Hoppa till innehåll

Kom ihåg mig
Användarnamn

Lösenord

[FM19] Ett öga för framtiden

18 svar till detta ämne

#1   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:
  • Favoritlag:AIK
  • Tränar:Nacional de Madeira

Postad 12 February 2019 - 19:33 PM

INLEDNING
Ett öga för framtiden

Postad bild

INTRO
Motivation slår klass. Kvalité före kvantitet. Uttrycken är många men sanningen står fast. Oftast så slår motivation klass och i flertalet fall är kvalitet bättre än kvantitet. Det finns tusentals olika ordspråk som används i fotbollssammanhang, och jag kommer inte använda mig av något klyschigt sådant den här gången. Jag kommer istället att implicera en filosofi och en vision. En vision och en filosofi som slår alla dessa talesätt.

Postad bild

IDÉ
Uppdateringarna kommer komma med jämna mellanrum. Har känt vid tidigare rapporter att tempot har gjort att motivationen har försvunnit. Jag har laddat de två högsta ligorna från England, Frankrike, Holland, Spanien, Tyskland och Italien. Ett ganska basic format. Jag har följande visioner:
  • Bygga ett inhemskt lag.
  • Vinna Champions League med en snittålder på under 23 och ett lag beståendes av enbart inhemska spelare.
  • Få fram en egen talang som vinner Ballon d'or
  • Ha en invincible-säsong

Postad bild

MANAGER
Namnet får ni veta senare. Han är född den 19:e September 1987, alltså 30 år gammal. Föredrar possesion-fotboll med hög press och stor kreativ frihet. Bygger på snabbhet, teknik och bra passningsförmåga. Har ett gott öga till talangutveckling och att skola yngre fotbollsspelare.

Nu min fråga till er...

Vart är vi någonstans?

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av freaky11: 14 February 2019 - 16:18 PM

Stuart Baxter - "This is the fucking Champions League - not amateur football"

#2   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:
  • Yrke:Student
  • Tränar:Fotboll

Postad 12 February 2019 - 19:35 PM

Snyggt! Ajax kanske :D

#3   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 12 February 2019 - 19:39 PM

Visa inläggYayakolo skrev:

Snyggt! Ajax kanske Postad bild

Det var meningen att det skulle vara enkelt! ;)

#4   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6967 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 12 February 2019 - 19:57 PM

Stort lycka till! :)

#5   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 01:47 AM

PRESENTATION

Ett öga för framtiden

AFC Ajax

Postad bild

FÖRSÄSONG
Testing testing. Luuk Beenhouwer älskar att leka med formationer. Att analysera och att lära sig av sina misstag. 3-4-3, 4-3-3, 4-2-3-1 och 3-4-2-1. Allting testades. Med en ung och talangfull trupp så kom jag fram till att valet skulle falla på en klassisk 4-3-3 med offensiva yttrar. Allt testande gjorde att resultaten kom att bli lite varierande, men trots allt inte alltför katastrofala.

30/6 - CSKA Moskva (Hemma) - 0-0
4/7 - Sigma Olomouc (Borta) - 2-0 (Neres, Huntelaar)
7/7 - Lech Poznan (Borta) - 1-2 (Huntelaar)
13/7 - N.E.C (Borta) - 3-0 (Tadic, Van de Beek, Huntelaar)
15/7 - VVSB (Borta) - 2-0 (Pinas (U19), Ekkelenkamp (U19) )
21/7 - Fenerbache (Hemma) - 1-1 (Frenkie De Jong)

Postad bild

TAKTIK
Som jag skrev ovan så varierade taktiken rätt kraftigt under försäsongen. Mest för att testa spelarna i lika roller och på så sätt få en uppfattning om vilken mentalitet som fungerar till vilka spelar och i vilken formation. Det landade i en följande 4-3-3.

M: Onana
HB: Nissen Kristensen MB: De Ligt MB: Blind VB: Tagliafico
HCM: De Jong CM: van de Beek VCM: Schöne
HY: David Neres VY: Dusan Tadic
CF: Kasper Dolberg

Postad bild

TRUPPEN

MÅLVAKTER
Postad bild André Onana
Postad bild Bruno Varela (Lån)

FÖRSVAR
Postad bild Matthijs De Ligt
Postad bild Noussair Mazraoui
Postad bild Joel Veltman
Postad bild Daley Blind
Postad bild Nicolás Tagliafico
Postad bild Daley Sinkgraven
Postad bild Lisandro Magallán
Postad bild Rasmus Nissen Kristensen

MITTFÄLT
Postad bild Frenkie De Jong
Postad bild Lasse Schöne
Postad bild Donny Van de Beek
Postad bild David Neres
Postad bild Zakaria Labyad
Postad bild Hakim Ziyech
Postad bild Vaclav Cerny
Postad bild Dusan Tadic
Postad bild Hassande Bande

ANFALL
Postad bild Klaas-Jan Huntelaar
Postad bild Kasper Dolberg

Postad bild

KOMMENTAR
Salig blandning av nationer i den här truppen. Det gillas självklart, men det försvårar vårt långsiktiga arbete att få en fullständigt inhemsk trupp i slutändan. Men vi har ingen stress utan vi ska metodiskt jobba oss fram till en fin och till stor del egenproducerad trupp. (Länkar hela truppen snarast)

Vi har några fina talanger här som är värda ett extra omnämnande:

Mathijs De Ligt
Stor talang med en enorm potential. Den här guldklimpen får vi otroligt svårt att hålla i, det handlar snarare om hur mycket vi kan få för Mathijs. Fin passningsfot, bra blick för spelet och egentligen alla egenskaper en mittback ska besitta. Gör lite ont att behöva släppa Mathijs då han är från Holland och beskriver egentligen allting som vi vill ha i den här truppen. Men förhoppningsvis kommer det nya "De Ligts".

Kasper Dolberg
Dansk jättebegåvning som har den tilltänkta förstaplatsen i anfallet. Rörlig, teknisk och bra avslut. Har också längden och storleken för att konkurrera i luftrummet. Otroliga förutsättningar på den här killen.

Donny van de Beek
Här har vi en kille som är på tillväxt. Sitter på en fin potential som kan komma att bli otroligt nyttig i framtiden. En spelare som på längre sikt kan leda det här laget. Inte lika högt värderad som exempelvis De Ligt, men med rätt vägledning kan den här killen bli något stort. Från Holland också vilket är ett stort plus.

I nästa rapport ska vi summera starten av säsongen!

Detta inlägg har redigerats av freaky11: 14 February 2019 - 16:25 PM

#6   Peppe_1988

FMSU-Ansvarig

• Administratör
  • 1511 Inlägg:
  • Yrke:Trummis i Date
  • Favoritlag:Spurs & IFK Göteborg

Postad 13 February 2019 - 13:04 PM

Mycket intressant projekt!

Kör du med FMSU så du tappar de Jong efter säsongen? I sådan fall, har du några planer på hur du ska investera dina €75m som du får för honom? :)

#7   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 13 February 2019 - 13:34 PM

Visa inläggPeppe_1988 skrev:

Mycket intressant projekt!

Kör du med FMSU så du tappar de Jong efter säsongen? I sådan fall, har du några planer på hur du ska investera dina €75m som du får för honom? Postad bild

Tack, kul att du följer!

Yes! Tappar de Jong till Barcelona (kör med FMSU). Kommer försöka investera pengarna i ungdomsrekryteringen och försöka anlita ett gäng kvalitativa tränare på både ungdomssidan och a-lagstruppen.

#8   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 13:45 PM

SÄSONGSINLEDNING

Ett öga för framtiden

AFC Ajax

Postad bild

STRATEGI
För att uppnå våra uppsatta mål måste vi ju lägga fram en strategi. Att redan från början försöka få igenom en fullständig inhemsk trupp är rent sportsligt omöjligt. Truppens spets finns på många områden, men att säga att inhemska spelare utgör kvalitén till hundra procent är rent felaktigt. Visst har vi diamanter som de Ligt, de Jong (klar för Barcelona), van de Beek och Dolberg. Men vi kan inte genomföra det här projektet på en säsong.

Vi kommer behöva prestera sportsligt. Målet är att vinna ligan, det absolut viktigaste målet. Det var senast 2013/14 Ajax vann ligan, det kan man verkligen inte tro med tanke på den talang som truppen besitter. Champions League är ju också en otroligt viktig del, rent ekonomiskt. Att bara kvalificera sig för ett gruppspel ger ett ordentligt klirr i kassan. Men som sagt, att bygga upp en stabil ekonomi och en stabil grund är planen den här säsongen. Jag tror också att vi har en väldigt stor möjlighet att ta hem ligatiteln i år, jag tror verkligen på det.

Postad bild

LIGASTARTEN OCH CHAMPIONS LEAGUE-KVALET
Försäsongen gick snabbt över till ett Champions League-kval och där fann vi tidigt problem med spelarnas kondition och matchform. Vi var inte alls dåliga men ett par jobbiga skador gjorde problemen större för oss. Vi fick testa spelare på positioner de kanske inte normalt föredrar, men gjorde det också med ett positivt besked. Vi besitter en otrolig bredd i truppen.

I Champions League klev vi in i den andra kvalomgången till gruppspelet och blev lottade mot PAOK. Grekiskt lag som slagits i toppen de senaste åren. Absolut ingen munsbit, men ett lag vi sett under två matcher ska slå. Men vi gjorde det inte på ett övertygande sett direkt...

PAOK - Ajax - 0-1 (Donny van de Beek)
Ajax - PAOK - 0-0

Vi gick vidare, efter en sett till två matcher ganska komfortabel seger. Vi spelade ut PAOK, men sett till målchanser borde vi gjort betydligt fler mål. Något som skulle komma att bli ett stundtals återkommande problem under säsongens inledning.

Vi kvalificerade oss vidare till den näst sista kvalomgången där vi stötte på belgiskt motstånd i form av Standard Liége. Här har vi en belgisk toppklubb som liksom PAOK slagits i toppen under flertalet år. Standard har huserat i Europa League de senaste åren, utan att nå någon större framgång. Liksom PAOK borde vi kvalificera oss vidare härifrån, men man ska aldrig ta någonting för givet.

Ajax - Standard - 3-0 (Hakim Ziyech x2, Dusan Tadic)
Standard - Ajax - 2-3 (David Neres, Kasper Dolberg, Vaclav Cerny)

Här flög vi iväg. Äntligen fick vi utdelning på alla dessa målchanser och siffrorna var i 170 minuter 6-0 men Standard knåpade in två betydelselösa mål i bortamötet. Fint, vi tog oss vidare till playoff!

Där skulle vi slåss om en plats i gruppspelet mot dom ryska jättarna Spartak Moskva...

Spartak Moskva - Ajax - 2-1 (Frenkie de Jong)
Ajax - Spartak Moskva - 6-0 (Veltman, Neres x3, Bandé, Ziyech)

Jisses vilket dubbelmöte. Att i bortamötet förlora med 2-1, där Spartak såg otroligt starka ut - till att gå och fullständigt köra över ryssarna hemma i Amsterdam. Hemmamatchen var ett skolexempel i hur vi ska spela anfallsfotboll. Då ska det tilläggas att de Ligt var avstängd efter två gula i bortamötet. STORT utropstecken var David Neres otroliga hattrick i första halvlek. Godis för ögonen!

Med stor glädje så är vi i gruppspel av Champions League!

Postad bild

Ligan spelades i samma veva som Champions League-matcherna vilket krävde en stor rotation. Absolut så är ligan en prioritering, men att nå gruppspel i Champions League var någonting jag såg som otroligt viktigt. Vi startade inte ligaspelet med dunder och brak, absolut inte. Det var inget övertygande Ajax vi såg, utan uddamålssegrar och ganska mediokra insatser blandades med skönspel. Det hade tagit hårt på spelarna, den här intensiva säsongsinledningen. Skador på bland annat Tagliafico, Dolberg, de Jong och van de Beek gjorde inte vår inledning enklare. Såhär slutade de inledande fem matcherna.

Heracles ( H ) - 1-0 ( Eiting )
VVV Venlo ( B ) - 0-0
FC Emmen ( H ) - 3-1 (Ziyech x2, Bandé)
Vitesse ( B ) - 3-0 (Tadic, Dolberg, Neres)
FC Groningen ( H ) 5-1 (Kristensen, Cerny, de Jong, van de Beek, Dolberg)

Trots att maskineriet inte riktigt kommit igång till fullo så spelar vi hem fyra vinster av fem möjliga. Mer än godkänt! Övertygande segrar mot både Vitesse och Groningen. Kul också för talangen Eiting att göra sitt första ligamål för klubben! Vi huserar på en 2:a plats i ligan, två poäng bakom ledande PSV, som väntar i nästa match...

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av freaky11: 14 February 2019 - 16:23 PM

#9   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 14:01 PM

Jag har justerat designen någorlunda, skriv gärna vad ni tycker och vad jag kan förbättra.

Tack!

#10   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 14 February 2019 - 15:21 PM

Visa inläggKakidaniel skrev:

Stort lycka till! Postad bild

Tack!!

#11   bananfluga

Reserv

• Medlem
  • PipPip
  • 55 Inlägg:
  • Favoritlag:IFK Göteborg
  • Tränar:alldeles för lite

Postad 15 February 2019 - 07:51 AM

Mycket bra start och intressant projekt!

#12   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 15 February 2019 - 11:26 AM

Jag kommer framöver att köra halvårsupdates, dels för att lägga fokus på det designmässiga och för att få med så mycket info som möjligt i varje update. Screenshots, tabeller, egenskaper på spelare osv. Har varit lite velande från min sida om jag är nöjd än så länge osv, därför jag testar lite!

#13   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:

Postad 16 February 2019 - 13:38 PM

Visa inläggfreaky11 skrev:

Jag kommer framöver att köra halvårsupdates, dels för att lägga fokus på det designmässiga och för att få med så mycket info som möjligt i varje update. Screenshots, tabeller, egenskaper på spelare osv. Har varit lite velande från min sida om jag är nöjd än så länge osv, därför jag testar lite!

Låter bra!

#14   Argt Troll

Manager

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4015 Inlägg:

Postad 16 February 2019 - 19:23 PM

Mycket bra start!

OM DU TROR FÖR EN SEKUND ATT KÅKEN (BANN FRÅN FMS)
SKRÄMDE MIG? TÄNK OM. VI GÖR OM DET OM DE BEHÖVS.

#15   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 21 February 2019 - 11:37 AM

Postad bild

Postad bild

DEBUTSÄSONGEN

Första säsongen med Ajax får inte annat än ses som en otrolig start på det här långsiktiga projektet. Vi gjorde tidigt klart för oss att målen var att bygga en stabil grund, att nå framgång men med en långsiktig tanke. Under stor del av säsongen så spelade vi med en ung startelva, där spelare som Kasper Dolberg, David Neres, Donny van de Beek och Mathijs de Ligt gjorde succé. Inte så märkvärdigt kanske, då alla dessa har enorm potential. Jag är väldigt imponerad över hur pass fort laget har kommit att bli ett starkt kollektiv. Skadeproblemen var många, just därför är jag imponerad över hur bra vi hanterade rotationen. För det krävdes en stor mängd rotation för att kunna konkurrera på alla fronter. Tagliafico var till exempel skadad vid sex (!) olika tillfällen. Han var först redo för spel i mitten av september, vilket skadehelvete han hade. Annars var det flertalet små skador, som för det mesta stör flytet, inga allvarliga skador - än så länge.

Problemen låg framför oss i januari då siktet på ligatiteln kom att bli svårare i och med transferfönstret. När spelarna gör en sådan succesäsong så hamnar dom inte direkt under radarn, utan snarare i mitten av rampljuset. Vi fick därför hitta ersättare till dessa spelare, vilket kom att bli tufft, då vi har en policy att bara värva inhemskt, men också ungt. Skulle vi klara av att konkurrera ute i Europa samtidigt som vi försökte hålla förstaplatsen i ligan?

Postad bild

Övergångarna under säsongen var inte många till en början, men sen kom januarifönstret. Tanken var aldrig att vi skulle värva någon, det fanns inga planer på detta. Vi blev dock gott som tvungna att agera. Så fort dörrarna till januarifönstret öppnades så flög det in bud från höger och vänster. De Ligt, van de Beek, Dolberg, Ziyech och ett antal spelare till var eftertraktade. När lag som Dortmund, Manchester United och Chelsea rycker i spelarna blir det svårt att övertala dom att stanna. Det enda vi kan göra är att hitta en så bra ekonomisk affär som möjligt. Vilket vi i flera av försäljningarna gjorde.

I och med att vi tappade dessa spelare så blev vi tvungna att hitta snabba men också långsiktiga lösningar som fyllde ut dessa positioner. Speciellt eftersom Frenkie de Jong redan var klar att lämna efter säsongen. Nedan följer säsongens försäljningar och värvningar.

FÖRSÄLJNINGAR
Vaclav Cerny / 21 / Tjeckien / Sparta Prag / 16 miljoner /
Frenkie de Jong / 21 / Nederländerna / Barcelona / 890 miljoner /
Kasper Dolberg
/ 21 / Danmark / Chelsea / 960 miljoner /

Donny van de Beek / 22 / Nederländerna / Dortmund / 440 miljoner /

Hakim Ziyech / 26 / Marocko / Manchester United / 400 miljoner /
Joel Veltman / 27 / Nederländerna / West Ham / 245 miljoner /

VÄRVNINGAR
Guus Til / 21 / Nederländerna / AZ / 177 miljoner /
Calvin Stengs / 20 / Nederländerna / AZ / 165 miljoner /
Kik Pierie
/ 18 / Nederländerna / Herenveen / 142 miljoner /

Postad bild

Resultaten under säsongen har varit otroligt bra. Vi har skördat enorma framgångar mot storlag ute i Europa. AFC Ajax har blivit en klubb det pratas om i Champions League igen. En klubb som är på uppgång. Efter att ha lottats i en tuff grupp med lag som Real Madrid, Roma och Hoffenheim så såg chanserna till avancemang otroligt svåra ut. Ett ungt lag, som inte tagit sig vidare från ett gruppspel i Champions på flera år, skulle slåss mot storlag som Real Madrid och Roma. Hur gick det då? Jo, vi motsvarade exakt alla förväntningar. 3-2 borta mot Roma, 3-0 (!) BORTA mot Real Madrid, vad hände egentligen? Ett Real Madrid som totalt floppade i gruppspelet efter förlust mot såväl Hoffenheim och Roma liksom oss, Ajax. Det var inte slut där heller...

Eredivisie / Tabell / Skytteligan / Spelarstatistik Ajax /
Champions League / Gruppspel / Slutspel / Skytteligan / Spelarstatistik Ajax /
KNVB Cup / Resultat / Skytteligan / Spelarstatistik Ajax /

Postad bild

Talangfabriken är någonting jag kommer att återkomma till i varje rapport. Dels för att ni ska kunna följa med på utvecklingen hos alla guldkorn som denna fantastiska klubb faktiskt har. Jag har som mål att trots nationalitet, utveckla talanger och i fall som till exempel Kasper Dolberg (Danmark), sälja vidare för stora summor och med dessa pengar värva framtida inhemska löften eller investera i klubbens faciliteter etc. Jag kommer framöver att ge er bilder på hur alla dessa talanger som jag rankar högt ser ut innan, under och efter säsongen. Såhär ser min lista på talanger ut just nu, med en någorlunda preciserad rangordning i form av potential, ålder, utveckling och prestation. Dom största utropstecknen vi har den här säsongen är Hassande Bandé som tog över förstaspaden på topp efter Dolbergs avsked. Han räddade oss många gånger i såväl ligaspelet som CL. Oväntat minst sagt. Sen har vi ju supertalangen Ryan Gravenberch. 16 år (!) gammal och flertalet ligastarter och poäng. Kul!

Namn / Ålder / Nation / Mål / Assist / Snittbetyg
Mathijs de Ligt / 19 / Nederländerna / 4 mål / 2 Assist / 7.42 /

David Neres / 21 / Brasilien / 15 mål / 11 assist / 7.23 /
Ryan Gravenberch / 16 / Nederländerna / 5 mål / 6 assist / 7.06 /
Hassande Bandé / 20 / Burkina Faso / 20 mål / 4 assist / 7.12 /

Rasmus Nissen Kristensen / 21 / Danmark / 2 mål / 7 assist / 7.43 /

Postad bild

Detta inlägg har redigerats av freaky11: 21 February 2019 - 14:32 PM

#16   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 27 February 2019 - 12:10 PM

Har helt tappat motivationen för den här saven då transferfönstret är helt orimligt stundtals. Admin får gärna ta bort rapporten...

#17   Yayakolo

Sportchef

• Administratör
  • 5352 Inlägg:

Postad 28 February 2019 - 13:51 PM

Visa inläggfreaky11 skrev:

Har helt tappat motivationen för den här saven då transferfönstret är helt orimligt stundtals. Admin får gärna ta bort rapporten...

Synd!

#18   Kakidaniel

Klubbdirektör

• Administratör
  • 6967 Inlägg:
  • Yrke:Manager
  • Favoritlag:Man City & MFF
  • Tränar:Klubblös

Postad 28 February 2019 - 17:20 PM

Synd! Väldigt vacker och ren rapport annars men jag förstår ditt resonemang.

#19   freaky11

Truppspelare

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 359 Inlägg:

Postad 01 March 2019 - 00:18 AM

Visa inläggYayakolo skrev:

Synd!

Tack till er båda! Hoppas återkomma med en ny rapport när jag känner motivationen igen :-)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar