Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Introduktion: 4-2-3-1

32 svar till detta ämne

#21   Jimi_Rose

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 13 Inlägg:
  • Yrke:Socialarbetare
  • Favoritlag:DIF/Liverpool
  • Tränar:1. FC Köln

Postad 14 December 2018 - 08:47 AM

Jag har startat en säsong med W.B.A och kommer att prova 4-2-3-1 formation 5 enligt kakidaniels eminenta guide ovanför. Min fråga som är av en mer generell karaktär är Hur man kan tänka gällande placering av spelare. Jag har Jonathan Leko som är en naturlig aml/amr men inget på ml/mr. Hur funkar Leko enligt spelet som ml? Är det värt att träna/spela honom där.Förutsätt att han får en roll som matchar hans attribut eller bör jag släppa tanken. Jag har levt i en värld där jag tänkt att ifall spelare inte är mörkgrön eller bättre på en position inte är värd att fokusera på där. Om möjligt skulle jag vilja ha er allas tankar och funderingar kring detta!

Detta inlägg har redigerats av Jimi_Rose: 14 December 2018 - 08:49 AM

#22   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 15 December 2018 - 09:05 AM

Visa inläggJimi_Rose skrev:

Jag har startat en säsong med W.B.A och kommer att prova 4-2-3-1 formation 5 enligt kakidaniels eminenta guide ovanför. Min fråga som är av en mer generell karaktär är Hur man kan tänka gällande placering av spelare. Jag har Jonathan Leko som är en naturlig aml/amr men inget på ml/mr. Hur funkar Leko enligt spelet som ml? Är det värt att träna/spela honom där.Förutsätt att han får en roll som matchar hans attribut eller bör jag släppa tanken. Jag har levt i en värld där jag tänkt att ifall spelare inte är mörkgrön eller bättre på en position inte är värd att fokusera på där. Om möjligt skulle jag vilja ha er allas tankar och funderingar kring detta!
Jag har ingen personlig erfarenhet av varken WBA eller Leko så kan inte tala utifrån det, men det andra kan jag besvara.

Du ska inte stirra dig blind på varken naturliga positioner eller gröna cirklar eftersom det finns risk att du missar en riktig guldklimp. Och med det menar jag att du kanske sitter inne på en vänsterback som hade passat bättre som högermittfältare som skär inåt banan sett till hans egenskaper/attribut, för det är just det du ska se efter; vad för attribut kräver respektive position/roll utefter din taktik? En positionsroll har alltid nyckelegenskaper men även andra viktiga egenskaper som du enkelt kan kolla upp inne på den individuelle spelaren. Om du till exempel har en ytterback med understödjande roll så kommer där att komma upp både gröna och blåa markörer över vissa attribut; det är dem attributen som är viktiga för den positionsrollen och således dem du ska hålla koll på/utveckla.

Med det sagt så brukar jag alltid hitta spelare som behöver positionsträna för att bättre passa in i min tilltänkta taktik; där finns alltid ett guldkorn som med lite kärlek kan passa perfekt in utan att han varken är van vid just den positionen eller för den delen har en grön cirkel där.

#23   aikmaster

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 122 Inlägg:

Postad 15 December 2018 - 10:40 AM

Skulel vara kul om du kom med taktikgenomgång för 5-3-2/3-5-2 med wb oxå

#24   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 15 December 2018 - 14:03 PM

Visa inläggaikmaster skrev:

Skulel vara kul om du kom med taktikgenomgång för 5-3-2/3-5-2 med wb oxå
Möjligtvis i framtiden! Skriver upp det.

#25   Jimi_Rose

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 13 Inlägg:
  • Yrke:Socialarbetare
  • Favoritlag:DIF/Liverpool
  • Tränar:1. FC Köln

Postad 17 December 2018 - 18:20 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Jag har ingen personlig erfarenhet av varken WBA eller Leko så kan inte tala utifrån det, men det andra kan jag besvara.

Du ska inte stirra dig blind på varken naturliga positioner eller gröna cirklar eftersom det finns risk att du missar en riktig guldklimp. Och med det menar jag att du kanske sitter inne på en vänsterback som hade passat bättre som högermittfältare som skär inåt banan sett till hans egenskaper/attribut, för det är just det du ska se efter; vad för attribut kräver respektive position/roll utefter din taktik? En positionsroll har alltid nyckelegenskaper men även andra viktiga egenskaper som du enkelt kan kolla upp inne på den individuelle spelaren. Om du till exempel har en ytterback med understödjande roll så kommer där att komma upp både gröna och blåa markörer över vissa attribut; det är dem attributen som är viktiga för den positionsrollen och således dem du ska hålla koll på/utveckla.

Med det sagt så brukar jag alltid hitta spelare som behöver positionsträna för att bättre passa in i min tilltänkta taktik; där finns alltid ett guldkorn som med lite kärlek kan passa perfekt in utan att han varken är van vid just den positionen eller för den delen har en grön cirkel där.

Detta sätt att se öppnar upp för mycket större möjligheter för mitt lag :) Tack!

#26   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 14 May 2019 - 17:51 PM

Slog ett slag för att grotta ner mig, på riktigt, i taktiken nu. Tycker taktikdelen här på forumet är väldigt givande, men är alltid kul med diskussioner både för min del - men förhoppningsvis även för flera glada själar!
Gav mig in i denna tråd då jag utvecklar en 4-2-3-1 variant av taktik och tog till mig en del av det ni skrivit om.
Samtidigt så spanade jag in videon angående spelarroller och valde även att dra ner hastigheten på spelet för att analysera rörelsemönstrena på mina spelare och se så att de inte löper in i samma ytor. Såhär ser taktiken ut nu. Spelar för övrigt som Lyon.

Postad bild

ÄNDRINGAR JAG GJORT
* Hade "Överlappande" på både höger och vänster sida igång men tog bort det efter den senaste matchen.
* Hade min DSF som LM under första matchen men han krockade för mycket med min OSF i löpningar. De rörde sig i samma yta. Min OSF är även den enda med egna instruktioner - "Korta passningar" och "Ströva från position". Hade honom även i en anfallande roll till och från.
* Min IF till vänster prövades i understödsroll. Mer om det nedan.
* Har tidigare valt att skita i instruktioner som "Korta passningar", men då alldeles för många bollar bara slagits på måfå ifrån mittfältare/backar upp på en ensam forward så valde jag att ställa tillbaka instruktionen.
* Har inte tidigare spelat med "Smalt" som instruktion men valde att ställa in detta då jag vill tro att ytterbackarna ska få mer yta. Däremot riskerar det att göra offensiven för trång.

Resultaten sedan jag påbörjade min lilla nedgrottning har varit dessa:
1-0 Angers ( H )
5-1 Nantes ( B )
1-0 Bordeaux ( B )
1-1 Lille ( H )
2-3 Marseille ( B )

Nedan följer dock de problem jag upplevt:

1. Mina mittfältare underpresterar. Vi ligger trots allt klar 2a i ligan med en match kvar, men ingen utav de som huserat som CM har över 6,95 i snittbetyg. Min BWM kladdar för mycket och tappar boll när han väl vunnit den.
2. Min IF till vänster, som mestadels heter Memphis Depay, kommer inte alls in i spelet. Jag har haft denna roll på Understöd tidigare men oavsett vad han har för roll så underpresterar han. Han har endast mäktat med 4 (!) mål på hela säsongen - i alla cuper.
3. Även min anfallare, Dembélé, har underpresterat. Har skiftat emellan PF, AF och nu KF. Han gjorde 2 mål i matchen emot Nantes men har annars haft långa perioder av torka. Tror han gjort 13 mål på 37 matcher i ligan.

Vad är era tankar, tips och idéer för att fortsätta utveckla taktiken? :-)

Detta inlägg har redigerats av jonatannk: 14 May 2019 - 17:52 PM

#27   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1278 Inlägg:

Postad 14 May 2019 - 19:35 PM

Har du några individuella instruktioner?

#28   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7280 Inlägg:

Postad 14 May 2019 - 20:05 PM

Jag hade nog tagit bort några laginställningar, spelat ett rakare spel samt ändrat en del roller.

Exempelvis; vad exakt vill du göra med din spelfördelande innermittfältare kontra spelfördelande offensiv mittfältare? Spontant hade jag nog använt mina två innermittfältare till ett mer defensivt jobb. Varför inte testa Central Mittfältare - Försvar och se hur de ter sig? Tänk nämligen på att dina ytterbackar kommer att följa med upp i anfallen också så att balansera upp där bakom vid bolltapp är nog något du bör prioritera rent defensivt.

Offensivt så är det väldigt svårt att få till en ensam anfallare under den här upplagan, i var fall vad jag upplever. Antingen så finner du dig i att låta anfallaren vara mer laidback för att ge yttermittfältarna och möjligtvis din OMC ytor längst framme, tex dra med sig markering/agera framspelare istället för målgörare, eller så kanske du kan dra upp din OMC och helt frångå från 4-2-3-1 och på så sätt utforska de mer kreativa sidorna hos dina innermittfältarna. Här låter jag dock andra få fylla i hur de kan få till en ensam anfallare.

Du spelar en rätt riskabel fotboll med de laginställningarna du har, förlorar du bollen så vill de visserligen vinna tillbaka den snabbt men tänk på att du överbelastar offensiven vilket kan ge en käftsmäll defensivt. Fundera exakt ut hur du vill och var du vill att bollen ska röra sig, därefter kan du börja spåna på vilken eller vilka spelare som ska agera framspelare kontra målgörare och börja lägga upp taktiken efter det. Ha inte mer än två potentiella målgörare, de andra får vara sekundära målgörare i så fall.

Lycka till!

#29   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 16 May 2019 - 08:54 AM

Tack för svaren!

kikko
Nä, den enda spelaren med instruktioner var min OMC - ”Korta passningar” och ”Ströva från position”.

kakidaniel
Till att börja med: upplever att en ensam striker är svårt men fungerande om du spelar 4-1-2-3, någonting jag gjorde i en tidigare save och lyckades mycket väl med. Däremot så är det ju Nabil Fekir jag vill få ut det absolut bästa utav. Han vann interna skytteligan med 18 mål förra säsongen - det känns ganska bra ifrån en OMC men han har fortfarande potential att spela bättre.

Angående laget - är också medveten om att vi är mycket offensivt balanserade. Har också märkt att det faktum att vi överlappar mycket får mina centrala mittar att försvinna - de snittar 6,8/6,9 per match. Det är nog det sämsta jag fått mina mittar att prestera någonsin.

Tycker det här med taktik är extremt svårt men jag vet också att det tillslut kommer att ”klicka” och sätta sig. Det känns dock som att jag har en bit till. Det absolut svåraste är rollerna, jag blir fanimej inte klok.

Angående att spela en DSF och en OSF är att jag haft ganska spelskickliga centrala mittar och jag tycker inte att en enkel Offensiv Mittfältare-roll har gjort speciellt mycket. Kanske bör pröva köra med en Skugganfallare eller dylikt.

#30   kikko

Lagkapten

• FMS Bloggare
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1278 Inlägg:

Postad 16 May 2019 - 09:36 AM

För det första ska sägas att jag mer och mer går bort ifrån rollen OSF på den positionen du har.
Anledningen är att spelaren i fråga kommer alldeles för långt ner i banan mot vad jag vill att den ska göra.
Lirar med Özil just nu i den rollen och oftast när vi har boll så ligger han i stort sett lika djupt som DSF (om jag har en).
Stört mig på det och där har jag senaste tiden ändrat till att dels testa Enganche men till slut fastnat mer för Offensiv mittfältare.
Visst för mig är det inte samma roll som jag egentligen vill ha, men spelaren ligger iaf klart högre upp i banan. Det leder i sin tur till att mina tre där framme (IF, Depay samt Suso) tillsammans med Auba inte är speciellt själva utan laget fyller på, på ett helt annat sätt.
Sen presterar ju inte Özil några högre betyg i sin roll som Offensiv mittfältarroll, men samtidigt ligger han mer där jag vill ha honom.

Sen håller jag med dig angående roller och det är samma här. Jag blir fan inte klok på det.

Mitt stora problem just nu i allt detta är att jag vill lira en kontringsfotboll, men oavsett vad jag har för spelare, inställningar osv så får jag verkligen inte till det. Det är lönnlöst.
Har tom försökt tweaka mina fungerande hemmataktiker (kontrollerande) med att ändra till Försiktig och sedan trixa med en del annat. Men ingenting fungerar.
Så där kan jag ju fråga er om ni har något tips på inställningar ni i regel alltid har med i en kontringstaktik.

#31   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 853 Inlägg:

Postad 16 May 2019 - 09:55 AM

En kort fråga - vad spelar du för roller på dina mittar?

#32   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 63 Inlägg:
  • Yrke:Idrottskonsulent
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 16 May 2019 - 10:07 AM

Visa inläggjonatannk skrev:

Slog ett slag för att grotta ner mig, på riktigt, i taktiken nu. Tycker taktikdelen här på forumet är väldigt givande, men är alltid kul med diskussioner både för min del - men förhoppningsvis även för flera glada själar!
Gav mig in i denna tråd då jag utvecklar en 4-2-3-1 variant av taktik och tog till mig en del av det ni skrivit om.
Samtidigt så spanade jag in videon angående spelarroller och valde även att dra ner hastigheten på spelet för att analysera rörelsemönstrena på mina spelare och se så att de inte löper in i samma ytor. Såhär ser taktiken ut nu. Spelar för övrigt som Lyon.

[img][url="https://i.imgur.com/rWo28u7.png"]https://i.imgur.com/rWo28u7.png[/url][/img]

ÄNDRINGAR JAG GJORT
* Hade "Överlappande" på både höger och vänster sida igång men tog bort det efter den senaste matchen.
* Hade min DSF som LM under första matchen men han krockade för mycket med min OSF i löpningar. De rörde sig i samma yta. Min OSF är även den enda med egna instruktioner - "Korta passningar" och "Ströva från position". Hade honom även i en anfallande roll till och från.
* Min IF till vänster prövades i understödsroll. Mer om det nedan.
* Har tidigare valt att skita i instruktioner som "Korta passningar", men då alldeles för många bollar bara slagits på måfå ifrån mittfältare/backar upp på en ensam forward så valde jag att ställa tillbaka instruktionen.
* Har inte tidigare spelat med "Smalt" som instruktion men valde att ställa in detta då jag vill tro att ytterbackarna ska få mer yta. Däremot riskerar det att göra offensiven för trång.

Resultaten sedan jag påbörjade min lilla nedgrottning har varit dessa:
1-0 Angers ( H )
5-1 Nantes ( B )
1-0 Bordeaux ( B )
1-1 Lille ( H )
2-3 Marseille ( B )

Nedan följer dock de problem jag upplevt:

1. Mina mittfältare underpresterar. Vi ligger trots allt klar 2a i ligan med en match kvar, men ingen utav de som huserat som CM har över 6,95 i snittbetyg. Min BWM kladdar för mycket och tappar boll när han väl vunnit den.
2. Min IF till vänster, som mestadels heter Memphis Depay, kommer inte alls in i spelet. Jag har haft denna roll på Understöd tidigare men oavsett vad han har för roll så underpresterar han. Han har endast mäktat med 4 (!) mål på hela säsongen - i alla cuper.
3. Även min anfallare, Dembélé, har underpresterat. Har skiftat emellan PF, AF och nu KF. Han gjorde 2 mål i matchen emot Nantes men har annars haft långa perioder av torka. Tror han gjort 13 mål på 37 matcher i ligan.

Vad är era tankar, tips och idéer för att fortsätta utveckla taktiken? :-)

Sjukt spännande att läsa! Jag tycker också att taktiksnack är galet roligt här och överlag.

Som Kikko skrivit så tror jag också på, vilket jag själv testat en del, att gå ifrån OSF till en Offensiv mittfältare. Med anfall på den rollen och genom att köra anfallaren som Djupt liggande anfallare med understöd så tror jag att det dels kommer skapas mer utrymmer för OM och dina yttrar.

Jag spelar mycket med en DM som halvback men i de fall jag övergår till 4-2-3-1 så har min OM presterar väldigt bra och yttrarna likaså. Salah gjorde bl.a. 18 mål på 27 matcher från sin högerkant. Och när han var kall så täckte Mané/Sancho upp från vänster.

Det jag märker av när jag spelar med en Djupt liggande anfallare är dock att han ibland kommer ur de absolut farligaste lägena. Men spelar du med IF på anfall och dessutom har en OM på det så kommer det inte vara några problem. Då kommer anfallaren se till att de tre inlöpande får bollar att jobba med och resten är upp till avslutsträningen ;)
"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

#33   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5830 Inlägg:
  • Tränar:Fotboll

Postad 17 May 2019 - 11:51 AM

Följer! Superintressant med taktikdelen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar