Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] Inget är som jakten efter lycka, förutom upptäckten av glädje.

5 svar till detta ämne

#1   Savastrom

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 11 December 2018 - 19:04 PM

1. En managers misär

Jag rättar till skjortkragen. Detta är första matchen jag bär kavaj och slips. Det känns som att jag är på en begravning. Jag skulle nästan hellre vara på begravning än här. IF Sylvias nummer 10 placerar in 3-0. Jag sparkar till en vattenflaska. Nedflyttningsplatsen verkar ämnad åt oss. 4 poäng upp till Värmdö IF på kvalplats. Bara några få matcher kvar. Det kommer krävas ett mirakel för vi ska klara detta. Jag är ingen mirakelman.

Domaren sätter pipan i mun och avslutar mitt lidande. Jag tackar min tränarkollega i motståndarlaget. Han är gammal och gråhårig. Snart kommer jag att se likadan ut om detta fortsätter. Han ger mig en blick av sympati innan han går till sina spelare för att fira vinsten. Mina spelare har redan gått till omklädningsrummet. De vill nog bara duscha och ta bussen hem igen. Det plingar till i telefonen. AFC Eskilstuna förlorade också. Dubbla förluster för staden Eskilstuna, igen. När jag skrev på här var tanken att föra skutan framåt genom seriesystemet. Men detta skepp är på väg att sjunka. Jag vägrar att sjunka.

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5358 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 12 December 2018 - 13:51 PM

Bra start! Följer!

#3   Savastrom

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 12 December 2018 - 14:17 PM

2. Alles Gute

Penna på papper. Jag har tränat på min signatur just för tillfälle som dessa. Eskilstuna City var ett uppdrag dömt att misslyckas. Dagen efter den bedrövliga 3-0 förlusten mot IF Sylvia var mitt kontrakt upphävt. Jag hade inte nått de resultat som förväntades menade ordföranden. Jag höll med honom. Jag var inte speciellt ledsen, ersättningen jag fick sponsrade min semester hit. Ett miljöombyte var välbehövligt och ovärderligt. Det finns mer raukar här. Konstigt att folk kan vara så fascinerade över stenar. Det är ju ändå bara sten.

Jag tittar ut genom fönstret. I Eskilstuna gick allt i moll, staden var omringad av mörka moln. Här skiner solen. Låt det betyda något. Jag drar på mig den orangea tröjan som för tankarna till den nederländska landslagströjan för några bilder till den lokala tidningen. Genom fönstrets reflektion ser jag mig själv. Jag ser ut som Ruud van Nistelrooy. Han var en av mina förebilder under min aktiva karriär. Undra om det finns någon van Nistelrooy i FC Gute. Jag är tveksam till det.

#4   Savastrom

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 13 December 2018 - 14:11 PM

3. Själva kan vi göra så lite

Innan jag ens hunnit ut ur klubblokalen möts jag av den assisterande tränaren. Han introducerar sig som Tommy. Han börjar också bli gråhårig. Man blir nog det inom detta yrket. I sin hand har Tommy en stor samling med papper. Han ger dem till mig och ber mig läsa dem så fort som möjligt. Det är inget bekymmer för jag tycker om att läsa. Det blir tyst. Tommy börjar prata om vädret men jag lyssnar inte. Jag gillar inte att prata. Jag lämnar Gutavallen och sätter mig på en buss hem. Jag gillar att åka buss. Då kan man lyssna på vad andra pratar om, utan att behöva prata själv. Ingen annan verkar lika stressad som mig. Att vara fotbollstränare är krävande, det har jag redan lärt mig.

Jag studerar mig själv i spegeln så fort jag kommit hem. Inga gråa hårstrån än. Min lägenhet är liten och avlägset från centrala Visby. Jag tycker om det så. Då slipper jag höra allt oväsen utifrån. Då kan mina tankar vandra fritt. Jag börjar titta på papperna jag fick av Tommy. På ett papper är hela spelartruppen nedskriven. Vissa namn har guldstjärnor efter sig. Mina ögon fastnar på ett namn. Mikael Rynell. Jag känner igen det namnet. Han har spelat i Djurgården. Eller så var det Hammarby. Jag minns inte riktigt. Jag lägger ner pappret igen.

Detta inlägg har redigerats av Savastrom: 13 December 2018 - 14:11 PM

#5   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5358 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 15 December 2018 - 10:52 AM

Bra format, lagom mycket text!

#6   Savastrom

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 15 December 2018 - 15:57 PM

4. Solen skiner över Gutavallen

Det är FC Gutes 23:e match i Division 2 Norra Svealand denna säsong. Det är min första. Spelarna sitter i omklädningsrummet. I sin egna bubbla. Mikael går runt och ger alla i laget ett personligt pepptalk. Jag har inte träffat honom så mycket än. Han spenderar mest tid med sjukgymnasten. Jag tittar på William och Villiam som småpratar med varandra. Jag vet fortfarande inte vem som är vem av dem, men jag vet att de båda är viktiga för laget. Jag tittar på mitt armbandsur. 3 minuter till matchstart. Matchen är inte speciellt avgörande för tabellen. Men matchen är avgörande för mig. Jag kanske inte är gjord för att vara tränare. Det kanske inte var Eskilstuna City som var dömda att misslyckas. Det kanske var jag som var dömd att misslyckas.

90 matchminuter senare. Jag knyter näven i fickan. Jag är inget misslyckande. Tommy vill ha en high-five. Jag skakar hans hand istället. På andra planhalvan står motståndarlagets tränare och diskuterar något med domaren. Jag förstår honom. Jag vet hur det känns att förlora. Jag går fram till Marcus Nobell för att visa min uppskattning. Utan hans två mål hade vi inte vunnit idag. Det är mycket krut kvar i den där Nobell. Jag skrattar tyst för mig själv. Solen skiner över Gutavallen idag. Jag visste att det betydde något.

Detta inlägg har redigerats av Savastrom: 15 December 2018 - 17:02 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar