Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] Från arbetslös till CL-final

FM19
6 svar till detta ämne

#1   LonelyVideoGamer

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 26 December 2018 - 16:57 PM

När jag startar ett nytt spel i FM, oavsett årlaga, så brukar jag ha som mål att försöka gå från arbetslös till att vinna Champions League. Senaste gången jag lyckades var i FM13, därefter var jag snubblande nära i FM18 när jag gick från Tenhult och Lund, via misslyckades sejourer i Dalkurd, några skumma danska lag, till en viss framgångssaga i holländska Emmen och PSV för att till slut få sparken och tröttna efter några misslyckade år i Liverpool. Det roliga med en sådan resa är att man aldrig vet i vilket land eller vilken klubb man landar.

Så, men årets itteration av FM installerad så hoppade jag in som arbetslös för att få jobb i Gällivare Malmberget i Division 2 Norra. Det nätta uppflyttningsoddset är 1001(!), nästsämsta laget i serien har odds 72. Jag kommer få försöka leva på att utbilda juniorer eftersom transferbudget och lönebudget är i stort sett 0 kr. Som ni redan vet så får man sparken om man åker ur division 2 så det blir en knepig balansgång att spela in juniorer och samtidigt ta poäng i ett av de sämsta lagen i, det spelbara, Sverige.

Jag ska försöka skriva en liten rapport här varje månad, kanske mest för min egen skull, men eventuellt så kanske det roar någon läsare.

#2   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1550 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 26 December 2018 - 17:04 PM

Ska bli spännande att följa! :)

#3   LonelyVideoGamer

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 26 December 2018 - 19:01 PM

December 2017 – Maj 2018
Då mitt lag inte har några ekonomiska resurser över huvud taget så har jag bara kunnat värva några enstaka 19-åringar för att stärka upp backlinjen och det centrala mittfältet. Jag har lagt hela min, väldigt begränsade budget, på att värva en akademichef. Målet den här säsongen är att hålla laget flytande och inte åka ur; min tanke att spela 3-5-2 visade sig vara katastrofal redan under försäsongen så jag har valt att spela 4-3-3 under seriespelet och justera presspelet beroende på om jag tror att jag kan vinna matchen eller inte vilket gett mig 9 poäng på 9 matcher och en elfteplats.

Hade jag begripit hur man gjorde så hade jag bifogat lite skärmdumpar, men vi får se om de kommer under juni månad.

#4   LonelyVideoGamer

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 29 December 2018 - 15:57 PM

Juni 2018 - Oktober 2018

Det här med att ge en liten rapport varje spelmånad verkar jag ju inte vara så bra så här kommer en snabb resumé av resten av säsongen 2018. Efter en fin sommar med några riktigt tunga skalper (alla skalper är förvisso tunga då jag förväntades förlora varenda match) där kontraktet mer eller mindre räddades så avslutades säsongen med förlust på förlust, mitt benhårda försvarsspel krackelerade totalt och jag har inte riktigt lyckats analysera varför. Kanske borde jag roterat truppen hårdare trots att jag gick igenom säsongen mer eller mindre skadefri. Framförallt borde jag nog spelat in fler juniorer när kontraktet väl var säkrat, men jag tycker inte de jag har i U19 har utvecklats så bra som jag hoppats på. Det sista är väl kanske inte så konstigt då jag har en dålig anläggning och en väldigt medioker chef för akademin.

På nyförvärvsfronten lyckades jag få in lite stabilitet i både mittfältet och backlinjen under sommaren då jag fick några gratisspelare från Danmark. Jag har även lyckats locka över några mittbackar som faktiskt kan nicka till nästa säsong, så med lite tur så blir min, själsdödande men oerhört nödvändiga, Mourinho-buss ännu tätare nästa år.

Tabell

Postad bild

Resultat juni till oktober

Postad bild

Använd trupp under 2018.

Jag började säsongen med ett väldigt misslyckat 3-5-2 som jag snabbt fick revidera till ett ultradefensivt 4-3-3 där de tre anfallarna stundtals lyckades kontra sönder vissa lag. Lag med djupare försvarslinje var jag chanslös mot och mot det måste jag hitta ett motmedel nästa år om det inte ska bli bottenstrid igen.

Postad bild

Med det sagt så stänger vi säsongen och går in i världens längsta försäsong, stommen i laget har jag lyckats kontraktera även över nästa år (min klart mest lysande stjärna Mille Hamad Said och min målvakt Aleksandar Raickovic väntade dock in i det längsta med att skriva på). Vi får se om det blir någon mer säsong i Gällivare efter nästa eller om det blir dags att leta sig nytt, det beror dels på om jag får sparken eller hur väl juniorerna utvecklas under nästa säsong.

#5   LonelyVideoGamer

Ungdom

• Medlem
  • 4 Inlägg:

Postad 30 December 2018 - 20:48 PM

Oktober 2018 – April 2019

Försäsong 2019

Efter förra säsongen så lyckades jag förstärka mittfält och backlinje en smula med spelare från lag som åkte ur division 2. Om det är en lyckad strategi eller inte återstår att se, det finns säkert en anledning till att deras lag åkte ur… Träningsmatcherna har dock varit en relativ framgång med två segrar mot finska högstaliga lag och bara en förlust, mot Piteå som spelar i divisionen över mig (deras mål kom dessutom i minut 94 så det är inte hela världen).

Två juniorer kan eventuellt gå in i laget i år, Miguel Hansson som fick mycket speltid förra säsongen, och den 16-åriga anfallaren Jakob Lundberg. Jag har även värvat in det 17-åriga löftet Max-Ludwig Bertilsson som jag tror ganska mycket på. Trots att jag har råd att plocka in lån så är det ingen spelare som vill spela för mig så jag får förlita mig på den trupp jag har. En ljuspunkt är dock att U19-laget som var i den absoluta botten förra säsongen håller sig i tabelltoppen efter den tidiga vårsäsongen, så jag kanske har något på gång där.

Postad bild

Då drar vi igång säsongen 2019 med en väldigt oviss hemmamatch mot Härnösand!

#6   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5471 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 01 January 2019 - 14:29 PM

Följer!

#7   jmmv

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 480 Inlägg:

Postad 01 January 2019 - 15:03 PM

Oj, intressant!
Gjorde exakt likadant för någon månad sedan.
Startade som arbetslös, gick vis malmberget Gällivare (Div.2 norra) till Umeå FC (div.1 norra), via dalkurd (superettan) för att nu vara i ilves (finska högstaligan). Har precis avverkat tredje säsongen där och har en cupfinalförlust samt en överraskande ligaseger som gjorde att vi kvalade in till Europa league.
Tanken är att jobba fram ett bra erbjudande från en större klubb i Danmark/Sverige och sedan vidare ut i Europa.

Kommer följa ditt projekt. Lycka till!

Edit: satsa hårt på Miguel.

Detta inlägg har redigerats av jmmv: 01 January 2019 - 15:05 PM

sol ute. sol inne. sol i hjärta. sol i sinne
[img]http://data.fuskbugg...an02/xe50eu.jpg[/img]

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar