Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Intervjuserie med medlemmar

15 svar till detta ämne

#1   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4959 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 30 September 2018 - 15:45 PM

Intervjuserie

Vi kommer starta en intervjuserie där vi intervjuar några medlemmar från sidan. Ni får även möjlighet att ställa följdfrågor i tråden om ni vill!

Först ut är ingen mindre än Peppe_1988 som ansvarar för ett fantastiskt jobb med FMSU

1. Vilket managerspel var ditt första?
- Det egentliga första var Premier Manager 98 på Playstation 1. Det jag verkligen fastnade för var dock Championship Manager 99/00.

2. Vilket är enligt dig den bästa upplagan av FM och varför?
- Helt klart Championship Manger 01/02. Nostalgi där spelet flöt snabbt och fantastiska legender var i sin gyllene ålder. (Totti, Ronaldo, Beckham m.fl)

3. Vad ser du mest fram emot med FM19?
- Bra fråga! Jag tycker att de senaste FM har sett mer eller mindre likadana ut. Hoppas på lite fräschhet i spelet och nya intressanta delar i taktiken som jag efterfrågat i flera år.

4. Vad är din roligaste save någonsin?
- En journeyresa där jag började i Benfica som slutade med ligasegrar i Portugal, Italien, Frankrike, England och Tyskland. Blev även två Champions League-titlar också. Fantastiskt kul då jag tidigare varit en manager som vill vara i samma klubb saven ut.

5. Vilken liga som du aldrig har spelat i, skulle du kunna tänka dig att spela härnäst?
- Har aldrig spelat i Norge och med tanke på att min far flyttat dit och följer Sandefjord Fotball så kan det var ett sidospår värt att testa.

6. Vad är ditt favoritlag i verkligheten samt på FM. Om dom skiljer sig, varför?
- Jag följer Tottenham Hotspur slaviskt sedan högstadiet. Har dock svårt att spela med dom på FM då det blir för mycket känslor inblandat. Favoritlaget på FM är helt klart Benfica. Storklubb med fin historik, stor arena och en grym ungdomsakademi. Värt ett försök för er som inte provat än!

7. Vad gillar du med FMSweden?
- Gemenskapet och tugget kring det roligaste spelet i världen. Stort beröm till ”Yayakolo” som håller forumet vid liv och sköter alla nyheter med bravur.

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Southampton FC

Postad 30 September 2018 - 18:33 PM

Jag har två följdfrågor!

1. Du lägger säkerligen ner många timmar på att uppdatera ditt skötebarn FMSU, vad är din största motivation?

2. Vad hade du velat att man förbättrade/förändrade/adderade till FM19?

#3   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1289 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 30 September 2018 - 20:32 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Jag har två följdfrågor!

1. Du lägger säkerligen ner många timmar på att uppdatera ditt skötebarn FMSU, vad är din största motivation?

2. Vad hade du velat att man förbättrade/förändrade/adderade till FM19?

Trevligt! Postad bild

1. Jag har alltid haft passion för att hänga med gällande transfers i Europa. Deadline Day är julafton för mig med en sunkig Sky Sports-stream och Twitter i högsta hugg. Sedan har jag svårt att lira FM med ouppdaterade spelartrupper och gissar att det är flera ihop med mig som känner detsamma, därav mitt driv.

2. Jag eftersöker mer kreativitet i taktiken och träningen. Jag upplever att FM är lite för lätt då man mer eller mindre kan ställa ut ett lag på banan och vinna ligan utan att göra något speciellt. Att få grotta ner sig i mer taktiskt tänk hade stimulerat mig mycket mer Postad bild

#4   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 560 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 01 October 2018 - 10:06 AM

Grymt rolig idé! Kul att få en close-up på de namn man interagerar med här på forumet. :)

Alltid respekterat dig, Peppe, och ditt arbete - du lägger ner en kopiös mängd arbete och tid för att vår spelupplevelse ska bli så bra som möjligt, någonting jag väldigt värderar högt. Till och med min storebror, som inte är med på FMS men spelar FM, spelar med din databas fick jag veta här om veckan. Min följdfråga på det är:

1. Vad jag förstått spelar du i ett turnerande band samtidigt som du är en relativt nybliven far och även är sambo - hur finner du tiden till att regelbundet arbeta med FMSU?
Har du ytterligare jobb vid sidan om eller är band/musikerlivet ditt enda yrke?

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 01 October 2018 - 10:07 AM

#5   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1289 Inlägg:

Postad 01 October 2018 - 10:21 AM

Visa inläggjonatannk skrev:

Grymt rolig idé! Kul att få en close-up på de namn man interagerar med här på forumet. Postad bild

Alltid respekterat dig, Peppe, och ditt arbete - du lägger ner en kopiös mängd arbete och tid för att vår spelupplevelse ska bli så bra som möjligt, någonting jag väldigt värderar högt. Till och med min storebror, som inte är med på FMS men spelar FM, spelar med din databas fick jag veta här om veckan. Min följdfråga på det är:

1. Vad jag förstått spelar du i ett turnerande band samtidigt som du är en relativt nybliven far och även är sambo - hur finner du tiden till att regelbundet arbeta med FMSU?
Har du ytterligare jobb vid sidan om eller är band/musikerlivet ditt enda yrke?

Stort tack för dina ord, det värmer!

Jag spelar musik på heltid i dansbandet Date. I fjol gjorde vi 115 turnédagar runt om i landet. I maj blev jag pappa för första gången och äger en stor villa sedan juli 2017 som vi renoverar. Vid sidan av detta jobbar jag extra i skolan fem timmar om dagen där jag hjälper utsatta elever att nå sina mål. Väldigt givande!

Fördelen med att vara turnérande musiker är att vi åker mycket turnébuss, ca 7000-10 000 mil om året. Där kan jag lägga mycket tid på FMSU. Lägger såklart tid på kvällar också dagligen så man inte halkar efter flera dagar, då är det lätt att missa saker.

Hoppas jag svarade på din fråga. :) Annars får du/ni gärna ställa följdfrågor! :)

#6   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4959 Inlägg:

Postad 04 October 2018 - 12:43 PM

Ny intervju och den här gången är det aktiva Kakidaniel!

Football Manager 2007, så jag har inte riktigt varit med sen allt började. Men jag har alltid brunnit för fotboll och statistik så det var verkligen en perfect match när jultomten gav mig FM.

Har väl ingen direkt favoritupplaga men det är alltid något speciellt med den första upplagan man köper. Sen spelade jag över 4000 timmar på FM15 och nu på FM18 så har jag lagt ner otroligt många timmar på allt runt om kring själva matcherna och verkligen lärt mig spelets mer avancerade funktioner vilket gör att även den här upplagan ligger och glänser på favorithyllan.

Som den taktik-nörd jag numera blivit så är det såklart den uppdaterade taktik-sidan som jag med stor förväntan ser fram emot. Har dessutom planerat att skriva en slags handbok som tar med flera moment på FM19 så att såväl gamla som nya FM-spelare förhoppningsvis får några aha-upplevelser.

Också en mycket svår fråga att ge ett rakt svar på. På FM18 läste jag och skrev sedan en personlig handbok på 20 word-sidor om hur Johan Cruyff implementerade sin filosofi i AFC Ajax där jag sedermera försökte göra likadant, något som jag lyckades med råge. Har även haft ett par oförglömliga saves med Everton där Leighton Baines lyckades bli korad till världens bästa spelare.

5. Vilken liga som du aldrig har spelat i, skulle du kunna tänka dig att spela härnäst?
Sydkorea eller Sydafrika. Har varit nära flera gånger men det har aldrig blivit av. Sydkorea med sina militärtjänster kan sätta käpparna i hjulet och Sydafrika därför att de alltid har producerat bra regen-talanger som jag har plockat in och utvecklat till storspelare. Har faktiskt aldrig testat MLS fullt ut heller så får väl ge den en ärlig chans också.

6. Vad är ditt favoritlag i verkligheten samt på FM. Om dom skiljer sig, varför?
Manchester City är mitt absoluta favoritlag och det sedan 2007 när ingen mindre än Svennis tog över rodret. Malmö FF ligger också nära hjärtat. På FM har jag sedan många år tillbaka utvecklat en kärlek till Everton; en klubb som har spetsspelare men även stora talanger och en numera välmående ekonomi. En klubb som ligger under topplagen och därför med stora utvecklingsmöjligheter. Både Man City och Malmö är numera toppklubbar i sina respektive ligor/länder men Everton är en bra bit därifrån och det är väl därför jag har dem som favoriter.

Det jag gillar med sidan nuförtiden skiljer sig lite mot hur det var förr. Jag har fått en mer ledande roll där jag kunnat bidra med såväl rutin som kunskap vilket har varit en stor motivation för mig. Att vi som kan och har koll på saker hjälper de som inte har lika stor kunskap är något jag värderar högt, men även att vi har ett trevligt tonläge och kryddar till det med intressanta rapporter och roliga tävlingar. Det jag saknar från förr är väl mer aktivitet från fler medlemmar inte minst i rapport-forumet men även rent generellt, men också mer närvarande ägare. Där finns så mycket potential med den här sidan och ni som var med under glansdagarna vet exakt vad jag pratar om, men det hänger mycket på att ägarna lägger lite krut och att vi får in mer aktiva medlemmar.

I övrigt vill jag bara säga att alla ni som är medlemmar, aktiva som mindre aktiva, på det här forumet är guld värda. I synnerhet Yayakolo och Pepe_1988 som bidrar med aktivitet, erfarenhet, roliga tävlingar och databasen FMSU!

#7   friggan

Sportchef

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5043 Inlägg:

Postad 04 October 2018 - 13:03 PM

Riktigt roligt idé detta. Hade gärna i framtiden också velat veta vilka respondenterna är i det verkliga livet också! Lite mer frågor om sysselsättning och liknande!

#8   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4959 Inlägg:

Postad 04 October 2018 - 13:09 PM

Visa inläggfriggan skrev:

Riktigt roligt idé detta. Hade gärna i framtiden också velat veta vilka respondenterna är i det verkliga livet också! Lite mer frågor om sysselsättning och liknande!

Det får du gärna ställa som en följdfråga! :)

#9   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1289 Inlägg:

Postad 04 October 2018 - 19:18 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Ny intervju och den här gången är det aktiva Kakidaniel!

Football Manager 2007, så jag har inte riktigt varit med sen allt började. Men jag har alltid brunnit för fotboll och statistik så det var verkligen en perfect match när jultomten gav mig FM.

Har väl ingen direkt favoritupplaga men det är alltid något speciellt med den första upplagan man köper. Sen spelade jag över 4000 timmar på FM15 och nu på FM18 så har jag lagt ner otroligt många timmar på allt runt om kring själva matcherna och verkligen lärt mig spelets mer avancerade funktioner vilket gör att även den här upplagan ligger och glänser på favorithyllan.

Som den taktik-nörd jag numera blivit så är det såklart den uppdaterade taktik-sidan som jag med stor förväntan ser fram emot. Har dessutom planerat att skriva en slags handbok som tar med flera moment på FM19 så att såväl gamla som nya FM-spelare förhoppningsvis får några aha-upplevelser.

Också en mycket svår fråga att ge ett rakt svar på. På FM18 läste jag och skrev sedan en personlig handbok på 20 word-sidor om hur Johan Cruyff implementerade sin filosofi i AFC Ajax där jag sedermera försökte göra likadant, något som jag lyckades med råge. Har även haft ett par oförglömliga saves med Everton där Leighton Baines lyckades bli korad till världens bästa spelare.

Sydkorea eller Sydafrika. Har varit nära flera gånger men det har aldrig blivit av. Sydkorea med sina militärtjänster kan sätta käpparna i hjulet och Sydafrika därför att de alltid har producerat bra regen-talanger som jag har plockat in och utvecklat till storspelare. Har faktiskt aldrig testat MLS fullt ut heller så får väl ge den en ärlig chans också.

Manchester City är mitt absoluta favoritlag och det sedan 2007 när ingen mindre än Svennis tog över rodret. Malmö FF ligger också nära hjärtat. På FM har jag sedan många år tillbaka utvecklat en kärlek till Everton; en klubb som har spetsspelare men även stora talanger och en numera välmående ekonomi. En klubb som ligger under topplagen och därför med stora utvecklingsmöjligheter. Både Man City och Malmö är numera toppklubbar i sina respektive ligor/länder men Everton är en bra bit därifrån och det är väl därför jag har dem som favoriter.

Det jag gillar med sidan nuförtiden skiljer sig lite mot hur det var förr. Jag har fått en mer ledande roll där jag kunnat bidra med såväl rutin som kunskap vilket har varit en stor motivation för mig. Att vi som kan och har koll på saker hjälper de som inte har lika stor kunskap är något jag värderar högt, men även att vi har ett trevligt tonläge och kryddar till det med intressanta rapporter och roliga tävlingar. Det jag saknar från förr är väl mer aktivitet från fler medlemmar inte minst i rapport-forumet men även rent generellt, men också mer närvarande ägare. Där finns så mycket potential med den här sidan och ni som var med under glansdagarna vet exakt vad jag pratar om, men det hänger mycket på att ägarna lägger lite krut och att vi får in mer aktiva medlemmar.

I övrigt vill jag bara säga att alla ni som är medlemmar, aktiva som mindre aktiva, på det här forumet är guld värda. I synnerhet Yayakolo och Pepe_1988 som bidrar med aktivitet, erfarenhet, roliga tävlingar och databasen FMSU!

Ser att du lägger ner mycket timmar på att lira. Är du en person som spelar många olika saves med olika klubbar eller kör du långa lir? Stannar du isf i samma klubb eller vandrar du från klubb till klubb? :)

#10   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:

Postad 04 October 2018 - 19:51 PM

Visa inläggPeppe_1988 skrev:

Ser att du lägger ner mycket timmar på att lira. Är du en person som spelar många olika saves med olika klubbar eller kör du långa lir? Stannar du isf i samma klubb eller vandrar du från klubb till klubb? Postad bild
Många utav timmarna går till olika slags research. Hur vill jag forma en taktik, exempelvis. Brukar har lite olika livslängder på mina saves men generellt har jag en lång-save samt ett par kortare där jag testar olika saker.

I den längre så brukar jag ha en uttalad filosofi och jobba utefter den. Just nu är jag i tex Everton där målet är att bygga upp ungdomsakademin men även värva profilerade spelare, när chansen väl dyker upp och där emellan ha mentorer åt talangerna. Mestadels brukar jag stanna i en klubb under hela saven, men har även vandrat vilket förlänger livslängden på saven enligt mig.

Så summa summarum så är det lite olika men i grund och botten vill jag värva så realistiskt som möjligt och jobba utefter det :)

#11   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4959 Inlägg:

Postad 05 October 2018 - 07:46 AM

Berätta gärna om din egen relation till fotboll som spelare och ledare! :)

#12   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:

Postad 05 October 2018 - 16:49 PM

Som fotbollsspelare hade jag en fin teknik och öga för att sätta passningarna rätt på fötterna från ingenstans. Spelade i pojkallsvenskan med Ängelholms FF innan knäskadorna satte stopp för min elitsatsning och istället tog jag steget till en "byaklubb" där jag spelade för att det var kul.

Var även verksam två säsonger i en annan byaklubb och två omgångar i korpen där jag blev biten i pannan första rundan haha.

Sen har jag även varit fotbollstränare i Ängelholms FF, på damsidan, där jag jobbade ihop med bland annat Christian Järdler som var huvudtränare i Damlaget och jag var huvudtränare i reserv-laget samt juniorlaget. Fick erbjudande om att följa med Järdler till P19, något jag tackade nej till då jag kände att det inte var så stor åldersskillnad mellan mig själv och spelarna.

Till nästa säsong är tanken att jag ska göra comeback i ena byalaget då vi flyttar till ett radhus i den byn. Blir spännande :)

#13   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1289 Inlägg:

Postad 05 October 2018 - 17:03 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Som fotbollsspelare hade jag en fin teknik och öga för att sätta passningarna rätt på fötterna från ingenstans. Spelade i pojkallsvenskan med Ängelholms FF innan knäskadorna satte stopp för min elitsatsning och istället tog jag steget till en "byaklubb" där jag spelade för att det var kul.

Var även verksam två säsonger i en annan byaklubb och två omgångar i korpen där jag blev biten i pannan första rundan haha.

Sen har jag även varit fotbollstränare i Ängelholms FF, på damsidan, där jag jobbade ihop med bland annat Christian Järdler som var huvudtränare i Damlaget och jag var huvudtränare i reserv-laget samt juniorlaget. Fick erbjudande om att följa med Järdler till P19, något jag tackade nej till då jag kände att det inte var så stor åldersskillnad mellan mig själv och spelarna.

Till nästa säsong är tanken att jag ska göra comeback i ena byalaget då vi flyttar till ett radhus i den byn. Blir spännande :)

Låter ju grymt! Stort lycka till! :)

#14   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6713 Inlägg:

Postad 05 October 2018 - 19:06 PM

Visa inläggPeppe_1988 skrev:

Låter ju grymt! Stort lycka till! Postad bild
Tackar så mycket!

Dock blir det inte mycket tid till själva fotbollen då jag har en familj, oregelbundna arbetstider och FM på schemat ;)

#15   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4959 Inlägg:

Postad 15 October 2018 - 15:10 PM

Nästa intervju är med Pizarro, en mästare inom rapportforumet som jag personligen väntar med spänning att se vad det blir för lag till FM19!

Oj, jag är en gammal räv när det kommer till CM/FM. Om jag inte missminner mig så var det CM 97/98 eller dylikt som lirades på familjens Compaq-dator. Playstation var aldrig min grej utan jag hittade kärleken i CM/FM.

Upplagan 01/02 nämns av många och den var givetvis bra. Det gick snabbt och smidigt. Sedan gillar jag FM16 då jag hade en jäkligt rolig save som flöt på bra.

Att få spela med uppdaterade trupper i en ny säsong. Sedan hoppas jag få tillbaka suget att skriva en lååång rapport om ett spanska lag, gärna i la Segunda division. För mig går FM-spelandet och skriva berättelse hand i hand. Jag har svårt att spela utan att skriva en berättelse och dela med mig av mot- och framgångar samt resan i sig.

Jag har haft några riktigt roliga saves genom åren. FM06 hade jag en långkörare med Villarreal och Riquelme i spetsen där jag vann CL två gånger om. Gick sedan vidare till Birmingham, Juventus innan karriärern avslutades i Real Madrid. Sedan har jag två andra saves i minnet, Cagliari och Cordoba. Cagliari med trion Langella, Suazo och Esposito på topp. Cordoba skrev jag en 8 säsonger lång rapport om som finns här på forumet.

Det finns många, jag kommer nog landa i den spanska ändå hahaha. Men jag har aldrig lirat i den schweisiska eller belgiska ligan. Vem vet om det blir aktuellt.

Jag är svag för de spanska lagen generellt sätt speciellt de andalusiska lagen. Förmodlingen för att jag besökt en del städer där. Cordoba följer jag nu ganska noga i och med min tidigare berättelse. Sedan har jag även börjat följa lag som Granada och Almeria i Andalusien. Lugo, Reus och Alcorcon är tre andra spanska lag jag börjat följa med tanken att eventuellt göra en berättelse om dem.

Jag tycker det är bra att det finns en gemensam sida för oss som gillar FM, oavsett ålder.
Sedan är det upp till oss medlemmar att hotta upp sidan mer tycker jag. Mer berättelser, mer taktiker, mer uppleverlser som ni delar med er. Det finns inget rätt eller fel. Kom igen! Nu kör vi!

#16   V@rg3n

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 01 November 2018 - 08:05 AM

- Helt klart Championship Manger 01/02. Nostalgi där spelet flöt snabbt och fantastiska legender var i sin gyllene ålder. (Totti, Ronaldo, Beckham m.fl)

Underbart spel. Jag hade en favoritspelare under den upplagan som hette Toninho. Max i kategorierna acceleration, snabbhet och avslut. Jag köpte honom till alla klubbar, då han i princip var gratis, jag hade honom både i division 2 Norra och i Arsenal..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar