Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Topp 10 bästa fotbollsspelarna genom tiderna

5 svar till detta ämne

#1   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1793 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, Panathinaikos

Postad 13 April 2018 - 22:08 PM

Det finns massvis med fotbollsspelare som skulle kunna ta en plats på denna lisa, man har sina favoriter man rankar högst. Finns massvis med listor med listor, har genom åren sett listor med topp 30 men tycker 10 är lagom. Hur skulle eran topp 10 se ut?

Min lista med motivering:

1. Diego Maradona
Alltid rankat Maradona högst, vann VM 1986 på egen hand i stort sett, med "guds hand" bland annat i kvartsfinalen mot England. Eller solomålet några anfall senare, som vid flera tillfällen utsetts till århundradets fotbollsmål. Tog nästan Argentina till VM-guld 1990 men fick nöja sig med ett silver. Blev ikon i Napoli där han ledde klubben, som då inte vunnit någon större titel. Han vann två Seri A-titlar och vann Uefacupen med klubben. Gjorde vad han ville på plan, bar hela landslaget på sina axlar, mäktigt i min bok. Har skrivit en fantastisk självbiografi, världens bästa fotbollsspelare i mina ögon helt enkelt, inget snack om saken.

2. Lionel Messi
Messi måste ta andra platsen. Ronaldo i all ära, men Messi. Vilken fotbollsspelare. Den spelare som vunnit flest Ballon d´OR och beskrivs ofta som "utomjordisk". Beundrar han stark då han varit trogen Barca spelare hela sin karriär och har vunnit allt man kan vinna med ett klubblag. Jag säger såhär, den dagen Messi vinner VM med Argentina kan vi börja diskutera om vem som är bäst mellan Maradona och Messi. Trots Argentinas lag lyckas dom inte vinna och Messi borde enligt mig prestera bättre. Vinner han VM i sommar?

3. Zinedine Zidane
Tredje platsen är svår. Men Zidane var grym. Grym teknik med oöverträffad speluppfattning. En sjukt komplett fotbollsspelare som hade allt i stort sett. Att se Zidane spela var en magisk upplevelse. Vunnit världens bästa spelare hela tre gånger och har vunnit både EM och VM. Avgjorde CL finalen mot Bayern Leverkusen 2002 med Real Madrid med den där makalösa Volleymålet, hur många klarar av att göra ett sånt mål och i en final, jo Zidane gjorde det. Avslutade karriären olyckligtvis med att skalla Materazzi i VM finalen 2006, tror Frankrike hade vunnit annars.

4. Pelé
Ingen spelare jag beundrat. men på sin tid var han överlägsen. Debuterade i VM 1958 i Sverige som 17-årig. Hattrick i semifinalen mot Frankrike och två mål i finalen mot just Sverige. Tillbringade största delen av karriären i Santos där han på 605 matcher gjorde 589 mål. Han skulle också komma att vinna ytterligare två VM guld. Är en av de spelare som satt mest avtryck i fotbollens historia. Anledningen varför han inte placeras högre är för att han som sagt spelade så pass tidigt, hade varit kul att se hur han hade lyckats idag. Men oavsett går det inte blunda för Pelé, en av de bästa genom tiderna helt klart.

5. Ronaldo
En personlig favorit, den riktiga Ronaldo. Zlatan, Kaká och Ronaldinho har bland annat Ronaldo som förebild, vilket säger en del om denna fotbollsspelare. Vunnit VM guld med Brasilien och var fram till 2014 den spelare som gjort flest mål i VM med 15 fullträffar vilket Klose sedan skulle komma att slå. Hade han inte blivit knäskadad i Inter tror jag Ronaldo hade gjort ännu större avtryck, en magisk fotbollsspelare som kunde göra det omöjliga på en fotbollsplan, allt han gjorde såg så enkelt ut.

6. Dennis Bergkamp
En spelare jag beundrar starkt, Thierry Henry har bland annat hyllat Bergkamp med orden "Den bästa spelare jag någonsin spelar ihop med". Hade förmågan att göra vad som helst på en fotbollsplan men spelade alltid enkelt, vilket jag stark beundrar. Why fly when you can walk on water?" Behöver jag säga mer om the iceman?

7. Johan Cruyff
Måste ta en plats på denna listan. uppfann bland annat tiki taka och den så kallade Cruyff vändningen. Cruyff är fotboll, behöver jag nämna något mer? Vila i frid <3

8. Paolo Maldini
För mig är Maldini en av tidernas bästa fotbollsspelare. Vilken spelare. Har alltid varit svag för italienare på grund av den passion dom har för fotbollen. Han vann CL fem gånger och blev italiensk mästare ju gånger. Maldini spelade på världsnivå under 25 års tid och är en av de bästa försvarsspelarna som någonsin funnits. Försvarare brukar oftast inte synas i rubriker, men Maldini var något utöver det vanliga. Tillbringade hela sin karriär i sin klubb, Milan, vilket jag hyser stor respekt för.

9. Ronaldinho
Jag växte upp med Ronaldinho. Vilken fotbollsspelare. En av anledningarna till att jag höll på Barca som barn. Varje gång man såg Ronaldinho blev man glad, den enda fotbollsspelaren som haft ett leende på läpparna på plan.

10. Xavi
Jag måste hitta en plats för Xavi, en av mina stora barndomsidoler. Det finns spelare utanför denna lista som besitter mer talang men han har vunnit La Liga åtta gånger, Champions League fyra gånger bland annat. Vunnit VM guld och två EM guld. Alltid varit i skuggan av Messi i Barca men fan vad bra Xavi var när han var som bäst. Tycker att han 2010 borde haft Ballon D´OR framför Messi. Vilken speluppfattning och passningsfot, kommer aldrig kommer upp en ny Xavi.

Finns massvis med spelare som skulle kunna ta en plats på listan, Di Stefani, Puscas, Beckenbaur, Platini eller Geroge Best som jag diggar. Att han var en tjejtjusare, söp och hamnade i alkoholmissbruk och levde livet, vilken lirare. När jag hade långt hår kallade farsan mig för George, lite kul faktiskt. Vilka spelare tar en plats i er lista?

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4602 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 14 April 2018 - 14:47 PM

Sjukt svårt sånt där, hur värderar man tex Puskas som fullständigt spottade in sjuka siffror med mål för sina lag?

#3   Tejparn

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Inlägg:
  • Favoritlag:Bajen

Postad 14 April 2018 - 17:16 PM

Alex Grecco skrev:

Det finns massvis med fotbollsspelare som skulle kunna ta en plats på denna lisa, man har sina favoriter man rankar högst. Finns massvis med listor med listor, har genom åren sett listor med topp 30 men tycker 10 är lagom. Hur skulle eran topp 10 se ut?

Min lista med motivering:

1. Diego Maradona
Alltid rankat Maradona högst, vann VM 1986 på egen hand i stort sett, med "guds hand" bland annat i kvartsfinalen mot England. Eller solomålet några anfall senare, som vid flera tillfällen utsetts till århundradets fotbollsmål. Tog nästan Argentina till VM-guld 1990 men fick nöja sig med ett silver. Blev ikon i Napoli där han ledde klubben, som då inte vunnit någon större titel. Han vann två Seri A-titlar och vann Uefacupen med klubben. Gjorde vad han ville på plan, bar hela landslaget på sina axlar, mäktigt i min bok. Har skrivit en fantastisk självbiografi, världens bästa fotbollsspelare i mina ögon helt enkelt, inget snack om saken.

2. Lionel Messi
Messi måste ta andra platsen. Ronaldo i all ära, men Messi. Vilken fotbollsspelare. Den spelare som vunnit flest Ballon d´OR och beskrivs ofta som "utomjordisk". Beundrar han stark då han varit trogen Barca spelare hela sin karriär och har vunnit allt man kan vinna med ett klubblag. Jag säger såhär, den dagen Messi vinner VM med Argentina kan vi börja diskutera om vem som är bäst mellan Maradona och Messi. Trots Argentinas lag lyckas dom inte vinna och Messi borde enligt mig prestera bättre. Vinner han VM i sommar?

3. Zinedine Zidane
Tredje platsen är svår. Men Zidane var grym. Grym teknik med oöverträffad speluppfattning. En sjukt komplett fotbollsspelare som hade allt i stort sett. Att se Zidane spela var en magisk upplevelse. Vunnit världens bästa spelare hela tre gånger och har vunnit både EM och VM. Avgjorde CL finalen mot Bayern Leverkusen 2002 med Real Madrid med den där makalösa Volleymålet, hur många klarar av att göra ett sånt mål och i en final, jo Zidane gjorde det. Avslutade karriären olyckligtvis med att skalla Materazzi i VM finalen 2006, tror Frankrike hade vunnit annars.

4. Pelé
Ingen spelare jag beundrat. men på sin tid var han överlägsen. Debuterade i VM 1958 i Sverige som 17-årig. Hattrick i semifinalen mot Frankrike och två mål i finalen mot just Sverige. Tillbringade största delen av karriären i Santos där han på 605 matcher gjorde 589 mål. Han skulle också komma att vinna ytterligare två VM guld. Är en av de spelare som satt mest avtryck i fotbollens historia. Anledningen varför han inte placeras högre är för att han som sagt spelade så pass tidigt, hade varit kul att se hur han hade lyckats idag. Men oavsett går det inte blunda för Pelé, en av de bästa genom tiderna helt klart.

5. Ronaldo
En personlig favorit, den riktiga Ronaldo. Zlatan, Kaká och Ronaldinho har bland annat Ronaldo som förebild, vilket säger en del om denna fotbollsspelare. Vunnit VM guld med Brasilien och var fram till 2014 den spelare som gjort flest mål i VM med 15 fullträffar vilket Klose sedan skulle komma att slå. Hade han inte blivit knäskadad i Inter tror jag Ronaldo hade gjort ännu större avtryck, en magisk fotbollsspelare som kunde göra det omöjliga på en fotbollsplan, allt han gjorde såg så enkelt ut.

6. Dennis Bergkamp
En spelare jag beundrar starkt, Thierry Henry har bland annat hyllat Bergkamp med orden "Den bästa spelare jag någonsin spelar ihop med". Hade förmågan att göra vad som helst på en fotbollsplan men spelade alltid enkelt, vilket jag stark beundrar. Why fly when you can walk on water?" Behöver jag säga mer om the iceman?

7. Johan Cruyff
Måste ta en plats på denna listan. uppfann bland annat tiki taka och den så kallade Cruyff vändningen. Cruyff är fotboll, behöver jag nämna något mer? Vila i frid Postad bild

8. Paolo Maldini
För mig är Maldini en av tidernas bästa fotbollsspelare. Vilken spelare. Har alltid varit svag för italienare på grund av den passion dom har för fotbollen. Han vann CL fem gånger och blev italiensk mästare ju gånger. Maldini spelade på världsnivå under 25 års tid och är en av de bästa försvarsspelarna som någonsin funnits. Försvarare brukar oftast inte synas i rubriker, men Maldini var något utöver det vanliga. Tillbringade hela sin karriär i sin klubb, Milan, vilket jag hyser stor respekt för.

9. Ronaldinho
Jag växte upp med Ronaldinho. Vilken fotbollsspelare. En av anledningarna till att jag höll på Barca som barn. Varje gång man såg Ronaldinho blev man glad, den enda fotbollsspelaren som haft ett leende på läpparna på plan.

10. Xavi
Jag måste hitta en plats för Xavi, en av mina stora barndomsidoler. Det finns spelare utanför denna lista som besitter mer talang men han har vunnit La Liga åtta gånger, Champions League fyra gånger bland annat. Vunnit VM guld och två EM guld. Alltid varit i skuggan av Messi i Barca men fan vad bra Xavi var när han var som bäst. Tycker att han 2010 borde haft Ballon D´OR framför Messi. Vilken speluppfattning och passningsfot, kommer aldrig kommer upp en ny Xavi.

Finns massvis med spelare som skulle kunna ta en plats på listan, Di Stefani, Puscas, Beckenbaur, Platini eller Geroge Best som jag diggar. Att han var en tjejtjusare, söp och hamnade i alkoholmissbruk och levde livet, vilken lirare. När jag hade långt hår kallade farsan mig för George, lite kul faktiskt. Vilka spelare tar en plats i er lista?

Cristiano inte ens med på listan alltså? När man i ett sådant här sammanhang bara nämner den ena av Messi och C.Ronaldo så tappar man så sjukt mycket trovärdighet och du framstår som en "biased" fanboy.

Annars bra lista och motiveringar.

EDIT: Såg nu att du nämnde att du höll på Barca så skulle kanske inte ha antagit dig för att vara objektiv, my bad.

Detta inlägg har redigerats av Tejparn: 14 April 2018 - 17:17 PM

#4   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4602 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 14 April 2018 - 17:29 PM

Få höra din då Tejparn! :)

#5   dinoraider

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 96 Inlägg:

Postad 14 April 2018 - 18:07 PM

1. Messi
2. Messi
3. Messi
4. Pelé
5. Maradona
6. C.Ronaldo
7. Cruyff
8. Ronaldo
9. Zidane
10. Beckenbauer

#6   Djurgårdan

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 698 Inlägg:
  • Yrke:Försäljare
  • Favoritlag:Djurgårdens IF
  • Tränar:Southampton FC

Postad 12 May 2018 - 16:42 PM

Min Top 10 är nödvändigtvis inte dom bästa utan mer deras spelstilar.

10. Fabio Cannavaro
Stenhård mittback som enligt mig var bäst under mitten av 2000talet, liten men ack så stark och smart.
9. Luis Figo:
Härlig klassisk ytter med briljant teknik och känslig högerfot. Alltid rolig att titta på när han var på spelhumör och kunde dribbla av flera spelare på en gång, bra frisparksskytt dessutom.
8. Paul Scholes:
Underskattad då han var briljant i ett fantastiskt United, men jobbig spelare att möta kan ja tänka mig då han slet oerhört på mitten men ofta ändå kom med i anfallen och bidrog med både skott och passningar. En personlig favorit!
7. Leo Messi:
Kanske världens bästa genom tiderna beroende på hur man värdesätter titlar, mål med andra titlar osv. När han kommer in i sitt Fifamod helt ostoppbar, oberäknelig med sin låga tyngdpunkt och bollkontroll. Han är dock inte komplett enligt min mening, MEN det han är bäst på är han så mycket bättre på en de andra vilket gör att han behöver inte vara komplett för han är så bra ändå.
6. Romario:
Snabb, kraftfull & intelligent, var min första "idol" när jag var yngre. Valde alltid snabbaste vägen till mål men också effektivaste!
5. Pavel Nedved:
Har en förkärlek till hårt arbetande spelare med en stor touch av speluppfattning. Stenhård på mitten och en riktig härförare, tjeckerna hade ett mycket starkt och roligt lag i mitten av 2000talet.
4. Thierry Henry:
Målfarlig som få, kunde hitta ett läge fån ingenstans och omvandla till farlig målchans, bra bollkänsla, speluppfattning, tajming, lagspelare, målskytt, framspelare, huvudspelare & framförallt de stora matchernas man, komplett!
3. Ronaldinho:
Sjukt underhållande att titta på med sina finter och fantastiska passningar. Grym frisparksskytt, som alltid verkade ha roligt på planen. Under en period fullkomligt briljant i Barcelona.
2. Michael Laudrup:
Sjukt underskattad dansk som hade allt, största spelgeniet någonsin enligt min mening dessutom teknisk och målfarligt. Mästare på att hitta den precisa passningen genom försvaret, spelat i några av världens största klubbar och gjort det mycket bra, vilket visar på att han är en av dom största.
1. Zinedine Zidane:
Ja vad ska man säga? Min absoluta favoritspelare, komplett i allt, vunnit det mesta och nästan alltid varit planens bästa spelare de gånger jag sätt honom spela iaf. Avgjort VM & CL finaler. Finns ingen som spelat fotboll så svårt men ändå så fruktansvärt bra!

Dessa är de jag kommer på nu, säkert glömt många men har fokuserat mest på spelare från de åren jag kollade som mest på internationell fotboll, runt 1997 till 2008. Ville egentligen ha med Totti också men då jag endast skulle haft offensiva spelare på listan fick han skrotas Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Djurgårdan: 12 May 2018 - 16:44 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar