Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18] Slutna cirklar | DIF

Djurgårdens IF DIF
14 svar till detta ämne

#1   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3887 Inlägg:

Postad 30 August 2018 - 20:13 PM

Postad bild
01. INLEDNING SLUTNA CIRKLAR
Postad bild

Att Djurgårdens IF skulle starta säsongen 2017 med såväl Kim Källstöm som Andreas Isaksson i laget var inget som klubbens supportrar ens skulle kunna våga drömma om efter ett drygt decenium i mittenträsket. Även om det bara blev en extrasäsong för "Kongo-Kim" i den blårandiga tröjan innan det var dags och hänga skorna på hyllan, så var det ett fantastiskt slut. Sagan avslutades nämligen med att kaptenen ledde laget till en Europaplats för första gången på tio år. Cirkeln var sluten. Nu var det dags att skapa nya.

Målsättningen med saven är göra Djurgården till en nordisk gigant genom att ha en extremt tydlig, egen, identiet genom att skapa och sluta cirklar. Bortsett från att ta in 16-åringar, så kommer vi endast få värva spelare som har ett förflutet i klubben. Vi ska alltså nå framgång genom att utveckla oslipade diamanter och ha mer än ett gott öga till hemvändare. Det gör resan troligtvis mycket tuffare, men ger å andra sidan en mer sentimental känsla.
      MÖJLIGA CIRKLAR: OMAR COLLEY (SAMPDORIA), EMIL BERGSTRÖM (UTRECHT), PHILIP SPARRDAL MANTILLA (IFK MARIEHAMN), ANDRE CALISIR (IFK GÖTEBORG), JAKOB GLASBERG (IK FREJ), MARC PEDERSEN (SÖNDERJYSKE), JOONA TOIVIO (HÄCKEN), HRVOJE MILIC (NAPOLI), SÖLVI OTTESEN (VIKINGUR), FELIX BEIJMO (WERDER BREMEN), KEBBA CEESAY (DALKURD), DANIEL JARL (SIRIUS), VYTAUTAS ANDRIUSKEVCIUS (DC UNITED), ELLIOT KÄCK (IK START)

DANIEL AMARTEY (LEICESTER), SIMON TIBBLING (BRÖNDBY), CHRISTIAN SIVODEVOV (SUNDSVALL), MARTIN BROBERG (ODD), KASPER HÄMÄLÄINEN (LEGIA), DANIEL SJÖLUND (IFK NORRKÖPING), ADAMA GUIRA (ÅÅRHUS), ALEXANDER FALTSETAS (HÄCKEN), DANIEL BERNTSEN (TRÖMSÖ), OTHMAN EL KABIR (URAL)

MAGNUS ERIKSSON (SAN JOSE), GUSTAV ENGVALL (MECHELEN), SAM JOHNSON (VÅLERENGEN), MICHAEL OLUNGA (JAPAN), NYASHA MUSHEKWI (KINA), ALEXSANDAR PRIJOVIC (PAOK), LUIS SOLIGNAC (CHICAGO), BRIAN SPAN (IFK MARIEHAMN), ALHAJI KAMARA (SHERIFF), TINO KADEWERE (HAVRE), PHILIP HELLQUIST (BP), JOHAN OREMO (HALMSTAD), KENNEDY IGBOANANIKE (ÖREBRO), ERTON FEJZULLAHU (KALMAR), JAMES KEENE (SYDAFRIKA), GODSWAY DONYOH (NORDSJAELLAND), SEBASTIAN ANDERSSON (UNION BERLIN)

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 30 August 2018 - 20:18 PM

#2   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2279 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 31 August 2018 - 08:40 AM

Fixa en snyggare banner så är du hemma!
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#3   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad 31 August 2018 - 09:04 AM

Visa inläggArgt Challa skrev:

Fixa en snyggare banner så är du hemma!
Orkar inte. Tack.

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 31 August 2018 - 09:05 AM

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#4   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2279 Inlägg:

Postad 31 August 2018 - 09:21 AM

Visa inläggArgt Troll skrev:

Orkar inte. Tack.
Skandal.
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#5   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4602 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 31 August 2018 - 20:20 PM

Bra start!!

Lirar sjölund fortfarande?

#6   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad 31 August 2018 - 21:12 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Bra start!!

Lirar sjölund fortfarande?
Yes, i Norrköping!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#7   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4602 Inlägg:

Postad 01 September 2018 - 12:05 PM

Visa inläggArgt Troll skrev:

Yes, i Norrköping!

Någon du kanske kan plocka tillbaka?

#8   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad 01 September 2018 - 17:06 PM

Postad bild
02. TRUPPEN 2018
Postad bild

Dags och presentera årets trupp, som ska sluta i närheten av toppen enligt såväl styrelsen som media. Jag håller med, i alla fall om man tittar till försvaret och mittfältet. Hade vi inte haft ett minst sagt mediokert anfall så hade jag till och med kunnat garantera guldstrid. Här måste vår enda riktiga anfallare Badji få ett genombrott. Truppen är formad efter en 4231/442-fotboll, medan jag kommer använda mig av en 352-taktik med två wingbacks. I och med detta kommer många spelare få nya roller ute på planen och således så väljer jag att ge min syn på varenda spelare nedan. Till nästkommande säsonger kommer jag endast ge spelarkommentarer till den tänkta startelvan.
    Postad bild Andreas Isaksson | 36 år | Kasimpasa (2016)
    "Sveriges bästa målvakt genom tiderna. Lägger handskarna på hyllan efter säsongen, tyvärr."
    Postad bild Tommi Vahio | 29 år | GAIS (2017) EP
    "Håller egentligen bara för Superettan, men kan nog ändå förvänta sig en startplats när Isaksson lägger av. Finns få målvakter med förflutet i DIF, tyvärr."

Postad bild Niklas Gunnarsson | 26 år | Vålerengen (2016)
    "Given som högerwingback, men rätt medioker och bättre som mittback. En position som behöver förbättras i framtiden."
    Postad bild Jacob Une-Larsson | 23 år | Brommapojkarna (2016)
    "Lugn och trygg mittback som får starta på Danielssons bekostnad inledningsvis."
    Postad bild Erik Johansson | 29 år | FC Köpenhamn (2018)
    "Fruktansvärt bra mittback som är så given man kan bli här. Tar den centrala rollen som spelskicklig mittback i vårt mittbackslås."
    Postad bild Jonas Olsson | 34 år | West Bromwich (2017)
    "Och till vänster där hittar vi lagkaptenen Jonas Olsson. Blivit till åren men kan nog göra 1-2 säsonger till i och med 532-taktiken."
    Postad bild Jonathan Augustinsson | 21 år | Brommapojkarna (2016)
    "Inte lika talangfull som brorsan givetvis, men ska nog kunna bli en stjärna i Allsvenskan på sikt i alla fall. Ohotad vänsterwingbacken.
    Postad bild Marcus Danielsson | 28 år | Sundsvall (2018)
    "Säger en del om vårt försvar när en allsvensk stjärna som Danielsson är fjärdevalet."
    Postad bild Johan Andersson | 22 år | Sirius (2018)
    "Reserv ute till höger bakom Gunnarsson. Rätt kass defensivt. Behöver ersättas längre fram."

Postad bild Jesper Karlström | 22 år | Brommapojkarna (2015)
    "Ser sig själv som en dirigent, men är som bäst när han brunkar. Därför får "Karlis" vara bollvinnare i min taktik."
    Postad bild Fredrik Ulvestad | 26 år | Burnley (2018)
    "Hämtades in från Premier League inför säsongen. Passar perfekt in i den offensiva spelfördelarrollen. Grovjobbare med fina fötter."
    Postad bild Kerim Mrabti | 23 år | Sirius (2015)
    "En av lagets bästa spelare. Hade utgående men skrev nyss på för tre nya år. Spelar i en mezzala-roll."
    Postad bild Kevin Walker | 28 år | Sundsvall (2015)
    "Mångsidig mittfältare med en mycket fin högerfot. Lite långsam. Förstareserv centralt."
    Postad bild Haris Radetinac | 32 år | Mjällby (2014)
    "Ytter i grunden, men den positionen finns inte i min taktik. Ska åldern till trots skolas om till central mittfältare i en mezzala-roll."
    Postad bild Nicklas Bärkroth | 26 år | Lech Poznan (2018)
    "Grym ytter med hög lön som jag har lite huvudbry till. Skolas troligtvis om till wingback, den svaga defensiven till trots."
    Postad bild Jonathan Ring | 26 år | Kalmar (2018)
    "Blir troligtvis även där en wingbacksomskolning. Här dock till vänster. Lär fungera mot svagare motstånd."
    Postad bild Besard Sabovic | 20 år | Brommapojkarna (2015) Utlånad
    "Nyligen tillbaka efter en jobbig korsbandsskada. Väldigt lik Karlström attributsmässigt. Lånas ut till Degerfors fram till sommaren."
    Postad bild Hampus Finndell | 17 år | Groningen (2018)
    "17-årig spelfördelare som är tänkt att vara Ulvestads ersättare på sikt. Har ett grymt tillslag och öga för spelet."

Postad bild Aliou Badji| 20 år | Casa Sport (2017)
    "Då anfallsdelen är direkt pinsam så känns det bra att ha Badji i alla fall. Har en otrolig potential och är redan nu tilltänkt att vara vår skyttekung. Stort ansvar på hans axlar."
    Postad bild Dzenis Kocica | 24 år | Jönköping Södra (2018)
    "Är inte en renodlad striker kanske, men likväl förstavalet i måltjuvsrollen. Finurlig."
    Postad bild Omar Eddahri | 27 år | Klubblös (2018)
    "Poängspelare som är bäst i en mittfältsroll. I brist på alternativ får han vara anfallare här. Förflutet i klubbens som juniorspelare."
    Postad bild Edward Chilufya | 18 år | Mpande Academy (2018)
    "Tigern från Zambia har ingen jättepotential enligt mina hjälptränare, men han har grymma grunder. Tror på honom."

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 02 September 2018 - 22:54 PM

#9   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad 04 September 2018 - 22:29 PM

Postad bild
03. CUPGULD, EUROPASPEL & SOMMARSILLY
Postad bild

Det hände otroligt mycket i Djurgården under början av sommaren 2018. Vi tog likt irl hem Svenska Cup-guldet, i en väldigt enkel 2-0-tillställning mot IK Sirius. Stor segerorganisatör i denna tävling var Aliou Badji som stod för fem gjorda mål, varav två av dessa i semi- respektive finalen. Men då vår senegales saknade en pålitlig anfallspartner och vi var i behov av att rusta upp truppen inför det nu stundande Europa League-kvalet, som ett cupguld ger, så begav jag mig ut på transfermarknaden. Resultatet kan ni se nedan.

OTIPPAT ÅTERSEENDE SILLY SEASON
ALHAJI KAMARA SHERIFF 2.1MILJ
DZENIS KOCIZA HERACLES 6.5MILJ
1 SPELARE IN | 1 SPELARE UT | +4.4MILJ

Med Kamara in i laget hade vi plötsligt en trupp som var att räkna med och resultaten skulle inte låta vänta på sig när vi ställdes mot den ryska storklubben Lokomotiv Moskva. Trots en stor underdogstämpel och två ruskigt jämna tillställningar kunde vi tillslut trackla oss vidare efter en blytung bortaseger, där just Kamara stod för två av målen i 3-2-segern. I den tredje kvalrundan väntade ännu ett ryskt lag, Rubin Kazan. Här hade vi länge en 2-0-ledning hemma, men släppte in två sena mål och fick snopet nog se oss utslagna. Nu skulle vi istället få gå in i hösten med ett hundraprocentigt fokus på Allsvenskan och en nervkittlande toppstrid.

LOKOMOTIV MOSKVA 4-3 / RUBIN KAZAN 4-5
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 07 September 2018 - 23:50 PM

#10   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4602 Inlägg:

Postad 05 September 2018 - 09:34 AM

Snyggt!

#11   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad 08 September 2018 - 00:09 AM

Postad bild
04. ALLSVENSKAN 2018
Postad bild

Rätt tidigt inpå säsongen så hade poletten trillat ned; vi hade ett lag för en guldstrid. Vi var fruktansvärt stabila och dominerade allt som oftast tillställningarna. Det enda problemet under våren var vår anfallsuppsättning. Vi hade fruktansvärda problem med att punktera matcherna och när vi halvvägs in på säsongen var hela sju poäng ifrån serieledaren Malmö FF så jag hade inget annat val än att agera när transferfönstret öppnade i juli månad. Som bekant såldes först Dzenis Kociza, som inte alls passade in i mitt spelsätt, till Eredivisie för en väldigt fin summa. Därefter kom han; succévärvningen!

GULDET ÄR TILLBAKA ALLSVENSKAN
01. DJURGÅRDENS IF | +26 | 63 PNG
02. MALMÖ FF | +22 | 63 PNG
03. KALMAR FF | +17 | 57 PNG

Med Alhaji Kamara in i laget förändrades allt. Tillsammans med Aliou Badji bildade dem en anfallsduo som hade allt. Kraft, styrka och målinstinkt. Vi började nu ösa in mål och de slarviga poängtappen var därefter ett minne blott. Detta samtidigt som Malmö, lägligt nog, började vackla rejält och plötsligt var vi ifatt. Allt som behövdes var en seger i den sista omgången mot den redan nedflyttade 08-rivalen Brommapojkarna. Vi visade dem heller ingen nåd och körde över dem med hela 5-1. Segerreceptet? Alhaji Kamara, givetvis. 2 mål och 2 assist och vår sierra leonier var nu namnet på allas läppar. Guldet och tillika dubbeln var nu tillbaka i blårandiga händer - för första gången på 13 år!

ALHAJI KAMARA 15/10M/10A 7.54 / FREDRIK ULVESTAD 23/5M/2A 7.27
KERIM MRABTI 27/3M/5A 7.17
Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 08 September 2018 - 00:11 AM

#12   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad 08 September 2018 - 01:56 AM

Postad bild
05. VINTERFÖNSTRET
Postad bild

Vi satt lugnt ned i båten efter det så lyckade fjolåret. In till laget hämtades endast en 16-årig islänning vid namn Arnar Tor Ingason. I början får spelfördelaren dock bida sin tid på bänken varvat med en del U21-matcher. Ut från klubben såldes Marcus Hansson och Soulemane Kone, båda utlånade i fjol. En hel sexling med unga talanger (bland annat Edward Chiluyfa) lånades även ut till samarbetsklubben IFK Lidingö, som vann Division 2 i fjol och nu ska pröva lyckan i Division 1 Norra. Låt mig få återkomma till Lidingö under de närmsta åren, men kortfattat kan jag säga att vi kommer satsa stort på samarbetet med denna farmarklubb. Låna ut unga spelare som inte platsar i vårt seniorlag, för att de ska kunna utvecklas och samla på sig erfarenhet, samtidigt som vi givetvis vill få upp Lidingö i Superettan på sikt. Men hur det segmentet i saven går, kan bara framtiden utvisa.

TACK FÖR ALLT SILLY SEASON
ARNAR TOR INGASON BREIDAVIK 2.45MILJ
ANDREAS ISAKSSON 133 LANDSKAMPER SLUTAR
1 SPELARE IN | 3 SPELARE UT | -700K

Vi tappade även en framträdande spelare från föreningen, då han valde att lägga handskarna på hyllan. Jag pratar givetvis om vår ikon Andreas Isaksson. Han hade definitivt flera år i sig, men ville väl avsluta på topp antar jag. Vi tackar Isak för tre SM-guld och två cupguld. Annars i det övriga sillysverige så är det anmärkningsvärt att AIK av alla klubbar tog min drömvärvning; Michael Olunga. Jag ville verkligen få tillbaka kenyanen till föreningen, men kunde givetvis inte matcha solnaklubbens bud på hiskeliga 50 miljoner kronor! Vilken skrällvärvning.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 08 September 2018 - 02:56 AM

#13   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2279 Inlägg:

Postad 08 September 2018 - 02:03 AM

Svårt med Olunga. Men trösta inte, ingason kommer bli riktigt bra!

#14   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad 15 September 2018 - 13:49 PM

Postad bild
06. TRUPPEN 2019
Postad bild

21 SPELARE | EGNA PRODUKTER: 1 | MEDIATIPS: 2

MÅL: TOMMI VAHIO | SVE | 30 ÅR | 0/0 EP
      "Vahio är alltså spelaren som ska fylla Andreas Isakssons lucka. Känns sådär."

OYB: NIKLAS GUNNARSSON | NOR | 27 ÅR | 19/1M/2A
      "Niklas gör ett solid jobb, men passar bättre som mittback. Roterar med Bärkroth."
      MB: JACOB UNE LARSSON | SVE | 24 ÅR | 23/0M/1A
      "En lugn och trygg mittback som jag tror kommer spela här karriären ut. Blivande kapten."
      MB: ERIK JOHANSSON | SVE | 30 ÅR | 24/1M/1A
      "En helt fantastiskt bra mittback med allsvenska mått mätt. Lika given som viktig."
      MB: JONAS OLSSON | SVE | 36 ÅR | 28/0M/0A
      "Han må ha fyllt 36 år nu, lagkapten Olsson, men han har mitt fulla förtroende. Sista säsongen? Vill se mål på fasta."
      OYB: JONATHAN AUGUSTINSSON | SVE | 23 ÅR | 25/0M/5A
      "Var otroligt trygg bakåt och stod även för fem assist. Tar sakta men säkert steg i utvecklingen hela tiden."

DM: JESPER KARLSTRÖM | SVE | 23 ÅR | 20/1M/3A
      "Hög lägstanivå, men samtidigt fantastiska toppar. Vill se han ännu mer delaktig i spelet i år."
      MC: FREDRIK ULVESTAD | NOR | 26 ÅR | 23/5M/2A
      "Speldirigenten får givetvis fortsatt förtroende, även om Finndell knackar allt hårdare på dörren. 5 mål och 2 assist i fjol."
      MC: KERIM MRABTI | SVE | 24 ÅR | 23/3M/5A
      "En av seriens bättre spelare. En framtida storförsäljning om han bara ökar på målskörden."

ANF: ALIOU BADJI | SEN | 21 ÅR | 23/16M/3A
      "Tog ständiga kliv i utvecklingen i fjol och landade tillslut på hela 16 mål. Toulouse jagar senegalesen."
      ANF: ALHAJI KAMARA | SIE | 24 ÅR | 15/10M/10A
      "Kraftpaket nummer två i anfallet. Otrolig fysik. Öste in mål och assist i fjol. Stundtals ostoppbar"
    MÅLET MED SÄSONGEN är givetvis att slåss i toppen för att försvara den allsvenska titeln. Dock antar jag att vi kommer ställas inför en del tuffa hinder på vägen, då vi under en mycket intensiv sommar kommer behöva kombinera allsvensk fotboll med Champions League-kval. Vi siktar på att ta oss till gruppspel där, men givetvis hänger det till stor del på hur lottningen faller. Truppen i sig är det i alla fall inget fel på. Bortsett från Hampus Finndell och den nya islänningen så saknas det dock lite framtidsnamn utanför elvan, tyvärr. Den förstnämnde, som tagit otroliga kliv i sin utveckling, kommer i vilket fall få en hel del chanser under året.

Postad bild

Notera: spelarstatistiken är baserad på ligamatcher från min tid i klubben.

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 16 September 2018 - 14:57 PM

#15   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 3887 Inlägg:

Postad Igår, 19:30 PM

Postad bild
07. CHAMPIONS LEAGUE & SVENSKA CUPEN
Postad bild

När vi i den 72:a spelminuten satte 2-1 i Svenska Cupens final mot vår bittra rival Hammarby, så startade tankarna om att vägen till guldet hade varit skrattretande enkel. Fram tills finalen hade vi bara mött riktigt undermåliga motstånd och nu skulle vi bara kröna det hela med att spela ut "sambabajen" inför ett kokande Friends Arena. Men någonstans i dessa tankar hände något, vi slappnade av och uppträdde arrogant. 2-2 kom i slutminuterna och i matchens absolut sista sekunder sänkte Muamer Tankovic oss och vårt guld förvandlades till ett snöpligt silver.

CUPFINAL: HAMMARBY 2-3

I Champions League-kvalet uppträdde vi däremot med en mycket större respekt för våra motståndare. Varenda minut togs på största allvar och när kvalet var över kunde vi konstatera att vi nått Champions League, för första gången i klubbens historia. Bedriften att slå Red Bull Salzburg borta med 3-1 i play-offen var en otroligt stor merit (3-4 i första mötet) och är redan nu en modern klassiker i klubbens historia.

HAPOEL SHEVA 6-0 / RIJEKA 2-1
      ÅLBORG 7-3 / RED BULL SALZBURG 6-5

CHAMPIONS LEAGUE GRUPP B
      01. BAYERN MUNCHEN 12 PNG | 02. JUVENTUS 10 PNG | 03. DJURGÅRDENS IF 7 PNG | 04. ZENIT 4 PNG

Med över 140 fantastiska miljoner in på banken i och med avancemanget kastade vi oss in i Grupp B som bestod av Bayern München, Juventus och Zenit. Givetvis hade vi inte en chans mot de två förstnämnda, men kunde med en hel del tur i alla fall få en poäng på hemmaplan mot Bayern i den sista matchen. Detta, tillsammans med två fantastiska vinster mot Zenit, resulterade i att vi tog tredjeplatsen och därmed en biljett till Europa Leagues slutspel. Där väntar Tottenham Hotspurs i ett dubellmöte som skall spelas i februari 2020. Innan dess hoppas jag att en hel del förbättringar kring föreningen genomförts. Jag lägger nämligen ett otroligt stort fokus på att utveckla allting från faciliteter till ungdomsrekryteringar och övrigt inom organisationen för miljonregnet som avancemanget till CL gav.

HAPOEL SHEVA 6-0 / RIJEKA 2-1
      ÅLBORG 7-3 / RED BULL SALZBURG 6-5
      TOTTENHAM 20.02.2020

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: Igår, 19:31 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar