Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

jonatannk's 4-1-2-3

14 svar till detta ämne

#1   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 31 July 2018 - 10:24 AM

jonatannk's 4-1-2-3 DM Brett
NERLADDNINGSLÄNK: http://www.mediafire...-1-2-3.fmf/file

Jag är och har alltid vart tvärkass på taktiker när det gäller FM (det var så mycket enklare på typ FM11 och FM12) men bestämde mig för att göra ett försök. Jag har, mestadels, när jag spelat laddat ner taktiker ifrån sidor för att sedan tweaka dom – ta bort inställningar, addera inställningar, spelarroller etc.

Denna har jag gjort helt själv, helt ifrån scratch. Jag gick in på GuideToFM och läste på kring spelarroller, inställningar, instruktioner och så vidare – hur dom påverkar varandra och hur lagets formation och spelarnas roller kan skapa luckor som blir alldeles för stora. Jag tycker informationen kring detta är väldigt diffust i spelet och behövde få veta mer för att kunna förstå hur jag ska gå till väga.
Jag är dålig på att förklara
men jag ska försöka gå igenom det så gott jag kan.

Om vi börjar bakifrån så ville jag bygga ett spel kring de snabba mittbackar som finns i Dortmund. Målvakten är den enda som har instruktioner, där instruktionerna handlar om att inte göra några chanspassningar och att sätta igång spelet till mittbackarna. Ytterbackarna är väldigt engagerade i anfallsspelet men upplever också att dom ofta är nere när det blir omställningar. I mittbacken har jag en spelare som spelskicklig mittback, han får fördela bollen vidare till mittfältet där jag har en som defensiv spelfördelare (försvar), löpstark mittfältare och offensiv spelfördelare (understöd).
Yttrarna i sin tur löper ofta inåt i banan som inre anfallare och lämnar ytor på kanterna åt mittbackarna. I straffområdet har vi den kompletta forwarden som trycker in de flesta bollar i mål – jag har haft Kasper Dolberg som stod för 33 mål på 40 matcher. Även yttrarna gör en hel del mål, vi gjorde 80 mål föregående säsong (flest i ligan med 12 måls marginal) men släppte dessvärre in 42 mål, sjätte bäst i ligan.

Min taktik består en 4-1-2-3 och ser ut såhär.

Postad bild

Instruktionerna har jag skiftat emellan men dom ser för tillfället ut såhär.
(Korta passningar, passa till ytor, arbeta in bollen i straffområdet, utnyttja höger/vänsterkanten, högre försvarslinje och pressa mer).

Postad bild

Det enda problemet jag upplever med denna taktik är att vi släpper in en hel del mål och ofta har det svårt på bortaplan. Mot svårare motstånd vill jag ha kontringsspel som mentalitet medan jag ibland också stänger matcher, då med ”Defensivt” eller ”Stäng ytor” som mentalitet.

Min målvakt släppte första säsongen in 48 mål på 39 matcher, andra säsongen 59 mål på 44 matcher och nu på tredje säsongen har jag en ny målvakt som släppt in 15 mål på 15 matcher.
Ni får gärna prova taktiken, tweaka den och ge mig gärna tips på hur jag skulle kunna täppa igen defensiven bättre. Postad bild

#2   MasterOfFlow

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 38 Inlägg:
  • Yrke:Idrottskonsulent
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 31 July 2018 - 10:49 AM

Bra produktion ändå, och Dolberg verkar ju verkligen vara det monster som många säger!

Jag älskar verkligen att snacka taktik (med det sagt är jag inget mastermind), och jag fastnar även lätt för de som ger en positiv offensiv. Men för att komma till din fråga kring defensiven så tror jag att du eventuellt kan hitta en lösning i att försöka smalna av bredden i din uppställning, dvs ställa in smalare istället för BALANSERAD som du har nu :)

Har inte testat det jättemycket men i de flesta taktiker där jag behövt täppa till under delar av matcher har det varit gångbart att smalna av; det har tenderat att frustrera och stänga in motståndet samtidigt som det håller ihop din backlinje.
"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

#3   LilleMan92

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 43 Inlägg:
  • Favoritlag:Borussia Dortmund, Everton FC

Postad 31 July 2018 - 10:55 AM

Jag spelar ganska likt dig med Dortmund och spelarrollerna är samma förutom att jag har MCH: DSF (Us) MCV: OSF (Us) DM: Dsf (FÖ) men det har ju med vilka spelare man har. (olika laginstruktioner dock.) Postad bild
Jag släppte också in ganska mycket mål (spelade med hög försvarslinje), det jag gjorde var att sänka backlinjen till normal igen, i alla fall mina backar var inte tillräckligt kvicka för att hinna med djupledsbollar bakom dem Postad bild

Detta inlägg har redigerats av LilleMan92: 31 July 2018 - 10:58 AM

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Southampton FC

Postad 31 July 2018 - 11:29 AM

Min direkta tanke är att du skulle, som MOF skrev, smalna av försvaret och kanske dessutom testa att använda dig utav offsidefälla eftersom dina spelare är så högt upp redan. Chansa! Sen ser jag att du kör exakt likadant på båda sidorna; varför inte testa köra olika på båda för att ge ytterligare en dimension i spelet? Tänker mig att ena ytterfältaren är inre anfallare medan den andra är ytterfältare som slår inlägg. På så sätt kan den ytterbacken på den sidan som ytterfältaren slår inlägg vara lite mer laidback så tappar du inte för många spelare i försvaret.

Hur tycker du att ditt innermittfält fungerar? Gör alla tre positioner bra ifrån sig? Jag själv har börjat använda mig av en Carrilero allt mer och tycker att den rollen är riktigt intressant. Ersätt den löpstarke mittfältaren med Carrilero exempelvis.

Hjälper gärna till som ett bollplank :)

#5   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 31 July 2018 - 12:25 PM

Jag provade fixa om efter era tips litegrann!
Började med att smalna av bredden samt sätta "offidefälla" som instruktion. Jag valde att sätta högerbacken som understöd och min högerytter som ytter (anfall) istället för som inre anfallare. Satte även den löpstarke mittfältaren som carrilero istället.

Mötte först RB Leipzig som jag tyvärr åkte på en 0-2 förlust borta emot. Matchen därefter var en precis lika svår, ett Bayern München på hemmaplan. Där blev det åka av och vi fullkomligt kör över dom med 5-0! Postad bild anledningen till att jag torskade emot Leipzig var nog bland annat att jag inte ändrade mentaliteten utav vi körde på offensivt.

#6   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:

Postad 31 July 2018 - 13:36 PM

Grymt, grattis! Hoppas det håller i sig nu. Där ser du, du hade en jäkligt bra grund, det var inte mycket som behövde förändras egentligen :)

#7   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 31 July 2018 - 14:09 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Grymt, grattis! Hoppas det håller i sig nu. Där ser du, du hade en jäkligt bra grund, det var inte mycket som behövde förändras egentligen :)

Ja, trots typ 34% i bollinnehav! Våra omställningar är giftiga, vi var sjukt kliniska framför mål denna match. Lär väl tweaka och ändra litegrann hela tiden men kändes bättre, vi var betydligt mer strukturerade defensivt och mycket svårare att rinna igenom!

#8   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:

Postad 31 July 2018 - 14:52 PM

Visa inläggjonatannk skrev:

Ja, trots typ 34% i bollinnehav! Våra omställningar är giftiga, vi var sjukt kliniska framför mål denna match. Lär väl tweaka och ändra litegrann hela tiden men kändes bättre, vi var betydligt mer strukturerade defensivt och mycket svårare att rinna igenom!
Ja, det hänger lite ihop med din mentalitet. Du kör ju full fart framåt i stort sett! Jag brukar köra ungefär 10 matcher innan jag tweakar vidare, just för att spelarna ska lära känna taktiken, så ta inga förhastade beslut. Efter säsongen brukar jag ha rätt klart för mig åt vilken riktning man sedan ska ta vad gäller mer grova förändringar :)

#9   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 31 July 2018 - 15:11 PM

Ja, det hänger lite ihop med din mentalitet. Du kör ju full fart framåt i stort sett! Jag brukar köra ungefär 10 matcher innan jag tweakar vidare, just för att spelarna ska lära känna taktiken, så ta inga förhastade beslut. Efter säsongen brukar jag ha rätt klart för mig åt vilken riktning man sedan ska ta vad gäller mer grova förändringar :)

Ja, lite det jag satsat på! Har aldrig varit speciellt duktig rent defensivt. Försökt många gånger men aldrig lyckats. Så får väl hoppas på bättre lycka nu då! :D

Jag ger en uppdatering efter säsongen här liksom i Vilket lag är du-tråden. :)

#10   HugoMansson

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 16 Inlägg:
  • Yrke:Studerande/Butik
  • Favoritlag:Hammarby IF

Postad 31 July 2018 - 22:14 PM

Intressant läsning. Taktikdelen - vilket är min favoritdel.

Har i stort sett alltid spelat huvudsakligen 4-2-3-1 sedan FM09 eller liknande, men även en 4-1-2-3 formation som plan B eller vid tuffa bortamatcher. Alltid tyckt att bollinnehav är A och O i fotboll och även i FM då ju mer man har bollen desto mindre chanser får motståndarna och man slipper även ”hawaii-fotbollen” med böljande chanser åt båda håll. Känslan av kontroll och tålamod som man vid ett underläge alternativt oavgjort resultat försiktigt kan pilla på mer offensiva instruktioner för att få det resultat man vill ha. Instruktioner: Ganska bred. Något högre backlinje. Mer press. Spela aggressivt. Bygg bakifrån. Varierat passningsspel. Försök överlappa. Arbeta in bollen i straffområdet. Standard mentalitet och Fritt.

Vill man vara lite försiktigare: Normal backlinje. Balanserad bredd. Mer press. Spela aggressivt. Bygg bakifrån. Varierat passningsspel. Var disciplinerade. Arbeta in bollen i straffområdet. Standard/kontringsspel mentalitet och flexibelt.

Offensivare: Brett. Högre tempo. Högre backlinje. Mycket mer press. Spela aggressivt. Hindra motståndarnas målvakt att passa bollen. Bygg bakifrån. Varierat passningsspel. Var uttrycksfulla. Försök överlappa. Arbeta in bollen i straffområdet. Kontrollerat/Offensiv mentalitet och Fritt.

Även bortataktiken är possessionsbaserad men med tydligare offensiva linjer där mittfältet bidrar åt båda håll och anfallarna fokuserar endast på att just anfalla. Kanske lite mer försiktig än 4-2-3-1:an.

På de två senare spelen har jag tröttnat lite på samma spelidé upplaga efter upplaga och har då i stället fokuserat mer på olika mindre ansträngande och spetsigare, vassare eller rakare taktiker och formationer. Exempelvis den klassiska 4-4-2 á la Diego Simeone eller Allegri på spelet som ofta spelat den formationen med sylvassa Dybala och valfritt komplement som straffat mig otagliga gånger eftersom kontroll inte vinner över Juventus. Inverterade yttrar och breddande spelfördelare tillsammans med en Komplett anfallare och Bollmottagare och ett extremt hårdjobbande mittfält (Carrilero - Löpstark mittfältare) fungerar alldeles utmärkt.

Brukar ofta släppa in oerhört få mål och göra ganska många trots detta. Trots framgångar så har jag lite kritik eller frågetecken till spelet eftersom jag inte tror att en offensiv spelfördelare (MC eller OMC) någonsin presterat väl för mig. Antingen är de i vägen för inre anfallare eller så är de osynliga och missar typ varje avgörande pass, trots över 15 i egenskaper som Passningar och Spelförståelse. Även försvarsspelet i taktikdelen är extremt begränsat och bör omgående ses över. Man kan endast peta ut 3, 4 eller 5 försvarsspelare, pilla på mer eller mindre press (som anfallare ändå påverkas mer av), aggressivt eller ej och disciplinerat. Man kan inte välja HUR man vill försvara, alltså olika zoner att pressa eller spela man-man alternativt zonförsvar. Finns inga sätt att motverka motståndares kantspel om man inte vill spela med defensiva ytterbackar som är totalt värdelösa i det offensiva spelet i så fall. Inte heller finns möjlighet att skapa egna uppspelsvarianter, typ när mötande spelare skall komma, eller vilka ytor man vill åt i uppspelen. Samma sak med kombinationer som inte existerar trots spelares personliga specialiteter som ”spela väggpass”.

Detta inlägg har redigerats av HugoMansson: 02 August 2018 - 15:43 PM

#11   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 01 August 2018 - 12:53 PM

Intressant! Jag har aldrig lagt stor krut på bollinnehav och kontroll, jag bryr mig mer om anfallet och defensiven. Så länge vi gör någonting utav våra anfall är jag nöjd och så länge defensiven sitter är jag nöjd. Deffar vi en hel match och endast gör mål på kontringar samt vinner matchen ser jag det som lyckat.

Men jag ska prova lite utav de idéer du har (det är ju trots allt bra att ha fler än en taktik) och se vad det kan ge. :)

#12   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 03 August 2018 - 11:13 AM

Efter tipsen och förändringarna har jag inte hunnit spela jättemycket. Ett par matcher brände jag av i början på veckan dock, dom såg ut såhär:

Postad bild

Vi går igenom en extrem winning-streak, enda torsken kom emot Schalke där vi förlorar med 1-4 med ett extremt reservbetonat lag. Enda matchen jag ändrade taktiken var emot United borta där jag ställde in "Kontringsspel" som mentalitet. Med 0-1 i baken tidigt i andra satte jag oss i offensiv mentalitet och vi lyckas sedermera kvittera i slutet.

Dolberg hade haft det svårt med målskyttet denna säsong men kom igång rejält - hattrick emot Bayern, hattrick matchen därefter emot Stuttgart och sedan mål i varje match fram till att han blev skadad emot Köln, har jag för mig. Kommit tillbaka och fortsatt spotta in mål.

Ganska fungerande taktik, med andra ord! :) vi är betydligt bättre defensivt också.

#13   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:

Postad 03 August 2018 - 11:27 AM

Härligt, måste kännas skönt och inte minst jättekul :)

Kan du slänga upp screens på taktiken så man får en helhet på hur du gjort, positioner som laginstruktioner samt om du har några individuella instruktioner :)

#14   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 03 August 2018 - 11:55 AM

Härligt, måste kännas skönt och inte minst jättekul :)

Kan du slänga upp screens på taktiken så man får en helhet på hur du gjort, positioner som laginstruktioner samt om du har några individuella instruktioner :)

Har inte tillgång till dator förrän imorgon så fixar det då om jag hinner! :)

#15   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:

Postad 07 August 2018 - 09:16 AM

Såhär ser taktiken ut nu:

Postad bild

Den enda spelaren som har instruktioner är målvakten, som lyder: Rulla ut bollen, Passa till mittbackarna och Färre riskabla passningar. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar