Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[Berättelse] What a wonderful world [Pausad]

29 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Manchester City & Malmö FF
  • Tränar:Arbetslös

Postad 24 October 2018 - 16:29 PM

Posted Image

Louis Armstrong - What a wonderful world

I see trees of green, red roses too

I see them bloom for me and you

And I think to myself what a wonderful world

I see skies of blue and clouds of white

The bright blessed day, the dark sacred night

The colors of the rainbowso pretty in the sky

Are also on the faces of people going by

I see friends shaking hands saying how do you do

They're really saying I love you

I hear babies crying, I watch them grow

They'll learn much more than I'll never know

Yes I think to myself what a wonderful world

Posted Image

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 12 November 2018 - 20:51 PM

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4856 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 24 October 2018 - 16:34 PM

YES, längtat sen din senaste!

#3   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 24 October 2018 - 17:58 PM

Postad bild

Kapitel 1
Min passion för fotboll upptäcktes i en väldigt tidig ålder. Min far tog ofta med mig till det lokala fotbollslagets matcher och i ärlighetens namn var det ingen höjdarfotboll vi fick skåda. Laget bestod av ett hopplock av områdets byggarbetare och några ungdomar från skolan. Med andra ord en väldigt speciell mix där ung möter gammal. Det handlade aldrig om resultat, inte heller om själva fotbollen i sig, utan om gemenskapen som föddes ur att områdets alla människor samlades för att se på den så kallade fotbollen, men i synnerhet för att träffas och bara umgås.

Men mitt i allt satt jag, blott fem år gammal, och andades in fotbollens charm. Ett perfekt avlossat skott mot bortre krysset, den där passen som ingen såg komma, eller varför inte en glidtackling som sopade bort både bollen och motståndaren från planen och direkt till sjukhuset. Tyvärr insåg jag också väldigt tidigt att mina fötter inte förstod sig på sporten utan jag gjorde bäst ifrån mig vid sidan om planen. Till en början stod jag bakom stängslet och lyssnade på det lokala lagets smärre galne tränare som enbart tycktes kunna skrika och kritisera. Men när de vann, vilket förvisso var väldigt sällan, så var han den som firade mest av de alla. Läsk bjöds på såväl spelare som supportrar, såklart till en mindre summa då vi inte var av de rikare områdena i staden, men den lokala affärens ägare hade ett gott öga för fotboll han med.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Kakidaniel: 25 October 2018 - 18:44 PM

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 25 October 2018 - 18:44 PM

Postad bild

Kapitel 2
Jag växte upp i staden New York, i landet på andra sidan havet; nämligen USA. Jag döptes efter mina föräldrars favoritmusiker, Louis Armstrong, som gick bort endast två månader innan min födsel. Musiken var monumental för vårt område där fotbollen var ett slags komplement. Men för min del var det tvärtom och efter att laget fått in en ny och något yngre tränare samtidigt som jag kom upp i tonåren så bestämde jag mig för att göra allt för att få sitta på den bänken, där spelarna satt. Men inte som spelare. Utan som tränare.

I skolan höll jag en något högre nivå än genomsnittet men jag var inte heller något slags snille. Där fanns inte heller någon direkt vän som jag kunde dela med mig av min stora passion utan det fick försiggå i hemlighet. På lördagsförmiddagarna när matcherna spelades var jag alltid på plats först och gick hem sist, något som inte gick obemärkt förbi. Vid ett par tillfällen hade jag fått tränarens uppmärksamhet och även om min blygsamhet tog emot i början förstod jag snabbt att jag var här för fotbollens skull och vem om inte självaste tränaren skulle jag få kunna lära mig ännu mer om sporten. Den blyge lille Louis var helt plötsligt den högst skanderande under matcherna och försökte komma med smarta tips till coachen.

Postad bild

#5   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2429 Inlägg:

Postad 25 October 2018 - 18:47 PM

Intressant start!

#6   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 26 October 2018 - 15:17 PM

Postad bild

Kapitel 3
När jag fyllde 17 år tog skolan slut för min del. Där fanns varken intresse eller pengar för att studera vidare och min enda uppgift nu var att arbeta på heltid hos min far, som ägde och drev en liten biltvätt i områdets ena hörn. Två år senare brakade hela min värld samman efter att min far hastigt gått bort i ett pistolrån på andra sidan gatan i den lokala affären där mannen som ägde affären också var det lokala lagets störste sponsor med sina tre backar läsk till rabatterat pris varje lördag. Min far var en lagens man och bestämde sig för att försöka prata förstånd i de två rånarna men med en förödande utgång. Jag glömmer aldrig den dagen. De två ansiktena som vänder sig om, stirrar rakt in i fars ögon, lyfter sina vapen och avfyrar varsitt skott och avslutar en mans liv som förgyllde så många själar i vårt område. Nattsvart.

Där och då kom min andra vändpunkt i livet. Jag bestämde mig för att lämna min familj som bestod av en mor och fyra syskon där jag var den näst äldste. Min äldre bror tog över affärsverksamheten och min mor började arbeta i kassan för att inte överbelasta min äldste bror. Mina två yngre syskon, en bror och den yngste en syster, gick fortfarande i skolan men skulle komma att hjälpa till direkt efter att klockorna ringde. Det kan uppfattas som att jag lämnade min familj i sticket men jag hade, genom fotbollslagets coach, kommit i kontakt med en man från Storbritannien som var på besök i staden och som var väldigt insatt i fotboll. Hans namn var William och han hade lagt märke till min passion och inte minst mina smarta instick som jag skanderade vid stängslet. Efter att han kommit fram till mig och bytt en timmes stund med mig fick jag en adress tillsammans med en muntlig inbjudan om jag skulle komma att ha vägarna förbi England någon gång i livet.

Postad bild

#7   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 27 October 2018 - 11:19 AM

Postad bild

Kapitel 4
Året var 1991. Det var maj månad och vi hade nyss haft begravning för min far efter hans tragiska bortgång ett tag tillbaka. Jag hade tagit farväl av såväl fars vänner som min familj och det var nu dags att bege mig till andra sidan havet i hopp om att få förverkliga min dröm; att bli fotbollstränare. Med mina pengar jag hade sparat undan begav jag mig och två veckor senare var jag på plats i England. Efter två dagar på vandrarhem och ett evinnerligt sökande lyckades jag till slut finna adressen som stod skriven på lappen jag fått.

Oxford United Football Club stod det stort. Det var en ur coach Brian Hortons tränarstab som hade varit över havet för att besöka lite kontakter inför kommande säsong som han fick vägarna förbi mitt lilla område i New York. Efter att ha fått förklarat för sekreteraren vem jag verkligen var och hela historien om varför jag kom hit så fick jag till slut, efter att dessutom ha blivit utslängd en gång, fått komma in igen och vänta i ett till synes tomt rum.

Postad bild

#8   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4856 Inlägg:

Postad 27 October 2018 - 11:26 AM

Snyggt! Oxford har ett spännande lag! Pekalski och Mehmeti bland annt om jag inte minns fel

#9   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 27 October 2018 - 11:38 AM

Visa inläggYayakolo skrev:

Snyggt! Oxford har ett spännande lag! Pekalski och Mehmeti bland annt om jag inte minns fel
Ivo är tillbaka i Oxford igen efter sin lånesejour i Halmstad medan Mehmeti's kontrakt gick ut och är nu klubblös. Men ha i åtanke att året vi är på är 1991 så mycket kan hända ;)

#10   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 28 October 2018 - 19:43 PM

Postad bild

Kapitel 5
“Mr.. Armstrong, right?” hörde jag samtidigt som dörren öppnades i all hast. Det var en ur Brians tränarstab som presenterade sig som lagets materialförvaltare, Norton, men även hade en del i scoutingen att göra. Den man jag kom i kontakt med hade rusat vidare på andra uppdrag men hade likväl hunnit med att lägga en halvt sönderriven lapp på materialförvaltarens kontorsbord med mitt namn på. Han höll sitt löfte. Jag fick följa med på dagens resterande uppdrag och det var en upplevelse jag aldrig kommer att glömma.

Vi samtalade och utväxlade historier mellan nutiden, förr i tiden och framtiden och det var en väldigt erfaren och empatisk man jag fick följa med och uppleva hur en fotbollsklubb fungerar i England. Oxford hade i just detta skede avslutat sin bästa säsong hittills med en imponerande tiondeplats i nuvarande Championship, något man inte ens kunnat drömma om. Så stort var det. Tränaren Brian Horton hade gått från assisterande till huvudcoach bara några säsonger tidigare och verkligen fått upp klubben ett par nivåer.

Postad bild

#11   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 29 October 2018 - 17:31 PM

Postad bild

Kapitel 6
Man bestämde sig ganska snabbt för att ge mig mer än en rundvandring i klubben. Jag fick agera som en sorts hjälpreda till materialförvaltaren Norton och jag tog mina uppgifter på väldigt stort allvar, även om det endast gällde att fylla vattenflaskor, ta undan koner och pumpa bollar så försökte jag alltid vara på plats först och gå hem sist, just för att spelarna skulle ha det så väl förberett som möjligt. Den kommande säsongen, 1991/92, var därmed min första säsong som delaktig i en slags ledarstab och jag har allt att tacka Norton för att ha fått den här chansen. Att jag skulle få betalt för mödan fanns där inte utrymme för utan jag fick extraknäcka på kvällarna.

De två kommande säsongerna var ingen rolig historia. Från att ha landat på en tiondeplats harvade man nu i bottenträsket, kom på tjugoförsta plats och sedan fjortonde plats samt hade ekonomiska bekymmer innan Brian Horton fick gå vidare i sin tränarkarriär. Det var ett ömsesidigt beslut där Brian tog över Manchester City. Vid den här tiden hade jag gått från assisterande materialförvaltare till materialförvaltare då min föregångare hastigt insjuknade och med en hög ålder tog han steget tillbaka som enbart supporter. Jag hade även hand om lagets ungdomslag tillsammans med tio år äldre Mike som bott i Oxford i hela sitt liv. Vi utvecklade en vänskap jag aldrig kommer att glömma och var den man som höjde min kompetens ännu mer vid bänken.

Postad bild

#12   Pon-TuZz

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 67 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 30 October 2018 - 13:39 PM

Off Topic: Nån mer än jag som blir sugen på att läsa om åshöjdenböckerna tack vare de här välskrivna projektet Postad bild Postad bild (trots att de kändes en aning för ungdomliga redan sist jag bläddra i dem för säkert ett halvt liv sedan)

ON Topic: Your doing great, keep on keepin on

#13   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 30 October 2018 - 17:13 PM

Postad bild

Kapitel 7
Jag hade nu varit i Oxford Uniteds verksamhet i fyra år och mycket hade verkligen hänt. Efter en rad utbildningar hade jag nu fått ta plats på bänken i A-laget och ingick som en av fem ledare där min uppgift var att ha en översiktlig koll så att allt gick som förväntat. Jag förde statistik, samtalade med ledare och hade en relativt nära relation till huvudcoachen. Laget hade precis gjort sin första säsong i nuvarande League One och kom där sjua. Året därpå kom vi på andra plats och lyckades då avancera upp till Championship, där vi hörde hemma.

Efter tre svåra säsonger åkte vi slutligen ur och efter ytterligare två säsonger av spelartapp och ledarskiften var även League One ett minne blott. Vid den tidpunkten hade jag hunnit bli 31 år gammal och sågs som en av de personer med absolut mest insyn i klubben då det endast var två som arbetat där längre än mig. Oxford United ansågs vara ett sjunkande skepp och det var med vemod jag valde prestation före passion för första gången i mitt liv. Oxford skulle komma att hamna ännu längre ner i seriesystemet fyra säsonger senare.

Postad bild

#14   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 31 October 2018 - 19:10 PM

Postad bild

Kapitel 8
Jag beslöt mig där och då för att återuppta kontakten med Brian Horton, numera i Port Vale. Efter en tids diskussioner fick jag äran att agera högra hand till honom under de kommande två säsongerna där vi först landade på en sjuttonde plats för att sedermera bärga en sjunde plats. Två intensiva men ack så viktiga år för min tränarkarriär. Efter de två säsongerna gick Brian vidare i karriären och så gjorde även jag.

Under resans gång hade jag samlat på mig flera kompetenta tränarutbildningar, i den mån det fanns utrymme och pengar för, och jag hade nu även gjort mig ett namn i den engelska fotbollen. Vid ett flertal tillfällen hade jag blivit omskriven i den lokala tidningen och det hade till och med sträckt sig regionalt om mitt namn. Men där och då beslöt jag mig för att ta ett sabbatsår från den engelska fotbollen för att åka hem till New York. Min mor hade avlidit efter en tids sjukdom och det kändes nu rätt att ta steget tillbaka och vara med familjen efter alla år utomlands.

Postad bild

#15   svennisforpresident

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 318 Inlägg:
  • Favoritlag:Arsenal
  • Tränar:Salford City

Postad 01 November 2018 - 10:10 AM

Spännande och rolig läsning...Jag får det till att vi i Kapitel 8 slutar i år 2002, (men sen har jag aldrig varit vidare bra på matte heller)? :D

#16   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 01 November 2018 - 10:42 AM

Visa inläggsvennisforpresident skrev:

Spännande och rolig läsning...Jag får det till att vi i Kapitel 8 slutar i år 2002, (men sen har jag aldrig varit vidare bra på matte heller)? Postad bild
Mycket riktigt, Louis är nu 31 år vilket således blir år 2002 (1971+31=2002). Så vi har några år till att gå igenom innan vi når 2018 :D

#17   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 01 November 2018 - 15:26 PM

Postad bild

Kapitel 9
Efter en tid kom jag i kontakt med det amerikanska fotbollsförbundet och de hade mycket väl hört talas om min resa i England. Ett imponerande jobb som därmed gjorde mig tillräckligt kvalificerad för att bli tillfrågad om att ta plats i U21-landslagets tränarstab på både dam- och herrsidan. Ett jobb jag verkligen inte kunde tacka nej till då det var i mitt hemland och nära till mina syskon som numera alla hade bildat sig sina egna familjer.

Emellanåt kändes det ganska ensamt. Jag hade först lämnat min säkerhetsbubbla i New York för att helt kastas ut i den stora världen men med en stor portion tur lyckats nästla mig in i fotbollsvärlden. Efter elva år i England begav jag mig hem men det kändes inte riktigt som “hemma” längre. De kommande fyra åren blandade jag smarta taktiska drag som var skillnad mellan vinst och förlust, med en depression som blev allt värre. Jag började sakteligen närma mig fyrtio år och hade ännu inte funnit kvinnan i mitt liv och bildat mig en egen familj. Fotbollen hade varit kvinnan och familjen i mitt liv men där fanns ändå något som saknades.

Postad bild

#18   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 02 November 2018 - 19:47 PM

Postad bild

Kapitel 10
Efter några år avsade jag mig mina uppdrag i det amerikanska fotbollsförbundet för att “hitta mig själv” vilket innebar en resa genom landet. Året var nu 2008 och jag hade hunnit bli hela 37 år gammal. Fyrtioårskrisen verkade lura runt om hörnet men jag gav mig den på att den här resan skulle få mig på fötter igen. Efter ett halvt år stod jag på andra sidan, nämligen i San Francisco, och hade nu fått upp ett öga för den sydamerikanska fotbollen som var på högvarv. Jag begav mig neråt till flertalet länder med goda vitsord från det amerikanska förbundet som gav mig möjligheten att besöka och lära mig mer om den brasilianska men även argentinska fotbollskulturen. Det var här jag fann min käresta, en två år yngre bolivian som var på upptäcktsresa i Brasilien. Året därpå fick vi vårt första och enda barn, en underbar dotter.

Vi bestämde oss ganska så snabbt för att flytta till England. Efter alla år kände jag mig ändå som mest hemma där. Man hade inte glömt mig än och med ett alltmer växande internet var det inte längre lika svårt att finna ömsesidiga samarbeten som kom i form av bollplanks-uppdrag som i sin tur resulterade i hjälptränare och sedermera assisterande tränaruppdrag till huvudtränaren. Jag var på högvarv igen och min familj stortrivdes i det regniga landet. Jag hade funnit kvinnan i mitt liv och jag hade återfunnit glädjen med fotbollen.

Postad bild

#19   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 4856 Inlägg:

Postad 02 November 2018 - 21:36 PM

Detta är nog den längsta uppbyggnad jag någonsin varit med om. But I like it ;)

#20   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6626 Inlägg:

Postad 02 November 2018 - 22:23 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Detta är nog den längsta uppbyggnad jag någonsin varit med om. But I like it Postad bild
Haha, varför flyta med i strömmen som en död fisk när man kan simma motströms och göra något annorlunda? ;) Tack!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar