Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Nybörjartips - En inblick i träningsdelen [Del 3]

1 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7279 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 27 November 2018 - 14:52 PM

Postad bild

Nybörjartips - En inblick i träningsdelen

Introduktion
Till FM19 har träningsdelen gjorts om och förbättrats avsevärt. För vissa av oss så hurrar vi och skålar för något vi längtat efter i flera år, men för andra är det ytterligare ett moment som gör att spelet blir längre och jag känner igen mig hos båda grupperna. Jag har inte riktigt blivit helt klok på träningsdelen än men jag har fått en större förståelse än när spelets släpptes och tänkte därför att vi knyter ihop projektet “Nybörjartips” med en inblick i träningsdelen.

Mannen bakom den förbättrade träningsdelen heter Seb Wassell och har varit flitig på att besvara frågor på Sigames egna forum. Hans inslag plus mina egna erfarenheter har jag därför slagit ihop just för att ni ska få lite tips både från mig men även från skaparen. Tanken är att jag kommer att citera Seb vid utvalda tillfällen under guiden. Det är en hel del att gå igenom där vi nu har tre träningstillfällen per dag istället för ett och där finns såklart en hel del andra intressanta punkter att beröra.

Helhetsbild
Som vanligt inleder vi med att gå igenom det allra viktigaste; helhetsbilden, så att ni kommer att förstå hur det mesta hänger ihop. Du har tre pass per dag fördelat på “Pass 1”, “Pass 2” samt “Extraträning”. Under dessa ser du ytterligare en flik som heter “Intensitet” som jämför med hur mycket en spelare arbetar i förhållande till en 90 minuter lång match. Du bör ha kommit så långt att en taktik är framarbetad och du kan således lägga din träning utefter vad din taktik kräver utav spelarna, som jag tidigare har gått igenom i Del 2 av Nybörjartips lite hastigt.

Vad som också är viktigt inför påbörjandet av träningen är att ha kvalitativa tränare men även bra faciliteter. Faciliteter hittar du under “Klubb”->”Faciliteter” och tränare hittar du under “Träning”->”Hjälptränare”. Det sistnämnda kommer jag alldeles strax att gå in mer på djupet men innan dess så måste ni fundera ut hur ni vill lägga upp träningen och vem ni vill ska ha hand om träningen. Det kan ni enklast göra i slutet av spelets egna introduktion av träningsdelen.

Hjälptränare
Dessa ledare är de som ska utveckla dina spelare, dina så kallade förlängda arm. Du ingår såklart som en disponibel tränare att fördela på tränarsektionen över vilka som ska träna vad men man behöver alltid en hjälpande hand, om inte fler. Vi kommer därför till nästa del; arbetsbelastning och stjärnbetyg för tränarna. Arbetsbelastning finns i tre betyg; lätt, medel och hård. Ju lättare arbetsbelastning desto mer uppmärksamhet får en spelare. Stjärnbetyg finns i fem betyg; 1-5. Ju högre betyg desto mer effektiv attributsträning. Dessa två går hand i hand och är minst lika viktiga.

Seb Wassell uttryckte sig så här; “4, 4,5 och 5 i stjärnbetyg hos en tränare gör inte så stor skillnad.” vilket i sin tur innebär att du nödvändigtvis inte behöver ha 5-stjärniga ledare. Det är en marginell skillnad och till helheten därför inte något man bör lägga stor vikt vid. Istället kan det vara bra att jämna ut med fler tränare så att arbetsbelastningen inte blir särskilt hög så att du generellt får en bra träning där alla spelare kan utvecklas i en så bra miljö som möjligt.

Träning
Vi går vidare till träningsdelen. Som tidigare nämnt är det numera tre träningspass per dag och tanken är att det ska efterlikna hur det går till på riktigt. För den som älskar träningsdelen är det här ett gudasänd från ovan men för många är det rena helvetet istället. Jag kommer därför att ge lite småtips på vad ni kan tänka på. Vi börjar med intensiteten. Ju mindre stapeln är fylld, desto grönare blir den. Ju mer stapeln är fylld desto rödare blir den och där kan till och med vara en varningstriangel som förklarar att träningen är mer än 100% i paritet med en fotbollsmatch.

Vid försäsong kan det vara bra att ha en extra hård träning för att spelaren dels behöver få upp matchtempot i kroppen eller lära sig en ny taktik om du har anlänt till en ny klubb eller skiftat spelsystem. Var därför noga med att hålla koll på skaderisken så att dina spelare inte går sönder innan säsongen ens har hunnit börja. Enligt många insatta inom detta området så bör man tänka så här; Ju bättre lag och liga du spelar i desto viktigare är det att träna upp de psykiska attributen. Vad gäller sämre lag och liga eller till och med LLM så bör de tekniska och fysiska attributen prioriteras. Men det viktigaste är ändå vad du tycker passar bäst. Du kan också se vilka attribut som tränas om du klickar in på valfritt pass och går igenom alla valmöjligheter.

Individuell Träning
Du kan också individuellträna dina spelare och enklast gör du det via “Träning”->”Individuell”. Jag rekommenderar att positionsträningen liknar den position och roll vederbörande spelare spelar på under matcher då den individuella träningen är som extra fokuserad träning på de viktigaste attributen för vederbörande position/roll. Du kan även ha ytterligare fokus där rubrikerna är “Rehabträning”. “Fasta situationer” samt “Egenskaper”. Om du håller muspekaren över en viss kategori, exempelvis Egenskaper -> Snabbhet, så kan du se vilka attribut som kommer att tränas. Detta ger dig en ytterligare möjlighet att träna specifika spelares specifika attribut så att de blir bättre lämpade att spela på en viss position eller att bli en bättre spelare.

Utveckling
Målet med träning är att utvecklas och det sista vi därför kommer att gå igenom är just utveckling. Lägger du ner mycket tid på något vill du gärna ha betalt för det också. Tre attribut är synonymt med en optimal spelarutveckling; det är det psykiska attributet “Beslutsamhet” men även de två gömda attributen “Ambition” och “Professionalitet”. För att få reda på om dessa två gömda attributen ligger på rätt nivå kan man få en hint genom att titta på spelarens personlighet. En positiv personlighet indikerar på höga attribut, så som “Superproffs” eller “Proffs”.

En spelare kan förbättra sin personlighet, precis som sin attribut och det finns lite olika tillvägagångssätt. Ett sätt är att spelaren ingår i en mentorgrupp men baksidan av detta är att spelaren också tenderar att lära sig färdigheter som exempelvis “Skjuter Långskott”. Var noga med att välja en mentor som antingen inte har någon färdighet eller att just den färdigheten kan passa bra på din yngre spelare. Ett annat sätt har att göra med i vilken social grupp han är i; där tenderar det också att “smitta av sig” personligheter. Generellt så brukar laget “smälta ihop” efter ett tag också och närma sig varandras personligheter. Så håll koll på lagets personligheter och ha så många positiva och liknande som möjligt.

Tips från coachen
Tips 1: Du behöver inte göra träningsscheman för en hel säsong åt gången, oftast räcker det med de kommande två månaderna där du i lugn och ro kan lägga på de kommande månaderna därefter. Du får också en bra koll på spelarutvecklingen om du själv lägger träningsscheman men assisterande kan också ha hand om det och brukar lägga scheman efter din taktik och vad som behövs tränas på.

Tips 2: Din assisterande är faktiskt väldigt bra på att komponera ihop mentorsgrupper. Var inte rädd för att nyttja det och försök lära dig varför han lägger ihop just dem spelarna till en grupp. På så sätt får du bättre förståelse och kan sedan göra det själv. Går även att implementera på generell träning.

Tips 3: Seb Wassell skrev “Even running the exact same training twice over two identical saves would not yield the exact same results”. Ha det i åtanke när du försöker dig på träningsdelen. Att ta hjälp utifrån och ladda ner scheman kan fungera, men betyder heller inte att det kommer bli succé bara för att alla andra fick bra resultat.

Slutord
Med det sagt så är projektet "Nybörjartips" slut och jag hoppas att du som läsare har funnit dessa tre delarna intressanta och lärorika och att du har blivit lite klokare på hur det ligger till i såväl taktik- som träningsdelen på Football Manager 2019. Jag kommer som vanligt att försöka besvara alla frågor som ställs och bidrar gärna i diskussioner men dessvärre kommer inga fler nybörjartips att komma ut, åtminstone inte vad som är planerat. I annat fall kanske det blir mer djupgående analyser men det är på en mer avancerad nivå än nybörjare.

#2   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 28 November 2018 - 11:05 AM

Riktigt bra som vanligt!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar