Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Allmänna taktikfrågor

70 svar till detta ämne

#41   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 25 February 2019 - 17:01 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Tjäna! Jag skulle vilja att du postar en screen på din taktik så kan jag mer sätta mig in i det du eftersöker. Sen hjälper jag dig mer än gärna :)

Dessvärre klappade min dator ihop, kan inte ta prints på taktiken och således är min save över för denna gång. 🤷🏼‍♂️

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 25 February 2019 - 17:02 PM

#42   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 21 March 2019 - 16:09 PM

På ett tvåmannamittfält centralt i plan - vad brukar ni köra för roller? Har alltid den ena som def. spelfördelare på understöd men varierat emellan löpstark mittfältare, bollvinnande mittfältare (försvar) och nu senast off. spelfördelare (understöd) och ändrar då den def. spelfördelande mittfältaren från understöd till försvar.

Spelar ett 4-2-3-1 med, just nu, med dessa roller:

Målvakt (Libero): Understöd
Ytterback: Understöd
Spelskicklig mittback: Försvar
Mittback: Försvar

Bollvinnande mittfältare: Försvar
Defensiv spelfördelare: Understöd

Innerforward: Anfall
Offensiv mittfältare: Understöd/Anfall (Varierar emellan)
Innerforward: Understöd

Offensivt spelande forward: Anfall

#43   Phoenix

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 284 Inlägg:
  • Favoritlag:Enskede IK

Postad 22 March 2019 - 02:25 AM

Visa inläggjonatannk skrev:

På ett tvåmannamittfält centralt i plan - vad brukar ni köra för roller? Har alltid den ena som def. spelfördelare på understöd men varierat emellan löpstark mittfältare, bollvinnande mittfältare (försvar) och nu senast off. spelfördelare (understöd) och ändrar då den def. spelfördelande mittfältaren från understöd till försvar.

Spelar ett 4-2-3-1 med, just nu, med dessa roller:

Målvakt (Libero): Understöd
Spelskicklig mittback: Försvar
Mittback: Försvar

Bollvinnande mittfältare: Försvar
Defensiv spelfördelare: Understöd

Innerforward: Anfall
Offensiv mittfältare: Understöd/Anfall (Varierar emellan)
Innerforward: Understöd

Offensivt spelande forward: Anfall

De flesta populära taktiker på andra sidor brukar köra defensiv spelfördelare och löpstark mittfältare.
Jag är smått allergisk mot osymmetriska taktiker så jag brukar köra båda som central mittfältare (understöd) när jag kör 2 centralt. Håller just nu på att experimentera med endast en defensiv spelfördelare som får stöd från inverterade ytterbackar, 2-3-5 i anfallsspelet typ.

#44   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 22 March 2019 - 10:11 AM

Visa inläggPhoenix skrev:

De flesta populära taktiker på andra sidor brukar köra defensiv spelfördelare och löpstark mittfältare.
Jag är smått allergisk mot osymmetriska taktiker så jag brukar köra båda som central mittfältare (understöd) när jag kör 2 centralt. Håller just nu på att experimentera med endast en defensiv spelfördelare som får stöd från inverterade ytterbackar, 2-3-5 i anfallsspelet typ.

Ja, jag provade somsagt Löpstark ett tag också. Kanske bör gå tillbaka till det!
Angående två enkla centrala fältare så har jag funderat på det också, men ingen utav mina alla mittfältare funkar egentligen på en sådan position. Då har jag iofs egentligen utgått ifrån hur vana dom är med rollen.

#45   Pon-TuZz

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 22 March 2019 - 12:07 PM

En deffensiv spelfördelare eller carrilero (löpstark i sidled har jag lagt den på minnet som) och en offensiv spelfördelare eller mezzalla. Mest för att det e dom jag råkat ha killar som varit starkast i... Sen beror de juh på motståndet givetvis, ute i europa när ja inte ska ha en chans så kan ja låta två deffensiva gubbar plöjja loss ibland

#46   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 25 April 2019 - 09:58 AM

Någon som har lust och möjlighet att bolla lite taktikfrågor som jag sitter fast med? :)

#47   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1278 Inlägg:

Postad 25 April 2019 - 10:27 AM

Klart man kan försöka hjälpa till om man kan. Vad är det som krånglar?!

#48   jakob18

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 806 Inlägg:
  • Favoritlag:Malmö FF, Tottenham, SD Eibar

Postad 25 April 2019 - 13:58 PM

Fram med ditt dilemma!

#49   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 26 April 2019 - 13:46 PM

Snyggt! Tack.

Jag har först och främst utgått ifrån Kakidaniels Liverpool-taktik (mycket mycket bra, stort tack!) med lite egna tweaks och ändringar. Får ursäkta om det blir ett långt inlägg. Skriv om ni vill ha screens så ordnar jag det åt er.
Först och främst har jag valt att köra med en offensiv mentalitet, men jag ändrar detta till Balanserat när jag möter större klubbar i exempelvis CL.
Det är främst spelarrollerna ihop med spelsystem jag har haft svårt med. Uppställningen nu är 4-1-4-1, eller 4-3-3 om man så vill.

Jag börjar med mål/backlinje. Spelarrollerna följer här nedan. Dessutom har jag tidigare valt att ”Spela aggressivt” då jag tycker vi slarvar väldigt mycket i defensiven. Det är nu borttaget och vi kör med en högre försvarslinje där målvakt snabbt ska sätta igång spelet via mittbackarna. Samtidigt vill jag att vi bygger vårat spel bakifrån.
MLi – Us
YB – Us
BSF – FÖ
MB – FÖ
YB – Us

Mittfältet då. Här har jag haft extremt mycket problem med att hitta rätt spelarroller. Jag har provat allt ifrån enkel CM till en mängd olika. Jag har försökt att köra olika roller som passar mina spelares attribut för att sedan se hur de ter sig i matchsammanhang men har inte hittat rollerna som ”klickat”. Efter att ha tittat på lite youtube-videos har jag förstått att en enkel DM till exempel följer med upp i offensiva räder men samtidigt håller sig hemma. Jag vill ha en bollfördelande men vet inte vilken av rollerna jag ska välja, samt så har jag lagt till en offensivare roll för att inte isolera min ensamma anfallare.
I och med att alla är passningsskickliga så ska vi ha ett Något kortare passningsspel och ett Högre tempo, när vi väl tappar boll så har vi Återerövringspress och när vi vinner boll satsar vi på Kontringsspel.
DM – Us
DSF – Us
MEZ – AT

I anfallet så har jag hittills endast kört på de roller jag har här nedan vilket fungerade väldigt bra. Men när jag sålde min förstestriker, som stod för 76 (!) mål på 110 ligamatcher under 4 säsonger har det gått sämre. De tre jag skiftar emellan nu har stått för 17 på 27 matcher men när målen inte kommer så underpresterar dom och hamnar totalt utanför spelet. Speciellt i CL, där jag nu åkte ut emot PSG med 1–5 på bortaplan efter 1–1 hemma. Här är mitt mål att slå låga inlägg då samtliga strikers har mycket bra attribut på avslut. Jag vill också att vi ska arbeta in bollen i straffområdet då vi stundtals kan ha matcher där vi har 40 skott men endast 7 på mål. Vill med andra ord inte slå bort så många bollar.
HIF – Us
VIF – AT
OSF – AT

Det går bra i ligan, vi har vunnit 3 utav 4 ligatitlar och är påväg emot vår 4 på 5 år. Däremot har det gått sämre i CL/EL, då vi som längst tagit oss till 2:a utslagsrundan. Jag vill utmana på riktigt men känner att jag behöver lite tips och råd för att lyckas!

Somsagt, långt inlägg men vill ge er en förklaring för hur jag vill att vi ska spela ihop med spelarrollerna så att ni får en förståelse.
Bör jag exempelvis ha en till taktik som ska fungera emot tuffare motstånd och vara mer defensiv och kontringsbaserad?

EDIT: Vann precis i ligan med 5-0 hemma men torskade med 0-3 borta så den har ju sina brister.

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 26 April 2019 - 15:16 PM

#50   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:
  • Tränar:Fotboll

Postad 27 April 2019 - 14:24 PM

Känner du att den är offensivt balanserad så den blir opålitlig?

#51   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 27 April 2019 - 14:49 PM

Egentligen inte då. Jag har aldrig gillat att ha målvakt på sweeper keeper då jag inte tycker att han tar ytan som lämnas bakom backlinjen, som jag har ställt något högre. Har provat sänka backlinjen samtidigt som målvakt enbart står på försvar vilket gjort oss något säkrare bakåt.

Offensiven isolerar däremot min striker samtidigt som de flesta målen nu mer kommer från centrala mittfältet.

#52   jakob18

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 806 Inlägg:
  • Favoritlag:Malmö FF, Tottenham, SD Eibar

Postad 27 April 2019 - 15:02 PM

Egentligen inte då. Jag har aldrig gillat att ha målvakt på sweeper keeper då jag inte tycker att han tar ytan som lämnas bakom backlinjen, som jag har ställt något högre. Har provat sänka backlinjen samtidigt som målvakt enbart står på försvar vilket gjort oss något säkrare bakåt.

Offensiven isolerar däremot min striker samtidigt som de flesta målen nu mer kommer från centrala mittfältet.
Min erfarenhet har varit att det kan vara svårt att spela med en offensivt spelande forward utan att ha en nummer 10. I och med att yta 2, som är ytan mellan deras försvar och mittfält inte används, så prova spela med någon form av droppande anfallare, det bör göra att läget blir mer sammanhängande samtidigt som din vänsterforward förmodligen kommer få mer ansvar när det kommer till målskyttet

Detta inlägg har redigerats av jakob18: 27 April 2019 - 15:02 PM

#53   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 27 April 2019 - 15:54 PM

Visa inläggjakob18 skrev:

Min erfarenhet har varit att det kan vara svårt att spela med en offensivt spelande forward utan att ha en nummer 10. I och med att yta 2, som är ytan mellan deras försvar och mittfält inte används, så prova spela med någon form av droppande anfallare, det bör göra att läget blir mer sammanhängande samtidigt som din vänsterforward förmodligen kommer få mer ansvar när det kommer till målskyttet

Snyggt! Har faktiskt tänkt på det, att skifta till en DLF på antingen Us eller AT. Provade ett tag, första matchen gjorde min striker hattrick men därefter blev det mycket skott utifrån och sällan några ”break-throughs”. Men ska absolut prova det igen.

Angående mittfältet, då. Vad tror ni om MEZ-DLP tillsammans med en DM?

#54   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 28 April 2019 - 11:40 AM

Valde att ändra lite.
Sänkte backlinjen till normal höjd, satte min striker som DLF - Us och valde att centrera försvaret lite mer. Trots spelmässigt övertag föll vi med 0-1 borta emot toppkandidaten. Vi ligger nu delad etta, med en match mindre spelad och med 3 matcher kvar på säsongen. Men spelet såg bättre ut, anfallaren föll ner och öppnade upp för mina yttrar mer.
Däremot fick min högerlöpare, som spelar som innerforward (anfall) betyget 6,4. Något snopet. Men vi gnetar på. :)

Satte även mina mittfältare som LM och OSF - AT istället. Såg något bättre ut.

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 28 April 2019 - 11:41 AM

#55   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:

Postad 28 April 2019 - 12:14 PM

Valde att ändra lite.
Sänkte backlinjen till normal höjd, satte min striker som DLF - Us och valde att centrera försvaret lite mer. Trots spelmässigt övertag föll vi med 0-1 borta emot toppkandidaten. Vi ligger nu delad etta, med en match mindre spelad och med 3 matcher kvar på säsongen. Men spelet såg bättre ut, anfallaren föll ner och öppnade upp för mina yttrar mer.
Däremot fick min högerlöpare, som spelar som innerforward (anfall) betyget 6,4. Något snopet. Men vi gnetar på. Postad bild

Satte även mina mittfältare som LM och OSF - AT istället. Såg något bättre ut.

Kämpa på! Jag håller på att fila med en realistisk taktik med Wolves. Försöker efterlikna deras sätt att spela så mkt som möjligt

#56   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 28 April 2019 - 12:17 PM

Snyggt!
Funderar på att bygga om och satsa på en 4-1-2-2-1 taktik nästa säsong där jag slopar yttrar och spelar med offensiva mittar istället. Har klubbar som jagar mina mest framstående yttrar och då inga kommit fram i ungdomslaget och då vi istället blivit välsignade med den ena offensiva mittfältaren efter den andra känns det som en position vi bör kunna satsa lite på. Får se hur det går. :)

#57   mattep74

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 46 Inlägg:

Postad 30 April 2019 - 20:01 PM

Jag behöver taktik till mitt lag i Helsvenskan. Jag har värvat massor av fria spelare och har spelare på 30-50 i CA medan övriga i serien har CA som bäst 10. Första säsongen i division 7 gick hyfsat då jag gjord i snitt 3 mål efter att alla kommit in. Nu i sexa snittar jag 1,5 mål i snitt trots mycket bättre spelare. Är det någon som har bra anfallstaktik?

#58   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 14 May 2019 - 20:07 PM

Visa inläggmattep74 skrev:

Jag behöver taktik till mitt lag i Helsvenskan. Jag har värvat massor av fria spelare och har spelare på 30-50 i CA medan övriga i serien har CA som bäst 10. Första säsongen i division 7 gick hyfsat då jag gjord i snitt 3 mål efter att alla kommit in. Nu i sexa snittar jag 1,5 mål i snitt trots mycket bättre spelare. Är det någon som har bra anfallstaktik?
Något sent svar men skitsamma. På en så låg nivå bör du fokusera på att enbart spela enkelt eftersom spelare på den nivån inte är särskilt kreativa. Jag hade använt mig av en 4-4-2 och fokuserat på att få anfallarna att göra mål.

#59   Bruno724

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:

Postad 17 May 2019 - 17:22 PM

Hej!
Jag har ett stort problem, spelar med Degerfors i Allsveskan gick upp först året med en 4-2-2-2 alltså en 4-4-2 med yttrar. Men det kändes för offensivt med en trupp som behövde förstärkas.
Klarade mig kvar först året via kval dock ett spel som lämnad allt att önska.
Inför år 2 vill jag spela 4 3-3 med yttrar. Har fått in bra spelare överallt. Yttrarna kan enligt prickarna bara vara inre anfalare men ytterbackarna är bra och offensiva. Mina startande mittfältare är en löpstark/carillero , en offensiv speluppläggare och en bollvinnande mittfältare.
Med detta har jag försökt på alla möjliga vis men blir utspelad av alla. Får aldrig se en höjdpunkt där jag har fyllt på med spelare uppåt allt är långbollar som lyckas gå fram. Har spelare för övre halvan men inget går. Har försökt med direkt, kort, kantspel eller via mitten. Kontring eller inte.
Allt går skit och släpper in mål på tidiga inlägg hela tiden.

Snälla hjälp mig någon.

#60   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:

Postad 18 May 2019 - 11:39 AM

Visa inläggBruno724 skrev:

Hej!
Jag har ett stort problem, spelar med Degerfors i Allsveskan gick upp först året med en 4-2-2-2 alltså en 4-4-2 med yttrar. Men det kändes för offensivt med en trupp som behövde förstärkas.
Klarade mig kvar först året via kval dock ett spel som lämnad allt att önska.
Inför år 2 vill jag spela 4 3-3 med yttrar. Har fått in bra spelare överallt. Yttrarna kan enligt prickarna bara vara inre anfalare men ytterbackarna är bra och offensiva. Mina startande mittfältare är en löpstark/carillero , en offensiv speluppläggare och en bollvinnande mittfältare.
Med detta har jag försökt på alla möjliga vis men blir utspelad av alla. Får aldrig se en höjdpunkt där jag har fyllt på med spelare uppåt allt är långbollar som lyckas gå fram. Har spelare för övre halvan men inget går. Har försökt med direkt, kort, kantspel eller via mitten. Kontring eller inte.
Allt går skit och släpper in mål på tidiga inlägg hela tiden.

Snälla hjälp mig någon.

Kan du skicka en bild på din taktik och inställningar så kan ja kika :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar