Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Träning

4 svar till detta ämne

#1   Lundjoo86

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 22 September 2018 - 11:49 AM

Hej,

Hittade ingen flik med träningsscheman!
Någon som har tips något?
Eller helt enkelt ge exempel på hur man ska agera på träningsfronten?

Har inte spelat FM på ett par år så vore tacksam för era tips!

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4697 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 22 September 2018 - 11:51 AM

Jag tar gärna också tips om folk har! :)

#3   Lundjoo86

Ungdom

• Medlem
  • 3 Inlägg:

Postad 22 September 2018 - 16:37 PM

Alla tips kring träningen är välkommet!
har inte lyckats hitta någon bra info kring detta!

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6544 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Arbetslös

Postad 22 September 2018 - 17:22 PM

Bifogar en bit ur min "hjälpbok" som jag skrivit om FM18 som jag följer och är baserat helt på egna erfarenheter Postad bild

Spelarutveckling delas upp i:
- Lagträning
- Individuell träning
- Mentorskap
- Speltid
- Ledare

Grundidén är att dessa fem punkter knyts samman till en cirkel och balansen hittar du allteftersom du lär känna ditt lag och inte minst dina spelare, något som kan ta längre tid om du är i ett nytt lag kontra ett lag du har koll på vilket i sig är helt naturligt. Den viktigaste frågan är hur du vill utveckla dina spelare, vilket vi kommer till under fliken "Speltid".

Ett tips är att gå till Lagrapport -> Jämförelse där du kan se hur dina spelare är, rent nivåmässigt, i jämförelse med resten av klubblagen i serien. Det ger en idé på vad du kan behöva träna dina spelare på rent generellt.

Innan vi börjar så behöver du fundera ut hur stor din spelartrupp ska vara. Vissa vill ha två elvor, andra vill ha 25 spelare medan andra vill ha en ännu mindre trupp för att ge plats åt talanger som fyller upp underifrån. Därför är det enklast att klura ut ditt spelsystem och därefter ta ut dina trupper och försöka sälja/låna ut/entlediga spelare från din klubb.

Lagträning: Här har du svart på vitt vad du kan göra; du har generell träning, fokus för de kommande fyra veckorna, fokus på matchförberedelse samt kan planera hur mycket fokus som ska läggas på den generella kontra matchförberedande träningen.

Här gör många misstaget att använda sig utav "kondition" under försäsongen, just för att man tänker att man bygger upp "flåset" hos spelarna. Enligt egen erfarenhet så får du upp "flåset" hos spelarna genom att spela träningsmatcher och för att få upp moralen ska man boka in matcher mot sämre motstånd för att vara säker på att du vinner matcherna.

Efter att ha bildat dig en uppfattning om vad som behövs för att hävda sig eller vara ledande i en serie så brukar jag ha en ruljans på två till tre olika fokus. Du har att välja mellan sju olika fokus och oftast brukar jag använda mig av balanserad plus två till fokus.

Under försäsongen brukar jag dessutom ha större fokus på den matchförberedande träningen så att spelarna snabbare lär känna spelsystemet så att de kan göra jobbet utifrån bästa förutsättning som möjligast går.

Individuell träning: Här kan det vara bra att försöka spetsa alternativt bygga upp attribut som en spelare saknar eller behöver bli bättre på för att bättre klara av och göra bättre ifrån sig under matcherna. Yngre spelare klarar generellt av en hårda träningsbelastning och därför kan det vara en bra idé att pusha dem något mer än redan färdigutvecklade spelare. Äldre spelare tenderar istället att bli försämrade snabbare och mer missnöjda vid högre belastning.

Mentorskap: Vi faller naturligt över till mentorskapet som för mig har blivit väldigt centralt i spelarutvecklingen sedan mitt Ajax-projekt gick igång. Kortfattat så värvade jag in en elva till reservlaget som hade rätt personlighet och stor beslutsamhet som agerade mentorer åt ungdomarna, något som gav en extremt stor effekt. De yngre spelarna förbättrade de attribut som gör spelaren till en "bättre person" och som gillar att träna hårdare för att vilja bli bättre.

Det fantastiska i det här är att du kan ha en extremt dålig spelare men som har högt attribut i beslutsamhet och en bra personlighet som kan ge dina talanger extremt bra förutsättningar för att bli världsstjärnor i framtiden.

Speltid: Här är ytterligare en punkt som kan vara skillnad mellan en utveckling med råge och en missad talang. Rent logiskt - ju mer speltid desto större utveckling. Och har du då förutsättningarna med bra mentorer, bra ledare och bra träning så har du kort och gott ingredienserna för maximal utveckling för din spelare. Det kan vara svårt att avgöra vad som är viktigast; tampas om titeln eller utveckla spelarna. Kan du göra båda samtidigt är det såklart fantastiskt men alla har inte de förutsättningarna.

Att låna ut spelare kan vara meriterande men då behöver spelaren vara ordinarie i det laget samt spela i en klubb som vinner mycket(självförtroende), har bra träningsfaciliteter(utveckling) samt spela i en bra division och ha bra spelare runt om sig(utveckling). Personligen lånar jag sällan ut spelare utan försöker ge dem speltid i A-laget men även ha tålamod. En spelare fortsätter att utvecklas tills dem närmar sig 30 år, glöm inte det.

Ledare: Sist har vi ledare, även kallade tränare. Av egen erfarenhet så finns det attribut som är superviktiga för att ge en bra grund till att utveckla spelare men det är minst lika viktigt att en tränare har rätt personlighet men även har en favorittaktik som är samma eller väldigt lik den taktik som du använder under matcher. På så sätt så tränas exakt de attribut som behövs och spelarna får inte minst en liten skjuts i kännedom om taktiken.

----------

Jag hoppas att du nu har fått en bättre förståelse för alltsammans och har du några fler frågor så ställ dem gärna! Ha i åtanke att detta inte nödvändigtvis behöver vara korrekt utan det är min egna personliga erfarenhet som jag följer :)

Lycka till!

#5   Pon-TuZz

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 52 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 23 September 2018 - 07:17 AM

Jag använder själv rätt ofta den individuella träningen för att få bort diverse handikapstats, fan den här spelarn har nästan allt för den här positionen men bara nästan... mycket fysisk på de yngsta bägge fartskillzen ska över en smärttröskel innan de ens få lukta på A-laget tex gärna styrk bakåt, spänst på de som redan kan nicka, uthållighet på de som behöver de osv

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar