Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] Clyde FC - röda segel

43 svar till detta ämne

#21   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 28 January 2019 - 21:03 PM

Postad bild

Januari månad
Januari började krampaktigt med två raka 1-0 förluster och jag hann tänka mycket på vilken "jinx" mitt förra inlägg kunde blivit men vi lyckades ändå komma tillbaks och trots tappade poäng under årets första månad leder vi fortfarande överlägset med åtta poäng. 13 matcher kvar. Med ett så bekvämt utgångsläge i ligan kan vi verkligen se fram emot vårt fortsatta deltagande i Skotska Cupen där vi den 19 januari ställdes mot våra bittra rivaler Patrick Thistle i en länge av fansen efterlängtad match. Vi var i en svag period rent prestationsmässigt just då och vi fick ställa upp med en väldigt brokig elva då vi hade skador i backlinjen. Grant fick kliva ner från din vanliga roll som defensivt ankare och mina två amatörskontrakterade nyförvärv från december fick starta bägge två. Ben Reilly tackade för förtroende och slog en fin assist i djupled till Goodwillie samt fick högst matchbetyg i laget medans MacLennan spelade en stabil 7.0 i Grant-rollen. En makalös skön 2-1 vinst bärgades och vi är sjukt nog ett av dom 16 sista lagen kvar i landets näst mest prestigefulla tävling. En "lätt" lottning gav oss Airdrie från League 1 på hemmaplan i februari istället för t ex ett av dom åtta PL-lagen där Celtic och Rangers fortfarande är med.

Postad bild Colin Gordon | M CV | 16 år

Spännande nyförvärv
Ändå sedan vi tidigt på säsongen spelade mot Queens Park har jag noga följt den 16-åriga ordinarie centrala mittfältare Colin Gordon. I sin första halva säsong som seniorfotbollsspelare har han gjort 17 starter i League 2, gjort 3 mål och presterat ett snittbetyg på 7,06 och det stack verkligen ut som extraordinärt när jag scoutade min ligakonkurrent. Riktigt bra psykiska egenskaper och en all round superstabil centralmittfältare vid sin ringa ålder gjorde att jag snabbt plockade in honom helt gratis med hjälp av ett saftigt proffskontrakt för en så ung spelare. Jag tror verkligen att den här killen kan bli något alldeles speciellt och 4 750 kr i månaden gamblar jag gärna med för en så uppenbar talang även om det pressar upp våra redan farligt kostsamma löneutgifter ännu mer. Fem någorlunda högavlönade ej önskvärda spelare lämnade, vissa av dom får vi tyvärr fortsätta betala lön till tills kontraktet skulle gått ut med oss om 6 månader men överlag var jag nöjd med lösningarna vi fick till för att trimma ner dödköttet i klubben.

#22   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5537 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 29 January 2019 - 13:41 PM

Gordon ser bra ut!

#23   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 29 January 2019 - 18:41 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Gordon ser bra ut!

Ja, man hajar ju till när man ser regens i startelvan hos motståndarn en månad in i saven! Tack för rösten!

#24   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 04 February 2019 - 19:49 PM

Postad bild

Cupsuccé
Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg fick vi en förhållandevis enkel lottning i cupen då vi istället för Championship- eller Premiershiplag ställdes mot Airdrie på hemmaplan (tvåa i League 1). En taktiskt skickligt genomförd första halvlek satte tonen för åttondelsmötet där vi hade alla heta målchanser medans gästerna skjöt mycket från distans. Vi gjorde två exakt likadana mål där först Grant med en långboll i djupled hittade Scott i djupled som med ett inlägg hittade Goodwillie, därefter var det McStays tur att med en likadan smörpass i djupled hitta Goodwillie som betalade tillbaks till Scott med samma mynt. 2-0 med mersmak i första halvlek gjorde att vi hade dom rejält mot repen. Det blev lite onödig squeeky bum time när Airdrie fick reducera i 90:e minuten ur en obefintlig vinkel med det stannade på 2-1 om vi var vidare. Nu var det däremot slut på smörlottningarna och det var serieledande Hibs och lilla Clyde FC som kom att slåss om en semifinalplats i Skotska Cupen.

Postad bild

Hibernian med tidigare allsvenska Noah Sonko Sundberg slaktade oss rejält spelmässigt inledningsvis, inom 25 minuter hade verkligen Bowman och försvaret blivit rejält testat. Bland annat orsakade Martin McNiff straff, som Bowman klarade och gästerna radade upp skottlägen. Med näbbar och klor såg vi ut att hålla 0-0 till paus med 35 procent bollinnehav och utan tillstymmelse till målchans framåt. Men en chanslångboll ut mot ena hörnflaggan nådde David Hopkirk (då Goodwillie åkt på en långtidsskada som jag kommer redogöra för i nästa inlägg) som slog ett svepande inlägg mot Belmokhtar som fullkomligt dundrade in 1-0 på volley ribba-in från 20 meter, helt otroligt och fantastiskt oförtjänt! Vi inledde andra halvlek bra men dom fortsatte skapa chanser på chanser. Briljante för dagen Bowman fick tillslut kapitulera efter ett otagbart hörnmål av Sundberg och tio minuter senare var olyckan framme igen då vi blev sönderkontrade efter ett offensiv fast situation. 1-2 slutade matchen men vi gav oss inte utan en fight utan skakade Premier League serieledarna rejält med ett rungande stolpskott i 90:e minuten.

Detta inlägg har redigerats av DanneDaniel: 21 February 2019 - 20:58 PM

#25   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5537 Inlägg:

Postad 06 February 2019 - 08:56 AM

Starkt ändå!

#26   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 11 February 2019 - 22:04 PM

Postad bild

Serieseger
Precis som media tippade oss inför säsongen lyckades vi knipa topplaceringen i League 2 och kommer nästa säsong att spela fotboll i den tredje högsta divisionen i Skottland. Med en poängskillnad på tio poäng ner till tvåan i tabelltoppen var vi som ni förstår aldrig riktigt hotade. Trots långtidsskador på James Scott och David Goodwillie vilket tvingade oss till att spela tredje- och fjärdevalet på topp var vi helt enkelt för starka taktiskt och kvalitetsmässigt för att gå miste om direktplatsen för uppflyttning. I dom flyktiga anfallsstjärnornas (som bägge lämnar oss nästa säsong) frånvaro var det ändå kul att ge chansen till Belmokthar som skrapade ihop till 7 mål under sin debutsäsong och jag ser fram emot att se mer av honom nästa säsong. Högerback Duffie utmärkte sej riktigt fint och var tillsammans med Chris McStay, Jack Boyle, Martin McNiff och såklart David Goodwillie bäst i Clyde. Alla dessa fyra och min utmärkte målvakt Graham Bowman tog plats i årets lag i League 2 och McStay fick äran att ta emot priset som seriens bästa spelare, en riktigt fin säsong av den defensiva spelfördelaren.

Postad bild

SpelarutmärkningarSpelarstatistik

Säsongen lagLigaöversikt

Ungdomsintag

Den uppmärksamme kanske märker att det i spelarstatistiken finns med ett par 15 och 16-åringar som redan har fått ett par matcher i benen och även gjort mål och assist. Dessa ungdomsrekryter kommer jag att redogöra för i nästa inlägg tillsammans med en genomgång av övriga transfers in och ut från klubben. Det finns en hel drös potential i den kull ungdomar som anlände till klubben under mars månad och jag beslöt att kasta in dom i "hetluften" omgående då vårat utgångsläge i tabellen var så fördelaktigt. 16-åriga Conor Smith med sina 2+1 sticker kanske ut mest men dom två unga mittfältarna McIntyre och O'hara har kanske en större potential överlag. Mer om detta i nästa inlägg!

Detta inlägg har redigerats av DanneDaniel: 24 March 2019 - 20:54 PM

#27   Anderssinho

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 112 Inlägg:
  • Yrke:Studerande
  • Favoritlag:AIK

Postad 12 February 2019 - 14:19 PM

Längtar efter nästa inlägg Postad bild

#28   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5537 Inlägg:

Postad 12 February 2019 - 19:40 PM

Visa inläggAnderssinho skrev:

Längtar efter nästa inlägg [img][url="http://cdn.fmsweden.se//public/style_emoticons/default/thumbs_up.png"]http://cdn.fmsweden....t/thumbs_up.png[/url][/img]

Same!

#29   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 12 February 2019 - 21:52 PM

Inspirerande kommentarer! Nytt inlägg kommer imorgon! Tack för att ni läser!

#30   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 19:59 PM

Postad bild

Kapitel två
Mitt jämnmod och stillsamma förhoppningar om att i min första säsong som nykomling med Clyde i lugn och ro kunna börja etablera oss i League 1 grusades snabbt under dom första veckorna på sommaren. När styrelsen och spelartruppen unisont menade att en plats i playoffen för uppflyttningar var en rimlig målsättning fick jag tänka om helt i min målbild för säsongen. Även oddssättarna verkar tro att vi ska vara ett topplag då vi tippas komma trea i tabellen med 3.0 i odds som seriesegrare. Vi får hoppas att differansen på lagens kvalitet mellan fjärde och tredjedivisionen är rätt liten annars kommer jag få stora problem att uppfylla dessa förväntningar. Visserligen har vi i stort sett behållit den startelva som förra säsongen tog stora kliv tillsammans och kryddat truppen med några nya spännande spelare så vi kan kanske med lite flyt vara lika mycket av ett powerhouse i League 1 som i fjol även om jag tvivlar på att vi direkt kommer kriga om topplaceringarna. Vi får hoppas att den stabila mittenplaceringen jag hoppades på inte kommer att rendera i foten i min andra säsong på jobbet.

Postad bild Dylan Falconer | A | 20 år

Postad bild Conor Smith | A | 16 år

Postad bild Paul O'Hara | OM C | 15 år

Postad bild John McIntyre | M/OM C | 16 år

En gyllene generation
Först och främst innan jag går in på Silly Season bör jag redogöra för våra truppförändringar under våren 2019 där det faktiskt hände en hel del på grund av, dels ett prekärt skadeläge i anfallsuppsättningen och kanske framförallt på grund av vår säkra serieledning som gjorde att vi ofta kunde riskera att rotera in junisar i a-laget. Den snabbe och avslutsskickliga Dylan Falconer plockades in när våra två ordinarie anfallare var borta med långtidsskador och fick några inhopp både i ligaspelet och i cupen utan att göra bort sej. Anledningen att valet föll på Falconer var framförallt att han stod kontraktslös och var villig att skriva ett amatörskontrakt, utan förväntningar på sej klev han ändå in direkt och tryckte in ett mål i sin debut förra säsongen. Det kommer troligtvis inte bli mycket speltid för Falconer i år dock då han från första början var en nödlösning och overall är en väldigt medioker anfallare. Bland ungdomsrekryterna som anlände i mars kom det in tre riktigt spännande spelare som redan fått smaka på a-lagsfotboll trots sina unga åldrar. Paul O'Hara är en 191 cm lång offensiv spelfördelare med utmärkt förstatouch och passningsfot samt en drös potential och (vilket lovar gott) arbetskapaciteten nog i sej för att snabbt kunna uppnå den. Anfallaren Conor Smith med riktigt fin avslutsfot och fin acceleration men kanske inte O'Haras höga potential kommer nog bli en nyttig tredjefiol redan i år. I sin första match från start mot Albion Rovers gjorde han två mål och blev utsett till matchens lirare vilket kanske säger lite om hans redan fina förmåga framför mål. John McIntyre är en naturlig mezzala (bara en sån sak!) med fin potential, det gäller bara att jobba med dom mentala delarna lite för att få fart på tillväxten. Alla dessa tre unga killar ser mycket fina ut måste jag säga.

Postad bild Isaac Layne | A | 24 år
Postad bild Jordan Hart | Mv | 23 år
Postad bild Kurtis Roberts | M/OM C, A | 24 år
Postad bild Harlain Mbayo | B C | 21 år
Postad bild Stephen Welsh | B C | 19 år - på lån
Postad bild Daniel Church | B V | 19 år - på lån
Postad bild Kyle McClelland | B C | 17 år - på lån

Poängkungen
Med Goodwillie försvunnen som bosman till AFC Wimbledon var det under sommarmånaderna dags att hitta en ersättare i anfallet som kunde kliva in och leverera direkt. Valet föll på engelsmannen Isaac Layne som jag haft ögonen på sen förra säsongen. Den 24-åriga flyttfågeln Layne besitter grymma fysiska attributer och är en rapp avslutare som även kan dribbla, jag tror att han i vår taktik trots bara 5 mål hos nuvarande ligakonkurrenten Stanraer förra säsongen kan bli enormt viktig för oss med sin snabbhet och rutin från både League 1 och Championship. Med oss upp från League 2 såg vi till att plocka in två duktiga spelare som verkligen imponerade på mej under fjolårssäsongen. Målvakten Jordan Hart togs in från Queens Park som tilltänkt andremålvakt och från samma lag värvade jag även in förra säsongens stora poängkung helt gratis. Den offensiva mittfältaren Kurtis Roberts bar verkligen det usla Queens Park förra säsongen och med sina 12 mål och 13 assist såg han till att hamna på många större klubbars radar. Jag var väldigt nöjd med att ta med mej honom upp som komplement till Jack Boyle på offensivt mittfält. Sist av allt valde jag att låna in tre unga killar och plocka in en fjärde för att dryga ut försvarsuppsättningen lite. Stephen Welsh är väll egentligen den enda av dessa fyra som är tilltänkt för startelvan där han som mittback förväntas bilda radarpar med Martin McNiff.

Detta inlägg har redigerats av DanneDaniel: 13 February 2019 - 22:10 PM

#31   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 20 February 2019 - 19:40 PM

Postad bild

Truppgenomgång:

Målvakter:
En uppgradering ifrån fjolårets målvaktsuppsättning då Jordan Hart på ett helt annat sätt än Blair Currie känns som en stabil backup, förra året fanns det alltid en liten gnagande oro att vi vid en skada på Bowman skulle tappa en hel del kvalitet mellan stolparna. Skulle det vara så att Bowman inleder dåligt finns det egentligen inget som säger att Hart inte skulle kunna vara förstaslips i Clyde den här säsongen. En bra konkurrenssituation.

Postad bild Graham Bowman 26 år Postad bild Jordan Hart 23 år

Backlinjen
Vid den här perioden förra säsongen hade jag redan ställt mej in på vilka fyra spelare jag ville spela med preliminärt och det är precis samma sak i år. Kieran Duffie kommer fortsätta att springa på högerkanten som han gjorde så bra förra säsongen och transferaktuella McMullin tar vänsterbacken. Både Ben Reilly och Daniel Church är kapabla ytterbacksreserver men det råder inget tvivel om vilka som startar om Duffie och McMullin är friska. Martin McNiff fortsätter givetvis som vänster innerback och bredvid honom kommer Rangerslånet Kyle McClelland vara förstaval. Jag valde att i sista stund förlänga med Joe Gorman som förra året fick väldigt sparsamt med speltid men ett par avgörande insatser vid krissituationer gör att jag hellre lutar mej tillbaks på honom som reserv än någon annan mittback i truppen.

Postad bild Joe Gorman 24 år Postad bild Stephen Welsh 19 år - på lån Postad bild Harlain Mbayo 21 år Postad bild Kyle mcClelland 17 år - på lån
Postad bild Martin McNiff 27 år Postad bild Kieran Duffie 27 år Postad bild Daniel Church 19 år - på lån Postad bild Michael McMullin 22 år Postad bild Ben Reilly 21 år

Mittfältet:
Här börjar det bli lite ordentligt huvudbry. Den mittfältskvartett som förra året gjorde det så bra är fortfarande kvar i truppen. Grant, Cuddihy, McStay och Boyle kommer i och med detta att starta på lite pluspoäng jämfört med dom fyra otroligt spännande mittfältstalangerna som jag nu har i truppen. Jag överväger starkt att låna ut någon eller några av dessa för att inte hämma utvecklingen i jakt på resultat men jag har inte bestämt mej än. Stjärnnyförvärvet Kurtis Roberts är heller ingen som jag vill sätta på bänken. Närmast yxblocket är kanske Barry Cuddihy som inte riktigt har bemästrat Mezzalarollen och säkrast i båten sitter Jack boyle som var lysande förra året som den viktiga länken mellan mittfält och anfall samt mitt enda riktiga naturliga alternativ som defensiv mittfältare Ray Grant. Tonåringarna i truppen får nog nöja sej med antingen att bli utlånade eller sporadiska inhopp. Ung lagdel!

Postad bild Barry Cuddihy 22 år Postad bild Ray Grant 22 år Postad bild Colin Gordon 17 år Postad bild Kurtis Roberts 24 år
Postad bild John McIntyre 16 år Postad bild Chris McStay 23 år Postad bild Paul O'Hara 15 år Postad bild Jack Boyle 21 år

Anfallet:
Jag har legat lite på latsidan och inte riktigt fyllt ut anfallsuppsättningen på ett övertygande sätt så det ser rätt tunt ut bakom förstavalen i våran tvåanfallsuppsättning Layne och Belmokhtar, som jag visserligen är övertygad om bägge har vad som krävs för den här serien. Speciellt Isaac Layne ser riktigt spännande ut (Sidenote: vad är grejen med att minaanfallsstjärnor visar sej vara sexbrottslingar? googla Isaac Layne för mer information). Amatörspelaren Dylan Falconer i all ära men det är rätt givet att tredjefiolen och första backup som striker iallafall fram till sommaren kommer att vara 16-åriga Connor Smith. Kittlande.

Postad bild Isaac Layne 24 år Postad bild Dylan Falconer 20 år Postad bild Abelkarim Belmokhtar 23 år Postad bild Connor Smith 16 år

Övrigt:
Ska inte uttråka er med massa snack om ekonomin i klubben men det ska sägas att vi för varje månad förra säsongen hade gått successivt bakåt om det inte hade varit för vår fina cupprestation och tillslut prispengarna för seriesegern. Så att vi ligger ungefär 650 000 kronor plus i vår sammanlagda balans kommer troligvis inte vara så länge om vi inte ser en väldigt stor ökning i publik den här säsongenen (vilket jag tvivlar på). Lyckligtvis har jag dock lyckats sänka våra månadskostnader vad det gäller löner från 266 000 kr till 238 000 kr vilket kanske hjälper en del att hålla siffrorna svarta i boken. Sist men inte minst kan sägas att Allan Moore fick sluta som min assisterande manager då jag ville ha in lite mer kunskap om hur man bedömmer förmåga och potential på mina spelare. Dave Baker tar vid istället.

Detta inlägg har redigerats av DanneDaniel: 20 February 2019 - 21:28 PM

#32   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 27 February 2019 - 19:21 PM

Postad bild

Matchform, någon?
När jag skulle börja min andra ligasäsong i Skottland med Clyde var det långt ifrån med samma entusiasm som den inför debutsäsongen. Pressen att prestera som nykomlingar låg som ett ok över mej när jag började tragla mej igenom den så konstigt planlagda Betfred Cupen som precis som i Sverige inleder tävlingssäsongen för året. Med bara två träningsmatcher i benen för mina 23 spelare var matchformen långt, långt ifrån på topp. Givetvis renderade detta i en skada direkt på superviktiga Isaac Layne som gjorde att han missade den första matchen i cupen så redan där slog vi i underläge. Som ni kanske förstår blev det ett ryckigt och intetsägande cupspel där vi åkte på tre raka torsk (en på straffar) och tillslut lyckades rädda ansiktet en aning med en krampaktig 1-0 vinst mot ett dassigt League 2 gäng.

Postad bild

Ligapremiär
Nej jag var inte nöjd med lagets försäsong där frågetecken fanns överallt i laget. Martin McNiff var skadad hela gruppspelet så i premiären fick mina två unga lån från Premier League bilda darrigt mittbackspar framför Graham Bowman. Dessutom hade jag under försäsong och cupgruppspel väldigt svårt att hitta stjärnförvärvet Kurtis Roberts optimala roll i spelsystemet där han både som Mezzala och defensiv spelfördelare försvann totalt ur matcherna. Det hela slutade med att han i seriedebuten fick vara anfallskollega på topp till Isaac Layne som trots skadeturbulens varit lagets främsta anfallshot hittills. Det började svajigt! Redan efter fyra minuter fann vi oss i underläge och jag såg en tuff säsong gå oss till mötes, men vipps så var Barry Cuddihy framme och utnyttjade ett misstag till 1-1 och vi tog över matchen. En stabil 2-1 i hemmapremiären smakade mumma och gav andrum för fortsättningen. 16-åriga Connor Smith och John McIntyre spelade 34 respektive 15 minuter och gjorde det bra!

Postad bild

Har haft svårigheter med smärta i ryggen under början av året så jag har haft lite problem med motivation att spela och skriva! Ska försöka leverera mer regelbundna uppdateringar i framtiden! Hoppas ni gillar rapporten trots att det går långsamt!

#33   chrahl

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 27 February 2019 - 21:23 PM

Den förra upplagan är en klassiker jag läst om flera gånger, och det här är också väldigt bra

#34   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 28 February 2019 - 11:59 AM

Visa inläggchrahl skrev:

Den förra upplagan är en klassiker jag läst om flera gånger, och det här är också väldigt bra

Tack! Otroligt kul att höra!

#35   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 03 March 2019 - 16:27 PM

Postad bild

Infriade förväntningar
Tio matcher in i seriespelet som nykomlingar och vi har verkligen svarat på förväntningarna (både spelartruppens egna, styrelsen och spelbolagens) på bästa sätt. Vi har verkligen spelmässigt visat oss vara ett av dom starkare lagen i serien och det speglas verkligen i vår fina tabellplacering. Jag tycker egentligen att vi genomgående har varit det bättre laget i samtliga matcher bortsett från hemmamatchen mot Arbroath och bortamötet med topplaget Stranraer där taktiken inte alls klickade. Poängtappen mot Brechin och Forfar var båda mål i slutsekunderna som avgjorde i deras favör där vi på det hela taget var spelmässigt mycket starkare. 1-0 segern mot bottenlaget Arbroath på bortaplan kom med en dyr nota, det desperata bottenlaget kämpade med näbbar och klor för att få med sej ett resultat. Det resulterade i två röda kort, sex gula och skador på nyckelspelarna Duffie och Layne (som lyckligvis visade sej inte vara allvarliga). På tal om Layne - vilken impact han har haft på vårt lag. Han har verkligen kommit in och varit avgörande med 9 mål på 9 matcher. Vi saknar inte David Goodwillie.

Postad bild

Spelartransfers och övrigt
Eftersom fönstret för transfer höll sej öppen nästan en månad in i seriespelet fanns det tid att spetsa till spelartruppen ytterligare. Den fantastiska talangen Ross Ramsey tog klivet från League 2 och Berwick direkt till Premiership där vi inte hade mycket att sätta emot Dundee så vi fick sikta in oss på annat villebråd för att spetsa truppen i sluttimmarna på transferfönstret. Det hela slutade i ytterligare ett lån från Rangers när vi tog in Chris McKee för att bredda anfallsuppsättningen. McKee presenterade sej direkt och gjorde mål direkt i debutmatchen mot Aidrie den 31/8, på deadline dagen! McKee som bara är 17 år har trots sin ringa ålder alla verktyg i sin attributverktygslåda för att växeldra med våra mer rutinerade anfallare. Mittbacken Harlain Mbayo lämnade oss efter bara några veckor för spel i sitt hemland där han blev riktigt bra betald, istället för sitt amatörkontrakt hos oss. För övrigt kanske det kan vara intressant att veta att vi ökat säsongskortsantalet från förra säsongens 250 till 400, en markant ökning!

Postad bild

Boogieteam?
Efter bara en månad in på tävlingssäsongen har vi förutom ett tidigt uttåg ur Betfred gruppspel även fått säga farväl till IRN-BRU cupen där vi inte ens kunde brotta oss förbi första utslagsrundan. Precis som i ligan fick vi kapitulera för Forfar Athletic trots att vi återigen var det mycket bättre laget rent spelmässigt. I ligan när vi mötte dom på bortaplan mäktade vi med 25 skott jämfört med deras 13 och åkte ändå på 3-2 efter ett straffmål i slutsekunderna. 18 skott mot deras 8 blev siffrorna i cupmötet (denna gång på hemmaplan) men inte heller det räckte för att vinna då matchen gick till straffar. Vi får hoppas att våran svaga utdelning mot Forfar tar slut när vi i nästa omgång av ligan möts igen.

Postad bild

#36   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 10 March 2019 - 20:29 PM

Postad bild

Serieledare
Inför säsongen kändes det osäkert om vi skulle kunna prestera enligt topplagsförväntningarna som både media, styrelse och spelartrupp hyst. Men oj som vi har träffat rätt hittills resultatmässigt och vi leder serien överlägset långt in på säsongen. Elva matcher i ligan har vi spelat sedan min förra uppdatering och vi slaktar nästan rent och ser ut som en självklar direktuppflyttningskandidat. Av dom potentiella 33 poängen som vi spelat om sen senast som har vi bara tappat 4 och vi vinner enkelt match efter match trots stora skadebeskymmer på till exempel nyckelspelaren Ray Grant som missat 8 matcher på grund av först en sträckt magmuskel och sedan en vrickad ankel. Anledningen till att jag spelat så pass många matcher utan att rapportera var helt enkelt för narrativets skull, jag ville se när formen skulle vända och därefter rapportera om medgångarna och motgångarna samtidigt, men som det ser ut nu så ser vi otroligt stabila ut, jag är överraskad över hur liten skillnad kvalitetsmässigt det är mellan League 1 och League 2.

Postad bild

Silly Season
Det ser inte ut att hända något nämnvärt under vinterns silly season, vi riskerar att bli av med Michael McMullin som under flera månader gnällt över att bli såld och därför förpassats till bänken i förmån för Daniel Church som varit i fin form. Michael har bara 6 månader kvar på kontraktet så jag kanske väljer att ha honom kvar som backup så länge han inte orsakar problem i spelartruppen. För att förstärka lagets mittbacksuppsättning har jag faktiskt tittat noga på Ray Grant bror Peter Grant som är kontraktslös. Peter är en riktigt bra mittback men i dagsläget ser det ut som att hans ambitioner ligger lite över vår nivå men jag ska fortsätta jobba på den värvningen. Det skulle vara häftigt med ett brödrapar i laget.

Postad bild

Cupmatch och övrigt
Ingen av våra fyra tonåringar som ändå fått en hel del speltid i årets serie har riktigt färgat hittills på säsongen. Connor Smith, John McIntyre och Paul O'Hara fick bland annat alla chansen att starta mot amatörlaget Edinburgh University i cupen medan Collin Gordon fick hoppa in i paus. Det unga laget tog oss bekvämt vidare utan problem och Conor Smith fick göra ett mål och O'Hara svarade med en assist. I nästa omgång väntar ligakonkurrenten Stranraer. Som slutkläm på det här inlägget kan jag med glädje berätta att jag fått priset som månadens manager under tre månader hitills i höst/vinter och Isaac Layne blivit utsedd till månadens bästa spelare i både september och november. Layne har verkligen varit fenomenal.

Detta inlägg har redigerats av DanneDaniel: 10 March 2019 - 20:29 PM

#37   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5537 Inlägg:

Postad 12 March 2019 - 16:42 PM

Fortsatt grymt!

#38   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 24 March 2019 - 18:18 PM

Postad bild

Formsvaga serieledare
Formen har varit trevande senaste veckorna med bara 8 poäng på 7 matcher, men vi behåller fortfarande ett starkt grepp om serieledingen då tabelltvåan Stenhousemuirs form inte heller varit stekhet. Vi vägrade helt enkelt att förlora i ligaspelet tills vi i 28:e omgången stötte på Annan borta, förlusten blev vår första på 23 ligaomgångar men även om det är starka papper har det blivit alldeles för många kryss på senaste tiden. Jag är fortsatt överlycklig och förvånad över situationen vi befinner oss i tabellen. Trots viktiga bortfall på nyckelspelare som Isaac Layne (6 veckors skada), Martin McNiff (4 veckor) och en kortare skadefrånvaro på förstakeeper Bowman har vi inte tappat nämnvärt med mark i ligatoppen. Med åtta omgångar kvar leder vi med sex poäng framför Stenhousemuir som vi möter på bortaplan i näst sista omgången, vilken match det kan bli! Jack Boyle har verkligen varit ett monster på senaste tiden och gjorde under tre matcher lika många mål från sin offensiva mittfältsposition. Bland annat i tryckte han i 92:a minuten in en sinnnessjukt viktig kvittering mot jagande serietvåan.

Postad bild

Cupspel och ekonomi
16-åriga Connor Smith tog plats i startelvan när vi åkte till sydvästkusten för att möta Stranraer i Cupens fjärde omgång och den egna produkten tackade för förtroendet genom att i den 8:e minuten peta in 1-0 på hörna. Tyvärr kunde hemmalaget vända på steken innan pausvilan och göra två mål bakom vikarierande målvakten Jordan Hart. Trots en man mer i slutskedet på grund av en utvisning lyckades vi inte forcera in ett kvitteringsmål och vi fick åka hem som förlorare. Tyvärr har våra uteblivna framgångar i cupspelen och därav mindre inkomster i prispengar gjort att våran ekonomiskt prekära situation blivit synad mer och mer ju längre säsongen lidet. På 7 månader har vi gått från ungefär en miljon kronor i svarta siffror i balansräkningen stadigt neråt och minskat med ca 200 000 varje månad och är därmed numera nere på rejäla minussiffror på nästan en halv miljon kronor. Det enda positiva just nu ekonomiskt är att prispengarna för en topplacering i ligan är runt en miljon kronor vilket tillfälligt kommer att sminka över det dystra ekonomiska läget. Vi har faktiskt lägre löneutgifter den här säsongen än vad vi hade förra säsongen i League 2 men trots det har vi riktigt svårt att gå runt, trots enorma framgångar sportsligt har vi svårt att få upp publiksiffrorna på över 1000 - 1500 åskådare per match vilket är lite av en besvikelse.

Postad bild

I nästa inlägg kommer jag att rapportera om dom åtta sista omgångarna i ligan, huruvida vi kan behålla vår position i ligan och genomföra två uppflyttningar i rad på två säsonger. Av dom åtta omgångarna som är kvar spelar vi fem av dom på hemmaplan. Jag kommer även att redogöra för intaget av ungdomsspelare.

#39   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5537 Inlägg:

Postad 26 March 2019 - 09:48 AM

Spännande! Du har ett bra försprång, men räcker med två förluster för att det ska bli nervöst. Håll ut!

#40   DanneDaniel

Startspelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 05 April 2019 - 18:19 PM

Postad bild

Överlägsna nykomlingar
Toppstriden levde ända in i näst sista omgången då vi med förbättrad form tog emot serietvåan Stenhousemuir på hemmaplan. Vid vinst skulle gästerna kliva upp på samma poäng i toppen och därmed få till en olidigt spännande sista omgång där vi kanske skulle behöva luta oss på våran överlägsna målskillnad för att bärga titeln. Lyckligtvis var det aldrig nära och den klasskillnad som gett sej uttryck i tabellplaceringen gjorde sej åter påmind. Stenhousemuir hade sitt första skott mot mål efter en timmes spel med ett långskott och utan ett enda skott på mål fick dom åka hem som förlorade med 0-2 efter en total utklassnings spelmässigt. Chris McStay som plågats med en knäskada var för första gången på länge med i truppen den matchen och fick avgöra. I sista omgången gjorde Isaac Layne sitt 28:e mål i serien på lika många matcher, ett sinnessjukt facit som belönades med utnämningarna årets spelare (i ligan och i Clyde), årets värvning (i clyde), och årets unga spelare (i Clyde). Här är hans statistik mot slutet av säsongen då han gjorde mål på precis allt när inte skador eller avstängningar hindrade honom från spel.

Postad bild
SpelarutmärkningarSpelarstatistik
Säsongen lagLigaöversikt

Debutsäsong som skyttekung
Utöver Isaac Laynes plats i årets lag för League 1 tog även sex andra spelare från Clyde plats på den prestigefyllda listan. Graham Bowman, Kieran Duffie och två av våra inlånade spelare Stephen Welsh och Daniel Church tog fyra av dom fem defensiva positionerna och tidigare nämnda Chris McStay och Barry Cuddihy var seriens bästa innermittfältare. Personligen tycker jag att både Jack Boyle (9 mål!) och Ray Grant (superbra som defensivt ankare) varit mint lika bra som dom andra två mittfältarna men ingen av dom är riktigt klippt och skurna för den raka 4-4-2 som användes som format. Årets besvikelse var nog Abdelkarim Belmokthar som bara fick starta åtta matcher och hölls utanför elvan av två tonåringar (McKee och Smith) samt Kurtis Roberts som är långt ifrån naturlig i den rollen (som anfallare) men ändå gjorde det okey! Sist men inte minst kan jag med glädje konstatera att supertalangen Paul O'Hara trots endast sporadiska inhopp under säsongen ändå visat stor potential med både mål och assist i protokollet.

Postad bild

Framtida lagkapten?
Vi fick upp båda vin och vatten bland ungdomsrekryterna under våren 2020. Överlag var det rätt låg nivå rent talangmässigt där Mark Thomson med sin snabbhet och David Milne med grymma psykiska egenskaper stack ut en del och blev belönade med ungdomskontrakt. Bäst av alla dock var utan tvekan mittbacken Tam Connelly. Med höga siffror i mod, ledarskap och överlag otroliga psykiska egenskaper för sin ålder har han alla verktyg i lådan för att snabbt utveckla även sina tekniska och fysiska egenskaper. Jag är övertygad om att han kommer bli en riktigt fin spelare och ledare i framtiden även om han har en bit kvar innan kontinuerlig a-lagsfotboll! Jag ger er även screens på förra årets bästa ungdomar så får ni se deras utveckling hittills! Vilken säsong gott folk, back to back promotions baby!

Postad bild Mark Thomson | M/OM V | 16 år
Postad bild Tam Connelly | B C | 15 år
Postad bild David Milne | DM, M VC, OM C | 15 år
Postad bild Conor Smith | A | 17 år
Postad bild Paul O'Hara | OM C | 16 år
Postad bild John McIntyre | M C | 16 år

Detta inlägg har redigerats av DanneDaniel: 05 April 2019 - 22:56 PM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar