Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Taktiker (FM18)

34 svar till detta ämne

#1   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5926 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 12 May 2018 - 10:54 AM

Den stora taktiktråden för FM18
I den här tråden delar vi med oss av våra taktiker. Det behöver nödvändigtvis inte vara en nedladdningsbar taktik som ger resultat direkt utan snarare inspiration till att skapa något nytt. Självklart går det också att kopiera taktiken rakt av och testa!

4-2-3-1 - offensivt

Med denna taktik har jag uppnått fina resultat med Celta Vigo, Lazio, Frankfurt, Gefle och Hoffenheim på FM18. Den är väldigt offensiv och fartfylld och kan ge blandade resultat stundtals. Men får man ordning på detta och hittar rätt spelare för rätt positioner så kan den ge fantastiska resultat. Jag har försökt spelat med lag i lite olika ligor för att se hur det fungerar och har nått fina resultat med varje lag.

Postad bild

Det centrala mittfältet är av yttersta vikt här. Där har jag oftast letat efter spelare som är aggressiva, löpstarka, konditionsstarka, snabba men fortfarande har fina defensiva egenskaper. Det jag märkt är att passningsspelare inte är det viktigaste för den här positionen, utan det är snarare arbetskapaciteten och spelare som har kvalitén att jobba upp och ner men fortfarande styra ett mittfält med bara två spelare då den offensiva mittfältaren får väldigt stora offensiva friheter. Men det är också på det centrala mittfältet man kan tappa matcher om man inte hittar rätt spelare där. 2023 med Lazio har jag Jakob Jankto och Marko Rog som centrala mittfältare.

Postad bild

Till detta har jag även inställningar för den offensiva mittfältaren att gå i djupled ofta då det brukar skapa fina luckor åt övriga offensiva spelare. Om ni vill ha mer information eller screenshots så hör av er! Om ni testar taktiken och tweakar om den till något bättre får ni också skriva och berätta vad ni gjort och vilket resultat det gett!

#2   HugoMansson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 16 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/Butik
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 12 May 2018 - 13:27 PM

Till att börja med: kul med inspiration!

Ställer mig däremot något tveksam mot paradoxen att spela ”något djupare” tillsammans med ”mycket mer press” eftersom det lätt resulterar i för stora ytor mellan lagdelarna och då främst mittfält och försvar.

Annars tycker jag att taktiken ser spännande ut. Själv har jag utvecklat en teori om possession och fint kantspel sedan FM15 där jag skördat stora framgångar med i stort sett varje lag jag tränat. Fundamentala roller som spelskicklig mittback, djupt liggande speluppläggare, offensiv spelfördelare och offensivt spelande-, komplett anfallare eller falsk nia.

#3   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5926 Inlägg:

Postad 12 May 2018 - 14:01 PM

Aa kan va det som gör att den blir aningen obalanserad ibland. Får testa det, tack!!

#4   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5926 Inlägg:

Postad 19 May 2018 - 07:27 AM

testade taktiken med Kalmar. Intressant är att jag fick in på två säsonger 22 mål på stopptid i slutet av matchen. Mycket sena mål som ger mycket viktiga poäng.

Annars är den aningen ostabil. Leder serien med 6p med 12 matcher kvar, slutar 9p efter Malmö efter en formdipp. Kan bero på taktiken men också att jag inte hade en tillräckligt bred trupp för att orka hela säsongen.

Andra säsongen startar jag dåligt, men har nu 14 raka utan förlust och är 5p bakom Malmö med 5 matcher kvar av serien

#5   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 30 June 2018 - 11:57 AM

Vilken taktik använder ni oftast, och vilken finner ni störst lycka med?

Jag själv brukar nästan alltid försöka börja med 4-2-3-1 i de klubbar jag kommer till (väljer ju oftast klubbar som har spelare som passar mitt system). Startar med en ensam striker, oftast som Komplett Forward eller Djupt Liggande Anfallare. Offensiva mitten är Offensiv spelfördelare, yttrarna brukar jag ha som ytter (understöd), samtidigt som mittfältarna brukar vara bollvinnande (understöd) och löpstark (understöd). Brukar oftast ha mittbackarna som vanliga mittbackar (försvar) samt ytterbackarna på anfall.

Brukar ha spelet brett, mer press, bygga spel bakifrån, utnyttja kanterna och överlappa. Strukturerad eller offensivt tänk med en flexibel inställning.

Däremot märker jag själv att jag ofta övergår till en 4-2-2-2 med två anfallare - en som komplett forward (understöd) och en som offensivt spelande anfallare (anfall). Denna brukar implementeras under säsong 2 eller 3. Har oerhört svårt att få offensiva mittar delaktiga i spelet och jag är förvånansvärt dålig på att utveckla dom, plus att jag upplever att anfallsspelet blir betydligt mycket aktivare vid ett tvåmanna-anfall. Dom gör även fler mål då, dom centrala lirarna högst upp.

Min fråga är ju då somsagt: vad brukar NI gilla för taktiker?
Jag kan skicka prints på mitt lite senare, är på mobilen nu. :)

#6   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 05 July 2018 - 15:54 PM

Postad bild

Nu är jag i farten igen. Vill gärna ha lite feedback och hjälp. Försöker knåpa fram en taktik med Dortmund som jag slutligen valt att spela med. Tanken är att ha Weigl i en sittande roll på defensiva mittfältet medan Delaney är den bollvinnande, och där Kagawa eller Götze huserar på offensiva spelfördelar rollen.

Jag vill helt spela 4-3-3 eller 4-5-1 som denna taktik indikerar. Vad gäller spelarna har mina yttrar (inre anfallare) endast en instruktion manuellt inlagd och det är Skjut mindre. Dom drog på en jävla massa skott hejvilt utanför straffområdet och valde sedermera att passa/slå inlägg till spelarna i boxen.

Hit me with your feedback, plz. :)

#7   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5926 Inlägg:

Postad 05 July 2018 - 16:28 PM

Snyggt! Ska komma med feedback när jag har en dator tillgänglig!

En rolig grej i den här tråden hade varit att försöka återskapa taktiker. Typ försöka skapa samma taktik som klubbar idag spela. Hur tight kan man få atletico Madrid? Hur mkt gegenpressen kan man skapa med Liverpool osv

#8   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 05 July 2018 - 20:13 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Snyggt! Ska komma med feedback när jag har en dator tillgänglig!

En rolig grej i den här tråden hade varit att försöka återskapa taktiker. Typ försöka skapa samma taktik som klubbar idag spela. Hur tight kan man få atletico Madrid? Hur mkt gegenpressen kan man skapa med Liverpool osv

Absolut! Jag är som tidigare nämnt en värdelös taktiker så från det perspektivet skulle jag verkligen uppskatta att både få lära mig mer, men även ta del utav andras taktiker och få igång ett snack. :)

#9   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2448 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 06 July 2018 - 08:04 AM

Visa inläggYayakolo skrev:

testade taktiken med Kalmar. Intressant är att jag fick in på två säsonger 22 mål på stopptid i slutet av matchen. Mycket sena mål som ger mycket viktiga poäng.

Annars är den aningen ostabil. Leder serien med 6p med 12 matcher kvar, slutar 9p efter Malmö efter en formdipp. Kan bero på taktiken men också att jag inte hade en tillräckligt bred trupp för att orka hela säsongen.

Andra säsongen startar jag dåligt, men har nu 14 raka utan förlust och är 5p bakom Malmö med 5 matcher kvar av serien

Det där är en bugg på fm18 tyvärr, blir alltid en jäkla massa mål på övertid, åt båda hållen dessutom. Vissa matcher kan det göras så många som tre mål på övertid.
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#10   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 06 July 2018 - 09:57 AM

Trots flertalet spelade matcher står det att mina spelare inte alls har någon kännedom kring min taktik. Allting är på botten, vi har kryssat 5 matcher i rad i ligan - trots att vi har ett massivt spelövertag. Vi borde alltså ha vunnit fler matcher då vi spelar riktigt bra.

Misstänker att behöver höja matchträningen i Träningskolumnen? Är ju somsagt Dortmund och det börjar sprida sig ett missnöje då vi ligger på 8e plats.

#11   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7373 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 08 July 2018 - 21:21 PM

Jag hörde en teori nyss, någon får gärna bekräfta om det är sant.

Om ditt lag har sämre rykte än din motståndare så ställer motståndarna upp med en offensivare taktik än om ditt lag hade haft likvärdigt eller högre rykte. Med det i beräkningen så skulle man därför kunna använda sig av en counter-taktik som slår offensiva lag med en, som vi alltid tipsar varandra om, kontringsfotboll.

Jag tror inte det förändrar våra synsätt ändå, men att AI'n skulle "läsa av min taktik" är då alltså en teori som inte är sann? Det handlar mer om ryktesbaserade uttagningar och taktiker än om att motståndarna hittar en rutin vi använder oss av, dvs samma taktik år efter år.

Om vi då går från att vara underdogs till favoriter så ändrar således motståndarna sin taktik också och då kanske det klarnar upp varför ens taktik inte fungerar år efter år om man går från bottenlag i exempelvis Premier League till att bli ett topplag. Motståndarna läser inte din taktik, de förändrar sin egen taktik efter ditt lags ökade rykte.

Men skulle du gå från ett LLM-lag(ett blåbärslag) så kan du med samma taktik alltid prestera bra om du alltid har en högre division än den du är i eftersom du då varje år kan avancera uppåt som underdogs.

Jag är svintrött så detta är säkert svammel för en del av er, men jag kände att jag ville dela med mig av denna teorin jag nyss kom över. Det var verkligen en ögonöppnare för mig.

#12   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 09 July 2018 - 06:50 AM

Det kan verkligen stämma! Låter ju rätt logiskt då jag på något sätt vägrar tro att spelet avläser ens taktik och ”lär sig” den. Samtidigt, igenom att skifta emellan två fungerande taktiker brukar man samtidigt kunna ha dom en längre period. Tror och hoppas väl att klubbarna, precis som i verkligheten, genomskådar ens taktik om man kör samma taktik hela tiden. Annars blir det ju för enkelt.

Samtidigt är ju just taktikdelen liiite för svår, iallafall för mig. Jag googlade runt en jävla massa och läste på om allting kring spelarroller (bollvinnande, spelfördelande etc) och vilka typer (understöd, försvar, anfall) en spelare bör ha för att balansera laget så bra som möjligt och vill tro att jag fått en fungerande taktik. Kan dela med mig sen!

Någonting som däremot skulle kunna gå emot din tes (eller mer diskuterar kring den) så är det ju det där med att det ibland är smått ologiskt att, om man exempelvis spelar med Manchester United, kan spela med samma taktik och vinna med 4-0 hemma emot exempelvis Burnley men samtidigt förlora med 0-2 borta emot samma lag. Då måste ju laget i sig ändra sin taktik?

Bortaspelet handlar ju om inställning. Känns ofta som att man behöver ligga i försvar oavsett vad för klubb man möter vilket är skumt om man är en toppklubb i en toppliga. Förstår du hur jag menar? :)

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 09 July 2018 - 06:52 AM

#13   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7373 Inlägg:

Postad 09 July 2018 - 08:06 AM

Dela gärna med dig av din taktik sen, alltid intressant med egenkomponerade taktiker :)

Gällande hemma/borta-matcher så kan det mycket väl handla om mentalitet. Det kanske går ihop med matchsnack? Att få spelarna motiverade oavsett motståndare. Sen brukar det ju vara lite olika typer av matcher beroende på om du är hemmalag eller bortalag. Ett hemmalag har ju oftast fansen med sig och blir på så sätt mer motiverade. Då krävs det att du som tränare motiverar spelarna ännu mer när det är bortamatch.

Gällande att ha fler än en taktik kan säkert ligga något i det med. Annars hade det ju inte varit ett alternativ att träna på fler taktiker än en åt gången. Sen är ju frågan hur stor skillnad taktikerna bör vara; ska det vara olika formationer eller räcker det med instruktionsförändringar? Kanske både ock? Med den nya kunskap jag nu har om hur motståndarna formerar sig mot bättre respektive sämre lag så bör man ju försöka ha en taktik mot bättre motstånd och en mot sämre motstånd. Kanske en tredje mot jämbördigt motstånd?

Min egen teori är att matchsnacket är extremt viktigt och skillnad mellan storvinst och storförlust, förutom en rätt taktik såklart. En gång har jag fått det att fungera riktigt bra med matchsnack och det var på min Ajax-save där verkligen alla spelarna var specialsydda efter hela min filosofi. Det var helt sjukt och jag visste exakt vad för ton och vad jag skulle säga till dem före, under och efter match och beroende på om det var borta- eller hemmamatch. Sedan dess har jag inte fått det att fungera lika bra vilket är synd.

Jag håller själv på med en 4-4-2 taktik just nu och ska se om jag kan presentera den inom kort, förutsatt att jag blir mer nöjd med den. Lite för obalanserad ännu :)

#14   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 09 July 2018 - 12:02 PM

Absolut, printar och förklarar mitt tänk lite mer utförligt sen. :)

Det handlar nog om matchsnack, absolut. I min Lyon-save reagerade spelarna nästan alltid positivt på mitt snack, både inför och under match. Vi hade sällan problem på bortaplan förutom de riktigt stora klubbarna.

Däremot är det just det där med flera taktiker. Jag har provat att köra på min ”vinnande” taktik, men då jag har ”offensiv” som matchplan och om jag exempelvis ändrar den till ”kontringsbaserad” måste jag samtidigt ändra inställningen på flera utan spelarna då ytterbackarna spelar som ytterback - attack. Det gör ju samtidigt att min taktik fallerar litegrann i sig då jag inte längre får det understödet jag vill ha på offensiv planhalva.

Men jag håller med i det du säger - det är nog alltid bra att ha flera taktiker att göra emellan. Att ligga under med 2-0 i 65 minuten och sedan inte ha en betydligt mer offensiv taktik att byta till kan ju vara förödande, till exempel! :)

Men dela gärna med dig utav din när du tror att du fått till något!

#15   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 09 July 2018 - 20:59 PM

Postad bild

Här är min vinnande taktik med Dortmund. Denna taktik har bland annat gett mig 6-0 emot Besiktas, 4-1 emot Roma, 4-0 emot Stuttgart och Hoffenheim, 5-0 emot Frankfurt och oavgjort borta emot både Bayern och RB Leipzig.

Jag har haft extrema problem med taktiker. Har skrikit mig hes på FM stundtals. Tillslut fick jag nog, googlade runt, hittade en länk och bläddrade runt på en hemsida som hette "Guide to FM" där jag fann info kring exakt hur alla spelarroller påverkar varandra, vilka inställningar som spelarna bör ha etc etc. Till exempel visste jag inte att ytterbackar på attack och yttrar på understöd ofta löper in i varandras bollbanor, vilket sedermera inte mynnar ut till någonting nyttigt alls. Har endast gjort en värvning som dessutom inte är framstående i klubben just nu.

Den enda spelaren i mitt lag som har några personliga instruktioner är min målvakt som blivit tillsagd att Rulla ut bollen till mittbackarna.

En mittback på understöd då båda mina backar (Sokratis och Toprak) är snabba - att backarna är snabba skulle jag säga är ganska viktigt och underlättar extremt då jag också valt att ha backlinjen högt. Spelaren som tar understödsrollen faller ner i ytan emellan backlinje och målvakt - på det sättet har jag, somliga matcher emot sämre motstånd, inte ens fått ett skott på mål.
Den defensiva mittfältaren har understöd som roll, så när vi är rejält tillbakatrycka faller han ofta ner och hjälper till i defensiven. Utöver det gör den löpstarke mittfältaren sjukt stor nytta då han ständigt följer med i anfall som försvar. Tillslut har vi den offensiva spelfördelaren som faktiskt också, oavsett vem som spelar där, knoppar in mål då och då.

Yttrarna är inre anfallare då dom sticker inåt i banan medan backarna löper upp och ner längs kanterna, i och med anfallarens roll som komplett forward så har jag också ställt in "Arbeta in bollen i straffområdet" så att vi, i och med offensiva trycket, ofta får många målchanser.

Droppa gärna frågor/idéer kring taktiken. Postad bild

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 09 July 2018 - 21:01 PM

#16   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7373 Inlägg:

Postad 09 July 2018 - 21:18 PM

Hur mycket mål gör din anfallare kontra dina yttermittfältare?

Gör dina ytterbackar assist eller det står yttermittfältarna och möjligtvis innermittfältarna för?

#17   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 09 July 2018 - 21:41 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Hur mycket mål gör din anfallare kontra dina yttermittfältare?

Gör dina ytterbackar assist eller det står yttermittfältarna och möjligtvis innermittfältarna för?

Assist står mina yttrar för. Marco Reus står efter 24 matcher på 12 mål och 12 assist, Pulisic på 8 assist. Därefter kommer Thomas Delaney (löpstark mittfältare) som gjort 2 mål och 7 assist.
Ytterbackarna har endast gjort assist ifrån högersidan, lustigt nog. Jeremy Toljan har gjort 6 assist medan Piszczek gjort 3 st.

I målväg leder Reus interna skytteligan på sina nyss nämnda 12 ifrån sin ytterposition. På anfallet har jag roterat emellan tre spelare, där har André Schürrle gjort 11 mål tillsammans med Dolberg (har pga skador bara spelat 12 matcher) och därefter Maximilian Philipp som gjort 8 mål. :) så det är ganska stor fördelning på målen.

#18   Tobbebobbeberg

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 107 Inlägg:

Postad 13 July 2018 - 07:02 AM

Hej funderar på att starta en Ny save med IFK Norrköping. Och vill spela deras 3-4-3 formation med Linus Wahlqvist och Gudmunder Thorarinsson som wing back. Tanken är att jag ska spela så likt IFK Norrköping i verkligheten. Min fråga går det överhuvudtaget ?? :)

#19   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 860 Inlägg:

Postad 13 July 2018 - 08:46 AM

Visa inläggTobbebobbeberg skrev:

Hej funderar på att starta en Ny save med IFK Norrköping. Och vill spela deras 3-4-3 formation med Linus Wahlqvist och Gudmunder Thorarinsson som wing back. Tanken är att jag ska spela så likt IFK Norrköping i verkligheten. Min fråga går det överhuvudtaget ?? :)

Går gör det nog. Jag personligen är ingen höjdare på taktik men jag kan verkligen tipsa dig om att bläddra på sidan GuidetoFM. När jag gjorde min nuvarande taktik läste jag på en hel del kring hur spelarroller balanserar varandra och på vilket sätt anfall/försvar/understöd påverkar mitt spel allt i allo.

Jag skulle rekommendera en 3-4-3 med kompletta ytterbackar och de offensiva yttrarna som inre anfallare då dom kommer gå inåt i banan och lämna yta åt backarna på kanten.
En mittback, helst snabb, skulle jag sätta som understöd då han faller ner i luckan emellan backlinje och försvar. Mittfältarna vet jag inte riktigt vad de bör vara, så pass dålig koll har jag haha.

Hoppas det hjälper dig lite, i vilket fall. :)

EDIT: Har även läst att spelare kan funka på roller på positioner även om dom är ovana med rollen i sig. Går du in på spelaren kan du se vilka roller han är bekväm på, du kan exempelvis välja ”komplett ytterback (understöd)” och då highlightas de viktiga stats som behövs på den position. Har spelaren bra stats för det så ska det kunna gå att köra honom där. :) det är däremot bara vad jag hört. Vet inte om det stämmer.

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 13 July 2018 - 08:48 AM

#20   Tobbebobbeberg

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 107 Inlägg:

Postad 13 July 2018 - 17:29 PM

Hallå hallå någon bra taktiker som kan hjälpa mig jag vill som sagt veta exakt hur IFK Norrköping spelar. Jag vet att dom spelar 3-4-3 Med Linus Wahlqvist och Gudmunder Thorarinsson som wingback. Det jag vill ha hjälp med är hur på planen dom använder

Filip Dagerstål
Ante Johansson
Jon Gudni

Linus Wahlqvist hur ska använder dom han som wingback

Gudmunder Thorarinsson samma där

Simon Thern Ligger han mer Defensiv tro ??
Alle Fransson antar jag att dom kommer att spela mer Offensiv??

Sist men inte minst

David Moberg Karlsson
Kalle Holmberg
Jordan Larsson

Aldrig hittat någon bra sida där man ser hur dom använder spelarna så jag gör ett fett desperat försök här hoppas någon kan hjälpa mig???

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar