Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM18-SR] Are you better than Mourinho?

41 svar till detta ämne

#21   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 03 December 2018 - 00:38 AM

Riktigt grymt!!!

#22   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:
  • Favoritlag:Malmö FF

Postad 08 December 2018 - 21:48 PM

Postad bild

Säsong 1 - inlägg 10

Säsongssammanfattning 2017/2018

Tävlingar

Genomgång av Liga NOS 2017/2018

Vilken säsong! Samtliga säsongsmål uppnåddes, vi slutade på 7:e plats i tabellen efter att ha tippats som en nedflyttningskandidat och allting kröntes med den fina utmärkelsen ”Årets Manager i Liga NOS”. Detta är en utmärkelse som José Mourinho vann två år i rad när han tränade FC Porto, så första steget mot att kunna jämföras med The Special One är taget.

Vi gjorde även tredje flest mål i ligan, hela 59 st! Flest gjorde Juan Delgado (14), Pedro Nuno (12) och Heliardo (10). Däremot så måste vi jobba på defensiven. Följande fem spelare utmärkte sig särskilt under den här lyckosamma säsongen (matcher-mål-assist, snittbetyg).

Murilo (21-6-9, 7.26)
Pedro Nuno (33-12-4, 7.15)
Juan Delgado (31-14-3, 7.11)
Miguel Cardoso (24-2-11, 7.06)
David Bruno (36-2-4, 7.05)

Juan Delgado, som är på lån i klubben ytterligare en säsong, debuterade även för Chiles landslag i en träningsmatch mot Tyskland inför VM då han hoppade in sista tio minuterna. Under VM-slutspelet blev det ytterligare tre matcher för Chile, som gick till kvartsfinal. Delgado var även den spelare i Tondela vars namn och nummer bidrog mest till intäkterna av tröjförsäljning under säsongen.

Även för klubbens U19-lag var säsongen utmärkt och man nådde en uppflyttning till högstaligan för U19-lag i Portugal.

Direkt efter säsongen meddelade styrelsen att man kommer att expandera arenan med 3 000 sittplatser (idag 5 000), för att uppfylla ligans minimikrav. Utbyggnaden kostar ungefär 4 mkr och förväntas vara färdig i oktober.

Årets floppspelare:

Tomané. Är på pappret en lika bra spelare som anfallskonkurrenterna Heliardo och Tozé Marreco, men Tomané har verkligen inte fått det att stämma i år. Han har på 17 matcher endast gjort två mål och det med snittbetyget 6.62.

Spelarutmärkelser:

Pedro Nuno, skyttekung i Taca da Liga (3)
Joãozinho, årets mål i Taca de Portugal.

Postad bild

Avstämning säsongsmål 2017/18:
  • Sluta topp 12 i Liga NOS. Postad bild - Slutade på sjunde plats.
  • Nå den femte omgången i Taca de Portugal (Portugisiska Cupen). Postad bild
  • Nå den tredje fasen i Taca da Liga (Ligacupen). Postad bild
  • Vinn minst en tävlingsmatch mot Os Três Grandes (The Big Three – Porto, Benfica & Sporting). Postad bild - Den femte november slog vi Sporting på hemmaplan i ligan med 1-0.
  • Ta poäng mot alla tre lagen i Os Três Grandes. Postad bild - 2 p mot Porto, 1 p mot Benfica, 3 p mot Sporting.
  • Skriv proffskontrakt och flytta upp minst en spelare från de egna leden. Postad bild - Vänsterbacken Wellington flyttades upp från U19-laget och gjorde även sin tävlingsdebut för A-laget under året då han hoppade in i en ligamatch.
Övriga ligor (och skyttekungar):

VM 2018 – Ryssland (USA silver, Sverige ej kvalificerade) (Eugene Konoplyanka, Ukraina 6)
Premier League – Manchester United (Harry Kane, Tottenham och Chris Wood, Burnley 17)
LaLiga Santander – FC Barcelona (Simone Zaza, Valencia 26)
Serie A TIM – Juventus (Andrea Belotti, Torino 22)
Bundesliga – Bayern München (Kevin Volland, Bayer Leverkusen 20)
Ligue 1 Conforama – AS Monaco (Edinson Cavani, PSG 22)
UEFA Champions League – Juventus (Manchester United silver) (Robert Lewandowski, Bayern München 13)
UEFA Europa League – Atlético Madrid (Arsenal silver) (Pierre-Emerick Aubameyang, Arsenal 15)

Upp och nedflyttningar:

Nedflyttade från Liga NOS: Vitória de Setúbal, Nacional da Madeira.
Uppflyttade från Ledman Liga Pro: GD Estoril, Académica de Coimbra.

Nästa inlägg: Förväntningar och säsongsmål 2018/2019.

"Det John Carew gör med en fotboll, gör jag med en apelsin" - Zlatan

#23   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 09 December 2018 - 20:46 PM

Alltid spännande! Får se om du kan ta nästa steg i karriären snart!

#24   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 15 December 2018 - 16:43 PM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 1

Förväntningar & säsongsmål 2018/2019

Efter en mycket lyckad säsong så är det naturligt att målen höjs, och i Tondela är det inget undantag. I ligan är det överenskomna målet att sluta på den övre halvan (topp 9), men mitt personliga mål är att ta en bättre placering än ifjol, dvs. topp 6. I cuperna så är styrelsens mål desamma som ifjol, men även där har jag ett högre personligt mål. I Taca de Portugal siktar jag nämligen på att nå den sjätte omgången, dvs. kvartsfinal (ifjol utslagna i den femte omgången). Att fortsätta ta poäng mot Os Três Grandes varje säsong fortsätter att vara min målsättning men vad gäller ungdomsakademin så har jag högre krav än ifjol. Jag lyckades då med att flytta upp en spelare från de egna leden, men mitt mål för den här säsongen blir att flytta upp två spelare.

Inför sommarens transferfönster, där jag går in med 7,54 mkr i övergångsbudget och 150 tkr i tillgänglig lönebudget, har jag följande nyheter att presentera.
  • Ricardo Costa lägger dessvärre av efter säsongen.
  • Kontraktet med David Bruno är förlängt med ett år (30.6.2020).
  • Vad gäller Miguel Cardoso så är en klausul aktiverad som betyder kontraktsförlängning med ytterligare tre år (30.6.2022).
Mer om Silly Season kommer i framtida inlägg.

Postad bild
Kan Juan Delgado bli ett målskytt att räkna med den kommande säsongen?

Säsongsmål 2018/2019:
  • Sluta topp 6 i Liga NOS.
  • Nå den sjätte omgången i Taca de Portugal (Portugisiska Cupen) (kvartsfinal, ifjol femte omg).
  • Nå den tredje fasen i Taca da Liga (Ligacupen) (gruppspel).
  • Vinn minst en tävlingsmatch mot Os Três Grandes (The Big Three – Porto, Benfica & Sporting).
  • Ta poäng mot alla tre lagen i Os Três Grandes.
  • Skriv proffskontrakt och flytta upp minst två spelare från de egna leden.

Nästa inlägg: Försäsongen 2018/2019.

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 15 December 2018 - 16:45 PM

#25   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 10 January 2019 - 00:16 AM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 2

Försäsongen 2018/2019

I juli lämnade Rui Vitória sitt uppdrag som manager för Benfica för att ta över det portugisiska landslaget och därmed dök den första chansen upp för mig att ta över en av Portugals tre storklubbar. Min ansökan blev dock inte framgångsrik. Istället anställdes den erfarne 64-åringen Fatih Terim som ny manager...

Postad bild

Tillbaka till Tondela. Försäsongen hade flutit på utan förluster om det inte vore för ett missförstånd mellan mig och min nyanställde assisterande tränare Tony i slutet av juli. Tony bokade nämligen in en träningsmatch mot storlaget Fenerbahce, trots att träningsmatcher egentligen inte skulle vara hans ansvarsområde. Den inplanerade träningsmatchen behölls dock och ”bara” en 1-2-förlust mot storlaget Fenerbahce får ses som okej.

Postad bild

Om ni ser några namn bland målskyttarna som ni inte känner igen så är det inget konstigt. Två nyförvärv och en ungdom finns med bland målskyttarna under försäsongen, men mer om det får ni inte läsa om förrän i truppgenomgången efter transferfönstrets stängning (nästa inlägg).

Nu känns laget hursomhelst redo för en ny säsong, där vi förövrigt ökat säsongskortsförsäljningen från 200 till 231 st. I första omgången ställs Tondela mot nyuppflyttade Estoril. Vad tror ni följare om säsongen? Hur högt kan Tondela placera sig i tabellen när vi sammanfattar säsongen i juni?

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • UPPNÅTT MÅL! 3-1-segern mot andradivisionslaget Farense den 5:e augusti betydde avancemang till gruppspelet, a.k.a. tredje fasen, i Taca da Liga och därmed även ett uppnått säsongsmål.
  • Vi gör mål. Sex träningsmatcher och en tävlingsmatch har gått av säsongen och vi har gjort mål i varenda match. Bortsett från matchen mot Fenerbahce har vi dessutom gjort minst två mål i varje match.
  • Miguel Cardoso. Fem matcher, fyra mål, fyra assist. Det är facit för Cardosos försäsong. Skönt att ha honom kontrakterad över ytterligare fyra år.
Postad bild OROSMOLN
  • Långsiktiga mål. Hur lång tid kommer det egentligen att dröja innan jag kan ta nästa steg i min långsiktiga plan? Nästa steg är ju att ta över en storklubb i Portugal. När jag ansökte tjänsten som Benfica-manager när den blev ledig så var de bl.a. i kamp med namn som Julen Lopetegui och Fatih Terim (som senare fick tjänsten). Har jag någon chans så småningom? Hur lång tid kommer det att dröja? Vad behöver jag uppnå med Tondela för att öka mina möjligheter?

Nästa inlägg: Silly Season & Truppgenomgång 2017/2018

#26   bananfluga

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 71 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg
  • Tränar:alldeles för lite

Postad 10 January 2019 - 07:07 AM

Riktigt bra rapport! Kämpa på så kommer chansen snart:)

#27   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 10 January 2019 - 14:20 PM

Följer slaviskt!

#28   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 17 January 2019 - 00:31 AM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 3

Silly Season & Truppgenomgång 2018/2019

Transferfönstret inleddes väldigt negativt. Jag ville låna in Murilo och Pedro Nuno som var på lån även förra säsongen. Murilos brasilianska klubb nekade utlåning och Pedro Nuno själv tackade nej till att lånas ut till oss. Istället köptes han loss från Benfica av GD Chaves i samma liga. Följande veckor följdes även de av en flod av nekade kontrakt.

Anfallsjaktens huvudspår Platiny valde Portimonense före oss och andravalet Luís Henrique valde Marítimo. Tillslut föll valet på den 31-årige tidigare Rio Ave-spelaren Hélder Guedes som nyss hade gått skilda vägar med sin förra klubb.

Mittbacksjakten stötte även den på hack i maskineriet. Pedro Pinto valde en utlandsflytt till spanska Cádiz före oss och Andrej Lukic, som under våren befann sig hos oss på lån, gick till Belenenses. I augusti kom vi istället överens med Granada om ett lån av den 31-årige uruguayanen Hernán Menosse.

I slutändan blev det även Benny som värvades in som ersättare till Pedro Nuno som offensiv mittfältare och Lukman Haruna som lånades in från Levante för att höja kvalitén på innermittfältet. Mittbacken Nick Ansell, som förra säsongen spelade 13 ligamatcher för oss, lånas ut till Santa Clara, men med möjlighet för oss att avbryta lånet ifall vi skulle åka på skador på positionen. Även anfallaren Tomané, som förra året spelade 14 ligamatcher, lånas ut under samma förutsättningar till Feirense. Nedan ser du alla övergångar.

IN

Postad bild Benny, 21 år | från Belenenses för 5 000 000 kronor
Postad bild Hélder Guedes, 31 år | från Rio Ave för 0 kronor
Postad bild Hernán Menosse, 31 år | från Granada på lån för 1 250 000 kronor
Postad bild Lukman Haruna, 27 år | från Levante på lån för 630 000 kronor
Postad bild Fabio Chalana, 19 år | från AD Nogueirense för 0 kronor

(till U19)
Postad bild André Fernandes, 16 år | från Sporting CP för 0 kronor
Postad bild Alexandre Gomes, 17 år | från Sporting CP för 0 kronor

UT

Postad bild Yordan Osorio, 24 år | MB | till FC Porto för 17 000 000 kronor (bestämd övergång från början, utl. första säsongen)
Postad bild Ruca, 27 år | VB/VM | till Portimonense för 1 550 000 (pot. 2 150 000) kronor
Postad bild Ricardo Janota, 31 år | MV | till Leixões för 0 kronor (utg. kontrakt)
Postad bild Diogo Abdul, 20 år | MB | till Cartaxo för 0 kronor
Postad bild André Lopes, 19 år | MV | till Oriental för 0 kronor
Postad bild Tomané, 25 år | A | till Feirense på lån
Postad bild Nick Ansell, 24 år | MB | till Santa Clara på lån
Postad bild Azongha Tembeng, 26 år | DM/MB | till Gil Vicente på lån
Postad bild Fabio Chalana, 18 år | A | till Mortágua på lån
Postad bild Miguel Batista, 23 år | MV | till AD Sanjoanense på lån
Postad bild Umaro Baldé, 19 år | HY/VY | till Loures på lån
Postad bild Simão Pipo, 19 år | A | till Alcanense på lån
Postad bild José Mota, 19 år | A | till Alcanense på lån
Postad bild Manel Garruco, 19 år | HY/VY | till Canelas 2010 på lån
Postad bild Bernando Pereira, 19 år | CM | till Sourense på lån

---

Den kommande säsongen kommer jag att fortsätta köra på samma två taktiska formationer som ifjol (offensiv 4-2-3-1 brett och 5-4-1 diamant smalt). Nedan ser du truppen som konkurrerar om positionerna med kommentarer om varje lagdel. De angivna positionerna för varje spelare är de positionerna (i ordning) som jag ser att den aktuella spelaren konkurrerar på.

MÅLVAKTER

Postad bild 1. Cláudio Ramos, 26 år | MV | 9,25 tkr/v till 2020
Postad bild 13. Ricardo Moura, 29 år | MV | 12 tkr/v till 2019
Postad bild 98. Joel Sousa, 18 år | MV | 1,4 tkr/v till 2020

Kommentar: Cláudio Ramos, som gör sin åttonde säsong i klubben, är given förstamålvakt. Ricardo Moura är lika given som backup. Nyuppflyttade Joel Sousa får än så länge fungera som tredjemålvakt.

FÖRSVARARE

Postad bild 2. Fahd Moufi, 22 år | HB | 9,25 tkr/v till 2020
Postad bild 3. Ícaro, 29 år | MB | 13 tkr/v till 2020 – förlängt kontrakt
Postad bild 20. Ricardo Costa, 37 år | MB | 18 tkr/v till 2019
Postad bild 22. David Bruno, 26 år | HB/VB | 22 tkr/v till 2020
Postad bild 23. Joãozinho, 29 år | VB | 16 tkr/v till 2021
Postad bild 26. Hernán Menosse, 31 år | MB | 38 tkr/v till 2019 – lån från Granada
Postad bild 33. Wellington, 18 år | VM | 1,4 tkr/v till 2019
Postad bild 40. Junior Pius, 22 år | MB | 8 tkr/v till 2020

Kommentar: Joãozinho och David Bruno gjorde det bra som ytterbackar förra säsongen och kommer att fortsätta som förstaval. Ricardo Costa, Hernán Menosse och Ícaro slåss om mittbacksplatserna med Junior Pius som backup.

MITTFÄLTARE

Postad bild 5. Pité, 24 år | VY/COM/VB | 14 tkr/v till 2020
Postad bild 7. Claude Goncalves, 24 år | DM/CM | 14 tkr/v till 2020
Postad bild 8. Hélder Tavares, 28 år | DM/CM | 11 tkr/v till 2019
Postad bild 10. Benny, 21 år | COM | 28 tkr/v till 2020
Postad bild 11. Miguel Cardoso, 24 år | HY/VY | 14 tkr/v till 2022
Postad bild 14. Muniru Sulley, 25 år | CM/DM | 17 tkr/v till 2020 – förlängt kontrakt
Postad bild 15. Juan Delgado, 25 år | VY/A/HY | 23 tkr/v till 2019 – lån från Gimnástic
Postad bild 21. Lukman Haruna, 27 år | CM/COM | 57,5 tkr/v till 2019 – lån från Levante
Postad bild 24. João Mendes, 23 år | CM/COM | 10 tkr/v till 2020
Postad bild 25. Harramiz, 28 år | HY | 12 tkr/v till 2019
Postad bild 27. Bruno Monteiro, 33 år | DM/CM/MB | 9,5 tkr/v till 2019
Postad bild 28. João Jaquité, 22 år | CM | 5,5 tkr/v till 2019 - tillbaka från utlåning
Postad bild 39. Adílio Varela, 21 år | HY | 8 tkr/v till 2020 - tillbaka från utlåning

Kommentar: Juan Delgado och Miguel Cardoso är några av mina viktigaste spelare och är förstavalen på ytterpositionerna. Samtidigt konkurrerar Delgado på anfallspositionen och vi har ytterligare tre yttrar som reserver. Blir spännande att se om nyförvärvet Benny kan leva upp till förväntningarna och prestera direkt.

ANFALLARE

Postad bild 9. Hélder Guedes, 31 år | A | 13 tkr/v till 2019
Postad bild 18. João Vasco, 23 år | A | 9,25 tkr/v till 2019 - tillbaka från utlåning
Postad bild 90. Tozé Marreco, 31 år | A | 18 tkr/v till 2019

Kommentar: Hélder Guedes är förstavalet på topp, men vi kan konstatera att samtliga tre spelare har utgående kontrakt och en oviss framtid. Det gäller att prestera!

---

5 dyraste övergångarna i Europas stora ligor:

Andriy Yarmolenko | Borussia Dortmund till Paris SG, för 800 mkr (880 mkr)
Julian Draxler | Paris SG till Manchester City, för 790 mkr (1,09 mdkr)
Kingsley Coman | Bayern München till Paris SG, för 570 mkr (650 mkr)
Vitolo | Atlético Madrid till Manchester City, för 550 mkr (760 mkr)
Julian Brandt | Bayer Leverkusen till Bayern München, för 540 mkr (760 mkr)

Nästa inlägg: Augusti, september & oktober 2018

#29   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 18 January 2019 - 13:07 PM

Bra fönster!

#30   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 23 January 2019 - 22:44 PM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 4

Augusti, september & oktober 2018

Tävlingar

Vi åkte på en rejäl pump i den första omgången på hemmaplan mot nykomlingen Estoril. 58% bollinnehav och 15-8 i avslut i vår favör räckte inte. 0-3 slutade matchen och det blev något av en chock för alla i och runtom laget. Därefter har det definitivt gått bättre, vi har till exempel gjort mål i varje match (9 st), men resultaten har ändå inte gått helt i vår väg.

Postad bild

Efter nio omgångar ligger vi endast på 11:e plats, men dock bara en poäng efter GD Chaves på 5:e plats i en väldigt jämn tabell.

Postad bild

Bäste målskytt (alla tävlingar): Miguel Cardoso & Hélder Guedes (5 mål)
Flest assist: Pité (5 assist)
Bästa snittbetyg: Miguel Cardoso (7,68)

Under september-oktober lyckades jag att förlänga kontraktet med två av lagets viktigaste pjäser. Miguel Cardoso, numera bäst betald i klubben bortsett från inlånade spelare, förlängde till 2023, medan Cláudio Ramos förlängde till 2021. Otroligt skönt!

På transferfronten har vi en mini-nyhet att berätta. 22-årige João Jaquité, som förra säsongen var utlånad till Lus. Vildemoinhos och den här säsongen inte har spelat en match för Tondela, lånas ut till Sintrense i tredjeligan till slutet av säsongen.

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • Joel Sousa. Den 18-årige målvakten debuterade för A-laget när Cláudio Ramos skadade sig i matchen mot självaste Benfica (och andremålvakten Ricardo Moura redan var skadad). Sousa flyttades upp till A-laget inför den här säsongen och var med och fick till 1-1 mot storklubben. Han fick även spela de efterföljande tre tävlingsmatcherna, innan Cláudio Ramos var tillbaka från sin skada igen, och gjorde det bra.
  • Pité. 24-åringen lyckades inte riktigt slå sig in i startelvan ordentligt under den förra säsongen, men vilka kliv han har tagit. I oktober kom han på tredje plats i Månadens spelare i Liga NOS med ett snittbetyg på 8,33.
  • Benny. Nytillskottet, som värvades med den svåra uppgiften att ersätta förra säsongens inlånade stjärna Pedro Nuno, har skött sig med bravur. I oktober vann han även utmärkelsen Månadens Mål i Liga NOS efter en riktig kanon upp i krysset från 24 meter, i matchen mot Santa Clara den 1:a oktober.
Postad bild OROSMOLN
  • Skador. I matchen mot Benfica den 22 september skadade sig de båda nyckelspelarna Juan Delgado och målvakten Cláudio Ramos. Delgado i 4-5 månader(!) och Cláudio Ramos i 4-5 veckor. Veckorna efter kom fler smällar då ytterligare tre viktiga spelare skadade sig. Miguel Cardoso skadade knät på en träning och skulle komma att bli borta 5-7 veckor, vänsterbacken Joãozinho vrickade ankeln och fick en skadedom på 4 veckor, och Tozé Marreco fick 7-8 veckors skadedom efter en bruten tå.

Nästa inlägg: November & december 2018

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 23 January 2019 - 22:45 PM

#31   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 31 January 2019 - 13:44 PM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 5

November & december 2018

Tävlingar

Perioden november-december är jag överlag nöjd med. Det går småtrögt i ligan men jag är med i racet och ligger för tillfället fem poäng efter topp 6, som är mitt säsongsmål. Förhoppningsvis kan vi få till lite bättre resultat under den andra halvan av säsongen.

Postad bild

Bäste målskytt (alla tävlingar): Hélder Guedes (11 mål)
Flest assist: Harramiz (8 assist)
Bästa snittbetyg: Harramiz (7,60)

Postad bild

På transferfronten har det hänt några småsaker. Försvarstalangen António Fonseca har lånats ut till Limianos (tredjedivisionen) fram till säsongens slut och 23-åringen Junior Pius har lånats ut till Fafe (tredjedivisionen) under samma period. Samtidigt har vi plockat in nytt blod till ungdomslaget. I december gjorde vi klart med anfallstalangen Dénis Romão (från Gil Vicente där han spelat 4 matcher i andradivisionen) som nu har anslutit till laget. Romão har fått ett ungdomskontrakt fram till 17-årsdagen den 17:e april, då hans tvåårskontrakt på 3 000 kronor i månaden inleds.

Hélder Tavares satt på ett utgående kontrakt men i december förlängdes det. Efter inte ett dugg långdragna förhandlingar så enades vi om ett nytt avtal på 1,5 år. I samma situation satt ytterbackstalangen Wellington och i december förlängde vi även det kontraktet, detta på 2,5 år. Hélder Guedes satt även han med ett utgående kontrakt, men här hade vi en sedan tidigare inskriven klausul om en ettårig kontraktsförlängning, och denna valde vi att aktivera.

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • UPPNÅTT MÅL! Den 18:e december 2018 uppnådde vi ett av säsongsmålen – att nå den 6:e omgången (kvartsfinal) i Taca de Portugal. Vi slog då Marítimo med 2-0 efter mål av Harramiz och Pité. I samma runda åkte även Porto, Braga och Sporting ut och när kvartsfinalerna lottades så stod det klart att Santa Clara kommer stå för motståndet i nästa runda. Med andra ord bra lottning (på pappret).
  • Hélder Guedes. Den 31-årige anfallaren som anslöt i somras har haft en grym målform. Med sina 10 ligamål i de första 11 matcherna så har redan gjort sin bästa säsong målmässigt i karriären.
  • Harramiz. Yttern har vässat formen under november-december och på 8 matcher gjort 2 mål och 6 assist. Han har visat sig vara grymt viktig för laget och jag är i dagsläget absolut intresserad av att förlänga hans kontrakt som går ut efter säsongen.
Postad bild OROSMOLN
  • Ligastarten. Visst, ligastarten är absolut ingen katastrof. Alla i och runtom laget verkar nöjda, men vi vill ju mer. Vi vill uppåt i tabellen och slåss om Europa-platserna. Förhoppnings har vi gjort en grym vårsäsong när vi summerar säsongen i maj och förhoppningsvis har vi åtminstone nått säsongsmålet om en sjätteplats då.

Inför Silly Season

Förtillfället är jag nöjd med truppen som den är, men jag har redan börjat blicka framåt mot nästa säsong. Den viktigaste positionen att förstärka till dess blir mittbackspositionen. Ricardo Costa lägger skorna på hyllan och Hernán Menosses låneavtal går ut. Min förhoppning är att kunna värva Menosse permanent och därutöver hitta en ny grym mittback som är med och slåss om en plats i startelvan.

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 31 January 2019 - 13:46 PM

#32   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 01 February 2019 - 12:03 PM

Hur ser din profil ut? Har du utvecklats som tränare?

#33   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 02 February 2019 - 13:01 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Hur ser din profil ut? Har du utvecklats som tränare?

Kul att du följer min rapport! Postad bild Såhär ser min profil ut i augusti 2019. Följande höjningar har skett.

Försvarsspel 13 -> 15
Teknikträning 12 -> 13
Mental träning 14 -> 16

Beslutsamhet 11 -> 12
Spelarkunskap 8 -> 9
Ungdomskunskap 7 -> 8
Personlig kontakt 13 -> 15
Motivera 14 -> 16

#34   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 19 February 2019 - 00:29 AM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 6

Silly Season - januari 2019

IN

Postad bild Rafa Mir, 21 år | HY/VY/A | 37 tkr/v till 2019 - från Wolverhampton på lån
Postad bild Hernán Menosse, 31 år | MB/HB | 47 tkr/v till 2020 - från Granada för 0 kronor (vid säsongsslut)
Postad bild Vincent Sasso, 27 år | MB | 15 tkr/v till 2021 - från Belenenses för 0 kronor (vid säsongsslut)

(till U19)
Postad bild Dénis Romão, 16 år | A | 3 tkr/v till 2021 - från Gil Vicente för 400 000 (pot. 600 000) kronor

UT

Postad bild Nick Ansell, 24 år | MB - till Santa Clara för 0 kronor (vid säsongsslut) (för närvarande utl. till Santa Clara)

Sammanfattningsvis: Mycket skönt att kunna trygga mittbacksuppsättningen inför kommande säsong redan nu. Ricardo Costa lägger ju skorna på hyllan samtidigt som Hernán Menosses lånekontrakt går ut. I januari lyckades jag värva Menosse på en permanent övergång samtidigt som Vincent Sasso kunde hämtas in på fri transfer från Belenenses (utlånad till Chaves just nu). Sasso är ingen värvning i världsklass, men han värvas gratis, tar en liten del av lönebudgeten och blir ett perfekt komplement i mittbacksuppsättningen tillsammans med Menosse och Ícaro.

På deadline day plockade jag även in spanjoren Rafa Mir på lån från Premier League-laget Wolverhampton. Rafa Mir kommer att konkurrera på de båda ytterpositionerna samt som anfallare och blir därmed bidragande till en konkurrenssituation som inte varit superbred under hösten.
Under januari månad förlängdes även kontrakten med Fabio Chalana (2020), David Bruno (2021), Benny (2021) och Pité (2021).

---

5 dyraste övergångarna i Europas stora ligor

Lucas Hernández | Atlético Madrid till AS Monaco, för 385 mkr (550 mkr)
Pizzi | SL Benfica till Arsenal, för 345 mkr (490 mkr)
Rúben Neves | Wolverhampton till Arsenal, för 325 mkr (410 mkr)
Andrea Conti | AC Milan till Bayern München, för 305 mkr (380 mkr)
Manolo Gabbiadini | Southampton till Newcastle, för 225 mkr (340 mkr)

Nästa inlägg: Januari & Februari 2019

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 19 February 2019 - 00:34 AM

#35   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 19 February 2019 - 09:55 AM

Bra lån av Mir!

När är ditt personliga mål som du hoppas på för att ta nästa steg!

#36   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 20 March 2019 - 16:42 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Bra lån av Mir!

När är ditt personliga mål som du hoppas på för att ta nästa steg!

Jag hoppas kunna ta nästa steg, dvs. skriva på för en storklubb i Portugal efter nästa säsong (säsong 3). Med det beror ju också lite på när det blir en lucka hos de tre storklubbarna.

Förövrigt så vill jag be om ursäkt för det en månad långa uppehållet i denna rapport. Har varit på semester i Sydamerika, men hemma nu igen så nu kör vi! Postad bild

#37   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 20 March 2019 - 16:55 PM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 7

Januari & februari 2019

Tävlingar

Formen i ligan har höjts och vi befinner oss nu på en niondeplats i tabellen. Upp till sjätteplatsen, som är ett säsongsmål att nå, är det bara två poäng.

Postad bild

Vad gäller cupspelet så har jag följande att säga. Visst, målet om att ta sig till gruppspel i Taca da Liga uppnåddes, men återigen så var vi så nära att ta det ett steg längre och ta sig vidare från gruppen. I en grupp med Benfica, CD Aves och GD Chaves så räckte det, efter två inledande vinster, med oavgjort mot Benfica i sista omgången för att ta sig vidare. Matchen slutade med förlust 2-3. I Taca da Portugal har också säsongsmålet nåtts och i januari tog vi det ett steg längre genom vinst över Santa Clara i kvartsfinalen. I semifinalen väntar nu tuffa Benfica i ett dubbelmöte.

Bäste målskytt (alla tävlingar): Hélder Guedes (14 mål)
Flest assist: Harramiz (10 assist)
Bästa snittbetyg: Pité (7,46)

Postad bild

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • UPPNÅTT MÅL! António Fonseca fick ingen speltid i Limianos, dit han under första halvan av säsongen var utlånad. Istället kallade vi tillbaka honom till klubben, förlängde hans kontrakt och flyttade upp honom till A-laget där han även har hunnit med att göra sin tävlingsdebut genom ett inhopp i ligamatchen mot Académica de Coimbra. Nu har därmed säsongsmålet att flytta upp minst två spelare från de egna leden uppnåtts. Sedan tidigare under säsongen har målvakten Joel Sousa flyttats upp.
  • Lukman Haruna. Har högst lön men hade inte direkt briljerat under den första halvan av säsongen. Men så kom vändningen. I januari & februari har Haruna hittat formen och varit en ledande pjäs på det centrala mittfältet.
  • Cupframgång! Målet om att nå kvartsfinal i Taca de Portugal hade redan nåtts, men det tog inte slut där. Efter en 3-2-vinst mot Santa Clara den 16:e januari stod det klart att Tondela skulle komma att spela semifinal i cupen, och detta mot Chaves, Benfica eller Vitoria de Guimarães. Efter lottningen stod det (tyvärr) klart att Benfica blir Tondelas motståndare när semifinalerna (bäst av två matcher) drar igång.
  • Benny. Nyförvärvet inför säsongen har under tiden i klubben inte spelat en enda dålig match. Håller alltid en hög och jämn nivå och det måste uppmärksammas.
  • Pité. Fem mål och en assist på de tre senaste matcherna han har spelat. Pité har gjort en helt fantastisk säsong och lyckas fortsätta att toppa sina insatser med nya fantastiska matcher.
Postad bild OROSMOLN
  • Statistik mot Benfica. Under min tid i Tondela har jag spelat fem matcher mot Benfica, men har inte vunnit en enda. Nu ställs jag mot dem, dels i ligan, men framförallt i ett dubbelmöte i Taca de Portugal. Lyckas jag vända den negativa trenden?

Nästa inlägg: Mars, april & maj 2019

#38   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 25 March 2019 - 14:40 PM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 8

Mars, april & maj 2019

Tävlingar

Sporting CP hade börjat halka efter toppkonkurrenterna Porto och Benfica i tabellen och efter en 1-2-förlust mot Belenenses i den 23:e omgången fick tränaren Jorge Jesus sparken. När klubben la ut jobbannonsen för en ny manager så blev detta min andra chans att söka ett jobb hos en av de tre stora klubbarna i Portugal, vilket alltså är nästa steg jag har som mål att ta. Samtidigt så inleddes mars månad bedrövligt i Tondela med tre raka förluster för första gången under min tid här och på sätt och vis så fanns det inget bättre tillfälle att lämna klubben än nu.

Postad bild

Jag sökte jobbet och den 15:e mars bjöd Sporting in mig på anställningsintervju. Jag ska ärligt säga att det pirrade ordentligt i magen. Känslorna var blandade. Å ena sidan ett Tondela som jag har fått enormt starka känslor för. Å andra sidan ett Sporting CP som är en enormt stor och professionell toppklubb. Jag visste hela tiden att jag aldrig kommer tacka nej till den här chansen, men jag såg framför mig ett sorgset farväl till Min klubb, CD Tondela.

Du har väldigt lite erfarenhet som manager, något som bekymrar mig. Kan du förklara varför det är så?
- Jag kanske inte har den erfarenheten ni letar efter, men jag har gjort väldigt bra ifrån mig under min korta tid som manager.

Efter intervjun skulle Sporting se över om jag skulle bli erbjuden jobbet eller ej. Samtidigt fortsatte tillvaron i Tondela med ytterligare en förlust, fjärde på raken! Den här gången mot Feirense, som gjorde 1-0 och avgjorde matchen i den femte tilläggsminuten. Nu ville jag bara bort.

Så småningom kom beskedet från Sporting, men det var inte positivt. Ordföranden Bruno de Carvalho meddelade att de istället valt att satsa på betydligt mer erfarna Manuel Pellegrini, senast i West Ham.

Postad bild

Tillbaka i Tondela blev säsongsavslutningen katastrofal. Säsongen avslutades med fyra nya raka förluster och totalt blev det nio förluster på de 14 sista matcherna. Usch vad jag vill glömma den här säsongen och ta mig vidare till nästa.

Postad bild

Bäste målskytt (alla tävlingar): Hélder Guedes (17 mål)
Flest assist: Harramiz (10 assist)
Bästa snittbetyg: Pité (7,20)

Postad bild

I mitten av maj blev det helt officiellt att vår 37-årige mittback Ricardo Costa la skorna på hyllan. Totalt blev det 52 ligamatcher för Tondela under två år innan karriären dessvärre slutade med en korsbandskada. I framtiden hoppas jag att min f.d. lagkapten kan återvända till klubben i en ledarroll. Ny lagkapten i laget blir förövrigt målvakten Cláudio Ramos.

När säsongens sista match var spelad så stod det klart att CD Aves var ett av två lag att bli nedflyttande från Liga NOS, ett besked som välkomnades ordentligt av mig. Varför? Jo, för att tränaren Pêpa, som var tränare för Tondela innan min ankomst, av någon anledning har haft något emot mig och fällt den ena negativa kommentaren efter den andra. Nedflyttningen toppades sedan av att Pêpa fick sparken från klubben. Såja, lite skadeglad får man vara.

Postad bild LJUSGLIMTAR
  • Bruten trend. Jag hade efter fyra försök aldrig lyckats vinna mot mittenlaget Portimonense. Den 8:e april så bröts den negativa trenden då vi vann med 2-0.
  • António Fonseca. Den nyss uppflyttade 18-åringen fick göra sin första match från start mot just Portimonense. Skador och avstängningar gav honom chansen i mittförsvaret och hur svarade han? Genom att hålla nollan och bli matchens lirare. Det blev sedan ytterligare tre ligamatcher för Fonseca innan säsongens slut.
Postad bild OROSMOLN
  • Skador. I mitten av april hade vi hela åtta skador i truppen på viktiga spelare, varav tre av dem på mina tre bästa mittbackar. Ricardo Costa, Ícaro, Hernán Menosse, David Bruno, Hélder Tavares, Lukman Haruna, Juan Delgado och João Mendes. Madre mía. Skadeproblemen fortsatte under resten av säsongen då vi bl.a. även fick se skador på Joaozinho och Pité.
  • U19-laget. Utvecklingen gick inte riktigt som tänkt för vårt U19-lag i år. Trots att man lyckades hålla sig borta från nedflyttningsplatserna under nästan hela säsongen så gjorde en ordentlig dipp i slutet av säsongen att det blir degradering och en återkomst i andradivisionen nästa säsong.
  • Långsiktiga mål. Hur lång tid kommer det egentligen att dröja innan jag kan ta nästa steg i min långsiktiga plan? Nästa steg är ju att ta över en storklubb i Portugal. För knappt ett år sedan ansökte jag jobbet som ny Benfica-manager och nu i mars ansökte jag om jobbet som ny Sporting-manager. Båda gångerna var jag i konkurrens med stora och erfarna namn och i slutändan har det känts som att jag aldrig ens var nära. Vad krävs egentligen för stordåd med Tondela för att storklubbarna ska våga satsa på mig?

Nästa inlägg: Säsongssammanfattning 2018/2019

Detta inlägg har redigerats av lugielve: 25 March 2019 - 14:41 PM

#39   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5920 Inlägg:

Postad 25 March 2019 - 16:00 PM

Awesome!

#40   lugielve

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 180 Inlägg:

Postad 03 April 2019 - 16:43 PM

Postad bild

Säsong 2 - inlägg 9

Säsongssammanfattning 2018/2019

Tävlingar

Genomgång av Liga NOS 2018/2019

Låt oss gå vidare! Efter en fantastisk första säsong var jag fylld med optimism inför säsong 2. Saker och ting gick dessvärre inte som förväntat och efter att ha avslutat med fyra förluster så slutade vi på 11:e plats i ligan, fem positioner efter säsongsmålet. Även för U19-laget gick det dåligt och de åkte ur högstadivisionen. När vi sammanfattar säsongen så ser vi att endast tre av de sex uppsatta säsongsmålen uppnåddes.

Postad bild

För att hämta något positivt från säsongen så får det bli att cupspelet gick bra. I Taca de Portugal tog vi oss ända till semifinal, där tyvärr Benfica blev numret för stort. Under säsongen (alla tävlingar) så stod Hélder Guedes (17), Pité (12) och Miguel Cardoso (7) för flest mål och följande fyra spelare utmärkte sig lite extra under säsongen (matcher-mål-assist, snittbetyg).

Pité (29-12-8, 7.20)
Harramiz (28-4-10, 7.17)
Benny (40-4-7, 7.07)
David Bruno (33-0-5, 7.07)

Nu när säsongen är över så vill jag också i detta inlägg tacka av våra gamla trotjänare Ricardo Costa och Bruno Monteiro som nu lägger skorna på hyllan. Tack!

Postad bild

Årets floppspelare:

Juan Delgado. Att kalla Juan för en floppspelare är egentligen inte något jag vill stå bakom, men nog har han haft en tung säsong. Att gå från att ifjol ha varit en av lagets absolut bästa spelare och gjort 14 mål på 27 matcher så var han inför säsongen en av favoriterna till att ta hem skytteligan i hela serien. Säsongen förstördes dock av skador och när han väl fick chansen så lyckades han inte riktigt blomma som förr. Totalt blev det ett mål, en assist och ett snittbetyg på 6,56 på 19 ligamatcher.

Avstämning säsongsmål 2018/2019:
  • Sluta topp 6 i Liga NOS. Postad bild - Slutade på 11:e plats.
  • Nå den sjätte omgången (kvartsfinal) i Taca de Portugal. Postad bild - Åkte ut mot Benfica i semifinal.
  • Nå den tredje fasen i Taca da Liga (gruppspel). Postad bild
  • Vinn minst en tävlingsmatch mot Os Três Grandes (The Big Three – Porto, Benfica & Sporting). Postad bild
  • Ta poäng mot alla tre lagen i Os Três Grandes. Postad bild - Lyckades inte ta poäng från FC Porto.
  • Skriv proffskontrakt och flytta upp minst två spelare från de egna leden. Postad bild - Joel Sousa och António Fonseca flyttade upp under säsongen och har fått spela 4 respektive 6 tävlingsmatcher.
Övriga ligor (och skyttekungar):

Premier League – Manchester United (Harry Kane, Manchester United och Pierre-Emerick Aubameyang, Arsenal och Pedro, Chelsea & Roberto Firmino, Liverpool 18)
LaLiga Santander – Real Madrid (Simone Zaza, Valencia 24)
Serie A TIM – Napoli (Andrea Belotti, Torino 26)
Bundesliga – Bayern München (Yussuf Poulsen, RB Leipzig 22)
Ligue 1 Conforama – AS Monaco (Edinson Cavani, PSG och Olivier Giroud, Monaco 23)
UEFA Champions League – Inter (Liverpool silver) (Alexandre Lacazette, Arsenal 8)
UEFA Europa League – Chelsea (Tottenham silver) (Vincent Janssen, Benfica och Ashley Barnes, Burnley 11)

Upp- och nedflyttningar:

Nedflyttade från Liga NOS: CD Aves, Santa Clara.
Uppflyttade från Ledman Liga Pro: Pacos de Ferreira, FC Arouca.

Nästa inlägg: Förväntningar & säsongsmål 2019/2020

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar