Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Riksdagsvalet 2018

58 svar till detta ämne

Val 2018 (47 medlem(mar) har röstat)

Vilket parti röstar du på i Riksdagsvalet?

1. Vänsterpartiet (6 röster [12.77%])

Procent av omröstning: 12.77%

2. Socialdemokraterna (7 röster [14.89%])

Procent av omröstning: 14.89%

3. Miljöpartiet (4 röster [8.51%])

Procent av omröstning: 8.51%

4. Centerpartiet (3 röster [6.38%])

Procent av omröstning: 6.38%

5. Liberalerna (2 röster [4.26%])

Procent av omröstning: 4.26%

6. Kristdemokraterna (4 röster [8.51%])

Procent av omröstning: 8.51%

7. Moderaterna (11 röster [23.40%])

Procent av omröstning: 23.40%

8. Sverigedemokraterna (8 röster [17.02%])

Procent av omröstning: 17.02%

9. Alternativ för Sverige (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

10. Feministiskt Initiativ (0 röster [0.00%])

11. Medborgerlig Samling (2 röster [4.26%])

Procent av omröstning: 4.26%

12. Annat (0 röster [0.00%])

Rösta Gäster kan inte rösta

#41   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1314 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Favoritlag:Arlövs BI, Arsenal FC, Parma Calcio
  • Tränar:Fotboll

Postad 10 September 2018 - 09:43 AM

Visa inläggYayakolo skrev:

Förstår helt hur du tänker, men behövs inte det radikala tänket från tex ett relativt litet parti som MP för att resten av partierna måste tänka till kring det? För det är först i år som det känns (kan ha fel här) som övriga partier tar det på allvar.

Tack för svaret btw! Postad bild

Tyvärr så måste jag säga att ingen tar MP på allvar. De måste hitta en annan strategi för det funkar inte med Fridolin som är sådär... ja, vad ska jag säga,... hipp-aktig. Och alldeles för mjuk. Enda gången han är riktigt talför, enligt mig, är när det kommer till skolan.

Detta inlägg har redigerats av raca14: 10 September 2018 - 12:07 PM

#42   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1314 Inlägg:

Postad 10 September 2018 - 09:56 AM

Visa inläggDeadwood skrev:

Partiet som vill avveckla privata bolag? Alla privata tandläkare, privat äldrevårdsbolag, privata städbolag, privata vårdcentraler, privata småföretag, privata storföretag. Bra parti.

Och för att inte det räcker så vill dom förbjuda vinster i väldfärden

Så det dödar alla privata vårdbolag också.

V är laget före jaget. Alla ska anpassas och demokratin är död om V har något att säga till om. Man kommer ju inte ens få ha egna åsikter, för då är man antingen rasist, nazist, idiot, analfabet, impotent, äckligt högersvin och kan väl även vänta sig ett straff för oliktänkande. Alla ska vara stöpta i samma form om de jäkla kommunisterna har något att säga till om. Jag vet, vi kanske ska återinföra trälar som får hyra jord av staten för att odla och sedan ska man roffa åt sig en högre skatt på det.

Detta inlägg har redigerats av raca14: 10 September 2018 - 09:59 AM

#43   raca14

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1314 Inlägg:

Postad 10 September 2018 - 10:09 AM

Med tanke på att utlandsrösterna är kvar och vad man sa igår om att S oftast backar någon tiondel och M ökar så blir det nog helt jämt gällande mandaten.
Men det är inte av större vikt, med tanke på resultatet totalt sett. Valet blev likadant som för fyra år sedan, enda skillnaden är att SD fick fler röster och mandat och kommer att verka i en vågmästarroll oavsett.
Löfvén är körd även om han inte inser det. Går M och övriga Alliansen med på en ny "Decemberuppgörelse" så kan vi alla vänta oss att SD blir än större då man låser ute SD ännu en gång på samma sätt.
Det enda i min värld just nu är att Löfvén avgår, då han inte kommer att ha något stöd som för upp honom till en majoritet. Däremot så kommer Alliansen att ha en majoritet. även om SD inte ingår i samarbetet, men jag tror att SD kommer att låta Alliansen ta över med deras stöd iaf. För SD kommer aldrig tillåta att vänsterblocket blir större en gång till.

#44   Deadwood

F.d. Admin

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10225 Inlägg:

Postad 11 September 2018 - 17:20 PM

MP åkte ur landstinget och kommunen här där jag bor. Glädjande.

#45   andyboyy

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 979 Inlägg:
  • Yrke:Konstruktör
  • Favoritlag:Malmö FF, Manchester United
  • Tränar:Ajax

Postad 13 September 2018 - 07:42 AM

Visa inläggPeppe_1988 skrev:

1. Alliansen och SD ska inte blandas ihop. Två väldigt olika saker.
2. En röst på S. Du är alltså nöjd med att skolan aldrig varit sämre, att vårdköerna aldrig varit länge och att integrationen är under all kritik?

Det här är alltid lika tröttsamt att läsa. Precis som att inte Alliansen varit med och bidragit till förfallet?

#46   andyboyy

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 979 Inlägg:
  • Yrke:Konstruktör
  • Favoritlag:Malmö FF, Manchester United
  • Tränar:Ajax

Postad 13 September 2018 - 07:47 AM

Visa inläggDeadwood skrev:

Inga problem alls. Problemen kommer finnas i kommuner dock.

Sverigedemokraterna har rensat upp i sina led så fort något sådant kommit upp. Dom har varit otroligt skickliga på att rensa ut rötägg på alla nivåer. Tillskillnad från andra partier, tex Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Det får man faktiskt ge dom.

Tåg är alldeles för för dyrt idag.

En ynka flygning Malmö-Stockholm motsvarar ca 70 000 tågresor ur miljösynpunkt. Jag vet vad jag väljer för transport, och det är inte flyget. Ett par 100-lappar dyrare rör mig inte i ryggen. Det är vi tillsammans som skapat problemet, det är bara vi som kan rätta till det. Inrikesflyg klarar vi oss utmärkt utan.

#47   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2375 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 13 September 2018 - 08:16 AM

Visa inläggandyboyy skrev:

En ynka flygning Malmö-Stockholm motsvarar ca 70 000 tågresor ur miljösynpunkt. Jag vet vad jag väljer för transport, och det är inte flyget. Ett par 100-lappar dyrare rör mig inte i ryggen. Det är vi tillsammans som skapat problemet, det är bara vi som kan rätta till det. Inrikesflyg klarar vi oss utmärkt utan.

Nej det gör vi inte.
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#48   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1634 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 13 September 2018 - 08:49 AM

Visa inläggandyboyy skrev:

Det här är alltid lika tröttsamt att läsa. Precis som att inte Alliansen varit med och bidragit till förfallet?

Såklart alla partier är skyldiga på ett eller annat sätt men sist Alliansen styrde klarade vi oss igenom finanskrisen bäst utav alla länder i hela Europa samt kortade ner vårdköerna betydligt.

Med ännu starkare ekonomi hade man kunnat lägga mer pengar på sjukvård och skola.
Dessutom klarar vi oss inte utan inrikesflyg. Våra företag (som bygger upp detta land) behöver det. Något vänstervridna miljöfolk inte riktigt vill förstå.

Sverige kan inte rädda miljön själva, det måste göras globalt.

#49   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5665 Inlägg:
  • Yrke:Student

Postad 13 September 2018 - 12:30 PM

Peppe

Vettefan alltså, inte så att nuvarande regeringens period var särskilt lätt med tanke på flyktingsituationen i Europa. Det man sett är ju att många sittande regeringar under den här perioden har backat ordentligt. På samma sätt som det inte var lätt för alliansen att hantera finanskrisen, så man har ju mött olika men stora problem som fått prägla regeringsperioden.

Ja det är väl sant att det måste göras globalt. Men så länge som vi i Sverige i snitt använder upp 4 jordglobar (eller vad det nu landar på) så blir det fel att peka fingret på andra. Då har vi fortfarande en hel del att jobba på själva också. Även om det såklart är en global viktig fråga.

#50   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4045 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 14:12 PM

Visa inläggArgt Challa skrev:

Nej det gör vi inte.
Klart vi gör?

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#51   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2375 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 17:51 PM

Peppe

Vettefan alltså, inte så att nuvarande regeringens period var särskilt lätt med tanke på flyktingsituationen i Europa. Det man sett är ju att många sittande regeringar under den här perioden har backat ordentligt. På samma sätt som det inte var lätt för alliansen att hantera finanskrisen, så man har ju mött olika men stora problem som fått prägla regeringsperioden.

Ja det är väl sant att det måste göras globalt. Men så länge som vi i Sverige i snitt använder upp 4 jordglobar (eller vad det nu landar på) så blir det fel att peka fingret på andra. Då har vi fortfarande en hel del att jobba på själva också. Även om det såklart är en global viktig fråga.

Finns det något stöd för detta över huvud taget? Låter som något tagit helt ur luften.
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#52   Justus

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 172 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg

Postad 13 September 2018 - 18:09 PM

Finns det något stöd för detta över huvud taget? Låter som något tagit helt ur luften.

Världsnaturfonden har en populärvetenskaplig rapport som alla kan ta sig igenom. Vill du ha köttigare referenser hittar du dessa på sid. 128-143

http://www.wwf.se/so...20low%20res.pdf

Ha en go kväll o trevlig läsning så kan vi diskutera mer sen.

#53   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2375 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 19:05 PM

Visa inläggOllejustus skrev:

Världsnaturfonden har en populärvetenskaplig rapport som alla kan ta sig igenom. Vill du ha köttigare referenser hittar du dessa på sid. 128-143

http://www.wwf.se/so...20low%20res.pdf

Ha en go kväll o trevlig läsning så kan vi diskutera mer sen.

Nu har jag inte tid att läsa allt, men kunde inte hitta något om hur man estimerat länders konsumtion för respektive konsumtionsgrupp. Hittar inte heller något hur/om man justerat för klimatkompensation. Står säkert i någon av referenserna men blir direkt skeptisk när man inte lyfter metodiken direkt i rapporten. Sverige verkar dessutom ligga väldigt bra till vid justering av biocapacity om man får tro Global Footprint Networks siffror: http://data.footprintnetwork.org/#/?

#54   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5665 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 19:13 PM

Finns en utställning där jag bor som stått i typ 2 år som visar konsumtion i 13-14 länder som har 4 jordglobar för Sverige. Vet inte vad deras källa är men har svårt att tro att dom totalt hittar på den typen av grejjer på ett större och välkänt museum.

Men ja, klart dom kan ha hittat på det, kan inte lova något.

"Om alla levde som i Sverige skulle det behövas ca 4 planeter"

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/1127697-ekologiska-fotavtryck?gclid=CjwKCAjwlejcBRAdEiwAAbj6KYFokC19LYntZB6eWscAI6kl8Z-c-huvrQkW--oPent34BWSFeKNQRoChr8QAvD_BwE

#55   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2375 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 19:21 PM

Finns en utställning där jag bor som stått i typ 2 år som visar konsumtion i 13-14 länder som har 4 jordglobar för Sverige. Vet inte vad deras källa är men har svårt att tro att dom totalt hittar på den typen av grejjer på ett större och välkänt museum.

Men ja, klart dom kan ha hittat på det, kan inte lova något.

https://www.arbetets...g/framtidsland/
Nej så är det såklart inte. Jag är dock väldigt skeptisk kring hur man skulle kunna modellera något som klimatpåverkan på ett bra sätt. Att modellera den här typen av extremt komplexa system kräver mängder av antaganden men jag kan ändå inte hitta ett enda ord om modelleringsantaganden i rapporten.

#56   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5665 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 19:25 PM

Nej så är det såklart inte. Jag är dock väldigt skeptisk kring hur man skulle kunna modellera något som klimatpåverkan på ett bra sätt. Att modellera den här typen av extremt komplexa system kräver mängder av antaganden men jag kan ändå inte hitta ett enda ord om modelleringsantaganden i rapporten.

Har ingen aning själv hur man räknar haha.

Där har du länken om hur man räknar: Vet dock inte om det är en bra eller dålig metod då jag ej är expert.

http://www.wwf.se/ww...iska-fotavtryck

#57   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2375 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 19:31 PM

Har ingen aning själv hur man räknar haha.

Där har du länken om hur man räknar: Vet dock inte om det är en bra eller dålig metod då jag ej är expert.

http://www.wwf.se/ww...iska-fotavtryck

Har läst det. Man kan ju tycka att BNP som mått är problematiskt. Länder med bättre förutsättningar för investeringar och stor offentlig sektor kommer med stor sannolikhet att ha ett större ekologiskt avtryck, trots att dessa poster inte nödvändigtvis påverkar klimatet.

#58   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5665 Inlägg:

Postad 13 September 2018 - 19:38 PM

Har läst det. Man kan ju tycka att BNP som mått är problematiskt. Länder med bättre förutsättningar för investeringar och stor offentlig sektor kommer med stor sannolikhet att ha ett större ekologiskt avtryck, trots att dessa poster inte nödvändigtvis påverkar klimatet.

Det är väl en stor möjlighet/risk att hög BNP kan påverka klimatet negativt även om det såklart inte är en självklarhet. Är för dåligt insatt för att uttala mig om det tyvärr.

#59   Henke

Mest Omtyckt

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 15268 Inlägg:
  • Yrke:Rosteri

Postad 14 September 2018 - 00:23 AM

Det är väl en stor möjlighet/risk att hög BNP kan påverka klimatet negativt även om det såklart inte är en självklarhet. Är för dåligt insatt för att uttala mig om det tyvärr.

Konsumtion. Rika länder konsumerar fruktansvärt mycket.

.dret

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar