Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] Espérance Sportive de Tunis

27 svar till detta ämne

#1   gurkburk

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4095 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Favoritlag:Liverpool FC

Postad 08 February 2019 - 09:41 AM

Postad bild

Espérance Sportive de Tunis

'
Såååååå, det var inte igår som jag faktiskt var här på forumet och verkligen inte förra veckan som jag skrev en saverapport. Men vet ni vad, NU är det dags för mig att återvända till rapportforumet. Jag har hittills på FM19 bara lirat på två saves, en “get-to-know-you”-save med Liverpool där spelet kändes lite för lätt med både CL och PL-vinst första säsongen. Save nummer två som numera är pausad är en save där jag lirat A-Z-challenge där jag klarat av att vinna ligan i fem länder (ungefär lika snabbt som en snubbe på SI-forumet vunnit typ 12….) Det vill säga att jag inte har haft det lika enkelt under denna resa, detta då jag har haft det otroligt svårt med den taktiska biten det senaste. Något jag inte riktigt har känt av på samma sätt under tidigare upplagor. Därför så vill jag gå tillbaka till en klubb jag tidigare har haft otroligt roliga saves med: Espérance Sportive de Tunis.

Det största målet med denna save är såklart att utveckla och få fram afrikanska talanger och skeppa dem vidare till Europa. Men inte till dessa fyndpriser som man kan lyckas knyta till sig till den europeiska fotbollen. Klubben har under hösten (IRL) tagit hem CL-titeln så förväntningarna på att vi ska prestera är oerhört höga. Annars så är målen som följer.

Mål med saven:

Vinna ligan

Vinna Champions League

Vinna VM för klubblag

Sälja en spelare för 2,5 miljoner pund

Sälja en spelare för 5 miljoner pund

Sälja en spelare för 10 miljoner pund

Sälja en spelare för 15 miljoner pund

Ha en spelare som gör 300 ligamatcher för klubben

Slå Tlemcanis över 50 år gamla målrekord på 32 ligamål över en säsong

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 08 February 2019 - 16:21 PM

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5685 Inlägg:
  • Tränar:Fotboll

Postad 08 February 2019 - 09:50 AM

Fan va kul!! Älskar udda lagval.

#3   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 08 February 2019 - 16:20 PM

Postad bild

Övergångar sommaren 2018
När jag anlände till klubben så insåg jag snabbt att de var en väldigt ojämn trupp jag hade att jobba med. Målvakt och försvar var de lagdelar som sticker ut, där kapten Moez Ben Chrifia längst bak i kassen är en grymt spelskicklig målvakt. I mittlåset så har vi en 16-åring som besitter en otrolig talang och redan då var den bästa mittbacken i truppen. Anledningen till att jag säger då var för att vi hämtade in Houssem Bnina från JS Kairouan för 300 tusen pund.

Kort därefter så anslöt två spelare på fri transfer och en annan mittback blev missnöjd och lämnade. Den första herren som anslöt var den 20-årige vänsterbacken Karim Bannani som återvände till tunisisk fotboll efter ett par misslyckade år i PSVs ungdomslag. Karim kommer inte heller här få en plats direkt i A-lagstruppen utan han kommer att få spendera sin första säsong med U23 och hoppas på att han utvecklas väl där. Den andra värvningen hämtades in för att ta en startplats. Den ivorianske mittfältaren Dalla Coulibaly som har hunnit fylla 31 har spenderat sommaren klubblös och bestämde sig nu för att lämna sitt hemland för en ny utmaning.
Chamseddine Dhaouadi var den mittbacken som blev missnöjd över köpet av Bnina och lämnade in en transferbegäran ganska snart därefter. Eftersom han var en av de äldre spelarna i truppen så bestämde vi oss för att låta honom gå till Paris FC. Istället för Dhaouadi så hämtades den Ghana-födde Lawrence Lartey in för fyndpriset 1,6 tusen. Lartey som är 24 år gammal är billigare lönemässigt, yngre och har redan för två år sedan gjort en säsong i den tunisiska högstaligan.

Eftersom vi hade tre målvakter som inte alls håller måttet ens som andremålvakt så ville jag bli av med två av dessa. Vi lyckades dessvärre bara bli kvitt en och lyckades lura till oss 28 tusen från CA Bizerte för Ali Ejimel.

Precis i slutet av fönstret så lånades två spelare in. Toni Silva, som lirat i både Chelsea och Liverpools ungdomslag mellan 2008 och 2012, kommer att spendera denna säsong här på lån från Mamelodi Sundowns. Ett oerhört starkt nyförvärv som kommer att bli en av nyckelspelarna i laget. Det andra lånet är Zied Ziadi från Muharraq i Bahrain. Zied blir den andra spelaren som värvats i detta fönster som också har ett förflutet i värsta rivalen Club Africain. Men inom den tunisiska fotbollen så verkar man inte bry sig om det då min guldklimp från FM12, Oussama Darragi, spelar för just Club Africain…

#4   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 09 February 2019 - 08:20 AM

Postad bild

Truppen 2018/19

Målvakter:
Postad bild #1 Moez Ben Chrifia, 27 år
Postad bild #43 Wassim Karoui, 22 år

Inte så mycket att säga på denna position. Moez Ben Chrifia är överlägsen här och Wassim Karoui kan lika gärna bara ställa in sig på att lämna så fort han får tillfälle. Har inte planerat att ens ha kvar honom som reservmålvakt i framtiden då han helt enkelt är för dålig.

Försvarare:
Postad bild #2 Sameh Derbali, 32 år - HB
Postad bild #3 Khalil Chemmam, 31 - VB
Postad bild #4 Ali Machani, 25 - MB
Postad bild #14 Iheb Mbarki, 27 - HB
Postad bild #23 Lawrence Lartey, 24 - MB - NY!

Postad bild #34 Ramzi Rezgui, 16 - MB
Postad bild #35 Houcine Rabii, 27 - VB
Postad bild #47 Houssem Bnina, 24 - MB - NY!

Vår allra starkaste lagdel där vi fått in två bra namn i mittlåset under transferfönstret. Även den unge Rezgui kommer att vara med och konkurrera om startplatserna där. Till vänster är trotjänaren Khalil Chemmam given medan den andra veteranen Sameh Derbali kommer att ta hand om högerbacken. Iheb Mbarki som högerbacksreserv är betydligt bättre än vad Houcine Rabii är som backup på den andra kanten. Även nyförvärvet Banani. som just nu spenderar tid i U23, finns att tillgå som vänsterback om det skulle krisa.

Mittfältare:
Postad bild #6 Franck Kom, 27 - DM

Postad bild #8 Wassim Naghmouchi, 22 - CM
Postad bild #12 Mohamed Ali Moncer, 27 - CM
Postad bild #20 Zied Ziadi, 28 - DM - LÅN!
Postad bild #21 Dalla Coulibaly, 31 - CM -
NY!
Postad bild #31 Saad Bguir, 24 - CM

Den överlägset svagaste delen i truppen. Vi har försökt att hämta in lite kvalité men det var väldigt svårt då vi inte hade så mycket mer pengar att röra oss med. Ziadi är den spelartyp som jag vill ha som DM i min taktik men Kom är rent statsmässigt den bättre av de två. Framför den defensiva mittfältaren så är Coulibaly given på ena mittfältsplatsen medan Bguir, Moncer och Naghmouchi får slåss om den andra.

Anfallare:
Postad bild #7 Edem Rjaibi, 24 - VY
Postad bild #9 Anice Badri, 28 - VY
Postad bild #10 Haythem Jouini, 25 - CF
Postad bild #13 Taha Yassine Khenissi, 26 - CF
Postad bild #19 Toni Silva, 25 - HY - LÅN!

Postad bild #38 Ayman Ben Mohamed, 23 - HY
Postad bild #42 Ahmed Akaïchi, 29 - CF

Hade inte Toni Silva lånats in så vet jag inte om denna lagdel hade kunnat klassas som något bättre. Den centrala anfallaren kommer att heta Taha Yassine Khenissi för det mesta medan Silva tar plats ute till höger och Rjaibi ute till vänster då Anice Badri för tillfället är långtidsskadad. Ben Mohamed får klassas som en helt okej breddspelare.

#5   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5685 Inlägg:

Postad 09 February 2019 - 10:49 AM

Är Toni Silva samma Toni Silva som spelade en period i Liverpool?

#6   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 09 February 2019 - 11:09 AM

Visa inläggYayakolo skrev:

Är Toni Silva samma Toni Silva som spelade en period i Liverpool?

Det är det! ;)

"Toni Silva, som lirat i både Chelsea och Liverpools ungdomslag mellan 2008 och 2012"

#7   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5685 Inlägg:

Postad 09 February 2019 - 11:19 AM

Visa inlägggurkburk skrev:

Det är det! Postad bild

"Toni Silva, som lirat i både Chelsea och Liverpools ungdomslag mellan 2008 och 2012"

Så jävla mkt onödig kunskap man sitter med pga FM haha...

#8   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 10 February 2019 - 13:43 PM

Postad bild

Säsongen 2018/19 - tabell - ligue 1 - tunisiska cupen - caf cl - grupp d
Första säsongen vid rodret för denna klubb gick ju inte direkt som vi hade tänkt oss. Vi gör det bra mot topplagen och tar fyra poäng i de två mötena mot överlägsna ligavinnarna Etoile du Sahel. Det som gör att vi inte är med i titelstriden är att vi helt enkelt inte har kunnat få hål på de lag som backar hem och går för en poäng. Det slutar med att vi står och rullar boll bland backlinjen och mittfältarna utan att komma någonstans över huvud taget. Detta är den stora anledningen till att vi kryssar 12 av 26 matcher under ligaspelet. Endast två förluster och endast tio insläppta mål gör i alla fall att Moez Ben Chrifia vinner Golden Glove, om man ska glädjas åt något det vill säga… Nej, vi får helt enkelt försöka att glömma denna säsong och försöka gå vidare.

Eftersom Champions League inte ligger i fas med ligan så var min första match en gruppspelsmatch i just Champions League. Inte jätteoptimalt med den typen av matcher som första match under en försäsong. Men vad ska man göra, vi tog oss i alla fall vidare som gruppetta efter att ha krigat till oss fyra poäng på de fyra återstående gruppspelsmatcherna. Vi tog oss vidare och ställdes mot Al-Merreikh från Sudan. Ett dubbelmöte som vi gick segrande ur efter två riktigt tråkiga matcher, vänsterbacken Chemmam är den som lyckas avgöra med en fin frispark i det andra mötet.
I semifinalen så ställdes vi mot grannlandets Wydad Casablanca. Även där stod vi segrande efter två möten med sammanlagt 4-2. Men i finalen mot senegalesiska Generation Foot så stämmer ingenting och vi blir helt utspelade i det första mötet och förlorar med 2-0. I returen så försöker vi trycka allt framåt men lyckas bara göra ett mål.

Arton dagar efter finalförlusten så var det dags för en ny säsong i CL. Efter två plojmöten (3 och 4-0) mot BYC från Liberia så ställdes vi mot tuffare motstånd direkt i den andra rundan. Egyptiska Ismailly fick ändå se sig besegrade med sammanlagt 3-1.
Detta innebar att vi inom samma säsong skulle få spela två gruppspel. En relativt enkel grupp där vi hamnar med ligakonkurrenten Club Africain, Simba från Tanzania och Ghanas Berekum Chelsea. Efter 4 matcher och 12 poäng så var vi redan överlägsna vinnare av gruppen och vilade en del spelare i mötet med Simba där vi förlorade med 1-2 och gav dem hopp om avancemang som grupptvåa. I sista omgången så slog de sen Berekum Chelsea medan vi besegrade Club Africain vilket betydde att vår rival var utslagna ur CL av ett lag från Tanzania.

Men i kvartsfinalspelet så lyckas vi inte ta oss vidare efter att Al-Hilal Omdurman från Sudan blev för starka.

Inga värvningar gjordes under säsongen men Karim Bannani gick ut på lån hos AS Marsa i Ligue 2 och Chaker Reguii på lån hos Canon Yaoundé från Kamerun.

Vi har ju såklart även fått in några färska ungdomsspelare i klubben med. Där den som sticker ut och redan är uppflyttad i A-laget är Aymen Hamidi. Aymen är en högerback som redan nu enligt min assisterande är lika bra som veteranen Sameh Derbali. Så att han dök upp i ungdomslaget nu när Saneh börjar bli till åren satt inte fel.

#9   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 11 February 2019 - 14:48 PM

Postad bild

Övergångar sommaren 2019

In:
Postad bild Hamza Behi, 27 år - målvakt, gratis från CO Médenine

Postad bild Iheb Msakni, 32 år - vänsterytter, £140k från Etoile du Sahel
Postad bild Faisal Al Badri, 29 år - central mittfältare, £245k från Al-Hilal Benghazi
Postad bild Bangaly Soumahoro, 28 år - mittback, £17k från Mamelodi Sundowns
Postad bild Idrissa Traoré, 28 år - central mittfältare, £7,5k från Stade Malien

Postad bild Ibourahima Sidibé, 26 år - central mittfältare, £115k från FUS Rabat
Postad bild Mohamed Ali Amri, 24 år - anfallare, gratis från CO Médenine
Postad bild Ahmed Hamoudi, 29 år - högerytter, £51k från Al-Ahly

Postad bild Karim Aouadhi, 33 år - defensiv mittfältare, £120k från CS Sfax
Postad bild Moses Orkuma, 25 år - defensiv mittfältare, gratis från Stade Gabésien
Postad bild Godfrey Walusimbi, 30 år - vänsterback, lån från Kaizer Chiefs
Postad bild Toni Silva, 25 år - högerytter, £195k (£275k) från Mamelodi Sundowns

Totalt: £1M

Ut:
Postad bild Ahmed Akaïchi, 30 år - anfallare, £70k till Al-Wehda
Postad bild Houssem Bnina, 25 år - mittback, £450k till Beijing Renhe
Postad bild Wassim Karoui, 23 år - målvakt, gratis till Jendouba Sport
Postad bild Wassim Naghmouchi, 23 år - central mittfältare, lån till RS Berkane
Postad bild Saad Bguir, 25 år - central mittfältare, £40k till Wydad Casablanca
Postad bild Franck Kom, 27 år - defensiv mittfältare, £475k till Basaksehir

Postad bild Mohamed Ali Moncer, 28 år - central mittfältare, £70k FC Lupopo
Postad bild Iheb Mbarki, 27 år - högerback, £26,5k Bourg-Peronnas
Postad bild Houcine Rabii, 27 år - vänsterback, £10k till ES Métaloui
Postad bild Edem Rjaibi, 25 år - vänsterytter, £18k till Al-Ittihad Tripoli
Postad bild Ali Jemal, 26 år - målvakt, släppt till CS M'saken
Postad bild Ali Machani, 26 år - mittback, släppt till EGS Gafsa

Totalt: £1,3M

Efter en fiaskosäsong med helt uteblivna titlar så var det verkligen dags för lite förändringar i laget. Fem nya mittfältare hämtades in till de tre platserna som återfinns i mitt taktiska upplägg. Visserligen så hade vi planerat att få behålla Franck Kom. Men när en turkisk klubb kommer och erbjuder en halv miljon för en spelare som inte riktigt passar in i min possession-stil så är det bara att tacka och ta emot. Speciellt när Moses Orkuma fanns tillgänglig på fri transfer efter att hans kontrakt med Stade Gabésien hade löpt ut. Två kap från CO Médenine gjordes i reservkeepern Hamza Behi och ligans bästa målskytt under föregående säsong, Mohamed Ali Amri. Otroligt nöjd med dessa två värvningar. Houssem Bnina hade vi gärna behållit men kinesiska Beijing Renhe mötte hans utköpsklausul och femdubblade hans lön. Därför så hämtades Bangaly Soumahoro in från frysboxen i Mamelodi Sundowns. Även Toni Silva skrev på för klubben permanent. De ville inte låna ut honom och efter många om och men så skrev han på för klubben på deadline day.
Karim Aouadhi och Iheb Msakni kommer förmodligen avsluta sina karriärer här i ES Tunis under sin andra sejour i klubben. Två erfarna spelare som båda har varit med och vunnit ligatitlar och Champions League-titlar.
Vi blev av med mängder av spelare i både U23 som i A-laget även om de var gratis eller till småsummor så blev vi av med en del onödig lön. Två talanger hämtades in i Bun Sanneh och Nabil Trabelsi. Båda lånades därefter ut till Stade Gabésien respektive Hammam-Lif.

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 13 February 2019 - 10:27 AM

#10   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 11 February 2019 - 17:26 PM

Postad bild

Truppen 2019/20

Målvakter:
Postad bild #1 Moez Ben Chrifia, 28 år
Postad bild #25 Hamza Behi, 27 år - NY!

Förstemålvakten Ben Chrifia håller fortfarande samma klass som han gjorde under förra säsongen. Han är ju i sina bästa år. Även om han är så pass bra så känns det bra att dessutom ha en så pass bra backup som Hamza Behi ifall det skulle komma en skada. Behi som kom från en betydligt sämre klubb har inte heller så hög lön, vilket är skönt för klubben.

Försvarare:
Postad bild #2 Sameh Derbali, 33 år - HB
Postad bild #3 Khalil Chemmam, 32 - VB
Postad bild #4 Bangaly Soumahoro, 28 - MB - NY!
Postad bild #5 Lawrence Lartey, 25 - MB
Postad bild #12 Godfrey Walusimbi, 30 - VB - LÅN!
Postad bild #22 Aymen Hamidi, 16 - HB - UPPFLYTTAD!
Postad bild #32 Chams Deen Chaona, 22 - MB - UPPFLYTTAD!

Postad bild #34 Ramzi Rezgui, 17 - MB

Det kommer fortsatt att bli det rutinerade ytterbacksparet som kommer ta hand om sina kanter. Derbali och årets spelare förra säsongen, Chemmam, börjar bli till åren men så länge de presterar så ser jag ingen anledning att peta dessa herrar. Hamidi är såklart en väldigt intressant talang så han får se till att ta chansen när han får den.

Det var otroligt synd att vi tappade Bnina till Kina men Soumahoro ska förhoppningsvis tillsammans med ynglingen Rezgui kunna göra jobbet som krävs. Lartey är inte långt efter dessa två och kommer förmodligen roteras.

Mittfältare:
Postad bild #6 Karim Aouadhi, 33 - DM - NY!
Postad bild #8 Ibourahima Sidibé, 26 - CM -NY!
Postad bild #14 Idrissa Traoré, 28 - CM - NY!
Postad bild #19 Faisal Al Badri, 29 - CM - NY!
Postad bild #20 Moses Orkuma, 25 - DM - NY!
Postad bild #21 Dalla Coulibaly, 32 - CM

Dalla Coulibaly är den enda mittfältaren som är kvar sen förra säsongen. Då mittfältet var en stor del i vårat bristande anfallsspel så var det här fokus las under sommarfönstret. Aouadhi bidrar med otrolig rutin som ankare på mittfältet och att han framför sig kommer ha Sidibé och Traoré kommer nog göra gott. Orkuma, Al Badri och Coulibaly håller alla betydligt högre klass en den startande trion från förra säsongen så det känns otroligt bra med så bra ersättare även här.

Anfallare:
Postad bild #7 Iheb Msakni, 32 - VY - NY!
Postad bild #9 Anice Badri, 28 - VY
Postad bild #10 Haythem Jouini, 26 - CF
Postad bild #11 Mohamed Ali Amri, 24 - CF -NY!
Postad bild #13 Taha Yassine Khenissi, 27 - CF
Postad bild #17 Ahmed Hamoudi, 29 - HY - NY!
Postad bild #27 Toni Silva, 25 - HY - NY!

Tre nya ansikten i anfallslinjen. Anice Badri drog mycket med skador under förra säsongen och Msakni hämtades därför in. Msakni är lik Rjaibi i spelstil men en uppgraderad version. Ahmed Hamoudi och Toni Silva kommer att få slåss på den andra kanten. Bra konkurrens på dessa platser. Längst fram så kommer Ali Amri att vara ohotad etta förutsatt att han presterar.

#11   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 12 February 2019 - 11:47 AM

Postad bild

Period 1

Ligue 1 1/14 6 4 2 0 +11 14p
1 H AS Gabés 6-0 - Chemmam, Sidibé x2, Msakni, Derbali, Amri
2 B CO Médenine 3-1 - Khenissi, Sidibé x2
3 H CS Hammam-Lif 2-0 - Chemmam, Hamoudi
4 H Ben Guerdane 0-0 -
5 B JS Kairouan 1-0 - Chemmam
6 B CS Sfax 0-0 -

Confederation Cup
1 B ES Métlaoui 0-1 -
2 H ES Métlaoui 3-0 - Msakni, Chemmam, Khenissi
3 H Gaborone United 3-0 - Badri x3
4 B Gaborone United 3-1 - Amri, Chemmam, Ben Mohamed
5 B OC Khouribga 1-0 - Amri
6 H OC Khouribga 1-0 - Msakni

Tunisiska cupen
1 H ES Métlaoui 3-2 - Khenissi x3
2 B EGS Gafsa 1-2 - Silva

Förra säsongen så hade vi, som bekant, otroliga bekymmer med att få igång målskyttet. Lagen tenderade att parkera sina bussar och våra mittfältare höll inte måttet. För det var mycket ansvar som låg på just dem att skapa chanser. Ett mittfält som blivit kraftigt förstärkt under sommarens uppehåll och en som verkligen har hittat rätt direkt är Sidibé som stänkte in 4 mål i de två inledande omgångarna.
Målskyttet var lysande i början av säsongen där vi tog tre raka ligasegrar väldigt enkelt. I omgång 4 så kom första poängtappet där vi verkligen inte kom någonstans mot jumbotippade Ben Guerdane. När vi sen i omgången efter håller på att tappa ytterligare poäng så kände Chemmam för att trycka dit en straff i 94:e minuten. Den första riktiga utmaningen i ligan slutade med en ytterst tråkig match där vi i den första halvleken hade 13 avslut mot mål men skärpan fanns inte där. I andra halvleken så lyckades vi endast åstadkomma ett avslut, vilket förmodligen landade i Marocko. Turligt nog så hade inte heller Sfax något att komma med så 0-0 var ett rättvist resultat.

I Confederation Cup så har vi haft en behaglig resa så här långt och är klara för gruppspel. Detta trots att vi i säsongens allra första match åkte på en chockerande förlust mot ES Métlaoui. Men efter en utskällning och en bra uppladdning så vann vi enkelt hemma. En match där vi gick all in och gjorde tre snabba mål i den första halvleken. Resultatet stod sig och vi blev lottade att möta Botswanas huvudstadsklubb Gaborone United i nästa omgång. Ett dubbelmöte som vi inte hade några som helst problem alls att klara av. 6-1 skrevs siffrorna till och via sammanlagda 2-0 mot marockanska Khouribga så är vi som sagt nu klara för gruppspel.

Men i den inhemska cupen så är det färdigspelat.Eftersom vi har haft oerhört mycket matcher så var det i cupmatcherna som det roterades mest. Men det finns ändå inga ursäkter till att vi åkte ut. För det laget som spelade skulle inte haft några problem att avväpna ett svagt Gafsa. De var hungrigare och vann välförtjänt.

#12   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 12 February 2019 - 14:10 PM

Postad bild

Period 2

Ligue 1 3/14 12 6 5 1 +13 23p
7 H Club Africain 3-3 - Khenissi x2, Chemmam
8 B CA Bizerte 3-1- Hamoudi, Traoré, Amri
9 H ES Métlaoui 0-1 -
10 B Etoile du Sahel 3-3 - Khenissi, Sidibé, Rezgui
11 H Olympique de Béja 0-0 -
12 B EGS Gafsa 1-0 - Traoré

Confederation Cup
7 H Stade Malien 0-0 -
8 B SC Gagnoa 2-1 - Aouadhi, sjm.
9 HCAPS United 2-0 - Silva, Traoré

Efter en bra start så har vi följt upp med en sämre period. Nog för att spelschemat har varit något svårare. Men eftersom vi hade 3-0 efter dryga halvtimmen hemma mot värsta rivalen Club Africain så var det ett oerhört jobbigt poängtapp i toppen där. Att vi sedan följde upp med en förlust mot ES Métlaoui, som har överraskat både oss och Club Africain på bortaplan, gjorde inte saken bättre. Desto gladare miner var det när vi i den 95e minuten lyckades kvittera mot Etoile du Sahel i en match vi konstant jagat i underläge. De satte nämligen 1-0 i matchens första anfall och hade både 2-1 och 3-2. Men direkt efter den positiva kvitteringen så gick vi tillbaka till att spela 0-0 mot nykomlingen Olympique de Béja och avslutade med att turligt vinna mot nykomling nummer två.. Finns utrymme för förbättring.

I gruppspelet av Confederation Cup så toppar vi gruppen på 7 poäng före tvåan SC Gagnoa som har slagit både CAPS och Stade Malien. Dystert poängtapp även här då vi inte lyckades få hål på laget från Mali. Zimbabwes CAPS United har det tufft i gruppen och har förlorat samtliga matcher, som dessutom har spelats på bortaplan. De får helt enkelt hoppas på att deras hemmafacit är bättre än deras bortafacit.

#13   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 08:45 AM

Postad bild

Period 3

Ligue 1 1/14 18 11 6 1 +23 39p
13 H Stade Gabésien 1-0 - Chemmam
14 B AS Gabés 2-0 - Walusimbi, Hamidi
15 H CO Médenine 4-0 - sjm, Sidibé, Badri, Chemmam
16 B CS Hammam-Lif 1-0 - Silva
17 H JS Kairouan 0-0 - Aouadhi
18 H CS Sfax 2-0 - Coulibaly, Hamoudi

Confederation Cup
10 B Stade Malien 1-0 - Silva
11 H SC Gagnoa 3-1 - Msakni, Al Badri x2
12 B CAPS United 1-0 - Jouini, Traoré

Jag skulle egentligen vilja klaga på våra insatser under denna period. Men det blir svårt med tanke på att vi faktiskt endast tappar två poäng på samtliga nio matcher. I en match där vi fullkomligt dominerade trots en man mindre på planen. Chemmam inledde med att prickskjuta in en frispark som gav oss tre poäng, i avstängde Chemmams frånvaro i matchen därefter så gjorde ersättaren Walusimbi mål på en frisparksretur medan ytterbackskollegan Hamidi kände för att göra ett solonummer á la Messi till 2-0.
I krossen mot Médenine har jag inget att klaga på men i de två efterföljande matcherna mot Hammam-Lif och Stade Malien så är det en spelare som ordnar samtliga sex poäng helt på egen hand. Toni Silva gjorde två identiska mål då han vek in från sin högerkant och tryckte ner bollen i bortre stolproten helt otagbart för målvakterna. I övrigt så hade vi inte mycket i chansväg så det var vid helt rätt tillfälle som han klev fram. Tyvärr så kunde han inte göra detsamma mot Kairouan då han åkte på en virussjukdom som har hållit honom borta i de två sista ligamatcherna denna period. Kairouan lyckades plocka med sig en poäng och vi fick ställa in oss på toppmötet med CS Sfax. Där hade toppkonkurrenten inte mycket att säga till om och tre enkla poäng inkasserades.

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 13 February 2019 - 08:46 AM

#14   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 14:17 PM

Postad bild

Period 4

Ligue 1 2/14 26 14 9 3 +23 51p
19 B Ben Guerdane 0-0 - Aouadhi, Traoré
20 B ES Métlaoui 1-0- Hamoudi
21 B Club Africain 4-2 - Silva, Amri, Badri, Chemmam
22 H CA Bizerte1-1 - Orkuma
23 H Etoile du Sahel0-1 -
24 B Olympique de Béja 2-0 - Coulibaly, Hamoudi
25 H EGS Gafsa0-1 -
26 B Stade Gabésien 0-0 -Walusimbi

Confederation Cup
13 B Fovu Club 0-0 -
14 H Fovu Club 2-0 - Hamoudi, Msakni
15 H MC Alger 3-1 - Silva x2, Msakni
16 B MC Alger2-1 - Amri, Khenissi
17 H Stade Malien 2-0 - Sidibé, Badri
18 B Stade Malien 1-2 - sjm.

Med de sista åtta omgångarna kvar så hade vi verkligen chansen på att återta titeln ifrån Etoile du Sahel. Men tråkigt nog så lyckas vi inte knyta ihop säcken och låter dem springa ikapp och förbi. Trots att vi tog en imponerande seger borta mot Club Africain så förlorar vi dessvärre efter ett sent mål mot just Etoile du Sahel. Att vi dessutom förlorar mot Gafsa och kryssar mot Ben Guerdane, Bizerte och Stade Gabésien måste ses som stora misslyckanden. Den där riktiga udden i anfallsspelet saknades verkligen i dessa matcher. Den svaga perioden gör att vi får nöja oss med andraplatsen och får därmed återigen spela Champions League till nästa säsong. Det var verkligen nödvändigt för oss att återvända till kontinentens finaste tävling så vi återigen kan locka till oss lite bättre spelare. Under året så har vi istället fått spela i B-turneringen Confederation Cup och vi lyckades gå hela vägen till final och ta hem titeln. Vi var aldrig riktigt hotade i något av dubbelmötena så det var en skön titel att ta.

#15   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 20 February 2019 - 11:31 AM

Postad bild

Övergångar sommaren 2020

In:
Postad bild Eddy Luanyi, 24 år - central mittfältare, £700k från TP Mazembe
Postad bild Umaru Samara, 22 år - anfallare, £450k från Zamalek
Postad bild Karim Hafez, 24 år - vänsterback, £350k från Al-Ahly

Totalt: £1,5M

Ut:
Postad bild Ayman Ben Mohamed, 25 år - högerytter, lån till CA Bizerte
Postad bild Mohamed Ali Amri, 25 år - anfallare, £900k till Kasimpasa
Postad bild Wassim Naghmouchi, 24 år - central mittfältare, £75k till OC Safi
Postad bild Haythem Jouini, 27 år - anfallare, släppt till CA Bizerte
Postad bild Dalla Coulibaly, 33 år - central mittfältare, släppt
Postad bild Chams Deen Chaona, 23 år - mittback, £125k till Maniema Union

Totalt: £1,3M

En bättre säsong men återigen utebliven ligatitel. Eftersom det är något som verkligen krävs så kände vi att vi behövde förbättra laget ytterligare. Men ekonomin fanns inte riktigt för att förstärka på de positioner som jag hade velat och istället så blev det mer att värva ersättare till de som lämnat. Mohamed Ali Amri som hade en rent ut sagt dålig säsong, lämnade för turkiska Kasimpasa för 900 tusen pund och ersättaren kom för halva den summan från Zamalek. En yngre spelare som är en mer teknisk anfallare än vad vi har varit vana vid. Även Haythem Jouini släpptes då vi inte kunde komma överens om ett nytt kontrakt för vår tredjeforward. Därför så flyttas nu Ahmed El Sayed upp ifrån U23, en spelare som värvades av min ungdomsansvarige i vintras.

Ayman Ben Mohamed och Wassim Naghmouchi fick ingen av dem någon speltid i laget förra säsongen och den förstnämnde lämnar på lån till Bizerte medan Wassim går till OC Safi permanent. Dalla Coulibaly fick även han lämna men ivorianen har inte kommit överens med någon ny klubb. In istället för honom kom den kongolesiska mittfältaren Eddy Luanyi från TP Mazembe. Eddy har bra erfarenhet från Champions League med sin gamla klubb och kommer att bli en viktig spelare i truppen. Den sista värvningen blev vänsterbacken Karim Hafez från egyptiska Al-Ahly, detta eftersom att vi kände att Chemmam börjar bli till åren och för att förra säsongens lån, Walusimbi, fick återvända till Sydafrika.

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 20 February 2019 - 11:31 AM

#16   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 20 February 2019 - 13:58 PM

Postad bild

Truppen 2020/21

Målvakter:
Postad bild #1 Moez Ben Chrifia, 29 år
Postad bild #25 Hamza Behi, 28 år

Målvaktsparet för i år är detsamma som under förra säsongen. Hamza Behi gjorde endast sex matcher under hela säsongen där vi kanske inte har gett honom de chanser som han behövt för att bibehålla sin nivå. Man kan ju tycka att han borde ha fått chansen i Confederation Cup som vi inte la så stor vikt vid. Men men. Han får hoppas på mer speltid i år.

Försvarare:
Postad bild #2 Sameh Derbali, 33 - HB
Postad bild #3 Khalil Chemmam, 33 - VB
Postad bild #4 Bangaly Soumahoro, 29 - MB
Postad bild #5 Lawrence Lartey, 26 - MB

Postad bild #11 Karim Hafez, 24 - VB - NY!
Postad bild #22 Aymen Hamidi, 17 - HB
Postad bild #34 Ramzi Rezgui, 18 - MB

Aymen Hamidi, vilken jäkla utveckling killen har haft. Europeiska toppklubbar har redan varit ute efter honom men inga bud har mött vår värdering av honom. Hans kontrakt var på väg att gå ut sommaren 2022 men vi aktiverade under fönstret en förlängning på 3 år. Alltså har vi några år på oss att få en rimlig summa för honom. Ramzi Rezgui har inte riktigt haft samma utveckling men har haft ett snittbetyg på 7.09 under de två tidigare säsongerna. Han kommer att bilda mittbackspar med Lawrence Lartey som har utvecklats bra medan Soumahoro kommer att få agera backup för de båda. På vänsterbacken så kommer nyförvärvet Karim Hafez att ta veteranen Chemmams plats. 33-åringen gör nog sin sista säsong för klubben.

Mittfältare:
Postad bild #6 Karim Aouadhi, 34 - DM
Postad bild #8 Ibourahima Sidibé, 27 - CM
Postad bild #14 Idrissa Traoré, 29 - CM
Postad bild #19 Faisal Al Badri, 30 - CM
Postad bild #20 Moses Orkuma, 26 - DM

Postad bild #21 Eddy Luanyi, 24 - CM - NY!

Coulibaly var den enda mittfältaren som var kvar sen min första säsong i klubben och nu har även han lämnat. Detta innebär att vi har fått in hela mittfältet under de två senaste åren. Eddy Luanyi värvades in som en förbättring bredvid Sidibé och bakom de två så kommer Moses Orkuma fortsätta i den sittande rollen. Aouadhi håller fortfarande hög klass och Traoré och Al Badri ger bättre bredd än vad våra rivaler har att tillgå.

Anfallare:
Postad bild #7 Iheb Msakni, 33 - VY
Postad bild #9 Anice Badri, 30 - VY

Postad bild #10 Umaru Samura, 22 - CF - NY!
Postad bild #13 Taha Yassine Khenissi, 28 - CF
Postad bild #17 Ahmed Hamoudi, 30 - HY
Postad bild #27 Toni Silva, 27 - HY

Postad bild #31 Ahmed El Sayed, 18 - CF - UPPFLYTTAD!
Postad bild #49 Ramzi Khemili, 19 - HY - UPPFLYTTAD!

Återigen tre nya ansikten i denna lagdel där vi tappat Ali Amri och Jouini. El Sayed är en spännande ung spelare som mest är med för att se och lära medan Khenissi och Samura slåss om startplatsen som spets. På kanterna så kommer det att roteras friskt som vi gjorde under förra säsongen. Vi får hoppas att Badri kan hålla sig skadefri under hela säsongen men ifall han fortsätter dras med mycket skador så har vi flyttat upp Khemili som säkerhetsåtgärd.

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 20 February 2019 - 14:07 PM

#17   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 21 February 2019 - 12:28 PM

Postad bild

Period 1 säsongen 2020/21

Ligue 1 1/14 7 7 0 0 +1114p
1 H Stade Gabésien 1-0 - Silva
2 B Olympique de Béja 1-0 - Samura
3 H CO Médenine4-0 - Badri x2, Sidibé, Lartey
4 B ES Zarzis 4-0 - Chemmam, Badri x2, Hamoudi
5 H Stade Tunisien 2-0 - Samura, Msakni
6 B JS Kairouan 3-0 - Samura, Badri, Traoré
7 H CS Sfax 1-0 - Badri

African Super Cup
1 H SuperSport Unitedp 2-2 - Luanyi x2i

Champions League
1 H DFC 8 7-0 - Sidibé x2, Badri x2, Khenissi, Khemili, El Sayed
2 B DFC 8 3-0 - Traoré, El Sayed, Chemmam
3 HSaint George 2-0 - Msakni, Rezgui
4 B Saint Geroge 2-1 - Samura x2

Tunisiska cupen
1 B Olympique de Béja 3-1 förl. - Msakni, Silva, Badri

Vilken start vi har fått under denna första period och det är så roligt att Anice Badri har fått visa vad han kan! 9 mål har vår käre vänsterforward gjort som än så länge har varit hel och genomfört 90 minuter flera matcher. Vi må ha haft ett enkelt matchschema där de enda utmaningarna har varit SuperSport United, från Sydafrika som vann Champions League, och CS Sfax på hemmaplan. Bägge matcherna lyckades vi vinna efter en straffläggning mot sydafrikanerna och hemma mot Sfax så var det Badri som var man of the match och gjorde matchens enda mål.
Umaru Samura har även han fått en bra start i klubben där han stått för 5 mål. Kul även att El Sayed har tagit chansen och gjort 2 mål på de 2 matcherna han fått spela i CL-kvalet.

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 23 February 2019 - 09:37 AM

#18   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5685 Inlägg:

Postad 22 February 2019 - 11:17 AM

Alltid lika intressant!

#19   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 23 February 2019 - 00:34 AM

Postad bild

Period 2 säsongen 2020/21

Ligue 1 1/14 13 9 4 0 +21 31p
8 B CS Hammam-Lif 1-0 - Badri
9 B US Monastir 1-1 - Samura
10 H ES Métlaoui0-0 -
11 H Etoile du Sahel 1-1 - Hamoudi
12 B CA Bizerte 0-0 -
13 B Club Africain 5-1 - Hamoudi x2, Luanyi x2, sjm.

Tunisiska cupen
2 B PS Sakiet Eddaier 2-1 - Msakni, El Sayed

Efter det lätta spelschemat i inledningen så har vi nu spelat färdigt en desto svårare period och vi är fortfarande obesegrade i serieledning. Fyra oavgjorda matcher där vi återigen inte lyckas göra mål mot ES Métaloui och mer ovanligt tappar poäng mot topplaget Bizerte där vi vanligtvis brukar ha målfest. Hemma mot Etoile du Sahel så får vi även där nöja oss med en poäng efter att de kvitterat i 82a minuten. Ännu senare kvitterade US Monastir då de i den 87e minuten lyckades få in 1-1. Efter dessa fyra oavgjorda matcher så avslutade vi perioden med att fullkomligt krossa bittra rivalen Club Africain på bortagräs. De tog ledningen redan efter 11 minuter och precis innan paus så kvitterade Hamoudi. Sen var resultatet fortfarande 1-1 med halvtimman kvar innan vi exploderade och smällde dit 4 mål.

El Sayed fortsätter att göra mål när han får chansen. 2-1 mot Ligue 2-laget Sakiet Eddaier är ju inte någon höjdare men vi är trots allt vidare.

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 23 February 2019 - 09:37 AM

#20   gurkburk

Manager

• Medlem
  • 4095 Inlägg:

Postad 23 February 2019 - 09:36 AM

Postad bild

Period 3 säsongen 2020/21

Ligue 1 1/14 20 15 4 1 +33 49p
14 B Stade Gabésien 1-0- Luanyi
15 H Olympique de Béja 1-2- Badri
16 B CO Médenine 2-0 -Lartey, Hamoudi
17 B Stade Tunisien 3-0 - Kahraba, Luanyi, Hafez
18 H ES Zarzis 2-1 -Kahraba, Luanyi
19 H JS Kairouan 5-1 - Lartey, Sidibé, Luanyi, Silva x2
20 B CS Sfax 2-0 - Silva, Orkuma

Champions League
5 B MC Alger 3-0- Luanyi, El Sayed, Badri
6 B 1 de Agosto 2-2 - Msakni, Traoré
7 H MC Alger 1-0 - El Sayed

Tunisiska cupen
3 B CA Bizerte 5-2 - El Sayed x2, Kahraba x2, Al Badri

Första förlusten har inträffat men vi spelar ändå som ett mästarlag!! Det har blivit ett försprång på sex poäng för Etoile du Sahel som ju har vunnit ligatiteln de senaste två säsongerna. Vi kan ju även säga att vi har FEMTON poäng ner till tredjeplatsen och värsta rivalen Club Africain. Så oerhört skönt att det äntligen är på väg att falla på plats. Matchprogrammet har denna period varit på pappret väldigt enkelt och vi kommer därmed att avsluta med 6 betydligt svårare matcher där vi möter både Club Africain och Etoile du Sahel.

Vi leder för tillfället gruppen i Champions League på samma poäng som egyptiska Zamalek som vi inte har mött ännu. Riktigt kul att El Sayed som fortsatt få chansen i CL har fortsatt med att göra mål. 2 mål på de 3 matcherna har det blivit. Han hittade dessutom rätt två gånger i cupmatchen med Bizerte. Väldigt kul med yngre förmågor som tar plats!

Vi kan även nu i vinterfönstret presentera ett nyförvärv som anslöt inför matchen med Stade Tunisien. Kahraba skrev på för klubben på fri transfer. Hans kontrakt med Zamalek gick ut i somras och vi försökte redan då få honom att skriva på men krävde då otroligt mycket i lön så det blev aldrig någon övergång. Andra klubbar verkar ha tänkt i samma banor och efter ett halvår som klubblös så sänkte han äntligen sina krav och egyptiern blir en viktig förstärkning i ligaavslutningen.

Även Yassine Bensalem är klar för klubben efter att min ungdomsansvarige noterat att han stod utan kontrakt till sommaren. Det är alltså i sommar den algeriske 19-åringen ansluter.

Detta inlägg har redigerats av gurkburk: 23 February 2019 - 10:12 AM

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar