Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18] Mikel Arteta [Avslutad]

99 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6368 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Leicester City

Postad 09 May 2018 - 19:02 PM

:: Mikel Arteta ::

Postad bild

Efter att ha slutfört en fantastisk resa som Jari Litmanen med AFC Ajax kände jag att det var dags att blicka mot nya utmaningar. I den förra rapporten var det stort fokus på att stanna i AFC Ajax och bygga upp ett imperium med Johan Cruyffs filosofi, en bedrift jag lyckades med råge. Den här gången kommer vi att få följa Mikel Arteta och hans resa mot framgång då han, efter att ha varit en utav tre assisterande tränare till Pep Guardiola i Manchester City, bestämt sig för att satsa på en karriär som huvudtränare.

Målet med den här utmaningen är enkel; skynda långsamt. Här finns det inga ambitioner om att ta över en storklubb, inte heller att snabbt bygga upp en klubb och utmana topplagen inom ett par säsonger. Det ska kännas realistiskt och alla valen ska kännas som om de kunde hänt på riktigt. Får jag känslan av att det går för bra i ett för snabbt tempo, då lämnar jag klubben och söker en ny utmaning. Jag går hellre åt sidan än framåt, helt enkelt. Rom byggdes inte på en dag och det gör inte Mikel Artetas karriär heller.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

:: Rapportens upplägg ::

Efter att noggrant ha övervägt alla aspekter så har jag kommit fram till att redan nu ge er en redovisning av hur rapportens upplägg ser ut. Jag är en sådan människa som verkligen tar till mig en uppgift och vill ha det så perfekt som möjligt utan att behöver korrigera något i efterhand. Det är inte alltid så lätt men förhoppningsvis har jag ett upplägg redan nu som jag kan följa och på så vis så vet ni precis vad som komma skall vid nästa rapportering.
  • Planering inför ny säsong
  • Sommarfönster & Träningsmatcher
  • Truppgenomgång
  • Höstsäsongen
  • Januarifönstret
  • Vårsäsongen
  • Genomgång av säsongen
  • VM & EM-slutspel
Punkterna talar med all förmodan för sig själv och jag ska försöka utelämna så lite som möjligt så att ni får tillgång till det mesta som händer i klubben och runtomkring. Just januarifönstret tenderar jag att utelämna rent generellt när jag spelar och ser det mest som ett tråkigt tillägg. Har man satt sin trupp inför säsongen så ska den hållas resten av säsongen, men jag ska försöka att låna ut lite spelare under januari som gjort en så pass bra utveckling att denne behöver prova på spel i seniorsammanhang.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: Igår, 09:15 AM

#2   Yayakolo

Manager

• Administratör
  • 4433 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 09 May 2018 - 19:08 PM

Askul idé! Bara titeln fick upp mitt intresse! Kommer följa denna slaviskt!

#3   jonatannk

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 413 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 09 May 2018 - 20:23 PM

Mycket bra, håller med yaya - bara titeln fångade intresse. Du har en trogen följare!

#4   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 264 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Salford City

Postad 10 May 2018 - 15:46 PM

Kakidaniel levererar igen!

Vore kul om du kopierade Artetas attribut/stats/förmågor i spelet till din manager avatar Postad bild

Detta inlägg har redigerats av svennisforpresident: 10 May 2018 - 15:47 PM

#5   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1029 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 10 May 2018 - 20:19 PM

Magiskt! Lycka till Postad bild

#6   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 12 May 2018 - 14:18 PM

Postad bild

:: Leeds United ::

Planering inför 2017/18

Postad bild

När det var dags att välja den första utmaningen bestämde jag mig direkt för att börja i England och Championship. Det är en tuff serie där alla lag kan slå alla och där fysisk fotboll värderas högre än teknisk, något som blir en riktigt bra utmaning då Mikel med sin spanska anda står för en mer teknisk fotboll. Där fanns ungefär tre lag i tankarna men magkänslan sa hela tiden Leeds United vilket jag ganska snabbt också bestämde mig för att börja med.

Redan nu har klubben goda förutsättningar för att utmana om uppflyttningsplatserna till Premier League men där är fortfarande en bit kvar att gå. Det långsiktiga målet är naturligtvis just Premier League men det behövs först en del förfriskningar innan vi kan ta nästa steg. Klubben har en godkänd ekonomi och inget lag har möjligheten att köpa och sälja spelare under första transferfönstret, endast låna in och värva in klubblösa spelare.

:: Kortsiktiga mål ::
- Hitta en fungerande taktik
- Utmana om playoff-platserna
- Nå den fjärde omgången i FA Cup (går in i tredje omgången)
- Nå den tredje omgången i Carabao Cup (går in i första omgången)
- Fylla upp kvoten för antal tränare i tränarstaben

:: Långsiktiga mål ::
- Nå Premier League
- Vinna Carabao Cup eller FA Cup
- Ha två fungerande taktiker
- Ha en kvalitativ tränarstab

Ekonomi: +187M

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 14 May 2018 - 17:47 PM

#7   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 13 May 2018 - 14:13 PM

Postad bild

Sommarfönster & Träningsmatcher

Postad bild

Postad bild
-

Postad bild
Postad bild

Totalt: +/- 0M

Vi har en del skadeproblematik i backlinjen men istället för att ta in spelare utifrån så har jag valt att ta in spelare underifrån då där är en handfull intressanta spelare som mycket väl kan hävda sig under några matcher. Sju spelare lämnade klubben på lån i hopp om speltid den kommande säsongen där den enda namnkunnige spelaren där var stortalangen Ronaldo Vieira. Vi har för många innermittfältare och i Aston Villa kommer han att kunna konkurrera på hela tre platser med fyra andra spelare.

Träningsmatcher: 8st
Resultat: 8-0-0
Målskillnad: 35-2 = +33

Personligen anser jag att åtta matcher är det antalet träningsmatcher ett lag behöver för att spela ihop sig och få upp matchkonditionen. Vad jag också prioriterar är att möta sämre lag för att bli nästintill garanterad vinster i samtliga matcher vilket i sin tur ökar moralen hos spelarna. Vi snittade på 4,4 mål per match och släppte endast in två mål vilket är klart godkänt.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 30 May 2018 - 05:00 AM

#8   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 14 May 2018 - 18:29 PM

Postad bild

Truppgenomgång

Postad bild

Postad bild
Postad bild Postad bild Postad bild
- En trevlig uppsättning målvakter där Wiedwald ses som startspelare och Lonergan spelar andrafiolen. Peacock-Farrell är en stor talang som kommer att tillhöra reservlaget den kommande säsongen och därefter utvärderar vi om han är redo för A-laget eftersom Lonergans kontrakt går ut och det är osäkert om det förlängs.

Postad bild
Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild
- Vi spelar en rak fyrbackslinje där Ayling och De Bock har hand om kanterna medan kaptenerna Jansson och Cooper har hand om de två centrala platserna. Pennington, lånet från Everton, är långtidsskadad men är vid friskt tillstånd en mycket bra kandidat till mittbackslåset. Berardi är också långtidsskadad och håller till höger. Shaughnessy och Denton är de som också är permanent i A-laget medan resterande tre; Halme, Gotts och Struijk, håller till i reservlaget.

Postad bild
Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild
- Två centrala mittfältare och två yttermittfältare har dessa herrar hand om. Anita och Forshaw tar hand om det defensiva medan O’Kane och Phillips har hand om spelfördelningen. Alioski och Sáiz är tillsammans med Dallas, Hernandez och Sacko disponibla på yttermittfältspositionerna där Sacko just nu är längst från startelvan och de två förstnämnda närmast.

Postad bild
- Lyxproblem i anfallsbesättningen. Roofe och Lasogga ses som startspelare där Grot och Cibicki som närmaste ersättare. De resterande fyra kommer att spela i reservlaget och få en del speltid i A-laget. De spelare som presterar bäst i reservlaget får således chansen och två av dem kommer med all förmodan att försöka lånas ut i januari.

Postad bild
Postad bild 27. Tyler Roberts | A
Postad bild 31. Kun Temenuzhkov | A
Postad bild 32. Aapo Halme | MB
Postad bild 33. Robbie Gotts | HB
Postad bild 34. Pascal Struijk | MB
Postad bild 35. Sam Dalby | A
Postad bild 36. Ousama | A

Postad bild
Postad bild 00. Ronaldo Vieira | CM | Aston Villa
Postad bild 00. Lewie Coyle | HB | Fleetwood
Postad bild 00. Luke Murphy | CM | Burton Albion
Postad bild 00. Marcus Antonsson | A | Blackburn
Postad bild 00. Mateusz Klich | CM | FC Utrecht

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 18 May 2018 - 05:39 AM

#9   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 264 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Salford City

Postad 14 May 2018 - 21:41 PM

Snyggt upplägg!
Vad är tanken med Ronaldo Viera?
Står han på tillväxt?

#10   Yayakolo

Manager

• Administratör
  • 4433 Inlägg:

Postad 15 May 2018 - 07:17 AM

Det finns väl en till Viera i U18 laget? Hur ser han ut?

#11   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 15 May 2018 - 07:24 AM

Visa inläggsvennisforpresident skrev:

Snyggt upplägg!
Vad är tanken med Ronaldo Viera?
Står han på tillväxt?

Visa inläggYayakolo skrev:

Det finns väl en till Viera i U18 laget? Hur ser han ut?

Tack så mycket!

Tanken med Ronaldo Vieira är att han ska få speltid i en snarlik miljö som Leeds. Vi har många kvalitativa innermittfältare och rent konkurrensmässigt så har Vieira en bit upp till de andra i nuläget.

Där finns alldeles riktigt en till Vieira i laget, hans tvillingbror Romario Vieira. Tyvärr delar jag och de övriga ledarna samma tanke om att han inte riktigt håller måttet för den här klubben utan kommer att få spela färdigt sitt kontrakt och lämna efter säsongen.

#12   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 18 May 2018 - 05:30 AM

Postad bild

Höstsäsongen 2017/18

Postad bild

Postad bild

[Klicka på bilden ovan för att se hela tabellen]

Vi kan blicka tillbaka på en berg- och dalbaneperiod där vi inledningsvis tar två meriterande uddamålsvinster innan formen får en käpp i hjulet. Av de nio matcher vi spelade därefter tog vi endast två vinster, spelade två oavgjorda och förlorade hela fem. Den sista förlusten där innebar att vi var närmare bottenstriden än toppstriden och vi bestämde oss för att ta ett lagmöte för att lufta alltsammans. Nio vinster radades upp och vi var helt plötsligt med i den absoluta toppen där vi bland annat vann med hela 7-2 bort mot Barnsley. Under de återstående sex matcherna började vi tappa poäng igen men hänger alltjämt med i kampen om Playoff. Vi släppte dessutom in 27 mål medan vi själva gjorde 52 st.

Bästa målskytt: Postad bild Pierre-Michel Lasogga :: 12 st
Bästa framspelare: Postad bild Stuart Dallas :: 9 st
Bäst snittbetyg: Postad bild Stuart Dallas :: 7,26
Största överraskningen: Postad bild Stuart Dallas
Största besvikelsen: Postad bild Ezgjan Alioski

Sett till förväntad startelva jämfört med prestationer så är det Stuart Dallas och Ezgjan Alioski som helt klart sticker ut, åt varsitt håll. Dallas var tänkt som backup men har varit en av våra viktigaste spelare och därmed näst intill stationerat sig i startelvan. Ezgjan Alioski har gjort en parallell resa där han gick från startelvan till hårt ifrågasatt. Med ett snittbetyg på 6,71 är det endast en spelare som presterat sämre och det är backupen Pawel Cibicki som landade på 6,62.

Carabao Cup: Utslagen ur tredje omgången
Vi fick enkla lottningar i de två första omgångarna där Carlisle och Notts County stod för motståndet. 5-1 blev resultatet till vår favör i båda matcherna och hoppet tändes en aning om storheter i Carabao Cup. Efter lottningen släcktes den direkt då vi lottades att möta Manchester United som för tillfället ledde Premier League. Vi stod dock upp bra och hade en 2-0 ledning borta på Old Trafford i halvlek men därefter tog de över och vann slutligen med 3-2.

Betyg: Väl godkänd

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 18 May 2018 - 05:36 AM

#13   Yayakolo

Manager

• Administratör
  • 4433 Inlägg:

Postad 18 May 2018 - 06:03 AM

Bra start med Leeds! Får se om ni håller hela vägen!

#14   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2212 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 18 May 2018 - 15:53 PM

Hög nivå.
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#15   JDahl

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 14 Inlägg:
  • Yrke:Vaktmästare
  • Favoritlag:Manchester United , Ajax , IFK Göteborg mfl.
  • Tränar:Olika.

Postad 18 May 2018 - 16:30 PM

grymt jobbat =) vad kör du för taktik med Leeds ? Känns som du hittat något stabilt=) och som du även kan hända dig mot lag som FM dominanterna Man U med:D

#16   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 19 May 2018 - 08:15 AM

Visa inläggJDahl skrev:

grymt jobbat =) vad kör du för taktik med Leeds ? Känns som du hittat något stabilt=) och som du även kan hända dig mot lag som FM dominanterna Man U med:D
Kör en extremt enkel version av min favorituppställning 4-2-3-1. Med tiden vidareutvecklar jag den och målet är såklart att ha flera fungerande taktiker, men det beror ju helt på vad för spelarmaterial jag har.

#17   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 19 May 2018 - 14:21 PM

Postad bild

Januarifönstret 2017/18

Postad bild

Postad bild
Postad bildPostad bild

Postad bild
Postad bildPostad bildPostad bild

Totalt: +115M

För åldringen Pablo Hernandez blev formationen till slut hans akilleshäl. Som offensiv central mittfältare hade han svårt att passa in som både defensiv spelfördelare och yttermittfältare och det var ett ömsesidigt beslut att han skulle röra på sig. Vurnon Anita lämnade med endast några få timmar kvar av övergångsfönstret då hans ambitioner var något högre än Leeds United och Stoke. Pawel Cibicki lyckades inte imponera utan stod för väldigt svaga insatser och får nu chansen att visa sig i Barnsley som också spelar i Championship

När det stod klart att Pablo Hernandez skulle lämna klubben behövde vi ha in ytterligare en yttermittfältare men som accepterade en lite mer laidback roll där han skulle hoppa mellan reserv- och A-laget. Hakeeb Adelakuns kontrakt med Scunthorpe upphörde och passade perfekt in i den rollen. Louis Thompson anlände med endast några få timmar kvar av övergångsfönstret för att täcka upp för flyktande Vurnon Anita. Vi inleder med ett lån som kan övergå till en permanent övergång på 16 miljoner om han lyckas prestera på en ansenlig nivå.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 30 May 2018 - 05:08 AM

#18   JDahl

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 14 Inlägg:
  • Yrke:Vaktmästare
  • Favoritlag:Manchester United , Ajax , IFK Göteborg mfl.
  • Tränar:Olika.

Postad 19 May 2018 - 14:36 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Kör en extremt enkel version av min favorituppställning 4-2-3-1. Med tiden vidareutvecklar jag den och målet är såklart att ha flera fungerande taktiker, men det beror ju helt på vad för spelarmaterial jag har.
trevligt det låter som det går bra med denna save med intressant att följa dig=)

#19   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 22 May 2018 - 11:46 AM

Postad bild

Höstsäsongen 2017/18

Postad bild

Postad bild
[Klicka på bilden ovan för att se hela tabellen]

Vi visste att det skulle bli en svår uppgift att orka hela vägen och tyvärr snubblade vi på mållinjen den här gången. Inledningsvis radade vi upp prestation efter prestation och var även nära att jobba ikapp serieledande Fulham, men i slutet av februari kom skadorna och därmed poängtappen. Vår starkaste elva har också varit skillnaden mellan tre och noll poäng vilket nu bevisades. Vi hamnade återigen i en formsvacka, likt den i höstas, och fick se oss förbipasserande av Wolverhampton. Framåt slutet jobbade vi upp en hyfsad form igen men i de absolut sista och viktigaste matcherna så tappade vi allt och fick nöja oss med en tredjeplats och därmed playoff-spel.

Bästa målskytt: Postad bild Pierre-Michel Lasogga & Postad bild Kemar Roofe | 17 st
Bästa framspelare: Postad bild Stuart Dallas | 12 st
Bäst snittbetyg: Postad bild Kemar Roofe | 7,25
Största överraskningen: Postad bild Kalvin Phillips
Största besvikelsen: Postad bild Ezgjan Alioski

25 vinster på 46 matcher är helt okej och där fanns trots allt en del ljusglimtar av säsongen. Anfallsduon Lasogga och Roofe stod för 34 mål tillsammans och har gjort det bra säsongen rakt igenom. Stuart Dallas har också haft formen intakt även om han inte stod för lika mycket poäng under våren. Men största överraskningen var Kalvin Phillips som under säsongens gång utvecklats till en viktig spelare i laget. Eunan O’Kane blev bortkonkurrerad av en formtoppad Phillips och han har hållit den platsen sen dess. Tyvärr har han begärt en avsevärd högre lön vilket skapat lite utav ett dödläge parterna emellan. Ezgjan Alioski alltjämt största besvikelsen men har ändå höjt sig något och stått för totalt åtta framspelningar den här säsongen.

FA Cup: Utslagen ur fjärde omgången
Efter en inledande 4-0 seger över Port Vale kändes det som att vi kunde nå en bra bit in på FA Cupen, speciellt med lottningen mot toppkonkurrenten Sheffield Wednesday där vi ändå ansåg oss ha ett övertag. Tyvärr blev det inte alls vad vi förväntat oss utan åkte på stordäng på bortaplan med hela 3-0 och uttåget var ett faktum.

Playoff till Premier League: Utslagen ur semifinal
Som tredjeplacerade i Championship var vi därmed favoriter att ta steget upp till Premier League med Fulham och Wolverhampton. Men med skador på våra två viktigaste anfallare Lasogga och Roofe samt innermittfältaren Phillips så fick den historien ett abrupt slut. Birmingham nollade oss på bortaplan med tre mål i favör och på vår hemmaplan blev det 3-3 i en väldigt intensiv match. Totalt förlorade vi med 6-3 och med får ta nya tag till nästa säsong. För övrigt så var Birmingham det lag som lyckades kvala sig till Premier League via playoff i en final mot Norwich.

Betyg: Godkänt

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 24 May 2018 - 05:41 AM

#20   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6368 Inlägg:

Postad 23 May 2018 - 06:38 AM

Postad bild

Genomgång av 2017/18

Postad bild

Sett till förväntningarna så klarade vi av samtliga där vi var mest framgångsrika i Championship då vi stundtals hade känn på direktuppflyttning till Premier League. 25 vinster, åtta oavgjorda och 13 förluster på 46 matcher talar för en säsong vi ska gå rakryggade ifrån men där finns ändock en del saker som vi behöver göra förbättringar och förändringar på. Det slutgiltiga betyget landade på godkänt med ett plus i kanten och för att vi skulle ha uppnått väl godkänt så krävdes det således att vissa detaljer hade sett annorlunda ut.

På 46 matcher gjorde vi 84 mål och släppte in 49 mål vilket gav oss en differens på +35. I jämförelse med resten av lagen i Championship så var Fulham närmast med sina 75 mål men eftersom de endast släppte in 30 mål så fick de en differens på +45. Wolverhampton var det lag som slutade på tredjeplats i målskillnad och landade på +26. Som ni kan se så var defensiven sämre än offensiven och är något som vi kommer att se över till nästa säsong, både via taktiska drag men även en viss spelarförändring.

Talangerna underifrån har visat framfötter dessutom där anfallaren Kun Temenuzhkov gjort det bäst med fem mål på totalt åtta matcher i Championship. Där finns mycket att hämta och inte minst utveckla bland talangerna vilket vi förhoppningsvis kommer att få se de kommande säsongerna. Ska även bli intressant att få tillbaka Ronaldo Vieira och Lewie Coyle som båda stått för meriterande insatser i sina respektive klubblag de varit utlånade till.

Vi rundar av med ekonomin som vid säsongens start låg på 187 miljoner. Efter försäljningar och intäkter från bland annat deltagande i Championship så är ekonomin nu uppe på 252 miljoner, vilket är en ökning på 65 miljoner. Största anledningen är försäljningen av Vurnon Anita på 100 miljoner. Dessa pengarna kommer att användas i förhandlingarna om att förbättra träningsanläggningen för både seniorer och juniorer men även användas till att förbättra konkurrensen i A-laget. Ytterligare försäljning kommer säkerligen att göras till sommaren då där finns en del spelare som dragit till sig intresse under säsongen.

Postad bild

Segrare i respektive ligor
Postad bild Premier League :: Chelsea
Postad bild La Liga :: Atlético Madrid
Postad bild Ligue 1 :: Monaco
Postad bild Serie A :: Juventus
Postad bild Bundesliga :: Bayern München
Postad bild Allsvenskan :: IFK Göteborg

Europeiska Turneringar
Postad bild Champions League :: Barcelona
Postad bild Europa League :: Milan

Nedflyttade från Premier League