Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Hur var din aktiva fotbollskarriär?

8 svar till detta ämne

#1   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1551 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 19 December 2018 - 07:12 AM

Som rubriken lyder, hur såg din aktiva fotbollskarriär ut? Var du en lovande talang som fick karriären förstörd av skador eller var det brudar och mopeder som var mer intressant under tonåren?

Jag personligen var med som 16-åring när vi vann division 5. Bytte sedan klubb för att spela Juniorallsvenskan innan jag tränade med en förkylning och fick hjärtproblem. Där dog min karriär på ett sjukhus..

Skriv gärna ner era berättelser här, ska bli spännande! :) (Spelar du fortfarande och finns du isf på FM?)

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7004 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 19 December 2018 - 08:10 AM

Trevligt :)

Inledde min karriär i Ängelholms FF när jag var fem år. Största rivalerna var såklart Helsingborgs IF och det var alltid svåra matcher. Spelade i ÄFF ända tills knäna sade stopp vid 17 års ålder och hade då hunnit med ett och ett halvt år i pojkallsvenskan. Jag hade talang men varken längd eller tyngd vilket gjorde att jag inte riktigt passade in i deras spelsätt.

Hoppade över till ett lokallag, Skäldervikens IF och spelade vidare i juniorlaget eftersom jag nu bara ville spela för att det var roligt. Men de ville snabbt ha upp mig i A-laget just för min snabbhet, bollkontroll och passningsskicklighet, något jag inte var intresserad av. Spelade i klubben i ca tre säsonger innan jag slutade för att fokusera på annat.

Annat var fotbollstränare och det i Ängelholms FF, då som huvudtränare i en slags mix av reservlag och juniorlag på damsidan. Christian Järdler hade hand om Damlaget och vi jobbade hyfsat tätt ihop. Han trevade vidare till P19-laget på herrsidan och ville ha mig som assisterande, men jag kände att det var för tätt i ålder mellan mig och spelarna så det hade inte riktigt passat. Lade ner tränarkarriären kort efter då det gick rent åt helvete med reservlaget..

Började spela korpfotboll ett år senare, träffade min nuvarande fru och hoppade sen på tåget med ett annat lokallag; Munka Ljungby IF. Om Skälderviken är en by där rika människor bor i så är Munka tvärtom; en riktig bonnahåla på ren skånska. De spelade i division 7 och jag kom in som ett mittfältsankare då min snabbhet inte var vad den en gång var. Hade dock bollkontrollen och öga för att hitta omöjliga passningar och vi gick, via kval, upp till sexan direkt. Var nära att kvala till femman nästa säsong men skadade mig inför kvalet och vi förlorade precis.

Jag avslutade min fotbollskarriär för att fokusera på familjen, fick en dotter nämligen. Nu köpte jag oss ett hus i Munka Ljungby och är tänkt att hoppa in lite igen i A-laget för att hålla igång. Har gått upp nio kilo sen årsskiftet vilket är en jäkla bedrift av en som aldrig haft en stor viktuppgång. Pappaledig + VM + öl och ni kan räkna ut resultatet själv :D

#3   sweem

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 27 Inlägg:

Postad 19 December 2018 - 09:07 AM

Kul tråd!

Gjorde något enstaka division 5 framträdande med Lunds SK. Flyttade sedan till Malta och började jobba, men ville hålla igång med fotbollen samtidigt. Fick träna med ett lag i den Maltesiska motsvarigheten till Superettan (Birzebbuga St. Peter's FC), de hade någon äldre Serb med meriter från Röda Stjärnan och någon Brasse från Fortaleza (Brasilianska Serie "B" ) som tränade också. Vi spelade en träningsmatch ihop, där jag faktiskt gjorde mål. Efter några träningar frågade de om jag ville tillhöra laget permanent och erbjöd ett kontrakt på €200 i månaden, plus att de betalar min hyra på lägenheten som då låg på cirka €700. Eftersom mitt heltidsjobb givetvis betalade mer, och dessutom inte krävde att pendla, så tackade jag nej. Det var ändå en kul erfarenhet. Spelade med företagets fotbollslag istället (korpen på Malta) där vi gick upp en division. Därefter flyttade jag till Spanien och bor sedan 2 år tillbaka. Inget fotbollslirande här dock Postad bild

Detta inlägg har redigerats av sweem: 19 December 2018 - 09:07 AM

#4   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1551 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 19 December 2018 - 09:13 AM

Fantastiska berättelser! :)

#5   bananfluga

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 60 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg
  • Tränar:alldeles för lite

Postad 19 December 2018 - 09:56 AM

7-19 år - spel i moderklubben. Målvakt till en början. Släppte stolpen och kom in i matchen vid 12 års ålder. Sjukt tråkigt att stå i mål när vi vann alla matcher med typ 12-0. Kämpade på som ytterback/mittback i några säsonger innan jag började stå i mål igen som junior. Tränaren blev sjukt förvånad när jag efter ett skadeuppehåll sa: -Nisse, jag tränar för fullt på måndag men jag skulle gärna prova på att stå i mål. Chockad svarade han ja och på den vägen är det. Två säsonger som målvakt i juniorallsvenskan och tredje säsongen som burväktare var jag med i a-truppen (div 2, innan nuvarande div 1 fanns).
Efter det blev det fem säsonger i stadens näst bästa lag, en säsong i div 3 och resten i div 4.
2011 gick jag tillbaka till moderklubben för spel i Divison 2. Vi vann serien och tog steget upp i Division 1 norra. Efterföljande år åkte vi ur med buller och bång. Tror vi vann 2 av 26 matcher om jag inte missminner mig. Det blev dock bara 12 matcher på dessa två säsonger för min del, 5 i div 2 och 7 i div 1. Opererade knäet under sommaruppehållet i Division 2 och samma knä direkt efter säsongen i Division 1. Kunde tyvärr inte göra mig själv rättvisa efter det.
Efter detta har jag spelat i ett lokalt gäng i Division 5. Mer fokus på öl än på fotboll. Räcker så nuförtiden;)

Har varit med på FM (orginal) förr i tiden men spelar alldeles för lågt nu. Det skulle eventuellt vara om Justus har fått med mig i Helsvenskan. Brukade dock alltid värva mig själv till alla lag (för det gör man väl) men var skadad sjukt ofta på spelet. Tyckte att det var en bugg ända tills knäna började spöka och operationer genomfördes. Kanske visste FM vad som var på gång redan?!

Detta inlägg har redigerats av bananfluga: 19 December 2018 - 10:01 AM

#6   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5471 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 19 December 2018 - 10:12 AM

Spelade allt ifrån division 3 till division 5 under min aktiva karriär. Slutade när jag var 24 år och blev tränare för ett Division 6 lag. Vi vann serien mitt första år och hamna på övre halvan i division 5 förra året som nykomling. Så ska börja min tredje säsong som tränare nu!

Bytte till ett division 3 lag när jag var 15 och började träna fysik för tungt vilket förstörde mina lår. Sen dess har jag haft otroliga problem med baksidorna vilket tillslut ledde till att jag slutade rätt tidigt. Orkade inte gå runt och ha ont i vardagen, var liksom inte värt det.

Bästa minnet från aktiva fotbollskarriären var i pojkallsvenskan då vi som en liten klubb (A-laget i division 5) kunde plocka poäng både mot AIK och BP. Gjorde 2 mål på ett BP med John Guidetti i spetsen. Det var lite skojj såhär i efterhand. Vi slutade 3a i en väldigt stark pojkallsvensk-serie.

#7   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4026 Inlägg:

Postad 19 December 2018 - 14:41 PM

Kontraktslös sedan 7 år tillbaka. Väntar på rätt klubb innan jag kliver in i seniorfotbollen.

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#8   JohanW

Ungdom

• Medlem
  • 1 Inlägg:
  • Favoritlag:Bele Barkarby FF och Barcelona

Postad 19 December 2018 - 23:04 PM

Är 17 år, så jag är aktiv inom fotbollen. Förra säsongen lirade jag pojkallsvenskan med min modersklubb som har ett a-lag i div-4, så det var kul att vi slog lag som t.ex aik. Det var väldigt roligt att slå vissa lag som var bättre än oss på pappret. Nu klev jag precis upp i a-laget och vi får se hur det går när säsongen drar igång, om ett bra tag dock.

#9   jonatannk

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 734 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 20 December 2018 - 10:00 AM

Spelade aktiv fotboll emellan 6 år - 16 år i IFK Österåker, Väddö IF och Hallstavik BK. Inga topplag, direkt. Jag var intresserad över att hoppa över till BKV Norrtälje, vars a-lag ligger i div. 2, men hade aldrig drivet.
Slutade helt enkelt då jag fann musiken.

Min storlek och styrka (189 cm idag, men var lång även som 12-13 åring då jag kom in i puberteten väldigt tidigt) samt min snabbhet gjorde att jag skolades om från högermittfältare till höger- och mittback. Spelade sedan totalt 3 matcher som högermitt under mina 3 sista år och gjorde mål i varenda match.

Har funderat på att ta upp fotbollen idag igen. Är 26 år och vill mest spela för skojs skull. Har inga skador sedan tidigare och är frisk i både kropp och knä, så vem vet - fortsättning lär följa. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar