Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Allmänna taktikfrågor

70 svar till detta ämne

#61   Pon-TuZz

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 19 May 2019 - 02:34 AM

Visa inläggBruno724 skrev:

Hej!
Jag har ett stort problem, spelar med Degerfors i Allsveskan gick upp först året med en 4-2-2-2 alltså en 4-4-2 med yttrar. Men det kändes för offensivt med en trupp som behövde förstärkas.
Klarade mig kvar först året via kval dock ett spel som lämnad allt att önska.
Inför år 2 vill jag spela 4 3-3 med yttrar. Har fått in bra spelare överallt. Yttrarna kan enligt prickarna bara vara inre anfalare men ytterbackarna är bra och offensiva. Mina startande mittfältare är en löpstark/carillero , en offensiv speluppläggare och en bollvinnande mittfältare.
Med detta har jag försökt på alla möjliga vis men blir utspelad av alla. Får aldrig se en höjdpunkt där jag har fyllt på med spelare uppåt allt är långbollar som lyckas gå fram. Har spelare för övre halvan men inget går. Har försökt med direkt, kort, kantspel eller via mitten. Kontring eller inte.
Allt går skit och släpper in mål på tidiga inlägg hela tiden.

Snälla hjälp mig någon.
Hajjade till lite på raden: "Har fått in bra spelare överallt" Om du värvat friskt så behöver de juh dels lära känna varrandra och taktiken och sen tar de iaf för mig oftast en stund innan nyförvärv verkligen presterar jämnt och på den nivån jag vet att de har i sig, ofta mellan 1/2 till 1 säsong känns de som (beror väll på anpassningssiffran, personligheten och hur nytt allt är i fråga om språk och nivå på ligan många -% som tickar bort med tålamod) och om halva elvan påverkas?!?

#62   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 852 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 23 May 2019 - 17:19 PM

Bredvid en djupt liggande spelfördelare på ett tvåmannamitflt - vilken roll/attribut skulle ni säga att spelaren där bredvid bör ha?

Vet att det såklart beror på spelet man vill spela och uppställningen man kör på, men om vi leker med tanken - man skulle väl helst vilja ha en hårt arbetande mittfältare som ständigt bryter bollbanan och levererar bollarna till spelfördelaren?
Direkt vid den tanken tänker jag på en Bollvinnande på försvar. Men varför inte en CM på försvar?

Haha. Hur tänker ni?

#63   Kimmpa

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Inlägg:

Postad 30 May 2019 - 23:29 PM

Hur mycket och hur ofta bör man ändra sin taktik för att inte bli sönderläst? Har inte spelat fm sedan 13 så är lite ringrostig!
Sir Bobby Robson: "Catalonia is a country and FC Barcelona is their army"

#64   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5823 Inlägg:
  • Tränar:Fotboll

Postad 31 May 2019 - 12:27 PM

Visa inläggKimmpa skrev:

Hur mycket och hur ofta bör man ändra sin taktik för att inte bli sönderläst? Har inte spelat fm sedan 13 så är lite ringrostig!

Ingen aning, ja spelar alltid med 2 taktiker som jag byter lite beroende på motstånd.

#65   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7276 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 31 May 2019 - 12:34 PM

Visa inläggKimmpa skrev:

Jag upplever inte att du behöver ändra din taktik nämnvärt om du hittar en fungerande. Det handlar väl mer om att värva rätt spelare till din taktik snarare än att hitta nya taktiska inslag imo.

#66   Phoenix

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 284 Inlägg:
  • Favoritlag:Enskede IK

Postad 04 June 2019 - 00:36 AM

Hur förhindrar ni insläppta mål på inlägg?

Grön = anfallare
Röd = försvarare

I bilden nedan har grön #11 precis slagit ett inlägg mot grön #9. Jag har ställt in så att röd #2 ska markera tätt på grön #9 och röd #3 ska markera grön #14. Ändå markerar de inte rätt spelare och grön #9 kan enkelt skjuta bollen i mål.

Postad bild

#67   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 852 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 04 June 2019 - 09:56 AM

Visa inläggPhoenix skrev:

Grön = anfallare
Röd = försvarare

I bilden nedan har grön #11 precis slagit ett inlägg mot grön #9. Jag har ställt in så att röd #2 ska markera tätt på grön #9 och röd #3 ska markera grön #14. Ändå markerar de inte rätt spelare och grön #9 kan enkelt skjuta bollen i mål.

Postad bild

Jag ställer inte in man-mot-man markering. Har provat men tycker spelarna släpper position och vandrar iväg lite för ofta. Jag kör enbart lite ivrigare presspel.

#68   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:
  • Yrke:Idrottskonsulent
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 05 June 2019 - 15:21 PM

Visa inläggPhoenix skrev:

Grön = anfallare
Röd = försvarare

[img][url="https://i.imgur.com/bH9RyuW.png"]https://i.imgur.com/bH9RyuW.png[/url][/img]

Precis som jonatannk så kör jag inte med man-mot-man markering. Har haft samma upplevelse; att spelarna irrar iväg. Hur har du ställt in försvaret bredd-mässigt? Min första tanke var att du kanske skulle kunna testa att köra smalt försvar... då släpper du troligtvis till några fler inlägg men kanske har du då fler spelare på plats i boxen för att rensa.
"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

#69   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 05 June 2019 - 15:27 PM

Visa inläggjonatannk skrev:

Bredvid en djupt liggande spelfördelare på ett tvåmannamitflt - vilken roll/attribut skulle ni säga att spelaren där bredvid bör ha?

Vet att det såklart beror på spelet man vill spela och uppställningen man kör på, men om vi leker med tanken - man skulle väl helst vilja ha en hårt arbetande mittfältare som ständigt bryter bollbanan och levererar bollarna till spelfördelaren?
Direkt vid den tanken tänker jag på en Bollvinnande på försvar. Men varför inte en CM på försvar?

Haha. Hur tänker ni?

Spontant så ja, en bollvinnande. Men grejen jag upplever med en sådan roll är att den är extremt specifik, dvs kräver höga värden på relativt få skills. Jag har börjat lira mer och mer med spelare som har högt i arbetskapacitet och alla fysiska egenskaper, de sitter ganska ofta inne på hela registret för vad en fotbollsspelare kräver... då finns möjligheten att variera i roller och spelaren kan troligtvis anpassa sig väldigt snabbt.

Det jag försöker säga är till en början att frågan är ju skitsvår ;) men att jag själv troligtvis hade gått i linje med att leta efter en lojal lagspelare med god fysik - typ löpstark innermitt som ju ofta kan pendla mellan olika roller (carrillero, mezalla, vanlig cm... osv.)
"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

#70   micke122

Rapportmod

• Moderator
  • 4621 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:Falkenbergs FF

Postad 02 August 2019 - 09:24 AM

Kanske ingen direkt taktikfråga men visste inte riktigt var jag skulle posta någonstans. Har precis införskaffat FM19 och har knappt spelat de tre senaste upplagorna. Har dragit igång en save med Falkenberg, som har en väldigt jämn och bred trupp. Min fråga är således hur pass mycket spelarrotation påverkar lagets prestation? Vet att det förstås alltid är en balansgång men märks det stor skillnad om man byter ut några spelare inför varje match? Är backlinjen extra känslig för rotation? Osv.
FMS-mästare i fotbollskunskap 2015.

#71   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 02 August 2019 - 10:59 AM

Visa inläggmicke122 skrev:

Kanske ingen direkt taktikfråga men visste inte riktigt var jag skulle posta någonstans. Har precis införskaffat FM19 och har knappt spelat de tre senaste upplagorna. Har dragit igång en save med Falkenberg, som har en väldigt jämn och bred trupp. Min fråga är således hur pass mycket spelarrotation påverkar lagets prestation? Vet att det förstås alltid är en balansgång men märks det stor skillnad om man byter ut några spelare inför varje match? Är backlinjen extra känslig för rotation? Osv.

Jag har märkt viss skillnad. Men det beror ju på hur många du tänkt lyfta in och ut ur laget vid varje rotation skulle jag säga, och hur samspelta alla är. Har alla dina spelare fått tid att spela ihop sig kommer nog inte rotationen göra någon skillnad. Jag brukar spela ihop en hyfsat regelbunden elva och sen börja rotera för att några andra spelare ska bli bekväma med omgivningen och sen gradvis göra så att alla kan spela ihop. Tar ju sin lilla stund men har du inte tänkt flytta från Falkenberg inom en snar framtid kan det vara värt det. En save jag kör med Liverpool började inte ge ordentligt med utdelning förrän ett par säsonger in.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar