Har kört lite rapporter i en annan del av forumet men samlar ihop dem här istället för att ha allt på ett och samma ställe.
Dragit igång med FM ordentligt nu efter många års uppehåll. Har nog inte varit så fast i det sedan millennieskiftet någon gång.
Läst mycket andra rapporter och tyckte det varit intressant! Därav jag ville dela med mig också, dels för egen del då det är kul att summera säsongerna.
Många kör en viss filosofi eller har en hel del grundregler när det gäller sin save. Jag har inte riktigt haft något sådant. Tanken var väl att satsa ungt och på lite juniorer men det visa sig vara svårare sagt än gjort. Första året hade jag inte många bra ungdomar att satsa på, var inte heller så insatt i det nya scoutingsystemet. Lägg därpå att det knappt fanns någon ekonomi. Allt detta är nytt för mig då jag egentligen aldrig spelat med lag i lägre divisioner. Det blev mycket lån och gratisspelare de första säsongerna. Först nu med mer pengar i ryggen som jag kan börja satsa på ett ungt lag och slussa ut åldringarna.
Nog om det. Siade ganska mycket om vilket lag jag skulle köra med. Valet föll till slut på Karlsruhe SC som befann sig i Tyska 3:e divisionen när jag tog över. Ett lag som senast vann högsta divisionen säsongen 1909/10! Då som Karlsruher FV. Senaste titeln i DFB-Pokal kom 1955 och 1956 då dem vann två år irad. Sedan Bundesliga skapades har dem gjort 24 säsonger av 54 i högsta divisionen.

Laget hade en stark period i Bundesliga mellan säsongerna 1991/92 och 1996/97 där dem noterades för tre stycken 6:e placeringar. Året därpå ramla dem ur Bundesliga. Har därefter haft det tungt. Det är DÄR jag kommer in tänkte jag. Vill försöka ta dem upp på nivåer och ut i Europa igen som på 90-talet. Förhoppningsvis även lyfta en ligatitel eller cuptitel efter förbannat lång tid.
Klistrar nu in mina summeringar ifrån Säsong 1-3. Sedan kommer jag rapportera om mitt transferfönster och försäsong inför säsong 4.
Får se om jag kör 2 eller 3 uppdateringar varje säsong framöver.
En i början och en i slutet, får se om jag kör en under vinteruppehållet med.
__________________________________________________________________________________________________________________________
Hittade forumet om spelrapporter under säsong 2 så det blev en kort säsongsgenomgång av min första säsong.
Karlsruhe är nya i tyska tredjedivisionen efter att ha halkat ur andradivisionen året innan. Nu tar jag över rodret i klubben och satsar på uppflyttning direkt!
Det var inte mycket pengar att röra sig med, så fick göra det bästa av situationen. Hade rätt OK spelare ändå för divisionen. Här är mitt första övergångsfönster för klubben:
Övergångar in:
Max Barnofsky. Allroundback ifrån Halle (600k + 1m i klausuler).
Mohamed Gouaïda. Offensiv mittfältare ifrån St. Gallen (Säsongslån)
Jonas Meffert. Innermittfältare ifrån Freiburg (Lån i vinterfönstret)
Fabian Benko. Offensiv mittfältare ifrån FC Bayern II (Lån i vinterfönstret)
+ ytterligare 4st unga spelare i åldrarna 15-18 som knappt spelat något.
Övergångar ut:
Malik Karaahmet (4,75m), Jannis Rabold (720k), Sebastian Gessl (62,5k), Giuseppe Leo, Tim Fahrenholz, Kai Kleinert, Kai Luibrand, Marcel Mehlem, Alexander Siebeck alla ut gratis. Linus Radau, Severin Buchta, Carsten Lutz, Florent Muslija, Michael Reith ut på lån.
Uppställningar:
Blandade och experimenterade rätt mycket men utgick ofta från en 4-4-2. Rätt okunnig med taktiker så provar mig fram. Har hela säsongen kört 4-backslinje och med två yttrar. Sedan har det varit två eller tre innermittfältare med en defensiv ibland och en eller två anfallare.
Spelartrupp:
Målvakt:

Försvar:

Mittfält:

Anfall:

Spelare i fet text ordinarie spelare, hade egentligen bara 2 helt ordinarie mittfältare över hela säsongen. Sedan blev det lite uppdelat med speltid beroende på form/skador osv. Lånet Mohamed Gouaïda blev väl min bästa spelare över säsongen och framröstad som näst bästa spelare i ligan. Tyvärr inte råd att köpa loss men visar sig under säsong 2 att han hade varit överflödig.
Resultat:
Tyska cupen:
Utslagna i omgång 1 mot Nürnberg, mittenlag i divisionen över. Snöpligt utslagna genom ett självmål i förlängningen, 1-2.
3. Bundesliga:

Slutade på plats 1 och direktuppflyttning. Säsongsstarten gick grymt, obesegrad efter 11 matcher och överlägsen ledning i ligan. Sedan kom en rejäl svacka där jag vann 2 matcher på de kommande 10. Tappade aldrig ledningen. Sedan vände det igen och ångade på några månader. Fick en svacka igen sista 8 matcherna där jag bara vann två matcher. Var rätt nära på att tappa ledningen i ligan men tack vare att mina konkurrenter också va rätt kassa så var det lugnt och ligan vanns med 4 poängs marginal. Var aldrig nära att hamna under dem två platserna som innebar direktuppflyttning.
Klart nöjd med säsongen. Då jag inte spelat mycket FM senaste åren så blev det mycket pill och trix i taktiker med mera. Lära mig nya funktioner och framförallt scoutingen. Känns en aning svårare men samtidigt roligare! Spenderade väldigt mycket tid på scoutingen.
Om jag skall ta med mig något negativt så är det ekonomin som var riktigt usel, hamnade på minussiffror men inte fått några klagomål på det. Samt att några av nyförvärven inte var så genomtänkta och bra scoutade. Erfarenheten av det tar jag med mig in i nästa säsong, tänka smartare ekonomiskt och angående lån in och ut. Skillnad ifrån att ta över större och finansiellt mycket stabilare lag, vilket jag varit van vid innan. Har nog aldrig spelat med ett lag som har noll budget och knappt något utrymme för löner, kändes lite trist i början men sen kändes det mer utmanande och roligt.
__________________________________________________________________________________________________________________________
Nykomlingar i 2. Bundesliga.
Mitt första mål med säsongen var att försöka skära ner på lönerna. Ekonomin efter första säsongen var dålig, borde gjort detta direkt. Visste tyvärr inte om att det skulle bli så.
Lyckades skära ner ganska mycket genom att tre rutinerade herrar lämnade laget. Fick sedan ut många på lån och krävde att dem skulle betala en del av lönen. Samt att alla lån in skulle vara billiga. Det blev 7 lån in på en total kostnad av 30t kr/v känns mer än överkomligt. Tyvärr var väl uppflyttningen rent lönemässigt ganska dåligt då de flesta kontrakt både innehöll 10% årligt löneökning plus 25-35% löneökning vid uppflyttning. Har under året fått kritik för ekonomin och att jag inte lyckades skära ner på löneposten tillräckligt.
Fick in 5 lån ifrån Premier League som förvånade mig, spelare värda mellan 70-120mkr/st. Övriga spelare i min trupp låg på max ett par miljoner. Fick även in en grym målvakt ifrån Celta.
Så här såg hela mitt transferfönster ut inför säsongen.
Övergångar in:
Nathan. Offensiv mittfältare/anfallare ifrån Chelsea - (Säsongslån)
Allan. Defensiv mittfältare ifrån Liverpool - (Säsongslån)
Henry Onyekuru. Offensiv mittfältare/anfallare ifrån Everton - (Säsongslån)
Ben Woodburn. Offensiv mittfältare/anfallare ifrån Liverpool - (Säsongslån)
Adalberto Peñaranda. Anfallare ifrån Watford - (Säsongslån)
Rubén Blanco. Målvakt ifrån Celta - (Säsongslån med köpoption på 7,24mkr)
Rodrigo Nestor. Defensiv mittfältare ifrån SPO - (Säsongslån)
Selim Gündüz. Offensiv mittfältare ifrån Bochum - Gratis
Manuel Konrad. Defensiv mittfältare ifrån Dresden - Gratis
Joseph Baffo. Mittback ifrån Braunschweig – Gratis
Johannes van den Bergh. Vänsterback. Kontraktslös – Gratis
Patrizio Stronati. Mittback. Kontraktslös – Gratis
Fankaty Dabo. Allroundback. Kontraktslös - Gratis
+ ytterligare 3st unga spelare i åldrarna 15-18 som inte fått speltid i A-laget.
Uppflyttade från U-truppen:
Malik Batmaz. 18-årig anfallare som redan från början av spelet såg intressant ut för framtiden. Började under senhösten slussa in honom i a-truppen efter stora framsteg med träningen och målskyttet i U19/U23.
Mario Schragl. Fick flyttas upp när jag sålde min reservmålvakt.
Övergångar ut:
Dominik Stroh-Engel (2,4mkr). Martin Stoll, pensionerad. Dirk Orlishausen, Michael Reith, Carsten Lutz och Linus Radau släppta gratis.
Försäljningar under säsong:
Oskar Zawada (3mkr). Florent Muslija (3,25mkr, kan bli totalt 4,5mkr). Benjamin Uphoff (40t kr)
Ut på lån:
Severin Buchta, Valentino Vujinovic, Oskar Zawada, Felix Pohl, Nathaniel Amamoo, Buruk Camoglu, Max Barnofsky och Marc Lorenz.
Uppställningar:
Varierar mellan 4-3-2-1 och 4-2-3-1. Formationerna skiljer sig inte speciellt mycket. Ena formationen har 3 centrala mittfältare, den andra så flyttar jag upp en innermitt till en central offensiv mittfältare. Några få matcher användes även 4-2-4 Brett.
Spelartrupp:
Målvakt:

Försvar:

Mittfält:

Anfall:

Spelare i fet text ordinarie spelare. Orkade inte separera matcher från start och inhopp så slog ihop dem.
Resultat:
Tyska cupen:
Återigen utslagna i första omgången med 1-3. Detta år emot Hannover som ligger på övre halvan i Bundesliga. Stod ändå spelmässigt upp ganska bra, jämnt i statistiken. Hannover va dock mer effektiva och värdiga vinnare.
2. Bundesliga:
Styrelsens förväntningar: Undvika direktnedflyttning
Mitt personliga mål: Etablera klubben som ett mittenlag.
Media tippar Karlsruhe: Någonstans på nedre halvan vill jag minnas.
Ligan började med 2 förluster direkt och trodde helvete vad tufft det här blir! Sedan vände det och på resterande 16 matcher fram till vinteruppehållet blev det 10 vinster, 3 oavgjorda och 3 förluster. Gick in i vilan på en 3:e plats vilket kändes grymt. Fick dessutom 0-0 borta mot både ettan och tvåan i ligan.
Andra delen av säsongen gick fortsatt bra, hade dock flera lägen att dra upp i ledning men gjorde en hel del onödiga poängtapp. Var nere på 4-5 plats ett tag men sedan avslutade jag ligan grymt med 6 vinster och 2 oavgjorda på de 8 sista. Med en 2-1 vinst i sista matchen lyckades jag knipa andraplatsen och uppflyttning till Bundesliga! Jag som trodde jag skulle kämpa på i mitten som bäst

Är dock lite orolig inför kommande säsong. Har haft ekonomiska problem under de två första säsongerna. Fått skära ner på truppen ordentligt, ganska tunn trupp. Nu försvinner även en hel del spelare efter säsongen om blivit äldre och sämre, med tunga löneposter. Av mina ordinarie spelare under året så var det 5st som var inlånade. Fick 150 mille för att gå upp nu så hoppas jag skall kunna vända på det ekonomiska. Får nog förlita mig på att låna in en hel del detta året med.
Tackade under säsongen nej till intervjuer för följande klubbar:
Cagliari, Derby, AIK, Östersund, IFK Göteborg, Birmingham City, Middlesbrough, Frosinone, Huesca, Wolverhampton, Caen, Mallorca, Osasuna, Almería, Oviedo, Genoa, Brestois, Newcastle, Reading, Swansea, Atalanta, Torino, Deportivo, Hull, Paços de Ferreira, Bordeaux, Cardiff, Rennes 2 ggr, Novara, Zaragoza, Boavista, Lorient, Zwolle, Girona, AC Milan, Lugo, Stoke, Girona, Pescara, Parma, Verona, Tenerife, Fulham, Empoli.
Kul att båda mina favoritklubbar IFK Göteborg och Middlesbrough har erbjudit mig intervjuer, var ändå lite lockande att gå över men kör på stenhårt på mitt Karlsruhe. Fick även ett intressant erbjudande ifrån Milan som också kändes jävla intressant, låg ändå strax under Europa-plats.
Nu går jag på säsong 3!
Målsättning: Att hålla mig kvar!
Nykomlingar i Bundesliga efter två raka uppflyttningar. Målet helt klart bara att stanna kvar, vare sig det var via kval eller snäppet högre i tabellen. Precis mellan säsongerna så kände jag mig väldigt orolig inför kommande säsong. 9 spelare iväg på utgående kontrakt och mina 7 lån tillbaka till sina klubbar, fick förvisso klart med 2 av dom direkt. Allan på utgående kontrakt och Blanco på köpklausul. Där och då kändes truppen oerhört tunn, knappt ett fullt lag med bänk. Inga att fylla på med direkt, de lovande spelarna jag har i U19 har en bra bit att gå. Sedan fick jag klart med en efter en och truppen började ta form ju närmre seriestart jag kom.
Övergångar in:
Rubén Blanco ifrån Celta. Målvakt - 7,24mkr
Andreas Luthe ifrån Augsburg. Målvakt – 1,1m
Marcel Gaus ifrån Inglostadt. Vänsterback – 1,6m (2,75m)
Jean Zimmer ifrån Stuttgart. Högerback men även MH/OMH/VB – 2,5m (4,75m med klausuler)
Allan ifrån Liverpool. Defensiv mittfältare – Gratis
Simone Emmanuello ifrån Atalanta. Innermittfältare – Gratis
Maurice Multhaup ifrån Inglostadt. Offensiv högermitt – 1,5m (3m)
Prince Mohammed ifrån Lobi Stars. Anfallare/Offensiv högermitt – 2,5 (6,5m)
Alexander Hack ifrån Köln. Mittback – Säsongslån med köpoption på 4m
Cameron Carter-Vickers ifrån Tottenham. Mittback - Säsongslån
Sheyi Ojo ifrån Liverpool. Offensiv allroundspelare - Säsongslån
Gleison ifrån Porto. Offensiv allroundspelare - Säsongslån
Henry Onyekuru ifrån Everton. Offensiv mittfältare/anfallare - Säsongslån
André Anderson ifrån SAN. Anfallare - Säsongslån
George Puscas ifrån Inter. Yttermittfält/anfallare - Lån under vårsäsongen
Uppflyttade från U-truppen:
Ingen denna säsong som fått ta steget upp i A-laget, tyvärr! Har ett dussin lovande spelare som är en bit ifrån.
Övergångar ut:
Raymond Matip - 39m (45m), Johannes van den Bergh – 8,75m (11m), Patrizio Stronati – 12m (15m), Fankaty Dabo – 1,55m (1,9m). Sedan släppt följande spelare gratis: Daniel Gordon, Kai Bülow, Marc Lorentz, Anton Fink, Jonas Nickel, Felix Pohl, Buruk Camoglu, Max Barnofsky, Severin Buchta.
Försäljningar under säsong:
-
Ut på lån:
Valentino Vujinovic, Nathaniel Amamoo, Marco Thiede, Joan Salvá, Stephen Mensah, Malik Batmaz (utlånad vårsäsongen), Yeboah Amankwah (utlånad vårsäsongen).
Kommentar övergångsfönster:
Återigen många lån in, 7st. Fick tillbaka Onyekuru på lån som var en av mina bästa spelare förra året. Försökte även på Woodburn och Penaranda men dem valde andra klubbar. Allan hade utgående kontrakt så honom kunde jag behålla. Kunde tack vare uppflyttningen utnyttja köpoptionen på Ruben Blanco.
Två spelare jag fick in gratis inför förra säsongen drog till sig intresse under försäsongen. Spanade efter ersättare direkt, lyckades lokalisera bättre ersättare för 6-7 miljoner och sålde mina för totalt 26m, superaffärer! Sen att båda mina spelare fått bra rykte och högt upp i hierarkin var lite nackdel men de löser sig! Fick även ett bud på första spelaren jag tog till klubben denna sejour, Raymond Matip. Tog honom till klubben gratis som 15-åring. Fick ett bud på 15 miljoner men förhandlade upp det till 45m kr. Då var det inget att tveka på, trots att han är lovande och kanske hade kunnat bli något i framtiden. Kändes ändå bra att förstärka ekonomin och hade även täckning på högerbacken i två bättre spelare.
En ung brasse lånades in sista dagarna på fönstret och skickade då ut Amamoo på lån. Tokchansade även på en ung nigerian med namnet Prince Mohammed. Riktigt stor potential och snabb som vinden! Ångra mig dock lite efteråt då jag gav 2,5m och ytterligare 4m efter 50 matcher. Men men, får se om det lönar sig i längden. Var inte mycket värd vid köp men uppe på 4-5m nu.
Då klubben klagade lite på att jag köpte mycket utländskt försökte jag få in tyskar. Lyckades få in 5 tyskar ändå så hoppas dem nöjer sig med det!
Uppställningar:
Varierar även denna säsong mellan 4-3-2-1 och 4-2-3-1, med offensiva yttrar. Körde även en oerhört defensiv 4-1-4-1 när jag mötte topp 3 lagen.
Spelartrupp:
Målvakt:

Försvar:

Mittfält:

Anfall:

Spelare i fet text ordinarie spelare. Orkade inte separera matcher från start och inhopp så slog ihop dem.
Resultat:
Tyska cupen:
Enkel seger i omgång 1 med 4-1. Lottades borta mot Hamburger SV i andra rundan. Där var det inget snack om saken, 0-2 förlust mot serie-trean. Inte ett skott på mål.
Bundesliga:
Styrelsens förväntningar: Undvika direktnedflyttning
Mitt personliga mål: Undvika nedflyttning
Media tippar Karlsruhe: Sist!
Fick starta säsongen med att möta RB Leipzig och såg att jag skulle åka på däng direkt, men överraskade med en vinst! 3-2 där och ännu en vinst i kommande matchen. Sedan blandade jag ganska friskt kommande månaderna. Avslutningen på höstsäsongen var sedan enormt bra med bland annat vinst hemma mot Bayern och oavgjort borta mot Leverkusen. 7 matcher utan förlust innan vintervilan och en finfin 6:e plats! Var en stund uppe på 4:e plats men tappade det. Skall sägas att det var 4-poängs skillnad mellan plats 4 och 13. En nedflyttning kändes ändå långt borta och kändes skönt att ha marginal ner till nedflyttningsplaterna.
Vårsäsongen blev oerhört tuff! Tajt i tabellen som sagt och ett par förluster så var jag nere på inblandad i bottenstrid igen. Sedan en vinst och man klättra ett par steg, två förluster och nere i skiten igen. Andra halvan av säsongen lyckdes jag endast ta 3 vinster och totalt 14 poäng på 17 matcher. Truppens moral var stundtals riktigt låg och stämningen i omklädningsrummet var inte den bästa. Säkrade kontrakten i sista matchen med en 2-1 vinst och hamnade till slut på en 13:e plats. Känns ändå bra så här i efterhand. Media hade tippat oss sist och målet var att hålla oss kvar. Mission accomplished!

349 miljoner in på kontot och en för mig hisnande övergångsbudget på 114 miljoner! Skall bli väldigt intressant att gå in i försäsong och shoppa nu! 2 miljoner i lönebudget med.
Får väl ha ungefär samma målsättning iår, klara mig undan nedflyttning men gärna med mer marginal. Förhoppningsvis etablera mig som ett mittenlag. Beror helt på vad jag lyckas få in i truppen. Har återigen samma problem som tidigare, många lån som måste ersättas. Speciellt på de offensiva positionerna. Behöver nog förstärka hela centrallinjen med. Min fantastiska målvakt har lag börjat visa intresse för så risken är stor att jag tappar honom nu. Behöver en starkare backlinje då jag var bland de sämre i ligan iår. Behöver en riktigt bra defensiv mittfältare. Kan börja tänka lite långsiktigare nu när jag har mer pengar att spendera. Har fått leva mycket på lån in pga. dålig ekonomi.
Tackade under säsongen nej till intervjuer för följande klubbar:
Inter, Crystal Palace, Sevilla, West Brom, Celta, Rennes, Dijon, Saint-Étienne, Augsburg, Troyes, Gladbach, Benevento, Burnley, Ajax.
Första och sista erbjudanden sticker ut som intressanta, Inter och Ajax. Inget att överväga dock då jag är lojal mot mitt Karlsruhe. Vill ge det minst ett par säsonger till.
PS. Förlåt om mina utlägg blir låååånga, kul att sitta och recensera säsongen. Blir lätt lite för ingående. Vet inte hur många som läser men men, kul för egen skull med att göra dessa

Då är min 4:e säsong igång! Ett riktigt intressant transferfönster väntade. I och med prispengarna för 13:e placeringen förra året så hade vi en transferbudget som var nästan 10-dubblad ifrån året innan. Det gjorde att jag kunde satsa på att köpa in lite mer spetskvalité istället för att låna in den, vilket varit fallen tidigare år. I stort sett varje säsong så har mina bästa spelare varit lån.
En intressant aspekt förra året var att mina lönekostnader var hästlängder lägst i Bundesliga på ca 70 mkr per år. Tror laget som hade näst minst låg på 170 mkr/år. Kollade man lönerna i Tyska 2:a divisionen så låg till och med mina löner i botten av den ligan om man jämförde. Tror jag hade placerat mig på laget med 3:e minst löner även i den divisionen. Om jag går händelserna i förväg så har jag efter detta transferfönster mer än fördubblat mina löner till 156 mkr/år. Ligger ändå näst sist i löneligan med endast Kaiserslautern bakom mig på 152 mkr.
Hade efter förra säsongen insett att jag var alldeles för vek i centrallinjen. Mittbackarna höll inte men framförallt behövdes det mer kvalité på det centrala mittfältet. Där hade jag prio på att förstärka, särskilt då jag planerar att satsa hårt på formationen med 3 innermittfältare kommande säsong. Dessutom lämnade en av dem gratis. Lägg därtill att fyra av dem jag roterade på de offensiva platserna var lån. Mycket som behövde ersättas.
Om det inte var nog med det så blev vår supermålvakt Ruben Blanco tyvärr för stor för oss. Ville vidare till en större klubb redan efter två säsonger (1st på lån och en ytterligare efter jag utnyttjade köpoptionen).
Kortfattat så behövde jag alltså förstärka med:
1 målvakt.
3 mittbackar. ev 1 vänsterback.
3 innermittfältare. 1 vänsterytter, 1 högerytter.
2 anfallare.
+ En eller ett par backups som gärna kan spela på fler platser där framme.
Det visa sig bli den största satsningen Karlsruhe skådat. Satte verkligen sprätt på årets övergångsbudget, plus ca 30-40 mkr/år de kommande 2-3 åren. Kände att vi kör på nu så får det bära eller brista. Tror det kan bli bra!
Detta är vad jag fick in och vad jag gjort mig av med under transferfönstret:

Marvin Schwäbe | 25 år | Mål | Tyskland | 20 mkr
Hoffenheims andramålvakt. Bra stats och duger klart som förstamålvakt för mig. En klar försämring av Blanco men var den bästa tyska målvakten jag kunde hitta som ville till mig.
Jordan Torunarigha | 23 | B (VC) | Tyskland | 28 mkr
Lyckades på något vänster lura till mig en ordinarie mittback ifrån en konkurrent. La några skambud som dem nekade. Där trodde jag det tog slut. Han gick ut i media och var missnöjd över att dem nekade honom en flytt till oss. Fick sedan igenom ett bud där jag lade en del pengar över de två nästkommande transferfönsterna. Blir förhoppningsvis en viktig kugge många år framöver. Given i startelvan.
Alexander Hack | 26 år | B © | Tyskland | 11 mkr
Utnyttjade köpoptionen på 4m ifrån förra säsongen. Varit helt OK för mig och blir en bra rotationsspelare.
Aleksandar Milinkovic | 19 år | B © | Serbien | 5,25 mkr
Ung lovande mittback som kanske är snäppet bättre än Hack. Kommer rotera på den andra mittbackspositionen
Cristian Romero | 22 år | B © | Argentina | 10 mkr
Främst backup men kanske får rotera lite med honom också.
Max Christiansen | 23 år | B ©, DM, M © | Tyskland | 25 mkr
En truppspelare som kommer gratis. Defensivt lagd mittfältare med bra fysik, kan äve spela mittback om det behövs. Kommer passa in bra i laget!
Franck Kessié | 23 år | DM M © | Elfenbenskusten | 315 mkr
Tappade lite hakan när jag såg FRANCK KESSIÉ på transferlistan, tänkte att jag hade glömt kryssa för "intresserad av övergång". Men icke! Hur skulle jag ha råd? Var värd 180m kr men listad för 90m. Hade budget på runt 100m kr kvar när han dök upp där. Börja mixtra lite med budet och kom fram till ett bud på 35m direkt. Sedan 60m uppdelat på 3 år. Fick det accepterat! Snabbt buda kontrakt och där trodde jag det var helkört... krävde väl 200-300k mer än jag kunde buda som max. Både han och agenten krävde även sign on på drygt 20m mer än jag kunde ge. Fick föreslå ett par ggr, höja att han skulle få 25% på vidareförsäljning. Då gick det! Det var några nervösa dagar men han anslöt 4-5 dagar senare! Sjukt att jag lyckas få en såpass grym spelare jämfört med vad jag haft i klubben innan. Får njuta så länge jag får behålla honom!
Manolo Portanova | 20 år | DM, M/OM © | Italien | 39 mkr - LÅN
Egentligen tänkt som backup men insåg när han kom att han förmodligen tar en av de tre platserna på innermittfältet.
Kahraba | 26 år | M (VC), OM (HVC) | Egypten | 28 mkr
Riktigt riktigt bra spelare som kom gratis(!). Lär bli en av mina mest framträdande spelare iår. Kommer husera som offensiv vänstermittfältare. Tackade för förtroendet genom att dundra in ett hattrick i debuten.
Robert Landén | 18 år | OM (HV) | Sverige | 34 mkr
Har velat få in någon svensk i truppen och nu var det dags! Han dök upp i scoutcentret, en regen ifrån Malmö. Han ville till en större klubb, varför inte tänkte jag?! Såg riktigt lovande ut och tanken var att han skulle stå på tillväxt. Istället är han en startspelare ute till höger och har stora förhoppningar på honom!
Jadon Sancho | 20 år | M/OM (HV) | England | 57 mkr - LÅN
Ett komplement som kom in på lån sista timmarna av transferfönstret. Saknade backup på vänstermittfältet. Kan spela på båda kanterna och kommer säkerligen få en hel del speltid.
Sergio Córdova | 23 år | M (H), OM (HV), A © | Venezuela | 42 mkr
Kom ifrån Augsburg som åker ur Bundesliga. Då kunde jag högga till. Stor och stark bollmottagare som kommer bli väldigt nyttig. Mitt förstaval i anfallet. Gjort 3 mål under försäsongen och debuterade även han med ett hattrick i tyska cupen.
André Anderson | 20 år | OM ©, A © | Brasilien | 3,5 mkr - LÅN
Brassen som var på lån förra säsongen återkommer. Hade tre alternativ som jag hade fördröjt till sista dagen av transferfönstret, ville scouta dem väl så jag gjorde rätt val. Var ganska jämnt mellan dem. André var den snabbaste av dem, fördel att han lärde sig lite tyska förra året så valet föll till slut på honom.
Återigen många spelare som kommit och gått. Förhoppningsvis blir det inte likadant framöver, känns som om jag kan sätta prägel på laget nu och kunna behålla spelarna som kommit in.
Försäsongen har sett ut såhär:

Träningsmatcherna har sett lovande ut förutom en hel del oskärpa i avsluten. Mycket skott på mål men inte så mycket mål som jag borde gjort. Många nya ansikten i startelvan så det kommer väl ta lite tid att sätta den. Motstånden i träningsmatcherna var väl inte heller dem bästa men gött att få en hel del matcher i benen iaf.
Första omgången i Tyska Cupen dansa vi lätt vidare med 6-1.
Seriepremiären förstördes av att kaptenen Gaus tog ett direkt rött i 20:e minuten, tack för den... Bara bita ihop om komma igen!
Media tippar oss på 17:e plats, dags att starta köra igång säsongen på allvar och motbevisa dem!
Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 08 April 2018 - 07:10 AM