Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] Den litauiska revolutionen

90 svar till detta ämne

#1   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4026 Inlägg:

Postad 08 December 2018 - 16:00 PM

Postad bild
01. FK TRAKAI PRESENTATION
Postad bild

TRAKAI En klubb som grundades så sent som 2005, med begränsade resurser. Laget förväntas komma på en tredjeplats bakom de regerande mästarna Suduva och det suvurena Zalgiris, som dessförinnan satt inne på fyra raka segrar. Har 2 silver och ett broms sedan tidigare. Lagets största stjärna är den liberiske 19-åringen Oscar Dorley, som dessvärre är utlånad till slovenska ligan. Därför får nog ändå Justinas Janusevskis ses som lagets bästa spelare. Egen produkt dessutom och bara 23 år fyllda.
      STATUS: Professionell               RIVALER: Zalgiris
      MEDIATIPS: Tredjeplats             SALDO: 7 miljoner kronor
      ARENA: LFF Stadionas (5067)  KONTINENTAL: Europa League-kval
    A LYGA Ligan placerar sig på en 76:e-plats i ligarankingen och liksom landslaget tillhör litauisk fotboll knappast toppskiktet i Europa. A Lyga består av 8 lag, där topp 4 når Europa. Först spelar man 28 ligamatcher, där ligans sex bästa lag sedemera når "mästerskapsserien" som består av fem matcher. Den som har skrapat ihop mest poäng totalt tar hem den ärofyllda titeln som leder hela vägen ut till ett Champions League-kval.

Postad bild

#2   Ragnar

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2609 Inlägg:

Postad 08 December 2018 - 16:17 PM

Magi. Lycka till!

#3   DifDaniel

Lagkapten

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1126 Inlägg:
  • Favoritlag:Djurgårdens IF

Postad 08 December 2018 - 16:36 PM

Kul med någonting annorlunda. Kör hårt!

#4   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5476 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 08 December 2018 - 16:40 PM

YES!

#5   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 08 December 2018 - 19:58 PM

Postad bild
02. TANKAR OM SAVEN MÅLSÄTTNINGAR
Postad bild

HERRAVÄLDE Det första och förhoppningsvis enklaste målet med saven är att sätta oss på tronen för att stanna. Ligatitlar ska joggas hem och ekonomiskt ska vi springa om Zalgiris, som har en tredubellt så stor omsättning, med hästlängder. I dagsläget är vi en stabil toppklubb, men utan några titlar. I Litauen ska FK Trakai vara klubben alla ungdomar vill ansluta sig till och ha en status därefter.

EUROPAKARTAN Givetvis har något litauiskt lag - eller inom övriga Baltikum för den delen - aldrig varit i närheten av att nå ett Europagruppspel. Vi ska göra oss ett namn i Europa och klubbar som kommer till Litauen ska känna till Trakai. Första målet är att på längre sikt nå antingen Champions League eller Europa League åtminstonde 2/3 år i snitt. Det andra målet och svåraste målet är att först utmana och därefter gå om samtliga nordiska länder på ligarankingen. Där ligger Danmark i dagsläget högst upp, med sin 16:e-placering.

TALANGINVASION När det kommer till truppbygge så vill jag se ett lag bestående av massa litauer och unga importer. Utländska spelare som värvas in får max vara 21 år gamla, om de inte har ett förflutet i laget. Vi vill utveckla och sälja vidare spelare ut i Europa och på så sätt bygga vår ekonomi. Så förvänta er en hel del talangvärvningar till såväl vårt A- som B-lag, som för övrigt spelar i andradivsionen. Jag kommer hela tiden vilja ligga steget före och ha ersättare till försäljningar klara redan innan flytten.

TALANGFABRIKEN Enkelt. Vi ska ha landets överlägset bästa facilliteter och även vara väl ansedda ute i fotbollseuropa. Utöver att vi ska ta in och utveckla, så ska vi även producera lovande spelare på löpande band som även får betydelsefulla roller i A-landslaget. Troligtvis kommer detta ta bra många år, men något som jag ser som en av de största utmaningarna med saven.

Postad bild

#6   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7004 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 09 December 2018 - 08:59 AM

Hyperintressant, härligt upplägg och design samt välskrivet. Du har ingredienserna och verkar koka ihop något bra här!

#7   sweem

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 27 Inlägg:

Postad 09 December 2018 - 16:23 PM

Älskar valet av land! Brukar själv starta saves i udda ligor såsom Makedonien, Armenien, Kazakstan, Georgien etc. Vet inte varför, men kan aldrig fastna i topp 5 ligorna :)

Lycka till i Litauen, följer!

#8   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 10 December 2018 - 20:10 PM

Postad bild
03. LAGET 2018
Postad bild

TRUPPEN Om ni klickar er in på screenen så antar jag att få namn känns bekanta. Visserligen har en del av dessa varit utlandsproffs, men då allt som oftast i mer obskyra klubbar där de inte heller haft några betydande roller. Men ska någon profil pekas ut så är det definitivt Diniyar Bilyalentdinov. En gång i tiden gick han till Everton för 95 miljoner kronor och var en framträdande spelare i ryskla landslaget. Nu en rätt begränsad
    NYFÖRVÄRVET MINDAUGAS KALONAS
    BOSMAN, OFFENSIV MITTFÄLATRE, 34 ÅR

PROFILEN DINIYAR BILYALENTDINOV
    46 LANDSKAMPER FÖR RYSSLAND, MITTFÄLATRE, 33 ÅR

TALANGEN ALEXSANDRAS LEVINAS
    2 A-LANDSKAMPER, VÄNSTERBACK, 18 ÅR
    mittfältare i ett rätt begränsat lag. Startelvan ska i alla fall med litauiska mått mätt tillhöra toppen och målet med säsongen är att verkligen göra upp med Zalgiris och Suduva i titelracet. Det enda som hände på vår silly season-front var att vi hämtade tillbaka utlandsproffset Kalonas.

TAKTIKEN Vi kommer att spela en centrerad 4312-fotboll. I offensiven är ambitionen att vara ett anfallande, kreativt lag som tar en del risker, medan vi i defensiven ska jobba hårt för att vara så tighta och strukturerade som möjligt när vi tappar bollen. Något negativt med taktiken är att truppen är byggd för 451 med yttrar, något vi alltså inte kommer använda oss utav. Så kommer troligtvis ta några transferfönster innan den taktiska biten sitter fullt ut.

Postad bild

#9   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 10 December 2018 - 22:07 PM

Postad bild
04. EUROPA LEAGUE & SOMMARFÖNSTER FÖRSTA HALVÅRET
Postad bild

vs. ENGORANY 9-0
vs. ANORTHOSI 2-3

EUROPA LEAGUE Efter att vi hackat oss fram i ligaspelet under den första halvan av säsongen gick vi in i Europaspelet med både en stor längtan och osäkerhet. Att få lämna deppiga Litauen för att bege sig ut på kontinenten är i vilket fall alltid en motivationshöjare. Engorany från Andorra städades först av innan vi reste ned till Cypern med segervintring efter att ha fått 2-0 hemma. Men istället fick vi åka hem med 3-0 i baken. Nästan fem miljoner fick vi för vårt deltagande. Även Zalgiris fick samma peng efter att ha tagit sig förbi den första kvalrundan. För Suduva och Stumbras gick det desto sämre i CL- respektive EL-kvalet då man åkte ut omgående efter dubbla förluster.

KARIDIOULA MOFOSSÉ WAC
    400K, ANFALLARE, 21 ÅR

SILLY SEASON Då 2/3 anfallare i laget underpresterade fram till sommaren så valde jag att lyfta på den lilla plånbok som fanns efter Europa League-kvalet. För det fick vi en 21-årig anfallare från Burkina Faso i den ivorianska ligan som jag trodde skulle ösa in mål direkt. Dessvärre drabbades han av en beninflammation efter bara fyra matcher och skulle således missa hela hösten. Ett utropstecken 2019 förhoppningsvis.

Postad bild

#10   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 11 December 2018 - 21:38 PM

Postad bild
05. SÄSONGEN AVKLARAD 2018
Postad bild

01. ZALGIRIS | +20 | 65 PNG
02. TRAKAI | +28 | 61 PNG
03. SUDUVA | +15 | 58 PNG

A LYGA Som jag var inne på kort i föregående update så hade vi svårt att finna någon stabilitet under inledningen av säsongen. Jag hade en övertro på mitt lag som givetvis speglade av sig på taktiken. Justeringar, som att övergå till en lite mer försiktig fotboll till exempel, visade sig vara vändpunkten. Vi hade nu funnit en lyckosam balans och slog Zalgiris samtliga tre matcher under hösten. Dessvärre nådde vi inte hela vägen fram, men en andraplats är vi givetvis nöjda med - speciellt med tanke på våren!

SPELARNA Tar man sig en titt på hur mina soldater presterat under året så kan man enkelt konstatera att vi har ett stabilt lag, där de flesta gör ett bra jobb och utan att sticka ut. Men givetvis finns ju undantaget Vadim Monzon som bekräftar den regeln. 23 mål och 6 assist på 32 matcher är ett sanslöst facit och jag ber till gudarna att vi får behålla den målspottande ryssisraelen. Annars visade talangen Ovidjus Juska att framtiden är ljus för våran talangsatsning. 1 mål och 3 assist på fyra starter är ett otroligt facit för en 16-åring. I övrigt kom det inte fram någon nämnvärd talang från årets ungdomskull.

VADIM MONZON 23M/6A/7.47 / ALEKSANDRAS LEVINAS 1M/1A/7.22
DEIVIDAS CESNAUKIS 1M/1A/7.18

Postad bild

#11   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1551 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 12 December 2018 - 07:33 AM

Magisk läsning! Hoppas på ligatiteln nästa år.

#12   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2284 Inlägg:
  • Favoritlag:Juventus

Postad 12 December 2018 - 20:05 PM

Borovskij känns som ett riktigt bra framtida ledarmaterial. Kanske assisterande i B-laget när karriären är över?
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#13   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 12 December 2018 - 22:26 PM

Visa inläggArgt Challa skrev:

Borovskij känns som ett riktigt bra framtida ledarmaterial. Kanske assisterande i B-laget när karriären är över?
Trött är du...

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#14   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2284 Inlägg:

Postad 13 December 2018 - 21:38 PM

Visa inläggArgt Troll skrev:

Trött är du...

Vad nu?
När spökena glufsar mot jaget, då lufsar hon till oss, mig & dig, med all sin kärlek. Jag mötte Lassie!

#15   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5476 Inlägg:

Postad 15 December 2018 - 10:53 AM

Riktigt bra!

#16   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 17 December 2018 - 21:37 PM

Postad bild
06. VINTERFÖNSTRET 2019
Postad bild

GIEDRIUS MATULEVICIUS SUDUVA
BOSMAN, MITTFÄLTARE, 21 ÅR
- Behövde bredda mittfältet och får här in en defensivt skolad 21-åring med en del U21-landskamper i bagaget.
Ansluter från toppkonkurenten Suduva.

PIJUS SIRVYS KAUNO ZALGIRIS
BOSMAN, HÖGERBACK, 20 ÅR
- Vår ordinarie högerback Deividas Cesnaukis avslutade sin karriär och då känns det tryggt med att ta in Pijus till laget.
Även han ansluter gratis. U21-landslagsman.

OMAR JOBE ASAC
240K, ANFALLARE, 20 ÅR
- Från den senegalesiska ligan ansluter den gambianska anfallaren Omar. Klassavslutare, med en fin potential.

IBRAHIMA KAMANO HAFIA FC
80K, MITTBACK, 17 ÅR ÅR
- I Guinea hittade jag den oslipade diamanten Ibrahima. Ansluter i sommar för en spottstyver. Får stå på tillväxt.

Postad bild

#17   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5476 Inlägg:

Postad 18 December 2018 - 17:15 PM

Superbra!

#18   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 25 December 2018 - 22:22 PM

Postad bild
07. LAGET 2019
Postad bild

TRUPPEN Laget börjar nu allt mer formas efter min spelfilosofi, även om det är en bit kvar. Vissa spelare har värvats in, samtidigt som en del spelare fått skolas om. Ett bra exempel på detta är Svajunas Cyzas, som jag tror får sitt genombrott i år. I fjol var han en finurlig yttermittfältare som med tiden växte ut till att bli en stabil offensiv spelfördelare.
    STJÄRNAN OSCAR DORLEY
    LIBERIA (13 LANDSK), OFFENSIV MITTFÄLATRE, 20 ÅR

BUSEN VALDEMAR BOROWSKIJ
    LITAUEN (24 LANDSK), HÖGREMITTFÄLTARE, 34 ÅR

GENOMBROTTET SVAJUNAS CYZAS
    LITAUEN (8 U21-LANDSK), CENTRAL MITTFÄLTARE, 21 ÅR
    Annars välkomnar vi - utöver nyförvärven - Oscar Dorley som är tillbaka efter sin utlåning i Liberec. Lagets bästa spelare. I fjol nådde vi en andraplacering, men med bland annat Dorleys intåg både tror och hoppas jag på ett guld.

TAKTIKEN Vi fortsätter med våran centrerade 4312-taktik. Undantaget från i fjol är att vi inte är lika naiva. Vi kommer köra mer disciplinerat, gå framåt mer direkt när vi vinner bollen och inte försöka driva upp tempot i alla lägen. Speciellt i toppmötena mot Suduva och Zalgiris kommer vi inte vara rädda att ge bort intiativet för att såra dem med snabba omställningar.

Postad bild

#19   Argt Challa

Ikon

• Medlem
  • 2284 Inlägg:

Postad 26 December 2018 - 23:20 PM

Borovksij ser verkligen litauisk ut

Detta inlägg har redigerats av Argt Challa: 26 December 2018 - 23:21 PM

#20   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • 4026 Inlägg:

Postad 30 December 2018 - 20:14 PM

Postad bild
08. EUROPA LEAGUE & SOMMARFÖNSTER 2019
Postad bild

vs. FERENCVAROS 5-3
vs. MOLDE 2-10

EUROPA LEAGUE Att slå ut ungerska Ferencvaros var givetvis en bra bedrift, då de satt på ett lag med väldigt höga toppar. Att vi därefter blir fullständigt masakrerade mot norska Molde var däremot fruktansvärt förnedrande. Zalgiris kunde ta sig till den andra kvalrundan i CL efter att ha slagit ut Bala (5-0), men där Hammarby (3-4) därefter blev numret för stora trots en 2-0-seger hemma. Precis som oss fick Suduva åka ut i Europa Leagues andra kvalomgång (1-4, Hapoel Sheva), medan Jonava fick returera direkt (0-3, Maccabi Haifa).

SILLY SEASON Jag letar ständigt efter spelare att förstärka laget med och kunde gladeligan välkomna tre spelare till laget mitt under säsongen.
      JAMES TIZZARD är en sanslöst bra mittback som sades ha intresse på sig från Ipswich i engelska Championship, men som vi då istället lyckas landa. Endast 18 år och ansluter gratis från Cardiff Met Uni där han hade ett amatörkontrakt. Framtida jätteförsäljning och kommer gå direkt in i startelvan.
      ANTHONY KERSHAW ansluter även han gratis från Cardiff Met Uni och är även han en 18-årig engelsman med en stor potential. Till skillnad från James har han dock inte förmågan att redan nu vara en startspelare hos oss.
      OVIDIJUS VERBICKAS hämtades in redan i maj då han var kontraktslös. 9 landskamper för Litauen. 25 år. central mittfältare. Efter en fiaskostart behövde vi få in mer kraft till laget och då hämtade jag in den forne Suduva-mittfältaren.

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Argt Troll: 06 January 2019 - 20:10 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar