Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Minns ni?

25 svar till detta ämne

#1   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1292 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 08 April 2018 - 18:04 PM

Klockan är 08.27, mattelektionen är igång för fullt. Mina klasskompisar räknar i böckerna, inte jag. Längst bak i boken ritar jag olika startelvor med mitt kära Celtic. Den första jag skriver ner är såklart Henrik Larsson. Hmm.. Didier Agahte var bra igår, Bobby Petta också. Blir det John Hartson bredvid ”Henke” eller ska Chris Sutton få chansen igen?

Min lärare drar sig mot mitt håll och jag tvingas jobba vidare i matteboken (motstridigt).

Såhär kunde jag hålla på dag ut och dag in. Dagen som förändrade mitt liv var när jag fick köpa mitt första spel (CM 99/00). Jag och brorsan älskade spelet men det var när CM 01/02 kom som min passion för fotboll blev något stort.

Jag och min bästa vän Andreas spelade mycket och det är ingen större skräll att vi båda blir väldigt sentimentala när vi diskuterar spelet och jämför det med dagens fotboll.

Andreas: Dagens fotboll, vad är den jämfört med de fina spelarna vi hade förr?

Jag: Ja du..?

Andreas: Jag menar, tänk! TÄNK! Förr hette spelarna Totti, Batistuta, Maldini, Giggs, Raul Beckham och Ronaldo. Sådana spelare görs inte idag.

Någonstans har min vän rätt i det. Vi har lagt ner åtskilliga timmar i att diskutera vad som gör att man enklare tar till sig vissa spelare än andra. Jag personligen har en stor kärlek till spelarna Hasse Blomqvist och Dimitar Berbatov. Det är något visst över dom och jag skulle kunna stånga mig blodig för att försvara mina idoler.

Idag är det såklart Harry Kane som är den stora spelaren (då jag håller på Spurs) men ännu är han inte uppe på varken Hasse eller Dimitars nivå.

Vad är det som gör att man enklare tar till dig vissa spelare? Är det mellan 8-18 år man ”sätter” sin favoriter och förskönas då det påminner om barndomen/ungdomen?

Där kan man ta sitt favorit-VM som exempel. Mitt är helt klart VM 98, då var jag 10 år. Att se spelare som Ronaldo, Rivaldo och Zidane var något helt magsikt.

Min vän Andreas älskar VM 94, då var han 8 år och blev förälskad i Roberto Baggio. En intressant tanke som är värd att diskutera.

Vad tycker ni, vilka är era favoriter när det kommer till spelare, lag eller VM? Varför och hur blev det så tror ni?

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4969 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 08 April 2018 - 18:29 PM

Intressant!

På en sandstrand i Skåne 1998 blev det Cocu för mig. Vi såg Holland kvällen innan och han gjorde en jättematch, så självklart var jag Cocu dagen efter på stranden när vi spelade. Köpte även en cocu-tröja några dagar senare. Sen dess har han följt med mig tills han la skorna på hyllan. Mendieta var också en sådan spelare. Fick en tröja med Mendieta i julklapp och sen dess var han min spelare!

#3   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 09 April 2018 - 09:58 AM

Kul att diskutera gamla minnen såhär!

Min första favoritklubb var AIK innan jag fattade tycke för en speciell spelare. Svensk fotboll satte sin prägel direkt hos mig, Andreas Andersson, Krister Nordin, Thomas Lagerlöf. Kommer ihåg snubbar som Luke Casserly, Mattias Asper, Mellberg etc. Mycket av detta var pga att farsan tog mig och min fyra år äldre storebror till Råsunda ett par gånger per säsong och på den vägen var det. Vi fångades på kamerorna när vi båda grät våra ögon röda när AIK låg under med 0-3 emot Djurgården. En match som sedermera slutade 3-3 tack vare en upphämtning inom loppet av 12 minuter och det enda bra Samuel Ayorinde någonsin gjorde i den svartgula tröjan.

Utöver det är Chelsea mitt andra val som supporter, mycket tack vare min nämnda brorsa. Han bodde i Luton ett tag och var en trogen supporter på Chelseas hemmamatcher, även en del borta, och den vägen valde jag också att gå. Däremot aldrig sett Chelsea live vilket är på min bucket list.
La själv av med fotbollen för 10 år sedan, när jag var 15, för att satsa på musiken men kärleken för fotboll och mängden matcher jag ser per dag har ökat.

Snackar vi favoritspelare så har vi en självklar vinnare - Fernando Torres. Visst att jag avgudade Zola, Beckham (speciellt), Figo, Zidane, Maldini och sådana men Torres alltså. När han var 19, lagkapten för Atletico (som jag gillar, men följer inte direkt spansk fotboll) och stänkte in mål... det är nog den spelare jag följt mest inom fotbollsvärlden. Varför vet jag inte. Bara blev så. 😊

#4   atresi

Ungdom

• Medlem
  • 8 Inlägg:
  • Yrke:tekniker
  • Favoritlag:Malmö FF
  • Tränar:MFF-Las Palmas- Milan

Postad 09 April 2018 - 18:10 PM

Jean Pierre Papin em 92......sedan Klinsman vilken lirare......övriga ungdoms hjältar är många men tex Maldini Baresi Van Basten Gullit
Baggio Romario Rivaldo Dunga Di Canio Cantona mfl

#5   Thastrom

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 53 Inlägg:
  • Favoritlag:Leeds
  • Tränar:Atletico Gela

Postad 09 April 2018 - 22:45 PM

Mark Viduka, Ian Harte, Jimmy Floyd Hasselbaink Postad bild

Vicente, Ayala, Mendieta, Canizares Postad bild

Shevchenko, Inzaghi, Maldini, Costacurta, Gattusso Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Thastrom: 09 April 2018 - 22:57 PM

As long as I'm learning something, I figure I'm OK - it's a decent day.

- Hunter S. Thompson

#6   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 51 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg / Middlesbrough
  • Tränar:Styrka och kondition

Postad 10 April 2018 - 11:00 AM

I dagens fotboll har jag inte så mycket favoriter förutom de i lagen jag håller på. Finns ju en hel del som man ändå tycker är underhållande att se på. Som yngre så tog man till sig så jäkla mycket spelare. Spelade spontanfotboll var & varannan dag där vi hela tiden skulle vara varsin spelare.

Många av favoriterna i yngre dagar blev nog mycket holländska spelare. Farsan tog med mig på en Holland-match i EM 92. Hade jävla fina spelare på 90-talet, Koeman, Bergkamp, Rijkaard, Gullit, De Boer och inte minst Van Basten som jag såg göra 4 mål på Blåvitt senare det året. Därav blev det även en hel del favoriter från Milan.

Sedan var VM 1994 såklart ett oerhört starkt minne, då var jag 11 år. Fick såklart många favoriter i Sverige men även andra lag. Romario, Bebeto, Hagi, Klinsmann, Baggio, Roger Milla, Matthäus, Batistuta, Canigga mfl.

Från egna favoritlagen har nog favoriterna genom åren varit:

IFK Göteborg: Andreas Andersson, Jesper Blomqvist, Ekström, Ravelli, Mild, Alexandersson, Selakovic, Wernbloom, Tobbe Hysén, Vibe, Salomonsson.

Middlesbrough: Juninho, Ravanelli, Gascoigne, Emerson, Mendieta, Maccarone, Viduka, Boateng, Downing (första eran i klubben). Inte mycket favoriter ifrån senaste årens lag.

Säkert glömt bort en del :)

Detta inlägg har redigerats av SpeedFreak83: 10 April 2018 - 11:19 AM

#7   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4969 Inlägg:

Postad 10 April 2018 - 11:11 AM

Jag har också svårare att ta mig till spelare nu än vad jag gjorde förr. Vet inte riktigt vad det beror på.

#8   Hansell

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 73 Inlägg:
  • Favoritlag:FC St. Pauli och Arsenal

Postad 10 April 2018 - 20:08 PM

Mina två främsta favoriter ä AIK och Arsenal.

Arsenal blev det runt 98/99 när Ljungberg gick dit och levererade. Många utav ens gamla idoler är gamla Arsenalspelare. Så som Adams, Henry, Bergkamp, Ljungberg, Pirés, Gilberto Silva och Lauren. Främst Adams tror jag. Vilken ledare och kämpe! Något dagens Arsenal verkligen saknar. Vinnarskallarar

I dagens Arsenal är den främsta favoriten Jack Wilshere! (Må han slippa fler allvarliga skador)

Svensk fotboll har jag inte direkt följt noga genom åren. Började följa någonstans i mitten på 2000-talet. AIK har alltid funnits med i bakhuvudet. Främst tror jag för den snygga loggan och matchkläderna. Svart med gult, så snyggt.

Jag tror att man som barn får idoler utan någon anledning, vilken vet jag inte. Medan man som "vuxen" får favoriter.
Jag har många favoriter men ganska få idoler tex.

Favoriter kan du få utav olika anledningar som personlighet, hur dem spelar, egenskaper etc.
På samma sätt med att man kan sympatisera med klubbar. Som jag som sympatiserar med FC St. Pauli i div.2 i Tyskland. För att dem har samma värderingar som jag.

Gamla idoler förutom ovannämnda är tex Henrik Larsson, räknar även in Ronaldinho där, Maldini, Giggs osv.

Favoriter idag förutom Wilshere är, Emre Can, Renato Sanches, Edin Dzeko, Bellerin. Ja det finns många, och medans jag skriver kommer jag även på Kompany som jag önskar allt gott i fotbollsvärlden.

Har inget speciellt VM som jag kommer ihåg, däremot Sveriges guldlag i U21-EM med Guidetti i spetsen, det är en favorit över mycket.

Detta inlägg har redigerats av Hansell: 10 April 2018 - 20:09 PM

#9   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1292 Inlägg:

Postad 10 April 2018 - 20:21 PM

Intressant läsning, Hansell! :)

#10   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1221 Inlägg:

Postad 11 April 2018 - 09:22 AM

Nu ska jag försöka få ihop det här på ett smidigt sätt om det går.

Mitt stora intresse började via att farsan spelade in VM90 samt VM86 på VHS som jag sett miljontals gånger känns det som.

Glömmer aldrig när Argentinas Pumpido skadades i matchen mot Sovjet fick sätta in Sergio Goycochea som blev en personlig favorit när han kanske var den största anledningen att Argentina gick till final.

Samtidigt var det just Vm90 som jag fick upp ögonen för en av mina största favoriter än idag. Claudio Caniggia.

Sen kan man ju aldrig blunda för en rad spelare man alltid tittat lite extra på. Lothar Matthäus, Roberto Baggio, Gary Lineker, Walter Zenga, Franco Baresi, Careca, Ruud Gullit, Marco Van Basten, Tomas Brolin för att bara nämna några.

Sen till VM94 så har man ju ännu fler spelare som man ofta vid spontanfotbollen "ville vara".
Brolin återigen, vilket fantastiskt VM den mannen gjorde. Eric Wynaldas frispark mot Schweiz. Ett av de finare frisparkar jag sett.
Hagis briljanta fötter, Amunike och Yekini i Nigeria.

Men jag håller helt med om att spelare var helt annorlunda att "börja älska" på den tiden. Antingen för att man var yngre och "lekte" på ett helt annat sätt idag, men jag tror mycket handlar om att fotbollen var annorlunda. Dels "fuskades" det inte alls lika mycket då. Det var inte så mycket skit osv.

Som lag är ju Arsenal favoriten. Spelare som Ljungberg, Henry, Bergkamp tillhör absoluta favoriterna.
Har inte haft så många favoriter senaste åren tyvärr.

Men i övrigt så är väl spelare som Zidane, Ronaldo, Beckham, Raul, Ronaldinho.

Men annars tycker jag som er att det är svårare att ta till sig spelare idag. Däremot är jag mer för att gilla individuella prestationer tex Ronaldos cykelspark mot Juventus.

#11   karldavid

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 14 Inlägg:

Postad 11 April 2018 - 10:46 AM

Känner absolut igen mig i era beskrivningar av hur man uppfattade fotbollsspelare annorlunda förr i tiden. Personligen kommer jag ihåg en match mellan Stuttgart - United http://www.dailymoti...om/video/xxqrwx 2003. Var själv 9 år så har endast fragmentariska minnen men både Kuranyi och Nistelrooy blev favoritspelare efteråt.

Jag tror att närheten till allting idag via internet har gjort hela fotbollsvärlden lite mindre mystisk. Du kan följa alla via instagram och du har liksom lärt känna dina favoritspelare idag. För i tiden var allting mer demoniserat och spännande.

Sen ska man nog inte underskatta den sentimentala kraften.

#12   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1801 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, Panathinaikos

Postad 11 April 2018 - 14:16 PM

Jag har alltid älskat fotboll sedan jag var riktigt liten, jag är för ung för att komma ihåg när Grekland vann EM guld 2004, men farsan har genom åren visat matcher från EM:et och jag har alltid kollat mycket på klipp och gamla matcher från förr. Jag har Karagounis som idol (även han på min profilbild) på grund av min kärlek för just Grekland. När jag växte upp var han landslagets lagkapten och han är även en ikon i Panathinaikos som är mitt favoritlag. Inte världens bästa fotbollsspelare, men hans hjärta fick mig framför TV:n att öppna mig för denna fantastiska fotbollsspelare. Jag har även en landslagströja med Karagounis och även Charisteas som avgjorde finalen. Ninis har jag också en tröja med när han var i Panathinaikos och var en av världens största talanger, men skador och annat tog stopp för honom. Senare gillade jag också Samaras som var fantastisk i Celtic.

Men nog om grekiska fotbollsspelare. Under Guardiolas tid med Barcelona fick jag också upp ögonen för Xavi som jag anser borde fått utmärkelsen "världens bästa fotbollsspelare" 2010 istället för Messi när han vann VM med Spanien bland annat. När han och Iniesta var som bäst, då kunde man inte sluta kolla på Barca. Kommer ihåg en match när Barca körde över Bayern med 4-0 har jag för mig och Bayern fick inte ens låna bollen. Trots att Fabregas inte blev Xavis arvtagare har jag alltid personligen alltid beundrat honom, varav jag har en tröja med han i Barca.

I övrigt har jag alltid gillat Maradona (även läst hans bok), trots att han var långt före min tid. Många timmar har spenderats framför datorn och det är den spelare jag sätter högst som världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Hans uppvärmning (life is life) är magisk. Zidane är ännu en spelare jag har något extra gott för. Den "riktiga" Ronaldo är en favorit, om han inte blivit skadad tror jag han hade utmärkt sig som en av världens bästa genom tiderna. Trots hans knäskada kom han tillbaka VM 2002 och gjorde två mål i finalen och blev historisk. Även Bergkamp är en spelare jag på senare tid kollat mycket på, ett annat exempel är Maldini som jag beundrar och jag önskar jag hade fått uppleva alla dessa "legender".

Jag har svårt att hitta någon favorit i dagens fotboll, fotbollen förr kändes klart mäktigare och jag är fortfarande ung men tycker inte att det idag finns någon spelare som är wow, Messi är den fotbollsspelare jag anser är bäst idag men ingen personlig favorit. Troligtvis får man sina "idoler/favoriter" när man är riktigt liten, varav jag fick Karagounis och Xavi likt barn idag har Ronaldo, Messi eller Neymar som favoriter. Zlatan har jag alltid följt oavsett klubb han tillhört och även nu i USA, jag lider med han att han inte fått vinna CL och aldrig kommer att vinna ett mästerskap med Sverige.

#13   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1292 Inlägg:

Postad 13 April 2018 - 18:06 PM

Härlig läsning från er alla! :)

#14   galdr

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 613 Inlägg:
  • Yrke:Vaktjävel
  • Favoritlag:Djurgårdens IF
  • Tränar:helst inte?

Postad 14 April 2018 - 01:26 AM

Åtta år gammal, ungefär, var jag när jag såg glimtar av VM 1990. Då hade jag spelat fotboll i kanske två år, på den nivån man kan förvänta sig att en sex-sjuåring spelar fotboll vid den tiden. Jag minns idag inget av det, och inte heller av EM -92, annat än att Danmark vann (efter att Jugoslavien dragit sig ur, av förklarliga skäl) och att loggan var "häftig".

Men jag verkar ha nån sorts dragning till vissa typer av spelare.
Ronald Koeman först och främst. Hans frisparkar var av sån klass att jag helt enkelt bestämde mig för att göra som han; skjuta stenhårt med precision. Det gick ganska bra.
https://www.youtube....h?v=V6UYRXYc2EY

Han gjorde ju ett gäng mål i öppet spel också, vilket syns bättre här även om ett gäng frisparkar är med också.
https://www.youtube....h?v=eYooKXsbaew

Jag vet faktiskt inte vad det var som fick mig att fastna för honom annat än de där kanonerna till frisparkar, men å andra sidan; en grabb på runt tio bast kanske inte behöver så mycket mer än så för att skapa sig en hjälte?

Visst har han följts upp av goda skyttar; Roberto Carlos blev stor några år senare liksom Beckham.
Och av dem är det ändå ingen som kommer riktigt fram i mina ögon.
Garrincha var ganska mycket tidigare, men fruktansvärt duktig.

Sen finns det förstås flera fantastiska spelare som fångat mitt intresse genom åren; bröderna Laudrup, Thomas Brolin, Stefan Schwarz, Batitstuta, van Basten, Nwanko Kanu, och ganska många fler.

Detta inlägg har redigerats av galdr: 14 April 2018 - 01:28 AM

"En mållös första halvlek slutar mållös." - Liverapport DIF-AFF, Svenskafans.com

#15   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4969 Inlägg:

Postad 14 April 2018 - 15:56 PM

Riktigt kul att läsa om alla era minnen! Fortsätt dela med er! Diskussionen angående varför det är svårare att knyta an idag är extra intressant. Jag undrar hur kidsen som växer upp nu känner jämfört med andra generationer!

#16   "Bobo"

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Milan och Gli Azzuri

Postad 16 April 2018 - 19:46 PM

När jag var sex år gammal åkte mina föräldrar på en resa till London och med sig hem plockade dom en Paolo Maldini tröja. Jag föll pladask för honom och tröjan finns kvar ännu idag, Jag älskar den med samma brinnande passion som den sex-åriga versionen av mig själv gjorde där och då.

Jag blir mer och mer övertygad i min tro kring att det är den bäste spelare jag upplevt och som jag någonsin kommer få uppleva. Han kombinerade allt som försvarsspel handlar om, taktisk perfektionism, snabbhet, huvudspel och en oändligt fin spelförståelse och då har jag inte hunnit komma till dom mästerliga brytningarna.
​Kaptenernas kapten och mitt hjärtas stora hjälte.

Il Grande capitano

#17   SpeedFreak83

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 51 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg / Middlesbrough
  • Tränar:Styrka och kondition

Postad 17 April 2018 - 08:01 AM

Bara att hålla med, Maldini var och förbli en unik spelare i många avseenden.

På tal om matchtröjor. Samlade på fotbollströjor som liten. Har mer eller mindre kvar de flesta. Köpte alltid minst en tröja eller så när vi var utomlands. Ofta blev det med ett lag där jag för tillfället hade en favoritspelare. Några mer som samlat? Vad har ni?

Kanske skulle ta och gräva igenom alla och kolla vad jag har, de flesta ligger nere i förrådet förutom ett tio-tal som jag har i min garderob. Sådana som jag ibland använder på matchdagar o så :)

#18   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 565 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 17 April 2018 - 08:22 AM

Hade en hel del matchtröjor även jag. Blivit av med en del då jag antingen rensat, men tyvärr även haft inbrott i källarförråd där de låg.

Kommer ihåg att jag iallafall hade Lampard (Chelsea), Rooney (Everton), Van Nistelrooy & C Ronaldo (Man Utd), Figo, Zidane, Ronaldo, Casillas & Beckham (R Madrid), Zlatan (Ajax & Juve), Buffon (Juve), Baros & Gerrard (Liverpool).

Det är de jag kan komma ihåg. Har sedan även haft tröjor ifrån andra lag där jag däremot inte kommer ihåg spelarna jag haft på tröjorna. Däremot aldrig ägt en Arsenal eller Barca-tröja.
Men jävlar vad jag och brorsan samlade när vi var små, fanns en marknad varje år där vi bodde, som en stadsmarknad, och ett år köpte vi fan 3-4 st var. Sen spelade vi fotboll på gården med polarna som bodde granne. Tider!

#19   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1292 Inlägg:

Postad 23 April 2018 - 06:46 AM

Drömmer tillbaka ibland då mitt kära Spurs ställde upp med Robbie Keane och Dimitar Berbatov som anfallspar. Vilken magi! Enda gången Premier League fått dela på månadens spelare då dom båda fick priset ihop :)

#20   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 330 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Salford City

Postad 07 May 2018 - 11:10 AM

Visa inläggjonatannk skrev:

Hade en hel del matchtröjor även jag. Blivit av med en del då jag antingen rensat, men tyvärr även haft inbrott i källarförråd där de låg.

Kommer ihåg att jag iallafall hade Lampard (Chelsea), Rooney (Everton), Van Nistelrooy & C Ronaldo (Man Utd), Figo, Zidane, Ronaldo, Casillas & Beckham (R Madrid), Zlatan (Ajax & Juve), Buffon (Juve), Baros & Gerrard (Liverpool).

Det är de jag kan komma ihåg. Har sedan även haft tröjor ifrån andra lag där jag däremot inte kommer ihåg spelarna jag haft på tröjorna. Däremot aldrig ägt en Arsenal eller Barca-tröja.
Men jävlar vad jag och brorsan samlade när vi var små, fanns en marknad varje år där vi bodde, som en stadsmarknad, och ett år köpte vi fan 3-4 st var. Sen spelade vi fotboll på gården med polarna som bodde granne. Tider!

Ryktas än idag om att Liverpool endast sålde 5 stycken Milan Baros tröjor, 3 i tjeckien och 2 på en marknad utanför Eskilstuna! :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar