Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Guide: Att slå ihop två taktiska stilar

4 svar till detta ämne

#1   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7233 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 18 December 2018 - 17:11 PM

Postad bild

Att slå ihop två taktiska stilar

Har du någon gång funderat på, när du ska sätta en ny taktik, att slå ihop två taktiska stilar? Tänk dig det bästa från två världar sammansatt till en taktik, vattnas det i munnen än? Kliar det i fingrarna? Nåväl. I dag tänkte jag presentera lite tankegångar men även fakta på likheter mellan de taktiska stilarna så att du själv kan prova på en så kallad “merge”. Jag har sett flera intressanta taktiker där ute som har utgått just från det ovan nämnda och min känsla säger att det möjligtvis kan vara en stark kandidat till framgång på årets upplaga av Football Manager.

Det finns tio taktiska stilar och alla har såväl svagheter som styrkor och när du gör en så kallad “merge” så vill du minimera svagheterna och öka styrkorna, precis som med vilken taktik som helst. Du vill vinna helt enkelt. Kan du då implementera två stilar i en taktik så får dina spelare flera valmöjligheter på planen och det blir således svårare för motståndarna att läsa av spelet och arbeta på en så kallad counter taktik.

Jag har sammanställt samtliga taktiska stilar här nedan för att vi alla lättare ska få en klar översikt över det jag vill förmedla. Under tiden jag gick igenom de tio taktiska stilarna märkte jag vissa röda trådar och det gav mig en del idéer. Det viktiga här är att förstå innebörden av instruktionerna och nästa steg i en merge är att veta vilka instruktioner som du behöver ta bort för att få ihop två taktiska stilar. Jag vidhåller starkt vid att det enklaste sättet att ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar är att titta på matcherna som spelas, göra förändringar under tiden och notera vad som händer därefter.

Postad bild

Vad jag dessutom har märkt är den röda linjen i menyn av de taktiska stilarna, något jag inte tänkt på förut. Om vi slår upp menyn där du ska välja en taktisk stil så står dem faktiskt i en ordning som säger att de som är överst; kontrollera bollinnehavet, gegenpress och tiki taka, har en kontrollerande mentalitet. Det blir därefter mer defensivt ju längre ner man kommer och längst nere finner vi Catenaccio och parkera bussen som är har en defensiv mentalitet. På så sätt så kan vi bilda oss en uppfattning om varför de står i just den ordningen.

Men bara för att en taktisk stil har en viss mentalitet betyder det nödvändigtvis inte att en med en helt annan mentalitet inte går att slå ihop, tvärtom. Det gäller som sagt att minimera svagheterna och utöka dina styrkor i en merge och då behöver vi plocka från båda sidorna. En annan sak jag även har noterat var likheten mellan de taktiska stilarnas “bäst fungerande formationer” som alltid är tre stycken. Jag räknade ihop dem och där fanns tolv olika formationer fördelat på tio taktiska stilar som har vars tre rekommenderade formationer, så totalt 30 rekommenderade formationer fördelat på tolv stycken. Här nedan redovisar jag vilka taktiska stilar som rekommenderar vilken formation.

Postad bild

Noterbart är att taktiska stilen nummer nio, Catenaccio, endast rekommenderar en fembackslinje och är således ensam om ett par formationer. Den mest rekommenderade formationen är 4-1-4-1 DM brett som alla utom nummer nio, Catenaccio, har bland sina tre rekommenderade. Vi kan även se att formationerna 4-2-3-1 brett samt 4-4-2 och 4-4-1-1 har en hel del som rekommenderar. Jag kommer att trycka ihop det, för trots att vi har tolv rekommenderade formationer så är det en del av dessa som liknar varandra rätt så mycket.

Postad bild

Plus-tecknet innebär att det är en annan formation enligt första modellen innan jag har tryckt ihop fler formationer. Som ni ser så har vi slutligen landat på fem rekommenderade formationer. De två mest användbara formationerna 4-2-3-1 samt 4-4-2 på Football Manager är också två av de mest rekommenderade tillsammans med 4-1-4-1 som alla utom Catenaccio rekommenderade, men även 4-4-1-1 som sticker ut något och slutligen en fembackslinje som jag summerade ihop då det sticker ut med fem försvarare.

Nu kan vi börja samla ihop information som sakteligen berättar för oss vilka taktiska stilar som passar bäst ihop med varandra. Vi har gått igenom mentalitet och rekommenderade formationer och det är nu det mer ingående börjar; nämligen instruktionerna, som också är det mest invecklade och avancerade. Det är mycket att hålla koll på med taktikerna uppdelade i tre områden; Med Boll, Omställningar och Utan Boll, så kan man i var fall strukturera upp det någorlunda.

Med Boll är uppdelat i tre områden; Offensiv Bredd, Tillvägagångssätt samt Sista Tredjedelen. Under Offensiv Bredd så finns det endast en barometer som vi kan förändra; hur brett ditt lag ska placera sig när ditt lag har bollen. I Tillvägagångssätt finns det lite mer valmöjligheter med allt från barometrar till områden att förvalta bollen genom. Slutligen har vi Sista Tredjedelen där man kort och gott ska välja hur man vill göra mål och hur spelarna ska agera med boll.

Om vi går till Tillvägagångssätt så finns där en del valmöjligheter att tänka på när du ska slå ihop två taktiska stilar. Var ska bollen förvaltas; centralt eller via kanterna? Hur ska bollen förvaltas; genom korta passningar, mer direkta passningar eller något däremellan? Hur ska tempot vara; lägre eller högre eller något däremellan? Dessa tre optionerna är primärt det viktigaste sett till hur ditt lag ska te sig i offensiv zon tillsammans med hur och var målen ska göras som ni finner under Sista Tredjedelen.

Omställningar är också uppdelat i tre områden; När Bollen Tappas, När Bollen Erövrats samt Målvakt Med Bollen. Under När Bollen Tappas har vi två knappar att använda oss av, precis som under När Bollen Erövrats. Under Målvakt Med Bollen finns där fler valmöjligheter och just den här sektionen fanns tidigare individuella instruktionerna men har flyttats hit till den här sektionen inför den här FM-upplagan. De två första områdena är primära optioner. Under Målvakt Med Bollen är mittsektionen primär; var din målvakt ska placera bollarna. Du kan välja mellan zoner eller specifika spelare och gör det genom att trycka på Fördela Till Området/Spelare.

Slutligen har vi kommit till Utan Boll som är uppdelat i två områden; Defensiv Formation samt Markering Och Tacklingar. Under Defensiv Formation finns där både barometrar och så kallade presslinjer som valmöjligheter och även valmöjlighet till offsidefälla. Under Markering Och Tacklingar finns där en del valmöjligheter om hur tätt, hur mycket press och hur dina spelare ska agera i närkamper. Vi börjar med Defensiv Formation. Presslinjerna och den defensiva bredden är primära optioner. Vid Markering Och Tacklingar är Presspel och Tacklingar primära optioner.

Med Boll
- Kantspel eller Centralt?
- Korta eller Mer Direkta Passningar?
- Högre eller Lägre Tempo?
- Inlägg, Tidiga Avslut eller Arbeta In Bollen I Straffområdet?

Omställningar
- Återerövringspress eller Omgruppera?
- Kontringsspel eller Håll Formationen?
- Var ska målvakten placera bollen? (Zon/Specifik spelare)

Utan Boll
- Lägre eller Högre Presslinjer?
- Bredare eller Smalare i defensiven?
- Mindre eller mer Ivrigt Presspel?
- Stå Upp eller Aggressiva tacklingar?

Det finns två tillvägagångssätt att ta fram en merge-taktik. Antingen så utgår ni från en specifik taktisk stil och börjar jämföra utefter modellen ovan, vilket torde vara det enklaste och smidigaste, eller så skriver ni ner och går ni efter bilderna jag har lagt upp här och jämför med varandra, vilket också fungerar men är nog något svårare. Ni har nu fått alla ingredienser för att påbörja en merge och det är nu upp till er att koka ihop en hel taktik. I framtiden kommer jag att dela med mig av en egen merge-taktik men jag har inte haft möjligheterna att testa den fullt ut än och behöver mer tid för det innan jag kan presentera den.

Med det sagt så har den här guiden nått sitt slut, för den här gången. Allt jag har skrivit är baserat på egna erfarenheter och behöver således inte vara korrekt eller ren och skär fakta utifrån Football Manager. Ni får gärna gilla, dela och kommentera och jag besvarar gärna frågor och bidrar i diskussioner och ni får väldigt gärna dela med er av era egna erfarenheter och tankegångar. Jag vill även rikta ett tack till alla er där ute som har läst, gillat och skrivit fina kommentarer; det är kul att kunna hjälpa till och jag delar gärna med mig av min kunskap!

#2   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5769 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 18 December 2018 - 19:01 PM

Detta är grymt!

#3   Hanai

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 46 Inlägg:

Postad 18 December 2018 - 20:23 PM

Tisdagar har snabbt blivit min favoritdag i FM-sammanhang, tack så sjukt mycket för alla insikter!

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7233 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 18 December 2018 - 20:34 PM

Visa inläggHanai skrev:

Tisdagar har snabbt blivit min favoritdag i FM-sammanhang, tack så sjukt mycket för alla insikter!
Vad kul att höra!

#5   MasterOfFlow

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 61 Inlägg:
  • Yrke:Idrottskonsulent
  • Favoritlag:Liverpool

Postad 18 December 2018 - 21:16 PM

Grymt jobb! Väldigt inspirerande!
"It's not a case of finding the best 11 players, but rather the 11 that are most likely to win"

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar