Vi uppgraderar just nu sajten. Vi är klara efter midsommar. Det går inte att göra några ändingar eller logga in.
GLAD MIDSOMMAR!

Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Tankar kring FM19

3 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6267 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Leicester City

Postad 13 June 2018 - 13:48 PM

Då vi sakteligen börjar vandra mot november och ett släpp av en ny Football Manager-utgåva så kan det väl passa bra med en sådan här tråd.

Kort och gott; vad är era tankar och idéer kring den kommande utgåvan? Vad vill ni se mer/mindre av? Vad bör förändras? Vad bör tas bort helt? Något annat?

Jag har exempelvis hört en del rykten om damfotboll till kommande utgåvor just eftersom FIFA har haft det i några år nu. Vad tror ni om det?

Diskutera, kom med egna förslag på hur ett perfekt Football Manager-spel skulle sett ut.

Tips på frågeställningar:
- Ska man kunna göra något för lönen ens manager tjänar?
- 3D-funktionen under match som man satsat på i några upplagor, bör den fortsätta prioriteras?
- Spelarnas CA/PA; är den föråldrad? Kan/ska man ändra den på något sätt? Hur? Varför?
- Taktik-delen
- Tränings-delen
- Presskonferenser

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6267 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Leicester City

Postad 13 June 2018 - 14:11 PM

Jag som har spelat FM i väldigt många år har känt att det har varit lite stagnerat över vissa moment i spelet, men även vissa moment som saknas helt och hållet. Denna upplaga av FM(18) har jag varit extremt ingående och verkligen lagt fokus på alla delar av spelet och på så sätt hittat vissa saker som jag gärna skulle önskat vara med i nästa upplaga, här kommer de.

1. En mer ingående taktikskapar-vy.
- Just nu är det väldigt svårt att hitta vilka inställningar som fungerar med vilka, jag skulle vilja ha en slags tränings-vy där man på något sätt kan se hur spelarna rör sig och kanske instruera än mer hur de kan eller ska göra för att taktiken ska bli så bra som möjligt. Lite som på riktigt; det är på träningsplanen man tränar inför match och där ska tränaren dessutom gå in och bryta spelet för att visa hur man istället ska göra. Något i den stilen.

2. Mer ingående träning.
- Jag tycker det är skrattretande hur en så pass viktig del av spelet är så.. fattigt, rent ut sagt. För den som lägger ner lite extra tid på träningsdelen förstår snabbt att det är lågstadienivå på det momentet där man väldigt snabbt fixar alla delarna. Jag vill ha mer ingående på hur och vad en tränare ska träna på. Det gäller även för tränarnas del, att man kan styra lite där också hur de ska göra/vilka attribut de kanske ska fokusera på etc, etc.

3. Ekonomin.
- Här har vi en del av spelet som är rent ut sagt katastrof. Jag körde ett projekt med AFC Ajax där jag väldigt snabbt blev ett av spelets absolut rikaste klubblag och slutligen med hästlängder det absolut rikaste. Satsar du på egna produkter och säljer dem nästan färdigutvecklade så får du snabbt en ekonomi som heter miljarders miljarder. Där bör vara fler parametrar i det ekonomiska inslaget i spelet som balanserar upp sådant. Jag har tyvärr inget svar på hur.

4. Relationer.
- Jag skulle vilja se en ännu mer djupgående sekvens av relationer. Man kan vara populär hos en ledare/spelare/person men även impopulär vilket kan vara småjobbigt i vissa situationer. Men inte mer än så. Jag tycker man ska addera agenter på en helt annan nivå då de har väldigt mycket att säga till om i dagens fotboll. Du ska kunna skaffa en relation med låt säga 3 tränare som kan tipsa extra om sina spelarstall; värvar du en spelare därifrån så tenderar agenten att med tiden hitta bättre spelare till bättre pris i sitt stall etc, etc. Det gäller även med ledare och spelare, en mer djupgående relation helt enkelt.

5. Mer naturliga övergångar inom vissa ligor.
- Exempelvis Allsvenskan. Jag ser det alldeles för ofta hur gamla storspelare från all världens hörn helt plötsligt befinner sig i Allsvenskan. Ja, det händer emellanåt på riktigt men inte så ofta. Hemåtvändare är inte samma sak utan jag tänker på spelare som aldrig spelat i Norden ens. Jag vill se ett mer realistiskt spel på den här fronten, något som bör gå att implementera i klubbarnas filosofier. Man ska kunna se där hur en klubb tänker kring hemåtvändare, hur ofta man köper utländska spelare etc, etc.

6. Matchsnack.
- Är detta ens på riktigt? Dåligt rakt igenom och gärna en sekvens jag delegerar men som jag ändå tar själv då det kan vara matchavgörande. För det första så är vissa tongångar totalt onödiga och för det andra så är det alldeles för många val. Strama åt det något med mer tydliga svar. För ibland måste man gissa sig till och det blir jävligt mycket backfire i andra halvlek med missnöjda spelare. Eller det kanske bara är jag som är totalt korkad?(ni behöver inte svara på den frågan..)

Där finns säkert en handfull saker till jag har reagerat på men inleder med dessa.

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 13 June 2018 - 14:11 PM

#3   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 262 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Salford City

Postad 13 June 2018 - 14:21 PM

KUL INLÄGG!

- Jag tror inte man kommer kunna göra något för lönen man får, då Miles själv sagt att det är inte deras mål.
Vet inte om det räknas in i ens rykte redan idag, men bör ju vara så.

- Som LokiDoki sagt i en av sina videos, så MÅSTE de göra matchmotorn bättre i 3D!!
Spelare måste få en riktig fysik, inte att spelare teleporterar igenom varandra. Funkar inte år 2018!
Så detta är det viktigaste!!

- Vill även se en stor ändring på tränings delen, den är sjukt ointressant just nu.
Men ändå förutom taktik, det en tränare sysslar med mest!
Kan inte formulera mina tankar i ord just nu, men träningen MÅSTE göras om!

- Skulle vilja kunna träna B-lag U-lag på ett annat plan än idag.
Kanske kunna vara assisterande först, att man bara kan påverka vissa delar i ett lag, eller kunna vara Sportchef/VD (iaf som en "challange" i spelet)

Lägger till mer saker i kommande inlägg om jag kommer på mer :D

#4   HugoMansson

Ungdom

• Medlem
  • 6 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/Butik
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 13 June 2018 - 19:06 PM

Bra tråd!

Tycker du är helt rätt på det Kakidaniel. Mina prioriteringade förändringar är följande:

1. Större djup inom taktiken, jag vill kunna bestämma mer i första respektive sista tredjedelen. Jag vill se tendenser och inövade mönster som jag själv instruerat. Framför allt i sista tredjedelen då det finns typ två simpla alternativ idag, kantspel eller centralt.

2. Träningarna måste utvecklas och kommentarer är överflödiga då Kakidaniel har motiverat varför.

3. Tränarens lön måste få ett syfte. Det är tråkigt eftersom man har större chans på framgång genom att dra ned sin egna lön vilket är fullständigt orealistiskt i den moderna fotbollsvärlden. Förslagsvis en möjlighet att betala sina egna utbildningar och även ett mer utvecklat scenario när man ska på intervjuer. Du måste flyga till klubbens stad för att närvara, kostnaderna debiteras av tränarens bankkonto. Även möjligt vid personlig scouting. Detta är givetvis bara ett exempel.

4. De måste göra någonting åt de omedelbara reduceringarna och kvitteringarna som ständigt sker. Det är fruktansvärt orealistiskt att den första höjdpunkten efter ett mål alltid skall gå till motståndarnas favör, som på min senaste save där jag tidigt gör 1-0 och motståndarna genast kvitterar för att senare se det hända i slutet av matchen.

5. Sist, men absolut inte minst, vill jag se större möjligheter att styra över sponsorer, etc. Antingen väljer man efter summa, eller så kanske klubben eller tränaren har en tydlig image och väljer bort vissa sponsorer.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar