Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18-SR] Magical Leaders - En resa med starka band

LjustTema FMRapport FM18 Öster
11 svar till detta ämne

#1   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7280 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 03 June 2018 - 05:15 AM

Postad bild

Vad är Magical Leaders för koncept? Magical Leaders är en filosofi och utmaning som jag redovisade som förslag i tråden om FM-utmaningar och inspiration här på FMSweden. Inlägget finns HÄR med mer detaljerad information om vad det går ut på. I korthet handlar det om att hålla ihop en trio ledare så långt det är möjligt. Framgång nås både genom att vinna titlar med din trio men också genom att lyckas hålla ihop dom med starka band så länge det är möjligt. Varje ledare har sitt ansvar i klubben som måste följas, medan andra ansvarsområden är upp till dig själv vem som ska sköta.

Det här kommer bli min saverapport där jag provar på filosofin och utmaningen Magical Leaders. Jag spelar ganska oregelbundet nu för tiden så vi får se hur ofta jag kommer att kunna ge en ny update. Den här resan tar slut antingen när min valda trio splittras eller när jag har fått sparken tre gånger från klubbar. Det innebär ett noga övervägande vid klubbyten och dessutom måste övriga medlemmar i trion hållas nöjda med sina kontrakt för att stanna i klubben. Upplägget i rapporten kommer se ut som så att varje roll i trion berättar om den perioden som varit med sina ord och vilka större händelser som pågår just i dennes roll. Rapportens design lämpar sig bäst för ljust tema, då jag inte har tiden att finjustera min bildredigering så får användare med det mörka temat tyvärr leva med lite mindre polished bilder. Låt oss nu sätta igång resan som vi inleder med en presentation av trion, dess ansvar och deras egna ord på vilka förväntningar och förhoppningar dom har för kommande tid framöver.

Postad bild

NAMN: Matías Concha
ÅLDER: 38

MERITER: Europeisk karriär i Bochum, Allsvenskt fostrad i Malmö FF med spel även för Djurgården. 8 Landskamper för Sverige.
ROLL: Sportchef
ANSVAR: Hanterar övrig personal i teamet så som scouter, läkare och hjälptränare. Hittar, med hjälp utav scoutteamet, spelarköp och hanterar försäljningar i transferfönster.

-Jag går in i min roll som sportchef för Öster med stora förhoppningar om att kunna utveckla både mig själv och klubben. Det ansvar som jag tilldelats tyder på att jag kommer att få stora möjligheter att styra klubbens riktning. Med mina meriter från Europa och Allsvenska toppklubbar hoppas jag ha vad som krävs för att se dom egenskaper i spelarna som en klubb som Öster behöver. Den närmsta tiden framöver innan seriestart kommer jag jobba hårt med att fylla teamet runtomkring laget med dom roller som ännu inte finns, men behövs. Vi har en stor brist på kunniga analytiker och läkare, samt så behöver ett scoutteam sättas samman för framtida planer vi har på den fronten. Jag kommer också sätta mig ner och kolla över möjliga spelare att hämta in beroende på vilka taktiska tankar Harry har för säsongen. Det blir en hektisk försäsong, men sig en klubb i det svenska seriesystemet som inte har det?

Postad bild

NAMN: Harry Henriksson
ÅLDER: 26
MERITER: Fotboll på medium svensk nivå. Avbruten karriär på grund utav skador, då ledarskapsutbildningar tog vid.
ROLL: Huvudtränare/Manager
ANSVAR: Anställer och sparkar Sportchef & Assisterande tränare. Hanterar alla kontraktsförlängningar med spelare och personal i teamet. Kan inflika med önskemål om spelare att scouta till scoutteam, men sköter generellt sett ingen strukturerad scouting. Sätter upp allt taktiskt upplägg och träning inför match, men tar i beaktande råd från assisterande manager under match.

-Jag har valt att tacka ja till jobbet som huvudtränare för Öster då jag ser mycket fram emot att lära känna och samarbeta ihop med Matías Concha och Denis Velic. Tillsammans hoppas jag att vi kan bilda en tränartrio som står sig stark lång tid framöver och förhoppningsvis kan vi alla utvecklas med och utav varandra. Framtida tränarutbildningar kommer bli lätta att ta sig an med dessa herrar vid min sida och jag ser verkligen fram emot att få ge tillbaka till Öster för den här chansen jag får som en ung och nyutbildad fotbollstränare. Kommande period och försäsongen 2018 kommer jag fokusera stort på att sätta ett taktiskt upplägg för såväl hemma som bortaplan. Jag kommer att utvärdera mina spelare tillsammans med assisterande Denis Velic och därifrån förhoppningsvis ha en trupp som jag tror kan klara av styrelsen satta målsättning på en 5:e plats i årets Superetta. Ekonomin är ganska ansträngd och vi ligger och balanserar mellan positiva och negativa resultat, så jag hoppas att Concha får utrymme att jobba trots detta.

Postad bild

NAMN: Denis Velic
ÅLDER: 35
MERITER: Fostrad i Östers IF och en stor klubbikon. Även en period i Syrianska.
ROLL: Assisterande Tränare
ANSVAR: Hanterar allt träningsupplägg för senior- och U21-truppen. Utvärderar spelare och individuellt fokus på träningar, skapar rapporter om utveckling och driver individuella träningsprojekt med fokus på individens bästa och potentiella förmåga. Bidrar med viktig input kring matchsituationer och spelares lämplighet.

-Att få höra att Harry ser fram emot att jobba vid min sida är så klart smickrande. Trots att jag nyligen inlett min tränarkarriär i Öster ser jag mig själv med ett alltmer växande Östershjärta. Att därmed få inleda min egna karriär som tränare i min moderklubb är väldigt stort. Jag har alltid uppskattat att följa lagkamrater och spelare runt omkring mig individuellt och fokusera på utveckling. Även om både jag och Harry är nyutbildade tränare så uttryckte jag snabbt mina önskemål till Harry om vilket ansvar jag skulle få. Därför kände jag att jag nu kan gå in med fullt engagemang i min roll när det var just det Harry önskade utav mig. Kommande period under försäsongen 2018 kommer jag att fokusera stort på spelarnas individuella behov och sätta individuella fokusområden medan jag kommer att hålla lite lättare på den generella träningen. I Öster finns flera unga lovande spelare som kan utvecklas till bra Allsvenska spelare, dom ska jag ta vara på och noggrant lyssna på tränarna i undre leden när en spelare är redo att ta nästa steg.

Detta inlägg har redigerats av Flour: 03 June 2018 - 05:19 AM

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • 6544 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Arbetslös

Postad 03 June 2018 - 06:29 AM

Spännande! Du har alltid haft intressanta texter i dina rapporter så den här kommer jag följa med glädje. Lycka till :)

#3   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4697 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 03 June 2018 - 07:48 AM

Jaaaa! Kul!

#4   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3910 Inlägg:

Postad 03 June 2018 - 14:13 PM

Jävligt kul utmaning. Hade själv aldrig klarat den då scouta och värva spelare är det roligaste som finns på FM, enligt mig. Kör bubba!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#5   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7280 Inlägg:

Postad 07 June 2018 - 16:41 PM

Postad bild

Postad bild

FÖRSTÄRKNING I LEDARSTAB: Johan Fransson(Huvudscout) Jesper Bengtsson(Hjälptränare) Louay Chanko(Hjälptränare) Niclas Karlén(Dataanalyschef) Tobias Christensson(Chef för Idrottsvetenskap) Carl Davidsson(Scout) Johan Algotsson(Sjukgymnast) Leif Hultkrantz(Scout) Evan Dilshad(Dataanalytiker) Christian Fingal(Idrottsvetare) +under 21/19-tränare. [SCREENS]
SPELARFÖRLUSTER: Emir Avdic, AM, 18 år(Lån Husqvarna FF) Mattias Pavic, RB, 24 år(167.000sek Halmstad BK) Darmin Sobo, GK, 25 år(37.000sek IFK Göteborg) [SCREENS]
SPELARVÄRVNINGAR: Taner Yalcin, AM, 28 år(Fri transfer) Sasa Matic, AM, 24 år(Fri Transfer) Joseph Asong, GK, 28 år(Fri Transfer) [SCREENS]
NYTT I SCOUTINGCENTRET: Mauro Zanotti, CB, 33 år(klubblös) Collins Mbesuma, AC, 34 år(klubblös) Tripy Makonda, LB, 28 år(klubblös) [SCREENS]

-Försäsongens 2018 fick ett stort fokus på att sätta ledarna runt omkring laget och alla tänkbara positioner som jag känner att vi har användning för i vår utveckling har fyllts. Vi kommer få äran att jobba med mycket kompetenta och kunniga individer så som Louay Chanko och framförallt Jesper Bengtsson, som jag själv ser som en av dom bättre tränarna i Sverige. På spelarfronten släppte jag iväg Mattias Pavic och reservmålvakten Sobo när mer väletablerade klubbar ryckte i dom, varpå jag sedan fann en ersättare i Joseph Asong på fri transfer. Värvningar jag ser som dom vi ska ta extra vara på kommande säsongen är Taner Yalcin och Sasa Matic - två killar som värvades efter att Harry börjat sätta sin taktik, så jag hoppas dom får betydande roller i truppen. Scoutingcentret tittar just nu på flera spännande kommande värvningar där alla är tillgängliga på en fri transfer, rutinerade spelare som skulle kunna tillföra mycket - särskilt PSG-fostrade Tripy Makonda är någon jag hoppas kunna utvärdera närmare utifrån scouternas rapporter.

Postad bild

[SCREENS] [TRÄNINGSMATCHER & CUP]
★★★★★
Inga spelare
★★★★
Postad bild Stefan Karlsson, 29 år (RB, Kontrakt: 2020)
★★★
Postad bild Fredrik Lundgren, 24 år (CB, Kontrakt: 2019)
Postad bild Jonathan Drott, 25 år (CM, Kontrakt: 2018)
Postad bild Liridon Silka, 27 år (CM, Kontrakt: 2018)
Postad bild Månz Karlsson, 29 år (CB, Kontrakt: 2019)
Postad bild Dragan Kapcevic, 32 år (ST, Kontrakt: 2019)
Postad bild Simon Helg, 28 år (AM, Kontrakt: 2019)
Postad bild David Johanneson, 31 år (ST, Kontrakt: 2019)
Postad bild Oliver Silverholt, 23 år (LB, Kontrakt: 2018)
Postad bild Sasa Matic, 24 år (AM, Kontrakt: 2018)
Postad bild Mario Vasilj, 34 år (CB, Kontrakt: 2018)
Postad bild Lars Fuhre, 28 år (AM, Kontrakt: 2018)
Postad bild Taner Yalcin, 28 år (AM, Kontrakt: 2018)
Postad bild Admir Bajrovic, 22 år (ST, Kontrakt: 2018)
Postad bild Zackarias Faour, 20 år (ST, Lån till sommaren)
Postad bild Robin Malmqvist, 30 år (GK, Kontrakt: 2018)
★★
Postad bild Filip Örnblom, 19 år (CB, Kontrakt: 2018)
Postad bild Carl Johansson, 19 år (AM, Lån hela säsongen)
Postad bild Jesper Andreasson, 27 år (CM, Kontrakt: 2018)

Postad bild Oliver Gustafsson, 16 år (CM, Kontrakt: 2020)
Postad bild Fredrik Lindbland, 20 år (CM, Kontrakt: 2018)
Postad bild Victor Ericsson, 20 år (LB, Kontrakt: 2018)
Postad bild Joseph Asong, 28 år (GK, Kontrakt: 2018)

-Vi måste vara ärliga mot oss själva och klargöra att vi inte har den starkaste truppen till vårt förfogande kommande säsongen. Många supportrar drömmer och tror på en direkt uppflyttning redan den här säsongen, men jag är fullt inställd på att klara styrelsens målsättningar på en 5:e-plats. Concha värvade två offensiva mittfältare som kommer få en viktig del i vårt spel förhoppningsvis, men jag har också förklarat mitt missnöje något med värvningen av Joseph Asong. När jag har utformat taktikerna har jag utgått ifrån våra starkaste lagdelar och individuella pjäser - därför kommer Stefan Karlsson få en stor roll både offensivt och defensivt. En central 4-2-3-1 har funkat bra på hemmaplan, vi håller extremt mycket boll och skapar väldigt många chanser, däremot har jag ännu inte spikat en taktik för bortaplan fullt ut. Men jag är inne på en defensiv 4-2-3-1 med defensiva mittfältare, yttrar och snabbt direkt kontringsspel. Vi gjorde ett bra cupspel och träningsmatcher, där det egentligen bara är 0-3 förlusten mot Kalmar som får ses som en besvikelse.

Postad bild

INDIVIDUELLA TRÄNINGSPROGRAM: Fredrik Lundgren(Smidighet) Mario Vasilj(Snabbhet) Filip Örnblom(Tacklingar) Victor Ericsson(Smidighet) Oliver Silverholt(Tacklingar) Jesper Andreasson(Uthållighet) Jonathan Drott(Bollkänsla) Liridon Silka(Styrka) Oliver Gustafsson(Uthållighet) Fredrik Lindblad(Uthållighet) Taner Yalcin(Hörnor) Simon Helg(Straffsparkar) Carl Johansson(Avslut) Admir Bajrovic(Dribblingar) Zackarias Faour(Bollkänsla)
POSITIV UTVECKLING: 8 spelare, mest utmärkande Stefan Karlsson, Jonathan Drott, Oliver Gustafsson & Carl Johansson
NEGATIV UTVECKLING: 13 spelare, mest utmärkande Mario Vasilj och Dragan Kapcevic
STÖRSTA TALANGERNA: Emir Avdic, Oliver Gustafsson, Zackarias Faour, Carl Johansson & Filip Örnblom
U19-UTVECKLING: Flamur Dzelili, 18 år(AM) [SCREEN]

-Jag har jobbat hårt med att utvärdera varje spelare och hitta individuella fokusområden som kan utveckla dom till bättre spelare, både för dom själva men framförallt för Östers IF som klubb. Mittfältarna har generellt sett fått mycket smidighet och uthållighetsträning, tillika yttrar. Därefter har jag valt att lägga ett offensivt fokus på våra offensiva spelare, avslut, tekniska egenskaper och extra träning på fasta situationer har stått på schemat på flera utav spelarna under den inledande perioden. Generellt sett för laget har lagträningarna fokuserat på lagsammanhållningen och något mer matchträning än övrig träning för att ge Harry den tid han har behövt att sätta sina taktiker. Framöver hoppas jag också se våra starkaste talanger blomma, jag är övertygad om att spelare så som Emir Avdic och Filip Örnblom är spelare Harry kommer ha stor nytta av när rutinerade spelare lägger skorna på hyllan.

#6   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4697 Inlägg:

Postad 12 June 2018 - 15:35 PM

Spännande!

#7   HugoMansson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 16 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/Butik
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 12 June 2018 - 19:23 PM

Oerhört roligt koncept, startade själv en save baserad på utmaningen. Rapporter som dessa inspirerar och motiverar oss andra för att fortsätta spela och ha kul.

Hoppas att du fortsätter och att nästa uppdatering kommer snart.

#8   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7280 Inlägg:

Postad 12 June 2018 - 23:44 PM

Tuggar mig sakta men säkert framåt med mitt oregelbundna spelande, men känner mig snart redo att få upp en ny rapport om hur det gått innan serien vänder nu :)

#9   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7280 Inlägg:

Postad 17 June 2018 - 22:25 PM

Postad bild

Postad bild

EKONOMISK BALANS: -6.872.000 sek
BUDGETSTATUS: 162.932 sek (övergångar) 791.772 sek av 842.675 sek (löner)
SPELARFÖRLUSTER: Fredrik Lundgren, CB, 24 år(1.100.000 sek, HB Köge) Zackarias Faour, AC, 20 år(Lån slut, Sirius) [SCREENS]
SPELARVÄRVNINGAR: -
NYTT I SCOUTINGCENTRET: Zak Dearnley, AM, 19 år(Klubblös) Jorzolino Falkenstein, AM, 29 år(Klubblös) Michele Paolucci, AC, 32 år(Klubblös) Danilo Peinado, AC, 33 år(Klubblös) [SCREENS]

-Vi har passerat halva säsongen och klubben har toppat och dalat ganska mycket periodvis. Det är några dagar kvar tills att sommarens transferfönster öppnar och det finns inte mycket utrymme för rena köp som det ser ut just nu, men kanske någon kontraktslös spelare. Harry har inte fått ordning på bortaspelet och det gör att vi inte riktigt hängt med i tabellen. Kanske jag får försöka göra vad jag kan i transferfönstret, för att hitta en spelare som kan underlätta framtida poängskörd. I scoutingcentret har fyra nya spelare presenterats, bland annat Manchester Uniteds tidigare ungdomsspelare Zak Dearnley. Klubbens ekonomi dalar trots att budgets för spelartrupp har hållits, vilket är något vi kommer att behöva tänka på framöver. En spelarförsäljning gjordes för att lätta på pressen något, då HB Köge la ett 1.1 miljoner stort bud för vår framgångsrike mittback Fredrik Lundgren.

Postad bild

[TABELL] [TRUPPSTATISTIK]

HEMMAMATCHER
AFC Eskilstuna, 4-1, Fuhre(3) Faour(12, 70) M. Karlsson(18)
Örgryte IS, 0-0
Falkenbergs FF, 3-1, Faour(18) Bajrovic(31) Örnblom(59)
IK Brage, 3-0, Helg(37) Lundgren(44) Johannesson(84)
Helsingborgs IF, 3-1, Johannesson(3, 18, 45+1)
IFK Värnamo, 2-2, Johannesson(6) Helg(64str)
Varbergs BoIS, 0-0

BORTAMATCHER
Norrby IF, 1-2, Faour(20)
Landskrona BoIS, 1-1, Krusnell(24sj.m)
Degerfors IF, 0-2
IK Frej, 2-0, Bajrovic(5) Kapcevic(79)
GAIS, 0-1
Halmstad BK, 1-2, Helg(72)
Gefle IF, 1-2, Johannesson(12)
Jönköpings Södra IF, 0-1

-Bortaspelet, det har verkligen spökat för oss hittills under säsongen. Jag har inte lyckats få ihop en fungerande taktik som jag känner fungerar. Vi har försökt att spela både smalt och brett med defensiva mittfältaren som grundpelaren i försvarsspelet. Vi låg bra med i toppen på förväntad placering fram tills att vi fick flera bortamatcher i rad, vilket gör att vi nu placerar oss på en 10:e plats i Superettan. På det så valde Concha att sälja Fredrik Lundgren, en av våra viktiga pålitliga mittbackar. Att Zackarias Faour låneavtal ej förlängdes gjorde dock inte lika mycket, David Johannesson har varit fenomenal och bakom har Bajrovic visat hunger. Inför andra halvan av säsongen måste bortaspelet bli bättre och jag kommer att börja om helt från scratch, med en utgångspunkt i en rak 4-4-2, på så vis måste jag kunna hitta något stabilt som fungerar. På hemmaplan äger vi mycket boll och är obesegrade, det får ses som det positiva den här perioden. Flera kontrakt har förlängts med spelare jag anser viktiga att behålla och Concha erhåll också ett förlängt kontrakt i sin roll som Sportchef.

Postad bild

INDIVIDUELLA TRÄNINGSPROGRAM: Mario Vasilj(Snabbhet) Filip Örnblom(Tacklingar) Victor Ericsson(Smidighet) Oliver Silverholt(Tacklingar) Jesper Andreasson(Markering) Jonathan Drott(Bollkänsla) Liridon Silka(Styrka) Oliver Gustafsson(Uthållighet) Fredrik Lindblad(Uthållighet) Taner Yalcin(Hörnor), Lars Fuhre(Avslut) Simon Helg(Kyla) Sasa Matic(Kyla) Admir Bajrovic(Dribblingar)
POSITIV UTVECKLING: 6 spelare, mest utmärkande Jonathan Drott
NEGATIV UTVECKLING: 7 spelare, mest utmärkande Mario Vasilj och Dragan Kapcevic
GENERELLT TRÄNINGSFOKUS: Offensivt spel & mycket vila
U19-UTVECKLING: Emir Avdic, 18 år(AM) [SCREEN]

-Några enstaka förändringar har gjorts i de individuella träningsprogrammen men många spelare ligger kvar på samma som tidigare. Simon Helg och Sasa Matic kommer att träna på att hålla sig lugna och coola i viktiga situationer, med Lars Fuhre måste bli bättre med sina avslut. Jonathan Drott är den spelare som imponerar mest på träningarna och visar en fin utveckling framåt, samtidigt har jag fått fina rapporter på hur Emir Avdic gör ifrån sig på sin utlåning i Husqvarna och jag ser fram emot att få tillbaka honom till nästa säsong - vilket säkert Harry gör också. Han blir förhoppningsvis en viktig spelare i A-truppen från och med nästa säsong.

#10   Pon-TuZz

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 52 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 04 September 2018 - 21:54 PM

Klart intressant läsning snabb fråga bara; med de här "NYTT I SCOUTINGCENTRET" är det då spelarna sportchefen tycker kan värvas som du får lägga din input på? aldrig gillat tanken på att ha en sportchef själv, spela som en däremot Postad bild

#11   painkiller

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Postad 05 September 2018 - 02:12 AM

Mycket trevlig rapport! Vilket skin är det du använder? :)

#12   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4697 Inlägg:

Postad 05 September 2018 - 09:34 AM

MEEER!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar