Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] IF Elfsborg - Dom ständiga utmanarna

61 svar till detta ämne

#21   Flour

Spelare

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 7329 Inlägg:
  • Favoritlag:IF Elfsborg

Postad 03 February 2019 - 02:15 AM

Visa inläggYayakolo skrev:

Hur går det för Widell?

Widell har inte imponerat jättemycket och inte gjort några sensationellt stora steg i utvecklingen. Men kanske kan han om man kan klämma in lite mer speltid för honom.

Som en extra nyhet kan jag också meddela att vårt U19-lag tog sig hela vägen till Youth CL-final, där man förlorade i en straffläggning mot Juventus.

#22   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4054 Inlägg:

Postad 03 February 2019 - 03:34 AM

Stort att du agerar utifrån en sportchef som styr på transfermarknaden. Hade själv aldrig klarat av detta då datorn ofta agerar lite märkligt när det kommer till värvningar... antar att det samtidigt är tjusningen med det hela, att de ska bli mer utmanande?

Kanonbra i vilket fall! Ruskigt starkt med två raka guld.

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#23   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 03 February 2019 - 05:11 AM

Yes, tjusningen med det hela är att se Sportchefens val. Största meningen är att det sparar tid i spelandet i ett i övrigt stressigt liv, bara spela på med materialet man får/har. Något irriterande när spelare klagar på vissa försäljningar och omklädningsrummet kommer ur balans, "ni ska klaga hos Sportchefen inte hos mig" skulle jag vilja ha som svar i mötesrummet då xD

#24   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 08 February 2019 - 17:09 PM

Postad bild

INHEMSKA SÄSONGEN 2021 - TABELL | MATCHER

Säsongen inleddes fantastiskt. Vi gick 16 raka matcher utan förlust och vi såg ut att ha det bästa laget på mycket länge i Elfsborg. Mycket fanns givetvis att tacka vår fantastiska målvakt Kristoffer Rydberg för, som stod för flertalet säkra ingripanden men framförallt visade sig vara intelligent att läsa motståndarna vid straffar, då han räddat flera stycken under säsongen. Offensivt har det inte funnits mycket att klaga på, vi är precis lika effektiva och skickliga som tidigare, mycket boll, mycket chanser, mycket mål. Men mot vår största huvudkonkurrent om guldet, IFK Norrköping, räckte det inte. På Borås Arena förlorade vi med 1-2 och inkasserade vår första förlust för säsongen.

Det andra laget som kan känna sig glada över att ha besegrat oss är BK Häcken, också det på Borås Arena. En förlust med 1-3 och en väldigt svag insats från oss överlag. Även om det är tråkigt att behöva förlora på hemmaplan så gör vi en fantastisk säsong och tar alltså poäng i samtliga bortamatcher. Vi slutar högst upp i tabellen på ett fantastiskt facit 26-2-2, med 80 poäng, flera ligarekord och gör vår bästa säsong hittills. Nu har resan att göra Allsvenskan till en stor liga ute i Europa börjat på allvar!

SOMMARFÖRÄNDRINGAR - Alla Övergångar

GK, Kristoffer Rydberg, till Paris SG för 29.000.000sek

BC, Joakim Nilsson, till Aston Villa för 21.000.000sek

BV, Rami Kaib, Till Brighton för 17.000.000sek

BC, Marcus Mathisen, Till Feyenoord för 13.000.000sek

AC, Per Frick, Till Sunderland för 4.000.000sek

GK, Bruno Varela, Lån från Benfica med köpoption.
GK, Kristoffer Rydberg, Lån från Paris SG
BV, Lumor Agbenyenu, Lån från Sporting.

Till en början var årets sommarfönster inte något vidare. Stefan Andreasson sålde ut vår fantastiska försvarssjäl och det var vid försäljningen av Rami Kaib som jag blev riktigt sur, tillsammans med flera andra spelare i truppen. Kristoffer Rydberg var tufft att tappa till förra årets CL-vinnare, men det matchade hans klausul så inte mycket kunde göras. Jocke Nilssons försäljning irriterade många, men jag lyckades förklara den med att han var alldeles för bra för vår klubb och behövde få ut lyfta sina vingar, vilket spelarna accepterade. Marcus Mathisen skapade minst lika mycket irritation som Rami Kaib, han var en fantastisk ledare i omklädningsrummet och skulle vara omöjlig att ersätta. Per Frick var den enda planerade försäljningen Andreasson gjorde, efter att han övergångslistats av mig.

Så när det var dags att värva hade Stefan en tuff uppgift framför sig, hur skulle han fixa att ersätta våra förluster? Till och börja med förstod han tappet av Kristoffer Rydberg och värvade in Bruno Varela från Benfica. Sen kom det mycket överraskande beskedet - Kristoffer Rydberg! Efter bara 3 veckor i PSG så skulle han lånas ut, Köln och vi själva hade gett ett bud och Kristoffer valde oss, det gjorde mig riktigt glad. Förhoppningsvis skulle nu Rydberg kunna bli hjälten som täckte upp för förlusten utav Mathisen och Joakim Nilsson. Kaibs ersättare gladde mig och många andra också, Lumor Agbenyenu, en fantastisk vänsterback från Sporting som direkt gick in och stod för många fina prestationer.

EUROPAÄVENTYRET 2021 - TABELL | MATCHER

Kvalspelet blev till en början en lätt resa. Vi ställdes åter mot Qarabag, därefter Zirinjski, ungefär lika lätt moståndare. Därefter hettade det till något. Mötet mot Celtic snackades upp rejält, en stormatch för svenskar. På hemmaplan stod vi för en stark insats, där vi kontrollerade spelet bra. Vi tog vara på våra chanser och Timossi Andersson tillsammans med talangen Jakob Karlsson stod för 3 mål framåt. Borta i Skottland blev det tuffare, betydligt tuffare. Celtic höll kontrollen och vi kämpade för att hänga med. 0-0 i halvlek blev tillslut en förlust med 2-4 efter full tid. Alla mål kom i andra halvlek och tätt. När vi lyckades få in vårt andra bortamål höll jag hårt på vårt defensiva spel, denna fördel fick vi inte tappa. Trots tre mål till av Celtic varpå det sista kom på straff i tilläggstid stod vi som segrare på bortamålsregeln. Vår defensiv höll absolut inte måttet, tre mål trots defensivt fokus, rättvist vidare? Nja, kanske inte, men såhär är det i europaspelet.

I den sista playoffmatchen mot danska FC Midtjylland förberedde jag mig faktiskt för att kunna hålla kontrollen i matcherna. Men det blev, likt matchen mot Rosenborg ifjol, en kamp om målen där vi tillslut drog det längsta strået i båda matcherna. Att vinna 4-3 i första hemmamatchen var lite av en mardröm, tre bortamål för danskarna, men vi gick in starkt i Danmark och det var vad som tog oss vidare. Vår klassiska offensiva grupp presterade allihopa, vilket behövdes.

Så stod vi i vårt första Champions League gruppspel. Med en lottning bestående utav Inter, Dortmund och Liverpool kändes det ju på förhand ganska hopplöst. Jag såg det som en av dom svåraste grupperna vi kunde få men kände också att det här året är ju inte året vi ska vinna dom här matcherna heller. Svaga insatser defensivt mot både Celtic och Midtjylland, det skulle knappast hålla här. Men vad hände sen? Jag kan inte förklara det speciellt bra med ord. 4 matcher utan förlust? 4 matcher med 3 insläppta mål? Spelare med supermotivation? Nej det är svårt att beskriva. Vad jag kan säga dock är att vi hade VAR-systemet på vår sida, flertalet gånger. Flera tacklingar i närheten av straffområdet kollades, blev till frisparkar istället för straff, flera straffar som VAR-systemet drog tillbaka. Men framförallt presterade verkligen våra ungdomar, inte minst Ryan Johansson, Otto Vallentin och Kristoffer Rydberg. Dom tog Europa med storm och visade att dom är några av Europas hetaste talanger. Även om jag aldrig kunde se eller tro det här hända så är vi vidare och ställs mot Manchester United i första rundan utav slutspelet. Ett Manchester United som till skillnad från Dortmund och Inter som var lag på nedgång i sina respektive ligor är ett starkt lag. Dom stod i CL-finalen året innan PSG's senaste titel och vann den. Dom stormar mot ligasegern i Premier League i år. Dom besitter några av världens största stjärnor, i Milinkovic Savid, Paul Pogba, Marco Asensio, Marcus Rashford, De Gea och svenskarna Lindelöf och supertalangen Jonas Eriksson. Kommer blir fantastiskt att lära sig från dessa två matcher.

MÄSTARNA 2021 - SPELARSTATISTIK

I år ska vi hylla Kristoffer Rydberg, vår bästa målvakt på mycket länge i klubben. Under sommaren försvann han, men sedan kom han tillbaka. En fantastisk spelare som vid PSG's krav på utlåning valde hjärtat före europaspel i Tyskland. På 41 spelade matcher i målet, höll han 23 nollor och släppte in 26 mål. Var nära på att slå rekordet för flest antal nollor på en säsong i inhemskt spel. Med glädje hoppas jag nu att Rydberg får chansen att visa vad han går för i PSG och Europa. Kanske möts vi en dag igen mot varandra i Champions League. Jag kommer självklart hålla ett litet extra öga på Rydberg framöver, han är trots allt på väg att bli Sveriges stora ersättare efter Isaksson, Ravelli och andra stora målvakter i landslaget.

Därefter går vi vidare och hyllar ett fantastiskt anfall. Med Deniz Hummet i spetsen som fortfarande visar att han är att räkna med framåt. 18 mål och 3 assists, i kombination med fantastiske Siphesihle Ndlovu prestation på 13 mål och 6 assists blev en stark bidragande faktor till alla segrar. Vår andra sydafrikan Teboho Mokoena spelade fram till många utav ovan mål med 15 assists och 7 mål. Men ännu starkare i laget, kanske lagets bästa spelare efter Kristoffer Rydberg, är Simon Skrabb, från sin nyckelroll som central offensiv mittfältare stod han för 15 assist och 12 mål. Defensivt hyllar vi dom stora försvarsjättarna som höll uppe laget och välkomnade dom unga in i backlinjen med bravur när Stefan Andreasson sålde resten. Ibrahim Dresevic och Fredrik Holst - vad skulle vi gjort utan er?

Postad bild

Postad bild

#25   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 08 February 2019 - 20:15 PM

Postad bild

KLUBBNYTT 2022

Förbättring på Ungdomsanläggning och Träningsanläggning pågår och beräknas vara klara under kommande säsong, till slutet på juli månad. Det kommer förhoppningsvis hjälpa oss att kunna utveckla våra spelare som stagnat av, skapa late bloomers för försäljning och locka fram de allra bästa svenska talangerna underifrån. Vad som dock blir den största förändringen för säsongen är att Stefan Andreasson fått sparken. Inget ont emot honom, men efter några framgångsrika år ville jag försöka hitta en ny Sportchef med högre kvalitéer. Detta för att ta klubbens värvningar till nästa nivå ute i Europa. Första ansökningarna som kom in var en besvikelse, sportcheferna höll samma klass som Stefan men i andra rundan så kom en ansökan från en sportchef med europeisk erfarenhet från klubbar så som Maribor, Benfica, Olympiakos, Valencia och Porto. Vi anställde honom och hoppas nu att Zlatko Zahovic kommer kunna ge oss många fina värvningar framöver!

TRUPPFÖRÄNDRINGAR 2022 - [ALLA ÖVERGÅNGAR]

OM, Simon Lundevall, Släppt spelare

MC, Teboho Mokoena, Till Al-Ahli för 23.000.000sek

AC, Otto Vallentin, Till Schalke 04 för 23.000.000sek

MC, Robert Gojani, Till Sparta Rotterdam för 8.500.000sek

BC, Alexander Berntsson, Till PEC Zwolle för 1.400.000sek

AC, Alex Timossi Andersson, Förlängt lån från Bayern München

GK, Mike Cooper, Från Plymouth för 35.000.000sek

MC, Benjamin Tannus, Från Jönköpings Södra för 15.000.000sek

GK, Bruno Varela, Från Benfica för köpoption på 15.000.000sek

BH, Felix Beijmo, Från Häcken för 14.000.000sek

BV, Birk Risa, Från Odd för 7.250.000sek

MC, Samuel Gustafson, från Chievo för 1.200.000sek

Inför säsongen var det dags att säga adjö till Simon Lundevall och Tim Rönning med flera spelare som inte fått mycket speltid i klubben senaste tiden. Därefter matchade också flera klubbar ute i Europa Otto Vallentins utköpsklausul och vi fick se honom skriva på för Schalke 04. Tillsammans med Otto blir också Mokoena den största förlusten, som såldes till Al-Ahli för 23 miljoner. Tre lån som först accepterades återkallades, för att bredda vår trupp.

En tunn trupp skulle därmed förstärkas och till att börja med så förlängdes Alex Timossis lån, en viktig spelare som presterat riktigt bra, särskilt i de stora europamatcherna. Därefter spenderades pengar, målvaktspositionen skulle säkras och först ut blev Varela, som köptes för köpoptionen på 15 miljoner. Därefter slog Zlatko på stort och köpte Mike Cooper för 35 miljoner, från Plymouth. Ytterbackspositionerna förstärktes med Birk Risa, en talangfull vänsterback och Felix Beijmo som gjort det bra i Häcken. En något överprisad och kanske tveksam värvning blev den av Benjamin Tannus för 15 miljoner från Jönköping, men vi får bara hoppas på att han kan bli en riktig late bloomer för oss. Vad som istället blev en riktigt bra prislapp var den för Samuel Gustafsson från Chievo - en klassmittfältare för 1.2 miljoner är jag riktigt glad över.

TRUPPEN 2022 - SCREEN

För att göra årets trupp komplett fick vi fylla på underifrån med några ungdomsspelare. De återkallade lånen tar plats i A-laget för att bredda anfallspositionen och offensiven framåt. Längst fram på planen är Deniz Hummet det rutinerade alternativet, men dom gånger som Alex Timosi spelade där ifjol imponerade han, vilket gör att han troligtvis blir förstavalet där i år sålänge högerkanten håller sig frisk. Nämnda högerkant är ämnad för vindsnabbe Gudmundsson, som centralt kombineras med Simon Skrabb och till vänster Siphesihle Ndlovu. Centralt finns mycket talang att rotera in och vi kommer få se ganska mycket rotation på positionerna - men våra starkaste kort för dom allra viktigaste matcherna kommer utan tvekan bli Ryan Johansson och Samuel Gustafson. Försvaret var en av våra starkaste lagdelar ifjol, i år ser det inte likadant ut. Vi hittade en fin permanent ersättare till Kaib i norska Birk Risa och Felix Beijmo kommer nog kunna utmana Holst till höger. Centralt ska vi verkligen vara glada över att Dresevic förkastade ett bud och kontraktsförslag från Middlesbrough på 29 miljoner kronor. Han blir ledande i försvaret. Tillsammans med honom är vårt enda riktiga alternativ Tim Stålheden, en av våra största talanger som fått stå vid sidan flera år - nu är det bara att hoppas att också han kan bli en riktig late bloomer. Så till målvaktspositionen, som vi kommer ha konkurrens på nu när Rydberg lämnat oss. Bruno Varela och Mike Cooper får ses som ganska likvärdiga, vem tror ni kan göra det bäst mellan stolparna? Vem bör vi satsa på?

FÖRSÄSONGEN & EUROPASLUTSPEL 2022

Försäsongen inleddes mot danska och finska lag i år och vi tog stabila segrar och lämnade inget åt slumpen. Så när vi gick in i Svenska Cupens gruppspel var vi säkra på vår sak och besegrade Halmstad och Falkenberg med 4 -0 respektive 3-0. Ryan Johansson får utnämnas som försäsongens bästa spelare, med flera fina mål och stabilt försvarsspel på mitten. Sista matchen mot Trelleborg, blev en tuffare match. Vi behövde bara ett kryss för avancemang men efter mål av Svensson-Dagård i andra halvlek vann vi med 1-0. I efterföljande kvartsfinal väntade GAIS, en som vanligt mycket lätt motståndare som besegrades med hela 9-0 och två mål av just Ryan Johansson. I semifinalen väntade Östersund på Borås Arena. Med flera spelare på landslagsuppdrag förväntade jag mig trots allt en tuff match vilket det också blev. Ryan Johansson satte det avgörande 1-0 målet i 43:e minuten med ett välplacerat skott.

Våra två europamatcher under försäsongen mot Manchester United var en god möjlighet för oss att lära oss av några av världens bästa spelare. Den möjligheten hoppas jag att spelarna tog efter två klara förluster med 0-4 respektive 0-5. Pogba och Rashford stod nästan för alla mål, förutom ett på hörna från Baily. Närmast vi kom ett mål var en bortdömd straff enligt VAR på Old Trafford och ett svagt skott rätt i De Geas händer från Timossi Andersson. Nu väntar troligen en glädjefull säsong med bra spel och många mål i Allsvenskan innan vi får försöka ta Europa med storm ännu en gång.

Postad bild

#26   Niklas7

Ikon

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2686 Inlägg:

Postad 08 February 2019 - 22:00 PM

Spännande spelare in! Härlig rapport :)
Glory Glory Man United <3 Ryan Giggs<3

#27   Alex Grecco

Favorit

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1820 Inlägg:
  • Favoritlag:Manchester United, Panathinaikos

Postad 08 February 2019 - 22:12 PM

Härligt rapport!

Är lite nyfiken, du som är Elfsborg supporter, är Otto Valentin fortfarande kvar i Elfsborg. Har hört att han flyttat hem igen, är nämligen lika gammal som honom. :)

#28   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 08 February 2019 - 23:23 PM

Visa inläggAlex Grecco skrev:

Härligt rapport!

Är lite nyfiken, du som är Elfsborg supporter, är Otto Valentin fortfarande kvar i Elfsborg. Har hört att han flyttat hem igen, är nämligen lika gammal som honom. Postad bild

Jag har inte hållt mig så uppdaterad på honom men enligt hemsidan finns han inte med i någon trupp. Dock så är han noterad som målskytt och siste man att göra mål i en match mot Norrköping med U17 laget, artikeln som rapporterar om denna matchen är skriven 28:e Januari. Vilket är den senaste artikeln han nämns i.

#29   pace

Avbytare

• Medlem
  • PipPipPip
  • 241 Inlägg:

Postad 09 February 2019 - 08:45 AM

Grym rapport måste jag säga!

Vad kör du för flagpaket btw? ser riktigt cleant ut.

#30   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 7276 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Valencia C.F.

Postad 09 February 2019 - 18:02 PM

Grymt, Bubba! :)

#31   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 10 February 2019 - 01:44 AM

Visa inläggpace skrev:

Grym rapport måste jag säga!

Vad kör du för flagpaket btw? ser riktigt cleant ut.

Det är TCM Logos :)

#32   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 03 March 2019 - 17:15 PM

Postad bild

INHEMSKA SÄSONGEN 2022 - TABELL | MATCHER

Säsongen inleddes som vanligt med starkt spel i Svenska Cupen, där vi tog oss vidare till Final mot AIK. Därefter drog Allsvenskan igång på ett horribelt sätt med 0-2 förlust mot Dalkurd. Chockade studsade spelarna snabbt tillbaka men fortsatte att spela in några osäkra resultat, så som 0-0 mot Öster. Men det var i Svenska Cupens final mot AIK som det gick utför på allvar. Vi klarade aldrig av att mäta oss med AIK i finalen och förlorade 1-4, vilket också blev en 0-2 förlust i efterföljande match mot AIK i Allsvenskan. Innan sommarens uppehåll lyckades vi dock få till vårt spel igen och vi avslutade med positiva signaler. Som togs vid väl när allt sedan drog igång igen och då kände jag igen vårt överlägsna spel. Vi jobbade oss ikapp, förbi och upp i topp i Tabellen på nytt med en lång svit av att hålla oss obesegrade. Allt höll dock på att skita sig mot slutet, då vi i avslutade 5 matcher endast tog en seger. I år får vi vara tacksamma över att IFK Norrköping också tappade ett par av sina matcher i avslutade fem. Något som också gjorde att det var Hammarby och inte Norrköping som tog den andra CL-platsen som vi under sommaren erhållit till Allsvenskan.

SOMMARFÖRÄNDRINGAR -

OM, Siphesihle Ndlovu, till Werder Bremen för 23.000.000sek

MC, Ryan Johansson, till Watford för 22.000.000sek

GK, Bruno Varela, Till Werder Bremen för 19.000.000sek

BH, Felix Beijmo, Till AEK Athen för 12.000.000sek

BC, Tim Stålheden, Till Hammarby för 6.500.000sek

OM, Daniel Ndi, till Rapid Wien för 3.000.000sek

GK, Davide Borsellini, från Örebro SK för 7.500.000sek

Visst var det en liten besvikelse som infann sig till en början när det såg ut som att vår nye Sportchef skulle sälja ut laget precis som Stefan gjort föregående säsong. Några av våra bästa mittfältare försvann, Beijmo som jag varit riktigt nöjd med likaså. Men därefter lugnade det ner sig hyfsat i alla fall. Ndi lämnade som inte fått mycket speltid på det senaste, Stålheden såg jag fram emot att försöka ge en fin late bloom utveckling men han själv ville lämna för Hammarby. Varela, för bra för vår klubb i nuläget rent ryktesmässigt och också det en övergång jag kan förstå.

Vad som sen blev den stora besvikelsen var att ingen riktig ersättare värvades till alla dessa spelare, utan den enda som kom var Borsellini, en inhemsk värvning från Örebro - kort sagt en ny reservkeeper.

EUROPAÄVENTYRET 2022 - TABELL | MATCHER

I första matchen mot skotska Rangers kände jag ett övertag, men rent matchmässigt blev det en liknande historia som mot Celtic senast. Det blev oerhört tufft trots vår seger 2-0 på hemmaplan, men vi kan tacka Timossi Andersson för alla hans mål, som säkrade avancemanget via bortamålsregeln. Därefter blev det en lättare historia att redovisa mot Maribor, som inte bjöd på speciellt hårt motstånd, klara 6-2 totalt. Matchen tog oss vidare till den avgörande matchen mot Dynamo Kyiv. På förhand hoppades jag att vi skulle klara av att spela jämnt med ryssarna, men efter 1-3 på Borås Arena så förstod jag att så inte skulle bli fallet. Trots en bättre insats i Ryssland så måste jag säga att Dynamo Kyiv var betydligt bättre.

Något att istället glädjas över var lottningen i efterföljande Europa League slutspel. AEK, Anderlecht och Sparta Prag. Vi gick igenom gruppen med 5 raka segrar innan vårt första poängtapp kom i den avslutande matchen mot Anderlecht. Kiese-Thelin fick dessutom sänka oss med Anderlecht enda mål i den förlusten. För att sammanfatta så tog ungdomarna för sig mest i dessa matcher och tack vare deras prestationer står vi inför slutspel nästa försäsong. Än en gång mot Engelskt motstånd, i form utav Arsenal den här gången.

MÄSTARNA 2022 - SPELARSTATISTIK

Årets säsong blev den första där vi är på väg att tappa det Allsvenska Guldet, vilket också märktes överlag under säsongen. För första gångn hittills fick jag en känsla av att jag tränar en trupp som är lite sämre än tidigare år och det måste vi få till en förändring på inför kommande säsong om vi ska fortsätta se oss som dom ständiga utmanarna ute i Europa. Birk Risa blev i alla fall en bra värvning och lyckades skrapa ihop 8 assists från sin ytterbacksposition, tillsammans med Benjamin Tannus 10 assists blir han en av säsongens bästa framspelare.

Defensivt är vi som vanligt väldigt glada över att Dresevic fortfarande är i klubben, utan honom skulle vi få det betydligt tuffare. Men vi måste också hylla Daniel Svensson-Dagård som kliver in och gör ett starkt stabilt jobb i försvaret under säsongen. Offensivt är det ganska solklart vem som ska hyllas först, Alex Timossi-Andersson, en oerhört talangfull anfallare och inte minst en stor stjärna för vår del. Han kunde ha återvänt efter sin första lånesejour men valde att köra en säsong till - nu försvinner han dock, tillbaka till Bayern Munchen, efter 16mål i år. Utöver Timossi hyllar vi återigen Simon Skrabb, som från sin offensiva position satte 9 mål och 6 assists - inte lika bra som föregående säsong, men bra.

Postad bild

Postad bild

#33   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5827 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 04 March 2019 - 18:29 PM

Haha rätt bra pengar in för spelare

#34   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 17 March 2019 - 23:42 PM

Postad bild

KLUBBNYTT 2023

Nu börjar det bli några år i klubben på mitt CV och därmed kommer också lite högre krav på vad man vill få ut av tiden här i Elfsborg. Vi har förbättrat faciliteter, stått för bra prestationer i tävlingarna och också sålt spelare för rätt så många miljoner. Men en tränares dröm är alltid att få visa upp sitt bygge och vad han har åstadkommit för spelare och supportrar ute i Europa. Så därmed kommer följande år ha ett högt krav på att faktiskt bli etablerade ut i Europa och helst aldrig missa ett CL-gruppspel. Dom år som det blir Europa League, ska vi också gå in med vinnarmentalitet och tron på att vi kan ta oss långt. För att uppfylla dessa krav tror jag att starkare värvningar behövs med tiden. Vi sitter just nu på ganska mycket pengar, cirka 230 miljoner i ekonomiskt saldo och en övergågnsbudget på 170 miljoner. Varken Stefan Andreasson eller Zlatko Zahovic har använt dessa pengar fullt ut och kanske kommer vi att få se ytterligare en ny sportchef i klubben snart. I Maj/Juni förbättras våra faciliteter ytterligare och jag tror också det är viktigt att vi får några stora stjärnor från vår egna akademi.

TRUPPFÖRÄNDRINGAR 2023 - [ALLA ÖVERGÅNGAR]

BV, Birk Risa, Till Stuttgart för 18.000.000sek

OM, Eduart Iljazi, Till Östersund för 1.500.000sek

GK, David Olsson, Till Roda JC för 150.000sek

OM, David Boysen, Till Hapoel Katamon, Gratis.

CB, Jonathan Forsberg, Från Kalmar för 10.000.000sek

CB, Rasmus Svensson, Från Kalmar för 7.500.000sek

OM, Stefan Birgersson, Från Helsingborg för 6.250.000sek

OM, John Lucas, Från Aldershot för 2.100.000sek

BH, Felix Beijmo, Lån från AEK Athen

BV, Gonzalo Brizuela, Lån från Boca Juniors

ST, Jack Clarke, Lån från Leeds

Ännu en gång förlorar vi en av våra bästa spelare och också den här gången är det på vänsterbackspositionen. Birk Risa var verkligen en spelare jag hoppades skulle få stanna några säsonger i klubben men Stuttgarts bud accepterades. Vad jag dock är glad över är att flera andra nyckelspelare från föregående säsong förkastade kontraktsförslagen från dom klubbar som var och ryckte i dom - så några vill i alla fall stanna i klubben.

Ersättaren till Risa blev ett lån på talangen Brizuela från Boca Juniors, en spelare som helt klart kan fylla Risas skor bara han kommer in i laget. Zahovic fortsatte sedan sin jakt efter lån och ännu en gång överraskades jag utav att en spelare vi nyligen sålt kommer tillbaka på lån. Den här gången är det Beijmo som tydligen uttryckt intresse av att lämna AEK redan nu. Strikern Jack Clarke från Leeds kommer också på lån - en spelare jag tror kan bli mycket viktig med sitt riv i offensiven. Utöver dom lånen blev det inte så mycket mer spännande värvningar från Europa - utan istället värvades Kalmars lovande mittbackspar och Helsingborgs yttertalang. Men den största talangen av dom alla är John Lucas, från Aldershot - som kan vara klubbens bästa värvning på länge. Endast 18 år gammal men från sin ytterposition tror jag att han kommer bli en av våra viktigaste spelare.

TRUPPEN 2023 - SCREEN

För första gången på länge infinner sig en liten känsla av att vi har en svagare trupp än innan, på något vis. Samtidigt har vi stora talanger som väntar på sitt genombrott, vilket också kan ses som en bättre trupp. I mål är det givet att Mike Cooper är vårt första val mellan stolparna. I hans försvar kan vi se fram emot ännu en säsong med vår mittbacksgeneral, Ibrahim Dresevic - som brevid sig har tre lovande talanger att spela tillsammans med. Förhoppningen är att någon utav dessa tre, Forsberg, Svensson och Svensson-Dagård kan ta klivet och bli vår nästa Dresevic, en lojal och pålitlig mittback. På kanten är Fredrik Holst en viktig spelare med sin rutin, men jag kommer att spela Felix Beijmo mer, då jag tycker han presterat bättre. Vänsterkanten är tunn som vanligt, men självklart blir det lånet utav Gonzalo Brizuela som går in i startelvan.

Framåt på planen ser det bredare ut och framförallt också mer spännande ut tycker jag. Vi har fått behålla både Samuel Gustafson och Benjamin Tannus - som tillsammans kämpar med våra riktigt duktiga talanger Markus Lindholm och Jakob Karlsson. På ytterpositionerna finns riktigt fin talang i svenska Birgersson, men framförallt är det såklart John Lucas som troligtvis kommer briljera här. Kanske bildar han en bra kemi ihop med Jack Clarke på topp - som dock kommer konkurrera med Deniz Hummet och vår talang Jacob Olofsson. Till vänster är det Gabriel Gudmundsson, som får fortsatt förtroende efter att nu spelat 3 säsonger i klubben med bra prestationer.Centralt finns också lite utav en klubbikon, 4 säsonger för Simon Skrabb, självklart också han en given plats i startelvan.

FÖRSÄSONGEN & EUROPASLUTSPEL 2023

Årets försäsong inleddes med träningsmatch mot belgiska Lokeren, en match som slutade 1-1 efter en kvittering av Gabriel Gudmundsson. Därefter väntade faktiskt vår sista gruppspelsmatch i Europa League, som alltså spelades den 5:e januari - mot Anderlecht, förlust 0-1. Därefter vann vi komfortabelt mot Norrby och Lokomotiv Plovdiv men fick svårare mot Wisla Krakow, som slutade i en 0-2 förlust. Så när vi stod på plan för att möta Arsenal var inte förhoppningarna jättehöga. Men vi överraskade och stod upp bra, så bra att vi tvingade fram en förlängning för att avgöra avancemanget och Borås Arena stod upp och hoppades på det bästa. Men tyvärr, satte Sadio Mané sitt andra mål för kvällen och fastställde slutresultatet till 2-1 för Arsenal. Men det var bevis nog på att vi faktiskt kan och att våra framtida krav om att alltid gå in för seger i Europa League är fullt rimligt.

I efterföljande cupgruppspel så kan vi konstatera att vi i år spelade kanske det bästa spelet hittills. Vi vann gruppen enkelt med 6-0 mot Brage, 3-1 mot Sirius och 4-0 mot Malmö FF. I efterföljande slutspel fick vi det tufft mot stockholmslagen. Vi segrade med 2-1 mot Djurgården efter mål av John Lucas och Gabriel Gudmundsson - men fixade inte att stå emot AIK i en förlängning. Där Jordan Larsson fick sätta segermålet i 110:e-minuten. Två förluster på förlängning, mot AIK och Arsenal - visar på att detta är något vi måste förbättra.

Postad bild

#35   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5827 Inlägg:

Postad 18 March 2019 - 09:49 AM

Grymt som alltid.

#36   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 30 March 2019 - 16:52 PM

Postad bild

INHEMSKA SÄSONGEN 2023 - TABELL | MATCHER

Årets inhemska säsong blev en bra sådan, vi spelade relativt stabilt hela säsongen igenom och var aldrig riktigt hotade. Till en början såg det lite nervöst ut, Östersund spelade riktigt bra och hängde med oss med kort distans i poängen en bra bit. Men efter cirka 15 matcher kunde man tydligt se att vi hade ett försprång vi kunde vara nöjda med. Vad som imponerade mest i Allsvenskan överlag var GAIS och Brommapojkarna, som båda två nosade på europaspel. Dessvärre tappade bägge två platserna i Allsvenskans avslutande omgångar. Vad som sved mest för vår del var förlusten borta mot IFK Göteborg.

SOMMARFÖRÄNDRINGAR -

GK, Mike Cooper, till Leeds för 20.000.000sek

GK, Matías Pérez, från Talleres CBA för 28.000.000sek

Under sommaren gick några U21-spelare på lång men utöver det hände inte mycket. Vår målvakt Mike Cooper blev såld till Leeds och in till klubben kom också en ersättare i Matías Pérez. För mig känns inte Pérez som en supermålvakt på något sätt, men han lyckades trots det göra flera spektakulära räddningar i dom stora matcherna. Men jag ser gärna att sportchef Zahovic gör en större satsning på målvaktsfronten framöver.

EUROPAÄVENTYRET 2023 - TABELL | MATCHER

Med förbättrad seedning hade vi den här säsongen endast en motståndare att ta oss förbi innan gruppspelet och tacksamt nog vi en lättare sådan i form utav Viktoria Plzen. Efter att vi dock fick en tuff match på bortaplan blev jag ändå lite nervös, men efter närmare eftertanke så hade vi 2-2 och bra marginal med bortamålen. På hemmaplan visade vi sedan att alla nerver var onödiga, vi var det bättre laget och segrade med totalt 4-2.

Glädjen var sedan stor att åter få spela ett CL-gruppspel. Vid en första anblick såg det ut att bli en oerhört tuff grupp, men precis som förra gången hade vi turen att möta lag på nedåtgång i respektive liga, förutom Ajax som dominerade sin stort. Munchen låg på en 9:e plats, utanför europaspel. Milan var visserligen poängmässigt med i striden, men låg på en 6:e plats i Serie A. Trots dom förutsättningarna så var det väldigt överraskande när vi i inledande två matcher gör 8 mål, som leder till 4-1 segern mot Ajax respektive 4-3 segern mot Munchen. Men det syntes tydligt vilken fördel vi hade av att ha så skickliga spelare som John Lucas och Jack Clarke på planen och i offensiv topp. Mot Milan lyckades vi inte ta någon seger, men ett 1-1 på Borås Arena. I dom avslutande två matcher efter att Allsvenskan var över visade vi igen att vi är starkare än Ajax, med en stark 4-2 seger och en 1-0 seger mot Munchen, som visserligen var mer tur än skicklighet då Munchen fick 2 mål bortdömda utav VAR och vårt mål kom i 90:e minuten.

Överlag var det en överraskande tid i Champions League, där både Munchen, Barcelona och Real Madrid fick lämna tävlingen redan i gruppspelet. För vår del lottades vi mot Inter i första slutspelsmatchen och en bättre lottning kunde vi naturligtvis inte få - för senast vi möttes knep vi ju en seger mot dom.

ALLSVENSKT I EUROPA 2023

Svensk fotboll blir allt bättre och det är dags att framöver ge en kortare summering av övriga lags insats i Europaspelet. Vi börjar med Hammarby som var våra kompisar ute i CL-kvalet. Dom förlorade tyvärr med totalt 2-6 mot Shakhtar. I efterföljande kval till Europa League fick dom inte en bättre upplevelse när dom förlorade med totalt 1-5 mot tyska Stuttgart.

För BK Häcken och IFK Norrköping gick det bättre, som båda två nådde gruppspel i Europa League. BK Häcken slog ut Hajduk(2-1), Aalborg(4-2) och Aberdeen(2-0), för att sedan hamna i gruppspel med Köpenhamn(0-1, 1-3), Rapid Wien(0-1, 1-3) och APOEL(2-1, 1-0). Vilket gav dom en tredjeplats, 7 poäng ifrån vidare avancemang.
IFK Norrköping slog ut Hapoel Be'er-Sheva(4-1) och Athletic Bilbao(4-3) för att hamna i gruppspel med RB Leipzig(0-1, 1-3), Celta(1-1, 1-0) och Young Boys(0-0, 3-2) vilket gav dom 8 poäng, en andraplats och vidare avancemang till ett möte med Stuttgart till våren.
För AIK blev det ett misslyckat europaspel, där Krasnodar gick vidare med en total 3-2 seger i kvalet.

MÄSTARNA 2023 - SPELARSTATISTIK

Som vanligt spelade Dresevic stabilt i försvaret och blev en av dom bättre försvararna tillsammans med Jonathan Forsberg. Offensivt ser vi vissa förändringar där bland annat Skrabb inte längre var en av dom som utmärkte sig mest. Brizuela med 10 assist från sin vänsterbacksposition hyllar vi lite extra och förhoppningsvis löser vi en vänsterback som kan fylla hans roll nästa säsong. Därefter hyllar vi också John Lucas, som gjorde 10 mål och 6 assists från sin kant, mycket bra för sin ålder. Men det finns dom som imponerade ännu mer, Jack Clarke med 21 mål och 5 assist är tillsammans med Gudmundssons 14 mål och 8 assists säsongens bästa spelare.

Postad bild

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av Flour: 30 March 2019 - 17:02 PM

#37   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 31 March 2019 - 14:47 PM

Postad bild

KLUBBNYTT 2024

Inga förändringar på Sportchefspositionen inför den här säsongen heller, han får sitta kvar. Vår plan var att CL-slutspelet nu skulle få oss att avancera till ett mer internationellt rykte istället för att bara ligga kvar på "nationell". Ett bättre rykte kommer förhoppningsvis ge oss möjligheterna att locka dom där lite bättre spelarna till oss. Vi avancerade inte från nationellt rykte, men åtminstone en bit på vägen. En ny förbättring av tränings- och ungdomsanläggning är påbörjat, med planerat slutförande maj 2025. Årets säsong kommer helt enkelt handla om att fortsätta imponera - försöka hålla vårt nya krav om CL-spel varje år och öka vårat rykte ännu mer.

TRUPPFÖRÄNDRINGAR 2024 - [ALLA ÖVERGÅNGAR]

BC, Jonathan Forsberg, Till Preston för 15.000.000sek

OM, Rasmus Isaksson, Till Sassuolo för 2.300.000sek

OM, Arber Zeneli, Från Crystal Palace för 57.500.000sek

OM, Szymon Jaroszewski, Från Lech för 52.500.000sek

BH, Niklas Påhlman, Från Heerenveen för 45.000.000sek

BV, Mario, Lån från Villareal

BV, Marc Cucurella, Lån från Watford

ST, Tim Prica, Lån från West Ham

Det finns inte mycket att klaga på i detta fönster. Ska man vara petig så hade jag velat haft in en riktig toppklass-målvakt och kanske en ny mittback som ersättare för Jonathan Forsberg som såldes till Preston. Men utöver det är det riktigt fina värvningar och extra stolt över lånen av Zeneli och Prica givetvis. Prica kommer garanterat kliva in som en given ersättare för Jack Clarke. På det så värvar vi polska unga talangen Szymon Jaroszewski - som med stor sannolikhet mycket väl kan peta Simon Skrabb i det centrala offensiva mittfältet. Niklas Påhlman, en bra värvning när Holst börjar bli till åren och fint att se att vi kan "värva hem" svenskar till Allsvenskan. Den spanska kryddan, Mario och tidigare Barcelona B spelaren Cucurella ska försöka fylla Brizuelas skor på vänsterbackspositionen.

TRUPPEN 2024 - SCREEN

I mål står Matías Pérez som det givna förstavalet. Trots inga fantastiska egenskaper som utmärker sig så har han gjort det bra och förhoppningsvis fixar han det den här säsongen också. Borsellini var en reservkeeper jag var osäker på ifrån början, men under fjolåret gjorde han bra ifrån sig när han behövdes. Framför sig har dom i försvaret vår legend Ibrahim Dresevic och Svensson-Dagård, men också unge talangen Rasmus Svensson. Ytterbackarna kommer variera till vänster mellan våra spanska spelare Mario och Cucurella, till höger Niklas Påhlman och Fredrik Holst.

Mittfältet står tryggt med fyra spelare i rotation, Samuel Gustafsson, Benjamin Tannus, Jakob Karlsson och Markus Lindholm har alla fyra visat senaste säsongen att dom förtjänar speltid. Alla gör det bra när dom spelar och här är det full rotation som gäller. Högerkanten är John Lucas och den enda som kan ta den från honom är nog Gudmundsson, för han överraskar stort gång på gång. Men han kommer också att slåss om vänsterkanten där vi ger Arber Zeneli förtroende direkt som hemvändare till klubben. Längst fram på plan centralt kommer Simon Skrabb och nya polska Szymon att få spela tillsammans med fantastiske Tim Prica i strikerposition.

FÖRSÄSONGEN & EUROPASLUTSPEL 2024

En bra och närmast felfri försäsong med kryssresultat mot Kalmar och Norrköping som dom enda plumparna. Vad som vi dock ska gå direkt in på är givetvis slutspelet i Champions League. Åttondelsfinal mot Inter och vi gick in med full tro på oss själva efter senaste mötena mot Inter. I Italien fick vi direkt bevis på att Tim Prica är en kanonvärvning som sålänge som han är frisk kommer lyfta oss. 3-1 mot Inter och tre gjorda mål redan efter 25 minuter gav oss ett gyllenne läge inför returen. Den blev dock lite mera svettig. Med böljande spel framåt och tillbaks så var Inter med i spelet på Borås Arena - men ännu en gång är det Prica som visar kvalité genom två gjorda mål tillsammans med ett från Gudmundsson. Matchen slutade 3-3 och vi är därmed vidare till kvartsfinal - som också den är en fin sådan, mot Dortmund. Också ett lag vi mött förut och frågan är om vi inte kan överraska en gång till. I Svenska Cupen tog vi oss förbi GAIS, AIK och Kalmar i gruppspelet, sedan komfortabelt Sundsvall och Norrköping genom att hålla nollan i bägge matcherna.

Postad bild

#38   Yayakolo

Klubbdirektör

• Administratör
  • 5827 Inlägg:

Postad 02 April 2019 - 09:36 AM

Alltid lika bra!

#39   jonatannk

Stjärna

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 852 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK, Chelsea, Atlético Madrid

Postad 02 April 2019 - 10:41 AM

Instämmer med Yaya. Fantastiskt!

#40   Flour

Spelare

• Medlem
  • 7329 Inlägg:

Postad 02 April 2019 - 20:58 PM

Postad bild

EUROPASLUTSPEL 2024

Efter en fin åttondelsfinal och stark insats mot Inter stod vi klara för vår första kvartsfinal i Champions League sedan den här rapporten startade. På andra sidan plan stod Dortmund för motståndet. En motståndare vi senast spelat mycket bra mot. 2021 segrade vi 2-1 och 2-0 i gruppspelsmatcherna. Hoppet var stort inför första matchen på Signal Iduna Park. Till en början såg det också ut ungefär precis som förra gången vi möttes. Vi stod upp bra och vi lyckades ta ledningen, till och med en tvåmålsledning. Det var också Tim Prica som satte första målet i 37:e minuten, ännu en gång ett bevis på hans anfallskvalité. Andra målet kom som en ren bonus på tilläggstid i första halvleken. Matchen var på väg att blåsas av vilken sekund som helst men Simon Skrabb slog till med ett skott utifrån och satte 2-0. Andra halvleken blev däremot något helt annat tyvärr, Dortmund tog kontrollen och kom i anfallsvåg efter anfallsvåg. Tillslut höll vi inte måttet och Matías gör ett misstag i mål som leder till en reducering. Men tacksamt släppte vi inget mer mål efter och fick med oss en 2-1 seger hem till Borås Arena.

På Borås Arena var det fullsatt och förväntningarna höga på att lyckas hålla vårt resultat till ett avancemang, åtminstone intern bland supportrarna även om Media höll Dortmund som favoriter. Men det blev tufft, vi hade aldrig riktigt chansen i den här matchen och vi hamnade efter i nästan varje närkamp. Totalt 6 gula kort i laget under matchen, varav ett resulterade i rött kort och vi fick också ett direkt rött kort. Dessa kom i minut 81 och 85 då matchen redan var avgjord - så kanske var det kort tagna i frustration. Det var nämligen två av Dortmunds yngre talanger som avgjorde matchen. I minut 28 satte Myron Boadu 1-0 och kvitterade därmed totalt till 2-2. I minut 57 klev Mohamed Diallo fram och satte 2-0, 20-årige Diallo fostrad i Standard Liege. Därmed slogs vi ut ur Champions League, mot Dortmund som senare tog sig till final och en silvermedalj efter 1-2 mot Manchester United.

För IFK Norrköping som representerade Allsvenskan i Europa League-slutspelet tog det stopp i första utslagsrundan mot tyska Stuttgart, efter en 0-2 förlust på Östgötaporten och en 1-2 förlust nere i Tyskland, där Christoffer Nyman ändå fick visa sig stark med ett mål.

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar