Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18-SR] Are you better than Mourinho?

41 svar till detta ämne

#1   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:
  • Favoritlag:Malmö FF
  • Tränar:Fotboll

Postad 07 October 2018 - 00:13 AM

Postad bild

Are you better than Mourinho? - introduktion

Efter sparsamt med tid för Football Manager de senaste åren så blev suget för stort när jag såg FMSweden:s utmaning ”Are you better than Mourinho?” på Facebook. Utmaningen går ut på att ta över ett mittenlag i Portugal för att sedan avancera vidare när möjlighet ges till topplag i Portugal, England, Italien, Spanien och åter England. Samma resa som Mourinho med andra ord. Man har fram till år 2034 på sig och målet är att ta fler titlar än Mourinhos 25. För att höja svårigheten ytterligare så valde jag att inte bara ta över ett mittenlag vid starten, utan snarare ett bottentippat gäng vid namn CD Tondela. Lucas Lobo Vilar heter den fiktiva tränare jag har skapat för detta uppdrag, läs mer om det i tidningsartikeln längst ner i inlägget.

Databasen jag spelar med är uppdaterad så att rätt lag spelar i rätt liga, samt att en del stora övergångar m.m. i Europa är med, dock ingenting som är uppdaterat i CD Tondela mer än matchställen. Då detta är min första saverapport någonsin så får ni jättegärna komma med feedback, önskemål, tips, kritik osv.

CD Tondela bakgrund

1933 bildades Clube Desportivo de Tondela genom att Tondela Football Club och Operário Atlético Clube slogs ihop. Klubben kommer, föga förvånande, från orten Tondela som idag har knappt 30 000 invånare. Tondela ligger i det portugisiska distriktet Viseu, varifrån klubbens enda rival också kommer ifrån – Academico de Viseu (huserar i andraligan).

Efter många år i lägre divisioner så avancerade man 1986 för första gången till den portugisiska tredjeligan. Vägen mot framgång stannade dock där och efter över två årtionden i lägre divisioner så var man 2009 äntligen tillbaka i tredjeligan. Man satsade dock ännu högre. Och man fick som man ville. 2012 kom uppflyttningen till Segunda Liga och 2015 kom den efterlängtade uppflyttningen till Primeira Liga, där man sedan dess har stannat.

CD Tondela spelar sina hemmamatcher på Estádio João Cardoso, en arena med naturgräs som tar 11 000 åskådare (i Liga NOS är kapaciteten dock endast 5 000 p.g.a. att man inte tillåter ståplats).

Postad bild

Mockup för tidningsartikeln gjord av Matt Devries.

"Det John Carew gör med en fotboll, gör jag med en apelsin" - Zlatan

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:
  • Yrke:Student

Postad 07 October 2018 - 00:31 AM

Följer!!

#3   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 08 October 2018 - 15:14 PM

Postad bild

Säsong 1

Förväntningar och säsongsmål

Jag valde att tillsammans med styrelsen sätta målsättningen att undvika bottenstriden i ligan i år. För att konkretisera målet så bestämde jag mig för att topp 12 var rimligt. Vad gäller cuperna så blir mina personliga mål precis samma som styrelsens mål. Skulle jag överträffa målen så är det bara en bonus.

Med en väldigt stram budget så finns det inte särskilt mycket medel att röra sig med på transfermarknaden. Mer om detta i nästa inlägg då jag går igenom truppen jag tog över samt lite tankar inför transferfönstret.

Säsongsmål

• Sluta topp 12 i Liga NOS.
  • Nå den femte omgången i Taca de Portugal (Portugisiska Cupen).
  • Nå den tredje fasen i Taca da Liga (Ligacupen).
  • Vinn minst en tävlingsmatch mot Os Três Grandes (The Big Three – Porto, Benfica & Sporting).
  • Ta poäng mot alla tre lagen i Os Três Grandes.
  • Flytta upp minst en spelare från de egna leden till A-laget.

Postad bild

#4   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:

Postad 08 October 2018 - 15:48 PM

Cleant, väldigt snyggt att läsa!

#5   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2548 Inlägg:

Postad 08 October 2018 - 21:26 PM

Spännande utmaning, bra design och trevlig text. Lycka till, du har mig som läsare.

#6   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 11 October 2018 - 22:55 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 2

Trupp- och taktikgenomgång

Jag kommer till en början att använda mig utav två olika taktiker. Den ena, 5-4-1 med diamant på mittfältet, kommer främst att användas mot tuffare motstånd. Den andra, 4-2-3-1, kommer att användas när jag förväntas föra matcherna, samt i jämnare matcher där jag vill försöka diktera matchtempot. Finjustering på laginstruktionerna kommer att ske inför varje match.

Nedan följer en kort presentation av truppen som jag fick ta över när jag anslöt till laget. De angivna positionerna är de positionerna (i ordning) som jag ser att den aktuella spelaren konkurrerar på.

MÅLVAKTER

Postad bild 1. Cláudio Ramos, 25 år | 9,25 tkr/v till 2020
Postad bild 12. Ricardo Janota, 30 år | 9,25 tkr/v till 2018
Postad bild 13. Ricardo Moura, 28 år | 12 tkr/v till 2019

Kommentar: Tre bra målvakter med Cláudio Ramos som uttalad förstemålvakt. Här kommer inga förändringar att ske under transferfönstret så länge det inte kommer ett saftigt bud på Cláudio Ramos.

FÖRSVARARE

Postad bild 2. Fahd Moufi, 21 år | HB | 9,25 tkr/v till 2020
Postad bild 3. Ícaro, 28 år | MB | 12 tkr/v till 2018

Postad bild 4. Nick Ansell, 23 år | MB | 14 tkr/v till 2019
Postad bild 18. Jorge Fernandes, 20 år | MB | 0 kr/v till 2018 - lån från FC Porto
Postad bild 20. Ricardo Costa, 36 år | MB/HB | 18 tkr/v till 2019
Postad bild 22. David Bruno, 25 år | HB/VB | 14 tkr/v till 2019
Postad bild 23. Joãozinho, 28 år | VB |12 tkr/v till 2019

Postad bild 40. Junior Pius, 21 år | MB | 8 tkr/v till 2020

Kommentar: Två högerbackar där David Bruno kommer att spela mest. Fem mittbackar är ett perfekt antal då det kommer att skiftas mellan en fyra- och en fembackslinje. Vad gäller vänsterbackar så har vi en bra spelare i Joãozinho, men man ska helst få in en back-up. Högerbacken David Bruno och mittfältaren Pité kan spela där men det är ingen ultimat position för dem.

MITTFÄLTARE

Postad bild 5. Pité, 22 år | VY/COM/VB | 14 tkr/v till 2020

Postad bild 6. Azongha Tembeng, 25, år | DM/MB | 11 tkr/v till 2019 - långtidsskadad (8-9 månader)
Postad bild 7. Claude Goncalves, 23 år | DM/CM | 11 tkr/v till 2018

Postad bild 8. Hélder Tavares, 27 år | DM/CM | 11 tkr/v till 2019
Postad bild 9. Tyler Boyd, 22 år | HY/VY | 12 tkr/v till 2018 - lån från Vitória de Guimarães
Postad bild 10. Pedro Nuno, 22 år | COM/CM/HY | 0 kr/v till 2018 - lån från SL Benfica
Postad bild 11. Miguel Cardoso, 23 år | HY/VY | 14 tkr/v till 2019

Postad bild 14. Muniru Sulley, 24 år | CM/DM | 14 tkr/v till 2019
Postad bild 15. Juan Delgado, 24 år | VY/A/HY | 23 tkr/v till 2019 - lån från Gimnàstic de Tarragona (Spanien)
Postad bild 17. Joca, 21 år | CM/COM | 7 tkr/v till 2018 - lån från SC Braga

Postad bild 25. Harramiz, 26 år | HY/A/VY | 11 tkr/v till 2018
Postad bild 27. Bruno Monteiro, 32 år | DM/CM | 11 tkr/v till 2018

Postad bild 70. Murilo, 21 år | VY | 0 kr/v till 2018 - lån från Mirassol (Brasilien)

Kommentar: Jag tog över en trupp med 13 mittfältare. Något högt kan tyckas och de som tar plats i truppen är yttrarna (6 st). Får jag in ett bra bud på en ytter så kommer jag att lyssna. Yttrarna Murilo, Juan Delgado och Miguel Cardoso är de som, tillsammans med Pedro Nuno, på pappret är de bästa mittfältarna. Om möjligt så kommer jag att försöka värva in en talangfull reserv till Pedro Nuno som offensiv central mittfältare, och möjligtvis en löpvillig central mittfältare då det behövs bredd här eftersom den ena taktiken utgörs av tre centrala mittfältare (CM/DM).

ANFALLARE

Postad bild 19. Tomané, 24 år | A/HY | 12 tkr/v till 2020

Postad bild 99. Heliardo, 25 år | A | 11 tkr/v till 2018 - lån från Cianorte (Brasilien)

Kommentar: Endast två anfallare i truppen, men med i beräkningarna ska man ha att yttern Juan Delgado även kommer att konkurrera på den här positionen. Om det dyker upp en anfallare till bra pris som direkt konkurrerar om en startplats så kommer jag däremot att hugga.

Sammanfattningsvis: Med en transferbudget på 1,29 miljoner kronor och en lönebudget med bara 50 000 kr/v tillgängligt så blir det ingen lätt uppgift att fylla luckorna i truppen. Jag bestämde mig dessutom tidigt för att inte låna in fler spelare då truppen jag tog över redan hade sju inlånade. Jag vill istället bygga mitt lag kring spelare som tillhör laget under längre tid för att få in lite mer kontinuitet. Under transferfönstret så är det följande spelartyper jag håller utkik efter.
  • Vänsterback som back-up.
  • Löpstark central mittfältare.
  • Spelfördelande offensiv central mittfältare som back-up.
  • Anfallare av startelva-kaliber.

#7   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 13 October 2018 - 15:35 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 3

Försäsongen

17-3 i målskillnad på fem träningsmatcher. Lägg där till en 3-2-vinst i årets första tävlingsmatch mot Feirense i Taca da Liga så är det svårt att inte vara nöjd. Känslan är att truppen är redo för ligapremiär, som i år kommer att vara på bortaplan mot självaste FC Porto. Nedan följer försäsongens ljusglimtar och orosmoln. Sammanfattning av sommarens transferfönster kommer i nästa inlägg.

Ungefär på detta vis kommer jag sedan att rapportera varannan månad. Kom gärna med feedback!

Postad bild

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • Målexplosion. 20 mål på sex matcher. 3,33 mål/match. Pedro Nuno, Murilo, Heliardo och Juan Delgado imponerade och gjorde alla tre mål var. Klicka på namnen för att se deras profiler.
  • UPPNÅTT MÅL! – I och med vinsten mot Feirense i Taca da Liga så har säsongens första mål uppnåtts. Tondela är klara för den tredje fasen i turneringen.
  • UPPNÅTT MÅL! – I slutet av augusti så gav jag upp jakten på en ny vänsterback som back-up och valde istället att skriva A-lagskontrakt med den, inte fullt mogna, men väldigt talangfulle Wellington. Han kommer alltså att fungera som back-up på positionen och samtidigt uppfyllde jag ett av mina säsongsmål – att flytta upp minst en spelare från de egna leden.
Postad bild OROSMOLN
  • Skada på nyckelspelare. Försäsongen var bara en match gammal när förstemålvakten Cláudio Ramos sträckte ljumsken på en träning. Domen föll på 4-5 veckors frånvaro och försäsongen var körd. Än värre var att det snabbt blev ett orosmoment om han skulle hinna bli frisk till ligapremiären borta mot FC Porto

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 13 October 2018 - 15:36 PM

#8   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2548 Inlägg:

Postad 13 October 2018 - 15:45 PM

Tuff premiär, men vore fint med poäng där. Intressant värvning i Wellington också, hoppas han utvecklas bra.
Högerklickar du på imgur-länkarna och väljer kopiera bildadress och använder i inläggen här så kommer man direkt till bilden i större version. Inte måste naturligtvis, men jag tycker om när man ser det man ska se direkt :)

Exempel.

#9   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 15 October 2018 - 14:50 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 4

Silly Season jul-aug 2017

IN

Postad bild João Mendes, 22 år | CM/COM | 9,5 tkr/v till 2020 - från Oliveirense för 1,15 miljoner kronor (kan bli 1,65 mkr)

UT

-

Sammanfattningsvis: Det blev tillslut ett väldigt lugnt transferfönster. Av mina, inför fönstret, fyra önskade nya spelartyper så blev det bara en värvning, men ändå så lyckades jag bli nöjd på tre av fyra punkter. Vänsterbacken löste sig genom en uppflyttad ungdom. Nyinköpte João Mendes kommer att konkurrera både som central mittfältare och som offensiv central mittfältare och täcker därför två positioner och önskemål. Det fjärde önskemålet var en anfallare som kunde gå rakt in i startelvan. Där letade jag och letade, men lyckades tyvärr inte landa något. Nu får istället dagens anfallsbesättning ett halvår på sig att visa att de håller.

I övrigt så kan det tilläggas att kontraktet med den 23-årige mittfältaren Claude Goncalves är förlängt. Det tidigare ettårskontraktet blev till ett nytt treårskontrakt värt 2 000 kr mer i veckan.

Nu drar säsongen igång! Hur högt upp i tabellen tror ni att Tondela kan ta sig under den första säsongen? I nästa inlägg får ni veta hur det har gått under perioden augusti-september.

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 15 October 2018 - 14:50 PM

#10   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4015 Inlägg:

Postad 15 October 2018 - 18:19 PM

Jävligt kul utmaning! Ambitiös!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#11   joeyk

Ungdom

• Medlem
  • 8 Inlägg:

Postad 15 October 2018 - 18:26 PM

Härligt, ska bli spännande att följa!

#12   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 22 October 2018 - 12:01 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 5

Augusti, september & oktober

Tävlingar

11 ligamatcher in på säsongen så är stämningen bra i truppen. I ligan ligger vi på en sjundeplats, vi har tagit poäng mot både Porto och Benfica och väldigt få spelare har underpresterat. Murilo, Pedro Nuno, Claude Goncalves och Joãozinho har varit frontmännen i framgången där vi även har gjort jobbet i cupspelet hittills. Även för U19-laget går det bra. Tondela U19 leder sin grupp i U19 Division 2.

Postad bild

Bästa målskytt (alla tävlingar): Pedro Nuno (6 mål)
Flest assist: Murilo (4 assist)

Postad bild

På transferfronten har det också hänt en del. Den från FC Porto inlånade mittbacken Jorge Fernandes fick ingen speltid hos oss och krävde att få avsluta sitt lån. Det gick vi med på, och han är numera istället utlånad till Trofense i tredjeligan. Samtidigt har vi gjort klart med den 17 år unge mittbacken António Fonseca, som ansluter den 1:a januari. Fonseca kommer att hålla till i U19-laget (idag bara två mittbackar i U19-truppen).

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • Nick Ansell. 23-åringen har fått debutera för Australiens A-landslag. Grattis!
  • Fahd Moufi. Var tänkt som back-up men har varit grym när han har fått chansen och haft en fin utveckling under min korta tid i klubben. Har dessutom fått debutera för det franska U21-landslaget. Förblir dock andravalet bakom David Bruno i kampen om högerbackspositionen.
  • Wellington. Den 17 år unge nyuppflyttade vänsterbacken fick göra debut då skador och avstängningar stoppade hans konkurrenter på positionen. Åkte dessvärre på en ljumsksträckning nyligen och är nu skadad.
  • Heliardo. I konkurrens med Juan Delgado och Tomané om anfallsplatsen så var det väldigt mycket rotation de första matcherna då ingen presterade på topp. Några matcher in på säsongen så fick Heliardo igång målskyttet och har nu startat i anfallet i fyra raka matcher.
Postad bild OROSMOLN
  • Klagomål. Tre spelare (Harramiz, Miguel Cardoso och Ricardo Moura) har klagat på för lite speltid. Harramiz och Cardoso är två av de många yttrarna i truppen, och eftersom bara en av mina två intränade taktiker använder sig utav yttrar så är det ingen överraskning att de kommer i kläm.
  • Röda kort. I de elva spelade ligamatcherna hittills så har vi dragit på oss inte mindre än fyra röda kort. Hélder Tavares, Joãozinho, David Bruno och Claude Goncalves… Skärpning!

#13   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:

Postad 22 October 2018 - 14:37 PM

Bra start i ligan!

#14   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 04 November 2018 - 00:19 AM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 6

November & december

Tävlingar

Överlag så är jag mycket nöjd även med den här delen av säsongen. I ligan har det rullat på och efter 17 omgångar ligger Tondela på 6:e plats. Även för U19-laget går det bra och man leder fortfarande sin grupp i U19 Division 2.

Postad bild

Bästa målskytt (alla tävlingar): Pedro Nuno (9 mål)
Flest assist: Miguel Cardoso (5 assist)

Postad bild

Målet om att gå till den femte omgången (åttondelsfinal) i Taca de Portugal nåddes i och med vinst mot Estoril, men där tog det stopp. Några veckor senare så ställdes Tondela mot Sporting CP i åttondelsfinal, men det blev för tufft och resulterade i en 1-2-förlust. I Taca da Liga har gruppspelet dragit igång och med en match kvar mot Portimonense så har vi vid vinst möjlighet att gå vidare till kvartsfinal. Målet var visserligen bara att ta sig till gruppspelet, men kan vi gå ännu längre så är det såklart välkommet.

På transferfronten så har det inte heller under den här perioden varit helt dött. I slutet av november så bad Tyler Boyd om att få avbryta utlåningen hos oss efter snålt med speltid. Då Boyd är en av lite för många yttrar och inte ett förstaval, så valde jag att uppfylla hans önskan. Totalt blev det tre tävlingsmatcher, alla i serien, för Tondela innan han nu återvände direkt till Vitória de Guimãraes B-lag.

I slutet av december kom nästa transfernyhet då jag värvade klubbikonen Tozé Marreco. Läs mer om detta i nyhetsartikeln längst ner i inlägget.

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • UPPNÅTT MÅL! Efter 1-0 hemma mot Sporting CP så har jag nu uppnått ett av säsongsmålen – att vinna en tävlingsmatch mot ett av lagen i Os Três Grandes (Sporting, Porto, Benfica).
  • UPPNÅTT MÅL! I och med segern mot Sporting CP så har jag även uppnått säsongsmålet att ta poäng från alla tre lagen i Os Três Grandes. Detta efter att tidigare under säsongen spelat oavgjort mot både Porto och Benfica.
  • UPPNÅTT MÅL! Den 19:e november var det dags för cupmatch. Tondela ställdes mot Estoril från andraligan i Taca de Portugal. Murilo avgjorde på stopptid då han fastställde slutresultatet 2-1. Därmed gick Tondela vidare till den 5:e omgången i turneringen och uppnådde därmed säsongsmålet för den Portugisiska Cupen.
  • David Bruno och Ricardo Costa har varit mina två bästa och viktigaste spelare under november och december.
Postad bild OROSMOLN
  • Inga.

Inför Silly Season

En meriterad anfallare och en ung mittbackstalang är klara för klubben sedan innan. I övrigt är jag mycket nöjd med truppen och har inga planer på värvningar under januari-fönstret. Om det skulle dyka upp något bud på någon av mina spelare så kommer jag att försöka att hitta en ersättare.

Postad bild

#15   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:

Postad 04 November 2018 - 11:22 AM

haha älskar att det är noll orosmoln ;)

#16   Pon-TuZz

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 04 November 2018 - 13:36 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

haha älskar att det är noll orosmoln Postad bild
Den klassikern som nästan får en att oroa sig mest Postad bild

#17   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 19 November 2018 - 18:31 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 7

Silly Season - januari 2018

IN

Postad bild Tozé Marreco, 30 år | A | 18 tkr/v till 2019 - från Académica de Coimbra för 300 000 kronor
Postad bild Andrej Lukic, 23 år | MB | 0 kr/v till 2018 - från SC Braga på lån
Postad bild António Fonseca, 17 år | MB/VB | 1,4 tkr/v till 2019 - från Estrela V. N. för 1 900 kronor

UT

-

Sammanfattningsvis: Ingen spelare lämnade klubben vilket var skönt. António Fonseca och Tozé Marreco var klara sedan innan, så den enda transferaktiviteten under januari var egentligen att jag på deadline day plockade in mittbacken Andrej Lukic på lån säsongen ut. Hittills har jag gått runt på en mittbacksuppsättning på fyra man och klarat det. Men för att säkra defensiven under våren och bringa in ännu mer kvalitet och bredd till A-laget så såg jag en perfekt lösning när möjligheten att få hit Lukic på lån dök upp.

Annars har jag tillbringat januari till att förlänga utgående kontrakt. Från A-laget har Ícaro, Harramiz och Bruno Monteiro fått förlängt kontrakt med ett år. Från U19-laget har jag förlängt med ytterligare 6 spelare (däribland den utlånade 21-åringen João Jaquité). Den enda i A-laget med utgående kontrakt (bortsett från spelare på lån) är numera målvakten Ricardo Janota. Planen där är att släppa honom efter säsongen för att ge plats åt supertalangen Joel Sousa från U19-laget.

5 dyraste övergångarna i Europas stora ligor

Andrija Zivkovic - Benfica till Bayern München för 570 mkr
Emre Can - Juventus till Bayern München för 560 mkr (780 mkr)
Matthijs de Ligt - Ajax till Bayern München för 395 mkr (560 mkr)
Lars Stindl - Borussia Mönchengladbach till Borussia Dortmund för 345 mkr (425 mkr)
Asier Illarramendi - Real Sociedad till FC Barcelona för 380 mkr

#18   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:

Postad 20 November 2018 - 11:37 AM

Najs, har längtat efter det här!

#19   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 23 November 2018 - 14:37 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 8

Januari & februari 2018

Tävlingar

Under januari och februari har det inte varit något WOW. Det har heller inte varit något katastrofalt. I början av januari åkte vi tyvärr ut ur Taca da Liga och har sedan dess fokuserat på ligan. I ligan är resultatraden 2-2-3 (inklusive cupspel är den 2-2-4), vilket inte är så bra, men då har jag också mött tre lag i topp fyra (Porto, Benfica och Marítimo). Tondela har halkat ner något i tabellen och ligger nu 9:a, däremot med endast tre poäng upp till 4:e-platsen, så det är väldigt jämnt.

Postad bild

Bästa målskytt (alla tävlingar): Pedro Nuno (9 mål)
Flest assist: Miguel Cardoso & Murilo (7 assist vardera)

Postad bild

För U19-laget fortsätter det att gå bra och de leder fortfarande sin grupp i Portugisiska U19 Division 2, med endast två matcher kvar att spela.

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • Skyttekung. Trots uttåget ur Taca da Liga så finns där något positivt att ta med sig. FC Porto vann turneringen efter 3-0 mot Sporting i finalen, men turneringens skyttekung blev Tondelas Pedro Nuno med sina 3 mål.
Postad bild OROSMOLN
  • Utslaget ur Taca da Liga. Även fast jag nådde målet om att ta sig till gruppspel i Taca da Liga så var besvikelsen stor när jag inte gick vidare från gruppen. Inför gruppavslutningen mot Portimonense så hade det räckt med seger för att gå vidare till semifinal, men istället blev det förlust med 3-1.
  • Inbördes möten med Portimonense. Den 24:e februari förlorade vi mot Portimonense för tredje gången på tre matcher. Än värre var att vi ledde den matchen med 1-0 med 10 minuter kvar att spela. Då lyckas Portimonense vända matchen med tre snabba mål och sätta spiken i kistan för ett mardrömsmotstånd för Tondela.

#20   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 02 December 2018 - 23:30 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 9

Mars, april & maj 2018

Tävlingar

In i det sista var vi faktiskt med i matchen om en plats till Europa League-kval. Inför den sista omgången krävdes det vinst mot CD Aves, samtidigt som ytterligare tre resultat i andra matcher skulle gå vår väg. Tyvärr mäktade vi inte ens med att ta poäng mot Aves, som kämpade för sin överlevnad i botten och lyckades hålla sig kvar i högstaligan i och med vinsten mot oss. ”Skönt” var det dock med facit i hand att ”bara” två av tre övriga resultat gick vår väg, så en vinst hade ändå inte räckt. Nu blev det en sjundeplats istället, men med bara tre poäng upp till den åtråvärda fjärdeplatsen.

Postad bild

Bästa målskytt (alla tävlingar): Juan Delgado (14 mål)
Flest assist: Miguel Cardoso (11 assist)

På transferfronten har jag en mininyhet att presentera. 17-årige anfallstalangen Fabio Chalana har värvats på ett ettårskontrakt och ansluter efter säsongen från AD Nogueirense. Chalana kommer att hålla till i U19-laget och förhoppningsvis så småningom spela till sig ett nytt kontrakt och en plats i A-laget.

Postad bild

Överlag blev det en bra period de sista veckorna av säsongen och jag ser fram emot nästa säsong som bara den. Nedan kommer lite plus och minus. En säsongssammanfattning dyker upp i nästa inlägg.

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • NYTT KONTRAKT! Yes, den 31 mars förlängde jag mitt kontrakt med Tondela, som jag har hunnit bygga starka band med. Ett nytt tvåårskontrakt värt 18 tkr/v skrevs på.
  • Braga-kross och Tozé Marreco. Tozé Marreco hade haft det tufft sedan han kom till klubben i vintras och hade fram till den 21:a april bara gjort ett mål. I 4-0-krossen borta mot Braga slog han då till med ett hattrick och en assist och var en uppenbar och stark anledning till överkörningen. I matchen efter fyllde han på med två nya mål i 3-1-vinsten mot Santa Clara.
  • Uppflyttning! Vårt U19-lag stod för en bra säsong och vann sin grupp i U19 Division 2. Efter att även ha kommit i toppen i mästerskapsserien så stod det klart att Tondelas U19-lag flyttas upp till U19 Division 1, som alltså är högstaligan för U19-lag i Portugal.
Postad bild OROSMOLN
  • Slut på lyckade lån. En av säsongens allra bästa spelare var Pedro Nuno, inlånad från Benfica. Jag försökte förlänga lånet ytterligare en säsong och fick mitt lånebud accepterat av Benfica, men dessvärre så var inte spelaren själv sugen på ett till år i Tondela. Inte heller Murilo lyckades jag förlänga lånet med.
  • Säsongsavslutning. Överlag är jag jättenöjd med säsongen, men avslutningen blev såklart lite sur på sitt sätt. De två sista matcherna slutade i två förluster, och detta mot bottenlag. Med facit i hand kan vi se i tabellen att vi slutade tre poäng efter Marítimo på Europa League-plats, så med en vinst och en oavgjord så hade det räckt. Nåväl, en sjundeplats är inte illa.

Nästa inlägg: Säsongssammanfattning 2017/2018.

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 02 December 2018 - 23:31 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar