Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

The Class of '20

15 svar till detta ämne

#1   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:
  • Yrke:Studerar
  • Favoritlag:Manchester United
  • Tränar:Manchester United

Postad 08 september 2017 - 18:58

Postad bild

Säsong 2022/2023

1992 vann Manchester United FA Youth Cup, med ett lag innehållandes flera blivande seniorspelare (David Beckham, Ryan Giggs, Gary Neville, Nicky Butt) för klubben. Åren därpå flyttades även Paul Scholes och Phil Neville upp till a-truppen. Dessa 6 herrar skulle alla bli tongivande spelare för United och ha stor del i de framgångar klubben skördade i slutet av 90-talet och början på 00-talet. Denna grupp spelare refererade man ofta till som "The Class of '92". Då var Sir Alex Ferguson manager.

2020 alltså 28 år senare var det dags igen, klubben hade än en gång vunnit FA Youth Cup. Även nu skulle ett antal spelare sedermera bli uppflyttade till A-laget, där de förhoppningsvis skall utgöra kärnan under många år framöver. Nu är Bryan Robson manager.

"The Class of '20"

Den här gången rörde det sig inte om 6 stycken spelare, utan snarare 7! 3st blev uppflyttade direkt efter vinstsäsongen och övriga fick vänta till säsongen därpå. Dessa spelare var:

Postad bild James Smith, född 2001-10-12, Målvakt, Uppflyttad inför säsongen 2020/2021
Blivande stormålvakt och den naturliga ersättaren till De Gea. Som redan den här säsongen fick spela betydligt mer än planerat då De Gea olyckligtvis bröt benet, gjorde det dessutom riktigt bra!

Postad bild Greg Scott, född 2001-05-03, Mittback, Uppflyttad inför säsongen 2020/2021
Har inte riktigt slagit sig in i startelvan, dock är konkurrensen på mittbackspositionerna riktigt tuff. Många fina kvalitéer och känns som en "klassisk" engelsk mittback, passningsspelet lämnar en del att önska.

Postad bild David Hill, född 2001-07-24, Yttermittfältare/Wingback, Uppflyttad inför säsongen 2020/2021
Är redan ordinarie i både klubb och landslag och är den som är längst fram i sin utveckling. Bombar upp och ner på sin högerkant med extrem fart, vassa inlägg och fin teknik.

Postad bild Jack Budd, född 2002-07-09, Central mittfältare, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
Debuterat för landslaget och imponerat när han har fått starta för klubben. Tänkta efterträdaren till Pogba. Gjorde bland annat 4 mål i en match mot Bayer Leverkusen i Champions League under gångna säsongen.

Postad bild Gary Poole, född 2002-03-21, Anfallare, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
Gjorde mål i landslagsdebuten och är redan nu ganska komplett i sitt spel. Kommer utan tvekan klara av att axla manteln efter Lukaku. Stod för 17 mål föregående säsong trots att han inte var helt ordinarie.

Postad bild Jack Reid, född 2001-09-28, Yttermittfältare/Wingback, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
Besitter en riktigt hög potential men konkurrerar tyvärr med Hill om startplatsen på högerkanten, vilket är lite synd då jag endast har plats för en av dom i startelvan. Men även Reid har skött sig galant när han har fått spela.

Postad bild Alun Clarke, född 2001-09-22, Central mittfältare, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
Drogs tyvärr med skador senaste säsongen och fick inte den speltiden som varken jag eller han ville. Men med tanke på hans beslutsamhet så tror jag att han redan nästa säsong är redo för ett större ansvar. Besitter en riktigt fin speluppfattning.

(Namnen är klickbara och innehåller screens på spelaren)

Här är övriga truppen:

Målvakter
Postad bild David De Gea, 32 år, 92 ldk/ 0 mål, 225 MKr
Postad bild James Smith, 21 år, 0 ldk/ 0 mål, 235 MKr
(En av världens bästa målvakter i De Gea och den egna produkten Smit som har högsta beredskap för att ta över som första målvakt, kommer sakta men säkert få mer och mer speltid.)

Backar
Postad bild José Giménez, 28 år, 88 ldk/ 3 mål, 445 MKr
Postad bild Greg Scott, 22 år, 0 ldk/ 0 mål, 107 MKr
Postad bild Daniele Rugani, 28 år, 63 ldk/ 5 mål, 490 MKr
Postad bild Marquinhos, 29 år, 65 ldk/ 1 mål, 590 MKr
Postad bild Malang Sarr, 24 år, 23 ldk/ 0 mål, 480 MKr
Postad bild Aymeric Laporte, 29 år, 63 ldk/ 2 mål, 395 MKr
Postad bild David Hill, 21 år, 8 ldk/ 3 mål, 415 MKr
Postad bild Jack Reid, 21 år, 0 ldk/ 0 mål, 360 MKr

Postad bild David Alaba, 30 år, 99 ldk/ 13 mål, 230 MKr
Postad bild Luke Shaw, 27 år, 67 ldk/ 1 mål, 380 MKr

(Här kryllar det av spelare på den absoluta världstoppen, brukar rotera ganska friskt på mittbackspositionerna, dock har Scott en bit kvar för att nå upp till samma nivå som sina konkurrenter. Ytterbackarna fungerar som "Wingbacks" där högersidan har en liten mer offensiv roll.)

Mittfältare
Postad bild Paul Pogba, 30 år, 110 ldk/ 20 mål, 375 MKr
Postad bild Alun Clarke, 21 år, 0 ldk/ 0 mål, 122 MKr
Postad bild Saúl Ñiguéz, 28 år, 63 ldk/ 7 mål, 485 MKr
Postad bild Dele Alli, 27 år, 76 ldk/ 19 mål, 700 MKr
Postad bild Jack Budd, 20 år, 4 ldk/ 1 mål, 380 MKr
Postad bild Callum Gribbin, 24 år, 31 ldk/ 11 mål, 580 MKr
Postad bild Thomas Lemar, 27 år, 55 ldk/ 9 mål, 540 MKr
(Riktigt bra kompetens i Pogba, Alli, Gribbin och Lemar. Framtiden står Clarke och Budd för. Saúl har inte riktigt kommit upp i den nivån jag hade hoppats på och lämnar mest troligt innan nästa säsong.)

Anfallare
Postad bild Romelu Lukaku, 30 år, 120 ldk/ 65 mål, 355 MKr
Postad bild Gary Poole, 21 år, 11 ldk/ 4 mål, 485 MKr
Postad bild Anthony Martial, 27 år, 84 ldk/ 35 mål, 680 MKr
Postad bild Marcus Rashford, 25 år, 61 ldk/ 39 mål, 445 MKr

(Lukaku och Martial måste vara ett av historiens vassaste anfallspar, tillsammans har dom stått för totalt 362 (172+190) mål under dessa 7 säsonger. Martial har även vunnit Ballon d'Or. Uppbackade av supergiftiga Rashford som har ett målsnitt över 0.5 mål/match i ligan, trots att han inte setts som ordinarie någon säsong. Samt superlöftet Poole som även han vet hur man gör mål.)

Spelare med fet text ingick i startelvan.

Hur har det gått då?

Premier League:
2016/2017 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Chelsea, Trea: Tottenham
2017/2018 Vinnare: Arsenal, Tvåa: Manchester United, Trea: Manchester City
2018/2019 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Tottenham, Trea: Manchester City
2019/2020 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Chelsea, Trea: Arsenal
2020/2021 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Chelsea, Trea: Arsenal
2021/2022 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Chelsea, Trea: Liverpool
2022/2023 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Manchester City, Trea: Chelsea

Champions League:
2016/2017 Vinnare: Atlético Madrid, Tvåa: Barcelona
2017/2018 Vinnare: Chelsea, Tvåa: Atlético Madrid
2018/2019 Vinnare: Barcelona, Tvåa: Atlético Madrid
2019/2020 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Real Madrid
2020/2021 Vinnare: Manchester United, Tvåa: Juventus
2021/2022 Vinnare: Chelsea, Tvåa: Real Madrid
2022/2023 Vinnare: Bayern München, Tvåa: Liverpool

Ballon d'or:
2016 Vinnare: Lionel Messi, Tvåa: Cristiano Ronaldo, Trea: Neymar
2017 Vinnare: Lionel Messi, Tvåa: Paulo Dybala, Trea: Luis Suárez
2018 Vinnare: Lionel Mess, Tvåa: Anthony Martial, Trea: Luis Suárez
2019 Vinnare: Lionel Messi, Tvåa: Cristiano Ronaldo, Trea: Anthony Martial
2020 Vinnare: Anthony Martial, Tvåa: Cristiano Ronaldo, Trea: Lionel Messi
2021 Vinnare: Paulo Dybala , Tvåa: Anthony Martial, Trea: Kevin De Bruyne
2022 Vinnare: Kevin De Bruyne
, Tvåa: Anthony Johnson, Trea: Neymar

EM:
2020 Vinnare: Danmark, Tvåa: Spanien

VM:
2018 Vinnare: Tyskland, Tvåa: Argentina, Trea: Frankrike
2022 Vinnare: Spanien, Tvåa: Belgien, Trea: Ukraina

Kommentar:
Jag har spelat FM/CM sedan CM01/02 och det är mycket möjligt att det här är den längsta saven jag har haft (vet att jag hade en ganska lång med Porto på CM01/02 också). Därför kommer jag ta mig lite tid för lägga upp en del information/tankar rörande varför den här saven har hållit så pass "länge" för mig. Här kommer jag avhandla allt från taktik till ungdomsutveckling. Av just den anledningen är det här inlägget inte postat i "vilket lag är du och hur går det?-tråden". Den är inte heller postad i rapportforumet då jag fick idén efter sjunde säsongen. Även jag har insett att aktiviteten på sidan/forumet inte är samma sak som den en gång var och jag antar att det här är mitt sätt att försöka bidra.

Detta inlägg har redigerats av TL: 10 september 2017 - 12:36

#2   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4 558 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 10 september 2017 - 11:42

Mycket spännande projekt som jag kommer att följa.
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#3   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 10 september 2017 - 13:30

Del 1 "Lagvalet"
Manchester United är mitt solklara favoritlag (big suprise) och jag har kört otaliga saves med dom genom åren, oftast flera olika per spel. För att jag inte ska ledsna så brukar jag ha lite olika filosofier, dels för att utmaningen ska bli större men även för att saven inte ska bli någon annan lik. Några exempel på filosofier jag har använt mig av: max en värvning per säsong, bara värva brittiskt, bara värva fransmän, hade även ett "galactico-projekt" för några FM sedan. Några saker jag aldrig ändrar på är att jag försöker ge egna talanger chansen, finns ingen bättre känsla än att veta att en av ens nyckelspelare är där i startelvan, på grund av att du satsade på honom. Managern jag använder mig av är alltid en före detta spelare för klubben (som inte finns med i spelet redan som ledare av något slag), detta mest av nostalgiska skäl. Sen försöker jag att aldrig "köpa sönder" laget, det är lätt att gå i den fällan särskilt om man basar över en toppklubb i England med enorma resurser. Se en av ens spelare bli klassad som en legend för klubben, tillsammans bland Cantona, Best och Charlton, det är njutning. Att sedan även få se vilka före detta spelare som deltar i spelarens testimonial är också intressant och när spelaren slutligen lägger av brukar jag vilja belöna honom för lång och trogen tjänst, genom att erbjuda honom en ledarroll i laget.

Inför den här saven ville jag prova något nytt. Nästan alltid brukar jag ladda ner taktiker från FM-base och sedan begränsa mig till max en värvning per säsong, för att det inte ska bli för enkelt.
Jag har aldrig varit särskilt intresserad av att skapa egna taktiker, då jag har tyckt/trott att det är för tidskrävande och komplicerat. Så min kunskap inom området var väldigt begränsad inför den här saven, vilket nästan är lite pinsamt med tanke på hur länge jag har spelat spelen...
Den här gången beslöt jag mig till sist för att gå in i det helhjärtat och verkligen försöka få till en taktik själv, mer om det i nästa inlägg! På grund av det valde jag även att slopa min "max en värvning per säsong-regel", men för att undvika att köpa sönder laget så har jag hållit mig till max tre nyförvärv per säsong.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av TL: 10 september 2017 - 21:26

#4   Happy_Nilsson

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 765 Inlägg:
  • Yrke:Industriarbetare / fotbollstränare ;)
  • Favoritlag:Hammarby
  • Tränar:Torsby IF

Postad 12 september 2017 - 10:58

Kul läsning. Längtar tills man får läsa mer :)

#5   pompey89

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 140 Inlägg:
  • Favoritlag:Portsmouth FC

Postad 12 september 2017 - 17:05

Skulle man kunna få se en screen på hur många stjärnor alla spelare har i a-truppen samt u-lagen? :)

#6   johanssonfelix

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 428 Inlägg:

Postad 12 september 2017 - 18:13

äntligen något intressant att läsa igen, har själv också startat en united save och hoppas på att få en rolig avslutare på fm17

#7   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 13 september 2017 - 19:51

Del 2 "Taktiken"
Som sagt skulle jag i princip för första gången, skapa min egen taktik. Kunskapen inför detta var av naturliga skäl ganska begränsad. För att ha någon form av grund att stå på, så började jag leta efter olika guider och tips inom området. Hittade senare precis det jag letade efter på: https://community.si...des-start-here/
Där fanns allt jag kunde önska!
Framförallt så använde jag mig mycket ut av "Pairs and Combinations" (finns länkad på sidan ovan), en mycket pedagogisk guide som håller sig på en lagom nivå för en nybörjare. Kan tillägga att jag också kikade på inläggen av Woodzy här på forumet, som även dom är riktigt bra. Synd bara att om inte fullföljdes.

När jag startade saven så hade jag naturligtvis den då senaste databasuppdateringen från Peppe. Det innebar att jag hade Lukaku och Lindelöf i laget, dock ingen Zlatan eller Matic. Bestämde mig ganska snabbt att jag ville spela med 2 stycken anfallare då vi hade tre starka alternativ i Lukaku, Martial och Rashford. En offensiv central mittfältare för Matas skull, som är ruskigt bra på FM. Då föll det sig ganska naturligt att vi skulle spela en 5-2-1-2 uppställning med offensiva ytterbackar. Vilket passade bra då mittbacksalternativen var ganska många.
Det visade sig att taktiken redan från start blev ganska lyckad. Men jag fortsatte att göra små förändringar under egentligen hela säsongen, där det var framförallt 3 stycken saker jag höll koll på:
1. Bollinnehavet. Hade aldrig någon önskan om att spela någon extrem possession-baserad fotboll. Men ja, man måste ju i alla fall ha bollen för att göra mål. Så på acceptabla siffror strax över 50% var målbilden.
2. Klara målchanser. Väldigt viktigt, säger ganska mycket om ens lags anfallsspel och hur bra man lyckas tränga igenom motståndarnas försvar.
3. Misstagen. Var skedde dom? Av vem? Misslyckade passningar varför skedde dom?
När första säsongen var färdigspelad såg taktik ut så här:
Postad bild

Med dessa inställningar:
Postad bild

Resultatet i ligan går absolut inte att klaga på:
Postad bild
Dock gick det inte lika bra i Europa mot de största lagen där, åkte bland annat ut mot Juventus i Champions League med totalt 1-4. Efter detta insåg jag att jag måste få defensiven lite stabilare, en av åtgärderna var att tilldela en av mina centrala mittfältare en mer defensiv roll. Så jag fortsatte jobba med taktiken som nu slutligen ser ut så här:
Postad bild
Denna taktik ledde oss den gångna säsongen till seger i Premier League med totalt 99 poäng inspelade och endast 13(!) mål insläppta. Blev även vinst i Champions League där vi slog PSG i finalen. Mer om senaste säsongen i nästa inlägg!

#8   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 13 september 2017 - 20:00

Visa inläggpompey89 skrev:

Skulle man kunna få se en screen på hur många stjärnor alla spelare har i a-truppen samt u-lagen? :)
Absolut!
A-laget
A-laget fortsättning
U-23
U-18

#9   KillRoY

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 15 september 2017 - 10:50

Spännande läsning.. :)
Ser fram emot att se hur det går för 'class of 20'.. (y)
El aguila blanco!

#10   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 29 september 2017 - 13:19

Del 3 "Säsongen 2023/2024"
Då var den åttonde säsongen färdigspelad det blev inga nyförvärv, men däremot blev en ny spelare från ungdomslagen uppflyttad i form av den engelska vänsterbacken James Colville. Vilket innebar att truppen såg ut så här:

Målvakter
Postad bild David De Gea, 33 år, 102 ldk/ 0 mål, 100 MKr
Postad bild James Smith, 22 år, 0 ldk/ 0 mål, 255 MKr
(Trots att De Gea fortfarande anses vara en av världens bästa målvakter, så har konkurrensen aldrig varit tuffare än vad den är nu. Smith fortsätter utvecklas i rätt riktning samtidigt som De Gea tappat lite. Nästa säsong blir det nog en jämnare fördelning i matchandet. Anledningen till att Smith fortfarande inte har fått debutera för det engelska landslaget är Arsenals Phillip Famous som även han är en talangfull målvakt.)

Backar
Postad bild José Giménez, 29 år, 100 ldk/ 4 mål, 315 MKr
Postad bild Greg Scott, 23 år, 0 ldk/ 0 mål, 72 MKr
Postad bild Daniele Rugani, 29 år, 70 ldk/ 5 mål, 355 MKr
Postad bild Marquinhos, 30 år, 77 ldk/ 1 mål, 370 MKr
Postad bild Malang Sarr, 25 år, 29 ldk/ 0 mål, 375 MKr
Postad bild Aymeric Laporte, 30 år, 73 ldk/ 2 mål, 230 MKr
Postad bild David Hill, 22 år, 18 ldk/ 8 mål, 560 MKr
Postad bild Jack Reid, 22 år, 0 ldk/ 0 mål, 440 MKr

Postad bild David Alaba, 31 år, 99 ldk/ 13 mål, 137 MKr
Postad bild Luke Shaw, 28 år, 77 ldk/ 1 mål, 280 MKr

Postad bild James Colville, 20 år, 0 ldk/ 0 mål, 92 MKr
(Släpper man in totalt endast 13 mål i Premier League så är det ganska solklart att backlinjen är av absoluta världsklass, samtliga spelare i startelvan är bland de bättre på sin position. Men ska jag framhålla någon så är det den italienska chefen Rugani som är ett riktigt monster! Största utropstecknet är Hill som gör en väldigt stark säsnong på sin högerkant. Tyvärr har trotjänaren Shaw deklarerat att han är sugen på en ny utmaning, vilket innebär att han lämnar efter säsongen, till Colvilles stora lycka. Scott blev inte den mittbacken jag hoppades på och håller inte på den här nivån, så även han kommer lämna efter säsongen. Vill även nämna Reid som också fortsatt sin utveckling i rätt riktning och är en perfekt backup till Hill.)

Mittfältare
Postad bild Paul Pogba, 31 år, 110 ldk/ 20 mål, 240 MKr
Postad bild Alun Clarke, 22 år, 0 ldk/ 0 mål, 195 MKr
Postad bild Dele Alli, 28 år, 84 ldk/ 22 mål, 600 MKr
Postad bild Jack Budd, 21 år, 11 ldk/ 3 mål, 435 MKr
Postad bild Callum Gribbin, 25 år, 41 ldk/ 13 mål, 510 MKr
Postad bild Thomas Lemar, 28 år, 65 ldk/ 12 mål, 355 MKr
(Pogba och Alli är av förklarliga skäl supergivna i startelvan, herregud vilka spelare... Om någon av dom går sönder så är min nya kelgris Jack Budd beredd att ersätta och OJ vad jag är spänd på hans fortsatta utvecklingen, han kan bli hur bra som helst känns det som! Besitter inte samma optimism på hans kollega Clarke, som inte ritkigt har levererat ännu och blir troligtvis utlånad nästa säsong. På den offensiva positionen så stänker Gribbin in 11 mål i ligan och var även matchens bästa spelare i Champions League-finalen. Lemar är en fullgod ersättare.)

Anfallare
Postad bild Romelu Lukaku, 31 år, 129 ldk/ 68 mål, 175 MKr
Postad bild Gary Poole, 22 år, 14 ldk/ 5 mål, 445 MKr
Postad bild Anthony Martial, 28 år, 92 ldk/ 42 mål, 610 MKr
Postad bild Marcus Rashford, 26 år, 70 ldk/ 44 mål, 485 MKr

Postad bild Ian Backhouse-O'Keefe, 22 år, 0 ldk/ 0 mål, 65 MKr
(2:an och 3:an i omröstningen till Ballon d'Or känns ganska bra, men faktum är att jag faktiskt satsade på Poole på Lukakus bekostnad i början av säsongen. Poole presterande inte riktigt samtidigt som Lukaku gjorde mål direkt han fick chansen, det ledde till att Lukaku spelade sin startplats tillbaka. När det skiftet var genomfört blev det omvända förhållanden. Poole började leverera och Lukaku tappade. Huvudbry inför nästa säsong. Martial däremot var lika stabil som vanligt och gjorde över 20 mål i ligan. Rashford gör 17 mål på 23 starter och bidrar till att anfallsuppsättning fortfarande känns komplett. Backhouse-O'Keefe (vilket jävla namn!) agerar 5:e val och gör faktiskt 2 mål på de 3 Premier League matcherna han deltar i. Får dock lämna efter säsongen då det finns mer intressanta namn som utmanar underifrån.)

Spelare med fet text ingick i startelvan.

Premier League:
Vinnare: Manchester United, Tvåa: Manchster City, Trea: Arsenal

Champions League:
Vinnare: Manchester United, Tvåa: PSG

FA Cup:
Vinnare: Manchester City, Tvåa: Newcastle

Kommentar:
Poängrekord i Premier League (99 poäng) och vinst igen i Champions League efter 3 säsongers väntan. Är jag såklart extremt nöjd med säsongen. Det är framförallt defensiven som har bidragit till dessa framgångar, där vi numera är väldigt stabila. Nu gäller det att upprätthålla den här nivån på truppen, vilket inte borde vara några större problem då de flesta nyckelspelarna fortfarande har några år kvar i kroppen. Kan även tillägga att Cristiano Ronaldo nu lägger av efter säsongen, 39 år gammal (kom ändå med i "årets världslag"). Messi la av efter förra säsongen.
Postad bild

En annan rolig sak är att min son (verkar vara krut kvar i Bryan!) Sam Robson har dykt upp i ungdomslagen. Han har dock en lång väg att vandra tills han är aktuell för a-laget, men jag kommer naturligtvis ge honom lite extra uppmärksamhet.
Postad bild

I skrivande stund pågår EM 2024 i allra högsta grad, där jag basar över Portugal. Men mer om det i nästa inlägg!

Detta inlägg har redigerats av TL: 29 september 2017 - 13:23

#11   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 29 september 2017 - 16:24

Postad bild
Del 4 "EM 2024"
Nation:
Portugal

Kommentar: Efter att ha basat över Englands landslag mellan 2018-2022, där jag valde att lämna efter "misslyckandet" i VM 2022. Så föll valet på att ta över Portugal, som förfogande över många intressanta spelare. Tanken var att bygga laget runt spelare som Bernando Silva, Raphaël Guerreiro, Renato Sanches och Rafael Reis. Samtliga en av de bästa på sin position i världen. Taktiken blev således en 4-2-3-1 uppställning, med mycket kantspel och stor kreativ frihet.

Kvalet: En grupp innehållandes Portugal, Sverige, Wales, Slovenen och Liechtenstein var naturligtvis inga större problem där vi gör 29 mål framåt och släpper in 9st och slutar först i gruppen. Enda plumpen i protokollet var den förnedrade 0-4 förlusten mot Sverige på bortaplan. Ett Sverige som senare tar sig till EM som den bästa placerade tvåan. Under kvalet lyckades vi även övertala Rui Patrício att göra comeback, en glädjande nyhet då vi behövde hans rutin i laget. Tyvärr inte samma framgång med Ronaldo som även han fick förfrågan.

EM: Senast 2020 var det Danmark som sensationellt vann hela turneringen med en straffseger i finalen mot Spanien. Inför den här turneringen som gick av stapeln i Italien, var det enligt mig de vanliga "stornationerna" som ansågs vara favoriter i form av Frankrike, England, Belgien, Tyskland och även vi själva.

Truppen: Bristen på mittbackar med hög kvalitet var mitt största orosmoment och överflödet på antalet toppanfallare gjorde att jag funderade på att ändra taktiken in till sista stund. Den slutgiltiga truppen blev till sist som följer:

Målvakter
Postad bild Rui Patrício, 36 år, 120 ldk/ 0 mål, 4.25 MKr
Postad bild Anthony Lopes, 33 år, 21 ldk/ 0 mål, 42 MKr
Postad bild José Sá, 31 år, 3 ldk/ 0 mål, 57 MKr
(Patrício imponerade under kvalet när han fick chansen och petade den tidigare förstemålvakten Lopes. Som belöning fick Patrício även bära kaptensbindeln.)

Backar
Postad bild Diego Dalot, 25 år, 6 ldk/ 0 mål, 195 MKr
Postad bild Nelson Semedo, 30 år, 35 ldk/ 1 mål, 75 MKr
Postad bild Diogo Queirós, 25 år, 36 ldk/ 2 mål, 290 MKr
Postad bild Joâo Queirós, 26 år, 3 ldk/ 0 mål, 152 MKr
Postad bild Rúben Semedo, 30 år, 56 ldk/ 1 mål, 75 MKr
Postad bildRúben Dias, 27 år, 11 ldk/ 2 mål, 130 MKr
Postad bild Raphaël Guerreiro, 30 år, 95 ldk/ 7 mål, 190 MKr
Postad bild Rafa Soares, 29 år, 5 ldk/ 0 mål, 87 MKr

(Svagaste lagdelen på pappret. Där Diogo Queirós är oerhört viktig för att hålla ihop defensiven, en spelare som faktiskt är så pass bra att jag har övervägt att värva honom till United. På högerkanten blev Dalot förstavalet trots väldigt få landskamper inför turneringen, kommer förmodligen ganska snart tillsammans med Diogo lämna för en större klubb. Guerreiro självskriven på vänsterkanten och är den starkaste lysande stjärnan i backlinjen. )

Mittfältare
Postad bild Renato Sanches, 26 år, 89 ldk/ 16 mål, 580 MKr
Postad bild Yannick Bamba, 22 år, 7 ldk/ 0 mål, 205 MKr
Postad bild Afonso Sousa, 24 år, 16ldk/ 1 mål, 510 MKr
Postad bild Rúben Neves, 27 år, 20 ldk/ 1 mål, 192 MKr
Postad bild Bernardo Silva, 29 år, 72 ldk/ 15 mål, 300 MKr
Postad bild Matheus Pereira, 28 år, 4 ldk/ 0 mål, 215 MKr
Postad bild Rafael Reis, 23 år, 31 ldk/ 9 mål, 570 MKr
Postad bild Joâo Mário, 31 år, 73 ldk/ 5 mål, 55 MKr
Postad bild Goncalo Guedes, 27 år, 43 ldk/ 19 mål, 450 MKr
Postad bild Diogo Jota, 27 år, 62 ldk/ 21 mål, 350 MKr
(Ett ruggigt stark mittfält där i princip samtliga tillhör de största klubbarna i världen, undantaget är Watfords Pereira som till slut under kvalet valde att tacka ja till att representera Portugal istället Brasilien. Silva och Reis kan när dom är i form göra exakt vad om vill på en fotbollsplan. På vänstersidan är det väldigt jämnt mellan Guedes och Jota där båda är bra nog för en startplats.)

Anfallare
Postad bild Pedro Henrique, 23 år, 28 ldk/ 22 mål, 365 MKr
Postad bild Delfim Branco, 23 år, 17 ldk/ 13 mål, 430 MKr
(Genom att bara bli uttagen till truppen så visar det att man besitter en enorm kapacitet, då konkurrensen bland anfallspositionen är extremt hård. Ett exmepl på det är att fenomenale Andre Silva inte fick plats. Båda två är kompletta i sitt spel och öser in mål när det får chansen.)

Bamba, Branco, Henrique, Reis är regens och har därför screens inlagda (klicka på spelarens namn).

Matcherna:
En ganska tacksam lottning gjorde att vi hade Grekland, Frankrike och Skottland i gruppen. En grupp som vi vann och säkrade avancemanget i från redan efter två matcher.

Portugal vs Frankrike 3-0 (Gruppspel)
Målskyttar: Branco x2, Sanches
Matchens spelare: Branco
På förhand trodde jag naturligtvis att det här skulle vara den svåraste matchen i gruppen. Men vi dominerade både bollinnehav, skott på mål och klara målchanser. Branco startade turneringen på bästa möjliga sätt med 2st mål.

Portugal vs Skottland 4-0 (Gruppspel)
Målskyttar: Henrique x3, Guedes
Matchens spelare: Henrique
Roterade ganska många spelare, där Henrique verkligen visade att han ville vara förstavalet. Ännu en nolla och försvaret kändes betydligt stabilare än vad jag hade förväntat mig.

Portugal vs Grekland 1-2 (Gruppspel)
Målskyttar: Mario
Matchens spelare: Kolovos
Gruppspelets sista match och med redan säkrat avancemang så valde jag att rotera hela startelvan, tyvärr räckte vi då inte till mot Grekland. I åttondelsfinalen väntade Turkiet.

Portugal vs Turkiet 5-0 (Åttondelsfinal)
Målskyttar: Silva, Reis, Jota, Branco, självmål
Matchens spelare: Silva
En riktigt överkörning av stackars Turkiet, där samtliga målskyttar även gör varsitt assist, veteranen Patricio håller sin tredje av tre möjliga nollor i turneringen. I kvartsfinalen väntade ett Tyskland som vi tidigare har presterat väldigt bra mot.

Portugal vs Tyskland 2-1 (Kvartsfinal)
Målskyttar: Guerriero, Henrique
Matchens spelare: Guerriero
Ett Tyskland med en väldigt spännande trupp med både rutin och nya spännande talanger kom faktiskt bara trea i sin grupp. Vi är verkligen det bättre laget matchen igenom, men Tyskland lyckas i andra halvlek få in ett mål efter hörna. Redan tidigt i förläggningen så sätter Henrique det avgörande 2-1 målet. I semifinalen skulle vi möta Belgien, ett lag jag verkligen har respekt för.

Portugal vs Belgien 2-0 (Semifinal)
Målskyttar: Henrique, självmål
Matchens spelare: Henrique
Belgien med en extremt stark trupp, som påminner lite om våran egen. Väldigt starka forwardsalternativ och bra bredd på mittfältet, där backuppsättningen är svagaste lagdelen. Blev en ganska bekväm matchbild där tyvärr Branco blir skadad redan i den 22:a minuten, ersättaren Henrique kommer in och gör mål (som vanligt). I finalen väntade sensationen Ryssland!

Portugal vs Ryssland 5-2 (Final)
Målskyttar: Henrique x2, Guedes x2, Reis
Matchens spelare: Guedes
Ryssland som skrällt sig igenom turneringen genom att bland annat slagigt ut Frankrike och Kroatien, har fått fram väldigt många talangfulla spelare och kommer nog vara att räkna med även i framtiden. Redan i halvtid leder vi med 2-0 och när vi tidigt i andra halvlek gör 3-0 känns allting extremt lugnt. Två snabba mål av Ryssland ger dock lite nerv i matchen, det höll dock inte länge då Henrique gör sitt andra mål för kvällen i 80:e minuten.

Postad bild

Vi vinner alltså EM och sätter nu siktet mot VM 2026, det är bland annat såna här saker som får mig att hålla motivationen uppe, mer angående "att hålla motivationen uppe" i nästa inlägg!

Detta inlägg har redigerats av TL: 29 september 2017 - 16:28

#12   DaniLarsson

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 60 Inlägg:
  • Yrke:Student

Postad 05 oktober 2017 - 13:37

Sjukt avundsjuk på att du fått en son, något som jag aldrig fått på FM, men verkligen vill ha.

För övrigt väldigt rolig läsning (extra plus att det är Man United du basar över :<3 ). Hoppas du spelare på i många säsonger till, själv har jag en riktigt långkörare på FM14 (som jag gått tillbaka till från FM16, FM17 var första FM på många år jag inte köpt), där jag är framme på 2060-talet :)

#13   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 12 oktober 2017 - 13:53

Del 5 "Att hålla motivationen uppe"
Då var precis den 11:e säsongen färdigspelad och jag har fortfarande inga planer på att lägga ner saven. Detta på grund av att motivationen är hög, det finns fortfarande utmaningar kvar att ta sig an och flera av mina personliga mål inte heller är uppnådda.
Här kommer lite tips på vad som har fungerat för mig för att hålla motivationen uppe.
1. Har varit inne på det tidigare, så kommer inte göra några större utläggningar kring det. Men gör din egen taktik, nå framgång med det du själv har skapat gör allting roligare!
2. Köp inte sönder laget. Samma sak här, det har jag också pratat om tidigare. Fast kan tillägga att det är fruktansvärt roligt att ha kvar: De Gea, Pogba, Lukaku, Martial, Rashford, Gribbin som har varit med på hela resan från start.
3. Var beredd på motgångar. Nu har jag haft ganska tur och inte stött på så många under de här säsongerna. En tappad ligavinst mot Arsenal eller en CL-semi förlust mot PSG gör i alla fall att jag blir extra taggad till nästa säsong och tänder till en nivå extra.
4. Passa på att ta över landslag. Kan vara skönt med ett avbrott från klubblaget. Prova en ny taktik, hitta nya favoritspelare, gör somrarna roligare, försök vinna mästerskap. Fördelarna är många.
5. Satsa på egna talanger. Ingen nyhet för någon, men för mig är det väldigt viktigt. I dagsläget är 12 av mina 24 spelare i truppen egna produkter. Självklart värnar man om dom lite mer och är extra spänd på deras utveckling.
6. Sätt upp egna mål. Det är lätt att motivationen börjar dippa när man till slut vinner ligan eller Champions league. Satsa då på att ta flest ligatitlar i historien eller att försvara Champions League. Nedan följer lite exempel på mål jag har jobbat med under min nuvarande save:

Uppnådda mål:
Flest spelare i Engelska landslaget (9st)
Gå obesegrad en säsong i ligan (säsongen 2016/2017)
Poängrekord i ligan (99 poäng 2023/2024)
Vinna trippeln (2020/2021)
Försvara CL-titel (2020/2021)
Rankas som Europas bästa lag (koefficient)
Vinna ligan sex säsonger i rad (2018/2019-2023/2024)
Flest FA cup segrar (16st)
Bästa rykte i Europa
Flest ligamål för klubben (Martial 230st)
Regen från klubben i startelvan (David Hill)
Ballon d'Or vinnare (Martial 2020)
Rashford mesta målskytt i Engelska landslaget (72st)
Vinna EM (Portugal 2024)
Bli en legend i klubben
Bli bästa managern i världen (Hall of fame)

Har dock en hel del kvar!

Ej uppnådda mål:
Bli bästa managern i England (Hall of fame)
Flest matcher utan förlust i Premier Leagues historia
Målrekord i ligan (både klubb och spelare)
Över 100 poäng i ligan
Vinna CL tre säsonger i rad
Vinna allt en säsong
Flest Champions League titlar
Vinna VM
En av mina"egna" spelare legend i klubben
Ny Ryan Giggs (hela karriären i klubben)
Ballon d'Or 1,2,3:a

Postad bild

Vill även passa på att tipsa om följande inlägg som även det har gett mig lite extra motivation:
http://www.fmsweden....-och-samma-lag/

Nästa inlägg blir en genomgång på hur det går för spelarna från "The class of '20"!

Detta inlägg har redigerats av TL: 13 oktober 2017 - 13:42

#14   Happy_Nilsson

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 765 Inlägg:
  • Yrke:Industriarbetare / fotbollstränare ;)
  • Favoritlag:Hammarby
  • Tränar:Torsby IF

Postad 13 oktober 2017 - 06:53

Återigen kul läsning :)

#15   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 13 oktober 2017 - 13:01

Del 6 uppdatering på "The Class of '20"
7 år har gått sedan FA Youth Cup bärgades för "The Class of '20" och säsongen 2027/2028 ska precis börja. Här kommer en uppdatering på avgångsstudenterna från 2020.

Postad bild James Smith, född 2001-10-12, Målvakt, Uppflyttad inför säsongen 2020/2021.
Konkurrerar fortfarande med De Gea som nu har hunnit bli 36 år gammal. Har faktiskt tagit steget förbi målvaktslegenden och rankas som en bättre målvakt. Dessvärre har jag svårt att peta våran spanske motsvarighet till Buffon. Lösningen har blivit en jämn fördelning på matchandet där De Gea står i Premier League och Smith ansvarar för samtliga cupmatcher oavsett om det är 3:e rundan i ligacupen eller final i Champions League. Gjort två landskamper.

Postad bild Greg Scott, född 2001-05-03, Mittback, Uppflyttad inför säsongen 2020/2021
Var den spelaren som jag var mest osäker på, men önskan om att få in en egen engelsk produkt i backlinjen gjorde att jag satsade på Scott. Till slut fick jag dock ge mig och inse att han inte platsade i världens bästa klubblag. Där det framförallt var hans begränsade passningsspel som satte stopp. Lämnade år 2024 för Championshiplaget Brighton, sejouren där skulle dock bli kortvarig och såldes redan efter en säsong till Hull som då spelade i Premier League. Återfinns numera återigen i Championship men den här gången i Watford.

Postad bild David Hill, född 2001-07-24, Yttermittfältare/Wingback, Uppflyttad inför säsongen 2020/2021
Blev den världsstjärnan jag hoppades på, värderad till 610mj kr, över 200st Premier League-matcher, ca 50 landskamper för England säger det mesta. Oflyttbar och en blivande legend för klubben!

Postad bild Jack Budd, född 2002-07-09, Central mittfältare, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
Viktig spelare för laget och får mycket speltid. Kanske inte är förstavalet när jag tar ut startelvan till en Champions League-final. Men då har jag också två av världens bästa centrala mittfältare i laget i form av spanjoren Arturo Sánchez och ivorianen Ollo Touré. Budd är väldigt allround och kan både fungera som box till box-spelare och som spelfördelare. Inte ovanligt att han gör mål på skott utanför straffområdet.

Postad bild Gary Poole, född 2002-03-21, Anfallare, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
När Poole är bra är han fruktansvärt bra! Snabb, stark, och målfarlig kan man sammanfatta honom som. En av 5 anfallare i laget, där övriga är: Lukaku, Martial, Dybala och Rashford. Ni kan göra matten själv och förstå Pooles stora problem. Till Pooles fördel har dock de tre förstnämnda varit ganska skadebenägna senaste säsongerna.

Postad bild Jack Reid, född 2001-09-28, Yttermittfältare/Wingback, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
Fortsätter vara andravalet bakom Hill, men faktum är att det knappt känns som någon nedgradering när Reid startar istället. Får ofta agera inhoppare och får gott om speltid vilket gör att både jag och Reid är nöjd med den nuvarande siuationen.

Postad bild Alun Clarke, född 2001-09-22, Central mittfältare, Uppflyttad inför säsongen 2021/2022
Fruktansvärt tråkigt att han drog på sig långdragna skador under hans viktigaste utvecklingsår. Gjorde ett försök att få igång honom igen med en utlåning till Leicester säsongen efter. Men fick tyvärr inte den utvecklingen som krävdes för att ta en plats i laget. Såldes 2025 till Wolfsburg där han har en ganska viktig roll i laget.

Säsongen 2022/2023 var det dags igen klubben hade än en gång vunnit FA Youth Cup. Dessutom tog man sig hela vägen till final året därpå. Tongivande spelare från hmm ja vi får väl kalla det för The Class of '23! Var följande spelare, noterbart är att samtliga numera representerar a-laget!
Postad bild James Colville, född 2003-10-22, Wingback, Uppflyttad inför säsongen 2023/2024
Postad bild Eric Allan, född 2005-07-22, Mittback, Uppflyttad inför säsongen 2024/2025
Postad bild Jordan David, född 2005-02-25, Wingback, Uppflyttad inför säsongen 2024/2025

Inför förra säsongen anslöt även den här Portugisen till a-laget.
Postad bild Hélder Anjos, född 2008-04-08, Central mittfältare, Uppflyttad inför säsongen 2026/2027

(Namnen är klickbara och innehåller screens på spelaren)

Vill inte på något sätt framhäva mig själv som någon guru när det kommer till talangutveckling, det finns många andra som kan det betydligt bättre än vad jag kan. Mina egna kunskaper har jag väl läst mig till i bland annat de guider/trådar som jag länkar nedanför. Men ska jag trycka på något så är det de vanliga sakerna så som mentorer, träningsanläggningar, ungdomsakademi/ansvarig för ungdomsutveckling m.m. Det jag däremot har gjort på den här saven är att samtliga spelare jag värvat har haft minst 15 i beslutsamhet för att kunna agera som bra mentorer till yngre spelare.
http://www.footballm...uth-in-fm-2014/
http://www.fmsweden....langutveckling/
http://www.footballm...youngsters.html

#16   TL

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 164 Inlägg:

Postad 13 oktober 2017 - 13:25

Fått förfrågan om att dela med mig av min taktik. Lägger upp dom här utan någon garanti att dom funkar för just ditt lag! Men om ni väljer att ladda ner, vänligen kom med feedback antingen här eller i PM.

Används hemma och mot lättare motstånd på bortaplan:
https://www.mediafir...6691DB0BB5E.fmf

Används mot svårare motstånd på bortaplan:
https://www.mediafir...14B4CB629DE.fmf

Detta inlägg har redigerats av TL: 13 oktober 2017 - 13:25

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar