Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Allmänna taktikfrågor

70 svar till detta ämne

#21   alxjohansson

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 813 Inlägg:

Postad 29 November 2018 - 16:55 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Vad har dina innermittfältare för individuella instruktioner, kanske kan du rätta till något där? Du kör också med korta passningar, då tenderar man att mer hålla i bollen än vid direkta tillslag, där kan också vara något du kan se över.

Tack för bra svar!

Jag har en defensiv mittfältare som är defensiv speluppläggare (försvar). Sedan löpstark mittfältare understöd och carrilero understöd framför.

Jag vet inte om man skulle ändra spelfördelare till en bollvinnare och istället satsa på en offensiv speluppläggare så det blir lite mer kreativitet och instick på offensiv tredjedel.

---------------

Angående taktik vid uppflytt har du säkert rätt. Får försöka jobba vidare o utveckla det man har så får man se hur det tas emot nästa säsong om man går upp.

#22   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 29 November 2018 - 17:05 PM

Visa inläggalxjohansson skrev:

Tack för bra svar!

Jag har en defensiv mittfältare som är defensiv speluppläggare (försvar). Sedan löpstark mittfältare understöd och carrilero understöd framför.

Jag vet inte om man skulle ändra spelfördelare till en bollvinnare och istället satsa på en offensiv speluppläggare så det blir lite mer kreativitet och instick på offensiv tredjedel.

---------------

Angående taktik vid uppflytt har du säkert rätt. Får försöka jobba vidare o utveckla det man har så får man se hur det tas emot nästa säsong om man går upp.
Testa runt lite och återkom om det uppstår några andra/liknande problem så ska jag försöka hjälpa dig!

#23   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 30 November 2018 - 17:11 PM

Hur viktigt är det att kika på hur motståndarna spelar och förändra viss taktik utifrån det?

#24   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 30 November 2018 - 18:15 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Hur viktigt är det att kika på hur motståndarna spelar och förändra viss taktik utifrån det?
Jag tycker inte att det är det viktigaste så utifrån eget perspektiv, inte särskilt viktigt annat än att hålla koll på vilka spelsystem du förlorar mot. Anledningen är att hittar du ett fungerande spelsystem och håller dina spelare motiverade så är det inte många lag som rår på dig, alla nivåkategorier. Använd "Ropa" och motivera dem under match samt lyssna på vad din assisterande har att säga om motståndarinstruktioner så brukar det gå åt rätt håll; oftast. Det gäller att hitta vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Sen måste man ha i åtanke att ju mer man ändrar desto mer ovana blir spelarna med din taktik, då tenderar de att spela sämre eftersom de måste lära sig de nya instruktionerna.

#25   kinali

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1177 Inlägg:

Postad 07 December 2018 - 22:44 PM

Hej!

Jag använder denna taktik "https://www.fmscout.com/a-fm19-tactic-4231-attack-by-zion.html".

Min fråga är, mina yttrar byter plats med varandra ganska ofta, hur ändrar man så att de inte gör det? Har precis köpt FM19...

Tack på förhand.
Ronaldo Luiz Nazario De Lima

#26   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 07 December 2018 - 23:07 PM

Visa inläggkinali skrev:

Hej!

Jag använder denna taktik "https://www.fmscout.com/a-fm19-tactic-4231-attack-by-zion.html".

Min fråga är, mina yttrar byter plats med varandra ganska ofta, hur ändrar man så att de inte gör det? Har precis köpt FM19...

Tack på förhand.
Där står bokstavligt talat i länken att han använder sig av yttrar som byter plats med varandra och hur han gick tillväga för det.

#27   kinali

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1177 Inlägg:

Postad 08 December 2018 - 14:39 PM

Där står bokstavligt talat i länken att han använder sig av yttrar som byter plats med varandra och hur han gick tillväga för det.

Ja men inte hur man tar bort det. Jag har kollat igenom hela taktiksektionen i spelet och hittar fortfarande inte hur man tar bort så att de inte byter plats med varandra :S. Det står inte så som det står för han längst ner på bilden "Swap Positions With...."

Detta inlägg har redigerats av kinali: 08 December 2018 - 14:43 PM

Ronaldo Luiz Nazario De Lima

#28   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 11 December 2018 - 11:09 AM

Det kommer tyvärr inte komma ut något material från mig den här tisdagen med anledning av att min dotter fyllt år i helgen och det har varit fullt fokus på det. Har även gått och blivit sjuk så är inte på skrivhumör alls. Nästa tisdag räknar jag med att få upp nästa!

#29   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:

Postad 11 December 2018 - 11:44 AM

Det kommer tyvärr inte komma ut något material från mig den här tisdagen med anledning av att min dotter fyllt år i helgen och det har varit fullt fokus på det. Har även gått och blivit sjuk så är inte på skrivhumör alls. Nästa tisdag räknar jag med att få upp nästa!

Ser fram emot nästa tisdag!

#30   Jimi_Rose

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 13 Inlägg:
  • Yrke:Socialarbetare
  • Favoritlag:DIF/Liverpool
  • Tränar:1. FC Köln

Postad 11 December 2018 - 14:47 PM

Abstinensen är total. Hur ska man överleva till tisdag nästa vecka?! Nåväl, krya på dig!

#31   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 11 December 2018 - 16:08 PM

Visa inläggJimi_Rose skrev:

Abstinensen är total. Hur ska man överleva till tisdag nästa vecka?! Nåväl, krya på dig!
Haha! Tack så mycket!

#32   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 16 December 2018 - 10:40 AM

På tisdag släpper jag en ny guide; blir en långläsning för den intresserade. Nästan 4 Word-sidor långt blev det plus ett par bilder :)

Och som vanligt - är det något ni vill att jag djupdyker i och tar fram information om; skriv det här så noterar jag det!

#33   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:

Postad 17 December 2018 - 11:08 AM

På tisdag släpper jag en ny guide; blir en långläsning för den intresserade. Nästan 4 Word-sidor långt blev det plus ett par bilder Postad bild

Och som vanligt - är det något ni vill att jag djupdyker i och tar fram information om; skriv det här så noterar jag det!

Hype!!!

#34   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 25 December 2018 - 16:25 PM

Blir tyvärr inget taktiskt drag från min sida idag. Ber om ursäkt!

#35   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 12 February 2019 - 21:40 PM

Efter en tids frånvaro påbörjar jag sakta men säkert att öppna upp här igen med olika projekt. Är det något ni önskar veta och vill ha djupdykningar i så skriva gärna här eller i ett PM till mig så ska jag notera det :)

#36   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 20 February 2019 - 13:52 PM

Får först och främst ursäkta för ett långt inlägg.

Men - det eviga pysslandet med taktiker, alltså. Jag försöker och försöker, klipper och klistrar, läser, tar in, försöker implementera - men icke. Jag har såna extrema problem med taktiker, alltså. Har försökt utgå efter Kakidaniels taktik-trådar här på forumet för att bli lite mer insatt.
Jag valde att gå in på lagrapport för att få en bild utav vad min assisterande anser om laget. Jag har även kollat analyser utav de senaste matcherna för att se vart det är vi brister.

Enligt lagrapporten så menar min assisterande att vi är dåliga på passningsspel, vi är dåliga på att slå långbollar, vi är ganska dåliga på teknik/dribblingar, vi är ganska dåliga på att läsa spelet. Samtidigt håller vi en ganska OK defensiv, spelade 0-0 tre matcher i rad innan det släppte totalt till en 0-4 förlust emot Köln. Alltså är vi totalt ineffektiva framåt, klappar ihop totalt defensivt tillslut och jag börjar helt enkelt ledsna. Jag vill inte dominera och ha en svintråkig save där jag vinner allting direkt men jag vill åtminstone kunna vinna matcher.

Såhär ser det då ut, jag spelar helst utav allt en 4-1-4-1, eller 4-1-2-3 om så vill.

Med boll: Bygg spel bakifrån, Utnyttja spel längs höger/vänsterkant, Mer korta passningar, Arbeta in bollen i straffområdet, Dribbla mindre, Var mer disciplinerade.

Omställningar: Kontringsspel, Återerövringspress, Passa till ytterbackarna.

Utan boll: Lägre försvarslinje, Mer press, Tätare markering.
Tänker jag fel här? Har jag en taktik som motsäger vad min lagrapport säger? För ”Mer direkt passningsspel” är väl ändå att slå långbollar?

Spelarrollerna varierar, men senast har de sett ut såhär:

Målvakt: Försvar
HB: Ytterback (Understöd)
MB1+2: Mittback (Försvar)
VB: Ytterback (Understöd)

CDM: Defensiv spelfördelare (Understöd)
CM1: Löpstark mittfältare (Understöd)
CM2: Offensiv spelfördelare (Anfall)

HIF: Anfall
VIF: Understöd
FWD: Offensivt spelande forward (Anfall)

Problemen jag stöter på? Vi blir ofta utspelade. Extremt mycket bolltapp, extremt underlägsna och min anfallare blir totalt bortplockad. Jag har försökt ändra roll för att få honom mer delaktig men det är inte ofta målen kommer från anfallaren. Jag vann säsongspremiären under säsong 2 med 5-1 där strikern min gjorde hattrick, men efter det har det knappt blivit några fler. Totalt 5 i ligan på halva säsongen, tror jag.

Jag kan dela med mig utav prints om så behövs.

Väl mött!

#37   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4095 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 20 February 2019 - 14:20 PM

Visa inläggjonatannk skrev:

Med boll: Bygg spel bakifrån, Utnyttja spel längs höger/vänsterkant, Mer korta passningar, Arbeta in bollen i straffområdet, Dribbla mindre, Var mer disciplinerade.

Omställningar: Kontringsspel, Återerövringspress, Passa till ytterbackarna.

Utan boll: Lägre försvarslinje, Mer press, Tätare markering.

Målvakt: Försvar
HB: Ytterback (Understöd)
MB1+2: Mittback (Försvar)
VB: Ytterback (Understöd)

CDM: Defensiv spelfördelare (Understöd)
CM1: Löpstark mittfältare (Understöd)
CM2: Offensiv spelfördelare (Anfall)

HIF: Anfall
VIF: Understöd
FWD: Offensivt spelande forward (Anfall)

Tycker du blandar lite med instruktioner som motsäger varandra. Typ att du ska kontra men samtidigt bygga spelet bakifrån som
är en inställning för ett lag som spelar mer med bollinnehav. Och även att köra återerövring med en lägre försvarslinje, gör ju att laget blir väldigt utdraget. Hur vill du egentligen att laget ska spela?

Vad spelar du med för mentalitet? Den har mycket med att ändra de specifika rollernas mentalitet. T.ex. central mittfältare anfall med en defensiv mentalitet ger rollen en balanserad mentalitet medan balanserad mentalitet ger honom en anfallande mentalitet. De går alltså ofta hand i hand. Mentaliteten hittar du längst upp i mitten på denna bild:

Postad bild

#38   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 20 February 2019 - 14:49 PM

Visa inlägggurkburk skrev:

Tycker du blandar lite med instruktioner som motsäger varandra. Typ att du ska kontra men samtidigt bygga spelet bakifrån som
är en inställning för ett lag som spelar mer med bollinnehav. Och även att köra återerövring med en lägre försvarslinje, gör ju att laget blir väldigt utdraget. Hur vill du egentligen att laget ska spela?

Vad spelar du med för mentalitet? Den har mycket med att ändra de specifika rollernas mentalitet. T.ex. central mittfältare anfall med en defensiv mentalitet ger rollen en balanserad mentalitet medan balanserad mentalitet ger honom en anfallande mentalitet. De går alltså ofta hand i hand. Mentaliteten hittar du längst upp i mitten på denna bild:

Postad bild

Jag ser vad du menar. Det är ju där mitt problem ligger - jag fattar inte vilket som säger emot vilket. Hur jag vill spela är egentligen ett frejdigt och trevligt anfallsspel utan att blottas för mycket bakåt.

Jag ändrade lite i min elva nu och spelar med två def. mittar, en central och sen två IF på vardera kant med en ensam anfallare.

Offensiv mentalitet, och med instruktionerna:
Med Boll: Utnyttja höger/vänsterkant, mycket högre tempo
Omställningar: Passa till ytterbackarna, återerövringspress
Utan boll: Högre försvarslinje, Mera brådskande, Tätare markering, Offsidefälla.

Vann första matchen med 3-0, och det på bortaplan. Får väl se hur taktiken artar sig men anfallaren blir likväl väldigt isolerad.

#39   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 22 February 2019 - 16:55 PM

Tjäna!
Mycket taktikfrågor ifrån mig men ni är så hjälpsamma så jag fortsätter, tänker jag. The more the merrier!
Nu har jag hittat en taktik som verkar funka med enstaka tweaks i form utav den förinställda gegenpress-taktiken. :-)

Det jag vidare har frågor om nu är spelarpositioner. Är som jag nämnt vid tidigare tillfälle Leverkusen och har lyckats behålla de stora talanger än så länge. Två som det inte direkt slits i är Kai Havertz och Kevin Volland, mycket på grund utav att de inte alls kommit upp i nivå.

Då jag spelar 4-1-2-3 så blir Havertz en central mitt med oftast offensiv spelfördelare som roll, men ibland även Löpstark mittfältare (han är ej van med rollen men hans siffror påvisar att han har kvaliteten för den). Han är ju däremot COM egentligen, och försvinner således ofta ur matcherna. Vad bör jag göra för att få igång denna maskin? Träna honom? Flytta upp honom?

Liksom Volland. Han har varit mitt förstaalternativ på anfallsposten och spelar just nu på sin favoritposition som Pressande anfallare. Men denna herre underpresterar var gång om varannan liksom alla de andra som beprövas som ensam striker. Spelarna på kanterna är IF båda två - så hur bör jag egentligen få igång Volland? Eller bör jag flytta ut honom på kanten istället? 🤔

Väl mött 👍🏼

#40   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 24 February 2019 - 21:01 PM

Visa inläggjonatannk skrev:

Tjäna!
Mycket taktikfrågor ifrån mig men ni är så hjälpsamma så jag fortsätter, tänker jag. The more the merrier!
Nu har jag hittat en taktik som verkar funka med enstaka tweaks i form utav den förinställda gegenpress-taktiken. :-)

Det jag vidare har frågor om nu är spelarpositioner. Är som jag nämnt vid tidigare tillfälle Leverkusen och har lyckats behålla de stora talanger än så länge. Två som det inte direkt slits i är Kai Havertz och Kevin Volland, mycket på grund utav att de inte alls kommit upp i nivå.

Då jag spelar 4-1-2-3 så blir Havertz en central mitt med oftast offensiv spelfördelare som roll, men ibland även Löpstark mittfältare (han är ej van med rollen men hans siffror påvisar att han har kvaliteten för den). Han är ju däremot COM egentligen, och försvinner således ofta ur matcherna. Vad bör jag göra för att få igång denna maskin? Träna honom? Flytta upp honom?

Liksom Volland. Han har varit mitt förstaalternativ på anfallsposten och spelar just nu på sin favoritposition som Pressande anfallare. Men denna herre underpresterar var gång om varannan liksom alla de andra som beprövas som ensam striker. Spelarna på kanterna är IF båda två - så hur bör jag egentligen få igång Volland? Eller bör jag flytta ut honom på kanten istället?

Väl mött
Tjäna! Jag skulle vilja att du postar en screen på din taktik så kan jag mer sätta mig in i det du eftersöker. Sen hjälper jag dig mer än gärna :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar