Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Talangutveckling - Enligt Kaki

7 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 20 November 2018 - 18:52 PM

Postad bild

Talangutveckling - Enligt Kaki

Introduktion
Så var det tisdag igen och med det sagt så är det dags för nytt material från min sida att dela med mig av. Tidigare har jag gått igenom såväl grunderna för taktikskapande men även bryggan mellan taktik och träning. Innan vi beger oss över till del tre i "nybörjartips" så vill jag flika in på en av mina absoluta favoriter; talangutveckling. Det kan givetvis göras på många olika sätt och det du känner dig mest bekväm i fungerar alldeles säkert alldeles utmärkt. Men om vi nu ska göra ett rejält djupdyk så tänker jag att den här tråden kan vara till för att lära sig lite nytt och hur det ser ut till helheten.

Ni som har hört talas om mig vet säkert mycket väl om att jag, under föregående spelupplaga, gjorde stora efterforskningar kring hur Ajax talang-filosofi såg ut, hur det var uppbyggt och hur man ville att spelarna skulle vara och bli. Jag läste bland annat ett 126-sidor långt dokument och skrev även ett eget som var uppemot 20 sidor långt, just för att verkligen förstå mig på hur Johan Cruyff implementerade sin syn på talangutveckling i klubben AFC Ajax och, trots mycket motstånd från bland annat klubbens styrelse, så stod han på sig och lyckades få igenom i stort sett allting och vi idag ett bevis på att hans metoder var och är väldigt framgångsrika.

Där finns en del förutsättningar som jag kommer att dela med mig och de är ganska så självklara, enligt mig. Det första vi kommer att titta på är den ledare som är "Ansvarig för Ungdomsutveckling". Den ledaren är den som finner och presenterar den grupp med talanger som du kommer att se över och erbjuda kontrakt. Därefter behöver vi gå vidare till juniorlagets tränare, det är ju de som tränar upp spelarna. Vi kommer även att snegla på individuell träning, mentorer, speltid och lite attribut, så det är en hel del att ta med i beräkningarna.

Ansvarig för Ungdomsutveckling
Eftersom det är en 28-bokstäver lång yrkestitel så väljer jag i den här guiden att kalla honom för "AfU", en enkel förkortning. Din AfU är som bekant din viktigaste kollega om du väljer att fokusera på talangutveckling. Förutom honom så finns där två andra faktorer när det kommer till att få fram så bra talanger som möjligt och de är följande;

- Nivån på faciliteter
- Din klubbs rykte

De förklarar sig själva rätt så bra och rent logiskt så ju högre faciliteter desto bättre förutsättningar; ju högre rykte desto större sannolikhet att unga och talangfulla spelare väljer din klubb framför de lokala klubbarna runt om. En sekundär faktor är din klubbs samarbetsklubbar som kan bidra med talanger också, vilket du lär märka om så är fallet. Även om ditt alter ego till tränare är från en annan nationalitet så kan det förekomma spelare från den nationen.

Hur ska en bra AfU se ut då? Enligt FM's riktlinjer så är de primära attributen "Arbeta med ungdomar", "Bedöma spelarförmåga" och "Bedöma spelarpotential". Jag kan till viss del hålla med om de tre attributen men det missas en hel del viktiga faktorer om man enbart utgår efter dessa tre. Därför har jag, genom mitt projekt "I Johan Cruyffs fotspår" gjort en djupdykning och verkligen tagit reda på vad som behövs för att ha en så bra AfU som möjligt. Här nedan följer mina tips;

- Bedöma spelarpotential
- Beslutsamhet
- Personlighet
- Favorittaktik
(- Arbeta med ungdomar)

Dessa fyra plus en faktorer är de absolut viktigaste för en AfU enligt min teori om talangutveckling. Jag ska förklara närmre vad var och en innebär. "Bedöma spelarpotential" innebär att din AfU kan i så lång utsträckning som möjligt förutspå hur talangfull spelaren verkligen är. "Beslutsamhet" hänger till stor del ihop med "Personlighet" och har att göra med att dessa tenderar att smitta av sig på talangerna; ju högre beslutsamhet och bättre personlighet, desto bättre förutsättningar för en optimal utvecklingsbar talang som är villig att göra det där lilla extra på träningen. Favorittaktik är också väldigt viktig då den bör vara så lik den taktik du använder dig utav som möjligt. Din AfU kommer nämligen att leta efter spelare utefter vad för favorittaktik han har. Låt oss säga att Han har 4-4-2 som favorittaktik; då kommer han inte att leta efter en defensiv mittfältare utan snarare centrala mittfältare. Den sistnämnda är jag lite osäker kring, har alltid haft med den men vet inte riktigt hur mycket den har med att få fram talanger att göra.

Juniorlagets tränare
Vi går vidare till nästa steg; juniorlagets tränare. Dessa ledare har som uppgift att på daglig basis träna dina unga spelare, talangerna, och utveckla dem i rätt riktning till att bli bättre spelare och sakta men säkert förberedas inför seniorspel. Här kommer jag att gå direkt på sak och presentera de faktorer som jag anser vara de viktigaste för en optimal träning och talangutveckling.

- Arbeta med ungdomar
- Beslutsamhet
- Grad av disciplin
- Motivera
- Personlighet

Den första faktorn säger sig självt; är du en juniortränare är det rätt så logiskt att vara bra på att arbeta med ungdomar, annars får du nog tänka över din roll i klubben. Vi kommer därefter fram till de tre gyllene attributen för en tränare; BDM, som jag brukar kalla dem. "Beslutsamhet", "Grad av disciplin" och "Motivera" är monumentala och är faktiskt ett stort avgörande mellan 1 stjärna och 5 stjärnor i träningsdelen. FM har äntligen delat med sig av den dåligt förvarade hemligheten och man kan nu lättare se vad som är optimalt för en tränare då dessa tre är med i beräkningarna enligt tipsen. Den sista faktorn är "Personlighet". Likt din AfU så behöver dina tränare också ha en bra personlighet; egentligen behöver alla dina ledare som är med i träningskategorin en bra personlighet. Det smittar av sig och är faktiskt en viktig del i hur dina ledare lär ut dessutom.

Individuell träning
Innan vi beger oss vidare in i säsongen så är det viktigt att ha en plan för varje individuell spelare, gammal som ung. Nu när träningen är mer avancerad än någonsin så innebär det också en hel del valmöjligheter. Men när det kommer till den individuella träningen så är det i stort sett endast en ändring som är nämnvärd att ta upp. Vi tar det från början och jobbar oss in i matchen.

För att ta reda på vad som är den optimala träningen för din spelare är det viktigt att veta vad för taktik du har, men det har du förhoppningsvis redan fixat innan du började med det första steget i den här guiden. Vi tar ett exempel. Om du har en mittback, bör han träna som mittback och den roll som du använder i din taktik. Men har du en avancerad roll så kan det vara utav intresse att använda en snarlik roll som fokuserar på mindre och därmed viktigare attribut. Antingen så har du en spridd träning med många attribut i träning eller så smalnar du av med lite färre attribut som i sin tur ger extra skjuts då det är mer fokus. Detta sker under "Position/Roll/Uppgift"-sektionen under Träning->Individuell.

Du kan därefter ha ännu mer fokus på ett speciellt attribut. Här kan det vara viktigt att fokusera på ett attribut som är ett primärt attribut för spelarens position och roll, just för att spetsa till den egenskapen ännu mera. Detta sker under "Fokus". Sist men inte minst, och som är det nya, är "Träningsintensitet". Jag kanske är ute och cyklar och det har funnits med förut, men då skyller jag på att jag har så mycket i tankarna. I var fall, i den här kolumnen kan du avgöra om vederbörande spelare ska ha en "normal intensitet", dubbla den, halvera den eller skicka honom på vila vilket i sin tur innebär att spelaren inte tränar utan vilar upp sig.

Mentorer
Under de närmsta tidigare upplagorna var mentorer mer individuella än vad det är under FM19. Tidigare var det en mentor per talang men det har förändrats nu och även om jag inte är helt insatt i hur det exakt fungerar så har jag ändå fått mig en viss uppfattning om det. Trots allt så är det här ett perfekt tillfälle om du har en talang med en stor potential men som inte har rätt personlighet. Kort och gott så är en mentors uppgift att vägleda en talang i rätt riktning, både på och utanför planen. Ungefär som en Jedi och hans Padawan, eller Kungen och hans dotter Victoria; en äldre som lär ut om livets mening till en yngre.

För att återgå till ämnet så behöver vi förstå vad en mentor exakt gör, vilket jag tycker jag förklarade rätt så bra ovan. Men VAD är det som förändras? Enligt min teori så är det två saker som jag utgår efter när jag ska sätta en mentor på en talang;

- Personlighet
- Beslutsamhet

Om en talang har låg beslutsamhet och dålig personlighet tenderar han att väldigt sällan uppnå sin potential och därmed snarare bli en dussinspelare än en framstående stjärna, trots sin potential. Gerard Deulofeu är ett perfekt exempel; en spelare som ansågs bli i nivå med Lionel Messi och faktiskt hade ingredienserna till att nå väldigt långt, men som på grund av bland annat sin personlighet blev en dussinspelare istället.

Jag vill därför att en mentor ska ha hög beslutsamhet, mellan 16-20, samt en bra personlighet. Det finns gott om bra personligheter men jag brukar försöka hitta en spelare med "Superproffs", "Proffsig" eller "Perfektionist". De har oftast väldigt höga värden på de osynliga attribut som en talang saknar, tex professionalism.

Till FM19 har det som bekant förändrats en hel del och nu är det inte längre individuellt med en mentor per talang. Nu består det av minst tre spelare och de arbetar i en grupp. Enligt min teori, som just nu är under prov, så liknar den väldigt mycket hur det var förr där skillnaden är att de med högre attribut på de som lärs ut delar med sig av sin kunskap till de med lägre attribut. Jag vill få det till att de äldre hellre lär ut de yngre än tvärtom varpå jag väljer ut en äldre med allt från två till flera yngre spelare. Notera att alla måste vara i samma grupp; det fungerar inte att ha en mentor i seniorlaget till spelare i juniorlaget. Därför kan det vara bra att ha riktigt dåliga spelare men som är riktigt bra mentorer i reservlaget där ungdomarna får spela men har mentorer att lära sig det där lilla extra av.

Speltid
Det börjar dra ihop sig och vi har nu kommit så långt fram till speltid. Generellt mår en spelare bäst av att spela reguljärt, det vill säga ofta. Helst varje vecka. Det vet man själv när man sprang runt och spelade pojklagsfotboll; det är på fotbollsplanen man lär sig det mesta för då sätts man i lägen som aldrig inträffar på träningsplanen. Här kan man ibland behöva väga vad som är viktigast för din talang; är det speltid i seniorsammanhang så kanske det krävs att spelaren i fråga lånas ut, eller ska spelaren stanna kvar och spela i reservlaget samtidigt som han får ta del av en mentor?

Jag brukar ha som mått att en ung spelare ska spela i juniorlaget tills han är 18 år, förutsatt att han inte är något alldeles exceptionellt. Där lär han sig grunderna i din fotbollsförening. När spelaren har varit i juniorlaget i 2-3 år så flyttas han, helt naturligt, upp till reservlaget där han fortsatt lär sig hur man spelar på sin position i ditt lag samtidigt som han får ta del av en mentor som vägleder honom till att bli en bättre människa och därmed en bättre fotbollsspelare i sin helhet. Slutligen, när en spelare är runt 20-21 är det dags för den verkliga utmaningen. Då har han fått en fotbollsutbildning på ungefär sex år vilket är riktigt lång tid. Han bör då ha lärt sig en hel del och formats rejält utefter dina filosofier och taktiker. Där och då är det dags för ett vägval på tre grenar; ska han spela i A-laget, lånas ut eller säljas?

Avslutningsvis
Det är nu dags att packa ihop väskan och dra åt knuten och tacka för mig, men jag vill skänka er ett par tankar innan jag helt slutar den här guiden. Allt som står i den här guiden tog jag fram under mitt tidigare nämnda projekt "I Johan Cruyffs fotstpår" och rekommenderar verkligen er alla att läsa den, inte på grund av att det var jag som gjorde det, utan för att se vad som händer i praktiken om du följer den här guiden. Jag lägger en länk i slutet. Sen skrev jag ner detta precis vilket innebär att det kan förekomma en del stavfel eller att jag råkar ha missat något, men jag ville gärna få ut den nu och var inne i ett härligt skriv-mode. Har ni nu några frågor, tankar eller funderingar så är ni varmt välkommen att skriva här i tråden eller skicka ett pm till mig. Jag svarar er gärna utifrån den här guiden och hjälper till så mycket jag kan.

"I Johan Cruyffs fotspår"

#2   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1696 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 20 November 2018 - 18:58 PM

Grymt! Postad bild Postad bild

#3   aikmaster

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Inlägg:

Postad 20 November 2018 - 19:10 PM

Grymt

#4   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 20 November 2018 - 19:53 PM

Så bra!

#5   pizarro

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 615 Inlägg:
  • Yrke:Tränare
  • Tränar:Sheffield United

Postad 21 November 2018 - 12:32 PM

Riktigt bra artikel.

#6   Pon-TuZz

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 156 Inlägg:
  • Favoritlag:Helsingborgs IF, West Ham
  • Tränar:Helsingborgs IF, Högaborg

Postad 21 November 2018 - 18:56 PM

Jag valde dock själv att sätta AfU:ens Personlighet högst i rangordningen i min lilla ungdomsutmaning med Högaborg i FM18, då jag hittade en "proffsig" som va helt okej på det övriga bortsett från bedömmandet av förmåga/potential. Har resulterat i en hel del sköna ungdomar med rätt inställning och hög beslutsamhet, dock så blev de ett jävla lotteri med själva stjärnorna som kunde öka och minska lite hur som helst redan under deras första säsong som 16åriga juniorer. Guldguide! bra jobbat!!!

#7   alxjohansson

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 813 Inlägg:

Postad 26 November 2018 - 14:23 PM

Angående mentorskap i reservlaget där det stod att man kunde ha 11 rutinerade(1 för varje position) som mentorer. Men i nya fm19 när man jobbar med grupper. Kan det räcka att ha en lämplig mittback, forward etc. som tar hand om flera istället?

En annan fråga angående scouting av talanger. Tar ni någon hänsyn till beslutsamhet, personlighet eller det får helt enkelt formas helt i klubben senare?

#8   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 26 November 2018 - 17:53 PM

Visa inläggalxjohansson skrev:

Kan det räcka att ha en lämplig mittback, forward etc. som tar hand om flera istället?
Ja, det ska säkert fungera.

Visa inläggalxjohansson skrev:

En annan fråga angående scouting av talanger. Tar ni någon hänsyn till beslutsamhet, personlighet eller det får helt enkelt formas helt i klubben senare?
Helst ser jag att en spelare redan har tendenser som tyder på att spelaren kommer att nå specifika mål i hyfsat tidig ålder. Jag värvar väldigt sällan spelare med dålig beslutsamhet, en negativ personlighet eller något liknande. Varför ska jag värva en mittback som har 4 i tacklingar för att ta ett krasst exempel? En spelare som har enorm potential riskerar att inte nå den om han inte har hög beslutsamhet och en bra personlighet enligt min teori.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar