Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18] I Johan Cruyffs fotspår

29 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6141 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:PEC Zwolle

Postad 05 April 2018 - 14:36 PM

Postad bild

Football Manager 18
I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efter att ha läst en 126 sidor lång text om hur en jämlike försökte implementera AFC Ajax filosofi till själva Football Manager så fick jag ett sug efter att göra likadant. I dokumentet fick man ta del av allt från hur ungdomsverksamheten är uppbyggd, hur spelarna formas, vad för träningsövningar som förekommer till hur strikt man är i gallringar och hur tränarna ska avgöra vad som kan vara slutet eller fortsättning för en spelare i klubben.

Mannen som satte filosofin är ingen mindre än Johan Cruyff som revolutionerat fotbollen på många sätt och vis. Hela historien om hur han till slut lyckades övertyga en fotbollsklubb om att hans filosofi är rätt väg är läsvärt och jag rekommenderar starkt att leta upp och läsa den. Tyvärr finns han inte längre hos oss men arvet lever vidare, något som jag ska försöka göra på absolut bästa sätt.

Tränarens alter ego är ingen mindre än forne finländske storspelaren Jari Litmanen som hade sina bästa år i just AFC Ajax. 46-åringen gjorde inte mindre än 240 matcher och 190 mål för klubben och är en utav de största skandinaviska spelarna genom tiderna, om inte åtminstone finlands största.

Målsättning:
- Flytta upp 3 talanger till seniortruppen under en tvåårsperiod
- Ligga i toppen av Eredivisie säsong efter säsong
- Nå slutspel i Champions League och konkurrera med de stora klubbarna i Europa
- Sälja en egen produkt för minst 500 miljoner kronor

Tanken är att hela klubben ska följa en och samma filosofi där allt jag gör i seniorlaget ska återspegla sig i såväl reservlaget som juniorlaget. Dessutom ska fotbollsspelarna vara av samma skrot och skrom vilket betyder att laget är större än jaget i alla situationer. Inget ska stiga en spelare åt huvudet men skulle det mot förmodan inträffa så är den spelaren inte välkommen längre, vilken status i klubben han än har.

Med det sagt så kommer det ta tid att forma laget från topp till tå och därför kommer de tre första säsongerna att innebära en övergångsfas för hela klubben; allt från spelare till ledare och annat runt omkring. Förhoppningsvis bringar det ändå framgång under de tre första åren men eftersom detta är ett långsiktigt projekt där framtiden är lika med framgång så har jag själv inga större förväntningar.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 05 April 2018 - 17:16 PM

#2   Yayakolo

Manager

• Administratör
  • 4264 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 05 April 2018 - 15:07 PM

Awesome!! Älskar den här typen av rapporter.

#3   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 05 April 2018 - 17:16 PM

Postad bild

Football Manager 18
I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

AFC Ajax är en klubb som scoutar hela världen och inte är rädd för att värva talanger dessutom. Det är något jag kommer att fortsätta med men såklart med restriktioner. Det ska vara långsiktigt men prisvärt att köpa en fotbollsspelare och därför kommer vi inte betala astronomiska summor för att få hit enskilda spelare.

- Spelare under 18 år får inte kosta mer än 30 miljoner kronor

Dessutom så har klubben en filosofi gällande höger- respektive vänsterfotade spelare i de olika grupperna. Jag kommer att försöka följa det så långt som möjligt men är inte rädd för att tänja på reglerna vid specialfall där det exempelvis är dåligt med alternativ eller en spelare passar väldigt bra in i rollen förutom bästa fot.

- Varje trupp ska innehålla 22 spelare
- 2 målvakter
- Vänsterfotad på positionerna VB, OMV & ANF
- Högerfotad på positionerna HB, OMH & ANF
- Resterande positioner är fria att ha vilken fot som bästa fot

Jag kommer inte att prioritera att låna ut spelare men om det skulle inträffa så ska spelaren i fråga vara garanterad speltid på den position vi spelar honom på. Utöver det så finns där således inget intresse utan han får stanna i klubben. Skulle spelare då bli missnöjd har han inget mer i klubben att göra.

När det kommer till träning så kommer det se likadant ut för samtliga tre grupper. Med fokus på att lära sig taktiken, men även de tekniska och fysiska delarna. De psykiska ska redan finnas där vid start men vi ska likväl använda oss utav mentorer för att leda talangerna i rätt riktning. En mindre översiktlig inblick i filosofin.

- Specialträning av såväl attribut som föredragna handlingar
- Mentorer för att leda unga spelare i rätt riktning
- Teknisk och Fysisk träning är a och o

Återigen är detta ett långsiktigt projekt och därför kommer de tre första säsongerna att vara mer eller mindre en övergångsfas där spelare kanske inte riktigt fyller alla/de flesta kvoterna för hur en spelare ska vara och bete sig i AFC Ajax. Detta kommer som sagt att korrigeras med tiden, antingen genom träning eller i försäljning.

För att uppnå en så bra träning som möjligt kommer även ledarstaben att ses över. Även här har vi en treårsplan för att hitta och ta in rätt tränare. Här är det inte enbart tränarens kvaliteter på träningsplanen som gäller utan även dennes personlighet. Allt och alla ska följa klubbens filosofi och riktlinjer. Detta gäller även övriga anställda, så som läkare, scouter och andra inblandade.

Taktiken kommer att vara ganska så enkel, just för att det ska fungera i samtliga tre grupper. Min tanke är att använda en 4-4-2 alternativt 4-2-2-2 taktik beroende på lite olika faktorer, så som motstånd, prestationer och annat smått och gott. Inställningarna för de båda formationerna kommer att vara snarlika då jag egentligen vill ha en tydlig taktik men i dagens FM är det svårt att nå framgång med endast en taktik år efter år.

- Possessionspel
- Utnyttja kanterna
- Fylla på med spelare i rak men även understödjande uppgifter

Avslutningsvis så kommer jag att summera ihop det nödvändigaste för att ge en snabb men klar och tydlig bild över hur jag kommer att forma och sköta AFC Ajax i hopp om att nå framgång med egna produkter, både genom titlar och framgång men även via försäljningar. Det är ett väldigt spännande projekt med goda förutsättningar redan från början men det krävs ändå mycket jobb.

- Stort fokus vid talangutveckling
- Spelarna ska formas utefter klubbens filosofi
- Köpa spelare under 18 år för max 30 miljoner kronor
- Utmana om ligatiteln var säsong och även nå slutspel ute i Europa
- Varje lag ska innehålla 2 målvakter och 20 utespelare vilket ger en totalsumma på 66 spelare
- Använda en 4-4-2/4-2-2-2 taktik

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 17 April 2018 - 10:33 AM

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 06 April 2018 - 06:00 AM

Postad bild

Football Manager 18
I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Klubbens faciliteter är minst sagt fantastiska och för den delen världsklass i alla kategorier. Det ger oss därför väldigt goda förutsättningar redan från start och när det materiella är i framkanten så ger det oss arbetsro då det finns en hel del att korrigera med både spelare och tränare inför framtiden.

Träningsanläggning - Utmärkt
Ungdomsakademi - Superb
Ungdomsträning - Exceptionell
Ungdomsrekrytering - Mycket utvecklad

Akademin influerar nivå på en spelares utveckling, träningen influerar en ungdoms nuvarande förmåga medan rekryteringen influerar en ungdoms potentiella förmåga. Med det sagt så är det extremt goda förutsättningar att vi får upp kvalitativa spelare som redan från början håller en bra nivå. Det betyder nödvändigtvis inte att det kommer att hända men chansen är större än hos andra klubbar med sämre faciliteter.

När det kommer till Ansvarig för Ungdomsutveckling så har jag tagit fram en rad attribut och annat runt omkring som jag anser vara vitalt för den rollen som genom höga värden här kommer att ge klubben så bra talanger som möjligt. Själva tränandet kommer andra att ha hand om men AfU kommer ändå närvara vid ungdomsträningen för att stötta upp och följa utvecklingen på spelarna.

Ansvarig för Ungdomsutveckling:
Said Quaali | 47 år | Marocko
Personlighet: Balanserad
Beslutsamhet: 10
Bedöma Spelarpotential: 14
Favorituppställning: 4-1-2-3 Brett

Som ni ser är vår nuvarande AfU Said Quaali inte optimal för klubbens filosofi och kommer därför att försöka ersättas så snart som möjligt då den här rollen är superviktig för våra framtida ungdomsspelare och till viss del de nuvarande. Där finns egentligen ett attribut till som är vitalt för en AfU och det är professionalism. Tyvärr är det ett gömt attribut men ser man till personligheten så kan man avgöra om det attributet är högt eller lågt då det går hand i hand. Här nedan listar jag vår dröm-AfU.

Personlighet: Proffsig/Mönstermedborgare
Beslutsamhet: 17-20
Bedöma Spelarpotential: 17-20
Favorituppställning: 4-4-2/4-2-2-2

En annan parameter som jag har tagit in är i vilken ordning dessa attribut rangordnas i. Det är en självklarhet att det är väldigt få som möter samtliga krav och då får man sänka garden något för att hitta en så bra Ansvarig för Ungdomsutveckling-ledare som möjligt. I den ordning jag har skrivit attributen i är också den rangordning jag går efter. Personlighet och Beslutsamhet är de absolut viktigaste tätt följt av Bedöma Spelarpotential. Favorituppställning är inte direkt viktig i sig men har AfU'n klubbens taktik som favorituppställning så ger det ungdomar som kan samtliga positioner och därför behöver man inte positionsträna lika många.

Därefter kommer vi till samtliga ledare i klubben. Där finns fler roller än antalet fingrar och därför kommer det bli både komplext och överambitiöst att gå in på alla roller i klubben. Men jag kommer att förklara vad för attribut som är vitala för en ledare i AFC Ajax under den här klubbfilosofin och som tidigare nämnt så kan man inte förvänta sig att man ska hitta tränare direkt som uppfyller alla krav utan man får börja något under för att arbeta sig uppåt.

Eftersom vi kommer att spela två olika formationer som är snarlika, 4-4-2 samt 4-2-2-2, så vill man ju hitta tränare som faktiskt kan dem formationerna, men, eftersom där finns andra attribut som är viktigare då deras huvuduppgift är att utveckla våra spelare så kommer det krav att finnas med men längst ner i rangordningen.

För att en tränare ska vara så bra som möjligt så finns där tre grundattribut som är skillnaden mellan en bra och en dålig tränare. Såklart är även det här en diskussionsfråga men det kan vara en skillnad på tre respektive fem stjärnor på träningen trots att han har förhållandevis bra attribut på exempelvis Försvar.

- Beslutsamhet
- Grad av Disciplin
- Motivation

Det är dessa tre attributen som jag tidigare talade om, de tre nyckelattributen som avgör hur bra en tränare faktiskt är inom sitt område. Kort och gott så är det den pedagogiska biten i tränarens utförande medan exempelvis attributen Konditionsträning eller Taktikträning är själva faktan/informationen. Det är alltså viktigt för en tränare att ha kunskapen om vad det är vi tränar på och inför men nyckeln är hur en tränare ska nå ut med kunskapen till spelarna. Jag kallar dessa tre egenskaperna för BDM; Beslutsamhet, Disciplin & Motivation.

Dessa är därmed de absolut viktigaste egenskaperna när jag letar efter tränare till alla tre gruppers ledarstaber. Går vi neråt i grupperna och hamnar i juniorlaget så är även Arbeta med Ungdomar ett vitalt attribut. Lite sunt förnuft helt enkelt. Även här kommer ledarens personlighet in i bilden. En tränares personlighet smittar av sig på en spelare, men då jag tyvärr inte har någon fakta på det när det kommer till FM så är det inget måste utan mer en riktlinje i klubbens filosofi.

De sista attributen är såklart de attribut som behövs för själva träningen. Som exempelvis tidigare nämnda Konditionsträning så är attributet Konditionsträning ett vitalt attribut. Tillsammans med BDM-attributen och möjligtvis AmU-attributet så har du vad en konditionstränare behöver för att vara kvalitativ inom sitt område. Lägg därtill personlighet och till viss del favorituppställning så har du en ledare för AFC Ajax.

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 17 April 2018 - 10:33 AM

#5   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3836 Inlägg:

Postad 06 April 2018 - 07:38 AM

Verkligen intressant detta. Hoppas på en långkörare!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#6   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2184 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 06 April 2018 - 13:11 PM

Visa inläggArgt Troll skrev:

Verkligen intressant detta. Hoppas på en långkörare!
Trodde du hade lämnat skeppet?
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#7   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 06 April 2018 - 16:58 PM

Postad bild

Football Manager 18

I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Om vi flyttar oss över till Football Manager och ska försöka implementera allt detta så behöver vi först utvärdera läget i klubben. Hur många ledare får vi använda oss utav i var grupp? Här nedan listar jag antalet ledare inom varje grupp och då får vi en mer översiktlig koll på hur vi kan arbeta vidare och hur fördelningen av träningen ska vara.

Seniorlaget
Manager - 1st
Assisterande - 1st
Ledarstab - 6st

Reservlaget
Manager - 1st
Assisterande - 1st
Ledarstab - 3st

Juniorlaget
Manager - 1st
Assisterande - 1st
Ledarstab - 6st

Där finns tio olika områden en tränare kan bli tilldelad som är ihopkomponerade till tre större områden; Kondition, Generellt & Målvaktsspel. Som ni ser ovan så har vi inte tillräckligt med ledare för att ha en ledare inom varje område men vad som inte finns med i beräkningarna än är att ledarna i reservlaget kan hjälpa till i seniorlaget och juniorlaget medan ledarna i seniorlaget kan hjälpa till i reservlaget och juniorlaget. Då har vi helt plötsligt ett överflöd av tränare i samtliga grupper och kan både specificera träningen men även underlätta för tränarna med understöd från andra tränare.

Kondition
- Styrka
- Aerobic

Generellt
- Taktik
- Bollkontroll
- Försvarsspel
- Offensiv
- Skott

Målvaktsspel
- Skotträddning
- Greppsäkerhet
- Fördelning

Det här är en stor och tidskrävande uppgift som på sikt kommer att löna sig på så många sätt. Det här är som sagt en treårig vision där vi efter tre år ska ha funnit ledare som helt passar in på AFC Ajax klubbfilosofi. Vissa av tränarna som är anställda i nuläget kanske kommer att följa med på resan men förmodligen kommer de flesta att skrivas av dessförinnan.

Har du någon gång fått tillsagt att man ska anpassa spelarna efter taktiken? Det har jag med, vilket är fullt förståeligt. Du kan inte komma in och spela 4-4-2 med ett spelarmaterial som passar bättre till 3-4-3. Du kan förvisso men det blir svårt och tar betydligt längre tid för spelarna att anpassa sig än om du hade spelat med en 3-4-3 formation som de är vana vid sen tidigare.

Eftersom detta är ett långsiktigt projekt så frångår jag från det tänket. I Ajax spelar man egentligen, likt Barcelona, 4-3-2-1 med en sittande mittfältare, två yttrar och en ensam anfallare. Men då jag ganska så tydligt har satt två formationer, 4-4-2 samt 4-2-2-2, så måste jag ha med i beräkningarna att vissa spelare inte passar in alls, det är överflöd på vissa positioner samt att inlärningsprocessen av inställningarna tar längre tid.

Tanken är att skillnaden mellan dessa två taktikerna är hur offensiva vi vill vara i en match. 4-4-2 innebär lite mer tillbakadragna medan 4-2-2-2 innebär lite mer offensivt. Eftersom jag inte tidigare använt mig av två anfallare på FM18 så blir det i sig en trevlig utmaning. Jag har alltid varit duktig på att få igång målskyttet från de offensiva mittfältarna men på bekostnad av den ensamme anfallaren. Det i sig blir en uppgift som heter duga. Jag kommer att testa mig fram och försöka balansera upp båda taktikerna så bra som möjligt, därav kan jag inte släppa några taktiska inslag tills vidare.

Men i grund och botten så kan jag berätta vad jag vill få ut av taktikerna. De kommer att vara snarlika i det mesta med undantag för den generella mentaliteten. Jag vill ha en speluppbyggnad bakifrån där ytterbackarna sticker i djupet och yttermittfältarna skär inåt planen. De två centrala mittfältarna ska hålla sig rätt statiskt medan en anfallare droppar ner samtidigt som den andra sticker i djupet. Det är min tanke i var fall, sen får vi se hur jag kan implementera det på ett så bra sätt som möjligt till spelet.

Vi börjar närma oss slutet men är inte helt färdiga än innan vi kan fortsätta säsongen. I skrivande stund har vi totalt 82 fotbollsspelare fördelat på 12 målvakter och 70 utespelare. Som ni kanske kommer ihåg så är filosofin 2 målvakter och 20 utespelare i varje grupp vilket ger en totalsumma på 66 fotbollsspelare i AFC Ajax. Därmed har vi ett överskott på 16 spelare till att börja med, därefter måste vi bryta ner alla positioner och då kan ännu fler försvinna. På så sätt måste vi värva in fler spelare för att fylla upp kvoten, både positionsmässigt men även i hela gruppen.

Där kommer scouting nätverket in i bilden. Mer om det senare. Men vi kommer alltid att jobba efter att ha 22 spelare i varje grupp, varken mer eller mindre. Det finns en treårig plan även här men att banta truppen kommer inte ta lika lång tid. Max två säsonger skulle jag nog vilja säga då vi kan både sälja spelarna men även välja att inte förnya vissa av deras kontrakt. Så den här delen av jobbet kommer nog att gå lite snabbare, men att hitta och värva rätt spelare är desto mer komplicerat.

Då kommer vi in till den sista biten av förberedandet inför starten; scouting teamet och dess uppgifter samt läkarteamet. Vi kan börja med det sistnämnda då den biten inte är så stor. Där finns en del olika roller inom läkarteamet men det viktigaste är att fylla upp kvoten personal då det har förminskar tiden en spelare är borta på grund av skada. Du kan ha en bra läkare men du behöver alltid en stab bakom dig.

Chefssjukgymnast - 1st
Sjukgymnast - 3st
Idrottsvetare - 1st

Sjukgymnast Reservlag - 2st
Idrottsvetare Reservlag - 1st

Sjukgymnast Juniorlag - 3st
Idrottsvetare Juniorlag - 1st

Ett scouting nätverk kan vara din bästa vän, speciellt om du är ute efter att leta talanger runt om i världen. Efter att ha presenterat filosofin i AFC Ajax förstår ni säkerligen att den här delen är en viktig del för att verksamheten ska gå runt och fungera precis som vi vill så att vi kan nå våra långsiktiga mål. Vi börjar med att presentera hur många vi får ha i scouting staben men även dataanalys staben.

Huvudscout - 1st
Scout - 8st
Dataanalyschef - 1st
Dataanalyktiker - 2st

Dataanalyktiker Reservlag - 1st
Dataanalytiker Juniorlag - 1st

Vad gör en scout? Han åker och tittar på allt från motståndare till nästa match, letar efter talanger eller också för den delen tittar på specifika spelare som jag själv exempelvis vill ha en rapport på. De är din förlängda arm när det kommer till att köpa spelare. Därför är fler scouter desto bättre då vi kan leta på fler ställen samtidigt. Huvudscouten har hand om det översiktliga men jag styr gärna en hel del själv också.

Dataanalyktikerns arbete är inte riktigt densamma, denne arbetar mer med våra egna spelare. Analytikerns attribut talar för sig självt; bedöma lagdata, bedöma spelardata & presentera data. De är ungefär som Ola Andersson i Viasat Studion, precis som Jens Fjellström innan han tog just ett Dataanalyktiskt jobb hos Malmö FF; de hittar positiva och negativa bitar hos en spelare och ett lag och presenterar det för mig i ett försök att läsa av hur motståndarna agerar eller vad en spelare behöver bli bättre på.

Nu är det äntligen dags att påbörja resan med start av en treårig övergångsperiod. Under tiden kommer mycket att hända där både spelare och ledare kommer att lämna, nya ansikten kommer in, vi är med och tampas om ligatiteln och dessutom hävdar oss ute i Europa. Vi kanske säljer en del spelare för bra summor och värvar in kvalitativa ersättare med rätt personlighet till seniorlaget som i sin tur kan bli bra mentorer till våra egna talanger eller talanger som vi värvar in. Hur som helst så kommer nästa rapport att komma efter dessa tre säsongerna. Håll ut!

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 17 April 2018 - 10:34 AM

#8   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3836 Inlägg:

Postad 06 April 2018 - 21:17 PM

BRUTALT INTRESSANT.

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#9   Yayakolo

Manager

• Administratör
  • 4264 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 07 April 2018 - 08:33 AM

Levererar klass i varje inlägg!

#10   pace

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 233 Inlägg:

Postad 07 April 2018 - 17:02 PM

Oerhört bra rapport!

#11   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 08 April 2018 - 06:53 AM

Postad bild

Football Manager 18

I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Då var de tre inledande säsongerna avklarade och bara dessa tre åren har varit en enorm resa för klubben. Jari Litmanen har satt sin prägel med en variant av Cruyff-filosofin och samtidigt som resultaten har legat i paritet med målsättningarna så har även klubbens organisation förändrats, både på ledar- och spelarsidan men även i styrelsen. Gällande det sistnämnda så köpte en man vid namn Fawaz Al-Hasawi, från Kuwait, upp klubben inför andra säsongen och satte klubben på börsen. För egen del så har inget förändrats, vare sig förutsättningar eller annat.

På ledarsidan har den absolut största förändringen skett. Nu räcker det inte längre med att vara en bra ledare/lärare utan du ska även ha en personlighet och tankegångar som speglar Ajax filosofi. Jag lade störst vikt på A-laget, därefter juniorlaget och B-laget prioriterades sist. Målet var att genomföra och slutföra det efter tre säsonger och det har vi gjort med bravur. Ledarna är helt i paritet med filosofin samtidigt som de är väldigt kompetenta i det de lär ut också.

Vi går över till spelarna. Vi inledde med en allt för stor skara spelare och förutom att banta truppen så behövde spelarna individuellt ses över också med grundfrågan “passar de in?”. Som bekant så ska varje trupp ha 2 målvakter samt 20 utespelare samtidigt som hälften av spelarna i B-laget skulle vara mentorer. Två utmaningen stöttes på; hitta elva spelare, en på var position, med rätt personlighet som skulle agera mentorer åt våra talanger samt hitta och fylla ut med spelare av rätt personlighet och talang till juniorlaget.

I efterhand har vissa punkter fått modifieras alternativt kringgås på olika sätt men i det stora hela så tycker jag att vi nu, inför den fjärde säsongen, står i rätt riktning och med perfekta förutsättningar. Det har varit en inte helt lätt uppgift och stundtals intensivt och emellanåt till synes hopplöst, men resultatet vi fått fram är väldigt spännande. Här nedan kommer jag att redovisa de sportsliga resultaten från de senaste tre säsongerna.

Eredivisie
Säsong 1 | 1 | 34 | 25 - 5 - 4 | 92-25 | +67 | 80p
Säsong 2 | 1 | 34 | 28 - 2 - 4 | 94-29 | +65 | 86p
Säsong 3 | 1 | 34 | 29 - 3 - 2 | 124-26 | +98 | 90p

Som ni ser så har vi vunnit tre gånger av tre möjliga och inte nog med det så har vi även gjort det bättre och bättre för var säsong. Den första säsongen var den jämnaste sett till toppstriden men slutade med tio poängs marginal, resterande var en självklarhet sedan de första omgångarna att vi skulle ro hem ligatiteln.

Förutom vinsterna så har vi haft en otrolig framgång när det kommer till att göra mål. 92, 94 respektive 124 mål på 34 matcher vardera är en otrolig bedrift. Att vi dessutom inte har släppt in över 30 mål en endaste säsong är imponerande även om vi såklart kan förbättra den biten och försöka hålla oss under 20, vilket är ett mindre viktigt mål snarare en önskan.

Champions League
Säsong 1 | 2 | 2 - 2 - 2 | 9-11 | -2 | 8p
FC Barcelona, Ajax, RB Leipzig, Shakhtar
Säsong 2 | 2 | 4 - 1 - 1 | 16-4 | +12 | 13p
Paris SG, Ajax, Standard Liège, CSKA Moskva
Säsong 3 | 2 | 4 - 0 - 2 | 14-8 | +6 | 12p
Liverpool, Ajax, Paris SG, Celtic

Ajax, den ständiga tvåan i gruppspelet. På tre säsonger har vi kommit tvåa samtliga gånger men det betyder inte att vi har gjort dåligt ifrån oss i slutspelet. Den första säsongen nådde vi tyvärr bara den första utslagsrundan men vi stod trots allt upp mot Manchester United då vi vann hemma med 3-1 men förlorade snöpligt med 2-0 och åkte ur på bortamålsregeln.

Den andra säsongen gick det desto bättre. Vi vann på bortamålsregeln efter två oavgjorda resultat mot Arsenal i den första utslagsrundan innan Valencia demolerades i kvartsfinalen. I semifinalen tog det däremot stopp efter att Chelsea totalt gjorde tre mål medan vi endast kom upp i två stycken.

Tredje och sista säsongen lyckades vi med bedriften att slå ut Paris SG redan i gruppspelet och norpa åt oss andraplatsen. Därefter blev det två målrika matcher mot Juventus där vi först vann med 4-0 hemma innan de gjorda 4-0 på oss borta. I den 94’e och absolut sista minuten fick vi straff som vår anfallare förvaltade på bästa sätt. FC Bayern skickades därefter ut i kvartsfinalen och i semifinalen stod Internazionale och blockerade sikten mot Wembley. Den blockeringen var dock inte långvarig utan vi tog oss hela vägen till final där vi ställdes mot FC Barcelona. 2-2 i halvlek blev slutligen 3-2 i favör Ajax och Champions League-titeln var nu vår. Senast Ajax vann CL var 1995.

Vi hinner med en liten och snabb genomgång av KNVB Beker men även Johan Cruyff Schaal som är den inhemska cupen respektive Supercupen i holländska mått. I KNVB Beker spelade reservspelare i 90% av matcherna och det skedde sällan byten. Vi har vunnit cupen samtliga tre år utan större problem. Supercupen har vi plockat hem två år i rad och spelas i början av nästa säsong så vi hoppas på tre i rad här med.

#12   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 10 April 2018 - 07:25 AM

Postad bild

Football Manager 18

I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Vi kan väl börja med de taktiska bitarna. Jag har, under de gångna tre säsongerna, använt mig av två taktiker som jag har ändrat efter årens gång just för att få till två bra taktiker som vi kan använda oss av. Ju fler taktiker desto svårare för motståndarna att läsa av dig. Vad jag har gjort är att använda mig av en taktik hemma samt en taktik borta. Kanske inte så oförutsägbart som precis nämnt men ett steg i rätt riktning.

4-2-2-2 är en mest framgångsrika utav de två där vi skördat stora framgångar och dessutom gjort många mål på resans gång. Är också den taktik som används i finaler då den anses bäst lämpad för spel mot bättre motstånd. 4-4-2 används allt som oftast på bortaplan.

Om vi börjar med speluppbyggnaden så vill jag ständigt ha bollen på marken. Därför ska målvakten fördela bollen till mittbackarna som i sin tur passar vidare antingen till ytterbackar eller innermittfältarna. Här har vi grunden och det betyder nödvändigtvis inte att bollen ska snabbt upp i plan utan vi arbetar lugnt och metodiskt här.

I fas två har vi mer rörelse, ytterbackarna flyttar uppåt med eller utan boll samtidigt som yttermittfältarna skär inåt planen för att förvirra motståndarna. Ena anfallaren droppar medan den andra går i djup. Understöd från innermittfältarna som har som största uppgift att vinna tillbaka boll och snabbt fördela den till en bättre lämpad spelare.

I den sista fasen så använder vi oss utav mycket inlägg, vilket också är där vi gjort flest poäng ifrån. Antingen så har ytterbackarna eller yttermittfältarna fått med sig bollen, dragit sig utåt kanten och skickat ett inlägg till två anfallare samt en yttermittfältare. Det andra alternativet är att en yttermittfältare har fått med sig bollen inåt plan och antingen skjutit själv eller fått en genomstickare till en spelare som gått på djupet.

Vad blir resultatet av den här melodin? Många mål framåt mot varierande motstånd rent nivåmässigt men även en del insläppta som till viss del är onödiga. Låt mig förklara närmare. Rent logiskt fyller vi på med många spelare i ett anfall; två anfallare, två yttermittfältare samt två ytterbackar vilket är sex spelare. Lägg därtill att våra två innermittfältare ger understöd och snabbt ska vinna tillbaka bollen, då är vi uppe i åtta stycken vilket lämnar två mittbackar och en målvakt själva vid kontringar.

Med ett sådant underläge krävs det snabba omställningar och där kommer jag att jobba vidare med innermittfältarnas arbetsmoral och aggressivitet till nästkommande säsong. Det, alternativt ytterbackarnas mentalitet, tror jag är nyckeln till att släppa in färre mål. Men det är endast en tes. Helt klart ett moment jag vill förbättra.

Skillnaden mellan de två taktikerna är utgångspositionerna och till viss del mentaliteten. I 4-2-2-2 har vi två offensiva yttermittfältare medan i 4-4-2 är det mer en rak och klassisk formation. Det är näst intill identiska rent taktiskt men där finns några skillnader; i 4-4-2 pressar vi mer och ytterbackarna är lite mer laidback. 4-4-2 passar väldigt dåligt mot bättre motstånd på bortaplan och är något jag kommer att se över. Rent generellt känns det bättre och säkrare att använda 4-2-2-2.

:: Taktik 1 | Taktik 2 ::

#13   jonatannk

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 255 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 10 April 2018 - 08:36 AM

Grymt bra rapport! Imponerande resultat på endast tre säsonger också. Sinnes bra!
Vore kul att få se hur din spelartrupp ser ut! 😊

Följer med STORT intresse!

#14   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 10 April 2018 - 15:28 PM

Visa inläggjonatannk skrev:

Grymt bra rapport! Imponerande resultat på endast tre säsonger också. Sinnes bra!
Vore kul att få se hur din spelartrupp ser ut!

Följer med STORT intresse!
Tack och tack till alla andra som läser, gillar och kommenterar!

Gällande spelartruppen så kommer det i ett senare skede. Efter dessa tre säsongerna så testade jag runt lite med vad jag ville få fram och nå ut till er med och jag missade ärligt talat att ta screens på truppen. Det är reparerat till den femte säsongen, så håll ut min vän! :)

#15   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 10 April 2018 - 19:33 PM

Postad bild

Football Manager 18

I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Vi går vidare mot ledarna, en utav de viktigaste delarna i klubbens filosofi. Det är trots allt dessa som formar och utvecklar våra talanger men även våra A-lagsspelare. Målet här var att fylla på med tränare så vi hade minst en i varje kategori, en tränare skulle även ha rätt personlighet men även ha rätt formation som favorit. Utöver det skulle han såklart vara kvalitativ och ge en bra utbildning inom sitt område.

Med ledare gäller det att ha tålamod i uppbyggnadsfasen. Ajax var ingen stor storklubb i Europa utan mer en i mängden. På så sätt var det inte helt enkelt att hitta tränare som passade in på samtliga punkter under de första säsongerna. Men efter att ha vunnit Eredivisie två år i rad samt avancerat till semifinal i Champions League så såg det betydligt bättre ut. Det gav oss den grupp med tränare vi idag har men men målet är att ständigt förbättra så vi får fem stjärnor i samtliga träningsgrupper.

En som har följt med ända sedan dag ett är mannen som är Ansvarig för Ungdomsutveckling. Som ni kanske kommer ihåg från de allra första inläggen så ansåg jag att den här rollen var en av de absolut viktigaste i klubben. Han vi hade var väl inte något att hänga i julgranen men han som ersatte fyllde exakt alla punkter jag letade efter.

Kristjaan Speakman | 40 år | England
Personlighet: Proffsig
Beslutsamhet: 19
Bedöma Spelarpotential: 17
Favorituppställning: 4-4-2

Som ni ser så passar han som handen i handsken och lägg därtill att han sedan tidigare även var bevandrad och för ett användande utav 4-2-2-2. Kan det bli bättre? Han gör därmed sin fjärde säsong i klubben och jag hoppas såklart på att han följer mig in i skärselden och inte lämnar vid ett tidigare skede.

Utöver detta så är vi ledande i Holland i exakt allting när det kommer till ledarsidan. Scoutingstaben och Läkarteamet är rankade högst vilket Tränarstaben också är. Inför den fjärde säsongen har jag även förhandlat fram så att vi kan anställa ännu fler ledare inom samtliga tre kategorier. Även juniorernas tränarstab kan utökas vilket känns fantastiskt nu när utmaningen faktiskt börjar.

#16   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 11 April 2018 - 12:06 PM

Postad bild

Football Manager 18

I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Det behövs ingen längre redovisning av hur en spelare skall vara i Ajax, det har jag redan gått igenom i ett tidigare skede. Här tänkte jag kortfattat gå igenom vad som har hänt och vilka spelare som man ska hålla utkik efter helt enkelt. Den filosofi jag berättade om i början har varit relativt svår att hålla, av lite olika anledningar. Men den största anledningen är att jag har behövt frångå från själva filosofin för att taktiken ska fungera bättre. Låt mig förklara lite närmre.

Som ni kanske kommer ihåg så skulle jag ha 22 spelare i vardera lag, totalt 66 spelare fördelat över tre lag. Däri skulle vi ha uttalade vänsterfötter på vänsterkanten respektive högerfötter på högerkanten plus en del fördelat centralt. Det fungerade helt okej den första säsongen, men, jag tyckte inte att det fungerade optimalt sett till taktiken. Tänk er själva, jag vill ha yttermittfältare som springer inåt planen, då är det svårt att exempelvis ha en vänsterfotad på vänsterkanten. Så jag frångick det tänket där.

Om vi går vidare till själva spelarna så hade jag väldigt gärna presenterat exakt alla 66 spelare, men jag tror ni alla förstår att det tar både tid och plats så istället har jag tagit ut ett axplock av intressanta spelare som definierar Ajax både i nutid men även i framtid; de bästa spelarna just nu men även de spelare med störst potential. Därefter tror jag att ni förstår vad och hur vi vill med spelarna.

Postad bild Kasper Dolberg
- Förmodligen den spelare som satt störst avstamp i klubben under de tre gångna åren. På 75 matcher i Eredivisie har den danske supertalangen gjort 56 mål och 36 assist vilket landar på totalt 92 poäng. Har alltid varit gjuten i startelvan och har sällan gjort en dålig match.

Postad bild Donny van de Beek
- Innermittfältaren tillika egna produkten van de Beek har också han varit startelva-material de tre senaste säsongerna, trots sin unga ålder. Har mestadels fått hålla till som en bollvinnande mittfältare men kommer inför den här säsongen att spela som en speluppläggare. Har därför inte gjort så många poäng men har stått för många imponerande insatser.

Postad bild Joël Veltman
- Vår absolut viktigaste spelare. Mittbacken har börjat komma upp i ålder men är en sann ledare som lett Ajax till nio titlar under dessa tre säsongerna. Med sin proffsiga personlighet har han varit mentor åt många mittbackar som idag har en liknande personlighet. Gör en del mål men det är hans brytningssäkerhet men även passningsspelet under uppbyggnadsfasen som gör honom till en riktigt kvalitativ mittback.

Postad bild Jasper Alflen
- En utav de största talangerna någonsin i Ajax enligt scouter och tränare. En egen produkt som gått genom hela verksamheten och inför den fjärde säsongen kommer att ingå i anfallsuppsättningen i A-laget. Vann skytteligan i Jupiler League den gångna säsongen med 32 mål på 32 matcher och är en spelare som redan nu kan hävda sig mot de större lagen.

Postad bild Kimmo Leskinen
- Ytterligare en egen produkt som med tålamod visat på prov med sin proffsiga attityd att han snart håller Eredivisie-nivå. Finländaren har redan gjort två landskamper för sitt hemland och ses som en mycket stor talang i Ajax. Till nästa säsong så bör han ingå i mittbacksuppsättningen i A-laget. En spelare som Veltman tagit under sina vingar.

Postad bild Ronald Krop
- Har av konkurrensskäl endast härjat i juniorlaget de senaste säsongerna men besitter en enorm potential. Om ca två säsonger bör han ha vuxit till sig och är då redo för A-laget. Kommer med all förmodan att flyttas upp till Jong Ajax nästa säsong för att få känna på seniorspel.

Postad bild Christian de Vreede
- Låter som ett problembarn sett till efternamnet men här har vi precis en sådan spelare som vi har som mål att få fram ur akademin. Bra personlighet, bra beslutsamhet, intressanta attribut och en utvecklingskurva som ständigt pekar uppåt. Förhoppningsvis fortsätter det här åt rätt håll och lär inom några säsonger vara ett namn för A-laget.

Där finns personligheter som är bra och mindre bra och sen finns där något mitt emellan. Målet är att en spelare ska ha en proffsig personlighet, det är i mina ögon den personlighet som ska genomstråla Ajax. Men en spelare som har personligheterna Ganska Professionell, Balanserad, Bestämd, Beslutsam, Ganska Beslutsam, Modig och Ambitiös är också utav intresse. Dessa personligheterna har jag tagit fram efter tre säsongers forskande. För den här filosofins del så passar dessa personligheterna in bra.

Om vi då bryter ner det och ser hur många och framförallt vilka personligheter vi har att jobba med i dagens Ajax så ser ni direkt att det är rätt så mycket av vissa personligheter. Anledningen stavas såklart mentorer. Jag har jobbat extremt mycket med den punkten de tre senaste åren och det har verkligen gett effekt på spelarna. Lägg därtill att ledare och inte minst Kristjaan Speakman, Ansvarig för Ungdomsutveckling, har rätt personlighet med.

A-lagets personligheter:
Proffsig - 5st
Ganska Professionell - 10st
Balanserad - 3st
Modig - 1st
Bestämd - 2st
Motståndskraftig - 1st

Jong Ajax personligheter:
Proffsig - 13st
Ganska Professionell - 6st
Ganska Beslutsam - 2st
Bestämd - 2st

Juniorlagets personligheter:
Proffsig - 1st
Ganska Professionell - 7st
Balanserad - 6st
Modig - 1st
Bestämd - 1st
Beslutsam - 3st
Ganska Beslutsam - 2st
Ambitiös - 1st

Vi jobbar som sagt efter att en spelare ska få en proffsig personlighet men det är inte alltid det går av olika anledningar. Men redan i tidig ålder får de flesta en mentor och vem som blir tilldelad beror oftast på vem som har “sämst personlighet” alternativt lägst beslutsamhet, de attribut jag kan se som sagt. I Jong Ajax har vi många som har en bra personlighet men tänk på att de elva mentorerna måste ha en bra personlighet för att få vara med i föreningen.

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 17 April 2018 - 10:35 AM

#17   MasterOfFlow

Ungdom

• Medlem
  • 7 Inlägg:

Postad 11 April 2018 - 14:25 PM

Så jäkla bra skrivet!

Jäkligt roligt att få så mycket resonemang och detaljer kring ledarstab, filosofier, mentorskap, och mer av det som kanske inte syns så tydligt utåt. Man blir ju ruggigt sugen på att dra igång en egen rapport så småningom!
"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

#18   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 11 April 2018 - 16:10 PM

Visa inläggMasterOfFlow skrev:

Så jäkla bra skrivet!

Jäkligt roligt att få så mycket resonemang och detaljer kring ledarstab, filosofier, mentorskap, och mer av det som kanske inte syns så tydligt utåt. Man blir ju ruggigt sugen på att dra igång en egen rapport så småningom!
Tack, kul att höra! Det svåraste har hela tiden varit att få ihop en informativ text utan att virra iväg för mycket och hålla det rätt objektivt så att ni läsare själv ska kunna känna igen eller för den delen implementera idéerna själva i era spel. Dessutom vill jag hela tiden att ni ska sukta efter mer uppdateringar och att det inte blir för repetitivt vilket det hittills inte varit över huvud taget.

Kul att du är sugen, hoppas att fler går i de tankarna. Självklart ska du starta en saverapport! :)

#19   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 12 April 2018 - 06:47 AM

Postad bild

Football Manager 18
I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Sist men inte minst så ska vi gå igenom de tre senaste säsongernas övergångar, både in och ut. Grundmålet har hela tiden varit att våra egna produkter ska prioriteras, men försvinner en kvalitativ spelare och vi inte har fått upp en tillräckligt bra spelare där så blir det nödvändigt att ta in en spelare utifrån. Detsamma gäller både Jong Ajax och juniorlaget; behöver vi fylla upp med spelare utifrån av olika anledningar så räds vi inte för att göra det.

Säsong 1
- Som ni ser så försvann tre A-lagsspelare i Schöne, Younes och Viergever. De två förstnämnda var överflödiga med de nya taktikerna och Viergever klagade på speltid efter halva säsongen. Ihop med att vi fick in Schuurs, som var klar redan innan jag tillträdde, så fick Viergever därför lämna. De fyra andra spelarna som köptes in spelade med juniorlaget.

Totalt: +68M

Säsong 2
- Här hände det betydligt mer åt båda hållen än föregående säsong. Anledningen var att nu skulle mentorer värvas in till Jong Ajax. Om vi börjar med försäljningar så var det fyra A-lagsspelare som försvann. Onana och de Ligt var tunga förluster medan de Jong och Orejuela var planerade. Billiga nyförvärvet Paes värvades in som andrafiol på målvaktsposten medan Bandé blev klar redan innan jag tillträdde. Kevin N’Doram ansågs överflödig i Monaco och kändes som ett rån när vi värvade honom för 8,25M.

Totalt: +380M

Säsong 3
- Försäljningen av David Neres på 500M var den största hittills och även om han mer eller mindre sågs bortkonkurrerad i Ajax av talangen Kluivert så var Bayern intresserad av hans tjänster. Förutom det så värvade Everton vår danske talang Victor Jensen för hela 70M, en spelare vi inte riktigt ansåg skulle kunna ta en plats i A-laget. En del talanger men även mentorer värvades in för att fylla upp de två andra lagen. En hel del spelare lånades ut för att jag ville testa hur det fungerade.

Totalt: +453M

Om vi då går igenom summorna som florerat in och ut från Ajax gällande övergångar så är det stora summor pengar vi snackar om, speciellt till vår fördel. Totalt har vi köpt spelare för 264M fördelat över tre säsonger vilket känns som en helt okej summa, speciellt med tanke på dagens pengastinna fotbollsvärld. I snitt lade vi 88M på nya spelare per säsong. Vi sålde spelare för desto mer pengar och totalt sett bringade vi in 1,165Md på tre säsonger vilket är helt sjukt. I snitt sålde vi spelare för 388M per säsong vilket ger oss en en plussumma på 300M i övergångar per säsong.

På grund av försäljningar men även sportsliga framgångar som i sin tur genererat pengar, förutom sponsorintäkter och dylikt, så har vi kunnat uppgradera våra faciliteter. Idag ses Ajax faciliteter som en utav de absolut bästa i världen och framtiden ser därför extremt ljus ut med tanke på våra förutsättningar. Här nedan jämför jag lite med hur det såg ut från början till hur det ser ut idag.

2017/18
Träningsanläggning - Utmärkt
Ungdomsakademi - Superb
Ungdomsrekrytering - Mycket Utvecklad

2020/21
Träningsanläggning - Världsklass
Ungdomsakademi - Världsklass
Ungdomsrekrytering - Mycket Utvecklad

Som ni ser så ligger vi i framkant och har dessutom pengar till att vidareutveckla faciliteterna om det mot förmodan skulle föråldras. Förutom det så har vi uppgraderat faciliteterna för dataanalys och i dagsläget är de toppmoderna. Slutligen så har vi äntligen fått godkänt att bygga ut arenan, något som vi längtat efter sedan dag ett. För tillfället tar arenan in 51 332 åskådare men kommer, den tolfte januari nästa år, att rymma hela 62 229 åskådare.

#20   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6141 Inlägg:

Postad 13 April 2018 - 08:04 AM

Postad bild

Football Manager 18
I Johan Cruyffs fotspår
AFC Ajax

Fyra säsonger har gått och det har varit en makalös resa hittills. Förhoppningsvis spinner vi vidare på den banan rent sportsligt. Den senaste säsongen var startskottet på “den nya eran” vilket talar för sig själv; klubbens filosofi ska vara igångsatt till hundra procent. Med facit i hand en säsong senare så tycker jag faktiskt att vi är där, hundra procent in i filosofin. Så klart behövdes det korrigeras en del vilket jag tidigare nämnt men i det stora hela så har vi nu en fullständig kontroll över klubben där alla går och jobbar åt samma riktning.

Eredivisie | 1 | 34 | 31 - 3 - 0 | 107-10 | +97 | 96p

Vi lyckades med bedriften att göra ännu bättre ifrån oss i näst intill alla kategorier den här säsongen i jämförelse med föregående. Vi slog poängrekord, gjorde återigen över 100 mål och släppte endast in tio bollar. Vi förlorade dessutom inte en endaste match i Eredivisie och nu har vi prenumererat på titeln fyra år i rad, av fyra möjliga. Som det ser ut just nu är där heller inte någon riktig utmanare men vi får ändå se upp.

Bästa målskytt: Kasper Dolberg - 18 mål
Bästa framspelare: Vaclav Cerny - 14 assist
Högst snittbetyg: Diego - 7,92

Jag känner mig nu rätt så nöjd med taktikerna. Till den här säsongen gjorde jag någon mindre förändring men kände att det viktigaste var att spelarna fick nöta in taktikerna i lugn och ro då vi gjort en del förändringar var försäsong. Där finns fortfarande vissa sekvenser som inte är helt okej, men i det stora hela så har vi två fenomenala och högfungerande taktiker.

Johan Cruijff Schaal: Ajax - PSV | 4-0
UEFA Super Cup: Chelsea - Ajax | 3-1
KNVB Beker: Vinnare
VM för klubblag: Vinnare
Champions League: Kvartsfinal

Förlusten i cupvinnarcupen mot Chelsea var tung, de var betydligt bättre än oss och stundtals kändes det som om det var Chelsea som var nyligen krönta CL-mästare. I den inhemska cupen tog vi en övertygande seger över PSV Eindhoven och vi genomförde två rutinmässigt stabila matcher i VM för klubblag där vi också tog hem segern. KNVB Beker bärgades återigen och i Champions League åkte vi ur kvartsfinalen mot Paris SG som gick hela vägen och vann. I gruppen ställdes vi mot Juventus, RB Leipzig och Dinamo Zagreb och vi vann alla utom en som blev oavgjord. I den första utslagsrundan slog vi ut Shakhtar.

Slutligen så vill jag redovisa lite mer gällande arena och samarbetsklubbar. Sedan tidigare, eller rättare sagt förra sommaren, blev det bestämt att man skulle bygga ut arenan efter påtryckningar från undertecknad. 54 033 var för lite för en till synes växande och inte minst svinrik klubb efter x antal storförsäljningar. Med framgångarna så blev det allt som oftast fullsatta läktare och kommunen gav då efter och gick med på att bygga ut arenan ytterligare.

Johan Cruijff Arena: 65 000 åskådare

AFC Ajax samarbetsklubbar:
Postad bild Ajax Amateurs
Postad bild Ajax Cape Town
Postad bild Almere City FC
Postad bild Botev Plovdiv
Postad bild Defensor Sporting
Postad bild Grasshopper Zürich
Postad bild Rosenborg BK
Postad bild Universidad Católica

Målet med samarbetsklubbarna är att de ska ha väluppgraderade faciliteter för ungdomarna. Ni förstår då att de i praktiken ska skicka sina bästa talanger till oss, något som kommer bli intressant med tiden. Rosenborg är den senaste klubben att skriva ett samarbetsavtal med oss och vi har nu helt andra klubbar att välja mellan än för fyra år sedan. Den här listan förändras därför från säsong till säsong och de enda som är stående är de tre översta, alla andra har kommit under de fyra senaste säsongerna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar