Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18] Med start i Ö-vik

11 svar till detta ämne

#1   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 December 2017 - 18:35 PM

Dags för ny LLM-ish resa för min del. De senaste åren har jag rapporterat på FMSweden om mina saves och under FM17 gick resan från IFK Haninge till Leicester. Mitt mål är givetvis att vinna så mycket som möjligt, men också att jag som manager ska klättra i världshierarkin så högt jag bara kan.

Rapporterna kommer vara skrivna på LLM-vis vilket innebär att jag kommer sammanfatta varje säsong i ett inlägg och då utan att nämna taktik eller namn på spelare. Tips på spelare ska heller inte förekomma bland kommentarerna.

Detta inlägg är reserverat för att presentera karriären i sin helhet under tidens gång.

Detta inlägg har redigerats av Wedin@: 06 December 2017 - 18:35 PM

#2   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 December 2017 - 18:43 PM

Postad bild

Anundsjö IF - 2018
Division 2 Norrland
Mediatips: 12

Mitt första val av klubb blev Anundsjö IF, en förening som grundades 1921 och spelar sina hemmamatcher på Olympia. Laget är beläget cirka 4 mil väster om Örnsköldsvik och lagets främsta rivaler är Friska Viljor och Gottne IF.

Inför säsongen så förväntades vi slåss i botten och när jag väl anslöt kom jag till en klubb som jag tyckte hade betydligt mer potential i spelartruppen än vad jag hade antagit innan. Dock fick två spelare lämna och in kom istället fyra spelare som var klubblösa efter att ha härjat runt i olika norrländska klubbar.

Försäsongen gick ut på att hitta en taktik och vi mötte lag av blandad kvalité, bland annat vann vi mot ärkerivalen och division 3-laget Friska Viljor, men vi förlorade även mot Allsvenska Gif Sundsvall, dock bara med ett mål.

Ligaspelet började sisådär och efter åtta matcher hade vi endast lyckats vinna två matcher, mot Bollnäs och Gällivare Malmberget. Mitt taktiska fokus låg på defensiven och med ett gäng unga potentiella storbackar (för spel i div2) så tog det ett tag innan spelet satte sig. Vi kom in i en streak och gick förlustfria under sex matcher och lyckades knipa viktiga vinster för att harva oss ur bottenträsket. I mål storspelade vår 33-årige keeper och vi har honom att tacka för många avgörande räddningar. I mitten av säsongen kom vi åter in i en svacka och under sommaren värvade vi två spelare för att förändra taktiken. Efter förändringarna såg det om stundom bättre ut och vi avslutade säsongen starkt med fyra vinster och en förlust på de fem sista matcherna. Resultatet blev att vi landade på en fullt godkänd 6:e placering, sex placeringar bättre av var vi förutspåddes.

Division 2 N: 6/14 - 26 Matcher, 11 vinster, 5 oavgjorda, 10 förluster, 39-37, 38 poäng
Svenska Cupen: Deltog ej
Bäste spelare: Mittfältaren ”Sebbe” 7,35 i snitt på 23 matcher.
Ekonomi: -388 568
Publiksnitt: 210 av 500 på Olympia

#3   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 December 2017 - 18:54 PM

Postad bild

Anundsjö IF - 2019
Division 2 Norrland
Mediatips: 9

Med förra årets succé i bagaget då vi slutade på en sjätteplats så steg förväntningarna inför året säsong. Media tippade oss nia medan styrelsen ville att vi skulle hamna på en övre halvan.

Fem spelare anslöt på ettårs-kontrakt och ett par spelare ansågs överflödiga och fick tyvärr inte sina kontrakt förlängda. Kul var även att vi fått upp ett par-tre talanger från vår egen ungdomsorganisation.

Försäsongen gick fint och vi provade oss fram med ett par olika spelsystem utan att förlora en match. Dessutom genomförde vi ett styrketest när vi spelade lika mot Division 1-laget Umeå.

Ja…det stod relativt snabbt klart att förra säsongens spel var som bortblåst och att det här skulle bli en kamp för överlevnad. På de nio inledande omgångarna så lyckades vi endast få med oss en enda trepoängare. Men efter den första tredjedelen så hände något och den trista inledningen var som bortblåst. Vi började hålla nollan och gick obesegrade i nio omgångar och skaffade oss säker mark för en stund. Men att mitt lag är i obalans råder det ingen tvekan om – för under den sista tredjedelen av säsongen vann vi endast en match, men med nöd och näppe så lyckades vi knipa platsen precis ovanför kvalstrecket.

Summering: Ja, inte den säsong jag förväntade mig. I skrivande stund har jag ännu inte signerat nytt kontrakt med klubben då de ville avvakta för att se om vi skulle hålla oss kvar.

Division 2 N: 11/14 - 26 Matcher, 7 vinster, 7 oavgjorda, 12 förluster, 29-43, 28 poäng
Ekonomi: -650 000
Publiksnitt: 214 av 500 på Olympia

#4   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 December 2017 - 19:28 PM

Postad bild

Anundsjö IF - 2020
Division 2 Norrland
Mediatips: 8

Förra säsongen var knappast en rolig upplevelse och det var med nöd och näppe som vi lyckades undvika nedflyttningskval. Till sist blev jag dock erbjuden ett ett-års kontrakt till och således kunde bygget fortsätta.

Inför årets säsong gjorde vi en ganska stor investering i ett antal tilltänka A-lagsspelare, framförallt för att stärka upp bakåt. Ytterligare ett par spelare anslöt via lån från klubbar högre upp i seriesystemet.

Man får säga att vi gjorde en godkänd försäsong där vi i samtliga matcher övade in ett nytt spelsystem utefter vad jag såg mest potential enligt kvalitén på truppen.

Vi haltade fram i ligan och förlorade tre av de sex inledande omgångarna. Efter det tog vi säsongens skönaste vinst när vi tvålade till lokalkonkurrenten Friska Viljor med hela 0-6. Efter det kom vi in i ett mindre stim och lyckades vinna ytterligare tre matcher i följd. Resten av säsongen var vårat spel högst oberäkneligt och vi blandade och gav. Trots att förlusterna kom så var jag mer nöjd med vårt generella spel än tidigare, även om det givetvis var saker som behövde åtgärdas. Men slutligen hamnade vi på en godkänd 7:e placering. Något som jag ändå är ganska nöjd med.

Mitt kontrakt går ut efter den här säsongen. Ett par klubbar i division 1 har varit och nosat, men varken lagen eller lönen har varit tillräckligt attraktiv för att jag ska flytta från Örnsköldsvik.

Division 2 N: 7/14 - 26 Matcher, 11 vinster, 4 oavgjorda, 1 förluster, 43-42, 37 poäng
Ekonomi: -1,25 miljoner
Publiksnitt: 226 av 500 på Olympia

#5   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 December 2017 - 23:10 PM

Postad bild

I slutet av juni 2021 så har jag bestämt mig för att sluta som tränare i Örnsköldsvik. Anledningen är att jag fått ett lukrativt erbjudande från en klubb i ett grannland - ett land där jag även har min andra nationalitet.

Så under säsongen 2021 så lämnar jag Anundsjö IF efter 12 omgångar. I det skedet låg vi på en 5:e placering men bara två poäng upp till kvalplatsen. Visst hade det varit gött att kriga på säsongen ut och förhoppningsvis nå division ett, men jag känner att erbjudandet är för bra för att tacka nej till. Sen lyckades jag även förhandla upp min lön med några tusenlappar vilket gjorde valet enklare. Det ska sägas att Anundsjös ekonomi knappast varit någon rolig läsning under min tid i klubben och jag hade svårt att utveckla min kompetens som manager för klubben genom utbildningar.

Så det är med tungt hjärta som jag säger farväl till min första klubb som manager.

I nästa update får ni veta var jag hamnat och lite backstory om klubben. När jag tar över det nya laget återstår det 12 omgångar på säsongen och laget befinner sig på den övre halvan av tabellen.[/center]

#6   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 December 2017 - 23:19 PM

Postad bild

Efter Anundsjö IF

Laget som kontaktade mig och erbjöd jobb var det lilla laget IF Gnistan Helsinki. Laget är alltså från Helsingfors och grundades 1924. Från början var laget svensk-talande men så är icke längre fallet. Föreningen är betydligt mindre än sina grannar HJK och IFK Helsingfors, som huserar i den högsta ligan.

När jag tar över är det tio matcher kvar på säsongen och laget ligger då på en tredje plats, med goda chanser till att åtminstone nå kval till högstaligan. Men jag kan inte direkt påstå att resten av säsongen med mig som tränare blev någon succé. Tyvärr lyckades vi endast vinna tre av matcherna och slutade till sist på en fjärde plats. Vi har bra spelare, problemet var bara att vi inte fick någon fart i ny taktik och således blev vi lidande av det.

Men jag har kontrakt även över nästa säsong och jag vågar inte vara så optimistisk att jag hoppas på uppflyttning, men vi ska i alla fall vara med på övre halvan och kriga.

Ykkonen: 4/10 - 27 Matcher, 11 vinster, 9 oavgjorda, 7 förluster, 39-32, 42 poäng
Ekonomi: +2,5 miljoner
Publiksnitt: 398 av 2500 på Mustapekka Areena

#7   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 06 December 2017 - 23:27 PM

Postad bild

IF Gnistan Helsinki - 2022
Ykkonen
Mediatips: 4

Dags för min första riktiga säsong med Helsingfors-laget med en riktig försäsong och chans till att hitta "vårt" spel. Och jäklar vilken försäsong, rent matchmässigt, som vi hade. Förutom Soumen Cup spelade vi hela sju träningsmatcher och således kan man tycka att vi spelat in en taktik till säsongsstart.

Fyra spelare anslöt under uppehållet och egentligen var de flesta av dem utfyllnadsspelare då truppen redan besatt stor potential. Tre av våra unga killar spelar kontinuerligt i U-landslaget och klubbar som Sheffield United har varit och ryckt i en.

Under säsongen lyckades jag även få styrelsen att gå med på att göra klubben professionell.

På säsongens sju första matcher så presterade vi både bra och dåligt. Det dåliga var att vi enbart gjorde fem mål, det positiva att vi bara släppt in fyra. Men under första halvan så spelar vi faktiskt om stundom väldigt bra och ett tag går vi obesegrade genom hela tio matcher. Taktiken vi övat in verkade då sitta och vi var uppe och nosade i toppen. Men efter vår långa förlustfria svit så kom svackan med stort S. På de avslutade 14 matcherna så vann vi endast tre och halkade således ifrån toppen och slutade till sist på en 5:e plats.

Ykkonen: 5/10 - 27 Matcher, 10 vinster, 9 oavgjorda, 8 förluster, 36-33, 39 poäng
Ekonomi: +5,8 miljoner
Publiksnitt: 289 av 2500 på Mustapekka Areena

ÖVRIGT:

Efter säsongen gick mitt kontrakt ut och jag blev erbjuden en förlängning. Men jag blev erbjuden en lön på 16k i månaden, hela 8k sämre än vad jag tjänar idag. Därför har jag valt att avböja kontraktet (eftersom jag vill spela hyfsat realistiskt). Under säsongen blev jag även kontaktad av klubbar i finska högstaligan, men valde då att avböja. Samt att jag nu har gått ett antal tränarkurser och bör således bli mer attraktiv.

#8   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 11 December 2017 - 11:07 AM

Postad bild

IF Gnistan Helsinki - 2023
Ykkonen
Mediatips: 3

Till slut kritade jag ändå på ett nytt ettårskontrakt med Gnistan efter att de gav med sig lite när det kommer till min lön. Målet är ju ändå att ta steget upp och det kändes inte motiverat med en flytt hem till Sverige eller till Island, varifrån jag fick erbjudanden, vid den tidpunkten.

Det här var nog det övergångsfönstret där vi var som mest aktiva. Vi värvade hela fem spelare som var tänkta att gå direkt in i A-laget, alternativt vara en del av ett rotitationssystem.

Men när säsongen väl drog igång så gick det inte alls så som jag hade hoppats. Det kändes fortfarande som jag inte hittat rätta taktiken för att få ut max av våra spelare. Men det skulle visa sig bli väldigt (!) mycket bättre. Efter fyra förluster på de sju inledande matcherna och endast två vinster så låg vi i botten i tabellen. Men sedan kom en svit där vi endast förlorade en match av 16. Plötsligt var det som att allt föll på plats. Vi var täta bakåt och gjorde mängder av mål. Vi gjorde det helt enkelt så bra att i den näst sista matchen, trots att vi förlorade, vann ligan då 2:an KTP förlorade sin match. Så äntligen ett positivt kapitel i den här unga berättelsen! Noterbart är att klubben aldrig tidigare varit uppe i finska högstaligan.

Ykkonen: 1/10 - 27 Matcher, 17 vinster, 3 oavgjorda, 7 förluster, 57-29, 54 poäng
Ekonomi: +3,1 miljoner
Publiksnitt: 435 av 2500 på Mustapekka Areena

#9   Anderssinho

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 109 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:AIK

Postad 11 December 2017 - 13:27 PM

Spännande rapport så långt!
Följer denna Postad bild

#10   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad 15 December 2017 - 12:06 PM

Postad bild

IF Gnistan Helsinki - 2024
Veikkausliiga
Mediatips: 9

För första gången någonsin spelar alltså Gnistan Helsinki i finska högstaligan efter vår storartade säsong ifjol. Där kommer vi bland annat möta lag som HJK och IFK Helsingfors, två lokala lag som vi dock inte har någon större rivalitet med. Ungefär som AIK/HIF/DIF gentemot BP.

Inför säsongen blev jag riktigt nöjd med att vi lyckades plocka in fem spelare, alla finska och med stor potential. Samtidigt lyckades vi sälja vår polske målvakt för närmare två miljoner kronor.

Vi fick inte riktigt någon lysande start på säsongen och vann inte innan den femte omgången, men jag var ändå inte oroligt för vi spelade faktiskt över förväntan. I takt med att vi började ta lite segrar så skulle det visa sig att det var otroligt jämnt mellan lagen - fort gick det att pendla från en 10:e plats till en 2:a plats. Men under större delen av säsongen så blandade vi och gav, vi besegrade HJK och KUPS, två av topplagen, samtidigt som vi åkte på uddamålsförlust mot bottengängen. Och det var länge som vi låg och balanserade mellan en 3-4 plats och drömmen var ju självklart att sluta topp 3 för att få kvala till Europa. Men i slutet av säsongen gick vi på en nit och vann inte på sex omgångar och således tappade vi mot topplagen. Till slut hamnade vi på åttonde plats, endast fem poäng bakom 3:an som tog sista kvalplatsen till Europa. Så man får konstatera ändå att vi gjorde en bra debutsäsong.

Veikkausliiga: 8/12 - 33 Matcher, 11 vinster, 10 oavgjorda, 12 förluster, 49-52, 43 poäng
Ekonomi: -2,7 miljoner
Publiksnitt:1025 av 2500 på Mustapekka Areena

Övrigt:

Jag har ett år kvar på mitt kontrakt. Jag tjänar i dagsläget 31k i månaden och samtidigt börjar jag känna mig sugen att leta nya utmaningar. Så vi får se vad som händer nu under säsongsuppehållet, om jag blir kvar eller inte.

#11   Dallalén

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:
  • Yrke:Student

Postad Igår, 10:51 AM

Spännande läsning Postad bild

#12   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 472 Inlägg:

Postad Idag, 20:16 PM

Postad bild

SK Brann - 2025
Eliteserien
Mediatips: 5

Jag valde alltså att avgå trots att jag satt på kontrakt över ytterligare ett år. Jag kände helt enkelt att bedriften att föra Gnistan till Finlands högstaliga var så långt jag kunde ta laget. Det dröjde inte länge innan jag landade i ett nytt jobb, men det var inte helt enkelt då jag hade anbud från flera länder.

Kort info:
Men till slut var det norska SK Brann på västkusten som kom att bli min nya klubb. När jag kom till laget hade säsongen nyligen avslutats och man hade landat på en 6:e plats. Senast man vann serien, som då hette Tippeligan, var 2007. Laget spelar på Brann Stadion som har en kapacitet på 18 000 besökare. Ligan har de tre senaste åren vunnits av Strömgodset och den tidigare stormakten Rosenborg har inte vunnit på sex år.

Jag anslöt till en relativt stor trupp med några få spetsar men som mestadels bestod av genomsnittliga spelare för den här nivån. Men det kom inte att bli så många förändringar. Trots vår övergångsbudget på strax över 30 mille så nyttjade vi bara sju miljoner, samtidigt som vi sålde för hela 14 mille.

Inför knappt 16 000 i publiken inledde vi med ett målrikt kalas när vi besegrade Arendal med 4-2. Tre segrar följde premiären innan Rosenborg tog oss ner på marken. Nästa poängtapp kom två matcher senare då vi mötte Strömgodset som redan etablerat sig i toppen av tabellen. Otroligt nog kryssade vi inte förens den 19:e omgången då vi åter stötte på trubbel mot Rosenborg. Fram till dess hade vi vunnit 16 matcher och förlorat tre, således var vi i toppen med Strömgodset. Med fem matcher kvar av säsongen stod det klart att vi skulle sluta topp tre, då hade vi även skaffat oss ett par poäng försprång gentemot Strömgodset. Under den tredje sista matchen så upplevde jag det sjukaste jag gjort som mananger då vi lyckades vinna med 6-5 mot FK Jerv, en match där vi tidigt låg under med 0-3. Men i den näst sista matchen så krävdes ett kryss för att vi skulle ta hem ligatiteln och vi dammade till Alesund med 4-0 och i sista matchen tog vi Viking FK med 2-0. Så en bättre start hade knappast gått att önska sig. Nästa säsong kommer bli tuff då vi ska försöka kvala ute i Euorpa och samtidigt måste ambitionen vara att försvara ligatiteln.

Eliteserien: 1/16 - 30 Matcher, 22 vinster, 5 oavgjorda, 3 förluster, 55-19, 71 poäng
Cupen: Ut i tredje omgången.
Ekonomi: +23 miljoner
Publiksnitt: 15 993 av 18 000 på Brann Stadion

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar