 28 år | 60m | Irland
Kadeem Harris, OM(HV) | 23 år | 9,5m | Enlgand
Craig Noone, OM(HV) | 28 år | 55m | England
Fyra kvalitetsspelare med olika egenskaper. Vindsnabbe Hoilett mot den mer tekniske Pilkington. Eller varför inte spela med den mer mångsidige Noone? Alla spelare kompletterar på ett väldigt bra sätt samt spelar i sina bästa år just nu. Sedan har vi Harris som är en snabb högerytter och kan acceptera sin roll på bänken. Var beredda dock på att någon spelare kanske kommer säljas under säsongen då det är höga löner samt finns försäljningsvärde sett till deras ålder.

ANFALL Postad bild
Rickie Lambert, OM (Ce), A (Ce) | 34 år | 4,75m | England
Frederic Guonongbe, A (Ce) | 28 år | 9m | Benin
Kenneth Zohore, A (Ce) | 22 år | 10m | Danmark
Gäsp. Lambert ska tydligen tjäna mest i laget. Samtidigt har vi Guonongbe som inte är bra på något. Möjligtvis finns det lite hopp om att Zohore kanske får en positiv utvecklingskurva då han besitter godkända fysiska egenskaper. Den danske anfallaren är däremot långt ifrån redo att kunna bära denna offensiv. Vi får hoppas att Lambert fortfararande har kvar sitt målsinne, samtidigt som vi måste hjälpa Vincent Tan att kunna värva mer kompetent i framtiden. Med bättre variation på spelstilar hade det kunnat bli en tvåa i betyg.

McGregor
Richards-Morrison-Manga-John
Ralls-Gunnarsson-Whittingham
Noone-Lambert-Hoilett

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 11 september 2017 - 13:27

#6   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 08 september 2017 - 20:23

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Sammanfattning 16/17

Matcher hösten | Matcher våren | Spelarstatistik Cardiff

Postad bild

Tryck på tabellen för hela

Detta var verkligen en mellanmjölkssäsong. Ett tag I september trodde jag faktiskt att jag var nära sparken, 10 matcher irad utan vinst hade vi som längst. Ligacupen räddade lite av vår säsong där, en fin 1-0 seger mot värsta rivalerna Swansea och det fanns i alla fall några procents hopp om framtiden. Tyvärr föll vi mot Tottenham i kvartsfinalen efter en galen 3-4 match. Efter 25 matcher hade vi totalt skrapat ihop 27 poäng, något nytt behövde hända.

Januarifönstret kom väldigt lägligt. In med rivjärnet Louis Thompson och ut med gnällspiken Anthony Pilkington. Färre matcher, mer vilja och mindre rotation. Efter att ha lagt oss i FA-cupen mot Arsenal i tredje omgången började det levereras resultat. Vi kunde avancera med en ordentlig slutspurt och fick in totalt 33 poäng på sista 21 matcherna. Med lite gnäll på styrelsen lyckades jag på något sätt förlänga mitt kontrakt och helt plötsligt finns det mycket hopp inför nästa säsong. Nästa säsong är det jag som sköter rodret med alla förberedelser inför 1:a juli, inte Vincent Tan.

Bästa spelare
Bruno Ecuélé Manga var den enda som presterade under höstens gång. Han missade stora delar utav vårsäsongen tack vare afrikanska mästerskapen samt att jag matchade honom inte lika hårt efter att ha sålt honom till Hull under vårsäsongen. Vi kommer trots allt sakna Manga nästa säsong, jag förväntar mig arga supportrar efter denna försäljning. Bäste målskytt blev danske anfallaren Kenneth Zohore på 17 mål varav 14 i ligan.

Vinterfönstret
Spelare in
Amine Harit, 19 år, centralmittfältare, Nantes, 42m kr
Louis Thompson, 22 år, centralmittfältare, Norwich, lån

Spelare ut
Anthony Pilkington, 29 år, yttermittfältare, Norwich, 40m kr
Joe Ralls, 23 år, centralmittfältare, LA Galaxy, 60m kr

Spelarköp: 100m kr, Spelarförsäljningar: 100m kr Total vinst: 58m kr

Harit köptes in som planerat för 42 miljoner kronor och vi lånade dessutom in Thompson från Norwich. Harit har gjort det bra ifrån sig men utvecklingen har stått lite still under säsongen, förhoppningsvis är det första jobbiga anpassningsåret avklarat. Thompson fick nöta bänk i Norwich och vi kunde inte låta denna mittfältstalang från Wales försvinna på Englands östkust. Han har redan köpts loss för 40 miljoner men den belastningen på kontot kommer först nästa säsong.

Thompsons roll var att ersätta Pilkington vilket gjorde att vi kunde köra 4-3-3 mycket oftare under våren istället för 4-4-2. Pilkington kunde ha sålts för en dyrare peng men med tanke på lönen och åldern var det en bra försäljning. Galnaste försäljningen jag troligtvis har gjort på detta spel är Ralls. Jag vet inte vad LA Galaxy såg i denna bänkspelare men 60 miljoner plus eventuellt 30% vidareförsäljning på vinsten är en väldigt bra affär. Försäljningen skedde när vi endast hade sex matcher kvar av säsongen vilket gjorde att truppen inte påverkades.

Framtidsplaner
Oj vad det kommer spenderas på anfallare nu. Rickie Lambert slet av hälsenan med 13 omgångar kvar, vilket nästan bara var positivt. Det blir nu enklare att muntligt avsluta hans kontrakt och få lite rabatt på denna superlön. På mittfältet får vi tillbaka två lånespelare som har varit ordinarie i The Championship, Tom Adeyawi och Walesiske landslagsmannen Emyr Huws. Dessa två kommer naturligt ersätta klubbikonen Peter Whittingham som sorgligt nog har gjort sin sista match i Cardifftröjan, 407 matcher blev det tillslut.

Ekonomin är fortfarande på en stabil nivå precis som inför säsongen och 22 miljoner kronor kommer spenderas på att bygga ut ungdomsanläggningen. De flesta värvningar inför nästa säsong är klara och nu gäller det bara att vara snabb på att låna stortalangerna i Premier League. Till vår fördel har vi skaffat ett lånesamarbete med Tottenham som har många potentiella lånevärvningar i truppen. Tyvärr blev ungdomsrektyreringen denna säsong ett riktigt magplask, men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 10 september 2017 - 09:47

#7   Lappeeeee

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5 605 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United

Postad 08 september 2017 - 23:31

Mycket bra Carl! En av få anledningar till att jag besöker fms numera. Intressant koncept och som alltid förr är du en bra skribent.

#8   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 09 september 2017 - 23:46

Som folk kanske märker kör jag ganska fri struktur, bara för att skrivandet inte ska ta över spelandet. Halvårsrapporten var helt ointressant förra säsongen då det var en mellansäsong samt svag aktivitet på marknaden. Har förberett rapporten för detta halvår, det kommer bli den längsta rapporten hittills. Varje rapport kommer variera fokus jämfört med tidigare år, ibland mercatofokus, ibland resultatfokus, ibland Walesfokus, ibland klubbfokus. Hoppas ni gillar upplägget, jag vill att varje rapport ska ge något för läsaren och att jag verkligen får ut det viktigaste varje säsong.

Visa inläggLappeeeee skrev:

Mycket bra Carl! En av få anledningar till att jag besöker fms numera. Intressant koncept och som alltid förr är du en bra skribent.
Åhhh tack. Själv hade jag bara ett inlägg under 2016 och noll inlägg i 2017 innan denna rapport på FMS. Hoppas forumet kan vakna till liv, skäms lite.

Visa inlägglittlep123 skrev:

Spännande! Ser fram emot flera inläggen :)
Tackar! :D

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 10 september 2017 - 09:56

#9   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 10 september 2017 - 09:44

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Säsongsinledning 17/18

Deadline day
Spelare in
Regan Poole, 19 år, mittback, 60m kr, Manchester United

Spelare ut
Sean Morrison, 26 år, mittback, 90m kr, Sunderland

Detta exempel är bara för att visa mitt tankesätt. Truppen är totalt spikad, säsongen har inletts på ett stabilt sätt utan att överdriva (resultaten kommer om två updates). Sunderland lägger ett monsterbud på min lagkapten samt bästa mittback, Sean Morrison, som verkligen inte går att tacka nej till. Jag kan nu köpa loss den största mittbackstalangen i Wales, Regan Poole, även det för ett överpris. Tänk tanken att jag är förbundskapten för Wales om några år och det finns noll mittbackar som håller bara för att deras stortalang ruttnade på en bänk i Manchester United.

Med en normal saverapport hade jag aldrig värvat Poole, mina ögon svider när jag ser siffran. Jag kanske kastar bort en ypperlig chans till uppflyttning denna säsong bara för detta. Förhoppningsvis är jag förbundskapten lagom till VM 2022, som har flyttats från Qatar till Marocko av någon anledning. Gareth Bale där uppe, Aaron Ramsey på mittfältet och en mittbacksstjärna i Regan Poole. Nu hoppas vi bara att Poole utvecklas, största ansvaret ligger på mig. Annars får jag väl hoppas att jag vinner VM 2046.

Silly Season
Spelare In
Louis Thompson, 22 år, mittfältare, 40m kr, Norwich
Tammy Abraham, 19 år, anfallare, lån två år, Chelsea
Chuba Akpom, 21 år, anfallare, lån två år, Arsenal
Alex Robles, 18 år, högerback, lån (gratis), Tottenham
Carlton Morris, 21 år, anfallare, gratis, Norwich
Sead Haksabanovic, 18 år, yttermittfältare, 8,5m kr, Halmstad
Maxime Le Merchand, 27 år, mittback, 12m kr, Nice
Thomas Glover, 19 år, målvakt, lån (gratis), Tottenham
Haviv Ohahyon, 19 år, målvakt, 20m, Maccabi Tel Aviv

Spelare Ut
Fyra reserver som var utlånade förra året såldes för 8+4+4+2,5m kr
Rickie Lambert, 35 år, anfallare, brutet kontrakt, -11m.
Sead Haksabonivc, 18 år, yttermittfältare, lån, Bolton
Bruno Escuélé Manga, 29 år, mittback, 57.5m kr, Hull
Greg Hallford, 32 år, mittback, gratis, Sheffield United
Frederick Gounongbe, 29 år, anfallare, gratis, Mersin
Kenneth Zohore, 23 år, anfallare, lån, Gaziantepspor
Brian Murphy, 34 år, målvakt, lån, Cheltenham
Peter Whittingham, 32 år, mittfältare, ,klubbikon, gratis

Spelarköp: 140,5m kr Spelarförsäljningar: 155m kr Vinst: 14,5m kr

Detta fönster var inte hälsosamt för fem öre. Däremot glad att jag lyckades säkra ligans bästa anfallsuppsättning redan från 1a juli, vilket gör att resten av lagdelarna kan få brista lite. Akpom och Abraham lär skrämma varenda backlinje i The Championship, i hela två år. Min favoritspelare här är Louis Thompson för 40 miljoner som hade en bra vår bakom sig på vårt centrala mittfält. En spelare jag blev lite besviken på var Le Merchand, får skylla på att scoutingen i Ligue1 är inget jag lägger allt för stora pengar på. Framtidsnamnet här är Haksabanovic som lånas ut direkt till Bolton. Går det bra där lär han återkallas redan i januari. Sammanfattningsvis var detta transferfönstret nödvändigt, även om det kanske inte var det bäst genomförda. Bort med det gamla, in med nytt blod.

Jag fick välja att sikta på en mittenplacering för styrelsen. Det var där och då ett rimligt mål med tanke på att jag kanske hade ligans sämsta anfall. Efter att ha fått in ligans bästa anfallspar känns det plötsligt mer rimligt att slåss om en kvalplats till uppflyttning. Troligtvis når det inte hela vägen men vi ska vara där och nosa.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 11 september 2017 - 13:09

#10   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 11 september 2017 - 13:59

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Truppen 17/18

Tryck på spelaren för länk
MÅLVAKT Postad bild
Thomas Glover, MV | 19 år | 3m | Australien
Haviv Ohayon, MV | 19 år | 12m | Israel

Ohayon har en enorm utvecklingspotential och kan bli en av ligans bästa målvakter på sikt. Här och nu håller det kanske inte men hans styrka i luftrummet gör att det ändå får bli ett godkänt betyg. Glover är perfekt som back-up och förhoppningsvis kan den Israeliska tonåringen hålla högre klass ju längre säsongen pågår.

FÖRSVAR Postad bild
Deji Oshilaja, B (HVC) | 24 år | 4,75m | England
Sol Bamba, B(Ce) | 32 år | 870k| Elfenbenskusten
Regan Poole, B(Ce) | 19 år | 32m | Wales
Maxime Le Marchand, B(Ce) | 27 år | 24m | Frankrike
Ashley Richards, B(H) | 26 år | 39m | Wales
Alex Robles, B(HC) | 18 år | 12m | Spanien
Joe Bennet, B(V) | 27 år | 7m | England
Declan John, B(V) | 22 år | 30m | Wales

Om vår backlinje höll hög klass förra säsongen så håller den bara godkänd klass nu. Bredden är mycket fin men det saknas en riktig ledare efter att vi sålde fjolårets lagkapten Morrison. Varje backlinje behöver en stjärna som dominerar och det saknas här. Poole är väldigt orutinerad samt att ha Oshilaja som back-up är något jag skäms över. Le Marchand är inget monster i backlinjen men hans uppspelsfot är något vi har saknat. På ytterbackspositionerna har vi fyra jämnbra spelare vilket ger oss en trygghet. Det ser ok ut men bättre kan det bli.

Louis Thompson, DM, M(Ce) | 22 år | 24m | Wales
Tom Adeyami, DM, M(Ce) | 25 år | 20m | England
Emyr Huws, DM, M(Ce) | 23 år | 44m | Wales
Aron Gunnarsson, DM, M(Ce) | 27 år | 57,5m | Island
Amine Harit, M(Ce) | 20 år | 70m | Frankrike

Gunnarsson har tagit över kaptensbindeln och förhoppningsvis är det han som visar vägen denna säsong. Annars är denna lagdel väldigt jämn. Adeyemi är perfekt back up med sin defensiva förmåga. Harit behöver få ut den potential som finns i honom. Thompson med sin aggressivitet samt Huws med sin spelförståelse bör båda bli framtida startspelare för Wales inom tre år om de lyckas höja sig små steg. Denna lagdel innehåller mest potential samt bäst mix mellan spelstilarna.

YTTRAR Postad bild
Junior Hoilett, OM(HVC) | 27 år| 82,5m | Kanada
Kadeem Harris, OM(HV) | 24 år | 10m | Enlgand

Craig Noone, OM(HV) | 29 år | 34m | England
Sead Haksabanovic, OMC(HCV) | 18 år | 13m | Sverige (utlånad)

Hoilett och Noone gör vad som förväntas och kan blixtra till ibland med matchavgörande prestationer. Harris är nog den jämnaste spelaren jag har haft pålänge, gör aldrig en dålig match men dominerar sällan. Någon av dessa kanske säljs i vinter om Haksabanovic lyckas med sin lånesejour.

ANFALL Postad bild
Carlton Morris, A(Ce) | 21 år | 75m | England
Tammy Abraham, OM(H), A | 19 år | 130m | England
Chuba Akpom, A(Ce) | 21 år | 85m | England

Såja! Äntligen har vi hittat en perfekt lagdel. Om Cardiff hade kanske sämst effektivitet förra året så ska det bli flera klasser bättre nu. Med denna snabbhet och kvalitet förväntar jag mig att vi får till ett bättre anfallsspel. Den offensiva pressen samt hemjobbet kommer bli mycket bättre denna säsong vilket är en del av min taktik. Detta gör kanske att anfallarna gör mindre mål framåt men i det långa loppet blir det mer vinster som effekt. Målet är att ha mest gjorda mål i ligan.

Ohayon
Richards-Bamba-Le Marschand-John
Thompson-Gunnarsson-Harit
Abraham-Akpom-Hoilett

Postad bild

#11   Forza Rossoneri

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2 373 Inlägg:
  • Yrke:Student - Södertörn Högskola
  • Favoritlag:AC Milan, SSK (Hockey) Trapani Calcio
  • Tränar:Matera Calcio, Elfsborg

Postad 11 september 2017 - 15:10

Vackert så, Wales är alltid spännande. Fin start på rapporten, ska bli spännande att följa! :). Om anfallet leverar så kan det nog bli kamp om playoffplatser, även om de defensiva delar fortfarande har vissa brister.. Glöm heller inte tt bygga upp faciliterna, hur bra är ungdomsakademin i Cardiff?

Detta inlägg har redigerats av Forza Rossoneri: 11 september 2017 - 15:16

https://www.youtube....pressoCat/about Min youtubekanal där jag främst ligger upp Pokemon videor.
https://www.youtube....hcCzAFjITx8j9Aw - Min andra kannal som är mer FM-relaterad
Mer intresserad av min funderingar kring Serie B och uppstickarna Trapani Calcio - Se här: http://www.svenskafa...talien/trapani/

#12   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 11 september 2017 - 23:35

Visa inläggForza Rossoneri skrev:

Vackert så, Wales är alltid spännande. Fin start på rapporten, ska bli spännande att följa! :). Om anfallet leverar så kan det nog bli kamp om playoffplatser, även om de defensiva delar fortfarande har vissa brister.. Glöm heller inte tt bygga upp faciliterna, hur bra är ungdomsakademin i Cardiff?

Imponerande träningsanläggning och en fantastisk ungdomsanläggning. Det kommer bli bättre ganska snabbt, något jag måste utifall jag ska ta fram talanger :)

Tack så mycket!

#13   platini

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Inlägg:
  • Yrke:Underhållsingenjör
  • Favoritlag:AS Roma, Liverpool

Postad 12 september 2017 - 13:38

Kul lagval och spännande inledning - följer (y)

#14   pizarro

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 556 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Tränar:Sheffield United

Postad 13 september 2017 - 07:30

Ge mig mer!

#15   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 13 september 2017 - 08:45

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Halvårsrapport 17/18

Matcher hösten | Spelarstatistik Liga | Spelarstatistik Cardiff
Postad bild

Det är hur roligt som helst att spela med denna galna offensiv. Mest gjorda mål i ligan samtidigt som vi har släppt in fjärde mest mål av alla. Titlar byggs bakifrån brukar det sägas, vilket vi kanske fick en lektion av mot ligaledarna Fulham som vi förlorade med 4-0 mot. Attraktiv fotboll brukar dock leda till högre spelarbetyg vilket gör att vi har tre spelare från vårt håll som har bäst snittbetyg i hela ligan, även om Gunnarsson med bäst betyg nu är såld. Förhoppningsvis ska vi knipa en play-off plats denna säsong men vi lär tappa lite mark efter ett galet transferfönster. Totalt sett har denna säsong varit en bra bit över min förväntan.

Silly Season
Spelare in
Josh Cullen, 21 år, centralmittfältare, 9m kr, West Ham
Kenneth Omeruo, 24 år, mittback, 18m kr, Chelsea
Adam Matthews, 26 år, ytteback, 11m kr, Sunderland
Hal Robson-Kanu, 28 år, ytter, 6.5m kr, West Bromwich
Youssef Ait Bennasser, 21 år, centralmittfältare, 9m kr, Monaco
Sead Haksabanovic, 18 år, ytter, avslutat lån från Bolton

Spelare ut
Tom Adeyami, 26 år, centralmittfältare, 37m kr, Hull
Junior Hoilett, 27 år, ytter, 70m kr, Sunderland
Craig Noone, 30 år, ytter, 15m kr, Sheffield Wednesday
Deji Oshilaja, 24 år, mittback, lån, AFC Wimbledon
Joe Bennet, 27 år, ytterback, gratis, Millwall
Aron Gunnarsson, 28 år, centralmittfältare, 110m kr, Hull
Spelarköp: 53,5m kr,
Spelarförsäljningar: 232m kr,Total vinst: 58 miljoner kr

Fyndet jag har gjort är utan tvekan Cullen. Den unge boxmittfältaren hade kort tid kvar på kontraktet samt få intresserade klubbar efter sig. Försäljningsmässigt är 110 miljoner för Gunnarsson omöjligt att tacka nej till med tanke på åldern, på lång sikt kommer detta gynna oss ordentligt. Största behovet av förstärkning var på mittbackspositionen utan tvekan. Omeruo går in i startelvan direkt som mittbackskugge. Värvningen av Matthews var ej nödvändig för fem öre men en råbänkad Walesare fungerar ej, han var tvungen att värvas. Kan spela på båda kanterna och är en liten uppgradering jämfört med Bennet som gick gratis.

På kanterna lyckades vi äntligen få in lite pengar. Noone hade nått 30 och var tvungen att säljas snabbt, likt Hoilett var något övervärderad i mina ögon. Tanken är att Robson-Kanu ska få spela två mästerskap till med Wales. Detta betyder att Haksabanovic kallas tillbaka från sitt lån efter en bra höst med Bolton i League One. Sammanfattningsvis förstärker vi ett försvar som har brustit lite för mycket denna säsong. Vi tappar lite grann på det centrala mittfältet samt kanterna men den enda spelaren jag kommer sakna ordentligt är det isländska fenomenet Gunnarsson som hade bäst snittbetyg av alla spelare i hela ligan under hösten.

Landslaget
Wales har denna sommar lyckats kvalificera sig till VM2018, detta i överlägsen stil. Med tanke på detta lär det dröja ett tag innan jag får jobbet som förbundskapten över Wales. Värt att nämna är att sex av sju Cardiffspelare från Wales har varit med i truppen denna höst. Den som inte har varit med är förvånansvärt Louis Thompson men deras förbundskapten Chris Coleman lär ta ut honom inom kort. När tid finns över kommer en landslagsuppdatering om Wales, först ska jag bara värva halva landslaget.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 13 september 2017 - 09:57

#16   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 15 september 2017 - 15:59

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Säsongssammanfattning 17/18

Matcher våren | Spelarstatistik Liga | Spelarstatistik Cardiff

Postad bild

Totalt sett var det en väldigt bra säsong från vår sida. Mest gjorda mål och en tredje plats i tabellen. Tyvärr saknades skärpan i de viktigare matcherna vilket gjorde att vi åkta ut mot Aston Villa i playoff-kvalet. Vi var dock väldigt nära, två ramträffar ifrån att gå vidare till sista matchen i kvalet. Många spelare har tagit stora kliv under våren och den som kanske har utvecklats mest är min favorit Louis Thompson. Även Maxime Le Marchand motbevisade mitt tvivel med att bidra till en fin säsong i försvaret. Förutsättningarna för att gå upp inför nästa säsong ser bra ut. Pengar finns att spendera och vi behöver inte fokusera på att rensa.

Bästa spelare
Alla våra tre anfallare har verkligen levererat. Sett till viktiga mål och att Chuba Akpom kom fyra i skytteligan får han utses som vår bästa spelare. Ligan utsåg dock Tommy Abraham till bästa spelaren i hela Championship men det är troligtvis mer pågrund av att han är en populär spelare.

Wales
I truppen finns det fem spelare från Cardiff. Louis Thompson, Ashley Richards, Emry Huws, Declan John och Hal Robson-Kanu. Gruppen I VM är Guinea, Costa Rica samt Argentina, något Walesborde klara av.

Klubbrapport
Det har spenderats otroligt mycket på att förbättra faciliteterna. En bättre ungdomsanläggning har det spenderats på för 60 miljoner samt ungdomsnivå höjd från 2 till 1 vilket det inte är allt för många lag i England som har. 21 miljoner spenderades på träningsanläggningen men dessa investeringar kommer vara värda i slutändan om vi ska ha chans i Premier League. Mitt totala ekonomiska saldo ligger på 288 miljoner kronor vilket är drygt 100 miljoner mer än när jag tog över Cardiff. Lönebudgeten ligger på 3,6 miljoner per vecka och det är en minskning på ungefär 600 000 kronor per vecka sen jag tog över.

Ungdomsrektyreringen
Äntligen kom det in lite positivt i laget denna säsong. Tre talanger fick vi som kan bli potentiella landslagsspelare och mitt uppdrag nu är att snabbt se trender i utvecklingen, mentorer och hur dessa ska spelas in i laget.

Martin Summers – En snabb och hårt jobbande anfallare som har utvecklats enormt mycket sen han kom till klubben. Ett år äldre än de andra två men med denna inställning och 19 i beslutsamhet kan det bära långt. Wales har stort behov av anfallare i framtiden.
Mark Cahill – Såg helt fantastiskt i första ögonkastet och var den spelare jag trodde mest på. Efter rekryteringen i vintras så har det fastnat för den tekniske yttern. Verkar ha dålig attityd och rök ihop med sin mentor Robson-Kanu redan efter en vecka.
Mark Haworth – Yngst av alla och kanske den mest lovande. Saknar lite ledaregenskaper som mittback men har bra attityd samt ett extra plus att dolda egenskapen jämnhet verkar hög. Kommer bra överens med sin mentor Sol Bamba.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 15 september 2017 - 16:01

#17   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 17 september 2017 - 18:26

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Säsongsinledning 18/19

Det finns bara en sak som gäller, uppflyttning. Laget är tippade att komma 7a och styrelsemålet är att nå play-off men laget är mycket bättre än så. Går vi vidare via kval eller direktplats spelar faktiskt ingen roll. Detta lag kommer utvecklas otroligt mycket under säsongen och att slösa bort en till säsong i Premier League är verkligen inte värt.

Silly Season
Spelare in
Jordan Williams, 22 år, centralmittfältare, 33m kr, Sunderland
Tom Lawrence, 24 år, ytter, 22m, Leicester
Freddie Woodman, 21 år, målvakt, lån, Newcastle
Correntin Jean, 23 år, anfallare, 40m, Monaco
Spelare ut

Kadeem Harris, 25 år, ytter, 11m, Birmingham
Kenneth Zohore, 24 år, anfallare, 4m, Cittadella
Carlton Morris, 22 år, anfallare, lån, Rotherham
Craig Bodin, 16 år, målvakt, 2.5m, Celtic
Youssef Ait Bennaser 22 år, centralmitt, lån, FC Metz
Maxime Le Merchand 28 år, mittback, 100m, Huddersfield

Spelarköp: 95m kr, Spelarförsäljningar: 117,5m kr, Total vinst: 22,5 miljoner kr

Största klippet vi har värvat hittills i Cardiff är utan tvekan Jean som kommer leverera väldigt mycket för sina 40 miljoner. En av ligans bästa anfallare samt utvecklingspotential. Lawrence är en mångsidig Walesare som är väldigt mångsidig och kan spela på flera positioner. Jag är inget superstort fan av att värva spelare som saknar spetsegenskaper men att ha en spelare i elvan som kan byta massa positioner under matchens gång är något som behövs för att få flexibilitet i taktiken.

Williams kommer vara nyttig och förhoppningsvis kommer han spela till sig en plats i Wales landslag denna säsong. Taktiken att låna in en andramålvakt är ett tillvägagångssätt som får bort gnäll i truppen samt är mycket mer ekonomiskt. Tanken är att Woodman ska spela ungefär noll matcher denna säsong men om han skulle mot förmodan få förtroende har vi kanske en utav ligans bästa reservmålvakter.

Försäljningsmässigt får vi bort mycket dödkött. Tanken var att ha en överdrivet stark trupp till nästa säsong men när ett bud på 100 miljoner kommer för en 28-årig mittback är det omöjligt att tacka nej. Detta bud kom självklart på deadline day och spelarna som fanns tillgängliga på marknaden höll tyvärr inte måttet. Vi tackade även nej på ett bud värt 95 miljoner för Declan John.

Wales talangprognos
Nedanför kommer en liten lista på spelare från Wales jag kan tänka mig värva i framtiden. Jag har under savens gång gjort liknande listor för mig själv men då det har värvats in nya talanger varje transferfönster har jag inte förens nu känt behovet att gå in på djupet.

Ben Woodburn, anfallare, 18 år, 20m, Liverpool, A-landslag
Connor Roberts, högerback, 22 år, 15m, Millwall, U21-landslag
Daniel James, vänsterytter, 20 år, 8.75m, Swansea, U21-landslag
Matty Hallwell, offensiv mitt, 16 år, 650k, Everton, U21-landslag

Connor Roberts hade jag tankar på att värva redan detta fönster men det känns som att han kommer få otroligt mycket speltid i nyuppflyttade Millwall och utvecklas där. Gör han det bra ifrån sig kommer jag troligtvis inte behöva betala allt för mycket. Ben Woodburn känns som en jättetalang och för tillfället är han omöjlig att värva. Mycket kan hända i framtiden och vi ska göra allt i vår makt för att värva honom, även om det blir svårt att matcha Liverpools krav på 400 miljoner. James kanske kan bli en landslagsspelare men jag ser inget större värde i att satsa på honom.

Hallwell blev precis uttagen till Wales U21 landslag och med tanke på hans ålder känns det som en stor talang. Dessutom finns det alltid en liten chans att värva spelare som inte kommer från Swansea. Detta är ett axplock av Wales mest intressanta spelare ute på marknaden just nu. Prognosen visar på att talangerna som produceras för tillfället inte håller någon speciellt hög klass vilket betyder att jag har ett extra stort ansvar att ge mina talanger speltid samt uppgradera alla ungdomsfaciliteter. Den spelaren vi måste vara extra vaksamma på är Woodburn.

Wales landslagstrupp
Tack vare mig kommer Wales troligtvis klara generationsväxlingen på ett bra sätt. Målvaktssidan kan se otroligt dålig ut om vi inte får fram någon talang inom några år när Karl Darlow lägger ner. I övrigt ser spridningen bra ut mellan åldrarna och kvantiteten blir troligtvis bra, det kommer finnas få svagheter i truppen. Däremot ser jag få spelare som kan ta på sig rollen som världsstjärna vilket Gareth Bale och Aaron Ramsey har fått göra genom åren. Klarar Ben Woodburn den rollen?

Postad bild

#18   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 20 september 2017 - 20:15

Postad bild

Cardiff – Gary Speeds dröm – Truppen 18/19

Tryck på spelaren för länk
MÅLVAKT Postad bild
Freddie Woodman, MV | 21 år | 11m | England
Haviv Ohayon, MV | 20 år | 9m | Israel
Ohayon har inte haft någon raketutveckling men det kommer nog denna säsong när anpassningssäsongen är avklarad. Stod för en bra vårsäsong och ska förhoppningsvis rädda mig ofta i vägen upp till Premier League.

FÖRSVAR Postad bild
Kenneth Omeruo, B(RC) | 24 år | 42m | Nigeria
Sol Bamba, B(Ce) | 33 år | 85k| Elfenbenskusten
Regan Poole, B(Ce) | 20 år | 30m | Wales
Ashley Richards, B(H) | 27 år | 31m | Wales
Mark Haworth, B(Ce) | 16 år | 560k | Wales
Declan John, B(V) | 23 år | 33m | Wales
Adam Matthews, B(HV) | 26 år | 13 m | Wales
Är det något som kan förstöra min uppflyttningsprocess är det backlinjen. Kvalité finns men bredd saknas, detta då vi sålde förra årets bästa mittback i sista minuten. Den gamle Bamba ser inte så bra ut på pappret men har haft bra snittbetyg varje säsong och ska nog hålla en höst till. Poole är en bättre spelare nu och kommer vara min startspelare. Ytterbackarna är som vanligt bra utan att överdriva.

Louis Thompson, DM, M(Ce) | 23 år | 82,5m | Wales
Jordan Williams, DM, M(Ce) | 22 år | 20m | Wales
Emyr Huws, DM, M(Ce) | 24 år | 34m | Wales
Josh Cullen, M(Ce) | 22 år | 41m | Irland
Amine Harit, M(Ce) | 21år | 90m | Frankrike
Mittfältet har en fantastisk bredd nu och det finns fantastiska spetsegenskaper i Huws, Harit och Thompson. Mina rotationsspelare Williams och Cullen är otroligt jobbiga att möta vilket gör detta mittfält till komplett. Krisar det sig helt kan vi flytta ner Lawrence.

YTTRAR Postad bild
Sead Haksabanovic, OMC(HCV) | 19 år | 16m | Sverige
Tom Lawrence, M(HCV), OM(HCV) | 24 år | 39m | Wales
Hal Robson-Kanu, OM(HCV) | 29 år | 14m | Wales
Haksabanovic kommer få sitt genombrottsår troligtvis samt Lawrence är en stark förbättring. Därefter har vi den rutinerade Robson-Kanu som är en perfekt spelare att ha som back-up. Tre bra spelare men ingen som sticker ut.

ANFALL Postad bild
Corentin Jean, A(Ce) | 23 år | 80m | Frankrike
Tammy Abraham, OM(H), A | 20 år | 147m | England
Chuba Akpom, A(Ce) | 22 år | 80m | Nigeria
Martin Summers, A(Ce) | 16 år | 1,1m | Wales
Tre riktigt snabba spelare och alla hör hemma i Premier League. Mest gjorda mål förra säsongen och nu är anfallet ännu bättre. Detta ska gå vägen.

Ohayon
Richards-Omeruo-Poole-John
Thompson-Huws-Harit
Lawrence
Abraham-Akpom

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av carlm94: 20 september 2017 - 20:20

#19   db

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 833 Inlägg:
  • Favoritlag:Newcastle

Postad 21 september 2017 - 11:53

Har inte varit inne på forumet för evigheter men suget efter att rapportera om en rolig save drog mig hit igen och det är förbannat roligt att du har en rapport igång (i ett annars väldigt dött forum, vad har hänt???). Håll fanan högt carlm

#20   carlm94

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1 487 Inlägg:

Postad 21 september 2017 - 15:52

Visa inläggdb skrev:

Har inte varit inne på forumet för evigheter men suget efter att rapportera om en rolig save drog mig hit igen och det är förbannat roligt att du har en rapport igång (i ett annars väldigt dött forum, vad har hänt???). Håll fanan högt carlm
Bra där! Vi får försöka bygga upp forumets rapportdel till vad det var en gång i tiden. Stort tack för berömmet! ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar