Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

Lite allmänna frågor, allmänt gnäll osv

4 svar till detta ämne

#1   jesper_a

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 34 Inlägg:

Postad 21 January 2019 - 20:32 PM

Hej.

(Hittade inte riktigt en tråd som passade, så startar en ny, hoppas ni kan leva med det)

Kort bakgrund om min FM-karriär:
Började lira CM 00/01 någon gång, har sedan lirat speciellt FM 12 och FM 17 mycket. Jag brukar oftast lira långkörare med IFK Göteborg samt ett annat lag. På FM 12 (tror jag det var) tog jag över Badajoz i spanska lägsta spelbara ligan och förde de till CL-vinst (IRL gick de i KK inför den säsongen jag tog över) och på 17 tog jag över Parma i Serie C, tog de till 4 raka Seria-vinster, en CL-semi och en Uefacup. Tog sedan runt 2025 5 års semester (för att egentligen se hur de skulle klara sig utan mig, de klarade sig hyfsat) och tog sedan över IFK Göteborg som hållit till i Allsvenskans nedre regioner.
Vann allsvenskan andra året och tog de till CL-gruppspel innan jag för några veckor sedan beslutade att ge FM 19 en chans.

Så för att sammanfatta så är jag inte någon nybörjare eller värdelös, men jag är långt ifrån en expert på FM.

Trodde att buggar etc skulle vara borta, men först för att gnälla lite:
Har version 19.2.1 (tyvärr krånglar Jing, så blir inga screen shot idag, men kan göra ett nytt försök någon annan dag)

1: Började "Sent försäsong 2019". Vilket innebar att allsvenskan aldrig spelades 2018. Så 2017 vann MFF allsvenskan, 2018 vann ingen, 2019 vann Djurgården. Även om jag ogillar AIK så ska ju rätt vara rätt.

2: Seedning till Svenska cupen. Det absolut allvarligaste! Vad händer här? Jag kom trea i allsvenskan, blir fjärdeseedad, medan ex Norrby och Linköping United är i första seedningsgruppen tillsammans med vissa allsvenska lag. Så i min grupp hamnade även Norrköping (slutade 2,a) och DIF (slutade 8 i allsvenskan 2020) samt BP (superettan antar jag). I verkligheten är väl topp 8 förstaseedade, botten 8 andraseedade och sedan är resterade tredje och fjärdeseedade? Det kommer ju vara ett extremt irriterade moment varje säsong om man riskerar att lottas mot toppkonkurrenter i Sv. cupens gruppspel.

3: Sedan är det såklart en del språkliga buggar osv (ja, jag kör på svenska) samt att DIF har en "tvåårig svit" av att vunnit allsvenskan. Det beror väl på att det var två år sedan någon annan vann, men ingen vann ju 2018...

Nog om buggar.

Tycker inte grafiken sitter riktigt. Utrymmet för "staplar" när man ska ta ut lag är för snålt. Just nu har jag "position, roll och uppgift vald", "Rollförmåga" "spelarinstruktion", "Vald spelare" Ass managers uppfattning om denne spelares bästa taktiska roll" "Assisterande managerns åsikt om denne spelares nuvarande förmåga", "Information spelarstatus" "Generell fysisk hälsa/matchskärpa"," Moral" "position" och "mål".
Då är skärmen full. Jag skulle även vilja ha med "assist", "snittbetyg" och "ålder" men det går verkligen inte (har skärminställning på 100%). Kör på Laptop, minns ej storleken men skärmen är väl ändå 15" kanske?

Träningen: Har inte satt mig in i träningen än, så låter Hjalmar Jonsson (ganska kass ass) köra träningen. Men tycker han är för slapp. Om jag INTE har match på en vecka kör han ändå inga extrapass, så måste gå in och ställa in extraträning varje dag då, vilket tar lite energi och tid. Kan man inte bara på ett reglage skruva upp träningen lite, speciellt när man inte har match?

Eller ska jag själv gå in i "Schema" och mecka fram ett som jag tycker är bra?

Mentors-fliken har jag bara klickat i att ass manager ska tilldela, så har nu två grupper, där varje grupp verkar ha någon 25 plus (affane och Sargan Abraham) med ett gäng killar under 23 år med.

Scoutingen är väl intressant med olika scoutpaket och egen budget. Dock undrar jag hur stor impact budgeten har? Scoutade en del brassar (och köpte in 6-7 st i början) men fick aldrig något om att budgeten för scouter höll på att ta slut. Man får ju upp något meddelande att en brasse kan vara dyr att scouta, men inte mer än så...
Och rapporterna man får! Den snabbaste utsållningen man gör är när man ser om killen man scoutar har fler stjärnor än de i egna laget. Jag brukar hålla en snittålder på 22 år och värvar därför även bara yngre spelare. Men ser man att en spelare har 2 stjärnor sämre rating än förstavalet och inte är bättre än andravalet är spelaren i 99 procent av fallet ointressant att kika närmare på. Men då måste jag för varje spelare klicka på "rapporter" istället för att se det i nyheten som kommer från scouten.
Och analysrapporten. Ger den verkligen något? Bortsett från att spelare gjort det bra/dåligt eller spelat många/få matcher på senaste tiden.

Sen det här med hjälptränares kontrakt. Det som verkligen kan förstöra flowet i en save, är när man ska förnya kontrakten till typ 15 eller fler hjälptränare, scouter, läkare osv. Speciellt i början på resan med en klubb, då det med största sannolikhet finns mycket bättre på marknaden.

Sen att min sjukgymnast för reservlagets kontrakt går ut. Då måste jag klicka in på honom. Se vad han har för förmåga. Sen klicka på "personal" sedan "sök personal", klicka bort personal som bara är intresserade av a-laget och sedan söka på de attribut som en sjukgymnast måste ha. Happ, denna gång hittade jag ingen som var bättre än min nuvarande. Går tillbaka till min ledare, klickar på att förlänga kontrakten. Han kräver (ex:) 8 tusen i veckan. Jaha, min styrelse tillåter bara 6 tusen. Jag hänglåser lönen och slänger in lite bonus istället. Ledaren förkastar pga lönen och vägrar prata med mig. Jaha, tillbaka till "personal", "sök personal" och leta upp den bästa där då.
Sen har jag 14 ledare till med samma procedur, där vissa ledarroller ska ha bra värde i minst 4-5 förmågor. Det måste väl finnas något smidigare sätt?

Inser att detta inlägg börjar bli lite långt, så jag stannar där och undrar om någon har några idéer kring detta? I så fall maler jag gärna på kring lite andra saker jag skulle vilja ha svar på Postad bild

Fridens!

#2   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7273 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 22 January 2019 - 11:29 AM

Tjenixen!

Ska försöka vara behjälplig med så mycket som möjligt. Har du, som du skriver i slutet, fler frågor så ställ dem så kanske jag kan svara på dem också alternativt någon annan vänlig själ här på forumet. Nu kör vi :)

1. Ja, det är lite det som är det svåra med Allsvenskan eftersom den IRL inte var färdigspelad när FM släpptes, vilket så alltid är fallet. Jag skulle vilja att du kollar upp Peppe's databas "FMSU" här på FMSweden, jag har för mig att det ska vara fixat där.

2. Det har jag också upplevt. Tror vi var mer eller mindre lag på övre halvan när jag gick in i svenska cupen en säsong. Alla hade mycket väl kunnat gå till semifinal i SC men så blev såklart inte fallet. Måste vara en kodning som gör att det blir som det blir. Jag ber dig därför gå in HÄR för att tipsa om att att fixa till det samt hur det ska vara.

3. Under BETA'n var jag rätt aktiv med att tipsa om språkproblem HÄR där vissa fixades till. Jag rekommenderar att du fortsätter på den linjen och använder dig utav screenshots och skriver vad som är fel och vad det ska stå där. Be sen till högre makter att de faktiskt gör det för de har varit lite.. loja, tyvärr.

Grafik. Jag förstår vad du menar men jag tror tyvärr att det kan vara lite svårt att fixa till det du önskar om du inte tar bort något annat. Mitt tips är att du kanske gör en "match day"-vy under "Trupp" istället för då har du mer plats. Det är väl min första tanke..

Träning. Jag är inte insatt alls i Hjalmar så kan inte uttala mig primärt om honom. Men jag antar, eftersom du säger, att han är en kass assisterande så bör ju rimligtvis hans attribut vara låga och därmed inte vara optimal för att ha hand om träningen. Hur hög är arbetsbelastningen? Hur höga är attributen "Beslutsamhet", "Grad av disciplin" samt "Motivera"? Det är dessa tre som utgör grunden för hur bra en tränare faktiskt är och där följer annat med också. Jag skulle därför vilja tipsa om att se över tränarna och arbeta utefter en modell om hur du vill ha dina tränare, hur ska de vara osv. Även favorituppställning kan vara avgörande för en tränare, något jag gärna diskuterar vidare med dig om eller så kan du gå in HÄR så har jag förklarat lite mer. Avslutningsvis så på din andra fråga tillhörande träning så ber jag dig kolla runt på andra håll då jag inte är särskilt insatt i själva generella träningen.

Scouting. Det du skriver är ju en del av hela scouting-grejen. Hur stort område låter din klubb dig scouta? Det kan vara allt från lokalt till globalt. Hur många scouter är tillåtna? Med fler scouter så kan du utöka kunskapen om andra länder och lättare finna talanger eller vad du nu eftersöker. Vilka länder en scout har kunskap om kan du se om du går in på hans profil. Detta gäller även hos tränare faktiskt så rekommenderar att du kollar på alla. Du har dessutom en översiktlig koll, vilket är betydligt enklare, om du går in på Scoutning - Kunskap. Budgeten du efterfrågar avgör hur många som kan scoutas under en resa(såvitt jag vet), var dina scouter faktiskt kan åka(återigen var din klubb tillåter) samt hur uppdragen som du ger dina scouter ser ut och hur "bra/stora" de kommer att bli. Där finns säkert fler faktorer men jag har listat några och du kan säkert googla dig fram till mer exakt hur det ser ut. Analysrapporten ger dig statistik på hur spelare eller lag ter sig.

Kontrakt. Det enklaste här är att gå till Personal - Arbetsförmedling och trycka på knappen längst ner i hörnet som heter "Utannonsera tjänst". Då brukar det efter en/två veckor komma upp en hel del personal till just den roll du eftersöker och är du inte nöjd kan du fortsätta att söka. Prata också med styrelsen angående lönesituationen; kan den utökas? Sen får du kanske vara lite kritisk, har du verkligen råd med vissa roller? Är de ens nödvändiga för dig?

Så, nu tror jag att jag har fått med det mesta, om inte allt. Jag hoppas du är nöjd med svaren och har du fler frågor så ska jag även kolla på dem :)

#3   jesper_a

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 34 Inlägg:

Postad 23 January 2019 - 08:36 AM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Tjenixen!

Stort tack för svar på alla frågor. Återkommer om jag har följdfrågor eller fler frågor. Tyvärr verkar det mesta inte gå att fixa så enkelt, men man kan väl förhoppningsvis vänja sig vid det :)

Har laddat ner FMSU en gång, dock efter att jag startade första saven. Måste man ladda ner den vid varje uppdatering/inför varje ny save eller är det något som sköts automatiskt?

#4   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1692 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 23 January 2019 - 11:23 AM

Visa inläggjesper_a skrev:

Stort tack för svar på alla frågor. Återkommer om jag har följdfrågor eller fler frågor. Tyvärr verkar det mesta inte gå att fixa så enkelt, men man kan väl förhoppningsvis vänja sig vid det Postad bild

Har laddat ner FMSU en gång, dock efter att jag startade första saven. Måste man ladda ner den vid varje uppdatering/inför varje ny save eller är det något som sköts automatiskt?

Man måste alltid starta ett nytt spel när man laddat ner en ny FMSU.

#5   jesper_a

Junior

• Medlem
  • Pip
  • 34 Inlägg:

Postad 24 January 2019 - 09:05 AM

Visa inläggPeppe_1988 skrev:

Man måste alltid starta ett nytt spel när man laddat ner en ny FMSU.

Det var som jag misstänkte då, tack :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Google