Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18-SR] Karlsruhe jagar första ligatiteln på 110 år

28 svar till detta ämne

#1   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg / Middlesbrough
  • Tränar:Styrka och kondition

Postad 05 April 2018 - 20:31 PM

Postad bild

Har kört lite rapporter i en annan del av forumet men samlar ihop dem här istället för att ha allt på ett och samma ställe.

Dragit igång med FM ordentligt nu efter många års uppehåll. Har nog inte varit så fast i det sedan millennieskiftet någon gång.

Läst mycket andra rapporter och tyckte det varit intressant! Därav jag ville dela med mig också, dels för egen del då det är kul att summera säsongerna.

Många kör en viss filosofi eller har en hel del grundregler när det gäller sin save. Jag har inte riktigt haft något sådant. Tanken var väl att satsa ungt och på lite juniorer men det visa sig vara svårare sagt än gjort. Första året hade jag inte många bra ungdomar att satsa på, var inte heller så insatt i det nya scoutingsystemet. Lägg därpå att det knappt fanns någon ekonomi. Allt detta är nytt för mig då jag egentligen aldrig spelat med lag i lägre divisioner. Det blev mycket lån och gratisspelare de första säsongerna. Först nu med mer pengar i ryggen som jag kan börja satsa på ett ungt lag och slussa ut åldringarna.

Nog om det. Siade ganska mycket om vilket lag jag skulle köra med. Valet föll till slut på Karlsruhe SC som befann sig i Tyska 3:e divisionen när jag tog över. Ett lag som senast vann högsta divisionen säsongen 1909/10! Då som Karlsruher FV. Senaste titeln i DFB-Pokal kom 1955 och 1956 då dem vann två år irad. Sedan Bundesliga skapades har dem gjort 24 säsonger av 54 i högsta divisionen.

Postad bild

Laget hade en stark period i Bundesliga mellan säsongerna 1991/92 och 1996/97 där dem noterades för tre stycken 6:e placeringar. Året därpå ramla dem ur Bundesliga. Har därefter haft det tungt. Det är DÄR jag kommer in tänkte jag. Vill försöka ta dem upp på nivåer och ut i Europa igen som på 90-talet. Förhoppningsvis även lyfta en ligatitel eller cuptitel efter förbannat lång tid.

Klistrar nu in mina summeringar ifrån Säsong 1-3. Sedan kommer jag rapportera om mitt transferfönster och försäsong inför säsong 4.

Får se om jag kör 2 eller 3 uppdateringar varje säsong framöver.
En i början och en i slutet, får se om jag kör en under vinteruppehållet med.

__________________________________________________________________________________________________________________________

Postad bild

Hittade forumet om spelrapporter under säsong 2 så det blev en kort säsongsgenomgång av min första säsong.

Karlsruhe är nya i tyska tredjedivisionen efter att ha halkat ur andradivisionen året innan. Nu tar jag över rodret i klubben och satsar på uppflyttning direkt!

Det var inte mycket pengar att röra sig med, så fick göra det bästa av situationen. Hade rätt OK spelare ändå för divisionen. Här är mitt första övergångsfönster för klubben:

Övergångar in:
Max Barnofsky. Allroundback ifrån Halle (600k + 1m i klausuler).
Mohamed Gouaïda. Offensiv mittfältare ifrån St. Gallen (Säsongslån)
Jonas Meffert. Innermittfältare ifrån Freiburg (Lån i vinterfönstret)
Fabian Benko. Offensiv mittfältare ifrån FC Bayern II (Lån i vinterfönstret)
+ ytterligare 4st unga spelare i åldrarna 15-18 som knappt spelat något.

Övergångar ut:
Malik Karaahmet (4,75m), Jannis Rabold (720k), Sebastian Gessl (62,5k), Giuseppe Leo, Tim Fahrenholz, Kai Kleinert, Kai Luibrand, Marcel Mehlem, Alexander Siebeck alla ut gratis. Linus Radau, Severin Buchta, Carsten Lutz, Florent Muslija, Michael Reith ut på lån.

Uppställningar:
Blandade och experimenterade rätt mycket men utgick ofta från en 4-4-2. Rätt okunnig med taktiker så provar mig fram. Har hela säsongen kört 4-backslinje och med två yttrar. Sedan har det varit två eller tre innermittfältare med en defensiv ibland och en eller två anfallare.

Spelartrupp:

Målvakt:
Postad bild Dirk Orlishausen, 35 år. 34 matcher, 27 insläppta, 13 nollor. 6.84 betyg.
Postad bild Benjamin Uphoff, 25 år. 4 matcher, 6 insläppta, 2 nollor, 6.80 betyg.

Försvar:
Postad bild David Pisot, 30 år. 38 matcher, 2 mål, 2 ass, 7.00 betyg.
Postad bild Matthias Bader, 20 år. 38 matcher, 0 mål, 1 ass, 6.78 betyg.
Postad bild Daniel Gordon, 32 år. 35(2) matcher, 4 mål, 2 ass, 6.90 betyg.
Postad bild Jonas Föhrenbach, 21 år. 31 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.82 betyg - Lån
Postad bild Martin Stoll, 34 år. 0(4) matcher, 0 mål, 0 ass, 6,60 betyg.
Postad bild Max Barnofsky, 22 år. 8 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.75 betyg.

Mittfält:
Postad bild Andreas Hofman (K), 31 år. 36(1) matcher, 1 mål, 0 ass, 6.82 betyg.
Postad bild Marco Thiede, 25 år. 12(11) matcher, 3 mål, 5 ass, 7.15 betyg.
Postad bild Marvin Wanitzek, 24 år. 17(7) matcher, 3 mål, 3 ass, 7.05 betyg.
Postad bild Marc Lorentz, 29 år. 4(2) matcher, 0 mål, 0 ass, 6.56 betyg.
Postad bild Burak Camoglu, 21 år. 14(4), 1 mål, 10 ass, 7.26 betyg.
Postad bild Mohamed Gouaïda, 24 år. 31(2) matcher, 6 mål, 11 ass, 7.14 betyg - Lån
Postad bild Alexander Mühling, 25 år. 8(6) matcher, 0 mål, 3 ass, 6.87 betyg - Lån
Postad bild Kai Bülow, 31 år. 10(11) matcher, 0 mål, 2 ass, 6.91 betyg.
Postad bild Fabian Schleusener, 26 år. 8(3) matcher, 1 mål, 0 ass, 6.70 betyg.
Postad bild Fabian Benko, 19 år. 4(4) matcher, 2 mål, 0 ass, 6.80 betyg - Lån

Anfall:
Postad bild Dominik Stroh-Engel, 31 år. 25(4) matcher, 12 mål, 2 ass, 7.02 betyg.
Postad bild Nathaniel Amamoo, 20 år. 19(12) matcher, 15 mål, 0 ass, 6.99 betyg.
Postad bild Anton Fink, 30 år. 16(8) matcher, 5 mål, 4 ass, 6.78 betyg.
Postad bild Oskar Zawada, 21 år. 8(6) matcher, 1 mål, 1 ass, 6.66 betyg.

Spelare i fet text ordinarie spelare, hade egentligen bara 2 helt ordinarie mittfältare över hela säsongen. Sedan blev det lite uppdelat med speltid beroende på form/skador osv. Lånet Mohamed Gouaïda blev väl min bästa spelare över säsongen och framröstad som näst bästa spelare i ligan. Tyvärr inte råd att köpa loss men visar sig under säsong 2 att han hade varit överflödig.

Resultat:

Tyska cupen:
Utslagna i omgång 1 mot Nürnberg, mittenlag i divisionen över. Snöpligt utslagna genom ett självmål i förlängningen, 1-2.

3. Bundesliga:
Postad bild

Slutade på plats 1 och direktuppflyttning. Säsongsstarten gick grymt, obesegrad efter 11 matcher och överlägsen ledning i ligan. Sedan kom en rejäl svacka där jag vann 2 matcher på de kommande 10. Tappade aldrig ledningen. Sedan vände det igen och ångade på några månader. Fick en svacka igen sista 8 matcherna där jag bara vann två matcher. Var rätt nära på att tappa ledningen i ligan men tack vare att mina konkurrenter också va rätt kassa så var det lugnt och ligan vanns med 4 poängs marginal. Var aldrig nära att hamna under dem två platserna som innebar direktuppflyttning.

Klart nöjd med säsongen. Då jag inte spelat mycket FM senaste åren så blev det mycket pill och trix i taktiker med mera. Lära mig nya funktioner och framförallt scoutingen. Känns en aning svårare men samtidigt roligare! Spenderade väldigt mycket tid på scoutingen.

Om jag skall ta med mig något negativt så är det ekonomin som var riktigt usel, hamnade på minussiffror men inte fått några klagomål på det. Samt att några av nyförvärven inte var så genomtänkta och bra scoutade. Erfarenheten av det tar jag med mig in i nästa säsong, tänka smartare ekonomiskt och angående lån in och ut. Skillnad ifrån att ta över större och finansiellt mycket stabilare lag, vilket jag varit van vid innan. Har nog aldrig spelat med ett lag som har noll budget och knappt något utrymme för löner, kändes lite trist i början men sen kändes det mer utmanande och roligt.

__________________________________________________________________________________________________________________________

Postad bild

Nykomlingar i 2. Bundesliga.

Mitt första mål med säsongen var att försöka skära ner på lönerna. Ekonomin efter första säsongen var dålig, borde gjort detta direkt. Visste tyvärr inte om att det skulle bli så.

Lyckades skära ner ganska mycket genom att tre rutinerade herrar lämnade laget. Fick sedan ut många på lån och krävde att dem skulle betala en del av lönen. Samt att alla lån in skulle vara billiga. Det blev 7 lån in på en total kostnad av 30t kr/v känns mer än överkomligt. Tyvärr var väl uppflyttningen rent lönemässigt ganska dåligt då de flesta kontrakt både innehöll 10% årligt löneökning plus 25-35% löneökning vid uppflyttning. Har under året fått kritik för ekonomin och att jag inte lyckades skära ner på löneposten tillräckligt.

Fick in 5 lån ifrån Premier League som förvånade mig, spelare värda mellan 70-120mkr/st. Övriga spelare i min trupp låg på max ett par miljoner. Fick även in en grym målvakt ifrån Celta.

Så här såg hela mitt transferfönster ut inför säsongen.

Övergångar in:
Nathan. Offensiv mittfältare/anfallare ifrån Chelsea - (Säsongslån)
Allan. Defensiv mittfältare ifrån Liverpool - (Säsongslån)
Henry Onyekuru. Offensiv mittfältare/anfallare ifrån Everton - (Säsongslån)
Ben Woodburn. Offensiv mittfältare/anfallare ifrån Liverpool - (Säsongslån)
Adalberto Peñaranda. Anfallare ifrån Watford - (Säsongslån)
Rubén Blanco. Målvakt ifrån Celta - (Säsongslån med köpoption på 7,24mkr)
Rodrigo Nestor. Defensiv mittfältare ifrån SPO - (Säsongslån)
Selim Gündüz. Offensiv mittfältare ifrån Bochum - Gratis
Manuel Konrad. Defensiv mittfältare ifrån Dresden - Gratis
Joseph Baffo. Mittback ifrån Braunschweig – Gratis
Johannes van den Bergh. Vänsterback. Kontraktslös – Gratis
Patrizio Stronati. Mittback. Kontraktslös – Gratis
Fankaty Dabo. Allroundback. Kontraktslös - Gratis
+ ytterligare 3st unga spelare i åldrarna 15-18 som inte fått speltid i A-laget.

Uppflyttade från U-truppen:
Malik Batmaz. 18-årig anfallare som redan från början av spelet såg intressant ut för framtiden. Började under senhösten slussa in honom i a-truppen efter stora framsteg med träningen och målskyttet i U19/U23.
Mario Schragl. Fick flyttas upp när jag sålde min reservmålvakt.

Övergångar ut:
Dominik Stroh-Engel (2,4mkr). Martin Stoll, pensionerad. Dirk Orlishausen, Michael Reith, Carsten Lutz och Linus Radau släppta gratis.

Försäljningar under säsong:
Oskar Zawada (3mkr). Florent Muslija (3,25mkr, kan bli totalt 4,5mkr). Benjamin Uphoff (40t kr)

Ut på lån:
Severin Buchta, Valentino Vujinovic, Oskar Zawada, Felix Pohl, Nathaniel Amamoo, Buruk Camoglu, Max Barnofsky och Marc Lorenz.

Uppställningar:
Varierar mellan 4-3-2-1 och 4-2-3-1. Formationerna skiljer sig inte speciellt mycket. Ena formationen har 3 centrala mittfältare, den andra så flyttar jag upp en innermitt till en central offensiv mittfältare. Några få matcher användes även 4-2-4 Brett.

Spelartrupp:

Målvakt:
Postad bild Rubén Blanco, 23 år. 32 matcher, 25 insläppta, 12 nollor, 6.86 betyg. - LÅN
Postad bild Benjamin Uphoff, 25 år. 2 matcher, 5 insläppta, 0 nollor, 6.65 betyg.
Postad bild Mario Schragl, 20 år. 0 matcher. - UNG

Försvar:
Postad bild Matthias Bader, 21 år. 29 matcher, 0 mål, 1 ass, 6.97 betyg.
Postad bild Patrizio Stronati, 24 år. 28 matcher, 0 mål, 1 ass, 6.99 betyg. - NY
Postad bild Joseph Baffo, 26 år. 29 matcher, 3 mål, 0 ass, 6.97 betyg. - NY
Postad bild Johannes van den Bergh, 32 år. 34 matcher, 0 mål, 1 ass, 6.94 betyg. - NY
Postad bild David Pisot, 31 år. 12 matcher, 0 mål, 0 ass, 7.01 betyg.
Postad bild Daniel Gordon, 34 år. 3 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.90 betyg.
Postad bild Fankaty Dabo, 23 år. 9 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.74 betyg. - NY

Mittfält:
Postad bild Andreas Hofman (K), 33 år. 34 matcher, 1 mål, 1 ass, 6.94 betyg.
Postad bild Marco Thiede, 27 år. 18 matcher, 3 mål, 5 ass, 6.93 betyg.
Postad bild Manuel Konrad, 31 år. 29 matcher, 0 mål, 4 ass, 6.90 betyg. - NY
Postad bild Henry Onyekuru, 21 år. 28 matcher, 12 mål, 6 ass, 7.16 betyg. - LÅN
Postad bild Allan, 22 år. 32 matcher, 0 mål, 3 ass, 7.04 betyg. - LÅN
Postad bild Marvin Wanitzek, 26 år. 2 matcher, 1 mål, 0 ass, 7.10 betyg.
Postad bild Selim Gündüz, 25 år. 21 matcher, 1 mål, 3 ass, 6.89 betyg. - NY
Postad bild Rodrigo Nestor, 19 år. 12 matcher, 0 mål, 1 ass, 6.83 betyg. - LÅN
Postad bild Nathan, 23 år. 27 matcher, 1 mål, 2 ass, 6.78 betyg. - LÅN
Postad bild Kai Bülow, 32 år. 1 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.80 betyg.

Anfall:
Postad bild Adalberto Peñaranda, 21 år. 30 matcher, 14 mål, 7 ass, 7.09 betyg. - LÅN
Postad bild Ben Woodburn, 19 år. 30 matcher, 8 mål, 9 ass, 7.20 betyg. - LÅN
Postad bild Anton Fink, 31 år. 1 matcher, 0 mål, 0 ass, inget betyg.
Postad bild Malik Batmaz, 19 år. 21 matcher, 10 mål, 0 ass, 7.10 betyg. - UNG

Spelare i fet text ordinarie spelare. Orkade inte separera matcher från start och inhopp så slog ihop dem.

Resultat:

Tyska cupen:
Återigen utslagna i första omgången med 1-3. Detta år emot Hannover som ligger på övre halvan i Bundesliga. Stod ändå spelmässigt upp ganska bra, jämnt i statistiken. Hannover va dock mer effektiva och värdiga vinnare.

2. Bundesliga:
Styrelsens förväntningar: Undvika direktnedflyttning
Mitt personliga mål: Etablera klubben som ett mittenlag.
Media tippar Karlsruhe: Någonstans på nedre halvan vill jag minnas.

Ligan började med 2 förluster direkt och trodde helvete vad tufft det här blir! Sedan vände det och på resterande 16 matcher fram till vinteruppehållet blev det 10 vinster, 3 oavgjorda och 3 förluster. Gick in i vilan på en 3:e plats vilket kändes grymt. Fick dessutom 0-0 borta mot både ettan och tvåan i ligan.

Andra delen av säsongen gick fortsatt bra, hade dock flera lägen att dra upp i ledning men gjorde en hel del onödiga poängtapp. Var nere på 4-5 plats ett tag men sedan avslutade jag ligan grymt med 6 vinster och 2 oavgjorda på de 8 sista. Med en 2-1 vinst i sista matchen lyckades jag knipa andraplatsen och uppflyttning till Bundesliga! Jag som trodde jag skulle kämpa på i mitten som bäst Postad bild

Postad bild

Är dock lite orolig inför kommande säsong. Har haft ekonomiska problem under de två första säsongerna. Fått skära ner på truppen ordentligt, ganska tunn trupp. Nu försvinner även en hel del spelare efter säsongen om blivit äldre och sämre, med tunga löneposter. Av mina ordinarie spelare under året så var det 5st som var inlånade. Fick 150 mille för att gå upp nu så hoppas jag skall kunna vända på det ekonomiska. Får nog förlita mig på att låna in en hel del detta året med.

Tackade under säsongen nej till intervjuer för följande klubbar:
Cagliari, Derby, AIK, Östersund, IFK Göteborg, Birmingham City, Middlesbrough, Frosinone, Huesca, Wolverhampton, Caen, Mallorca, Osasuna, Almería, Oviedo, Genoa, Brestois, Newcastle, Reading, Swansea, Atalanta, Torino, Deportivo, Hull, Paços de Ferreira, Bordeaux, Cardiff, Rennes 2 ggr, Novara, Zaragoza, Boavista, Lorient, Zwolle, Girona, AC Milan, Lugo, Stoke, Girona, Pescara, Parma, Verona, Tenerife, Fulham, Empoli.

Kul att båda mina favoritklubbar IFK Göteborg och Middlesbrough har erbjudit mig intervjuer, var ändå lite lockande att gå över men kör på stenhårt på mitt Karlsruhe. Fick även ett intressant erbjudande ifrån Milan som också kändes jävla intressant, låg ändå strax under Europa-plats.

Nu går jag på säsong 3!

Målsättning: Att hålla mig kvar!

Postad bild

Nykomlingar i Bundesliga efter två raka uppflyttningar. Målet helt klart bara att stanna kvar, vare sig det var via kval eller snäppet högre i tabellen. Precis mellan säsongerna så kände jag mig väldigt orolig inför kommande säsong. 9 spelare iväg på utgående kontrakt och mina 7 lån tillbaka till sina klubbar, fick förvisso klart med 2 av dom direkt. Allan på utgående kontrakt och Blanco på köpklausul. Där och då kändes truppen oerhört tunn, knappt ett fullt lag med bänk. Inga att fylla på med direkt, de lovande spelarna jag har i U19 har en bra bit att gå. Sedan fick jag klart med en efter en och truppen började ta form ju närmre seriestart jag kom.

Övergångar in:
Rubén Blanco ifrån Celta. Målvakt - 7,24mkr
Andreas Luthe ifrån Augsburg. Målvakt – 1,1m
Marcel Gaus ifrån Inglostadt. Vänsterback – 1,6m (2,75m)
Jean Zimmer ifrån Stuttgart. Högerback men även MH/OMH/VB – 2,5m (4,75m med klausuler)
Allan ifrån Liverpool. Defensiv mittfältare – Gratis
Simone Emmanuello ifrån Atalanta. Innermittfältare – Gratis
Maurice Multhaup ifrån Inglostadt. Offensiv högermitt – 1,5m (3m)
Prince Mohammed ifrån Lobi Stars. Anfallare/Offensiv högermitt – 2,5 (6,5m)
Alexander Hack ifrån Köln. Mittback – Säsongslån med köpoption på 4m
Cameron Carter-Vickers ifrån Tottenham. Mittback - Säsongslån
Sheyi Ojo ifrån Liverpool. Offensiv allroundspelare - Säsongslån
Gleison ifrån Porto. Offensiv allroundspelare - Säsongslån
Henry Onyekuru ifrån Everton. Offensiv mittfältare/anfallare - Säsongslån
André Anderson ifrån SAN. Anfallare - Säsongslån
George Puscas ifrån Inter. Yttermittfält/anfallare - Lån under vårsäsongen

Uppflyttade från U-truppen:
Ingen denna säsong som fått ta steget upp i A-laget, tyvärr! Har ett dussin lovande spelare som är en bit ifrån.

Övergångar ut:
Raymond Matip - 39m (45m), Johannes van den Bergh – 8,75m (11m), Patrizio Stronati – 12m (15m), Fankaty Dabo – 1,55m (1,9m). Sedan släppt följande spelare gratis: Daniel Gordon, Kai Bülow, Marc Lorentz, Anton Fink, Jonas Nickel, Felix Pohl, Buruk Camoglu, Max Barnofsky, Severin Buchta.

Försäljningar under säsong:
-

Ut på lån:
Valentino Vujinovic, Nathaniel Amamoo, Marco Thiede, Joan Salvá, Stephen Mensah, Malik Batmaz (utlånad vårsäsongen), Yeboah Amankwah (utlånad vårsäsongen).

Kommentar övergångsfönster:
Återigen många lån in, 7st. Fick tillbaka Onyekuru på lån som var en av mina bästa spelare förra året. Försökte även på Woodburn och Penaranda men dem valde andra klubbar. Allan hade utgående kontrakt så honom kunde jag behålla. Kunde tack vare uppflyttningen utnyttja köpoptionen på Ruben Blanco.

Två spelare jag fick in gratis inför förra säsongen drog till sig intresse under försäsongen. Spanade efter ersättare direkt, lyckades lokalisera bättre ersättare för 6-7 miljoner och sålde mina för totalt 26m, superaffärer! Sen att båda mina spelare fått bra rykte och högt upp i hierarkin var lite nackdel men de löser sig! Fick även ett bud på första spelaren jag tog till klubben denna sejour, Raymond Matip. Tog honom till klubben gratis som 15-åring. Fick ett bud på 15 miljoner men förhandlade upp det till 45m kr. Då var det inget att tveka på, trots att han är lovande och kanske hade kunnat bli något i framtiden. Kändes ändå bra att förstärka ekonomin och hade även täckning på högerbacken i två bättre spelare.

En ung brasse lånades in sista dagarna på fönstret och skickade då ut Amamoo på lån. Tokchansade även på en ung nigerian med namnet Prince Mohammed. Riktigt stor potential och snabb som vinden! Ångra mig dock lite efteråt då jag gav 2,5m och ytterligare 4m efter 50 matcher. Men men, får se om det lönar sig i längden. Var inte mycket värd vid köp men uppe på 4-5m nu.

Då klubben klagade lite på att jag köpte mycket utländskt försökte jag få in tyskar. Lyckades få in 5 tyskar ändå så hoppas dem nöjer sig med det!

Uppställningar:
Varierar även denna säsong mellan 4-3-2-1 och 4-2-3-1, med offensiva yttrar. Körde även en oerhört defensiv 4-1-4-1 när jag mötte topp 3 lagen.

Spelartrupp:

Målvakt:
Postad bild Rubén Blanco, 24 år. 35 matcher, 62 insläppta, 2 nollor, 6.76 betyg - NY
Postad bild Andreas Luthe, 33 år. 1 matcher, 1 insläppta, 0 nollor, 6.30 betyg. - NY
Postad bildMario Schragl, 21 år. 0 matcher.

Försvar:
Postad bild Alexander Hack, 26 år. 36 matcher, 0 mål, 2 ass, 6.76 betyg. - LÅN
Postad bild Cameron Carter-Vickers, 22 år. 25 matcher, 1 mål, 0 ass, 6.82 betyg. - LÅN
Postad bild Jean Zimmer, 26 år. 35 matcher, 1 mål, 0 ass, 6.83 betyg. - NY
Postad bild Marcel Gaus, 30 år. 34 matcher, 1 mål, 4 ass, 6.91 betyg. - NY
Postad bild David Pisot, 32 år. 4 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.73 betyg.
Postad bild Joseph Baffo, 27 år. 17 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.56 betyg.
Postad bild Matthias Bader, 22 år. 10 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.63 betyg.

Mittfält:
Postad bild Allan, 23 år. 33 matcher, 0 mål, 1 ass, 6.98 betyg. - NY
Postad bild Gleison, 24 år. 33 matcher, 5 mål, 9 ass, 6.92 betyg. - LÅN
Postad bild Manuel Konrad, 32 år. 28 matcher, 1 mål, 0 ass, 6.72 betyg.
Postad bild Sheyi Ojo, 22 år. 34 matcher, 5 mål, 8 ass, 6.79 betyg. - LÅN
Postad bild Simone Emmanuello, 26 år. 34 matcher, 1 mål, 3 ass, 6.91 betyg. - NY
Postad bild Andreas Hofman (K), 34 år. 17 matcher, 1 mål, 1 ass, 6.72 betyg.
Postad bild George Puscas, 24 år. 10 matcher, 0 mål, 0 ass, 6.71 betyg. - LÅN
Postad bild Maurice Multhaup, 23 år. 17 matcher, 2 mål, 5 ass, 6.99 betyg. - NY
Postad bild Selim Gündüz, 26 år. 1 matcher, 0 mål, 0 ass, inget betyg.

Anfall:
Postad bild Henry Onyekuru, 22 år. 33 matcher, 20 mål, 10 ass, 7.17 betyg. - LÅN
Postad bild André Anderson, 20 år. 29 matcher, 11 mål, 2 ass, 6.88 betyg. - LÅN
Postad bild Malik Batmaz, 20 år. 9 matcher, 1 mål, 0 ass, 6.57 betyg.
Postad bild Prince Mohammed, 20 år. 8 matcher, 1 mål, 1 ass, 6.90 betyg. - NY

Spelare i fet text ordinarie spelare. Orkade inte separera matcher från start och inhopp så slog ihop dem.

Resultat:

Tyska cupen:
Enkel seger i omgång 1 med 4-1. Lottades borta mot Hamburger SV i andra rundan. Där var det inget snack om saken, 0-2 förlust mot serie-trean. Inte ett skott på mål.

Bundesliga:
Styrelsens förväntningar: Undvika direktnedflyttning
Mitt personliga mål: Undvika nedflyttning
Media tippar Karlsruhe: Sist!

Fick starta säsongen med att möta RB Leipzig och såg att jag skulle åka på däng direkt, men överraskade med en vinst! 3-2 där och ännu en vinst i kommande matchen. Sedan blandade jag ganska friskt kommande månaderna. Avslutningen på höstsäsongen var sedan enormt bra med bland annat vinst hemma mot Bayern och oavgjort borta mot Leverkusen. 7 matcher utan förlust innan vintervilan och en finfin 6:e plats! Var en stund uppe på 4:e plats men tappade det. Skall sägas att det var 4-poängs skillnad mellan plats 4 och 13. En nedflyttning kändes ändå långt borta och kändes skönt att ha marginal ner till nedflyttningsplaterna.

Vårsäsongen blev oerhört tuff! Tajt i tabellen som sagt och ett par förluster så var jag nere på inblandad i bottenstrid igen. Sedan en vinst och man klättra ett par steg, två förluster och nere i skiten igen. Andra halvan av säsongen lyckdes jag endast ta 3 vinster och totalt 14 poäng på 17 matcher. Truppens moral var stundtals riktigt låg och stämningen i omklädningsrummet var inte den bästa. Säkrade kontrakten i sista matchen med en 2-1 vinst och hamnade till slut på en 13:e plats. Känns ändå bra så här i efterhand. Media hade tippat oss sist och målet var att hålla oss kvar. Mission accomplished!

Postad bild

349 miljoner in på kontot och en för mig hisnande övergångsbudget på 114 miljoner! Skall bli väldigt intressant att gå in i försäsong och shoppa nu! 2 miljoner i lönebudget med.

Får väl ha ungefär samma målsättning iår, klara mig undan nedflyttning men gärna med mer marginal. Förhoppningsvis etablera mig som ett mittenlag. Beror helt på vad jag lyckas få in i truppen. Har återigen samma problem som tidigare, många lån som måste ersättas. Speciellt på de offensiva positionerna. Behöver nog förstärka hela centrallinjen med. Min fantastiska målvakt har lag börjat visa intresse för så risken är stor att jag tappar honom nu. Behöver en starkare backlinje då jag var bland de sämre i ligan iår. Behöver en riktigt bra defensiv mittfältare. Kan börja tänka lite långsiktigare nu när jag har mer pengar att spendera. Har fått leva mycket på lån in pga. dålig ekonomi.

Inter, Crystal Palace, Sevilla, West Brom, Celta, Rennes, Dijon, Saint-Étienne, Augsburg, Troyes, Gladbach, Benevento, Burnley, Ajax.

Första och sista erbjudanden sticker ut som intressanta, Inter och Ajax. Inget att överväga dock då jag är lojal mot mitt Karlsruhe. Vill ge det minst ett par säsonger till.

PS. Förlåt om mina utlägg blir låååånga, kul att sitta och recensera säsongen. Blir lätt lite för ingående. Vet inte hur många som läser men men, kul för egen skull med att göra dessa Postad bild

Postad bild

Då är min 4:e säsong igång! Ett riktigt intressant transferfönster väntade. I och med prispengarna för 13:e placeringen förra året så hade vi en transferbudget som var nästan 10-dubblad ifrån året innan. Det gjorde att jag kunde satsa på att köpa in lite mer spetskvalité istället för att låna in den, vilket varit fallen tidigare år. I stort sett varje säsong så har mina bästa spelare varit lån.

En intressant aspekt förra året var att mina lönekostnader var hästlängder lägst i Bundesliga på ca 70 mkr per år. Tror laget som hade näst minst låg på 170 mkr/år. Kollade man lönerna i Tyska 2:a divisionen så låg till och med mina löner i botten av den ligan om man jämförde. Tror jag hade placerat mig på laget med 3:e minst löner även i den divisionen. Om jag går händelserna i förväg så har jag efter detta transferfönster mer än fördubblat mina löner till 156 mkr/år. Ligger ändå näst sist i löneligan med endast Kaiserslautern bakom mig på 152 mkr.

Hade efter förra säsongen insett att jag var alldeles för vek i centrallinjen. Mittbackarna höll inte men framförallt behövdes det mer kvalité på det centrala mittfältet. Där hade jag prio på att förstärka, särskilt då jag planerar att satsa hårt på formationen med 3 innermittfältare kommande säsong. Dessutom lämnade en av dem gratis. Lägg därtill att fyra av dem jag roterade på de offensiva platserna var lån. Mycket som behövde ersättas.

Om det inte var nog med det så blev vår supermålvakt Ruben Blanco tyvärr för stor för oss. Ville vidare till en större klubb redan efter två säsonger (1st på lån och en ytterligare efter jag utnyttjade köpoptionen).

Kortfattat så behövde jag alltså förstärka med:
1 målvakt.
3 mittbackar. ev 1 vänsterback.
3 innermittfältare. 1 vänsterytter, 1 högerytter.
2 anfallare.
+ En eller ett par backups som gärna kan spela på fler platser där framme.

Det visa sig bli den största satsningen Karlsruhe skådat. Satte verkligen sprätt på årets övergångsbudget, plus ca 30-40 mkr/år de kommande 2-3 åren. Kände att vi kör på nu så får det bära eller brista. Tror det kan bli bra!

Detta är vad jag fick in och vad jag gjort mig av med under transferfönstret:

Postad bild

Marvin Schwäbe | 25 år | Mål | Tyskland | 20 mkr
Hoffenheims andramålvakt. Bra stats och duger klart som förstamålvakt för mig. En klar försämring av Blanco men var den bästa tyska målvakten jag kunde hitta som ville till mig.

Jordan Torunarigha | 23 | B (VC) | Tyskland | 28 mkr
Lyckades på något vänster lura till mig en ordinarie mittback ifrån en konkurrent. La några skambud som dem nekade. Där trodde jag det tog slut. Han gick ut i media och var missnöjd över att dem nekade honom en flytt till oss. Fick sedan igenom ett bud där jag lade en del pengar över de två nästkommande transferfönsterna. Blir förhoppningsvis en viktig kugge många år framöver. Given i startelvan.

Alexander Hack | 26 år | B © | Tyskland | 11 mkr
Utnyttjade köpoptionen på 4m ifrån förra säsongen. Varit helt OK för mig och blir en bra rotationsspelare.

Aleksandar Milinkovic | 19 år | B © | Serbien | 5,25 mkr
Ung lovande mittback som kanske är snäppet bättre än Hack. Kommer rotera på den andra mittbackspositionen

Cristian Romero | 22 år | B © | Argentina | 10 mkr
Främst backup men kanske får rotera lite med honom också.

Max Christiansen | 23 år | B ©, DM, M © | Tyskland | 25 mkr
En truppspelare som kommer gratis. Defensivt lagd mittfältare med bra fysik, kan äve spela mittback om det behövs. Kommer passa in bra i laget!

Franck Kessié | 23 år | DM M © | Elfenbenskusten | 315 mkr
Tappade lite hakan när jag såg FRANCK KESSIÉ på transferlistan, tänkte att jag hade glömt kryssa för "intresserad av övergång". Men icke! Hur skulle jag ha råd? Var värd 180m kr men listad för 90m. Hade budget på runt 100m kr kvar när han dök upp där. Börja mixtra lite med budet och kom fram till ett bud på 35m direkt. Sedan 60m uppdelat på 3 år. Fick det accepterat! Snabbt buda kontrakt och där trodde jag det var helkört... krävde väl 200-300k mer än jag kunde buda som max. Både han och agenten krävde även sign on på drygt 20m mer än jag kunde ge. Fick föreslå ett par ggr, höja att han skulle få 25% på vidareförsäljning. Då gick det! Det var några nervösa dagar men han anslöt 4-5 dagar senare! Sjukt att jag lyckas få en såpass grym spelare jämfört med vad jag haft i klubben innan. Får njuta så länge jag får behålla honom!

Manolo Portanova | 20 år | DM, M/OM © | Italien | 39 mkr - LÅN
Egentligen tänkt som backup men insåg när han kom att han förmodligen tar en av de tre platserna på innermittfältet.

Kahraba | 26 år | M (VC), OM (HVC) | Egypten | 28 mkr
Riktigt riktigt bra spelare som kom gratis(!). Lär bli en av mina mest framträdande spelare iår. Kommer husera som offensiv vänstermittfältare. Tackade för förtroendet genom att dundra in ett hattrick i debuten.

Robert Landén | 18 år | OM (HV) | Sverige | 34 mkr
Har velat få in någon svensk i truppen och nu var det dags! Han dök upp i scoutcentret, en regen ifrån Malmö. Han ville till en större klubb, varför inte tänkte jag?! Såg riktigt lovande ut och tanken var att han skulle stå på tillväxt. Istället är han en startspelare ute till höger och har stora förhoppningar på honom!

Jadon Sancho | 20 år | M/OM (HV) | England | 57 mkr - LÅN
Ett komplement som kom in på lån sista timmarna av transferfönstret. Saknade backup på vänstermittfältet. Kan spela på båda kanterna och kommer säkerligen få en hel del speltid.

Sergio Córdova | 23 år | M (H), OM (HV), A © | Venezuela | 42 mkr
Kom ifrån Augsburg som åker ur Bundesliga. Då kunde jag högga till. Stor och stark bollmottagare som kommer bli väldigt nyttig. Mitt förstaval i anfallet. Gjort 3 mål under försäsongen och debuterade även han med ett hattrick i tyska cupen.

André Anderson | 20 år | OM ©, A © | Brasilien | 3,5 mkr - LÅN
Brassen som var på lån förra säsongen återkommer. Hade tre alternativ som jag hade fördröjt till sista dagen av transferfönstret, ville scouta dem väl så jag gjorde rätt val. Var ganska jämnt mellan dem. André var den snabbaste av dem, fördel att han lärde sig lite tyska förra året så valet föll till slut på honom.

Återigen många spelare som kommit och gått. Förhoppningsvis blir det inte likadant framöver, känns som om jag kan sätta prägel på laget nu och kunna behålla spelarna som kommit in.

Försäsongen har sett ut såhär:

Postad bild

Träningsmatcherna har sett lovande ut förutom en hel del oskärpa i avsluten. Mycket skott på mål men inte så mycket mål som jag borde gjort. Många nya ansikten i startelvan så det kommer väl ta lite tid att sätta den. Motstånden i träningsmatcherna var väl inte heller dem bästa men gött att få en hel del matcher i benen iaf.

Första omgången i Tyska Cupen dansa vi lätt vidare med 6-1.

Seriepremiären förstördes av att kaptenen Gaus tog ett direkt rött i 20:e minuten, tack för den... Bara bita ihop om komma igen!

Media tippar oss på 17:e plats, dags att starta köra igång säsongen på allvar och motbevisa dem!

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 08 April 2018 - 07:10 AM

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4517 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 05 April 2018 - 21:29 PM

Hur kan jag ha missat detta? Följer!

#3   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 10 April 2018 - 21:32 PM

Postad bild

Tänkte bara göra en kort sammanfattning om höstsäsongen innan jag kör vidare.

Vinterfönstret:
Gick in i vinteruppehållet med en övergångsbudget på 25m kr tillgängligt och 600k i lönebudget, ändrade sedan ambitonerna med säsongen och det flyttades upp till 40m/800k. Jag är överlag nöjd med truppen men har väl egentligen en svaghet och det är vänsterbacken där kapten Gaus är ordinarie.

Tyvärr blev fönstret lite av en besvikelse. Fick inte tag i den kvalitén på vänsterbacken jag hade önskat. Fick inte heller in någon gratisvärvning inför sommaren. Spenderade en hel del tid med scoutingen utan att få betalt för det. Fick in lite breddspelare på lån och hoppas på att säsongens ligaplacering skall kunna locka in mer talang till sommaren istället.

Övergångar in:
Juan Martín Rojas | MV | Argentina | 11 mkr – LÅN
Lång och reflexstark målvakt, bra en mot en. Kommer agera andramålvakt då en annan målvakt lämnade på lån.

Ivan Ilic | 19 | DM, M ©| Serbien | 92 mkr - LÅN
Kommer främst vara backup på mittfältet, väldigt allround och bra speluppfattning.

Mascarenhas | 22 | B (V) | Brasilien | 18 mkr - LÅN
Snabb och tacklingsskicklig vänsterback ifrån Malaga. Hade hoppats hitta en bättre spelare men detta var de bästa jag kunde få in just nu. Kommer slussas in och hoppas han kan göra skillnad, annars får han agera backup till Gaus.

Övergångar ut:
Stephan Mensah (180t kr), Maurice Multhaup, Andreas Luthe, David Pisot, Andreas Hofmann, Mario Schragl alla ut på lån säsongen ut. Mikkel Åsgot utlånad 1,5 säsong.

Resultat:

Tyska cupen:

Styrelsens förväntningar: Nå tredje omgången.
Mitt personliga mål: Tredje omgången känns rimligt.

Enkel seger i omgång 1 med 6-1. Debuterande Kahraba och Córdova stod för varsitt hattrick. Flera spelare uttalade sig positivt för våra chanser att komma långt i cupen. Hade förhoppning att för en gångs skull få en lättare lott i omgång 2 men icke. Hannover på bortaplan.

Matchen sen blev en riktig rysare, tidig 1-0 ledning för Hannover. Vi ändrade lite taktik i halvtid och tog över matchen helt i andra. Tryckte på och satsade offensivt. Med 25 min kvar kom kvitteringen. Fortsatte satsa offensivt men 1-1 höll sig både efter 90 och 120 minuter. Hamnade i straffläggningen i ett 3-2 läge och unge Robert Landén hade chansen att avgöra - MISS! Därefter mål av Hannover och helt plötsligt var det vi som hade pressen på oss. Kapten Gaus kliver fram, skjuter mitt på målvakten och vårt cupäventyr tog slut tidigt även detta år. Återigen en cupförlust mot Hannover precis som 2 år tidigare. En oerhörd besvikelse. Styrelsen var förstående då dem tyckte lottningen var svår.

Bundesliga:

Styrelsens förväntningar: Undvika direktnedflyttning.
Mitt personliga mål: Etablera mig i mitten av BL.
Media tippar Karlsruhe: 17:e plats och en direktnedflyttning

Startade alltså med en förlust i premiären. Tråkig start då jag trodde kommande matcher skulle bli tuffa. Leverkusen och HSV stod på schemat. Så blev fallet men lyckades ändå få med mig 1-1 ifrån båda matcherna, viktigt att inte få en skitstart som kunnat sätta sig på självförtroendet. Vi följde upp det med en jävla fin månad, 5 segrar på 5 matcher och vi drog upp en 2:a plats efter överlägsna Bayern München. En härlig start på denna säsong där jag fick hopp om att kunna överträffa mina säsongsmål.

Månaden därefter blev lite upp och ner med 5 poäng på 5 matcher. Bland annat en odiskutabel förlust mot Bayern som går som tåget. Två tappade poäng mot tippade jumbon Kaiserslautern.

Ville få med mig ett bra utgångsläge när vi gick in i vinteruppehållet. Vände den negativa trenden med en revansch mot Hannover som tidigare slagit oss i cupen. Sedan stod mäktiga Dortmund för motståndet, borta på Westfalenstadion. En match jag inte hade några förväntningar på alls.

Gick in i matchen tokdefensivt och satsade på kontringar. Taktiskt så gick matchen riktigt bra, höll dem borta och fick mest chanser ifrån långt håll. Vi hade ett par halvchanser på kontring. I Slutet av halvleken tacklar Schürrle ner Anderson och vi får straff! Sancho, lånet ifrån just Dortmund kliver fram och…. missar! Fan, kanske inte skulle låtit han skjuta straff mot sitt eget lag. Utöver straffmissen gör Sancho sin sämsta insats för året. 0-0 står sig halvleken ut. Tidigt i andra halvlek tar Dortmund ledningen. Vi går på offensiven, har ett par bra chanser att göra mål på men för dåliga avslut. Trycker på, klockan tickar upp på 94 minuter. Andersson frispelar Kahraba som är helt ensam målvakten och han missar mål, vad i helvete! Matchen blåses av 0-1, ett resultat som jag på förhand hade varit stolt över men var värd minst 1 pinne där, bittert!

Två matcher, viktiga att ta poäng i och haka på i toppen. Tar en enkel seger mot Frankfurt och borde kunnat ro hem 3 poäng mot Freiburg också. Spelarna höll inte med, dem hade redan bytt om till myskläder och tomtedräkter. En pinsam 5-1 förlust fick avsluta den annars fina höstsäsongen.

Postad bild

Postad bild

När hösten gått så pass bra så vill jag egentligen börja sätta ribban högre. Kör nog ändå på samma mål om att etablera mig i mitten. Förra året hade jag en fin höst för att under våren ramla ner och bli inblandad i bottenstriden igen. Vill inte hamna i samma fälla nu. Klart det vore en dröm vore att kvalificera sig för Europa men inget jag räknar med.

Mitt svenska nyförvärv Robert Landén blev otippat vald till vinnare av Gulbollen! Inte för att han presterat speciellt bra. Står dessutom som Anfallare på utmärkelsen. Bäst lämpad som offensiv högermittfältare och utmärkt på offensiv vänstermitt med. Landén vann guldbollen snäppet före Forsberg.

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 11 April 2018 - 07:34 AM

#4   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 13 April 2018 - 19:33 PM

Postad bild

Då var säsong 4 till ända. En säsong där vi överträffade våra förväntningar med råge! Uppdaterar er med förväntningarna i Bundesliga inför säsongen:

Styrelsens förväntningar: Undvika direktnedflyttning.
Mitt personliga mål: Etablera mig i mitten av BL.
Media tippar Karlsruhe: 17:e plats och en direktnedflyttning

Vår höst var riktigt fin och vi gav oss själva ett grymt utgångsläge inför vårsäsongen med en 3:e plats. Vi förväntade oss en tuffare sluttamp av säsongen likt förra året. Vågade vi drömma om Europa eller skulle vi fortsatt rikta in oss på att klara oss kvar med lite mer marginal detta året?

Som jag förutspådde så startade våren rätt tungt. 4 matcher, 10 insläppta mål och bara 3 poäng av 12 möjliga. Där fruktade jag att resterande del av säsongen skulle gå åt helvete. Vändningen skulle komma fortare än jag kunde ana och kommande fem matcher gick vi obesegrade. Tre raka vinster följdes upp av två 1-1 matcher. Totalt utspelade i båda 1-1 matcherna men glada att vi kunde knipa poäng där med.

Blandade och gav lite och pendlade mestadels mellan plats 4-7. Åkte på en riktig nit mot Bayern med 6-0 men det var inte så mycket att orda om. Dem vann ligan enkelt med 15 poängs marginal. Vi skulle inte låta den matchen ge vårt självförtroende en törn. Fem matcher kvar på säsongen och insåg att det kanske var läge att rikta blickarna uppåt, Europa kanske inte bara är en dröm utan fullt möjligt? Hade två tuffa matcher kvar mot Dortmund och Stuttgart som låg på 2:a och 4:e plats. På schemat stod även två bottenlag i Kaiserslautern och Hannover innan vi skulle avsluta mot mittenlaget Freiburg hemma.

Kaiserslautern hemma. Våra rivaler som kämpade för sin överlevnad precis som förväntat, media tippade dem sist inför året. Det borde vara en säker seger och ge oss lite luft i seglen upp i tabellen. Derby är alltid ett derby, det blev en jämn och rafflande match. Tog en tidig ledning och dominans! Efter vårt mål hände något, något tändes hos bortalaget. Kvitterade innan halvtid och tog över. I andra halvlek tickade klockan på och när vi var i minut 85 tog Kaiserslautern ledningen med 2-1, vad händer!? Såg Europa glida oss ur händerna, visste att vi snart ställs mot giganten Dortmund. Nu tappar vi det. Tittar upp mot matchklockan som står på 91. Kaiserslautern kontrar på oss, Kessié jagar bakåt som en idiot och gör en glidtackling värd 5 getingar. Driver upp bollen, bra passningsspel igenom mitten. Kessié som återigen löpt som en idiot, denna gång uppåt i banan, hittar en djupledsboll till svenske Landén som sätter sin andra strut för dagen och räddar en poäng! Lite ljus i mörkret, viktig pinne och skönt inte förlora ett derby!

Vi tog med oss den vinsten in i mötet med Hannover som enkelt spelades av och vanns med 4-0. Inte mycket att säga om den, noterbart att Jadon Sancho gjorde 3 mål och visar bra form!

3 matcher kvar på säsongen och tabelläget ser ut så här:
Postad bild

Som tidigare nämnt, dags att ställas mot Dortmund igen. Ett lag som varit riktigt bra i år med en riktigt bra anfallstrio som roterar på de två platserna där framme. Firminho, Brenner och Andone har stått för 66 mål och 31 assist ihop. Hade absolut inga förväntningar på denna match, likt förra mötet. Den matchen förlorade vi snöpligt med 1-0, borde gått hem med minst en pinne där! Så det fanns en rejäl dos av revanschlusta efter den förlusten med. Lägg där till att min mittbackklippa Jordan Torunarigha som spelat varenda match på hela säsongen, åkt på dubbelt bråck och borta resten av säsongen.

Jämn start på matchen utan någon riktig farlighet. Det skulle ta nästan en halvtimme innan matchen kom igång på allvar. Vi tog ledningen på matchens första riktiga chans. Mål ifrån Dortmund-lånet Jadon Sancho, som i förra mötet lagen emellan var lite av en syndabock. Hann i en kort stund tänka att vi kanske har en chans ändå! Kort som sagt, på 7 minuter smällde det till. Som en rejäl käftsmäll och helt plötsligt stod det 1-3. Duon Andone/Brenner med 3 poäng vardera. Jahapp, det var kul så länge det varade.

Försökte motivera mitt lag i halvtid genom att aggressivt skälla ut dem och kräva något annat i andra halvlek! Flyttade upp laget lite i ett sista desperat försök. Sancho kliver ut på plan och smäller dit 2-3 direkt. Nötar på, uppmuntrar, kräver mer! Sancho blir förlåten för senaste matchen när han smäller fullbordar sitt hattrick, 3-3 i 74:e. Ändrar inget utan låter laget fortsätta i samma anda, det får bära eller brista. Tre minuter kvar av matchen får vi hörna, en hörna som hamnar 5 meter utanför straffområdet. Ser ut att bli helt misslyckad för att hamna ut på kanten igen, inlägg av Landén, skarv av Anderson och på bortre stolpen kommer Córdova och knoppar in 4-3! Vändningen är ett faktum! Vinsten var troligen den bästa jag haft som tränare under denna karriär, en vinst som kunde även kunde bli en av de viktigaste!

Två matcher kvar:
Postad bild

Vi möter Frankfurt som ligger på 3:e plats. Likt oss har dem överträffat alla förväntningar och utmanar i toppen. Först nu inser jag att vi har Champions League-spel i våra egna händer! Vinst i de två sista matcherna och vi skulle helt osannolikt vara klara för CL-spel!

Vi startar i ett rasande tempo och har flera bra chanser första 30. Bland annat två helt rena frilägen, nervositeten verkar göra sig påmind. Det blev egentligen de sista vi hade att säga till om i den matchen. Dem gör 1-0 kort innan halvtid för att direkt på avspark i andra göra 2-0. Luften går ur och av bara farten gör dem 3-0. Vi satsar allt framåt men kommer inte närmare än ett tröstmål. Oerhört bittert. Dem är bra, inget snack om saken. Men hade vi suttit våra chanser vi 0-0 hade det kunnat se helt annorlunda ut. Med denna förlust är CL inte längre möjligt att nå.

1 match kvar:
Postad bild

Allt skall alltså avgöras i säsongens sista match. Två platser i Europa League i spelpotten, fyra lag inblandade. Vi ställs mot 11:e placerade Freiburg. En seger skall bara inhämtas! Schalke ställs mot nästjumbon Kaiserslautern, som spelas dagen innan vår. En match dem vinner lätt. Går alltså förbi oss med en match mer spelad. Hoffenheim tar emot Köln som båda är med och kämpar om Europa League platserna. Oavgjort eller Köln-seger i den matchen och jag behöver bara få med mig oavgjort mot Freiburg. Fullt rimligt!

Valde att satsa offensivt, ville få detta avgjort tidigt. Tog kommandot direkt, mycket bollinnehav utan att direkt skapa något riktigt farligt. Sancho åker på en lätt skada men kan spela vidare, fan behöver honom nu! Klart min bästa spelare andra halvan på året. 0-0 står sig halvleken ut, haft ett par bra lägen men oskärpa i avsluten. Sancho åker på fler smällar i början av andra och behöver till slut kliva av. 5 minuter senare ny skada, denna gång på min anfallare Córdova, helvete. In med brassen Anderson som ändå varit bra när han fått chansen. Tur i oturen får vi säga men fem minuter gör inhoppande Anderson 1-0! Euforin är total! Fortsätter dominera matchen och i 83:e kommer det förlösande 2-0 målet och nu känns det kassaskåpssäkert. Tiden rinner iväg och domarn blåser av.

KARLSRUHE TILLBAKA I EUROPA SÄSONGEN 2021/22!

Mycket snabbare än vad vi hade kunnat räkna med! Inte nog med det så noterades vi för klubbens bästa ligaplacering någonsin med en 5:e plats. Tidigare i historien har Karlsruhe slutat på 6:e plats som bäst, vilket dem gjorde 3 ggr på 90-talet.

Så här slutade Bundesliga till slut, säsongen 2020/21:
Postad bild

Vårens spelschema:
Postad bild

Spelartrupp Karlsruhe säsongen 2020/21:

Spelare i fet text ordinarie spelare.

Målvakt:
Postad bild Marvin Schwäbe, 26 år. 36 matcher, 51 insläppta, 12 nollor, 6.86 betyg
Postad bild Andreas Luthe, 34 år. 0 matcher.
Postad bild Juan Martín Rojas, 21 år. 0 matcher - LÅN
Postad bild Lars Bader, 18 år. 0 matcher - UNG
Postad bild Gerald Frembs, 16 år. 0 matcher - UNG

Trodde tappet av Blanco skulle bli otroligt kännbart men icke! Schwäbe har tagit över hans plats med bravur! En stor del är givetvis att mitt försvar överlag har blivit bättre. Det gjorde inte saken sämre av att se Blanco (som ville lämna för en större klubb) inleda med 8 raka torsk för sitt Wolfsburg. Wolfsburg slutade för övrigt 9 placeringar bakom oss.Who’s the bigger club now?!

Luthe agerade reservkeeper för andra säsongen irad utan att få en minut i en tävlingsmatch. Han fick nog till slut och lämnade under vintern på lån och blir förmodligen såld efter det. När han lämnade behövde jag en bättre backup. In kom en argentinare på lån som inte heller fick speltid, blev dessutom skadad 4-5 veckor. Min bästa målvakt efter det är egenfostrade Frembs som tyvärr för ung för att registreras denna säsong, men en målvakt som verkar oerhört lovande. Sista delen av säsongen fick Lars Bader värma bänken utan speltid, även han från de egna leden. Schwäbe stod alltså varenda minut på hela säsongen.

Försvar:
Postad bild Jordan Torunarigha, 23 år. 33 matcher, 0 mål, 1 ass, 6.95 betyg - NY
Postad bild Marcel Gaus (K), 31 år. 22 (2) matcher, 0 mål, 0 ass, 6.72 betyg.
Postad bild Jean Zimmer, 27 år. 32 (2) matcher, 0 mål, 2 ass, 6.99 betyg.
Postad bild Cristian Romero, 23 år. 18 (1) matcher, 0 mål, 0 ass, 6.94 betyg - NY
Postad bild Mascarenhas, 22 år. 11 matcher, 0 mål, 2 ass, 7.12 betyg - LÅN
Postad bild Alexander Hack, 27 år. 11 (5) matcher, 0 mål, 0 ass, 6.87 betyg - NY
Postad bild Aleksandar Milinkovic, 19 år. 14 (2) matcher, 1 mål, 0 ass, 6.87 betyg - NY
Postad bild Matthias Bader, 23 år. 6 (1) matcher, 0 mål, 0 ass, 6.68 betyg.
Postad bild David Pisot, 33 år. 0 matcher.

Mycket jobb behövde göras med försvaret inför säsongen. Vi förstärkte med 4 mittbackar och det gjorde susen för vårt försvarsspel. Torunarigha blev den mittbacksgeneral som jag hoppades på! Den enda mittbacken som var ordinarie hela säsongen, missade bara 3 sista matcherna pga. skada. De tre andra mittbackarna roterade ganska mycket och hade både bra och dåliga perioder. Ytterbackarna överskattade jag inför säsongen, insåg tyvärr det för sent. Gaus som tog över kaptensbindeln höll verkligen inte måttet på vänsterbacken. Zimmer till höger var ändå OK men ingen bra täckning bakom någon av dem. Fick in en brasiliansk vänsterback på lån under vinterfönstret. Trodde inte så mycket på det lånet men bättre kunde jag inte få. Han visade sig bli en riktig injektion hos oss och slutade på bästa snittbetyg bland vår backuppsättning. Mycket fokus inför nästa transferfönster på ytterbackarna.

Mittfält:
Postad bild Franck Kessié, 24 år. 36 matcher, 5 mål, 7 ass, 7.12 betyg - NY
Postad bild Manolo Portanova, 20 år. 30 (3) matcher, 1 mål, 1 ass, 6.94 betyg - NY
Postad bild Max Christiansen, 24 år. 34 matcher, 0 mål, 2 ass, 6.87 betyg - NY
Postad bild Robert Landén, 19 år. 23 (12) matcher, 5 mål, 11 ass, 7.12 betyg - NY
Postad bild Jadon Sancho, 21 år. 28 (4) matcher, 15 mål, 13 ass, 7.32 betyg - LÅN
Postad bild Kahraba, 27 år. 21 (9) matcher, 9 mål, 5 ass, 7.13 betyg - NY
Postad bild Simone Emmanuello, 27 år. 5 (10) matcher, 0 mål, 3 ass, 7.06 betyg.
Postad bild Ivan Ilic, 20 år. 3 (7) matcher, 1 mål, 0 ass, 6.88 betyg - LÅN
Postad bild Allan, 24 år. 0 (15) matcher, 0 mål, 0 ass, 6.70 betyg.
Postad bild Maurice Multhaup, 24 år. 0 (3) matcher, 0 mål, 0 ass, 6.70 betyg.
Postad bild Andreas Hofman, 35 år. 0 matcher.

Centrala mittfältet fick sig ett ordentligt lyft. Hade otroligt låg kompetens där förra säsongen. Två ordinarie som skulle vara mer lämpade för spel i tyska andra divisionen. Detta år huserade Kessié, Christiansen och Portanova på mitt 3-manna mittfält som visa sig vara riktigt stabilt under säsongen. Hade lite dålig backup på dem platserna. Emmanuello var ändå OK när han fick spela men Allan och Hofmann har gjort sitt i vårt lag. Tog in 18-årige serben Ilic ifrån Man City på lån under vintern och gjorde det hyfsat de lilla han fick spela.

På de två offensiva yttermittfälts-platserna visade vi riktigt bra kvalité. Kahraba trodde jag väldigt mycket på, startade fantastiskt med ett hattrick i debuten. Var tyvärr lite ojämn och blandade fantastiska matcher med mindre bra. Svenske Robert Landén hade jag stora förhoppningar på, väldigt ung men stor talang. Han startade säsongen ganska svagt, hade svårt att hitta formen. Varvade en del bra matcher och en del mindre bra. Inga matcher där han var dominant heller. Han steppade dock upp ordentligt sista delen av säsongen då man såg att han utvecklats fint! Jadon Sancho kom in sista dagen på transferfönstret på lån, lite som ett komplement till de offensiva platserna. Han skulle visa sig bli min bästa spelare för året! Startade säsongen på bänken men fick mer speltid när Landén och Kahraba visade dålig form. Märkte strax innan säsongen var slut att Sanchos lån ligger över nästa säsong med, haha. Vilken lycka att få njuta av honom en säsong till, om nu inte Dortmund tar tillbaka honom tidigare. Det var perfekt att mina 3 nya yttrar kan spela på båda kanterna.

Anfall:
Postad bild Sergio Córdova, 23 år. 19 (6) matcher, 14 mål, 1 ass, 7.24 betyg - NY
Postad bild André Anderson, 21 år. 18 (13) matcher, 12 mål, 6 ass, 7.15 betyg - LÅN

Sergio Córdova var ett lite oprövat kort med bara 5 mål i Bundesliga säsongen innan. Kände ändå att det fanns något där. Stark och snabb bollmottagare med bra avslut. Kändes som han skulle passa bra in. Visa sig bli ett bra köp då han både tangerade och gick förbi sin målskörd ifrån säsongen innan tidigt under säsongen. Drabbades tyvärr av en del skador under vintern och lite inpå våren vilket förstörde lite av hans säsong. Brassen Anderson lånades in för andra säsongen i rad. Fick chansen när Córdovas skador kom och gjorde det riktigt bra ändå. Avgjorde ett par riktigt viktiga matcher. Hade turen att inte båda var drabbade av skador samtidigt, då hade jag suttit i skiten! Skall försöka hitta någon som kan alternera på både yttermittfältsplaterna och anfallet till nästa säsong.

Bästa statistiken och säsongens lag i Karlsruhe:
Postad bild

Atalanta, Hertha Berlin, Verona, Caen, Levante, Rennes, Atalanta, Betis, Montpellier, Sevilla, Liverpool, Crystal Palace, Everton, Leicester, Nice, Feyernoord, Wolfsburg, Toulouse, Schalke, Bournemouth, Chelsea, Gladbach, Hoffenheim,

Liverpool och Chelsea som helt klart sticker ut bland intervjuerna. Jag är ännu inte klar med Karlsruhe! Skrev under året på ett nytt 4-års kontrakt!

Ännu en säsong till ända. Det blev en längre rapport än vanligt, tror det kom naturligt då jag vart så lyrisk över utgången av säsongen.

Har ändrat om lite i mina rapporter för att de skall försöka få någon slags återkommande struktur. Har även lagt till en banner som inleder varje rapport, hoppas det blir visuellt snyggare. Är inte någon expert inom det grafiska området men den får duga :)

Tar gärna emot feedback om utseendet eller annat angående tråden.

Återkommer med en rapport när sommarens kommande transferfönster stängt.

På återseende!

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 14 April 2018 - 07:03 AM

#5   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4517 Inlägg:

Postad 13 April 2018 - 20:16 PM

Fortsatt grym kvalité!

#6   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 18 April 2018 - 22:48 PM

Postad bild

Då var det dags för min femte säsong som tränare för klubben. Älskar försäsongen! Inte bara hitta nya spelare utan även jaga nya arbetskollegor som skall ta oss framåt! Lägger mycket tid på detta inför varje säsong. Försöker alltid hitta nya och bättre alternativ till dem tränare som har utgående kontrakt. Tvekar inte på att avbryta längre kontrakt om jag hittar bättre. Tar sin tid men tycker absolut det är värt tiden. Har äntligen kommit över 4 stjärnor på alla träningsområden i både A-laget och U-19.

Postad bild

På spelarfronten hade jag en del tydliga mål:
  • Ny vänsterback till startelvan.
  • En central mittfältare som är mer offensivt lagd. Skall även ha bra defensiva stats.
  • En ny anfallare då jag bara har en renodlad anfallare i A-truppen.
  • Göra mig av med medelmåttor på centrala mittfältet och få in bättre kvalité där.
  • Försöka hitta spelare som är bra på fasta situationer. Har inga spelare som utmärker sig på varken frisparkar eller hörnor, gjorde således väldigt lite mål på det sättet.
  • Försöka hitta spelare som kan ses som ledargestalter.
Transferbudget: 224m kr.
Lönebudget: 2m kr/v.

Med en saftig budget gick jag in i fönstret med god tro att nå dessa mål.

Postad bild

Postad bild Timon Wellenreuter | 25 år | Mål | Tyskland | 25 mkr
Kostnad: 3,5m kr med klausuler på 18m kr - Från Dortmund.
Postad bild
Behövde en ny reservmålvakt. Hittade Timon som nu gör sin andra sejour i klubben. Fostrades i Karlsruhe men lämnade 2013. En stabil målvakt, inte bäst på nåt men inte heller dålig. Inte tillräckligt bra för att konkurrera om förstaplatsen men bra backup om det behövs.

Postad bild Logan Ndembe | 21 år | B/YB/M/OM (V) | Belgien | 34m kr
Kostnad: 35m kr - Från Benfica
Postad bild
Prio ett var en vänsterback. Valet föll på en ung belgare som Benfica värvade för 155m kr bara två år tidigare. Lyckades inte riktigt slå sig in där, vilket gav oss möjligheten att sno åt oss honom billigt. Oerhört snabb och teknisk, kan spela på hela vänsterkanten. Tycker han verkar lovande men mina tränarekollegor verkar inte hålla honom lika högt som jag. Hade kanske hoppats hitta någon ännu bättre. I vilket fall en stor förbättring, hoppas han kan blomma ut när han får mycket speltid.

Postad bild Lukasz Dzwigala | 19 år | B (H), YB (H) | Tyskland | 102m kr – LÅN
Kostnad: 0kr/mån. 50% av lönekostnaden vid spel, 100% utan - Från Man City.
Postad bild
Min nuvarande högerback Zimmer hade en helt OK säsong men vi behöver bredd. Hittade denna unga tyska talangen ifrån den blåa sidan av Manchester. Ett billigt lån så det var inget stt tveka på. En kvick och fysisk spelare som jobbar stenhårt. Lär ta den ordinarie platsen till höger.

Postad bild Marius Kaminski | 19 år | DM, M (VC) | Österrike | 38m kr – LÅN
Kostnad: 0kr/mån. 50% av lönekostnaden vid spel, 100% utan - Från Man Utd.
Postad bild
Även detta ett lån ifrån Manchester, men hittade denna unga talang på den röda sidan av staden. 192cm lång. Stark, spelskicklig och teknisk. Kommer konkurrera på det centrala mittfältet.

Postad bild Rani Khedira | 27 år | B, DM, M ( C ) | Tyskland | 2,15m kr
Kostnad: Gratis - Från Augsburg.
Postad bild
Den yngre och sämre brodern Khedira. Fysisk och hårtarbetande spelare. Kommer främst vara backup på den defensiva platsen på mittfältet.

Postad bild Gideon Jung | 26 år | B, DM, M ( C ) | Ghana | 3,25m kr
Kostnad: 2m kr med klausuler på 2m kr - Från HSV.
Postad bild
Ghanan med tyskt pass. Ett nödköp sista dagen på fönstret då jag fick ett bud på Christiansen. Extremt billig lösning! Kommer vara backup och förmodligen inte få så mycket speltid.

Postad bild Duarte Valente | 19 år | B, DM, M ( C ) | Portugal | 60m kr – LÅN
Kostnad: 0kr/mån. 40% av lönekostnaden vid spel, 80% utan - Från Liverpool.
Postad bild
Ännu ett lån sista dagarna på fönstret för att bredda truppen. Fick sålt 3 innermittfältare i fönstret och behövde få in lite nytt. Kommer rotera och nog få en del speltid på mitten.

Postad bild Constantin Budescu | 32 år | M/OM ( C ) | Rumänien | 33m kr
Kostnad: Gratis - Från Steaua Bukarest.
Postad bild
Gick emot mina värvnings-principer i och med detta köp. Kollar sällan åt spelare som är över 30 år. Även tveksam till spelare ett par år under 30-strecket. Köper helst av allt unga spelare med sina bäst år framför sig. Budescu kom som en rekommendation ifrån en av mina scouter. Hade all kvalité som jag sökt i en spelare på mittfältet. Teknisk, bra speluppfattning, bra frisparksskytt och dessutom en ledare på plan. Hade önskat lite bättre defensiva kvalitéer men han är okej. Då jag inte hittat någon annan fick jag hugga denna rumän. Har nog ett par bra år kvar i kroppen.

Postad bild Einar Søgård | 19 år | OM (HC), A ( C ) | Norge | 15 mkr
Kostnad: 3,5m kr med klausuler på 2,5m kr - Från Vålerengen
Postad bild
En ung norrman som scoutades fram under U21-EM. Var med och tog Norge till semifinal. Snabb och målfarlig. Kommer främst stå på tillväxt och vara backup. Kan även spela ute till höger på offensivt mittfält.

Postad bild Bernardo Chitero | 19 år | OM (HC), A ( C ) | Argentina | 70 mkr
Kostnad: 38m kr med klausuler på 30m kr - Från Boca
Postad bild
Mitt dyraste nyförvärv i år och en otrolig talang. Förvånad att jag lyckades sno åt mig honom. Napoli var intresserade men inget bud kom ifrån deras håll. Var ute väldigt tidigt i fönstret, kanske var det som blev avgörande. Han var först tveksam till en övergång men han övertalades. Blixtsnabb, teknisk, stark, bra i luften och bra avslut. Kan bli en riktigt bra anfallare i Bundesliga. Redan under försäsongen har han varit produktiv, stått för 6 mål på fem starter och två inhopp.

Även i år mycket aktivitet i transferfönstret med totalt 10 nya spelare in. Inte helt nöjd men känner okej ändå! Hade velat ha in nån tyngre och mer given defensivt ankare på mitten. Hittade tyvärr inte den spelartypen men fick in ett par alternativ på den platsen, tror dem kommer lösa det bra ändå! Fick sålt tre innermittfältare för totalt 95m kr. Alla tre har tagits in gratis. Dem två första, Allan och Emmanuelle var planerade att sälja då dem inte höll måttet riktigt. Christiansen var ordinarie förra året men var tänkt som backup/rotationsspelare i år. Fick ett bud sista veckan i augusti som var lite för bra att tacka nej till. Förhandlade upp det till samma summa som hans utköpsklausul. Fick in nå billiga lösningar att täcka upp där till slut.

Hur ser det ekonomiska ut efter fönstret då? Jo vi har hela 206m kr kvar i övergångsbudget och 1.3m kr i lönebudget. Köpt för 85m kr och sålt för 90m kr. Hittade ingen pärla att satsa stora delar av budgeten på. Funderande på att desperat hitta nån dyr spelare till startelvan men tog mitt förnuft till fånga. Sitter lugnt i båten. Får se vad som kan finnas tillgängligt i vinter om vi går knackigt. Annars satsar vi kanske mer nästa sommar!

Försäsongen har sett ut på följande sätt:

Postad bild

Träningsmatcherna har gått bra, 5 raka segrar och 0 insläppta innan vi tog emot Napoli. Italienska ligafyran ställde upp med sitt starkaste lag. Trodde vi skulle bli utspelade men vi förlorade med 4-3. Spelade ändå jämnt med dem och är ändå nöjd med spelet. Därefter en seger till.

Har testat lite nya taktiker under försäsongen med. Kommer fortsätta med förra årets succé 4-3-2-1 där vi har 3 centrala mittfältare och två offensiva mittfältare. Kommer utöver den även spela en 4-2-2-2 variant när jag vill spela mer offensivt. Samt en taktik mot extremt tufft motstånd, där vi kommer satsa på att ligga lågt och kontra. Skiljer inte jättemycket mellan dem utan små justeringar och få positionsändringar.

Mål inför säsongen:

Bundesliga:
Styrelsens förväntningar: Övre halvan.
Mitt personliga mål: Europaplats igen.
Media tippar Karlsruhe: 12:e plats.
Vi borde kunna överträffa styrelsens mål i år igen utan problem. Satsar såklart emot Europa igen. Tyvärr har Bundesliga tappat i ranking och förlorat en CL-plats. Riktigt tråkigt! Har lovat ett par spelare att nå CL-spel senast nästa säsong. Blir en aning svårare. Bayern och Dortmund känns alldeles för bra. Varit ohotade i toppen 4 år. Det lämnar en CL-plats för oss övriga.

Europa League:
Styrelsens förväntningar: Första utslagsrundan.
Mitt personliga mål: Första utslagsrundan.
Första europaäventyren för Karlsruhe sedan 90-talet. Fick en på förhand helt OK lottning med Zenit, Olympiacos och ADO Den Haag. Satsar givetvis att gå vidare ifrån gruppen. Allt efter det är en bonus.

Tyska Cupen:
Mitt personliga mål: Nå tredje omgången.
Första två åren åkte vi ur i första rundan. De två säsongerna efter det efter vi ut i omgång två. Nu är det dags för oss att ta oss längre. Borde klara av omgång 3 eller kvartsfinal.

Dags att kicka igång säsong 5!

Säg gärna till om det blir för mycket med bilder o så på alla nyförvärv. I så fall kanske det är bättre att lägga en länk istället Postad bild

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 19 April 2018 - 04:53 AM

#7   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 24 April 2018 - 23:40 PM

Postad bild

Sammanfattning av säsongen fram till vinterfönstret stängde:

Första säsongen med Europaspel för mig som manager. Kan säga att det blev en smärre chock, spelare blev slitna och gick stundtals på knäna. Inte helt redo på det extremt tajta spelschemat. Har förvisso två spelare på varje position men kvaliteten på startspelare kontra backup är för stor. Ville sällan rotera på en del positioner då jag var rädd tappa poäng. Kessié, Torunarigha, Landen och Ndembe fick matchas hårt. Dem två första tog det bättre medan de andra blev slitna och fick lite återkommande småskador. Roterade när jag hade några sämre lag hemma och lyckades ta mina poäng ändå.

Note to self, skaffa bättre bredd och ha möjligheten att rotera utan att tappa för mycket kvalité.

Vinterfönstret:

Gick in i vinterfönstret med 217m kr i transferbudget, samt en lönebudget på 1,3m kr.

Lönebudgeten mer än halverades då det krävdes lite nya kontrakt på tre tongivande spelare. Robert Landén gick från 150t kr/v till 630t. Väl värt får sägas, skönt binda upp honom på ett 4-års kontrakt. Köptes för 25 miljoner och nu värd 162m.

Hade tanken om ett ganska lugnt och snabbt fönster. Skulle bara bredda truppen lite då jag överraskades av det tajta spelschemat ett Europa League-äventyr innebar. Bredd på vänsterbacken och yttermittfältsplatserna framförallt.

Blev inte så! Barcelona visade intresse för Franck Kessié. Vilket är skit, inte råd tappa honom även om jag får in mycket pengar. Han är en av mina absolut viktigaste spelare. Dortmund, Leverkusen och framförallt Barcelona jagar. Till slut ville han gå till Barca för att få spela Champions League. Jag lyckades få honom lugn genom ett löfte: ”Vi jagar samma mål, lyckas vi inte kvala in till CL i år är jag beredd att släppa dig.”

Sedan kom Barca med ett bud på runt 240m kr, han var värd 225m. Jag tackade nej. Dortmund bjöd samma strax efter, tackade nej. Barca bjöd igen, testade då att förhandla upp priset. Mest för skojs skull att se vad dem kunde erbjuda. Budet hamnade till slut på 640m kr (400m direkt och 140m i diverse klausuler). Där börja min hjärna gå på högvarv. Spenderade timmar med att scouta efter en hyfsad ersättare. Inte helt lätt då Karlsruhe inte har den största attraktionskraften. Fick dessutom leta efter en anfallare då Ajax aktiverade utköpsklausulen på min colombian Córdova - 115m kr. Han var förvisso backup men användes ändå flitigt både som anfallare och vänsterytter. 11 mål på 13 starter. Så vi hade helt plötsligt en del jobb att göra i vinterfönstret.

Så, skulle jag sälja Kessié och avsevärt försämra mina chanser i ligan, Europa League och tyska cupen? Alternativt behålla honom och satsa på en CL-plats och drömma om att få behålla honom?

Till slut tog jag beslutet att tacka nej till Barcelonas bud. Hittade ingen duglig ersättare. Kom även ett bud på 680m dagarna efter som även det nekades. Kan kort säga nu, när vi är inne i mars månad, att det beslutet förmodligen var det rätta. Dock kan mycket hända resterande del av säsongen.

Det blev några affärer för att bredda truppen.

Övergångar in:

Postad bild Lukas Klünter | 25 år | B (HC), YB (H) | Tyskland | 50m kr
Kostnad: 28m kr - Från RB Leipzig
Postad bild
Tänkt som backup till min inlånade högerback denna säsong, för att nästa säsong ta över platsen. Han är snabbare, yngre, och 13cm längre än min egenägda Zimmer som tidigare huserat på den positionen. Kan även användas som mittback ifall det krisar.

Postad bild Pedro Henrique | 21 år | DM, M ( C ) | Brasilien | 21m kr - LÅN
Kostnad: 230t kr/v vid spel, 460t kr/v utan. 100% av lönen - Från COR
Postad bild
Teknisk och passningsskicklig mittfältare för att bredda på mittfältet. Stor talang! Försökte köpa loss honom men vi kunde inte lösa det personliga kontraktet. Fick ändå in honom på lån med en köpoption på 55m kr. Vill det sig väl så hoppas vi att han insett att han bör gå till oss!

Postad bild Francisco Trincão | 22 år | M/OH (HV) | Portugal | 65m kr
Kostnad 50m kr - Från Braga
Postad bild
Breddspelare som kan spela både till höger och vänster på mittfältet. Snabb och teknisk. Kommer roteras flitigt under våren då mina yttrar slits mycket. Får tyvärr inte användas i Europa League.

Postad bild Ton van Beek | 18 år | A ( C ) | Holland | 7,5m kr
Kostnad: 15m kr - Från Helmond
Postad bild
Letade efter en bollmottagare att ersätta Córdova med. Hittade denna unga lovande spelare ifrån Holländska andraligan. Min scout trodde han hade potential. Fanns en nedflyttningsklausul på 15m som jag aktiverade. Intresset för att låna honom kom direkt och han lånades ut till Heracles. Tänkte att jag kunde ta hem honom om det krisade på anfallspositionen, såg nyss att jag inte kunde återkalla honom. Hoppas Chitero håller sig frisk!

Övergångar ut:
Sergio Córdova (115m kr till Ajax), Alexander Hack och Ton van Beek ut på lån resten av säsongen.

Resultat:

Bundesliga:

Startade återigen en säsong med en förlust, en riktigt usel sådan. Borta mot Schalke, en match vi dominerar men åker ändå på 0-1 efter 25 minuter. Fem minuter senare får dem en man utvisad och vi spelar resterande del av matchen med 1 man mer. Trots mer dominans så vinner Schalke matchen med deras ända skott på mål.

Säsongen fram till uppehållet sen blev förvånansvärt bra ändå trots en del dåligt spel. Vårt unga argentinska nyförvärv har lite räddat vår säsong. Många poängavgörande mål. Han hade redan i december tangerat säsongs-rekordet för antal gjorde mål, alla tävlingar. Uppe i 21 mål. Hade en fin period mer eller mindre hela vägen in till december månad. Bara förluster mot Dortmund och Bayern tills dess. Började få skador och slitningar på tongivande spelare vilket började märkas. Längtade till vinteruppehållet! Trodde landslagssamlingarna skulle vara bra för mig, icke! Med 18-20 spelare i olika landslagsuppdrag så var de flesta mer trötta när dem kom tillbaka....

De tre sista matcherna i december tog vi bara en poäng, trots att både Frankfurt och Gladbach låg 13-14 plats vid tillfället. Sedan en förlust mot RB Leipzig men den var mer väntad. Att vi förlorade sista matchen innan uppehållet mot Gladbach med 3-0 var katastrofalt. Välbehövlig vila nu.

Jävla märklig säsong ändå. Bayern München som vunnit ligan 9 år i rad ligger nu på 10:e plats. Trots att dem investerat 2,3 miljarder på spelare denna säsong.

Jag har två poäng mer än förra året vid denna tidpunkt men två placeringar sämre. Ligaledaren har nu 37 poäng, det är 8 poäng mindre i år än förra året. Så det är en jämnare tabelltopp än på många år.

Med dessa förutsättningar borde vi kunna lägga målsättningen på Champions League nu. Dortmund ser jag som solklara favoriter nu när Bayern ligger där dem ligger. Andra lagen ovanför mig borde jag kunna utmana. Känns lite som ett måste att nå det målet. För att få behålla de spelare jag lovat CL-spel nästa säsong, samt Kessié som jag blev tvungen att lova CL-spel denna säsong. Annars är det risk att jag får ta ett steg bakåt nästa år.

Postad bild

Postad bild

Europa League:
Mitt personliga mål: Första utslagsrundan.

Första europaäventyren för Karlsruhe sedan 90-talet. Gruppen bestod av Zenit, Olympiacos och ADO Den Haag. Det hade kunnat bli betydligt tuffare så målet var givetvis att gå vidare ifrån gruppen.

Fick inleda EL hemma vilket kändes tryggt. Motståndet var det svåraste på förhand i Zenit. Ville få en bra start och som den startade. Efter 10 minuter hade vi missat straff men ändå hunnit ta ledningen med både 1-0 och 2-0. Kunde till slut ganska komfortabelt vinna med 3-1 och första poängen inhämtade! Omgång 2 reste vi till Grekland för en tuff bortamatch, som även den vanns, 1-0! Två tuffaste motstånden i gruppen och 6 poäng! Två enkla vinster i dubbelmötet med ADO. Följde upp med 5-1 borta mot Zenit och 3-0 hemma mot Olympiacos. 6 matcher, 18 poäng och 19-3 i målskillnad, vad händer?! Magiskt!

I kommande omgång väntar Espanyol, placerade 15 i La Liga. Vi höjer vårt mål i Europa ett snäpp, känns realistiskt att vi skulle kunna ta oss vidare ett steg till!

Postad bild

Tyska cupen:
Mitt personliga mål: Tredje omgången känns rimligt.

Som vanligt är första omgången en match att bara spela igenom mot något amatörlag, vinst 4-0. Omgång 2 har jag inte tagit mig förbi tidigare, vilket nu var målet. Där ställdes vi mot Stuttgart som leder BL halvvägs in i säsongen. En rafflande match som bjöd på 8 mål! Vinst 5-3 med bland annat ett hattrick av nyförvärvet Chitero. Omgång 3 hade vi extremt tur med lottningen och ställdes mot Kiel, det enda laget ifrån Division 3 som var kvar i cupen. Borde varit en lätt match men dem visade kämparanda enda in i det sista. Vi kom undan med en 1-0 seger, puh! Kvartsfinal för oss härnäst, där ställs vi hemma mot Wolfsburg. Bra lottning och vi borde kunna ta oss till semifinal!

Postad bild

Säsongen är redan inne i Mars och det bådar gott inför slutfasen av denna säsong, på återseende!

Ber om ursäkt för de långa inläggen, borde kanske hålla det lite kortare i framtiden Postad bild

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 24 April 2018 - 23:59 PM

#8   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 01 May 2018 - 16:11 PM

Postad bild

Säsong 5 har varit den klart bästa säsongen hittills för Karlsruhes era med Jimmy Grahn vid rodret. Överträffat alla förväntningar även denna säsong.

Postad bild

Låg femma inför vårsäsongen. Laget gick på tomgång och avslutade hösten med tre dåliga resultat. Väldigt glad att uppehållet kom. Det var nödvändigt för oss då laget gick på knäna. Bättre förberedda inför våren med lite nytt blod i truppen.

Och vilken vår det visade sig bli! Urladdning i första matchen och äntligen visar laget energi igen, 5-1 mot Freiburg! Ville sedan ta ut revansch för skitmatchen senast mot Schalke men den fick vänta, 1-1. Därefter väntade Dortmund som, även där hade vi en revansch att hämta sen sist. Varit en del bra matcher mot dem senaste säsongerna. Denna gång drog vi längsta strået med ett tidigt 1-0 mål och höll ut! Fortsatte de närmsta två månaderna med 6 vinster och 2 oavgjorda. Bland annat en nervig 2-1 vinst över Bayern där dem hade två grova missar i slutet.

Med 6 matcher kvar går vi för första gången under min karriär, upp i serieledning i Bundesliga! Vi har haft extremt flyt, en hel del uddamålsegrar. Tajt försvarsspel är nyckeln, vi släpper oftast inte in mer än ett mål i matcherna. Sedan har vi även ett osannolikt flyt med resultat i våra konkurrenters matcher.

Följde upp med två övertygande vinster med 3-0 och 3-1. Tappade trots det serieledningen till RB Leipzig på målskillnad. Fyra matcher kvar. Den långa säsongen där vi här fortfarande är kvar både i Europa och Tyska cupen börjar ta ut sin rätt. Precis som höstsäsongen så avslutar vi våren riktigt uselt! Bara 1 poäng borta mot Wolfsburg. Fortfarande allt i våra egna händer då vi möter serieledande RB Leipzig matchen efter, dem i 2p ledning. Dem vinner med 1-0 efter ett riktigt skitmål. En långboll ifrån dem hamnar mellan vår högerback och målvakt, backen hade hunnit först till bollen utan problem men stannar helt plötsligt upp. Målvakten står kvar. Deras anfallare springer lugnt och tar bollen, friläge och 1-0... riktigt tungt!

Dortmund kliver även dem förbi oss i tabellen. Både dem och RB Leipzig avslutade våren med 6 raka vinster. Nu kämpar vi istället för att ta oss till Champions League, ska vi tappa det också? Den platsen står mellan oss och Schalke. Vi avslutar med två bortamatcher. Först ett derby mot Frankfurt på 15:e plats som kämpar för att undvika kval. Vi gör vår sämsta halvlek för året och ligger under med 0-3. Får ett tröstmål men aldrig nära att hämta upp. Schalke som har chansen att gå förbi förlorar även dem, fan att det alltid skall avgöras in i det sista. Varje säsong!

Inför sista omgången:
Vi har 64p och +21 i målskillnad. Vi möter Gladbach på 11:e plats som inte har något att spela för.

Schalke har 62p och + 19. Dem möter RB Leipzig hemma som redan säkrat titeln.

Trots att vi har CL att spela för så verkar laget ha stämplat ut för i år. Ligger under med 1-0 i halvtid. Glädjande nog har Schalke samma resultat och vi är i nuläget 3:a. Vi trycker ändå på och skapar chanser. Får notis att Schalke gör 1-1, helvete. Nu är vi ett mål ifrån att tappa det! Klockan tickar på. Sedan kommer glädjande besked ifrån Arena AufSchalke. Leipzig har gjort 2-1 och gör även 3-1 kort därpå! Vi lyckas även trycka dit 1-1, skyttekungen Chitero gör sitt första ligamål på en månad.

En tredjeplats i Bundesliga och vi är klara för Champions League säsongen 2022-2023!

För andra året i rad så noteras Karlsruhe för sin bästa ligaposition någonsin!

Bundesliga tabell 2021/22:
Postad bild

Vårens spelschema i Bundesliga:
Postad bild

Postad bild
Mitt personliga mål: Första utslagsrundan inför säsongen. Inför andra halvan satte jag ribban ett steg till med tanke på motståndet.

Vidare som gruppetta. I första utslagsrundan väntade Espanyol, placerade 15 i La Liga. Kanonlottning. Tog en bekväm 1-0 seger på bortaplan genom Franck Kessié, han visa att det var rätt beslut att tacka nej till Barcelona. Hemmamatchen roterades det lite i truppen och kunde ändå enkelt spela hem 4-0 och totalt 5-0.

Andra utslagsrundan fick vi Dynamo Kiev. Alltid tufft åka till Ukraina o spela. Dessutom skador på två av mina tre naturliga mittbackar. En defensiv mittfältare fick ta steget ner. Åkte dit och spelmässigt körde över Kiev, ändå åkte vi på en 1-0 förlust, tungt! Hemmamatchen hade vi fortfarande problem på backpositionen samt avstängningar på vänsterback och en innermitt. Fick en grym start där Kiev gör självmål i inledningen. Kortvarig glädje när Kiev gör ett viktigt bortamål på straff. Nu vart vi tvingade att göra 2 mål för avancemang. Jadon Sancho gör viktiga 2-1 innan paus och sen avgörande 3-1 efter pausvila. Vi är vidare igen!

Nu lottning, en hel del svåra motstånd i Arsenal, Roma, Benfica, Porto, Inter mfl. Vi drar vinsten återigen och får Braga, lättast tänkbara av kvarvarande lag. Vi har 1-1 hemma när högerbacken Klünter tar en frilägesutvisning med 60 kvar. Får gå ner på 4-4-1 och ligga på kontring. Trots detta gör vi en stark match och vinner till slut med 4-2, viktigt sista mål i 96:e av Kessié när övertiden på 4 min gått över en del.

Returmötet blev en enkel historia. 4-0 och totalt 8-2.

Nu lottningen. Kvar i turneringen är även Arsenal, Sporting CP och Atletic Bilbao. Vår tur med lottningen är slut och vi får Arsenal. Nu borde vår Europa-äventyr ändå ta slut? Startar hemma, kör en lite mer defensiv taktik och satsar på kontringar. Vi blir totalt utspelade. Lyckas ändå hålla ner siffrorna och matchen slutar 1-0 till Arsenal.

Borta på Emirates och vända detta känns tufft. Åker ändå dit med min vanliga taktik och hoppas på det bästa. 19 sekunder in i matchen gör Mkhitaryan 1-0.... Efter det dominerar vi matchen utan att göra mål. Skyttekung Chitero har mängder med chanser men totalt usel. Matchbetyg 5.20 och hans sämsta match för året. Vi fortsätter trycka på. Successivt blir vår taktik mer & mer offensiv. Med 5 minuter kvar lyfter vi av en mittback och slänger in en anfallare till. I och med det gör Arsenal tre mål på övertiden och vi förlorar med 4-0.

Att vi skulle ta oss till semifinal första sejouren i Europa var mer än vi hade kunnat drömma om. Riktigt kul!

Spelschemat för vår Europa League säsong:
Postad bild

Postad bild
Mitt personliga mål: Tredje omgången inför säsongen. Nu siktar jag på semifinal.

Fick återigen en bra lottning i Wolfsburg och undvek topplagen. Roterade lite pga ett viktigt derby i ligan dagarna efter. Enkelt vidare med 3-0, semifinal! Lagen som är kvar är Bayern, Dortmund, Schalke och vi. Lyckas undvika de två första och får femteplacerade Schalke på hemmaplan.

Förvånande så spelade vi av den matchen ganska enkelt. Tidig ledning av Landen, kontrollerande matchbild ifrån oss. Kessié avgör definitivt med 2-0 med en halvtimme kvar.

Final! Där ställs vi mot säsongens flopp, Bayern München. Ligavinnare 9 år irad men chockade alla med att sluta 7:a i år trots värvningar för 2,5 miljarder.

Innan finalen har vi spelat 5 matcher utan vinst. Första halvlek så fortsätter vi vår usla trend sista delen av säsongen. Bayern har 3-0 i halvtid och det känns avgjort. Laget får sig en avhyvling i paus som verkar få liv i dem. Under en 12-minuters period mellan minut 52 och 64 har vi kvitterat till 3-3! Statistiskt en jämn match där Bayern har mer boll än oss. Det dröjer till minut 87 där matchavgörandet kommer. Tilltrasslad situation där Bayern sätter 4-3. Vi missar chansen att ta Karlsruhes första titel på ca 70 år då dem senast vann cupen. Snopet!

Spelschemat för vårt spel i Tyska Cupen:
Postad bild

Postad bild
Schwäbe går ifrån klarhet till klarhet, har en hel del matchavgörande räddningar i matcher. Fick viss konkurrens inför säsongen i Karlsruhe-fostrade Wellenreuter men han är inte i närheten av samma kvalité. Den senare fick lite speltid i cuper och ibland när jag roterade mot sämre motstånd i ligan. Gjorde det ändå bra!

Postad bild
Jordan Torunarigha fortsätter vara en ledare och viktig stomme i mittförsvaret. I år tar 20-årige Milinkovic den andra platsen och gjort den till sin! Han ville nyss flytta till Monaco som visa intresse men lockades kvar med ett nytt 4-års kontrakt! Bakom honom endast en naturlig mittback, då jag dukt nog lånade ut fjärde alternativet under våren. Under en period fick en mittfältare gå ner och vikariera där pga skador. Vänsterbacken har nyförvärvet Ndembe varit klockren men har dålig täckning bakom. Vintervärvningen Klünter skulle egentligen ta högerbacksplatsen först nästa säsong men har redan nu gått in och spelat riktigt bra. Roterat ganska mycket på honom och lånet Dzwigala. Överlag väldigt nöjd med försvaret men kan behövas lite mer bredd.

Postad bild
Har fått bra bredd i och med tre lån på centrala mittfältet. Vår kapten Kessié har varit solklar nyckelspelare bland mina tre centrala mittfältare. På de övriga platserna har det roterats mycket beroende lite på matchplanen. Fysiska spelarna Kaminski och Jung med en löpstark Kessié i mitten har varit tufft för motståndarna att möta. Vinterlånet Henrique fick mycket speltid och rutinerade Budescu spelades i en offensiv roll vid lättare matcher. Den tredje platsen på de centrala mittfältet roterades det ganska mycket på och var egentligen ingen riktig ordinarie på den.

Offensiva ytterplatserna är mina nyckelpositioner i det offensiva spelet. Robert Landén har vuxit och blivit en av Bundesligas bästa högeryttrar. Fick den svenska Guldbollen för andra året i rad. Dortmund-lånet Sancho till vänster även han grym. Dem två matchades hela tiden under hösten och fick slitningar och småskador. Kahraba och anfallaren Córdova fick lite speltid där. Tog under vintern in ett komplement i Trincão som kan spela på båda kanterna. Det gjorde att Landén och Sancho kunde vila i många mindre matcher för att vara tillgängliga i de absolut viktigaste matcherna. Dem klarade sig båda undan skador/slitningar under våren. Sanchos 2-åriga lån har tyvärr tagit slut nu, tror de blir för dyrt att köpa loss honom. Skall göra ett försök alternativt se om han kommer finns tillgänglig för lån igen.

Postad bild
Nyförvärvet Chitero (20 år, inte 25 som skrivet ovanför) från Boca Juniors visade sig bli en riktig fullpott! Redan i december hade han slagit vårt rekord för antal mål under en säsong, 21 fullträffar i alla tävlingar. Den fina hösten gjorde att han belönades med Årets Guldpojke! Min backup Córdova fick många starter både som anfallare och vänsterytter, gjorde 11 mål och var bra! Perfekt ha en bakom som gjorde sitt jobb när han behövdes. Dessvärre aktiverade Ajax hans utköpsklausul på 115m. Hittade ingen klockren och prisvärd ersättare. Fick då ha unga norrmannen Sørgård som backup och lita alltmer på Chitero. Köpte dock in ännu en lovande anfallare som gick på lån direkt. Våren blev stundtals tung målmässigt för Chitero. Hade kanske mått bra av lite vila men hade inget superbra alternativ att lita på bakom

Postad bild

Torino, Betis, Everton, Gladbach, Hoffenheim, West Brom, Lazio, Leicester, Frankfurt,
Villareal, Stoke, Köln, Leverkusen, Lyon, Sevilla.

Ryktades även ta över Juventus, Milan, Roma men svarade i media att det inte var intressant.

Kort sammanfattning om säsongen:
Överlag en säsong värd att minnas! Vi överträffar förväntningarna i alla tävlingar. Målet blev under säsongen att få spela Champions League året efter. Det var ett måste för att få behålla viktiga spelare i laget, främst Kessié som vi var tvungna att lova det. Han var ju nära lämna till Barcelona för 640m kr. Så här i efterhand är jag överlycklig att jag inte sålde honom. Hade aldrig klarat våren så bra utan honom.

Samtidigt som vi är supernöjda med säsongen så kan man ändå känna något slags bitterhet. Vi hade ligatiteln i egna händer med tre matcher kvar. Istället slutar vi på 3:e plats och extremt nära att hamna 4:a.

Vi förlorar cupfinalen vilket också är bittert trots att vi inte kunnat drömma om att ta oss så långt. Avslutar säsongen med sex matcher utan vinst i alla tävlingar.

Mycket erfarenhet att ta med oss ifrån denna säsong. Behöver mer bredd och mer spets inför nästa säsong. Har lite lån att ersätta. Hoppas på en fet budget och kan förhoppningsvis locka bättre spelare med CL-spel på schemat.

På återseende!

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 09 May 2018 - 06:55 AM

#9   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 05 May 2018 - 16:42 PM

Har ett riktigt spännande sommarfönster som är på väg att gå till ända. Blev tvungen till att släppa Franck Kessié till slut. Lyckades förhandla upp det till 630m nu och fick absolut vara nöjd med det. En annan som blev nöjd vad nog Kessié själv som kammade hem strax över 150m i egen ficka efter kontraktet vi skrev 2 säsonger sedan.

Postad bild

Har haft 400-500m att spendera och har med 1 vecka kvar av fönstret använt merparten av det.

Ser fram emot att få skriva av mig lite om försäsongen. Men kanske håller det kortare? Är mina inlägg för långa? Får dålig respons så tänker att folk kanske inte orkar läsa så långa genomgångar? :)

#10   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4517 Inlägg:

Postad 06 May 2018 - 13:43 PM

Fortsatt intressant att följa! Jag gillar längden, eventuellt lite kortare, men för mig är det bra! :)

#11   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 07 May 2018 - 19:02 PM

Postad bild
Säsong 6 drar igång och det blir en lång försäsong. Mycket på grund av ett ingående arbete med scoutverksamhet.

Ganska kort inpå säsongsavslutet fick jag beskedet att vår stjärna Franck Kessié var nöjd att vi nådde Champions League och ville stanna. En vecka senare ville han lämna för att VINNA Champions League. Det kunde vi inte lova. Bud på 250-350m kom från Chelsea, Barcelona och Real Madrid som jag tackade nej till. Barca försökte igen och då lyckades jag förhandla upp det till 630m kr. 420m direkt och 210m uppdelat på 4 tillfällen.

Av dessa fick jag 350m att handla för, plus 200m sedan tidigare. Tog även en jobbintervju med Porto. Ett klart intressant jobb men det var ett försök för att få klubben att erbjuda mig något mer vilket lyckades. Fick förhandlat till mig ytterligare 50m samt lite extra löneutrymme om jag skulle stanna kvar. Så totalt ca 600m till förfogande vilket skulle utnyttjas nästan till fullo. Har ca 40m kvar men en stor lönebudget på 1,8m kr/v.

Lärde mig en viktig läxa med första Europaspelet förra året, BREDDA TRUPPEN!

Målet var att få in spelare så jag hade BRA backup på alla positioner. Behövde få in mycket på det centrala mittfältet då jag hade tre lån där förra året samt nån som inte höll måttet. Fem spelare in att kämpa om tre centrala platser där.

Ett annat mål var även att hålla nere åldern på nyförvärven så gott det gick. Skulle jag köpa backup så ville jag ha unga och hungriga spelare. Snittåldern på mina 12 inköp hamnade på 19,3 år. Fick tag i ett par rejäla kap där vi hittade spelare som satt på utköpsklausuler, de gillar vi starkt!

Har skickat ut 9 egna produkter ut på lån som vi hoppas se bra utveckling på!

Postad bild

Postad bild Kevin Espinoza | 19 år | Målvakt | Colombia | 8,25m kr
Kostnad: 6,75m kr - Från Atlético Nacional
Postad bild
Letade efter en bättre förstamålvakt eller en mer lovande kille att stå på tillväxt. Blev det sistnämnda. Är jämnbra med min andra reservmålvakt. Gjorde precis sin första A-landskamp. Stor potential!

Postad bild Adrian Schäfer | 18 år | B/YB (V) | Österrike | 100m kr
Kostnad: 50m kr (utköpsklausul) - Från Red Bull Salzburg
Postad bild
Behövde bredd på vänsterbacken. Hittade till slut detta 18-åriga guldkorn, 50m kändes som ett kap! RB Leipzig fick möjlighet att matcha budet pga deras samarbete, trodde det var kört. Inget bud kom och han blev vår! Rakt in i startelvan.

Postad bild Mario Rojas | 19 år | B/YB(H) | Chile | 44m kr
Kostnad: 45m kr (utköpsklausul) - Från Universidad de Chile
Postad bild
Efter mycket scoutande hittade vi en otroligt lovande högerback i Chile. Redan bra kvalité och även han går rakt in i startelvan.

Postad bild Ruben Muller | 18 år | B ( C ) | Schweiz | 23m kr
Kostnad: 43m kr (utköpsklausul) - Från St. Gallen
Postad bild
Eftersökte en fjärde mittback. Hittade ingen given back som skulle gå in i startelvan utan att det kosta skjortan. Så det blev en lovande mittback som får stå på tillväxt och agera fjärdealternativ. Kommer säkert få lite speltid i vårt tuffa spelschema.

Postad bild Lukasz Dzwigala | 20 år | B/YB (H) | Tyskland | 140m kr – LÅN
Kostnad: 0kr/mån. 40% av lönekostnaden vid spel, 80% utan - Från Man City
Postad bild
Ett lån jag tog in tidigt i fönstret, hade han på lån även förra säsongen. Fick sedan möjligheten att ta in unge Schäfer vilket gjorde detta lån blev helt onödigt. Kommer sitta på läktaren och hoppas att dem vill avsluta lånet i förtid!

Postad bild Gennaro Ruggiero | 22 år | B ( C ), DM, M ( C ) | Italien | 120m kr
Kostnad: 150m kr med klausuler på 20m - Från Palermo
Postad bild
Ersättare för Kessié. Långt ifrån hans kvalité men hoppas han kan göra ett bra jobb. Inte samma speltyp utan vi får anpassa mittfältet lite, mer en bollvinnande mittfältare än en box till boxspelare som jag egentligen var ute efter.

Postad bild Éder Militão | 24 år | B ( C ), YB (H), DM, M ( C ) | Brasilien | 115m kr
Kostnad: 65m kr - Från SPO
Postad bild
Allround mittfältare som trivs bäst som en lågt sittande speluppläggare. Kommer roteras runt på mittfältet.

Postad bild Christer Kirkeberg | 19 år | DM, M/OM ( C ) | Norge | 36m kr
Kostnad: 28m kr - Från Stabæk
Postad bild
Central mittfältare med riktigt bra speluppfattning. Främst en man för framtiden men kommer förhoppningsvis få en del speltid under året.

Postad bild Claudio Gomes | 22 år | DM, M ( C ) | Frankrike | 60m kr – LÅN
Kostnad: 0kr/mån. 50% av lönekostnaden vid spel, 100% utan - Från PSG
Postad bild
Ännu ett tidigt lån som jag i nuläget hade velat ha ogjort. Kommer bli överflödig och endast spela om det blir mycket skador. Hoppas att dem vill avsluta i förtid pga. brist på speltid.

Postad bild Pedro Henrique | 22 år | DM, M ( C ) | Brasilien | 120m kr
Kostnad: 55m kr - Från COR
Postad bild
Lån från i våras där jag utnyttjade klausulen i kontrakten på 55m kr. Snabb, teknisk och passningsskicklig innermittfältare. Väldigt lovande!

Postad bild Marin Maric | 16 år | M/OM (V), A ( C ) | Tyskland | 12m kr
Kostnad: 20m kr - Från Kaiserslautern
Postad bild
Ett försök i att värva en lovande TYSK spelare. Tagit in mycket lovande talanger ifrån utlandet och kände ett behov av att få in en inhemsk. Hoppas han kan blomma ut till något bra!

Postad bild Callum Gribbin | 23 år | M ( C ), OM (HVC), A ( C ) | England | 6m kr
Kostnad: 10m kr - Från Brighton
Postad bild
Manchester United-fostrad. Är fruktansvärt teknisk och bollsäker spelare. Bra på fasta situationer. Främsta position som central offensiv mitt vilket inte passar vår formation. Håller på att träna om honom till vänsterytter vilket jag hoppas skulle passa honom.

Postad bild Andrew Powell | 19 år | M/OM (H) | Wales | 3,25m kr
Kostnad: Gratis - Från Cardiff
Postad bild
Otroligt snabb och rätt teknisk ytter. Scouterna tror väldigt gott om honom och då får jag lita på det! Kommer få avlasta Landén på högeryttern när han är sliten.

Postad bild Dylan Curutchet | 23 år | OM (HC), A ( C ) | Argentina | 2,05m kr
Kostnad: Gratis - Från Banfield
Postad bild
Lång, snabb och stor anfallare som kom gratis. Scouterna såg honom som lovande och vi tog in honom som Bosman. Lånas ut direkt och får se om det blir något av honom. Lite av en chansning.

Postad bild

En ganska dålig försäsong. Började och avslutade med vinst men 3 raka 0-1 matcher däremellan. Kan bero på mycket nya spelare. Nya tag under säsongen!

Mål för säsongen samt en kort rapportering:

Postad bild
Styrelsens förväntningar: Europa League-plats.
Mitt personliga mål: Minst Europa League-plats.
Media tippar Karlsruhe: 7:e plats.

Känner att det kan bli svårt att överträffa förra årets 3:e placering. Tack vare att Bayern hade ett så ruskigt uselt år kunde jag knipa den sista CL-platsen. I år är dom storfavoriter med Conte som tränare. Kanske att förra årets mästare RB Leipzig kommer tappa mycket. Satsar på Europa League med förhoppning om att ta mig högre. Vi har bara hunnit avklara premiäromgången än så länge där Wolfsburg besegrades med 2-1. Skönt vinna premiären vilket vi haft svårt för senaste åren.

Postad bild
Styrelsens förväntningar: Nå gruppspel.
Mitt personliga mål: Nå gruppspel.

Första året med Champions League! Vi har målsättningen att ta oss till gruppspel. För att nå dit har vi två kvalomgångar att ta oss förbi. Detta har vi redan spelat av. Vi blev lottade mot Feyernoord i första rundan. Två matcher som vi totalt sett ägde men hade svårt att få in bollen. 1-0 hemma och även 1-0 borta gjorde att vi tog oss vidare. Där stod endast CSKA Moskva i vägen drömmen om ett CL-gruppspel. Vi startade dåligt på bortaplan. Trots 16-3 i avslut till oss så förlorade vi matchen med 1-0. På hemmaplan var det dock inget snack om saken, 4-0 och CL GRUPPSPEL!

Postad bild

Vi kunde fått betydligt tuffare men en tuff grupp blev det ändå. Ser ut att bli svårt att gå vidare ifrån gruppen. Vi får fajtas med Shaktar om att få fortsätta i Europa League via en 3:e plats. Dem har ett bra med ålderstiget lag.

Postad bild

Postad bild
Styrelsens förväntningar: Nå kvartsfinal.
Mitt personliga mål: Semifinal.

Blir nog tufft att tangera förra årets finalplats. Satsar på att nå semifinal. Har tagit mig förbi omgång 1. Matchade ett helt reservlag och vann enkelt med 5-0. Hannover väntar i omgång 2.

Nu väntar ett landslagsuppehåll och sen kör vi igång på riktigt! På återseende.

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 07 May 2018 - 19:36 PM

#12   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4517 Inlägg:

Postad 08 May 2018 - 18:02 PM

Haha jäklar vilka schyssta unga lirare!

#13   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 12 May 2018 - 17:09 PM

Postad bild

Vinterfönstret:

Gick in i vinterfönstret med 42m kr i transferbudget, samt en lönebudget på 1,45m kr. Så det fanns utrymme ekonomiskt men för första gången så satt vi ett läge där vi var nöjda med truppen!

Har ändå ett öga på marknaden ifall något skulle dyka upp.

Övergångar in/ut:

Sitter lugnt i båten en bit in i Januari, uppdaterar senare ikväll om det skulle dyka upp något jag inte kan säga nej till. Inget på väg ut heller. Har en missnöjd andramålvakt som inte får spela. Försöker hålla kvar honom säsongen ut. Viktig för registrerings-reglerna i CL då han är egenfostrad.

Fick däremot avslutat mina två lån Dzwigala och Gomes. Den förstnämnde spelare ingenting och den andre fick 3 matcher. Skönt bli av med dem och slippa betala lön för spelare som inte behövs.

Resultat:

Postad bild
Styrelsens förväntningar: Europaplats.
Mitt personliga mål: Minst Europa League.

Vi hade en riktigt bra höst. Två andra lag som också visade klass var Schalke och Bayern. Trots nyckelskador hos lagen så lyckades dem vinna övertygande gång på gång. Vi låg strax bakom toppen och jagade hela hösten. När vi skulle besöka Schalke 14:e december hade dem gått obesegrade genom hela hösten i alla tävlingar. De skulle vi ändra på! En jämn match men Schwäbe spikade igen och vi vann med 2-0.

Vi avslutade serien med 6 raka vinster. Bayern och Schalke tappade poäng i två matcher av deras tre sista och vi kunde gå till uppehållet som serieledare!

Vi har hittat en stabilitet i spelet. Släpper till lite mål. Kan även rotera nästan hela startelvan hemma mot bottenlag och ändå vinna komfortabelt, riktigt skönt att ha köpt till oss bredd i laget!

Höstens matcher i Bundesliga:
Postad bild

Tabellen halvvägs genom säsongen:
Postad bild

Postad bild

Med Napoli, Tottenham och Shaktar såg det på förhand tufft ut. Rimligt att vi skulle kämpa med Shaktar om 3:e platsen och fortsatt spel i Europa League. Började gruppspelet borta i Ukraina, viktigt att undvika förlust. Jämn match som slutade 1-1. Därefter en kämparinsats hemma mot favoriten Tottenham som tyvärr slutade med förlust 1-0. Dubbelmötet mot Napoli efter det visa sig avgöra gruppen. Förvånansvärt så vann vi enkelt med 3-0 på hemmaplan. Något jämnare i returmötet men vinst 3-1 och vi kopplade grepp om en slutspelsplats. En plats som sedan säkrades hemma mot Shaktar efter 2-0. Avslutade gruppen med ännu en 0-1 förlust mot Tottenham som blev gruppsegrare.
Trodde verkligen inte på detta men kul att ta oss vidare. Nu väntar ett tufft möte med Liverpool.

Höstens matcher i CL:
Postad bild

CL-gruppen:
Postad bild

Postad bild

Hannover hemma i andra omgången. Låg tätt mellan andra viktiga matcher så trots 8 ordinarie som vilade kunde vi vinna och gå vidare. Maximal otur med lottningen när vi fick Bayern i omgång 3, dock på hemmaplan.

Cupmatchen mot Bayern var sista matchen på höstsäsongen och det skulle bli en rysare. Fullsatt på Stadion Karlsruhe. Vi skapar chanserna medan Bayern har bollen. 0-0 efter full tid. 1-1 efter förlängning. Väl inne i förlängningen drog vi längsta strået och satte alla våra fem medan Bayern missade en. Vidare till kvartsfinal! Även nu svårast tänkbara motstånd i Schalke men med hemmafördel igen!

Höstens matcher i Tyska Cupen:
Postad bild

Taggad inför resterande del av säsongen!

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 12 May 2018 - 21:09 PM

#14   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 13 May 2018 - 05:51 AM

Extra inlägg om Deadline-day på vinterfönstret:

Sista dagen hände lite grejer som jag inte kunde styra. Chelsea kom ryckande i Andrew Powell. En talang jag fick in gratis bara för 6 månader sedan. Helt sjukt. Han var tänkt som ersättare för Robert Landén som pratar om att han vill lämna för en större klubb inom kort. Landén har varit skadefri så Powell har endast fått spela 4 matcher, 2 mål 2 assist på det. Bådade gott inför framtiden tänkte jag.

Därav nekade jag de första 2-3 buden på runt 200m med klausuler och försökte bara förhandla upp till hans utköpsklausul på 590m kr. Med en timme kvar på fönstret lade dem just den summan och jag kunde inte göra något annat. Powell såld för hiskeliga 590m kr! 6 månader efter jag tagit in honom som bosman. GALET!

Postad bild

Nu sitter vi med en go budget inför sommaren! Postad bild

Postad bild

#15   jonatannk

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 494 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 13 May 2018 - 07:31 AM

Haha sjukt! 590 millar för en oprövad talang.. ändå rätt bra. Nu kan du gå bananas i nästa fönster om du vill ;)
Grymt bra rapport förresten! 🙌🏼 Keep it up

#16   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 13 May 2018 - 11:07 AM

Visa inläggjonatannk skrev:

Haha sjukt! 590 millar för en oprövad talang.. ändå rätt bra. Nu kan du gå bananas i nästa fönster om du vill ;)
Grymt bra rapport förresten! 🙌🏼 Keep it up

Haha japp. Lätt bästa dealen jag gjort i FM. Längtar redan till nästs fönster. Ger mig ju chansen att spetsa truppen nåt enormt. Kanske skall ge efter och börja betala bra löner nu. Har fortfarande lägst löner i Bundesliga. Har jag haft ett par väl så har jag alltid tagit in den mest ekonomiska. Avböjt ett par dealer där spelaren begärt för mycket, men ändå en summa jag haft råd med.

#17   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 17 May 2018 - 18:34 PM

Postad bild
Kanske är det dags för mig att sluta underskatta min trupp. Har efter de 3 senaste säsongerna tänkt att detta blir tufft att slå. Har en klart bredare och bättre trupp i år. Två bra spelare på varje position. Kessiés ersättare har väl inte varit klockren. Har inte heller lyckats ersätta vänsteryttern Jadon Sancho som jag hade lånat in två säsonger ifrån Dortmund. Hans 33 mål och 25 assist på 75 matcher gjorde att han var en nyckelspelare offensivt. Trots detta har jag gjort många bra nyförvärv och stått för en fantastisk säsong.

Postad bild
Styrelsens förväntningar: Europaplats.
Mitt personliga mål: Minst Europa League.

Gick in i andra halvan av serien som serieledare efter en stark avslutning på hösten. Fick sedan en riktig käftsmäll direkt, 0-2 hemma mot Hamburg. Den förlusten gav oss nog en tankeställare för efter det så höll vi nollan i 8 raka matcher, 7 vinster och 12-0 i målskillnad.

Det var i slutet av den raden av nollor som vi började dra ifrån i toppen. Ihop med våra resultat hade vi samtidigt hade vi extremt tur med resultaten i övriga matcher. Schalke tappade helt och halka ner i tabellen. Bayern tappa form helt och Antonio Conte fick sparken. Hamburg gick OK men tappade viktiga poäng emellanåt.

Med 9 matcher kvar ledde vi med 7 poäng före HSV. Tre vinster senare ledde vi serien med hela 13 poäng och här börja de kännas klart. Resten av ligan blev en promenadseger. Vi avgjorde ligan med 3 matcher kvar att spela! Av vårens 17 matcher vann vi 12, spelade 4 oavgjorda och endast 1 förlust.

Detta betydde:

FÖRSTA LIGATITELN PÅ 114 ÅR FÖR KARLRUHE!

Överlycklig! Bayern var klara favoriter men var ojämna och kom till slut 2:a, som förvisso var klart bättre än förra årets 8:e plats. Dortmund hade även dem en dålig säsong. Förra årets mästare RB Leipzig som jag trodde skulle åka på en baksmälla gjorde just det. Detta gav oss möjligheten att smyga upp och knipa titeln!

Bundesliga tabell 2022/23:
Postad bild

Vårens spelschema i Bundesliga:
Postad bild

Postad bild

Våra mål var redan uppnådda med råge. Vidare ifrån gruppspelet. I första väntade utslagsrundan efter gruppen väntade Liverpool. Dubbelmötet skulle bli jämnare än vad jag trodde på förhand.

Vi startade på hemma. Statistiskt sett över matchen så var det jämnt skägg på allting förutom antal skott. Av deras 22 skott mot mål hamnade bara 3 på mål. Trots att det var Liverpool som gjorde första målet var det vi som ledde vi med 1-0. Självmål av Robertson! Innan halvtid missade Liverpool straff, räddning av Schwäbe! Andra halvlek böljade fram & tillbaka, Liverpool öste skott mot mål men med oskärpa. Det dröjde till 86:e minuten då dem fick in 1-1, viktigt bortamål. Fan! Jaja, får väl va OK med 1-1 ändå. Då trycker Chitero in 2-1 för oss i 91:e minuten!

Bortaplan. Defensiv uppställning med fokus på kontringar, mina fysiska spelare prioriterades på mitten. Oväntat jämn match och även här är det 0-0 i halvtid. En bit in i andra halvlek får Liverpool även i detta möte straff. Guidetti är det som kliver fram denna gång, räddning igen av Schwäbe! Svensken skulle tyvärr få revansch 10 minuter senare när han gör 1-0.

Vi satsar mer o mer offensivt ju längre tiden går. Behöver bara ett mål. Fjärdedomaren visar +4. Klockan tickar på och när matchklockan är uppe på 94:20 får Van Beek ett friläge!! Skottet går tätt utanför och domarenn blåser. Så så nära...

Får ändå vara nöjda med vårt första Champions League-spel. Många unga spelare och är rätt säker att det var det första CL-spelet för många av spelarna också. Nya tag nästa år!

Vårens matcher i CL:
Postad bild

Postad bild

Hade årets topplag Schalke i kvartsfinalen. Efter 0-1 underläge lyckades vi vända med avgörande målet i 91:e! Väl i semifinalen var inga av topplagen förutom oss kvar. Hertha Berlin (7:a), Stuttgart (11:a) och RB Leipzig (10:a) kvar. Bra chans på titeln! Fick Stuttgart på hemmaplan. En fullsatt derbyfest där vi enkelt kunde ta oss till final med 3-1.

I finalen väntade Hertha Berlin. Vi sågs som favoriter i matchen där vi officiellt var hemmalaget, men matchen spelades på deras hemmastadion.

Vet inte riktigt vad som hände. Vi var aldrig riktigt med i matchen. Dem gjorde 1-0 tidigt. Sedan kom 2-0. Vi hade ingenting. Sedan i andra fick vi satsa allt framåt och då kom även 3-0. Vi hann med en reducering men närmare än så blev det inte. Deras bästa spelare, inlånade Kroaten Michele Sego stod för ett hattrick och 1 assist. Matchen slutade 4-1 till Hertha Berlin. Vi var helt utspelade. Riktigt surt att vi nu förlorat cupfinalen två år i rad. Trodde vi skulle ta hem det nu när alls storlag åkte ur tidigt men icke! Nästa år!

Vårens matcher i Tyska Cupen:
Postad bild

Postad bild
Schwäbe fortfarande ohotad etta. Varit klockren och räddat oss mycket. Ett helt gäng straffräddningar i år med. Timon lämnar förmodligen, har inte varit nöjd med de få matcher han fått i år. Espinoza har bara fått ett par matcher o känt på det. Står på tillväxt men redan tagit över som förstamålvakt före Ospina i Colombianska landslaget.

Postad bild
Har en klar ordinarie fyrbackslinje. De två nya unga ytterbackarna har båda gjort en riktigt fin säsong. Dem belönades faktiskt båda två med en plats i årets lag! Skrivit nya långa kontrakt med dem också. Torunarigha och Milinkovic fortsatt riktigt stabila, den senare även han med i årets lag. Har bra täckning på samtliga positioner där bak. Romero alltid stabil när han får spela. De andra tre är uppvaktade av klubbar. Återstår att se om dem lämnar eller inte. Behåller gärna Muller som bara är 18 år men han har sagt att han vill till Schalke.

Postad bild
Mina två dyraste nyförvärv har kanske inte varit så tongivande som jag hoppades. Ruggiero har dock vuxit in i rollen och blivit bättre & bättre. Miltao en besvikelse hittills. Däremot har två andra nyförvärv tagit för sig. Henrique har stundtals varit riktigt bra och blivit ordinarie, vilket jag trodde. Den andra, norrmannen Kirkeberg som jag själv beskrev värvningen: ”Främst en man för framtiden men kommer förhoppningsvis få en del speltid under året”. Han har skrällt och utvecklats riktigt fint, tog oväntat en ordinarie plats under året. Spelaren med bäst snittbetyg hos oss och belönades till och med en plats i årets lag i Bundesliga!

Robert Landén har fortsatt vara solklar etta ute till höger. Överraskande vald till årets spelare i Tyskland trots att han gjorde en bättre säsong förra året. Däremot har vänsterkanten känt av tappet i Sancho. Vi har haft Kahraba, Griffin och Trincao som alla fått många chanser där. Ingen har gjort platsen till sin. Alla väldigt ojämna men gör fantastiska matcher emellanåt.

Postad bild
Förra årets skyttekung Chitero har varit given på topp när han håller sig frisk. Inte lika bra i år men ändå gjort +20 mål. Löftet Van Beek har fått en del chanser och har gjort det okej! Syns att han är orutinerad i en del lägen men bara 19 år. Blir bättre & bättre.

Postad bild

Leverkusen, Sevilla, Leicester, Porto.

Kort sammanfattning om säsongen:

Grymt nöjd med säsongen, kan inte vara något annat trots att förlusten i cupen är bitter. Första ligatiteln sedan 1909 vilket även var vårt långsiktiga mål när vi började resan för 6 år sedan. Nyckeln har varit vårt extremt stabila försvarsspel. Minst insläppta mål i ligan.

Jag vann min första utmärkelse som tränare, vald till årets tyska tränare.

Hade som sagt 4 spelare i årets lag i Bundesliga, laget ser du HÄR!

Hoppas vi kan behålla stora delar av truppen nu. Robert Landén, vår svenska stjärna, har återigen samtalat att han vill lämna för en större klubb. Trots nyskrivet kontrakt, rejäl lönehöjning samt att vi höll löftet att vi skulle slåss om titlar detta år. Hans nya utköpsklausul är på 980m kr och vi kom fram till att om någon klubb bjuder det så kommer han få lämna.

Finns lite intresse för ett gäng spelare, får se om vi kan hålla dem kvar. Några reserver som även har intresse som vi kanske säljer om vi får bra betalt.

Nu har vi 600m kr att shoppa för med 3,5m kr/v i lönebudget. Ser fram emot sommarens transferfönster!

Nu satsar vi vidare på att toppa årets säsong!

På återseende.

#18   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 21 May 2018 - 23:15 PM

Postad bild

Säsong 7 är igång. Trots att målet med att vinna Karlsruhes första ligatitel sedan 1909 så kör vi vidare. Vi siktar högre och givetvis på att vinna fler titlar. Försöka etablera oss i Europa.

Det känns riktigt bra inför kommande säsong. Truppen känns komplett med två BRA spelare på varje position, en fin trupp på 22 spelare. Har dessutom 21 spelare ute på lån, 16 egna produkter och 5 andra lovande. Har förhandlat mig till lite betalning för fyra av lånen så jag får in ca 5,4m kr i månaden.

För första gången så har vi inte tagit in några lån. Har fullt förtroende för vår trupp!

Tack vare försäljningen av Powell tidigare under säsongen, hade vi ca 600m att spendera för under fönstret. Plus att vi nu sålt för ca 140m. Det gav oss möjligheten att verkligen spetsa till truppen. Av dessa pengar har vi köpt spelare för 550m kr. Finns fortfarande runt 200m kvar samt 1,5m/v i löneutrymme.

Framförallt var det en vänsterytter som vi var tvungna att förstärka med. Hittade inga bra alternativ. En 34-årig Bale som var tillgänglig gratis dök upp, kände i desperation att jag kanske får nöja mig en säsong med honom. Fick affären klar, kände mig osäker. Satte den på fördröjning. Under den kommande veckan dök Jokern upp! Precis en sådan spelare jag var ute efter, blev transferlistad och Bale kunde skickas åt skogen. Se under mina nyförvärv vem Jokern är.

Detta är vad vi fick in och vad vi gjort oss av med under transferfönstret:
Postad bild

Postad bild Alessandro Plizzari | 23 år | Målvakt | Italien | 147m kr
Kostnad: 46m kr + 9m i klausuler - Från Milan
Postad bild
Tog beslutet att låna ut vår unga andrakeeper Espinoza för att låta han utvecklas. Fick möjligheten att knipa en listad Plizzari för en bra prislapp. Han är snäppet bättre än Schwäbe så han kommer ta över förstaplatsen. Eftersom dem ändå är ganska jämnbra kommer dem säkert turas om en del.

Postad bild Dayot Upamecano | 24 år | B ( C ), DM | Frankrike | 335m kr
Kostnad: 215m kr + 25m i klausuler - Från RB Leipzig
Postad bild
Letade efter en stabil mittback och valet föll på Upamecano i konkurrenten RB Leipzig. Kändes som en bra prislapp för en beprövad mittback i Bundesliga. Redan som 24-åring har han hunnit med 7 säsonger. Snabb, stark och spelskicklig mittback.

Postad bild Osei Boateng | 19 år | B/YB(V) | Ghana | 23m kr
Kostnad: 34m kr + 10m i klausuler - Från Nordsjælland
Postad bild
Vår backup Ndembe på vänsterbacken satt på en alldeles för hög lön för att inte vara ordinarie. Har haft ögonen på denna kille ifrån danska ligan ett tag. Han är yngre och mer lovande. Gick några miljoner plus på det bytet samt att jag fick skurit ner lönekostnaden på ca 400k i veckan.

Postad bild Jakub Urban | 18 år | DM, M/OM ( C ) | Tjeckien | 41m kr
Kostnad: 27m kr (utköpsklausul) - Från Mladá Boleslav
Postad bild
En stor talang som mina scouter rankade högt. Teknisk och spelskicklig. Extremt snabbstartad. Behövde honom egentligen inte men med en utköpsklausul på 27m så slog jag till ändå under våren. Tänkte att han kunde gå ut på lån eller så, en man för framtiden. Istället kommer han nu agera backup för vår centrala offensiva mittfältare. En klar föryngring av den platsen då Budesco, 34 år, slutade med fotbollen i år.

Miguel Baeza | 23 år | M (H), OM (HV) | Spanien | 52,5m kr
Kostnad: 15m kr + 7m i klausuler - Från Real Madrid
Postad bild
Ville föryngra och förbättra vårt alternativ på yttermittfältsplatserna. Kan spela på båda kanterna. En del bra egenskaper men har lite att jobba med, ganska lovande. Sålde Kahraba för 80m och köpte Baeza för 23m. Förutom den mellanskillnaden så fick vi en mer lovande och yngre spelare med mycket mindre lön.

Postad bild Vinícius Júnior | 23 år | M/OM (V) | Brasilien | 350m kr
Kostnad: 210m kr - Från Monaco.
Postad bild
Sist men inte minst, min absolut viktigaste värvning i år. En position jag velat men inte hittat någon bra förstärkning på senaste åren. Jag fick ett meddelande i scoutcentret, Vinícius Júnior har blivit transferlistad! JA, in och buda snabbt som fan. Fick det accepterat, trodde lönen skulle bli ett problem då han tjänade 500k/v mer än jag kunde erbjuda. Det gick efter lite förhandling. Fick även förhandlat till mig att Monaco står för 500k/v av hans lön. Efter det gick det fort, han blev klar! Sista pusselbiten i min trupp, nu känns det för jävla bra!

Postad bild
Varit en fläckfri försäsong. Hade väl kunnat ha valt lite större motstånd insåg jag när motstånden var valda, så det fick vara. Lever kvar i att vi fortfarande är en mellanklubb i Tyskland. Ändå bra att ta med sig 7 av 7 vinster med 27-0 i målskillnad. Har roterat frisk och låtit alla spelare i A-truppen få speltid.

Har även spelat en titelmatch, Supercupen mot Hertha Berlin. En repris på förra säsongens cupfinal. Vi var oerhört revanschsugna och utan deras inlånade stjärna kunde vi enkelt vinna med 2-0 efter två mål av debuterande Vinícius Júnior. Första titeln för säsongen tagen!

Mål för säsongen samt en kort rapportering:

Postad bild
Styrelsens förväntningar: Kvalificera sig för CL.
Mitt personliga mål: Försvara titeln.
Media tippar Karlsruhe: 3:e plats.

Efter förra årets succé så får målet givetvis vara att försöka försvara titeln. Vi har ett bättre lag i år och fått spetsat till truppen lite. Hänger lite på hur de andra topplagen presterar, Bayern och Dortmund har underpresterat två säsonger. 4 lag har spenderat över 1 miljard inför säsongen: Bayern, Dortmund, RB Leipzig, Schalke.

Har avklarat säsongspremiären som vanns med 2-0 borta mot Mainz. Alltid skönt att starta med en seger.

Postad bild

Postad bild
Mitt personliga mål: Vidare från gruppen.

Styrelsens förväntningar är låga då vi redan är klara för gruppen på förhand. Mitt mål är att försöka ta oss vidare ifrån gruppen. En tuff grupp blev det men finns absolut chans till det! Real Madrid såklart storfavoriter. Sporting CP är ett riktigt bra lag dem med, mycket talang och tog sig vidare från sin grupp förra året. Besiktas lär komma toksist.

Postad bild

Postad bild
Mitt personliga mål: Vinna cupen.

Efter två raka finalförluster har vi siktet inställt på att vinna den, tredje gången gillt. Vårens finalförlust svider fortfarande. Tog oss vidare ifrån omgång 1 med 8-0, hela startelvan vilades. I nästa omgång möter vi Mainz.

Postad bild

Nu jagar vi fler titlar!

På återseende.

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 22 May 2018 - 00:05 AM

#19   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 27 May 2018 - 16:02 PM

Postad bild

En grym höst ändå. Laget känns komplett, nyförvärven har levererat! Mina unga spelare har utvecklats fint! Vi har bra backup som har gjort det grymt när dem fått chansen. Har roterat in dem i lättare matcher. Som exempel har min backup Trincão på vänsterkanten dragit till sig intresse ifrån Bayern. Har gjort 13 mål och 9 ass på 11 starter och 7 inhopp. Min backup-anfallare van Beek är med i spekulationerna till årets Guldpojke. 12 mål och 2 assist på 11 starter och 7 inhopp.

Startade säsongen med 16 raka nollor!! 7 träningsmatcher och 9 tävlingsmatcher. Försvaret har över hela hösten varit grymt! Det som vi förbättrat från förra året är offensiven. Då gick vi ungefär lika bra men vann många matcher med uddamålet. I år har vi vunnit mer övertygande! Har i 27 tävlingsmatcher hållt nollan i 18 av dem.

Bäste målskytt: Bernard Chitero, 17 mål
Flest assist: Robert Landén, 16 assist.
Bästa snittbetyg: Francisco Trincão, 8.02

Vinterfönstret:

Gick in i vinterfönstret med 251m kr i transferbudget, samt en lönebudget på 1,2m kr. Därefter, som en överraskning, kom styrelsen och frågade om jag önskade en större transferbudget. Man tackar man tackar! Nu har vi 660m kr i transferbudget.

Vi har fått intresse på Militão som är backup på mitten. 25 år, värd 180m och lär inte utvecklas mycket mer enligt våra coacher. Får vi ett bra bud där säljer vi utan tvekan. Borde kunna få in något bättre där. Har väl 4-5 spelare som klubbar visat intresse för men hoppas kunna behålla laget.

Enda undantaget är vår stjärna Robert Landén. Real Madrid har visat intresse sista delen av hösten för honom och uppges vilja betala 830m kr. Han har en utköpsklausul på 980m. Blev nog inte mindre intresserade efter två bra matcher mot just Real. I somras var vi tvungna att lova honom att sälja om någon matchar det. Skulle det komma har vi en plan för vad vi kan ersätta honom med. Scoutat hela hösten efter ersättare. Skall försöka göra allt för att få behålla honom!

Har köpt två 17-åriga talanger som skall in i U19-laget. Annars inget annat planerat att köpa in, så länge ingen försvinner.

Återkommer med ett kort inslag efter fönstret har stängt.

Resultat:

Postad bild
Styrelsens förväntningar: Kvalificera sig för CL.
Mitt personliga mål: Försvara titeln.
Media tippar Karlsruhe: 3:e plats.

Efter förra årets skrällseger så hoppades vi givetvis att vi skulle kunna göra om det även i år. Kändes ändå svårt på förhand då fyra andra klubbar köpt för över 1 miljard.

Kör lite kortfattat bara. Det har varit en bra höst men tyvärr har jätten Bayern vaknat efter två floppsäsonger. Dem har köttat på och leder serien tätt följt av oss. Vi har endast 1 förlust under hösten och det efter en riktigt svag match hemma mot RB Leipzig, 0-1.

Vi slog nytt Bundesliga-rekord i antal raka hållna nollor. Starta säsongen med 6 nollor i ligan och avslutade förra säsongen med 4 nollor. Har fortsatt varit bra defensivt och endast släppt 6 mål på 17 matcher.

Vi har grym bredd på truppen. Har kunnat byta ut mer eller mindre hela startelvan i 4-5 matcher och ändå vinna med med allt från 1-0 till 6-0.

Vi har exakt samma vinster och poäng som förra året vid vinteruppehållet, men me +17 mer i målskillnad. Då ledde vi serien med 3 poäng. Nu ligger vi 3 poäng bakom serieledarna.

Hoppas vi kan fortsatta i samma anda sista delen av säsongen samtidigt som Bayern tappar lite. Dem ser onekligen starka ut och får ses som favoriter.

Höstens Bundesliga-matcher:
Postad bild

Bundesliga halvägs genom säsong 2023/24:
Postad bild

Postad bild
Mitt personliga mål: Vidare från gruppen.
Fick en tuff grupp där Real var favoriter. Sporting har även dem ett grymt lag och trodde dem skulle knipa andraplatsen.

Vi rivstartade gruppen med hela 6-0 borta mot Besiktas. Sedan lite upp & ner, var en jämn grupp förutom slagpåsen från Turkiet. Slog överraskande Real hemma med 2-1. På bortaplan låg vi under med 4-1 i halvtid och var helt utspelade. Utskällning i paus resulterade i en heroisk upphämtning då vi spelade oss upp till 4-4. Tyvärr förlorade vi ändå med 5-4 efter ett sent mål av unga stjärnskottet Fernández.

Inför sista omgången såg det mörkt ut.

Sporting 12p
Karlsruhe 9p
Real Madrid 9p
Besiktas 0p

Vi mötte Sporting borta. Real mötte Besiktas borta. Såg oss redan i Europa League.

Vanligtvis hade vi nog kört defensivt men vi gick all-in, som också gav resultat! Vi skrällde och vann med 2-1! Real hade 1-1 innan dem gjorde både 2-1 och 3-1 på övertid. Alla tre hamnade på 12p och jag trodde först att vi skulle komma 1:a. Vi hade bättre statistik mot Real och bäst statistik i gruppen. Vad jag inte tänkte på var att det såklart räknades inbördes ihop med alla tre lagen och där hade Real bäst statistik. Tråkigt inte komma etta men givetvis sjukt nöjd att komma vidare!

Nu väntar Barcelona i nästa runda, ajajaj!

Vår grupp i Champions League:
Postad bild

Höstens matcher i Champions League:
Postad bild

Postad bild
Mitt personliga mål: Vinna cupen.

Vi har haft en bekväm resa fram till kvartsfinalen där vi är nu. Enkla vinster mot Vilzing, Mainz och Werder Bremen där vi matchat i stort sett hela reservlaget.

I kvarten väntar Leverkusen som varit en besvikelse flera säsonger nu. Borde kunna vinna den enkelt.

Höstens matcher i DFB-Pokal:
Postad bild

Nu kör vi igång våren och hoppas på att kamma hem i alla fall EN titel!

#20   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 27 May 2018 - 23:09 PM

Postad bild

Det skedde trots allt någonting på Deadline-day ändå! Med 5 timmar kvar av fönstret kommer Hoffenheim och budade på Lukas Klünter, vår 27-åriga högerback som spelat ungefär hälften av matcherna. Ett bud på 85m kr. Tänkte att det kanske var läge att föryngra ytterligare på den positionen. Klünter var ändå 3:e äldst i truppen. Började scanna av marknaden och till slut hittade jag två alternativ. En 18-årig ryss i CSKA och en 17-årig spanjor i Atletico Madrid. Den senare såg mest intressant ut och vi la ett bud på runt 60m kr för att kolla möjligheterna. Fick tillbaka ett förslag på 107m kr som hans utköpsklausul visa sig stå på.

Klünter har ändå varit bra med ett snitt på 7.55. Köra eller inte köra? Äh, vi chansar. Nån timme senare är båda dealarna klara. Vi får upp budet på Klünter till 130m kr och får in Juan Manuel Vaquero för 107m kr.

Postad bild

Han kommer kastas in i hetluften direkt då vår ordinarie högerback är skadad 1-2 veckor till. Kan bli tufft att ge en såpass ung kille chansen direkt men hoppas på det bästa! Bara 2-stjärnig nu men har potentialen att bli en stjärna enligt coacherna.

I övrigt kom det bud på 2 spelare som jag avfärdade. En del ytterligare intresse men inga bud på dessa. Skönt behålla truppen inför våren. Skrev ett par nya kontrakt för att säkra upp spelare.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar