Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

IF Elfsborg [FM19-beta]

28 svar till detta ämne

#1   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5949 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 24 October 2018 - 16:33 PM

Postad bild

- IF Elfsborg -

Vilken riktning vill klubben ta? Efter en framgångsperiod har Elfsborg nu tappat mark. Man letar efter en identitet och filosofi att förhålla sig till. Hur hittar man fram till en ny framgångsperiod? För klubben blev det tydligt att det finns stora problem som måste lösas. Valet blev att titta tillbaka på början av förra framgångsperioden där man anställde en ung och ganska okänd tränare från Laholm som fick tid på sig att bygga ett lag och filosofi. Den nya tränaren, en 27-åring från en klubb i division 3 är mannen som ska ta IF Elfsborg till något stort igen.

- Jag vet att jag fått ett långsiktigt förtroende och jag ska ta vara på det. Inför första säsongen kommer jag inte att köpa någon spelare utan kommer lägga tid på att utvärdera truppen och utvärdera våra taktiska kunskaper. Det kommer ta tid men Elfsborg är en klubb med fina förutsättningar för att nå dit.

#2   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2864 Inlägg:

Postad 24 October 2018 - 16:43 PM

Prio 1-100 måste ju vara att ta tillbaka Rohdén. Hoppas det är ett mål.
Hoppas även att det blir fokus på lokala talanger.

Lycka till!

#3   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7816 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Manchester City

Postad 24 October 2018 - 16:46 PM

Lycka till!

#4   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 25 October 2018 - 09:17 AM

Postad bild

- IF Elfsborg -

Sportsliga mål
- Spela Europa League senast 2020
- Spelar Europa League säsong 2020

- Spela Europa League gruppspel senast 2022
- Spelade gruppspel säsong 2022

- Vinn en titel senast 2022
- Vann Svenska cupen 2022

- Vinn Allsvenskan senast 2023
- Spela CL-gruppspel senast 2025

Truppen

- 10 spelare fostrade i Elfsborg 2022
- David Olsson, Tim Rönning, Tim Stålheden, Gustav Henriksson, Filip Schyberg, Rami Kaib, Simon Olsson, Jack Cooper Love, Viktor Widell, Rasmus Rosenqvist, Eduart Iljazi

- 15 spelare fostrade i Elfsborg 2025

- Ha minst 2 spelare i svenska landslagets VM-trupp 2022 som har passerat klubben (under min ledning)

- Ha minst 5 spelare i svenska landslagets EM-trupp 2024 som har passerat klubben (under min ledning)

- Plocka hem minst en spelare av Rohdén, Claesson, Hult, Johan Larsson eller Hiljemark innan 2025

Försäljningar

- Sälj spelare för minst 50 miljoner innan 2021

- 17 miljoner (2018)
- 51 miljoner (2019)
- 70 miljoner (2020)
- 81 miljoner (2021)
- 107 miljoner (2022)

- Sälj 3 spelare direkt till en topp 4 liga (Tyskland, Italien, England, Spanien) innan 2022
- Simon Olsson - Watford - 2018
- Gabriel Gudmundsson - Bologna - 2019
- Jesper Karlsson - Burnley - 2019

- Jakob Johansson - Mönchengladbach - 2020
- Magnus Orrö - Mönchengladbach - 2022

- Sälj en spelare för över 30 miljoner direkt innan 2022

- Gå 50 miljoner plus netto på transfers innan 2022
+ 14,5 miljoner - 2018
+ 22,5 miljoner - 2019
+ 18,5 miljoner - 2020
+ 14.5 miljoner - 2021
+ 40,5 miljoner - 2022

- Gå 80 miljoner plus netto på transfers innan 2025
+ 40,5 miljoner - 2022

#5   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2864 Inlägg:

Postad 25 October 2018 - 17:21 PM

Sköna mål. Ska bli intressant att följa.

#6   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 25 October 2018 - 18:31 PM

Postad bild

- IF Elfsborg -

Utlåningarna
Det var en portion framtid som lämnade IF Elfsborg på lån inför den här säsongen. Spelare som letade A-lagserfarenhet inför den spännande tid som förhoppningsvis väntade klubben. Det andades optimism bland ungdomarna som äntligen började känna att det faktiskt återigen fanns en väg till A-laget och senare Europa. Den nya uttalade filosofin hade gått genom hela ledet ner till ungdomsfotbollen och spelarna med de stora drömmarna såg sin chans att uträtta något.

Mattias Özgun - Rynninge
Arian Kabashi - Utsikten
Christopher McVey - Öster
Marakhy Ndione - Brage
Gustav Henriksson - Degerfors
Andreas Murbeck (plockades in gratis) - Honka

#7   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 26 October 2018 - 13:16 PM

Postad bild

- IF Elfsborg -

En tuff start
Vi vill ligga lågt och spela ett livsfarligt och rörligt kontringsspel där vi skoningslöst straffar motståndarnas misstag. Detta är något som kommer ta tid att sätta och vi måste tillåta oss att det hackar i maskineriet i början för att kunna utvecklas från det. Vi åkte ut i kvartsfinal i cupen mot Kalmar där vi var chanslösa. Oroväckande från cupspelet var att så fort vi stötte på svårare motstånd så fick vi problem vilket resulterade i en förlust mot Kalmar och IFK Göteborg.

Detta fortsatte in i seriespelet där vi skrapade ihop 10 poäng på de inledande 9 matcherna vilket gör att vi placerar oss på en 10e plats och snarare är med i botten än i toppen. Tålamod är viktigt nu. Tålamod från mig, från mina spelare till taktiken, från styrelsen och från supportrarna. Vi har fått en tuff start, men vi tror på det vi gör och den ideologi vi vill att IF Elfsborg ska representera i framtiden.

Postad bild

#8   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7816 Inlägg:

Postad 26 October 2018 - 15:20 PM

Tråkigt för dig, men underbart för mig som läsare! Framgång? Motgång vill vi ha! Hoppas ni får rät på det så ni hamnar på övre halvan. Önskar en serietabell annars ser det finemang ut Postad bild

#9   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 26 October 2018 - 17:43 PM

Tack! Ligger tyvärr före i saven, någon idé hur jag kan göra med tabellen då? :)

#10   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7816 Inlägg:

Postad 26 October 2018 - 18:05 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Tack! Ligger tyvärr före i saven, någon idé hur jag kan göra med tabellen då? Postad bild
Har för mig att man kan se hur det har gått efter halva säsongen samt efter en hel säsong. Annars tror jag inte det finns något :)

#11   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 27 October 2018 - 09:36 AM

Postad bild

- IF Elfsborg -

Om jag trodde det gick trögt tidigare så skulle det gå ännu trögare nu då vi spelar in 14 poäng på 11 matcher. Detta betyder att vi har 24 poäng på 19 matcher (kommer visa en tabell efter halva säsongen och befinner oss i en ganska svår situation och är 5 poäng över kvalplats. Stora frågor har även uppstått kring klubben. Dels finns det spelare som vill lämna och dels har jag press på mig att hitta nyförvärv nu under sommaren för att rädda situationen. Jag har även ett ultimatum från den styrelse jag trodde hade tålamod att jag har fem matcher på mig att komma på rätt väg igen och annars får jag sparken. Ett hårt slag då jag trodde att oavsett resultat den här säsongen skulle jag sitta säkert. Kommande fem matcher är Häcken, BP, AIK, Sirius och Hammarby vilket är ett blandat schema och det kommer bli en utmaning.

Problemen finns också vid målskyttet där Obasi är vår bästa målskytt i ligan med 4 mål. 4 mål på 19 matcher är inget som skrämmer någon och troligen är det en stor anledning till att vi ligger där vi ligger. Vi har valt att göra en förändring i taktiken där vi snurrar om en 4-1-2-3 till en 4-2-3-1 och byter den defensiva mittfältaren mot en offensiv mittfältare för att få en bättre offensiv balans. Annars håller jag envist kvar vid vår snabba kontringstaktiken. Kanske blir den envisheten mitt fall.

Postad bild

Postad bild

#12   Kakidaniel

President

• Administratör
  • 7816 Inlägg:

Postad 27 October 2018 - 10:13 AM

Monster-Kalmar. Lycka till, kämpa på!

#13   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 28 October 2018 - 13:42 PM

Postad bild

- IF Elfsborg -

2018
Vi lyckades repa oss rejält och ta oss upp till den övre halvan av tabellen långt ifrån en bottenstrid vilket var positivt. Vi avslutade säsongen starkt och förhoppningsvis kan vi ta med oss det in i nästa säsong. Vi hade fyra egna produkter (Holmén, Kaib, Dresevic, Simon Olsson) som fick en hel del speltid. Den siffran måste vi successivt göra större.

Under sommaren lämnade Boysen som var ganska misslyckad för Maccabi Tel-Aviv för 2,4 miljoner (3,75 miljoner) samt Simon Olsson som gick till Watford i Premier League för 15 miljoner (30 miljoner). Emir Bajrami gick även på lån till Sollentuna i division 1 under sommaren. Nyförvärven blev den offensiva mittfältaren Diego Montiel från Örgryte för 1,4 miljoner och Adam Ståhl från Dalkurd (egen produkt) för 1,65 miljoner. Båda drogs med en del skador och fick därför inte så mycket speltid under hösten.

Försäljning: 17 miljoner (kan stiga till 34 miljoner)
Köp: 3,5 miljoner

Postad bild

Postad bild

#14   viking90

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 159 Inlägg:
  • Favoritlag:Liverpool Elfsborg

Postad 28 October 2018 - 13:48 PM

Snygg upphämtning!

Kval för IFK? Postad bild

#15   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 28 October 2018 - 13:50 PM

Visa inläggviking90 skrev:

Snygg upphämtning!

Kval för IFK? [img][url="http://cdn.fmsweden.se//public/style_emoticons/default/laugh3.png"]http://cdn.fmsweden....ault/laugh3.png[/url][/img]

Haha japp. 3-3 totalt mot Öster i kvalet, hängde kvar på bortamål!

#16   Elfsborg

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 610 Inlägg:
  • Favoritlag:Tottenham Hotspurs

Postad 28 October 2018 - 13:56 PM

Snyggt jobbat!
Är ingen enkel uppgift att få rätsida på ett relativt krampaktigt Elfsborg! ;)

#17   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 29 October 2018 - 16:02 PM

Postad bild

- IF Elfsborg -

2019
Detta kommer bli en sammanfattning av säsong 2019. Kommer göra årssammanfattningar för att komma upp i realtid där jag är på 2022.

Nyförvärv: Pontus Rödin (Linköping City), Adi Nalic (Landskrona), Sixten Mohlin (Free transfer), Gabriel Gudmundsson (Halmstad), Jonathan Svedberg (Halmstad), Peter Wilson (Sundsvall),Viktor Gyökeres (Lån Brighton), Alexander Berntsson (Halmstad), Mohamed Said (Empoli), Daniel Ask (IFK Värnamo), Elias Durmaz (Hammarby)

Försäljningar: Daniel Gustavsson (IFK Göteborg), Joakim Nilsson (Dijon), Jesper Karlsson (Burnley), Samuel Holmén (Al-Faisaly), Gabriel Gudmundsson (Bologna)

Försäljning: 34 miljoner
Köp: 26 miljoner
Netto: + 8 miljoner

Det blev en ganska stor rensning som väntat där vi sökte efter nytt och ungt blod att bygga truppen på. En rad spelare anslöt från Superettan och några namn utomlands. Gabriel Gudmundsson stack ut genom att vi värvade honom inför säsongen för 5,5 miljoner och kunde sälja honom under sommaren för 13 miljoner till italienska Bologna.

I seriespelet gjorde vi en uppryckning jämfört med förra året och lyckades ta en tredjeplats och därmed klara för Europa League kommande säsong. Jag trodde vi skulle lösa det genom att vinna cupen men blev totalt överkörda mot Hammarby med 4-1 i finalen. Nu behöver vi rusta truppen (framförallt bredden) för att kunna vara med och kriga på flera fronter nästa säsong.

Postad bild

Postad bild

#18   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 30 October 2018 - 14:16 PM

Postad bild

- IF Elfsborg -

2020
Detta kommer bli en sammanfattning av säsong 2019. Kommer göra årssammanfattningar för att komma upp i realtid där jag är på 2022.

Nyförvärv: Jesper Löfgren (Brann), Abdelrahman Saidi (Norrby), Max Svensson (Helsingborg), Emin Grozdanic (GAIS), Andri Runar Bjarnason (Helsingborg), Adam Bark (Örebro)

Försäljningar: Alex Dyer (Al-Batin), Sixten Mohlin (Vålerengen), Per Frick (Kortrijk), Diego Montiel (Häcken), Jakob Johansson (Mönchengladbach)

Försäljning: 19 miljoner
Köp: 23 miljoner
Netto: - 4 miljoner

Ny säsong och tyvärr slutade den i en mindre katastrof. Vi går ner oss ordentligt jämfört med fjolåret och slutar på en 7e plats. I Europa League skämmer vi ut oss och åker ut mot isländska Valur i första kvalrundan. Nej, det här var verkligen inte bra. Det fanns dock några få ljusglimtar. Först och främst hade vi 6 spelare bland dom 17 (se bild nedan) som är egna produkter vilket är ett steg i rätt riktning. Sedan kunde vi se den egna produkten Jakob Johansson göra en väldigt fin resa då han skrev på för tyska Mönchengladbach för 17 miljoner kronor. Vi kunde även se unga Mohamed Said på topp vinna skytteligan på 17 mål.

Postad bild

Postad bild

#19   Yayakolo

Klubbdirektör

• Medlem
  • 5949 Inlägg:

Postad 31 October 2018 - 14:00 PM

Postad bild

- IF Elfsborg -

2021
Detta kommer bli en sammanfattning av säsong 2021. Kommer göra årssammanfattningar för att komma upp i realtid där jag är på 2022.

Nyförvärv: Magnus Orrö (Varberg), Noah Sonko Sundberg (Östersund), Isac Harrysson (Halmstad), Erik Grandelius (Degerfors)

Försäljningar: Alexander Berndtsson (Häcken), Ibrahim Dresevic (Kalmar)

Försäljning: 11 miljoner
Köp: 15 miljoner
Netto: - 4 miljoner

En bättre säsong i år där vi studsar tillbaka rejält och återigen kniper en Europa League plats och en 3e plats i ligan. Det viktigaste nu är att hitta en stabil grund att stå på i toppen och inte bli ett jojo-lag mellan toppen och mitten varannan säsong. Vi måste även rusta för Europa League nu. Förra året åkte vi ut mot Valur och skämde ut oss rejält men vi har analyserat och lärt oss av det och bör vara mer redo nästa år.

Positivt i spelartruppen var den egna produkten Tim Stålheden som går in och spelar ordinarie hela säsongen i mittförsvaret och gör det väldigt bra. Mohammed Said vinner skytteligan i Allsvenskan igen och han går från klarhet till klarhet. Max Svensson var nära att försvinna till 2.Bundesliga under sommaren för 27 miljoner men han valde själv att tacka nej till kontraktet och blir kvar.

Nästa säsong blir intressant om vi tittar på våra långsiktiga mål. Vi ska ha 10 spelare i A-truppen som är fostrade i Elfsborg och det kommer jag redovisa innan säsongen börjar. Vi borde kunna nå dit, men det betyder att jag kommer dra ner på nyförvärven, tvingas sälja några spelare för att få plats med talangerna. Det kommer bli en spännande säsong!

Postad bild

Postad bild

#20   Elfsborg

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 610 Inlägg:
  • Favoritlag:Tottenham Hotspurs

Postad 31 October 2018 - 14:03 PM

Kul att Stålheden lyckats ta en plats! Någon annan av talangerna i Elfsborg från början av spelet som ser bra ut?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar