Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Nybörjartips - Att skapa en ny taktik [Del 1]

12 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 06 November 2018 - 16:55 PM

Postad bild

Nybörjartips - Att skapa en ny taktik

Introduktion
Sedan cirka ett år tillbaka har jag byggt upp ett stort intresse för taktikdelen på Football Manager. Att få förståelsen för hur instruktioner och positioner hänger ihop med varandra och att det inte bara är “ladda ner en taktik och vinna sig igenom hela spelet”. Det sistnämnda går givetvis att göra, men för mig missar man en stor del av spelet när man gör så och därför tänkte jag dela med mig av den här guiden som grundläggande beskriver och ger tips på hur och vad man kan göra i taktikdelen för att få sig en större förståelse. Notera att den här guiden är baserad på mina egna erfarenheter och värderingar vilket inte betyder att allt är korrekt enligt dig som läsare. Ni är därför varmt välkomna att diskutera och komplettera den här guiden.

För att förstå vilken typ av formation och taktik du ska använda dig av så finns det lite olika tillvägagångssätt. Det absolut enklaste är om du har koll på vederbörande fotbollsklubb på riktigt och vet hur de spelare på ett ungefär. Barcelona, för att nämna ett exempel, är frontfiguren för det tiki takan och att inte använda sig av en liknande taktik kommer att innebära en övergångsperiod där spelarna behöver lära sig en hel del nya taktiska drag. Under den här perioden, som jag kallar brygga eller övergångsperiod, kan det förekomma att laget genererar sämre resultat än om man hade använt sig av en taktik och formation som spelarna redan var invanda vid.

Helhetsbild
Vi går därför över till vilka tips du kan använda dig av inne i spelet, om du mot förmodan inte har koll på hur laget spelar på riktigt. I menyn till vänster finns en rubrik som heter “Lagrapport”. Trycker du in på den för du upp fem nya rubriker mer centralt på skärmen, nämligen “Översikt”, “Truppbredd”, “Statistik”, “Fakta” och “Jämförelse”. Om du noggrant går igenom “Översikt”, “Truppbredd” och “Jämförelse” så kommer du att få en bättre förståelse för vad för typ av styrkor och svagheter dina spelare som kollektiv har, vilka spelare som är disponibla på vardera position för att bilda en uppfattning om spets och bredd samt en vy där du kan jämföra spelarnas genomsnittspoäng för vardera attribut i förhållande till seriens andra lag.

Så långt in har du fått en förståelse för vad för styrkor och svagheter ditt lag har, vilka positioner du bör använda samt hur dina spelare står sig mot genomsnittet sett till attribut. Om du slår ihop de tre bör du ha börjat få fram en idé på hur formationen ska se ut och vad för typ av taktiska drag du bör göra för att dina spelare ska få ut max av sina kvaliteter. Notera; en lag som har dålig snabbhet bör inte spela ett spel som kräver att dina spelare ska springa ifrån sina motståndare, precis som att du inte ska spela ett possessionspel om dina spelare är dåliga på att passa.

Analysera
Vi går nu vidare till själva spelarna, det individuella. Här är det viktigt att ha koll på vilka spelare som är dina tre bästa spelare. Dessa tre ska utgöra grunden för din taktik. De är grundpelarna och laget ska byggas runt dem. Enklast är om du har en assisterande tränare som är bra på att, i synnerhet, bedöma spelarens nuvarande förmåga. Jag rekommenderar att det attributet ligger på minst 16 av 20 poäng för att få en så precis bild av spelaren som möjligt.

I en optimal taktik ska dessa tre spelarna spela på sina favoritpositioner i sin bästa roll för att få ut maxprestationen för vederbörande spelare. Notera; En spelare som är bäst i en offensiv roll ska inte axla en defensiv roll. En spelare som har bra passningsfötter ska inte ha som huvuduppgift att vinna tillbaka bollen utan agera playmaker istället. Du har nu fått ut tre av elva spelare på startfältet och det är nu det högintressanta och avgörande börjar; du ska slutföra taktiken.

Avslutningsvis
Där finns redan förinställda taktiska drag i de tre kategorierna “utan boll”, “omställningar” samt “med boll”. Dessa inställningar är extremt grundläggande och behöver till 99% tweakas(omarbetas) för att det ska passa just ditt lag. Som jag tidigare har nämnt är det väldigt svårt att exempelvis spela ett possessionspel om dina spelare inte är särskilt bra på att passa. Dina spelare kanske inte är så bra på att slå inlägg, utnyttja då andra taktiska drag som gynnar ditt lags styrkor för att öka potentialen till positiva resultat.

Nu kommer vi till den sista biten; vad för roller ska mina spelare ha? Det funkar väldigt sällan att göra så som du gör med dina tre bästa spelare över hela laget; det vill säga att använda favoritrollerna. Istället måste man se det till helheten; hur vill vi spela och var ska bollen gå kontra hur ska vi försvara oss. Här nedan listar jag lite taktiska tips att tänka på.

Tips från coachen
Tips 1: Du har en formation med ytterbackar och yttermittfältare och vill att ytterbackarna ska följa med upp i anfallet för att slå inlägg och understödja i anfallen. Tänk då på att ha exempelvis en mittfältare som kan backa upp i försvaret vid bollförlust så att ditt försvar inte blir alltför utnumrerade. Tänkt även på att dina yttermittfältare behöver förflytta sig från sin grundposition för att ge plats åt ytterbackarna. Det kan vara av intresse att de antingen ska gå inåt banan och då tvinga upp anfallarna ännu längre upp, alternativt att yttermittfältarna istället ska täcka upp defensivt.

Tips 2: Där finns tre inställningar när det kommer till positionsroller; försvara, understöd samt anfalla. En understödjande roll kommer att försöka länka samman försvar och anfall och således hjälpa till åt båda hållen. En försvarande roll kommer inte att följa med upp i anfall och en anfallande roll kommer inte att hjälpa till i försvarsarbetet, i grova drag. Tänk där på att försöka balansera upp utefter hur ditt lag spelar. Spelar du kontringsspel kanske du vill ha en två, tre stycken spelare som ligger och lurpassar vid motståndarnas backar, men vill du spela ett spel som inriktar sig på possession kanske du ska låta flera offensiva spelare droppa ner och ha en understödjande/försvarande roll istället.

Tips 3: När du skapar en ny taktik är det viktigt att ha förståelsen för innebörden av alla positioner, roller och instruktioner. Ju mer ovana spelarna är till taktiken, använd desto mindre instruktioner, specifika som kollektiva. Börja grundligt och arbeta dig in i taktiken och öka därefter på med fler instruktioner för att bygga på alternativen i såväl defensiven som offensiven. Rom byggdes inte på en natt och det gjorde inte en taktik heller. Ha tålamod, börja grundligt och arbeta dig uppåt. Sämre spelare tenderar att behöva mindre instruktioner än bättre spelare också.

#2   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 485 Inlägg:

Postad 06 November 2018 - 21:50 PM

Snyggt! Ser gärna fortsättning på detta!

#3   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4054 Inlägg:

Postad 06 November 2018 - 23:24 PM

Grymt kaki! Kommer du göra någon tråd där det kommer till träningen på FM19?

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 07 November 2018 - 07:50 AM

Tack gubbar! Ska se över möjligheten för att bygga vidare på den här guiden. Min tanke var egentligen att sluta efter första inlägget och antingen bjuda in till diskussion eller bara ha det som en slags mall för alla. Men självklart ska jag se om jag kan bygga vidare detta!

Gällande träning; varför inte? Jag är inte jätteinsatt men kan naturligtvis lägga energi på den delen och se om jag kan knåpa ihop något!

#5   Wedin@

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 485 Inlägg:

Postad 07 November 2018 - 08:56 AM

Skulle gärna se något taktiskt resonemang kring att bygga taktik för ett lag i typ Division 2 - alltså där det kanske är svårare att identifiera spelares spetsegenskaper.

#6   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 13 November 2018 - 08:40 AM

Ikväll kommer jag att lägga upp del två som handlar om samspelet mellan taktik och träning med fokus på träning så att man lättare kan förstå samarbetet mellan dessa två sektionerna på spelet!

#7   Pon-TuZz

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 13 November 2018 - 16:02 PM

Visa inläggWedin@ skrev:

Skulle gärna se något taktiskt resonemang kring att bygga taktik för ett lag i typ Division 2 - alltså där det kanske är svårare att identifiera spelares spetsegenskaper.
Hmz är inte spelare på den nivån oftast bra på max en grej? Har oftast kollat mer på vem som haft minst minus-egenskaper och testat mig fram tycker jag, trial n´error såattsäga

#8   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 26 November 2018 - 13:19 PM

Brukar ni träna på tre stycken formationer samtidigt? Jag har skapat en taktik jag gillar och som jag tycker fungerar bra för mig. Det är en 4-3-3 (smal).

MV: Målvakt (Libreo, försvar)

HB: Offensiv ytterback (anfall)

MB: Mittback (försvar)

VB: Offensiv ytterback (anfall)

CM: Bollvinnande (Försvar)
CM: Carreilo
CM: Offensivspelfördelare (Anfall)

ANF: Offensivtspelande anfallare (Anfall)
ANF: Bollmottagare (Understöd)
ANF: Offensivtspelande anfallare (Anfall)

Men självklart ändras denna lite under match ibland. Behöver jag försvara en ledning slänger jag ner min bollvinnande mittfältare till en defensiv mittfältare och ställer om yttebackarna till försvar osv. Ibland flyttar jag även ner mina ytterforwards till yttermittfältare och byter ut den offensivaspelfördelaren till en mer fysisk och defensivare mittfältare. Nu till min fråga; Jag tränar endast på 1 formationen men ändar i den under matchens gång samt ibland inför matchen. Bör jag då skapa 2 nya formationer redan innan som jag kan växla mellan så att spelarna får träna på dessa också? Hur gör ni?

#9   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 26 November 2018 - 17:48 PM

Kungking skrev:

Brukar ni träna på tre stycken formationer samtidigt?
Nej, för mig räcker det med en alternativt max två stycken.

Kungking skrev:

Hur gör ni?
Jag vill som sagt hellre ha en taktik och bygga laget efter den taktiken/spelsystemet än att ha fler så kallade alternativ. Min personliga åsikt är att ju fler taktiker du har desto mer koll behöver du ha på träningen då det blir en bredare träning eftersom dina spelare behöver träna på tre taktiker. Istället kör jag på en taktik och individuelltränar ännu mer.

#10   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 26 November 2018 - 19:23 PM

Kakidaniel skrev:

Nej, för mig räcker det med en alternativt max två stycken.

Jag vill som sagt hellre ha en taktik och bygga laget efter den taktiken/spelsystemet än att ha fler så kallade alternativ. Min personliga åsikt är att ju fler taktiker du har desto mer koll behöver du ha på träningen då det blir en bredare träning eftersom dina spelare behöver träna på tre taktiker. Istället kör jag på en taktik och individuelltränar ännu mer.

Tack! Håller med dig där men att anpassa den lite innan/under match påverkar inte negativt?

#11   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 26 November 2018 - 20:30 PM

Kungking skrev:

Tack! Håller med dig där men att anpassa den lite innan/under match påverkar inte negativt?
Det som kan påverka är ju såklart effektiviteten. Om man ändrar så behöver spelarna tid på sig att lära känna taktiken, så på så sätt så är det negativt.

#12   Kungking

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 65 Inlägg:

Postad 27 November 2018 - 10:20 AM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Det som kan påverka är ju såklart effektiviteten. Om man ändrar så behöver spelarna tid på sig att lära känna taktiken, så på så sätt så är det negativt.

Men är det såpass mycket att man kan behöva tänka annorlunda? Jag spelar t.ex. nästan alla matcher med hög press (således är det inställt i min grundtaktik) Men mot vissa motståndare väljer jag en lägre press då de annars kommer springa ifrån mig. Upplever att det brukar fungera ok men tror du att spelarna känner sig vilsna?

#13   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 27 November 2018 - 11:14 AM

Visa inläggKungking skrev:

Men är det såpass mycket att man kan behöva tänka annorlunda? Jag spelar t.ex. nästan alla matcher med hög press (således är det inställt i min grundtaktik) Men mot vissa motståndare väljer jag en lägre press då de annars kommer springa ifrån mig. Upplever att det brukar fungera ok men tror du att spelarna känner sig vilsna?
Det är svårt att säga så här på rak arm utan det enklaste blir ju om du går in på din taktik och ser på spalten "Kännedom" precis ovanför taktiken, där kan du se hur den förändras utefter du förändrar taktiken och då ta beslut utefter det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar