Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18 - BR] Kampen mot Sir Ferguson 2.0

10 svar till detta ämne

#1   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC och Östersunds FK

Postad 22 March 2018 - 09:40 AM

Nytt försök till att "conquer the world" i gammal klassisk från botten till toppen-anda!

Som Liverpoolsupporter så sticker det i ögat att Alex Ferguson är i toppen på Hall of fame listan, all heder till denna manager må man ändå säga. Mitt mål är att peta ner honom från tronen, önskemålet är att få göra det med Liverpool FC men vi får se vad framtiden har att erbjuda. Kommer även sätta upp delmål under resan, vilket inte kommer att avgöra om jag ska fortsätta eller inte utan sätta lite mer krydda på rapporten. Älskar "local lads" så det kommer finnas ett visst fokus på att slussa in lirare från akademin.

Karriären kommer att starta i hemstaden Östersund med laget IFK Östersund i Division 2 Norra. Då jag har nån division 4 match i ryggen utan några häpnadsväckande insatser så blir det korpspelare som bakgrund och jag har ingen utbildning heller (verkligt som mjöligt såklart).

Postad bild

God läsning, nu kör vi!

#2   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 22 March 2018 - 10:07 AM

Postad bild

Säsong 1 (år 2017): Om Graham kan så kan jag också

Mediatips: 10:a (46,00 i odds)
Ekonomi: 355 553

Ingen har väl missat Graham Potters resa med Östersunds FK, på 6 år tog han upp ÖFK från division 2 till Allsvenskan och Europa League spel. Östersund är inte bara längre en plats som arrangerar skidskytte-VM eller där den närmsta flygplats ligger när man googlar "flyg till Åre", nu har min hemstad ett etablerat lag i Allsvenskan och slog Arsenal borta i Europa League slutspelet. Mitt första delmål är att göra Östersund till det nya svarta i svenskfotboll, Östersund ska ha två lag i Allsvenskan. Kommer det bli inom 6 år? Det är målet iallafall! IFK Östersund, som är 90 år äldre än Östersunds FK, ska inte behöva titta på när ungdomen ÖFK tar över Östersund. Vi behöver ingen rik sportchef vars namn har blivit en ny synonym till hybris, vi ska skapa en ny Disney-saga med egna händer.

I och med att detta är första gången jag spelar upplaga 2018 av Football Manager (senaste upplagan som jag har spelat är 2016) är jag lika förvirrad som jag skulle ha varit i verkligheten om jag skulle ta över kontrollpanelen för en fotbollsklubb. Mycket nytt att suga åt sig.

Det första jag gör i den nya klubben är att be om en tränarutbildning som styrelsen gladligen finansierar (tycker fortfarande att det är skumt att man inte kan finansierar det själv med eget para). En scout behövs illa kvickt då laget har varken ytterbackar eller yttermittfältare. Det dröjer inte länge innan jag ställer till med oreda i truppen, anfallaren "Josse" blir orolig över att det börjar bli många anfallare i truppen efter jag tog in två nya anfallare. Snacket gick inge vidare och han blev lite grinig vilket resulterade att han dök inte upp på nästkommande träning. BARNSLIGT! tänker jag och ger honom en varning, var tanken iallafall men det råkade bli två.... Whooppps... "Josse" blev inte glad, helt förståeligt.

Bra början med riktigt bra spel och gjorde 9 mål på våra två första matcher, "Josse" gjorde 5 av de 9 mål och jag börjar få lite ångest över mitt klantiga misstag att dubbel varna "Josse". Samtidigt så känns inledningen lite väl lätt och börjar känna att vi kanske kan utmana i toppen redan i år, men verkligheten kom snabbt ikapp mig och det kom en liten dipp och vi tappade poäng mot de lag som var tippade att sluta inom topp 3 i liga. Ingen skräll direkt men det slog hårt på moralen. Men vi visade att vi verkligen inte håller till i botten av Division 2, efter nederlagen mot topplagen så gick vi på en riktigt fin streak av vinster och vi klättrade i tabellen. Toppduon "Berget" och "Bagarn" visade god kemi och dunkande in boll efter boll. Försvaret är lite savigt och behövs ta en titt på, en anledning kan vara att det är bara en i backlinjen som lagligt får köpa på System Bolaget. Brist på erfarenhet?

Halva säsongen P: 6/12 M: 13 V: 7 O: 3 F: 3 P: 24 GM: 31 IM: 17 MS: 14 P: 14

Enbart 4 poäng upp till ligaledaren IFK Timrå, kan det bli uppflyttning redan iår ändå?! Styrelsen är belåtna med mitt resultat och ger mig kontraktsförlängning med en lönehöjning på 500 pix! Nästa halva av säsongen började lovande med 2 segrar på raken och vi klättrade upp på en 3:e plats, men där tog det stopp och vi tog 2 poäng på de 5 nästa matcherna. Det var ett svårt spelschema och värst var nog 4-1 förlusten mot ligaettan Boden BK (4 mål på 20 minuter), vi kanske överpresterade ändå? Skador och min dåliga planering med inköp av alldeles för många centrala mittfältare stör andra halvan av säsongen, mycket gnäll om speltid. Vi är verkligen inte jämna, tappar ledning efter ledning och missar chans efter chans. Tycker att vi drar på oss alldeles för många onödiga röda kort, alla har kommit när vi leder med 2-3 mål.

Slut på säsongen P: 5/12 M: 26 V: 14 : O: 4: F: 8 GM: 55 IM: 38 MS: 17 P: 46

Får ändå vara nöjd med min första säsong, slutade "bara" 6 poäng efter ligasegraren Hudiksvall FF. En ny målvakt kommer vara prio under nästkommande transferfönster, backlinjen kommer också få in några förstärkningar. Mittäfltet och anfallet är jag nöjd med, bra snittbetyg på alla spelare och vi kom på 3:e plats i flest mål i ligan. Målsättningen till nästa säsong är att vinna Division 2 Norra!

Nya kids till akademin: Högerbacken Mr Davy är den enda som sticker ut ur mängden av alla 2-3 stjärnpottens lirare som plockades in i årets uttagning. Mr Davy har 4 gula stjärnor + 1 svart stjärna i potential vilket lovar gott, inte redo för a-lagsspel än men kommer ha lite kolla på grabbens utveckling. Han är ett fysiskt praktexemplar med ett hett temperament enligt rapporten. Som vanligt när man får en yngling med potential så ska dom skada sig väldigt lätt. Slänger ett ungdomskontrakt i knät på honom som han signar.

Årets skyttekung: "Berget" med 14 mål
Årets assistkung: "Päronet" med 13 assists
Årets poängkung: "Berget" med 20 poäng (14 mål och 6 assists)
Bäst snittbetyg: "Päronet" 7,28 på 25 av 26 startade ligamatcher
Årets spelare: Måste bli nyförvärvet "Berget" kommer in och dominerar i anfallet direkt, tråkigt nog åkte han på en skada i andra halvan av säsongen och har inte riktigt kommit tillbaka än. Men jag har hopp.
Årets kid: "Hasse" 17 bast och har varit helt ok som mittback denna säsong, på 22 matcher hade han 6,81 i betyg. Dock ingen local lad men en grabb med potential.
Publiksnitt: 113 av 2500

Säsongens höjdpunkt(er):
Hattrick "Berget" mot Anundsjö IF under 12 min (4 mål och 2 assist i 7-2 segern)
Matcher utan förlust: 9 (8 Segrar 1 oavgjord)

Detta inlägg har redigerats av singelmamma: 23 March 2018 - 17:46 PM

#3   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 24 March 2018 - 10:42 AM

Postad bild

Säsong 2 (År 2018) - Division 2 Norra: Lumparspöket

Mediatips 4:a (8,00 i odds)
Ekonomi: 230 934
Spelare in: 8
Spelare ut: 9

Med dagens först kaffeslurp och den nyinsatte snusen så går jag igenom alla utgående kontrakt. Överflöd på det centralmittfältet och en svag defensiv gör så att jag släpper hela 7 spelare från grundtruppen. Jag är nöjd med anfallet och mittfältet så det sker inga större förändringar på dessa positioner vid nästkommande transferfönster, förutom att jag spettsar till anfallet med den 19 åriga offensiva anfallaren "Kalle" som kommer in på lån från GIF Sundsvall. Defensiven får en rejäl förändring med 4 nya backar och 1 ny målvakt, målvakten "JJ" ser jag som den mest nödvändigaste värvningen.

Första matchen kommer att vara på hemmaplan mot Täfteå IK som tippas att sluta 3:a iår, tuffmatch minst sagt för mitt nya lag. Matchen slutade i en 3-2 seger där "Bagarn" visar att han är något att räkna med i denna säsong också, 2 mål och 1 assist. Bra start på säsongen med 5 segrar och 1 oavgjord så toppar vi tabellen och nu väntar stormötet mot Bodens BK på bortaplan. Den bittra eftersmaken efter 4-1 förlusten förra säsongen sitter fortfarande kvar i munnen och inom loppet av 15 minuter så kändes det som att jag satt och sög på ett limeskal. 2-0 till Boden på två misstag av backlinjen, missad markering och straffspark. Tagen ner på jorden igen? Ställningen stod sig till halvtid och manuset till utskällningen åt laget var redan skriven vid 2-0 målet. Lite ändringar i taktiken och jag hoppades på att laget iallafall skulle visa karaktär. Det blev mer än så, vi totaldominerade andra halvlek, reduceringen kom redan efter 5 minuter och målskytten "Kalle" sprang med bollen till mittcirkeln för att sätta igång matchen igen. Härligt sånt vill jag se mer av, inget jävla fjantande med nån målgest som tärnades in framför spegeln. Matchen slutade 2-2 och jag är riktigt nöjd över reaktionen samt resultatet, men fortfarande så bränner vi alldeles för många chanser.

Efter matchen mot Bodens BK så svajar spelet, återigen chanser bränns till höger och vänster. Det resulterar till onödiga poäng som försvinner. Förra årets stjärnskott "Berget" har verkligen inte levererat denna säsong, enbart två mål på 8 starter.

Halva säsongen: Pos: 2/12 M: 13 V: 8 O: 3 F: 2 GM: 20 IM: 11 MS: 9 Png: 27

Nervositeten är väldigt påtaglig just nu, 2 poäng upp till ligaledarna Bodens BK men 3 poäng ner till en 6:e plats. Antalet insläppta mål glädjer mig då vi är delad två i ligan med minst insläppta mål men blir fan inte klok på mitt anfall då vi ligger 7:a i antal mål i ligan. "Berget" gör inga mål och "Bagarn" spelar nå otroligt dåligt, men trots det så går vi in i en otrolig streak. 5 raka segrar där vi vinner på uddamålet, är så jävla less på att inte kunna slappna av under matcherna, och vi drar upp på första plats. Jag vinner min första utmärkelse i karriären, månadens manager i Division 2 under juli månad. "Bargarn" släpps på fri transfer till skottsa Raith Rovers, tyvärr så leverar han inte längre och lär inte bli bättre.

Nästa match är mot våran nemisis från lumparorten, Bodens BK. Vi är inne på den 20:e matchen för säsongen och vi leder med 1 poäng över Bodens BK, 3:e platsen som Skelleftå FF innehar ligger efter med 7 poäng så det känns att säsongen kommer att sluta med antingen oss eller Boden på första platsen och denna match kan vara avgörande för säsongen. Vårt reslutat mot Bodens BK (0-1-2) gör i min mening att Boden har en liten fördel psyikiskt men vi är i bättre form och har hemma fördel.

Matchen får en underbar start med ledning efter 12 min av lagkapten "Päronet" på sin egen målvaktsretur, love it när lagkapten sätter prägel på matchen men mitt leende transformeras till ett sammanbitet "nej nej nej nej" tätt efteråt. 10 minuter senare åker "Jeppe" på högerkanten på en skada och jag har verkligen ingen vettig ersättare, men jag håller fast i min taktik och gör ett sätter in "Reine" på högerkanten. Det är spänt på planen resten av halvleken men inga klara målchanser för något av lagen och 1-0 resultatet står sig till paus. Inga ändringar gjordes inför andra halvlek och vi kör igång. Boden verkligen rivstartar andra halvlek det var fullfart framåt och vi hänger inte med. Misstankarna om att Boden hade överdoserat astmamedicin eller något annat preparat under pausen växer och växer för varje sekund som går. De får in bollen i mål men som var solklart offside, vilket domaren också tyckte. Bara minuter senare så får de in ett skott i stolpen men vi samlar upp bollen och gör en otrolig kontring där Boden glömde helt bort vänsterkanten där "Päronet" säkert och tryggt sprang 70 meter helt fri och la upp bollen perfekt till "Berget" som petade in 2-0 målet i 59:e minuten. Boden fortsatte att trycka på efter 2-0 målet men dom kändes extremt desperata med långskott efter långskott, de kommer verkligen inte igenom försvaret. I 71:a minuten får vi en hörna som "Päronet" sveper in perfekt på mot ny inbyte "Kalles" panna och vi har 3-0, jag kör en glädjerush ala Klopp längst långsidan inför den tomma arenan där ynka 109 pers av 2500 möjliga. Musten försvann helt och hållet ur Boden och vi mer eller mindre spelar av matchen den sista kvarten. Med 6 matcher kvar av säsongen ligger vi 4 poäng före Boden och allt är verkligen i våra händer just nu.

Nästkommande period går nästan lite oförskämt bra för våran del då vi tar ytterligare två segrar medan Bodens BK tar enbart en poäng och vi leder med 9 poäng när det återstår 4 matcher kvar. Jag räknar med att vi kommer att vinna Division 2 N men håller truppen lugn att de inte ska känna sig pressade ihopp om att de ska spela sitt spel och bara fixa de poäng som behövs, fyyyy fan va fel jag hade. Total kollaps och med en match kvar och det skiljer 3 poäng mellan Boden och oss, de har bättre målskillnad än oss så det krävs en poäng om de inte tappar poäng själva. Slutspelsplatsen är fixad så det kommer en andra chans om allt skulle skita sig, men det här accepterar jag verkligen inte. Nästa match är mot nästjumbon Nordvärmlands FF som ingenting att spela för förutom lite heder och det hade nog verkligen toppat säsongen att slå tabellettan. Lyckligtvis så vann vi med 1-0, tack vare ett självmål. Vi dominerade hela matchen och var aldrig ifara men detta anfall som inte kan sätta bollen i mål är ett oroväckande problem inför nästa säsong.

Men nu ska vi fira, första pokalen i prisskåpet och ett steg närmare Allsvenskan!

Slut på säsongen: P 1/14 M: 26 V: 18 O: 3 F: 5 GM: 45 IM: 23 MS: 22 Png: 57

Nya kids till akademin: Årets uttagning var en besvikelse, ingen som går över 3 stjärnor i potential. "Mr Davy" är fortfarande den största talangen från hemmaplan, det blir nästan ett prio att låna ut honom nästa säsong för att utvecklas ännu mer.

Årets skyttekung: "Skogen" med 12 mål
Årets assistkung: "Kalle" med 9
Årets poängkung: "Berget" med 20 poäng (14 mål och 6 assists)
Bäst snittbetyg: "Skogen" 7,20 på 20(4) ligamatcher
Årets spelare: "JJ" han var en klippa i målet, räddade oss från många poängtapp när anfallarna inte ville göra mål. Han fick stor hjälp av backlinjen så klart men räddade oss många gånger på egen hand och höll nollan 13 gånger denna säsong.
Årets kid: "Hasse" som fortfarande är 17 år blev reserv denna säsong, leverar fortfarande väldigt stabilt med 6,80 på 7(1) matcher.
Publiksnitt: 114 av 2500

Säsongens höjdpunkt(er):
Hemmamatchen mot Bodens BK helt klart.
-----------------------------------------------------------------------------
Meriter (Poäng kvar till Sir Ferguson 11 av 4947)
Division 2 N: 2018

Detta inlägg har redigerats av singelmamma: 24 March 2018 - 10:45 AM

#4   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 26 March 2018 - 19:49 PM

Postad bild

Säsong 3 (2019): Styrelse med en rättfärdig hybris?

Mediatips: 14:e (651,00 i odds)
Ekonomi 323 615

Inför säsongen så vill styrelsen ha ett möte om säsongsförväntningarna och jag förväntar mig att vi ska slåss hedersamt så gott vi kan för att inte åka ner till Division 2 igen. Styrelsen säger "Vi förväntar oss minst att vi slutar på den övre delen av tabellen" och jag svarar med ett väldigt högt skratt, "You funny guys!". Styrelsen svarar med allvarliga mi ner, jag inser att jag har gjort bort mig och tar det lägsta som går att ta vilket är "Sluta på den övre delen av tabellen". Jag stänger dörren till styrelserummet och bara stirrar ut med en tom blick. Kallsvettas, svårt att andas och ångesten ta ett hårt tag om mig. "I´m doomed". Tanken var att göra några nya värvningar som ska rädda oss från att åka ner, en form av etableringssäsong i division 1. Men jag inser sen att vi är tippade till att sluta 7:a, oooohhh så vi har en starktrupp ändå!

Under transferfönstret så gör jag kanske det med otillåtna som finns inom fotboll, värva en spelare från en rivalklubb. Thats right, jag värvade en anfallare från Bodens BK som kommer att kallas för "Axel". "Axels" 44 mål på 52 matcher i Division 2 är siffror som jag inte kan blunda för, speciellt med tanke hur vårt anfall har varit. Sedan värvade jag min första spelare som inte kommer från Sverige, en anfallare från Kanada vars namn får bli "Kanadiken" i denna rapport. Hans siffor är inte lika imponerade som "Axels" men mina scouter hotade mig till livet om jag inte värvade honom. Snabb, vasst skott, bra på huvudet och en dribbler, så jag är hoppfull. Sedan värvade jag 2 def mittfältare "Danne" och "Humhum", samt högyttern "Bobbo".

Innan säsongen drar igång så får jag en riktig käftsmäll, nu är vi helt plötsligt tippade att sluta som 14:e plats och jag börjar nervös igen. (Är det någon som vet varför det blir så? Ändras den pga hur lagen värvar?)

Första matchen är mot Sollentuna på bortaplan och mitt nya anfallspar Kanadiken och Axel gör varsitt mål i matchen som slutar 2-1. Inledningen av säsongen är riktigt bra och efter 8 matcher så ligger vi i toppen av tabellen med enbart en förlust. Sedan åker vi på två raka förluster och vi spelar lite ojämnt, känns som vi kör varannan oavgjord och seger, oavgjord och seger osv. Skador stör dock, speciellt i anfallet. Både Kanadiken och Axel åker på en del skador, vilket är otroligt frustrerande då de är riktigt bra på topp tillsammans. Ytterbackarna är dom enda positionerna som jag inte är nöjd med, dom spelar verkligen inte bra. Ynglingen "Hasse" som var reserv förra har jag försökt låna ut men inte lyckats. Måste tacka alla dumma klubbar som inte tackade och tog emot för han är GRYM! En kille på ynka 18 bast kommer in och har ett snitt på 7,89 på sina fem första matcher denna säsong, hoppas på att han levererar resten av säsongen.

Halva säsongen
Postad bild

Andra halvan av säsongen börjar riktigt bra den med vi plockar poäng men inser att vi har otroligt svårt mot lag i botten av tabellen, dom slår oss som ingenting. Fattar inte hur jag ska göra, svårt att motivera spelarna? Men det löjligaste jag har varit med om hittills i min karriär måste vara matchen mot Vasalunds IF. Dom leder med 4-0 i paus och jag pressar på i andra. Vi gör två mål men det var dyra mål, alla mina 4 A-lags anfallare skadade sig under matchen. Ingen vettig yngling och jag börjar bli rädd att vi ska tappa väldigt många poäng under denna skadeperiod, men ommöbleringen i taktiken blev ändå helt okej så vi är fortfarande med i toppen!

Slutstriden!

Postad bild

4 matcher kvar och det är seriefinal mot tabellettan Nyköpings BIS som leder med 5 poäng mot oss. Det är tydligt att denna match är avgörande för toppstriden, Nyköping är också ett överraskande lag som oss. De var tippade att komma på 13:e plats och vi på 14:e plats. Om vi vinner denna så kan vi ha en liten fördel om toppstriden, i resterande spelschemat om toppstriden då vi har ett betydligt lättare spelschema på papperet. Nyköping har 2 av 3 de sista matcherna mot topp 5 lag medan våra sista tre matcher har vi mot lag som ligger på 9e plats och neråt. Tidigare mötet mot Nyköpings BIS var på bortaplan och slutade 2-2, Nyköpings BIS hade match för 3 dagar sedan mot IFK Göteborg i Svenska Cupen och det ser ut som de toppade laget den matchen.

Nyköpings BIS tidigare match i veckan verkar ha satt sig i deras ben, vi dominerar redan från start. 1-0 målet kommer i 34e minuten då Axel sätter pannan på bollen efter ett inlägg av Kanadiken. 5 minuter senare så blir Kanadiken skadad. 1-0 står sig till paus. Nyköping verkar ha fått sig en rejäl utskällning av deras amerikanska manager i paus och dom tar över spelet i början av andra halvlek. Det dröjer bara 10 minuter innan de kvitterar på en kontring efter extremt slarvigt spel från våran sida. Dom fortsätter och trycker på då 10 minuter efter kvitteringen så får dom ett öppet mål men någon övermakt sa NEJ! och bollen tog i stolpen och ut till inspark. Lite ändringar i taktiken och vi börjar komma in i matchen igen, i 73:e minuten så får vi en straff! Axel tar den och han tar ansatts, springer fram......... MÅL! 2-1! Men glädje skriket förvandlades snappt till att chockerande djupt okontrollerat andetag. Nyköping springer till anfall och får ännu ett skott i stolpen, sedan en hörna som går tätt utanför. Men resten av matchen är väldigt lugnt och vi tar 3 OTROLIGT viktiga pinnar!

Tyvärr så var pressen alldeles för stor för oss, vi tog enbart 2 poäng på dom 3 sista matcherna och slutade 4:a i tabellen. Jag måste vara extremt nöjd över denna säsong, vår sämsta placering var på 7:e plats men kan inte ignorera den stora besvikelsen då vi var så nära. Men det kanske var bara bra att vi inte tog oss upp denna säsong? Det hade nog krävts stora åtgärder för att ens ha en chans att hålla oss kvar i Superettan känns det som, det kanske hade sabbat hela kemin i laget helt och hållet. Och jag tror med prispengen 690 000 kr så lär styrelsen ge en liten del till mig i min övergångs budget som jag kan förstärka laget med!

Postad bild

Nya kids till akademin: Två spelar med 4,5 stjärnig potential, Anton Rydasp som är vänsterback och Johan Lindberg som är en central mittfältare.

Årets skyttekung: "Kanadiken" med 13 mål på 18 matcher
Årets assistkung: "Bacca" vänsterrytter med 9 assists
Årets poängkung: "Axel" med 16 poäng (11 mål och 5 assists)
Bäst snittbetyg: "Bobbo" 7,12 på 30 ligamatcher
Årets spelare: "Bobbo" som kommer in och dominerar på högerkanten direrkt. Hårt slit och bra passninsspel
Årets kid: "Hasse" som började riktigt bra men tappade det ju fler matcher han spelade, fortfarande ung och oerfaren som drog på sig en del straffar. Men jag har stora hopp för denna kille.
Publiksnitt: 162 av 2500 (+48)

Säsongens höjdpunkt(er):
Borta matchen mot IK Sleipner vi låg under med 1-0 men lyckades vända till 2-1 i dom sista minuterna med enbart 10 man!

#5   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 29 March 2018 - 10:02 AM

Postad bild

Säsong 4 (år 2020) - Division 1 Norra: Ännu en "One Season Wonder" eller ett monster? Det är frågan

Mediatips 7:a
Ekonomi: 465 796
Spelare in: 7
Spelare ut: 7

Okej, inne på mitt fjärde år och mer eller mindre måste ta oss upp till Superettan detta år om jag ska göra en Graham Potter. Att ta oss upp från Superettan till Allsvenskan på ett år känns lite för svårt för vår lilla klubb. Jag börjar med att värva en målvakt från andra sidan Atlanten, gick ju bra med Kanadiken så varför inte en spelare från USA också? "Jänkarn" kommer att vakta buren denna säsong. Backlinjen känns fortfarande lite vek när det kommer till erfarenhet så jag gör min allra första 30-plusare värvning, "Nisse" från nån ströklubb i Division 3 som mina scouter tycker att han har en förmåga att spela i Superettan får plats i mittbackslåset. Annars gör jag inga större värvningar utan mer utfyllningsspelare eftersom jag tycker att vi har en bra trupp redan. Nämnvärda spelare som fick lämna inför denna säsong är "Päronet" och "Berget". "Päronet" håller inte i Division 1 i min mening, men han får ändå credd för att vara så proffsig och inte gnällt en ända gång om hans begränsade speltid. "Berget" fick inte den utvecklingen som jag hade hoppats på, lite av en one season wonder, Han hade ioförsig en del skador om satte stopp för utvecklingen tråkigt nog. Önskar er lycka till boys!

Första matchen för säsongen mot Umeå FC på borta plan, en kylig kommentar "IFK Östersund kommer ha svårt att hänga kvar iår" från Umeås manager. Jag har inte mycket för ordkrig i pressen men denna kommentar blev jag lite irriterad på så kontrade med "Umeå kanske ska fokusera på att spela bättre än att kasta skit på andra lag, i min mening så tror jag inte alls på att de kommer ha en bra säsong". 3-0 seger Axel, Kanadiken och debutanten "Tegel" gör mål. Bra start! Ha där fick du din nonchalanta typ!

Kanadiken skadar sig i andra matchen och blir borta hela 4 månader, suck känns som att han kommer gå samma öde som "Berget" tyvärr. Får förlita mig på nyförvärvet "Tegel" helt enkelt. Efter 9 matcher ligger vi på första plats i tabellen, som är väldigt jämn då det skiljer enbart en poäng mellan varje position från 1:a till 4:e platsen. Seger mot både Sandvikens IF och Åtvidabergs FF som är tippade att komma etta respektive tvåa var otroligt viktigt och ett gott styrkebesked från oss. Hur har det gått för "Tegel" då? Mja 10 mål på 7 starter och 2 inhopp, riktigt stabilt. Blir dock helt galen på högerbackarna, roterar mellan "Johansson" och "Eriksson" som kostar oss många baklängesmål på grund av dåliga beslut på planen. Jag kör en chansning genom att ta upp "Mr Davy" från U-19 laget, första egna produkten sen jag kom till klubben får chansen i A-laget.

För första gången så kommer jag få känna på cupspel då vi blir lottade mot Ytterhogdals IK från Division 3 i första omgången av Svenska Cupen, styrelsen vill att vi minst ska komma till andra omgången och känns som att vi ska kunna klara av det.

Halva säsongen
Postad bild

Tight i topp 3 efter halva säsongen, känns skönt att det är ett litet glapp mellan topp 3 och 4:e platsen ändå. Tegel, min lilla Romario, är helt galen. Tänkt som 3:e valet i anfallet inför säsongen men han ligger på 16 mål på 13 (2) matcher, hyllningar från pressen bara haglar över honom. "Tegel" och "Kornet", som jag tog på paniklån från BK Häcken efter Kanadikens skada, har ett riktigt bra samspel uppe på topp.

Första matchen efter halva säsongen är mot Umeå FC på hemmmaplan, men Umeå FC hur går det för er? Jaha på sista plats? Nämen ni som sa att vi skulle ha det svårt denna säsong ligger visst på första plats. Matchen slutade 1-1 och jag höll på att få hjärtsnörp då "Tegel" blir skadad strax efter han gjorde 1-0 målet. Som tur var det en lättare lårkaka så han behöver bara vila under veckans träningar så lär han vara frisk till nästa match.

Krönte min 100:e match som manager med en 3-0 seger mot Nyköpings BIS!
Postad bild

Första cupmatchen i karriären blev en promenadseger 6-1 mot Ytterhogdals IK och i andra omgången så ska vi ställas mot ett lag från Allsvenskan för första gången. Kalmar FF på hemmaplan, aja vi har iallafall uppfyllt styrelsens mål.

Men nu börjar spelet i ligan att svaja, vi tappar galet viktiga poäng mot toppkanditerna men förlorar även matcher mot bottenlag. Blir helt jävla galen på att laget bara tappar all motivation mot lag i botten, måste hitta en bra taktik för dessa matcher. "Tegel" gör som han gör, mål på mål.

Under transferfönstret så gör jag en liten förstärkning på vänsterkanten, "Cicovic" en Malmö FF produkt med rötter från Kroatien. Snabbt som fan och en riktigt trixer. Börjar bli riktigt orolig dock när det kommer in tre bud på "Hasse", från IK Brage och Örgryte IS bland annat. Riktigt dåliga bud så tackade nej så klart men börjar bli orolig att större lag kommer störa vår oslipade diamant och att han själv vill lämna för en större klubb. Han visar dock inget missnöje över att inte få lämna så håller tummarna.

Cupmatch väntar och jag funderar om jag ska ställa upp med det starkaste laget eller reserver, då vi har viktiga ligamatcher framför oss. Ähh klart jag ska låta grabbarna gå spela mot ett större lag som Kalmar FF! Var inställd på en rätt så ointressant match eftersom vi hade 12 i odds att vinna denna, men eft att gå till pausvila med en 2-0 ledning så började nerverna att komma och det blev helt plötsligt allvar! Vi vinner med 2-1! Och vi 100 % i Svenska Cupen! Kul med gruppspel i början av nästa säsong!

Slutstriden:
Postad bild

Vad fan har hänt med Team TG FF? Dom har en helt orolig form, 9 raka segrar tills vi mötte dom och spelade 3-3. Vi är väldigt ojämna med en del skador men det är galet spännande nu i toppen. Team TG fortsätter sin fina form med att vinna 4 matcher i rad och har ett galet grepp om första platsen, känns som avgjort. Vi hänger med men ligger efter med 5 poäng när det är två matcher kvar och då kommer öppningen! Team TG FF förlorar med hela 6-1 mot Sollentuna och vi vinner våran match. "Tegel" fortsätter att göra mål, han har legat på ett mål per match till ett par fler mål än matcher spelade under hela säsongen. Samt att han är helt skadefri!

Postad bild
Tack vara Team TG tappade så otroligt mycket i deras målskillnad så går det att gå vidare på samma poäng om vi vinner med 3 mål i vår sista match. Syrianska FC känns som borträknade om Playoff-platsen, känns inte bra att förlita sig på andras resultat men samtidigt mindre press men Sandviken är förmodligen vårt största orosmoment. Sollentuna, som pulviserade Team TG i senaste matchen, är vår sista motståndare i ligan. Matchen är en riktigt besvikelse, Sollentuna vinner mot oss med 4-2, var längesen jag blev så irriterad som jag blev efter resultat. Laget fick en riktigt utskällnigen för insattsen var helt bedrövlig. Men vi har tur! Sandviken förlorade sin matche och vi säkrade playoff-platsen!

Vi kommer att ställas mot ett gammalt klassikst lag, nämligen Svennis tidigare klubb Degerfors FF!

Ibörjan var tanken att jag skulle göra en detaljrik matchrapport över playoff-matcherna men det blev inte ens spännande. Vi börjar hemma och Degerfors ser otroligt skakiga ut, vi vinner med 5-2 "Kornet" gör hela 4 mål denna match. På bortaplan så gör vi två mål på de första 5 minuter och Degerfors IF gör ett mål i slutminuterna och vi vinner med totalt 7-3. Måste ha varit Degerfors otroligt dåliga form som satte käpparna ihjulet för dom, de kom in i Play Off med 8 förluster i rad.

Men fy fan va gött det känns! Superettan nästa säsong!

Postad bild

Årets skyttekung: "Tegel" med 32 mål på 30 ligamatcher
Årets assistkung: "Tegel" med 9 assists
Årets poängkung: "Tegel" med 41 poäng
Bäst snittbetyg: "Tegel" 7,73 på 30 ligamatcher
Årets spelare: "Tegel" ja.... vad ska man säga? Slog målrekord och snittbetyg i Division 1 Norra. Stor överraskning, tänkt som reserv i första hand men han ville mer. Mycket mer. Förhoppningsvis visar han framfötter nästa säsong också, kan inte räkna med mål-per-match i Superettan men han har mitt förtroende.
Årets kid: "Mr Davy" har spelat riktigt stabilt och fick stort förtroende denna säsong, 17 startade matcher men tyvärr så känns en startplats i Superettan nästa säsong ett par alldeles för stora skor. Förhoppningsvis lyckas jag låna ut honom som har varit omöjligt, fattar inte varför.
Publiksnitt: 183 av 2500 (+21)

Säsongens höjdpunkt(er):
Kan inte bli något annat än den överkörningen vi gjorde mot Degerfors IF, 7-3 totalt över två matcher kommer vara en riktigt moralboost inför nästa säsong!

#6   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5859 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 29 March 2018 - 20:24 PM

Kul att läsa! Keep it up! :)

#7   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 31 March 2018 - 19:15 PM

Postad bild

Säsong 5 (år 2021) - Superettan: Framgång som förnamn och Eskatologi i efternamn

Mediatips: 14:e av 16:e (250,00 i odds)
Ekonomi: 657 721
Spelare in: 9
Spelare ut: 6

Säsongen drar igång med gruppspel i Svenska Cupen, där vi har Örebro SK och Falkenberg FF från Allsvenskan samt Karlstads BK från Division 1 Norra i vår grupp. Jag går in i truneringen med inga förhoppningar alls om att vi ska ta oss vidare men målet är iallafall att sluta 3:a gruppen.

Första matchen är mot Örebro SK på bortaplan, vi går till pausvila med 0-0. Men Örebro kör igång i andra halvlek och får in två snabba mål och sedan 10 minuter senare så stänger dom matchen med 3-0 mål. Men vi kommer igen och kör två mål när det är 10 minuter kvar och vem om ingen annan än "Tegel" gör målen.

Andra matchen mot Karlstads BK är på hemmaplan, där vi vinner med 2-1. "Tegel" och hans nya anfallspartner "Esset" gör varsitt mål, dyrbar seger med 3 skador som utgång där "Tegel" blir borta i två månader.

Tredje matchen mot Falkenbergs FF börjar riktigt bra vi tar en snabb 1-0 ledning men de kommer tillbaka och gör 1-1 och sedan 2-1 på en straff som "jänkarn" räddade men kunde inte hinna tillbaka på returen. Strax innan halvlek så kvitterar vi efter nyförvärvet "Kronan" curlar in bollen i bortre krysset från utanför straffområdet, ursnyggt! Det blir en spännande andra halvlek där båda lagen får chanser men resultatet 2-2 står sig tills 92:a minuten då "Esset" springer på en djupledsboll och kommer fri mot målvakten där han rullar in segermålet 3-2.

Medan jag sitter och är urnöjd med våran insats i gruppspelet där vi står upp mot Allsvenska lagen och kommer sluta 2:a i gruppen som sämst, så tar Karlstads BK och ställer till med en 2-1 skrällseger mot Örebo SK i sista omgången. Vi är gruppsegrare och klar för kvartsfinal!

Postad bild

Jag slänger på TV och följer lottningen med spänning och nervositet, vilka kommer vi få möta? Stora lag som Malmö FF, IFK Göteborg och Djurgårdens IF finns med i potten, men även Östersunds FK. Derbydags? Hade varit magiskt!

Och det blir.....det blir....det blir!!!!

Postad bild

OOOOOHHHHH HEELLLLLLL YESSSSSSSS! DERBY!

Taggad till tusen går jag igenom taktiken, tänker köra hårt mot hårt. Känner att vi inte kommer gå hela vägen så vill få igång en match med mycket känslor och aggressivitet, derbykänsla helt enkelt! ÖFK rivstartar matchen med ett mål som blir bortdömt för offside, vi har inte mycket till spel alls och blir mer eller mindre överkörda. 0-0 står sig till halvlek och jag börjar fundera "det kanske går vägen ändå!". Jag parkerar bussen ihop om att skapa irritation hos ÖFK och sedan slå till med en överraskande offensiv i slutminuterna, masterplan! 15 minuter senare leder ÖFK med 2-0 och jag gör om lite i taktiken, vi har inget att förlora så kör offensivt. Det går hyfsat med ett stolpskott och några farliga anfall men inte mer än så. ÖFK vinner med 3-0 men jag är ändå nöjd med våran cupresa. Vi är fortfarande lillebror i stan men det var första derbyt i tävlingssammanhang, ett litet smakprov till vad som komma skall! Prepare yourself ÖFK säger jag bara.

Säsongen drar igång mot Helsingborgs IF där vi storstryk med 4-1 men vi lyckas få en poäng mot Landskrona BOIS nästa match. Sen svajar spelet otroligt mycket och efter 9 matcher ligger vi sist utan seger. Min nya högerback "Zeke" som såg ut som en riktigt bra spelare har kanske varit min absolut sämsta värvning hittills i karriären. På 6 matcher har han 5,32 i snittbetyg, fansen börjar bli förbannade över att jag tar ut honom och jag kör min första spelare i frysboxen. "Tegel" som blev skadad under cupspelet har kommit tillbaka och fortsätter att leverera på 4 (3) matcher har han tryckt in 5 mål. Nyförvärvet "Esset" har spelat okej, uppe på 3 mål hittills i ligan.

Vi hänger med i matcherna, förlorar oftast på uddamålet. Min återkommande Akilleshäl är backlinjen, dom spelar verkligen inte bra och vi har dragit på oss hela 8 STRAFFAR på 13 matcher. Halva säsongen har gått och ja...... 0 segrar, det här är patetiskt. Vad händer!? Trodde att vi var bättre än så här med tanke på våra cupframgångar. 6 inspelade poäng på 15 matcher är pinsamt.

Postad bild

Första matchen efter halva säsongen är mot Halmstad BK hemma, jag kör en ren chansning på en helt nytt spelsystem för att se vad som händer. Oooh vi vinner visst med 2-0, vi hade större delen av bollinnehavet hela matchen och mängder med skott! Med den nya taktiken så börjar det gå mycket bättre, vi har nu vunnit 3 matcher av våra 5 senaste där vi tog en 2-1 seger mot ligga ettan IK Brage. Känns orimligt att komma upp på säker mark då det är 9 poäng upp med 10 matcher kvar, men det är bara en poäng upp till en playoff-plats. "Tegel", mitt lilla troll, visar att han inte är en one season wonder. 13 mål på 17 (6) matcher är ett väldigt gott facit. "Esset" har också lirat bra med 11 mål på 15 (10) matcher.

Bottenstriden
Postad bild

5 matcher kvar av säsongen och kapet från en playoffplats har växt från 1 poäng till 4 poäng, så detta kommer att bli tufft. Vi möter Utsiktens BK och GIF Sundsvall möter IK Sirius så denna omgång är mer eller mindre avgörande för bottenstriden. Utsiktens BK bjuder på en bra match men vi vinner med ett avgörande 3-2 mål av "Esset", en stenhård projektil från utkanten av straffområdet som letar sig rätt upp i krysset. Norrby IF som ligger på 12:e plats är nästa motstånd men våran "Tegel" var alldeles för jobbig för dom med sina 2 mål och 1 assist i 3-0 segern. Upp på 14:e plats 2 poäng före Giffarna och två poäng efter IK Sirius, eftersom vi vann mot Norrby IF så ligger vi bara 4 poäng från säker mark. Utsiktens BK är borta från bottenstriden men kan kämpa om sin heder och sluta på 15:e plats. Tuff borta match mot Örgryte IS på anrika Gamla Ullevi väntar. ÖIS ligger på 4:e plats och en seger för dom kan innebära att de går upp på en 3:e plats, det blev en hedersam 4-3 förlust där jag ville be domarna dra åt helvete att inte låta oss slå den sista hörnan i tilläggs minuterna. Han var jävligt noga med att blåsa av exakt på minuten och vi trillar ner på 15:e plats. Nästa match är mot IK Frej där vi tog en sen 1-0 ledning i 83:e minuten och såg ut som att gå mot en 3 trepoängare men IK Frej fick in ett jävla skitmål i 89:e minuten, så det blev bara en pinne. Där med är 12:e platsen och säker mark borta för våran del, lika så för Giffarna då vi ligger på samma poäng men dom har ett ynka plus bättre än oss på målskillnad. En match återstår och detta blir en nagelbitare. Vi möter Dalkurd FF som ligger på en 5:e plats som kämpar för en plats i uppflyttningskvalet, 3 poäng upp till 3:e platsen. Giffarna möter Team TG FF som just nu är på säker mark men en förslut för dom kan innebära att dom går ner på en playoff-plats.

Tyvärr så förlorade vi med 1-0 och Giffarna spelade 1-1, nedflyttning för första gången i karriären. Målet att göra som Graham Potter är nu förbi.

Postad bild

Det känns tomt, väldigt tomt just nu. Lite som att man har precis blivit dumpad av sin partner. Jag stirrar in i menyerna och försöker suga åt mig av det som har precis hänt. Mitt första nederlag i karriären och reflektionerna om mig själv som manager börjar ta fart. Jag har skyllt mycket på mina spelare i försvaret att dom inte alls har hållt måttet men samtidigt har jag var allt för envis med min taktik, taktiken som kändes ostoppbar och vi flög nästintill genom det svenska seriesystemet och Svenska Cupen. Taktiken som enbart tog 6 poäng på 15 matcher skrotades alldeles försent, det nya spelsystemet gav oss 22 poäng ändå. Det klassiska "om" ekar i huvudet, om vi hade kört på detta redan från början och ha samma poäng snitt som andra halvan av säsongen från start hade vi slutat på en 6:e plats.

Spelarna håller ändå måttet trots allt, men gör jag det?

Nya kids från akademin: Inga nya som är värd att nämna, lyckade få ut "Mr Davy" på säsongslån. Rydasp som såg ut som en stortalang har tappat i potential men han åker på säsongslån han också i hopp om att växa.

Årets skyttekung: "Tegel" 17 mål på 28 matcher
Årets assistkung: "Kronan" med 8 assists
Årets poängkung: "Tegel" med 23 poäng
Bäst snittbetyg: "Tegel" 7,18 på 28 matcher
Årets spelare: "Tegel" finns inget snack om saken. En riktig striker minst sagt, gör mål i dom mest oväntade lägena. Är lite självisk dock, tar många dumma beslut som gå på avslut i lägen där en enkel passning hade varit en boll i nät istället uppe på kortsidan.
Årets kid: "Roddarn" - vänsterback som scouterna hittade i Luleå, 19 år och tänkt som en framtidsvärvning. Fick hopp in och spela i min krisperiod där försvaret inte alls fungerade och kom upp i 17 matcher och 6,62 i snittbetyg. Stark, modig och mogen i sitt spel men saknar erfarenhet för att vara jämn i spelet.
Publiksnitt: 205 av 2500 (+22 från förra säsongen)

Säsongens höjdpunkt(er):
Derbyt mot Östersunds FK

Detta inlägg har redigerats av singelmamma: 31 March 2018 - 19:17 PM

#8   pompey89

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 232 Inlägg:
  • Favoritlag:Örgryte, Portsmouth & Sevilla

Postad 31 March 2018 - 19:56 PM

Screen på Tegel tack! Postad bild

#9   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 31 March 2018 - 20:43 PM

Visa inläggpompey89 skrev:

Screen på Tegel tack! [url=

Samlarbild på Tegel, bara att printa ut och sätta i pärmen Postad bild

Postad bild

Postad bild

#10   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 05 April 2018 - 07:11 AM

Postad bild

Säsong 6 (år 2022) - Division 1 Norra: Tegelism och interna oroligheter
Mediatips: 6:e av 16:e (19,00 i odds)

Postad bild
"Tegel steg in i omklädningsrummet och sade: Bollen och Tellus är skapelser som har samma form, skapelser från herren. Ty dig som tror att det är en tillfällighet. Med bollen som vapen skall det skapas nätrassel, med nätrassel tar vi över världen. Passa mig bollen och jag skall giva er nätrassel. Ty er som inte passar bollen till mig, var så säkra att ni kommer att brinna i Division 2 Norra i all evighet." - Singelmammaevangeliet

Under semestern har jag funderat mycket på framtiden, är det värt att fortsätta kämpa med IFK Östersund eller behöver jag röra på mig? Nedflyttningen från Superettan slog hårt och Division 1 Norra kommer vara otrolig svår denna säsong med GIF Sundsvall och IK Sirius som hängde med ner från Superettan. Samtidigt är det otroligt fegt av mig att lämna när jag stöter på en motgång, vad har jag åstadkommit för att ens förtjäna att träna en klubb med högre status? En enda titel så här långt men samtidigt har jag tagit upp ett lag till Superettan mot alla odds, lite rykte borde jag ha ändå eller?

Efter mycket om och men så bestämmer jag mig för att IFK Östersund ska upp till Allsvenskan, ger en ny tidsplan på 4 år! Nytt kontrakt kritat och klart.

Redan under transferfönstret stöter jag på problem med ett nyförvärv. "Dansken" som jag såg potential till att spela som högerback kommande säsong värvades in, men backlinjen såg fortfarande väldigt klen ut. Medan jag satt på kontoret och förhandlade med Landskrona BOIS om en mittback knackar det på dörren och "Dansken" kliver in i rummet. Han ser bitter och besviken ut men jag bjuder in honom och undrar vad problemet är. "Varför ska du värva en mittback till? Jag trodde att jag var det givna valet som mittback!" sa Dansken, tror jag iallafall är inte så bra på danska. "Men du ska ju spela högerback och är första valet där, det sa jag ju när du värvades" fick Dansken till svar. Han blev inte glad och var väldigt tydlig med att på peka att jag beteende mig oprofessionellt innan han lämnade rummet. Språkbarriär eller vad är det som händer? Jag fattar ingenting, blev lite sur och fortsatte med förhandlingarna med Landskrona BOIS, tyvärr blev det ingen affär.

Nästa dag dök Dansken inte upp på träningen, jag blev rosenrasande och gav honom en varning. Dansken förstod inte hur jag kunde göra något sånt och påstår själv att han kommer att få stöd bland grabbarna i laget med hans problem. Jo tjena, jävla skitstövel. Men jag har många skadade spelare i backlinjen så måste spela honom ändå.

Första matchen mot Sollentuna FK och vi tar 3 säkra poäng, 2-0 båda målen av Tegel. Vi spelar hyfsat men har inte flytet med oss riktigt och vi haltar lite i tabellen. Säsongens galnaste match blir utan tvekan förlustmatchen mot Nyköpings BIS som slutade 6-5, Nyköping tog en 3-0 ledning efter 20 minuter och gick till pausvila med en 5-2 ledning. Tegel som skulle vila denna match men den allsmäktige fick hoppa in, 15 minuter senare firade han säsongens första hat-trick och det står 5-5. Hawaii-fotboll resten av matchen där Nyköping satte segermålet i 88e minuten.

Postad bild

Halva säsongen har gått och vi ligger på en 4:e plats, med 1 poäng upp till första plats. Tegel ligger just nu på 17 mål på 14 matcher, att ingen klubb har slängt upp miljoner för denna gud än är ett mirakel i sig.

Vi blev lottade mot GIF Sundsvall i cupen, jag hade inte större förhoppningar på cupen i år det var ligan som hade störst fokus. Reserver fick spela och vi total dominerade matchen. Seger med 3-1. Vi kommer att möta Västerås SK från Allsvenskan i andra omgången, vi fick hemmafördel som tillbringade lite cash till oss då Västerås köpte hemmafördelen.

Under transferfönstret så väljer styrelsen att acceptera ett bud från Örebro på min nya förste målvakt Franzén, det var tydligen alldeles för bra att tacka nej till. Jag blir redigt besviken på styrelsens brist på ambition och dåliga affärssinne, budet var inte ens bra. Men jag börjar kolla efter en ny målvakt direkt eftersom det är uppenbart att han går till en Allsvenskklubb om dom kommer och knackar på dörren. Giffarnas burvaktare är väldigt missnöjd och vill lämna eftersom Giffarna ligger strax över nedflyttningssträcket just nu och jag nyper honom. "Tegel" blir bekymrad angående försäljningen av Franzén, fanns ju inget alternativ på "Det var inte mitt beslut utan styrelsen" men vi lyckades snacka igenom det. Men nu börjar det ta hus i helvete.Styrelsen som tydligen är "The good guys" pekar ut mig som "the bad guy" när det kommer till försäljningen av Franzén, dom är besvikna över försäljningen...... asså...... va i helvete!

Postad bild

Jag var så nära att bryta kontraktet. Allt jag har gjort för dom, så här högt upp i seriesystemet har IFK Ösund aldrig varit. Jag har fan satt IFK Östersund på fotbollskartan, så blir jag behandlad som en säck med bajs. Fy fan!

Men jag biter ihop och försöker släppa på knivhugget jag fick i ryggen precis. Mitt under all tumult kommer Dansken till mig och vill snacka. Vi har inte kommit på bra fot alls som sagt, han missade ännu en träning för några veckor sedan som resulterade i en veckas böter. Han har fortfarande fått spela, men det är mest på grund av att jag har ingen annan vettig högerback. Men snacket var bara positivt och han ber om ursäkt för sitt beteende och känner att han är väldigt glad över att spela för mig och laget, vi ger varandra en peace-making kram och siktar in oss på nästa match. Men såklart ska det hända bli ännu mer kaos, Dansken som nu är väldigt nöjd och moralen på topp hade jag hopp om att han skulle spela bättre, bara att köra..... en hård kollision senare och Dansken bryter benet, borta i 7 månader. Jippi.

Sedan väntar Västerås SK i Svenska Cupen, jag bestämmer för att toppa laget och det ger resultat. 2-0 till oss med Tegel blir borta i två veckor. Blandade känslor just nu, vi ska inleda nästa säsong med gruppspel i Svenska Cupen vilket kommer bli riktigt kul men att Tegel blir borta från två väldigt viktiga matcher får mig att grubbla men det kommer en skänk från ovan. När akademin skulle presentera årets kids kommer Bosse från ungdomsutvecklingsgruppen och säger "Kolla in Felix, den grabben är bra". Jag slänger ett öga på honom och fan han är bra! Anfallare som är snabb och bra avslut, redan två stjärnor i förmåga och 4,5 stjärnor i potential. Han får sitta på bänken mot tabellettan Eskilstuna City redan innan han gör sin första träning med U-19. Matchen förlorar vi dock med 2-0 men Felix fick lite speltid och gjorde det okej, dock skulle det inte dröja längre än till nästa match för honom att bli klubbens yngsta målskytt genom tiderna!

Slutstriden
Postad bild

Vi tog en väldigt viktig 4-2 seger mot Syrianska FC innan vi gick in till slutstriden, Eskilstuna City ser otroligt starka ut och kommer bli svårt att ta in 6 poäng på 5 matcher. Första matchen är mot bottenlaget Värmdö FF där vi vinner med 3-1. Sätter morgonkaffet i strupen när "Tegel skadad" var rubrik på ett mail, IGEN!? Medan jag hostar och försöker få kontroll på halsen är det ändå ett lugnande besked att han blir borta en vecka på grund av blåsor. Hoppas det är skavsårs blåsor och inte smittkoppsblåsor, hade varit lite jobbigt. Felix får förtroendet igen mot nästa motstånd som är Karlstads BK. Seger med 5-1 där Felix sätter två bollar och Gustafsson gör ett hattrick. Bra för målskillnaden och Eskilstuna City tappar poäng, 4 poäng upp när det återstår 3 matcher!

Giffarna borta väntar, otrolig svårmatch då Sundsvalls borna och laget måste vara otroligt frustrerade att Östersund har två lag som ligger före dom i det svenska seriesystemet. Giffarna har varit inget annat än en ren besvikelse denna säsong, tippade att komma 1:a men ligger nu hela 17 poäng från ligaettan. Vi går till pausvila med 1-0, Giffaran kviterar när det 70 minuter kvar och jag börjar bli stressad då Eskilsunta ligger under med 3-1. Killarna pressar på och i 85:e minuten Tegel kommer fri men bli råkapad, frilägesutvisning! Allt framåt för fan! Många highlights under de sista 5 minuterna tills den 93:e minuten där Kronan slår ett perfekt inlägg som Tegel nyper till på och vi vinner med 2-1!

Bara en liten ynka poäng upp till 1:an och 2:an. Tunga avstängningar på Tegel samt högerbacken Gurra på grund av för många gula kort. Men vi vinner mot Akropolis IF och Felix gör mål igen! Fortfarande en poäng mellan oss och topptvå lagen inför sista matchen som ska spelas på hemmaplan mot AFC Eskilstuna. Under matchen så stirrar jag spänt på mobilen i jämna mellanrum för att se ställningarna i de andra matcherna som har med toppstriden att göra. Jag hinner knappt öppna mobilen innan Tegel fullbordar sitt hat-trick i 28e minuten, alltså Tegel jag är inte värdig att ha dig i mitt lag. Eskilstuna City har mer eller mindre säkrat ligasegern med sin 4-0 ledning i halvtid. Syrianska FC förlorar sin match mot IK Sirius och Tegel trycker in sitt fjärde mål för matchen. Tack vara att vi satte in säsongens formtopp vid rätt tillfälle fixade vi playoff-platsen! Härligt!

Postad bild

Kampen om de sista Superettan biljetterna kommer att avgöras mot Trelleborgs FF.

Vi börjar på hemmaplan och får minst lika bra start på detta playoff som förra gången, 3-0 i halvtid och matchen slutade 3-1, Trelleborg lyckades ändå skapa lite nerver i denna serie. På bortaplan tar vi en snabb 1-0 ledning men Trelleborg kör på och slår snabbt in två bollar i nät, vi får en straff strax innan pausvila där "Sand" inte gör några misstag och det står 2-2 i paus. Matchen är otroligt spännande och chanser bränns från alla håll för båda lagen. Trelleborg får in 3-2 reduceringen med tio minuter kvar men kommer inte längre än så. Tillbaks till Superettan!

Årets skyttekung: "Tegel" 30 mål på 25 matcher
Årets assistkung: "Roma" med 8 assists
Årets poängkung: "Tegel" med 31 poäng
Bäst snittbetyg: "Tegel" 7,62
Årets spelare: Tegel - Vi alla i klubben har konveterat till Tegelismen under säsongen, frälsaren och messias Tegel är den bästa spelaren i klubbens historia.
Årets kid: "Felix" - 7 ligamatcher där han tryckte in 4 bollar och ett snittbetyg på 7,57 lovar väldigt gott för framtiden. Det som oroar mig är att han är oambitös och inser inte riktigt vilken potential han har, Tegel som mentor kanske ger honom den uppenbaresle han behöver.
Publiksnitt: 174 av 2500 (-31 från förra säsongen)

Säsongens höjdpunkt(er):
Felix som enbart 16 bast kommer in och slåss om en a-lagsplats.
Våran formtopp i slutet av säsongen som såg ut att ta oss till en direktplats till Superettan.

#11   singelmamma

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 20 Inlägg:

Postad 09 April 2018 - 06:24 AM

Postad bild
Säsong 7 (År 2023) - Superettan: Tegels nya lekkamrat och ekonomiska bekymmer
Mediatips: 10 av 16 (Odds: 33.00)

När jag kommer in på kontoret första dagen efter semestern tar jag min en rejäl funderare på hur jag ska förstärka laget på rätt sätt denna gång och inte sluta i botten av Superettan ännu en gång. Kravet är att minst komma på säker mark men målet är att bli ett stabilt mittenlag. Jag har alltid varit för snabb på att värva spelare utan att tillsätta en tanke eller två extra om spelare är så bra som jag tror. Denna säsong tar jag allt väldigt försiktigt och jag kör all-in på att stärka försvaret och jag har fått in 4 riktigt bra backar som ska bygga upp muren där bak. "Björken" som högerback, "Jeppe" och "Larsson" som mittbacksparet men lånar in "Brolle" från Häcken som kommer rotera in då och då. "Sandell" kommer ta över vänsterbacksplatsen och vår nya målvakt "Brolin" ser riktigt vass ut och kommer att vakta kassen.

Felix får sitt första proffskontrakt men han kommer inte få den speltid han behöver hos oss för att utvecklas så han skickas ut på lån till Hisingsbacka FC i Division 1 Södra som är tippad till att komma hjälplöst sist, men är säker på att vår wonderboy kommer frälsa Hisingsbacka FC och sprida Tegelismens budskap. Anfallet ser lite för klent ut så värvar in en ung och riktigt lovande anfallare "Ed" som kommer vara tredjevalet.

Vi börjar med gruppspelet i Svenska Cupen, är inte helt nöjd med att spela tävlingsmatcher så här tätt inpå ligapremiären då mina gubbar inte får någon ritkigt matchträning som behövs. Vi drar igång mot FK Karlskrona från Division 1 Södra på bortaplan och matchen slutar 2-2. Andra matchen mot IFK Göteborg hemma där mitt matchotränade gäng får en rejäl fotbollslektion av motståndaren i första halvlek. 3-0 samt en straffmiss men vi lyckades ändå rädda vår heder med att göra 2 mål i andra halvlek och matchen slutade 3-2. Vi är därmed ute från Svenska Cupen men vi gjorde ännu en hedersam insatts mot Gefle, där vi låg under med 2-0 men lyckades fixa en pinne inom sista kvarten och vi slutar 2:a i gruppen. Bra jobbat gubbar!

Första segern i ligan kom redan i andra matchen mot Västerås SK på hemmaplan 2-0, känns skönt att det inte tog halva säsongen som sist i Superettan innan vi tog vår första trepoängare. VI fortsätter med att spela bra, riktigt bra och det känns som att vi spelar som ett stabilt mittenlag. Tioende matchen för säsongen var mot Varbergs BoIS borta där vi åkte på ett sent 2-1 mål i 93:e minuten, om vi hade vunnit matchen hade vi åkt upp på 3:e plats. Vi ligger på 8:e plats med enbart 2 poäng upp till 3:e platsen och sex poäng upp till 2:an. Juni var en kanonmånad, vi spelar otroligt bra. Jag vinner månadens manager och vi har hela 5 gubbar i månadens lag!

Sista matchen innan halvlek av ligan möter vi GAIS hemma där Tegel gör sitt 100:e mål för klubben och pryder det med en hat-trick i 4-1 segern. 14 mål på 15 matcher hittils för Tegel, han håller trots att min assisterande börjar bli mer och mer lik Judas. Han ville inte att Tegel skulle få ett nytt kontrakt men jag signade honom för ytterligare tre år. Tegels nye otänkta lekkamrat "Ed" kompletterar Tegel ypperligt, bäst snittbetyg i laget och har 14 poäng på 14 matcher. Men laget, laget! Otrolig prestation, vi är just nu i Allsvenskan! Långt kvar dock men känns otroligt skönt att vi har lika många poäng just nu som vi fick på hela säsongen sist vi var i Superettan.

Postad bild

Vi inleder andra halvan av säsongen med 2 segrar av 2 möjliga och nu väntar seriefinal hemma mot IF Brommapojkarna. Ligans bästa offensiv mot ligans bästa defensiv, vi har gjort 11 fler mål än Brommapojkarna denna säsong men deras defensiv är som den kinesiska muren. Ynka 10 insläppta mål på 17 matcher är imponerande, vi har släppt in 14 fler mål än dom. Deras form är inte den bästa medan vi har 6 raka segrar, men litet psykoligiskt övertag har dom när dom totalt spelade ut oss i början av säsongen i 2-0 förlusten.

Trots spelövertaget hela matchen så lyckas dom hålla sin starka defensiv intakt, 2-1 till Brommapojkarna. Vi behåller andraplatsen men gapet upp till Brommapojkarna nu 6 poäng. Men vi stuttsar tillbaka rätt bra med en oavgjord mot Västerås SK på bortaplan och en 4-1 seger mot liga trean Helsingborg IF och tar ett litet grepp om 2:a platsen.

Under transferfönstret börjar det bubbla i grytan. Sandviken SK är väldigt intresserad av våran stärnback Larsson, hans marknadsvärde ligger på 550 000 just nu. Sandviken SK från Allsvenkan lägger ett hyfsat bud på 800 000 + andra eventuella kostnader. Klubbens ekonomi blöder otroligt mycket, vi går back runt 300 000 varje månad men det är verkligen inte mitt fel att vi gör det. Jag har alltid legat på runt hälften av lönebudgeten som styrelsen har tillgivet mig och alltid fått beröm för mina stenghårda kontroll, vad styrelsen gör vetta fan. Men det är inte så mycket att tjafsa om, vi är in den situationen vi är och pengarna lockar men jag ändrar budet till 1,4 miljoner och då kan jag fundera på det. Sandviken SK accepterade budet men jag hann inte ens fundera på det för styrelsen tog över affären och genomförde den..... Denna jävla styrelse..... men okej, ja det var en bra peng och vi behöver kosing men det är fortfarande irriterande att de tar över allt och inte låter mig sköta det. Denna sved inte lika mycket som senaste knivhugget men är ändå lite irriterad över det.

"Det skulle inte förvåna mig om allt falerar nu" var tankar som snurrade i huvudet. Larsson var den som styrde och ställde i backlinjen, 23 år och tänkt som vår ledargestallt i flera år framöver men som sagt det var bra pengar, jag har aldrig varit i närheten av dom summorna innan i min karriär. Vi visar dock att vi är fortfarande att räkna med då vi slår till med en 5-1 seger redan nästa match mot ett formstarkt Dalkurd med 5 raka segrar i ryggen och vi fortsätter att spela bra!

Slutstriden
Postad bild
Vi går in i slutstriden med 7 matcher i rad utan förlust, 5 poäng upp till Brommapojkarna.

Tabelljumbon Team TG FF på bortaplan väntar, vi vinner lite turligt med 3-1 tack vare två straffar. Nästa match kommer bli väldigt viktig, vi möter Degerfors hemma medan Brommapojkarna möter Helsingborg på bortaplan. Det känns som att det är denna omgång som kommer att avgöra Superettan, Brommapojkarna har redan säkrat den första biljetten till Allsvenskan så dom kan slappna av lite iallafall. Matchen drar igång och detta är så typsikt och frustrerande. När Brommapojkarna förlorar ska vi också göra det. 3-2 till Degerfors och det är nu 6 poäng ner till 3:e platsen och fortfarande 5 poäng upp till 1:a platsen. Jag börjar bli orolig över Tegel och Ed på topp, de har inte gjort mål på 5 matcher nu.

Tegel och Ed får ändå förtroendet i nästa match mot Norrby IF och 3 poäng här lär säkra avancemang till Allsvenskan då jag inte tror att vi kommer tappa vår målskillnad mot Degerfors. Matchen slutar 0-0 och Brommapojkarna säkrar Superettantiteln. Tegel och Ed hade 4 ramträffar tillsammans i matchen men Degerfors tappade poäng så vi ska skatta oss lyckliga att vi inte tappar vårt grepp om andraplatsen i ligan.

Sista matchen på hemmaplan för säsongen är mot Eskilstuna City, en seger här och vi spelar i Allsvenskan nästa säsong. Eskilstuna ligger på en ganska säker 14:e plats som innebär playoff. De har fortfarande chansen att komma upp på säker mark men är beroende av andra lags reslutat. Jag kallar gubbarna till ett lagmöte och säger att de ska gå och säkra avancemanget, 3 poäng på hemmaplan borde de klara lätt! De var inte många som höll med mig och jag blev lite bitter.

Mitt pepptalk gav inte den responsen jag ville ha, det var otroligt skakigt på planen och Eskilstuna gick in i halvtid med en 1-0 ledning. En utskällning var verkligen på sin plats, gubbarna insåg allvaret och kräktes nästan av motivation. Andra halvlek hann knappt starta innan det stod 2-0 på reslutat tavlan, jag blir allt mer frustrerad och planerar en reservtaktik. Vi reducerar tätt därefter då Ed äntligen gör mål men Tegel spelar kanske sin sämsta match i karriären. 5,3 i betyg och bytet är på sin plats och jag styr om i taktiken, offensivt som fan. Det här måste vi bara vända. Gubbarna svarar riktigt bra, 2-2 med kvarten kvar att spela. Det är riktigt nervöst på planen, jag skriker och gormar på sidlinjen. I 87:e minuten gör Ed mål, men Eskilstuna trycker på bra och jag paniksvettas. Ska jag bibehålla en normalnivå eller sätt oss i defensivnivå? Mitt i beslutsångesten så springe Ed förbi mig på långsidan då han jagar en långboll som högerbacken Björken slåg iväg och vi har en kontring, Ed gör inga misstag och sätter 4-2 målet i 93e minuten. Vi är fan i Allsvenskan!

Postad bild

Sista matchen är mot GAIS på bortaplan, vi kan inte göra något annat än avsluta snyggt så jag säger till grabbarna att gå ut och ha kul. Matchen slutar 1-0 till GAIS. I omklädningsrummet sitter grabbarna med hukade huvuden likt hundar som skämms över att de har kissat på golvet. Jag stirrar runt väldigt allvarligt på grabbarna, stämningen är påtaglig och man hör någon sväljer hårt och nervöst. Jag lättar lite på min allvarliga min och säger till grabbarna att jag har ordnat en liten överraskning till lag efter matchen. När vi ändå är i Göteborg så ska jag bjuda alla i laget på varsit åkpass på Liseberg, klart som fan vi ska fira avancemanget med chokladhjul och berg-och-dalbanor! Vi fick ju ändå 3 miljoner på kontot efter våran placering!

Postad bild

Säsongen som helhet har varit otrolig, under den andra halvan av säsongen så lämnade vi aldrig 2:a platsen i ligan och jag blir utsedd till årets manager. Styrelsen presenterar nästa säsongs ekonomiskaplan och sponsorer, vi har 6,8 miljoner på kontot nu. Hur ska jag förändra klubben med alla dessa pengar? Nya ungdomsanläggning? Ny träningsanläggning? Proffsstatus? Lägga om planen som alla har kritiserat?

Jag är så otroligt förväntansfull på nästa säsong, ännu fler stormatcher och derbyn! Men jag börjar bli lite besviken över att vi inte har tagit fler titlar än Division 2 Norra hittils i karriären, vi har varit lite av en lucky loser hela tiden. Men nu är målet att ta Allsvenska titeln före Östersunds FK!

Ny kids i till akademin: Årets uttagning var en besvikelse, ingen över 3 stjärnor i potential. Felix är fortfarande den mest talangfulla yngligen i truppen. Hans år ute på lån har inte varit lätt där Hisingsbacka FC hade ynka 12 poäng på 30 matcher, två poäng från bottenrekordet. 5 mål på 30 matcher och 6,44 i snittbetyg är inga siffror att jubla över. Hoppas inte att hans självförtroende fick sig en törn och istället inse att som 17 åring kan man inte rädda ett bottengäng.

Årets skyttekung: "Tegel" 21 mål på 30 matcher
Årets assistkung: "Roma" & "Tegel" med 10 assists på 30 matcher
Årets poängkung: "Tegel" med 31 poäng
Bäst snittbetyg: "Ed" 7,41
Årets spelare: Tegel - 4 året irad så blir han årets spelare, har slut på superlativ till denna spelare. Poäng per match spelare trots många tveksamheter bland personal, journalister och måltorka på den dom sista matcherna. Ska bli intressant och se om han håller i Allsvenkan nästa säsong
Årets kid: "Ed" - Hade inga egna produkter med denna säsong, skickade ut alla på lån. Ed räknas kanske inte som en "kid" då han fyllde 22 år iår men yngsta spelare itruppen så får det bli han. 16 mål, 9 assist, 9 matchsenslirare och 7,41 i snittbetyg på 29 matcher är väldigt bra siffror.
Publiksnitt: 278 av 2500 (+104 från förra säsongen, publikrekord med 498 pers mot IFK Göteborg i cupen)

Säsongens höjdpunkt(er):
Att vi stod fast på andraplatsen under hela andra halvan av säsongen.
Årets manager!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta inlägg har redigerats av singelmamma: 09 April 2018 - 06:25 AM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar